انجام ۳۵ هزار پرواز در نوروز ۹۷‌
حسين اسفندياري قائم‌مقام مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران، از آماده‌سازي فرودگاه‌ها و بررسي باند و سيستم‌هاي ناوبري براي خدمت‌رساني مناسب به مسافران نوروزي خبر داد و گفت: از ۲۵ اسفند ۹۶ تا ۱۵ فروردين ۹۷ زمان سفرهاي نوروزي است و براي استقبال از اين سفرها در فرودگاه‌هاي کشور اقداماتي مانند آمادگي فني و عملياتي و بررسي دوره‌اي دستگاه‌ها انجام شده است. زيباسازي و آراستگي محوطه‌هاي فرودگاهي انجام‌ و نقص‌هاي ترمينال‌ها برطرف شده است؛ بازرساني نيز به طور مستمر در حال بررسي اجراي ۲۹ ماده دستورالعمل ابلاغي در قالب چک ليست هستند و نتيجه را منعکس مي‌کنند. 

فروش بليت قطار در ايام نوروز
سعيد محمدزاده مديرعامل راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران گفت: باوجود آنکه بليت قطارها درايام نوروز از قبل پيش فروش شده است؛ اما باز هم بليت براي صندلي‌هاي خالي در تمامي‌ايام تعطيلات نوروز به مسافران عرضه مي‌شود. امسال ظرفيت مسافري حمل و نقل ريلي کشور، نسبت به نوروز ۹۶، پانزده درصد افزايش يافته است. درنشست اخير همکاري‌هاي اقتصادي ايران و آذربايجان توافق خوبي در زمينه تامين مالي اتصال راه آهن رشت به آستارا حاصل و مقرر شد نيمي‌از هزينه احداث اين خط آهن را ايران و نيم ديگر را آذربايجان به صورت فاينانس پرداخت کند. با تکميل اين خط آهن مساله اتصال ريلي جنوب به شمال از سمت غرب درياي خزر حل خواهد شد.

مسيرهاي جديد جاده هراز زير بار ترافيک 
بيش از هشت کيلومتر از مسيرهاي جديد جاده هراز که کار تعريض و چهار خطه شدن آن به پايان رسيده است در تعطيلات نوروزي امسال زير بار ترافيک مي‌رود. اين مسيرها در چهار قطعه جداگانه در طول مسير جاده هراز از سال‌ها پي در دست ساخت بود که به علت شرايط ويژه زمين شناسي و آب و هوائي تکميل آن‌ها زمانبر شده بود. به گفته عبدا... بهادري مديرکل راه و شهرسازي مازندران، قطعات آماده شده امروز 26 اسفند ماه جاري با حضور وزير راه و شهرسازي بهره‌برداري مي‌شود تا همزمان با سفرهاي نوروزي زير بار ترافيک قرار بگيرد که هزينه اجراي اين قطعات در مجموع حدود 600 ميليارد ريال است.


دولت به بهانه انتقاد از مسکن مهر در ارايه طرح جديد تعلل نکند
عضو کميسيون عمران مجلس، از تعلل دولت در ارايه طرح جديد در حوزه مسکن انتقاد کرد و گفت: کاهش جميت اجاره نشين و تعديل نرخ مسکن در گرو توليد انبوه ساختمان و ايجاد تعادل ميان عرضه و تقاضا است.
به گزارش روزنامه تجارت محمدرضا ملکشاهي در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با تاکيد بر ضرورت ساماندهي بازار مسکن، گفت: متاسفانه در سال‌هاي اخير در نتيجه کاهش قدرت خريد مردم افزايش تعداد مستاجران صورت گرفته است.
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه دولت بايد با برنامه مداري توليد مسکن را در دستور کار قرار دهد، افزود: عدم تعادل در عرضه و تقاضا در سال‌هاي اخير منجر به افزايش قيمت مسکن شده است.
نماينده مردم خرم آباد و دوره در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه در سال‌هاي اخير حجم سرمايه گذاري در بخش مسکن افزايش يافته است، تصريح کرد: حاشيه سود سرمايه گذاري در بخش مسکن بسياري از سرمايه‌ها را به اين سمت و سو هدايت کرده است.
ملکشاهي با تاکيد بر اينکه ارزش افزوده بالاي ساختمان باعث شده که سالانه حجم سپرده گذاري در بانک‌ها کاهش يافته و تمايل افراد براي سرمايه گذاري در بخش مسکن افزايش يابد، گفت: دولت بايد خود نيز محرکي براي توليد مسکن بيشتر به ويژه براي اقشار هدف باشد تا به اين ترتيب عرضه بر تقاضا پيشي بگيرد.
