افت ۱۳۳۴ واحدي شاخص در هفته گذشته  
به گزارش تسنيم، در هفته‌اي که گذشت تعداد 12584 ميليون انواع اوراق بهادار به ارزش 20965 ميليارد ريال در بيش از 414 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتيب 97 و 45 درصد افزايش و 14 درصد کاهش را نشان مي‌دهد.
اين درحالي است که در اين مدت تعداد 71 ميليون واحد از صندوق‌هاي سرمايه گذاري قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بيش از 716 ميليارد ريال مورد معامله قرار گرفت که به ترتيب با 29 و 31 درصد کاهش همراه شدند.
اين گزارش مي‌افزايد: شاخص کل بورس هم در پايان معاملات هفته منتهي 25 اسفندماه با 1334 واحد کاهش، معادل 1.4 درصد افت کرد و به رقم 95526 واحد رسيد.

عرضه اوليه «تبرک» در آخرين روز سال  
زمان عرضه اوليه ۱۰ درصد شرکت تبرک مشخص و مقرر شد اين هلدينگ غذايي ۲۲۳ ميليارد توماني در  با درج نماد تبرک در بازار دوم معاملات فرابورس و برگزاري جلسه معارفه در 20 دي ماه، اين هلدينگ غذايي آماده عرضه اوليه 10 درصدي شده بود که در نهايت زمان اين رويداد، آخرين روز کاري سال جاري تعيين شد. به اين ترتيب دوشنبه 28 اسفند، قرار است 223 ميليون و 150 هزار و 421 سهم "تبرک" در محدوده قيمتي 1335 تا 1395ريال روانه ميز فروش شود. در اين واگذاري سهميه هرکد حقيقي و حقوقي 2 هزار و 200 سهم تعيين شده که از سوي کارگزاري بانک ملي انجام مي‌شود. مالک اصلي "تبرک"، شرکت توسعه صنعت و عمران تبرک خاورميانه است.

مجوز افزايش سرمايه «ومعادن» صادر شد  
سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات که زمان مجمع فوق العاده را بدون دريافت مجوز از سازمان بورس اعلام کرده بود، توانست مجوز ۱۰ درصدي افزايش سرمايه از دو محل را بگيرد. «ومعادن» که 27 دي سال جاري برنامه افزايش سرمايه 16 درصدي را اعلام کرده و درنظر داشت 28 اسفند جاري به مجمع فوق العاده برود، توانست در اين ميان مجوز افزايش سرمايه 10 درصدي را از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ کند. 139.7 ميليارد تومان معادل 4 درصد تامين مالي اين شرکت بورسي از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدي و 172.1 ميليارد تومان معادل 6 درصد از محل سود انباشته براي جبران مخارج سرمايه‌اي انجام شده و مشارکت در افزايش سرمايه شرکتهاي سرمايه پذير انجام مي‌شود.


افت ۳۰ درصدي خريد اوراق تسهيلات مسکن در آستانه سال نو
دادوستد اوراق تسهيلات مسکن در هفته گذشته با افت ۳۰ درصدي در حجم و ارزش معاملات مواجه شد. به نقل از تسنيم، در هفته‌اي که گذشت دادوستد دو هزار و 324 ميليون ورقه به ارزش افزون بر 46 هزار ميليارد ريال در بازارهاي فرابورس ايران انجام شد که ارزش معاملات فرابورس با 89 درصد رشد همراه بود. همچنين در اين مدت در ميان بازارهاي فرابورسي، بازار اول با رشد 752 درصدي حجم و افزايش 865 درصدي ارزش مبادلات بيشترين افزايش حجم و ارزش مبادلاتي را به خود اختصاص داد و بدين ترتيب اين بازار ميزبان نقل‌وانتقال يک هزار و 316 ميليون سهم به ارزش بالغ بر 3 هزار ميليارد ريال بود.
معامله‌گران سهام در بازار دوم فرابورس نيز 467 ميليون سهم را در 57 هزار نوبت معاملاتي دست به دست کردند که اين حجم از مبادلات ارزش بيش از يک هزار و 400 ميليارد ريالي را رقم زد. علاوه بر اين نقل‌وانتقال سهام در بازار پايه نيز به مبادله 459 ميليون سهم به ارزش 691 ميليارد ريال منتهي شد که حاکي از افت 59 و 33 درصدي حجم و ارزش در اين بازار نسبت به هفته گذشته است. از سوي ديگر نگاهي به مبادلات اوراق در بازار ابزارهاي نوين مالي نشان مي‌دهد که در هفته گذشته در حالي حجم مبادلات اين بازار با افت 52 درصدي مواجه شده که ارزش مبادلاتي آن 96 درصد رشد کرده است. بدين ترتيب در اين بازار 82 ميليون ورقه به ارزش 40 هزار و 891 ميليارد ريال جابه‌جا شد که بيشترين سهم اين مبادلات متعلق به اوراق بدهي بود. همچنين در حالي حجم و ارزش مبادلات اوراق بدهي در اين هفته بيش از 100 درصد افزايش را به همراه داشت که دادوستد اوراق تسهيلات مسکن با افت حدود 30 درصدي در حجم و ارزش مبادلاتي مواجه شد. بر اين اساس در تابلو تسهيلات مسکن خريد و فروش 250 هزار ورقه به ارزش 171 ميليارد ريال رقم خورد و اين در حالي است که هفته گذشته 360 هزار ورقه تسه به ارزش 240 ميليارد ريال دست به دست شد.
اين گزارش مي‌افزايد: شاخص کل فرابورس نيز در هفته گذشته تغيير چنداني نکرده و با يک واحد رشد در ارتفاع 1081 قرار گرفت.
همچنين بيشترين ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات در بازارهاي اول، دوم، پايه، مشتقه و SME در فرابورس ايران طي هفته گذشته به گروه محصولات کاغذي با ارزش 308 ميليارد ريالي و سهم 14 درصدي از ارزش کل تعلق گرفت و بدين ترتيب به جاي فلزات اساسي در صدر نشست.
گروه فلزات اساسي نيز که در اين مدت در صدر صنايع فرابورسي قرار گرفته بود اين هفته جايگاه دوم را به خود اختصاص داد. در مجموع ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختيار سهام به تفکيک گروه‌هاي صنعت طي هفته جاري به بيش از 2 هزار و 100 ميليارد ريال رسيد.