وي با بيان اينکه در سال‌هاي اخير حجم مستاجران که عموما خانه اولي‌ها و همچنين اقشار متوسط و ضعيف جامعه هستند افزايش يافته است، افزود: دولت بايد با داشتن آمار دقيق اين اقشار توليد مسکن را در دستور کار قرار داده و با ارايه مشوق‌هايي به بخش خصوصي اين موضوع را رونق ببخشند.
اين نماينده مردم در مجلس دهم، با اشاره به انتقادات مکرر دولت به طرح مسکن مهر، تصريح کرد: انتقادات به اين طرح در برخي حوزه‌ها صحيح است اما دولت به جاي انجام وظيفه خود در راستاي رفع اين ايرادات و ارايه طرح جديد در اين حوزه درگير مسائل ديگر شده است. ملکشاهي با بيان اينکه راه حل صحيح براي ساماندهي بازار مسکن تامين خانه براي اقشار متقاضي است، گفت: دولت بايد به کمک مستاجران، خانه اولي‌ها و اقشار ضعيف جامعه رفته و شرايط خانه دار شدن آن‌ها را فراهم کند که اين موضوع در چارچوب طرحي براي تامين مسکن ارزان محقق شدني است. دولت نبايد به بهانه انتقاد از مسکن مهر ارايه طرح جديد در حوزه توليد مسکن را متوقف کند. توليد انبوه مسکن از سوي دولت و بخش خصوصي به طور حتم در کاهش جمعيت اجاره نشين و همچنين ثبات نرخ‌ها در بازار کارساز خواهد بود.

تنش قيمتي در بازار مسکن، اجاره نشين‌ها را مجبور به تغيير محل سکونت کرده است
عضو کميسيون عمران مجلس، از رشد بي ضابطه نرخ مسکن در کشور انتقاد کرد و گفت: تنش قيمتي در بازار مسکن اقشار اجاره نشين را مجبور به تغيير محل سکونت خود همسو با درآمد و دارايي خود کرده است.
به گزارش روزنامه تجارت، يوناتن بت کليا در گفت و گو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به اظهارات اخير تيم اقتصادي دولت در خصوص تورم زير درصدي در کشور، گفت: وضعيت مسکن تورمي‌بيش از درصد را در اقتصاد کشور نشان مي‌دهد. عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه برهم خوردن تعادل ميان عرضه و تقاضا زمينه جولان سوداگران در بازار مسکن بوده است، افزود: گراني بي سابقه مسکن در سال‌هاي اخير منجر به افزايش جمعيت اجاره نشين در کشور دامن زده است.
نماينده مسيحيان آشوري و کلداني در مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه هدايت قيمت مسکن در کشور به سمت نرخ تورم ضروري است، تصريح کرد: تورم بالاي درصدي مسکن بر ساير حوزه‌ها نيز تاثير منفي خواهد داشت. وي با بيان اينکه دولت بايد با افزايش توليد مسکن از طريق بخش خصوصي تعادل عرضه و تقاضا در اين بازار را برقرار کند، گفت: متاسفانه عدم وجود برنامه مشخص در حوزه مسکن وضعيت اين بازار را از حالت ثبات قيمتي خارج کرده است. 
اين نماينده مردم در مجلس دهم، با تاکيد بر اينکه افزايش بيش از درصدي قيمت مسکن در ماه‌هاي اخير در بازار اجاره بها نيز سرشکن شده است، افزود: دولت با برسي اجمالي در وضعيت بازار متوجه علل نابه ساماني فعلي بخش مسکن شده و مي‌تواند آن را رفع کند. بت کليا با اشاره به افزايش بيش از 2 الي 4 ميليون توماني قيمت مسکن در برخي کلانشهرها، تصريح کرد: متاسفانه کاهش قدرت خريد مردم حتي در تغيير مناطق اجاره نشيني افراد نيز تاثير گذاشته و مردم مجبور به تغيير منطقه محل سکونت خود همسو با درآمد و دارايي خود شده اند.تسهيلات مسکن، نوسانات ارزي و همچنين باز بودن دست مشاوران املاک در تغيير نرخ‌ها از عوامل حائز اهميت در حوزه تغيير فاحش قيمت در چند ماه اخير در حوزه مسکن بوده است.بايد کميته‌اي همسو با وزارت راه و شهرسازي نوسانات قيمت مسکن در چندماه اخير را بررسي و راهکاري براي از بين بردن حباب قيمت‌ها در اين حوزه پيدا کند.

جرايم سنگين براي واحدهاي نقض کننده استانداردها لحاظ شود
عضو کميسيون عمران مجلس، مصالح بي کيفيت را عامل ايجاد سازه‌هاي سست در کشور خواند و گفت: بايد با در نظر گرفتن جرايم سنگين براي واحدهاي نقض کننده استانداردها ضريب توليد فراورده‌هاي با کيفيت در کشور افزايش يابد. به گزارش روزنامه تجارت، سيداحسن علوي در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، با انتقاد از کيفيت نازل مصالح ساختماني توليد داخل، گفت: اکنون حجم عظيمي‌از توليدات فراورده‌هاي ساختماني در کشور از کيفيت پاييني برخوردار است. عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به تبعات استفاده از مصالح ساختماني بي کيفيت در سازه‌ها، افزود: نتيجه استفاده از اين نوع مصالح در ساختمان‌ها ، تخريب سازه‌هاي تازه احداث همچون بيمارستاني در مناطق زلزده زده غرب کشور است. نماينده مردم سنندج، ديواندره و کامياران در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه عمر کوتاه ساختمان‌ها در چند سال اخير بر ضرورت تجديدنظر اساسي در روند نظارت بر ساخت و سازها و همچنين توليد فراورده‌هاي ساختماني تاکيد دارد، تصريح کرد: بي توجهي به اصول استاندارد در توليد مصالح ساختماني يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي کارشناسان امر در خصوص سازه‌هاي آينده کشور است. وي با تاکيد بر اينکه استفاده از مصالح غير استاندارد و بي کيفيت عامل ايجاد سازه‌هاي تارعنکبوتي، سست و بدون مشخصات فني در کشور است، گفت: دولت بايد با بازنگري در نحوه نظارت‌ها با هر کم کاري در توليد مصالح ساختماني و همچنين ضعف نظارت‌ها در حوزه ساخت و ساز برخورد کند. علوي با بيان اينکه حذف مراحل مختلف آزمايشگاهي براي تاييد کيفيت مصالح ساختماني عامل اصلي عرضه فراورده‌هاي بي کيفيت به بازار است، افزود: با ادامه روند بي توجهي به کيفيت مصالح توليد داخل امکان صادرات اين نوع فراورده‌ها نيز از کشور سلب خواهد شد.پايداري برخي سازه‌هاي قديمي‌که بيش از يک قرن از ساخت آن‌ها مي‌گذرد به دليل استفاده از مصالح استاندارد در آن‌ها است.
وي با تاکيد بر اينکه در نظر گرفتن جرايم سنگين براي واحدهاي توليدي مصالح بي کيفيت يکي از اهرم‌هاي توليد فراورده‌هاي استاندارد است، گفت: متاسفانه ساخت و سازها در چند سال اخير بيشتر حول محور کسب سود بيشتر بوده و کم تر کسي به فکر توليد استاندارد در همه حوزه‌ها بوده است.
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه مجلس بارها در خصوص ضرورت پايبندي واحدهاي توليدي به استاندارد به مسئولان مربوطه تذکر داده است، افزود: توقف توليد بي کيفيت يکي از راهکارهاي رسيدن به رشد اقتصادي از مسير صرفه جويي در منابع در توليد چند باره است. 

با حضور وزير راه و شهرسازي؛ 6 طرح عمراني در قشم بهره‌برداري شد
گروه راه و مسکن: صبح ديروز جمعه ( 25 اسفند ماه 96) در آستانه سفرهاي نوروزي وزير راه و شهرسازي به‌منظور افتتاح دفتر طرح‌هاي نوروزي سفرهاي دريايي، الحاق چندين فروند شناور جديد، افتتاح بندر چندمنظوره "سوزا" و سه اسکله گردشگري در قشم و هنگام در راس هياتي وارد استان هرمزگان شد. در اين سفر محمد راستاد معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي کشور، اعضاي هيئت عامل سازمان بنادر و دريانوردي کشور، مهرداد تقي زاده معاون حمل‌ونقل وزارتخانه، وزير راه و شهرسازي را همراهي کردند. وزير راه و شهرسازي در بدو ورود به استان هرمزگان از فرودگاه بين‌المللي بندرعباس بازديد کرد که در اين راستا ضيايي جانشين مديرکل فرودگاه استان هرمزگان آماري از تعداد نشست و برخاست‌ها ارائه کرد و گفت: پيگير هستيم ترمينال جديدي به مساحت ترمينال فعلي اضافه کنيم. همچنين امسال طي پيگيري‌هاي انجام شده، رشد ۳۵ درصدي تا ۴۰ درصدي پروازها را نشان مي‌دهد. درسال جاري تعداد نشست و برخاست‌ها ۱۴.۴ درصد رشد نسبت به سال ۹۵ داشت و اعزام و پذيرش مسافر نيز ۱۵.۸ درصد و ارسال و پذيرش بار و پست نيز ۱۶.۹ درصد در سال 96 رشد داشت.