مدير امور حقوقي و انتظامي‌سازمان بورس خبر داد؛
اين متهمان بورسي اخيرا در يکي از پرونده‌ها که در آن ظن دستکاري و استفاده از اطلاعات نهاني مي‌رفت، از طريق مرجع قضايي ممنوع الخروج شدند. مدير امور حقوقي و انتظامي‌سازمان بورس و اوراق بهادار، از دستور قضايي مبني بر ممنوع الخروجي 14 متهم بورسي خبر داد. محمدعلي شيري زاده به سنا گفت: اين متهمان بورسي اخيرا در يکي از پرونده‌ها که در آن ظن دستکاري و استفاده از اطلاعات نهاني مي‌رفت، از طريق مرجع قضايي ممنوع الخروج شدند.
 در مورد جرائم عمومي‌طبق ماده 52 قانون بازار، وظيفه ما اعلام جرم است
وي افزود: اين اقدام پس از آن انجام شد که گزارش‌هايي مبني بر اينکه در يکي از نمادهاي بورسي مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي غيرمجاز در حال انجام است، به سازمان بورس و اوراق بهادار رسيد. البته مجموعه‌اي از عناوين و جرايم عمومي‌هم در پرونده احراز شد. اين موارد نيز اعلام شد، اما در مورد جرائم عمومي‌طبق ماده 52 قانون بازار، وظيفه ما اعلام جرم است.
مدير امور حقوقي و انتظامي‌سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينکه سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص جرايم بورسي به عنوان شاکي وارد مي‌شود، گفت: افرادي که در نماد بورسي مورد نظر اقدام به دستکاري و استفاده از اطلاعات نهاني کرده‌اند در سطح گسترده فعاليت کرده و ما در اين خصوص شکايت خود را در دادسرا به ثبت رسانده ايم.
 همه اشخاصي که در اين پرونده متهم هستند، عمدتا با همديگر روابط فاميلي سببي و نسبي دارند و به صورت "سازمان يافته" فعاليت کرده اند
به گفته شيري زاده، همه اشخاصي که در اين پرونده متهم هستند، عمدتا با همديگر روابط فاميلي سببي و نسبي دارند و به صورت "سازمان يافته" فعاليت کرده اند. بدين معني که تمامي‌متهمين با برنامه‌ريزي و به صورت هماهنگ اقدامات خود را انجام داده‌اند و جرائم متعددي را مرتکب شده اند.
وي افزود: بر اساس بررسي‌هاي اوليه بازپرس، متهمين اصلي فعال در نماد بورسي مورد نظر حدودا ۳٨ نفرند، لذا بازجويي‌ها از اين تعداد به صورت منظم و پيوسته در حال انجام است و تحقيقات قضايي در خصوص آنها ادامه دارد و به مراحل پاياني خود نزديک مي‌شود.
ظن متواري شدن متهمان وجود داشت
مدير امور حقوقي و انتظامي‌سازمان بورس و اوراق بهادار تاکيد کرد: از طرفي اين ظن وجود داشت که متهمين با توجه به تخلفات متعددي که مرتکب و موجب ضرر و زيان افراد زيادي شده بودند، ممکن است از کشور متواري شوند.
شيري زاده توضيح داد: از آنجا که بعضي از اين متهمين داراي توابع دوگانه بودند، سازمان بورس سريعا اقدام و از طريق مرجع قضايي، 14 نفر را که نقش مهم تر و موثرتري داشتند، ممنوع الخروج کرد. بديهي است در هفته‌هاي آتي پس از تکميل تحقيقات قضايي، متهمين مزبور جهت اقدامات بعدي قضايي به دادسرا احضار شوند و نتيجه نهايي به اطلاع عموم خواهد رسيد. سازمان بورس در راستاي ارتقاء سلامت بازار و توسعه بازار شفاف و کارا، شکايات متعددي به طرفيت اشخاص متخلف و مجرم در محاکم مطرح کرده و از اين پس اطلاعات اقدامات سازمان به اطلاع عموم خواهد رسيد.