 آغاز طرح نوروزي سفرهاي دريايي هرمزگان 
صبح ديروز جمعه ( 25 اسفندماه 96) طرح نوروزي سفرهاي دريايي با حضور وزير راه و شهرسازي و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي کشور در بندر شهيد حقاني بندرعباس رسما آغاز شد و 6 طرح عمراني شامل 5 اسکله و يک موج شکن در جزيره قشم به بهره‌برداري رسيد.
عباس آخوندي در مراسم آغاز طرح نوروزي سفرهاي دريايي در هرمزگان تصريح کرد: در راستاي ايفاي مسئوليت‌هاي اجتماعي و با هدف ارتقاي سطح ايمني سفرها و گردشگري دريايي، هشت اسکله فلزي شناور (پانتون) به ارزش ۵۲ ميليارد ريال در مبادي گردشگري شهرستان‌هاي قشم و سيريک نصب مي‌شود که نصب سه اسکله فلزي شناور در جزيره هنگام و روستاهاي ساحلي کندآلو و شيب دراز قشم به پايان رسيد و مورد بهره‌برداري قرار گرفت.همچنين نصب سه فروند اسکله شناور ديگر در روستاهاي واقع شده در ميان جنگل حرا شامل بندر تاريخي لافت، گورزين و سهيلي جزيره قشم تا پايان سال جاري به پايان خواهد رسيد. 
وي اعلام کرد: هفتمين اسکله شناور هم با هدف خدمت‌رساني مناسب به گردشگران جزيره عجايب هفتگانه خليج فارس اوايل سال ۹۷ در جنگل حراي روستاي ساحلي طبل نصب خواهد شد. 
آخوندي همچنين از نصب هشتمين اسکله شناور گردشگري در بندرگاه خور بين‌المللي آذيني شهرستان سيريک (واقع در سواحل مکران) تا پايان فصل بهار سال آينده خبر داد و ‌افزود: براي ساخت و نصب اين هشت اسکله گردشگري بالغ بر ۵۲ ميليارد ريال از محل منابع داخلي سازمان بنادر و دريانوردي کشور هزينه مي‌شود. طول ۲۰ و عرض ۵ متري پانتون‌هاي نصب شده در کنار ارتفاع ۱۵۰ سانتيمتري با آبخور ۳۰سانتيمتر و ارتفاع آزاد ۱۲۰ سانتيمتري از مشخصات هشت اسکله شناور ياد شده است که قادر به پهلوگيري همزمان سه شناور تفريحي و مسافري هستند. 
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه طول پل دسترسي (رمپ) اين اسکله‌ها ۲۰ متر با عرض ۱۶۰ سانتيمتر و ارتفاع ۱۳۰ سانتيمتر است، اظهار کرد: بدنه اين اسکله‌هاي شناور با تکيه بر دانش متخصصان بومي‌و توانمندي مهندسان ايراني از جنس فولاد دريايي درجه A تحت کلاس يک موسسه رده‌بندي معتبر ايراني ساخته شده است.
 جنوب کشور مکان مناسبي براي زندگي، کار و توليد ثروت است
آخوندي ادامه داد: با توجه به سنتي که در ايران وجود دارد و موقيعت خوب و زيبايي که در جنوب وجود دارد، سفرهاي دريايي از اهميت بالايي برخوردار است.
وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه جنوب کشور و به ويژه استان هرمزگان مقصد عمده سفرهاي دريايي در کشور است، تلاش‌هاي سازمان بنادر و دريانوردي را براي سفرهاي دريايي قابل توجه دانست و عنوان کرد: سازمان بنادر و دريانوردي تلاش کرد در سال جاري ۹ اسکله بندري در جنوب کشور ايجاد کنند تا مردم سفرهاي ايمني داشته باشند.
عضو کابينه دولت دوازدهم ادامه داد: بحث سيستم فروش بليت و ايمني کشتي‌ها از ديگر برنامه‌هايي بود که سازمان بنادر در دستور کار قرار داد و خوشبختانه از شهريور سال جاري اين تدابير آغاز شده است. سازمان بنادر به عنوان يکي از زيرمجموعه‌هاي وزارت راه و شهرسازي بر فروش بليت‌ها و ايمني کشتي‌ها نظارت دارد و بررسي مي‌کند که لنج‌ها با ايمني کامل بين بنادر تردد کنند.
وي از ديگر اقدامات سفرهاي دريايي را تنظيم فروش بليت هم به صورت اينترنتي و روش‌هاي سنتي فروش بليت عنوان کرد و گفت: خوشبختانه ۴۱ وسيله نقليه دريايي از بندر ايجاد شده و تردد از بندر شهيد حقاني به جزاير قشم، هرمز و ساير جزاير کشور تدارک ديده شده و تورهاي گردشگري مناسبي نيز طراحي شده‌اند تا مردم ايران از درياي خليج فارس لذت ببرند. تمام تلاش ما اين است که مردم سفرهاي مطمئن و همراه با آسايشي را در جزاير جنوب کشور داشته ياشند.
وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه اصلي‌ترين موضوع در سال جديد در سفرهاي تمامي‌شقوق حمل ونقل آسايش، رواني حرکت و ايمني مسافران است، خاطرنشان کرد: معمولا در روزهاي پاياني سال و روزهاي نخستين سال جديد به پايانه‌هاي مهم سر مي‌زنم و از آنها بازديد مي‌کنم که امسال از استان هرمزگان آغاز شده است و اين سنتي است که همواره بر ان تاکيد داشته‌ايم. شادابي سفرها و يکپارچگي آنها براي ما حايز اهميت است. همچنين تلاش داريم مردم از نواحي مختلف کشور بازديد کنند و با شهرهاي مختلف آشنا شوند. در جنوب کشور ظرفيت‌هاي بي کراني وجود دارد و همين سفرها جرقه‌اي مي‌شود براي مردم ايران تا بدانند که جنوب کشور جاي خوبي براي زندگي، کار و ايجاد ثروت است. بنابراين براي ما اهميت دارد تا فضاي تبادل اطلاعات را براي مردم فراهم کنيم.
آغاز به کار دفتر ستاد اجرايي طرح تسهيلات سفرهاي دريايي بندر شهيد حقاني
به‌گزارش خبرنگار روزنامه تجارت، بندر شهيد حقاني به‌عنوان پايتخت سفرهاي دريايي ساليانه بيش از ۲۰ ميليون تردد به بنادر همجوار خود دارد که در اين سفر يک روزه وزير راه و شهرسازي به استان هرمزگان، دفتر ستاد اجرايي طرح تسهيلات سفرهاي دريايي بندر شهيد حقاني آغاز به کار کرد. درحالي دفتر ستاد اجرايي طرح تسهيلات سفرهاي دريايي بندر شهيد حقاني فعاليت خود را شروع کرد که از سامانه اتوماسيون کنترل مسافر هم رونمايي شد. در اين راستا عفيفي پور مديرکل بنادر و دريانوردي استان هرمزگان اعلام کرد که ستاد تسهيلات سفرهاي دريايي استان از شهريورماه سال جاري به‌منظور نظارت بر سفرهاي دريايي آغاز به کار کرد. به‌ گفته وي سامانه اتوماسيون کنترل مسافر، بليت‌هاي بندر شهيد حقاني به قشم، بندر هرمز را رصد مي‌کند. همچنين نمودار صدور بليت به تفکيک جنسيت، سن و نوع شناور طراحي‌شده است. مردم از هرکجاي کشور مي‌توانند بليت اينترنتي سفرهاي دريايي را آنلاين دريافت کنند.
الحاق سه فروند شناور مسافري به ناوگان حمل و نقل دريايي
همچنين ساختمان پايانه مسافري بندر شهيد حقاني با زيربناي۳۵۰۰متر مربع، دارا بودن سه سالن با ظرفيت ۶۶۰ صندلي و صرف هزينه‌اي بالغ بر ۱۰۰ ميليارد ريال از محل اعتبارات داخلي سازمان بنادر و دريانوردي، اسفندماه دو سال پيش(۹۴) با حضور عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي به بهره برداري رسيد. بزرگترين پايانه مسافري دريايي ايران داراي دوسالن جداگانه براي مسافران قشم و هرمز و يک سالن ترانزيت است که امکان تهيه بليت الکترونيکي و اينترنتي، غرفه معرفي هتل‌ها و اماکن گردشگري، دفاتر خدمات توريستي و ... فعال شده است که صبح ديروز با حضور وزير راه و شهرسازي و مقامات استاني و هيات همراه سه فروند شناور جديد به ناوگان مسافري دريايي استان هرمزگان اضافه شد که اين سه شناور به بندر شهيد حقاني بندرعباس، بندر شهيد ذاکري قشم، هرمز و لارک الحاق شد.
همچنين محمد راستاد معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي کشور در مراسم الحاق سه فروند شناور جديد به اسامي‌کيهان پيشرو، اطلس پيشرو و قشم پيشرو هرکدام با ظرفيت حمل ۱۱۲ نفر مسافر بيان داشت: اين سه فروند شناور با ظرفيت مجموع ۳۳۶ صندلي از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر تامين مالي شده است و با بهره برداري از آن‌ها توسط بخش خصوصي براي ترابري ايمن مسافران دريايي در مسيرهاي بندرعباس – قشم – هرمز- لارک فعاليت خود را آغاز کردند.