مديرعامل بورس کالاي ايران گفت: در سال ۹۶ در حوزه ابزار مشتقه شاهد تحولات خوبي بوديم به طوريکه اکنون حدود ۸۴ درصد معاملات مشتقه به صورت آنلاين انجام مي‌شود.
به نقل از کالا خبر، حامد سلطاني نژاد با بيان اين که در سال ۹۶ چه به لحاظ ارزش و چه به لحاظ حجم معاملات شاهد رشدهاي خيره کننده‌اي در بورس کالا بوديم،‌ اظهار کرد:همان طور که پيش بيني مي‌کرديم امسال محصولات کشاورزي به صورت گسترده تري در در بورس کالا مورد معامله قرار گرفتند. وي افزود: مبادله نزديک به ۲ ميليون تن گندم يکي از اتفاقات مهمي‌بود که در بورس کالا رقم خورد.از طرفي در حوزه بازار فيزيکي ،‌ در سال ۹۶ محصولات پتروشيمي‌بيشترين رشد و ارزش معاملات را در کل تاريخ ۱۰ ساله فعاليت بورس کالا رقم زدند. سلطاني نژاد با بيان اين که طي سال‌هاي گذشته تمرين‌هاي خوبي در حوزه بازار فيزيکي و بازار مشتقه انجام شده بود و ساختارهاي خيلي خوبي را براي توسعه معاملات در بورس کالا فراهم کرده بوديم، اظهار کرد: اين زيرساخت‌ها کمک کرد که وضعيت جاري معاملات بورس کالا بهبود پيدا کند و بخش‌هاي بيشتري از مبادلات به سمت شفافيت حرکت کند و در عين حال اين زيرساخت‌ها در حوزه اقدامات توسعه‌اي هم به کمک بورس کالا آمدند تا توسعه لازم را در بخش‌هاي مختلف و مورد نياز بازار ايجاد کنيم. وي با بيان اين که ماده ۳۳ قانون افزايش بهره وري محصولات کشاورزي به طور کامل در دو محصول جو و ذرت اجرا شد و در محصول گندم هم به صورت آزمايشي اجرا شد، ‌افزود: در حوزه محصولات مبتني بر طلا هم نهادها و ابزارهاي جديدي طراحي شد از جمله ابزار گواهي سپرده طلا رشد خيلي خوبي پيدا کردند. صندوق‌هاي طلا به عنوان بازيگران اين بازار شکل گرفتند و در حال حاضر ۳صندوق فعاليت خود را شروع کرده اند. در سال ۹۶ در حوزه ابزار مشتقه نيز شاهد تحولات خوبي بوديم ومشتريان اين ابزار رشد بسيار خوبي پيدا کردند. در بخش آنلاين تريدينگ معاملات مشتقه توسعه پيدا کرد و اکنون حدود ۸۴ درصد معاملات مشتقه به صورت آنلاين انجام مي‌شود. مديرعامل بورس کالا بيان کرد: حمايت ويژه‌اي نيز از سوي سياست گذاران و قانون گذاران براي افزايش شفافيت معاملات در بورس کالا انجام گرفت. محصولاتي که پيش از اين در بورس در رينگ داخلي نبودند به بورس پيوستند و پيش بيني مي‌کنيم در سال ۹۷ هم رشد بورس کالا در ابعاد مختلف را تجربه کنيم و حرکت اين مجموعه به سمت ساختارهاي معاملاتي مبتني بر عرضه و تقاضا ادامه پيدا کند. وي با بيان اين که فعالان بازار سرمايه و پول و بيمه بايد ظرفيت‌هاي خود را در جهت هم افزايي به اشتراک بگذارند،‌افزود: تمام ارکان بازار سرمايه و پول و بيمه بايد از اقدامات موازي که موجب کاهش ظرفيت‌ها مي‌شود جلوگيري کنند.اين مهم با هم انديشي و به اشتراک گذاشتن ظرفيت‌ها بين ارکان صنعت مالي کشور محقق مي‌شود و اميدواريم در رويداد مهم پيش رو يعني نمايشگاه بورس،‌ بانک و بيمه زمينه همکاري هر چه بيشتر بين حوزه‌هاي صنعت مالي ايجاد و تقويت شود. سلطاني نژاد افزود: از آنجا که بورس کالا پيوند دهنده بين بخش واقعي اقتصاد و بخش مالي است کمبودهاي فعالان بخش واقعي اقتصاد بايد توسط بورس کالا برطرف شود . اگر فعالان بخش واقعي اقتصاد مشکل تامين مالي دارند بورس کالا بايد روش‌هايي براي تامين مالي مبتني بر کالا براي آنها طراحي کند. اگر مشکل ريسک قيمت‌ها و تلاطم در حوزه قيمت دارند نيز بورس کالا بايد براي رفع آن راه حل‌هاي مبتني بر کالا ارائه کند.