راستاد اعلام کرد: با الحاق اين سه فروند شناور جديد مسافري، تعداد شناورهاي فعال مرکز استان هرمزگان که در طرح تسهيل سفرهاي دريايي نوروز ۹۷ مشارکت دارند، از ۳۸ فروند در گذشته به ۴۱ فروند و ظرفيت مجموع ۴ هزار و ۳۷۲ صندلي در وضعيت فعلي افزايش يافته است.
خدمات دهي ۴۱ فروند شناور به مسافران در ايام نوروز
به گزارش خبرنگار روزنامه تجارت، در روزهاي معمولي از بندر شهيد حقاني به مقصد جزاير هرمز و قشم و بالعکس حدود ۱۲هزار نفر و در تعطيلات نوروزي نزديک به ۳۵هزار نفر مسافر دريايي در روز توسط پيشرفته‌ترين شناورهاي مسافري کشور جابجا مي‌شوند. سه شناور اضافه شده کيهان پيشرو با ظرفيت حمل ۱۱۲ نفر مسافر به‌صورت درجا در هر سفر دريايي، اطلس پيشرو با ظرفيت حمل ۱۱۲ نفر مسافر به‌صورت درجا در هر سفر دريايي و قشم پيشرو با ظرفيت حمل ۱۱۲ نفر مسافر به‌صورت درجا در هر سفر دريايي هستند. با الحاق اين سه فروند شناور جديد مسافري، تعداد شناورهاي فعال مرکز استان هرمزگان که در طرح تسهيل سفرهاي دريايي نوروز ۹۷ مشارکت دارند، از ۳۸ فروند درگذشته به ۴۱ فروند و ظرفيت مجموع ۴ هزار و ۳۷۲ صندلي در وضعيت فعلي افزايش‌يافته است. تعداد مجموع کل شناورهاي فعال در طرح نوروزي سال ۹۷ استان هرمزگان شامل شناورهاي مسافري به تعداد ۵۳ فروند و ظرفيت ۵ هزار و ۹۱۲ صندلي، ۶۵ فروند شناور لندينگ کرافت با ظرفيت حمل درجاي ۲۷۶۰ دستگاه خودروي مسافران دريايي در بنادر پهل به لافت جزيره قشم و چارک و آفتاب به مقصد جزيره کيش است. علاوه بر اين يک فروند شناور رو-رو با ظرفيت ترابري ۳۸۱ نفر مسافر و حمل ۱۲۰ دستگاه خودرو در اين طرح نوروزي حضور خواهد داشت.
 پرداخت تسهيلات به منظور تقويت زيرساخت‌هاي گردشگري 
به گزارش خبرنگار روزنامه تجارت؛ استان هرمزگان بواسطه ساحلي بودن و در امتداد آب‌هاي خليج فارس و درياي عمان از جمله ۳۲ بندر فعال شامل بندر شهيد رجايي، شهيد باهنر، شهيد حقاني، بندرلنگه، آفتاب، چارک، کيش، قشم، تياب، کلاهي، کرگان، جاسک و سيريک است که به اسکله‌هاي تجاري و صيادي براي تخليه و بارگيري کالا و جابه جايي مسافر معروف هستند. از ابتداي سال‌جاري تا پايان بهمن‌ماه امسال ۱۷ ميليون و ۴۰۱ هزار و ۴۵۶ نفر سفر دريايي در بندرهاي ۱۵ گانه بندرعباس، شهيد باهنر، قشم، هرمز، بندرلنگه، پهل، لافت، کيش، چارک، هيد ذاکري، بهمن، آفتاب، سيريک، ابوموسي و جاسک بوسيله ۴۵ فروند شناور مسافري صورت گرفته است. براي سفر به جزيره‌هاي هرمز، هنگام، لارک و درگهان قشم مسافران از بندر مسافري شهيد حقاني بندرعباس معروف به اسکله شهر به‌صورت رفت و برگشت استفاده مي‌کنند. پايانه مسافري بين‌المللي بندر شهيد باهنر هم علاوه بار و مسافر در زمينه جابجايي خودرو بوسيله لندينگ کرافت (شناور حمل خودرو) فعاليت دارد و مسافران و گردشگران مي‌توانند با خودرو به قشم سفر کنند. در غرب استان هرمزگان ظرفيت ايجاد شده در بندرلنگه، بندر آفتاب و بندر چارک و ابوموسي براي مسافر و جابجايي خودرو موجب شده از اين اسکله‌ها با خودرو به کيش سفر کنند.
همچنين در جريان سفر رييس جمهوري، معاونان وي و ۱۳ وزير به استان هرمزگان، ۲۰۰ ميليارد ريال اعتبار به اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هرمزگان براي فراهم کردن زيرساخت‌هاي گردشگري در اين استان اختصاص يافت که اين بودجه براي امور زيربنايي و احياي آثار تاريخي در معرض خطر تخريب، تقويت و ايجاد مکان‌هاي تفريحي، تورهاي مسافري و سالن‌ها با موافقت ميراث فرهنگي هزينه مي‌شود. همچنين زمينه براي تقويت ساير بخش‌هاي گردشگري از قبيل تشويق سرمايه گذاران به مسائل مربوط به گردشگري در زمينه ساخت هتل، مهمانپذير و بوم گردي توسط بخش خصوصي با پرداخت تسهيلات از سوي دولت ديده شده است. مصوبه جديد دولت درخصوص پرداخت تسهيلات به منظور تقويت زيرساخت‌هاي گردشگري منطقه مي‌تواند ضمن رونق بخشي به معيشت مردم منطقه، مکاني مناسب را براي حضور هر چه بيشتر گردشگران داخلي و خارجي فراهم کند. فراهم کردن زير ساخت‌هاي تفريحي و گردشگري دريايي مانند غواصي، موج سواري ، جت اسکي، ماهيگيري در آب‌هاي عميق و تماشاي آکواريم دريايي همواره مورد استقبال گردشگران است.

آغاز پروازهاي فوق‌العاده نوروزي فرودگاه امام خميني(ره)
 عضو هيات‌مديره شرکت شهر فرودگاهي امام خميني (ره) گفت:طي ايام نوروزي خدمات داخل فرودگاه هيچ‌گونه افزايش قيمتي نخواهد داشت و تيم ناظر در فرودگاه حضور دارد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از وزارت راه و شهرسازي، علي رستمي‌عضو هيات مديره شرکت شهر فرودگاهي امام خميني (ره) درخصوص آخرين وضعيت اين فرودگاه در آستانه تعطيلات نوروزي، اعلام کرد: با توجه به جلسات برگزار شده و تأکيدات سازمان هواپيمايي کشوري از شرکت‌هاي هواپيمايي خواستيم تا در جهت رسيدگي به بروز تأخيرات پروازي در اين ايام تدابيري را انديشيده و ضمن برخورداري از هواپيماهاي پشتيبان براي سفرها، افرادي را جهت پاسخگويي و اطلاع‌رساني به مردم در داخل ترمينال‌ها مستقر کنند. رستمي‌در ادامه با اشاره به اهميت ويژه رعايت حقوق مسافرين در اين ايام اعلام کرد: در اين مدت بخش نامه سازمان هواپيمايي درخصوص حقوق مسافرين به صورت بنر در ترمينال‌ها و در ديد عموم افراد قرار گرفته و مسافران عزيز همچنين مي‌توانند با مراجعه به سايت نيز از اين حقوق آگاه شوند.
عضو هيات مديره شرکت شهر فرودگاهي امام خميني (ره) در اين رابه افزود: طبق اين بخش‌نامه اگر تأخيرهاي پروازي کمتر از ۴ساعت باشد بايد از سوي شرکت‌هاي هواپيمايي اطلاع‌رساني و پذيرايي شده و اگر بيش از اين باشد با توجه به توافق‌نامه‌هاي امضا شده بين شرکت‌هاي مذکور و هتل‌هاي نزديک فرودگاه بايد در اين اماکن تا زمان انجام پرواز اسکان داده شوند. وي همچنين درخصوص پيک سفرهاي نوروزي در فرودگاه اعلام کرد: پروازهاي فوق‌العاده فرودگاه از ۲۴ اسفند اغاز و تا ۱۷ فروردين‌ماه ادامه خواهد داشت، با توجه به آنکه پروازهاي انجام شده در برخي روزها بيش از ۵۰ درصد روزهاي عادي بوده و در برخي روزهاي ديگر نيز کمتر است، آمارها نشان‌دهنده افزايش ۵ درصدي سفرها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خواهد بود. 
اين مقام مسئول با تأکيد براينکه با افزايش تعداد سفرها ميزان نيروي انساني و تجهيزات فرودگاهي نيز در اين ايام افزايش خواهد داشت گفت: خوشبختانه اقدام متفاوت و ويژه‌اي که در سال جاري نسبت به سنوات گذشته در فرودگاه امام (ره) انجام گرفته است تأکيد بر بحث نظارت بر تمامي‌خدماتي است که مسافران از بدو ورود به فرودگاه تا لحظه خروج از فرودگاه بايد از آن برخوردار باشند.
رستمي‌با اشاره به اين مطلب که براي رسيدگي و نظارت بر هر بخش ناظران جداگانه به همراه تيم‌هاي نظارت مشخص تعيين شده است گفت:تيم‌هاي نظارتي به صورت ۲۴ ساعته جهت رفع مشکلات و نظارت بر کيفيت خدمات به مسافران در فرودگاه حضور داشته و به محض مشاهده هرگونه تخلف ضمن گزارش و ضبط، با آن برخورد خواهند کرد.
عضو هيئت‌مديره شرکت شهر فرودگاهي امام خميني (ره) در ادامه سخنان خود با تأکيد براينکه طي ايام نوروزي خدمات داخل فرودگاه هيچ‌گونه افزايش قيمتي نخواهد داشت گفت: تيم مخصوص نظارت بر قيمت‌ها نيز در اين مدت در فرودگاه حضور داشته و با متخلفان برخورد خواهند کرد.
وي همچنين از خدمات‌رساني ۲۴ ساعته مترو تا فرودگاه امام خميني در اين ايام خبر داد و گفت: مسافرين در اين مدت مي‌توانند شکايات و نظرات خود را از طريق مراجعه به سايت اطلاع‌رساني شهر فرودگاهي، پيامک فرودگاه به شماره ۱۰۰۰۹۶۳۳۰ و همچنين کانال تلگرامي‌مجموعه به ما منتقل کرده و با ذکر شماره تلفن خود منتظر پيگيري مطالب باشند.


عضو کميسيون عمران مجلس، از مصوبه اخير شوراي اقتصاد مبني بر انتشار هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت براي خريد هواپيما و ايمن‌سازي راه‌ها انتقاد کرد و گفت: اين رويه بدهي‌هاي آتي دولت را افزايش مي‌دهد.
به گزارش روزنامه تجارت،حسين‌هاشمي‌تختي نژاد در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به مصوبه اخير شوراي اقتصاد مبني بر اختصاص هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت براي خريد هواپيما و ايمن‌سازي راه‌ها، گفت: انتشار اين نوع اوراق بر تعداد مشکلات کشور مي‌افزايد.
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه دولت نبايد بدهي‌هاي آتي خود را با انتشار اوراق افزايش دهد، تصريح کرد: راهکار خريد هواپيما يا حتي نگهداري و ايمن سازي راه‌ها انتشار اوراق مشارکت نيست و دولت بايد ساير راه‌ها را امتحان کند.
نماينده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسي، حاجي آباد و خمير در مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه انتشار اوراق مشارکت براي پرداخت بدهي پيمانکاران به نسبت خريد هواپيما منطقي است، افزود: در کمبود بودجه دولت شکي نيست اما دولت طبق اسناد بالادستي و چشم اندازهاي آتي کشور مي‌تواند از ساير منابع از جمله سرمايه بخش خصوصي در اين راستا استفاده کند.
استفاده از منابع بخش خصوص به جاي انتشار اوراق مشارکت
اين نماينده مردم در مجلس دهم، با بيان اينکه افزايش استفاده از منابع خارجي و همچنين بهره مندي از سرمايه‌هاي بخش خصوصي مي‌تواند کشور را از انتشار اوراق مشارکت و تبعات احتمالي آن برهاند، گفت: بسياري از کشورهاي پيشرفته منابع مورد نياز طرح‌هاي عمراني خود را با استفاده از توان بخش خصوصي تامين مي‌کنند که اين مهم بايد در کشور ما نيز عملياتي شود.
وي ادامه داد: دولت بايد با ايجاد مشوق‌هايي براي بخش خصوصي از جمله ايجاد ارزش افزوده و توجيه اقتصادي در اين نوع طرح‌ها زمينه تکميل آن‌ها با سرمايه‌هاي غير دولتي را فراهم کند.

مشوق‌هايي براي حضور بخش خصوصي در پروژه‌هاي عمراني 
اين نماينده مردم در مجلس دهم، يکي از عوامل عدم تمايل بخش خصوصي براي حضور در طرح‌هاي عمراني نبود انگيزه براي جذب سرمايه است از اين رو دولت بايد مشوق‌هايي از جمله معافيت‌هاي مالياتي و غيره در نظر بگيرد.
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: حضور بخش خصوصي در تمامي‌حوزه‌ها از جمله ريلي، هوايي، دريايي و حتي بخش مسکن مي‌تواند منشا اثر بسيار باشد به نوعي که اين موضوع در کشورهاي پيشرفته عامل توسعه بوده است.