نبود موفقيت در اجراي اقتصاد مقاومتي 
يک عضو کميسيون انرژي مجلس، گفت: يکي از آسيب‌هاي فضاي سياسي ، عدم موفقيت مجلس، دولت و قوه قضاييه در اجراي منويات مقام معظم رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي، اشتغال و توليد بود. کورش کرم‌پور حقيقي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به آسيب‌هاي موجود در فضاي سياسي کشور در سال 96، بيان کرد: عدم موفقيت ما چه در مجلس، چه در دولت و چه در قوه قضاييه در اجراي منويات مقام معظم رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال يکي از آسيب‌هاي سياسي در سال 96 بود که خروجي آن اعتراض مردم در چند ساعت و در شهرهاي کوچک و بزرگ که هيچ وقت کسي انتظار چنين حرکتي را درون آنها نداشت، بود. 

مخالفت مجمع تشخيص با حضور احمدي نژاد 
 عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اعلام اينکه احمدي نژاد عضو مجمع تشخيص است گفت: اقدامات اخير وي به ويژه بعد از انتخابات سال 96 تا امروز حساسيت‌هايي را هم در سطح جامعه و هم در سطح نخبگان و عرصه سياسي کشور بر انگيخته است. مجيد انصاري در گفتگو با عصر ايران افزود: در مجمع نيز به طبع حساسيت‌هاي ايجاد شده در جامعه برخي از اعضا معترض هستند نسبت به مواضع آقاي احمدي نژاد و با توجه به جايگاه مجمع بله اين حساسيت در مجمع ايجاد شده و برخي از اعضا نيز نسبت به ادامه حضور ايشان معترض هستند. وي افزود: احمدي نژاد بعد از آنکه توسط شوراي شهر دوم انتخاب شد همواره با حاشيه‌هاي مختلفي مواجه بوده است.

به هر قيمتي در برجام نمي‌مانيم
نايب رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس با تأکيد بر اينکه ايران هرگونه تحريم جديد که ما را وارد تنگنا کند نمي‌پذيرد، عنوان کرد: درباره مسائل موشکي به هيچ وجه مذاکره نمي‌کنيم و تحريم جديد موشکي را نيز نقض برجام مي‌دانيم لذا اگر اروپايي‌ها مي‌خواهند حسن نيت داشته باشند بايد هم آمريکا و هم ايران را متقاعد به ماندن در برجام کنند. محمد مهدي برومندي در گفت وگو با خانه ملت، ادامه داد: هر لحظه احساس کنيم برجام منافع ايران را تأمين نمي‌کند ما نيز در آن نمي‌مانيم از اين رو غربي‌ها تصور نکنند ما در تلاش هستيم به هر قيمتي در برجام بمانيم. اين در حالي است که آمريکا منطقه را به زرادخانه نظامي‌و اتمي‌تبديل کرده است.


تخليه سفارت ايران از افراد ماجراجو
سخنگوي وزارت خارجه اعلام کرد: با پيگيري‌هاي انجام شده از سوي نمايندگي ايران در آلمان و طي يک عمليات ضربتي از سوي پليس اين کشور، افراد ماجراجويي که چند روزي بود در ساختمان خالي سابق سفارت ايران در بُن سکني گزيده بودند، از اين ساختمان تخليه شدند.بهرام قاسمي‌در گفت‌وگو با ايسنا گفت: با تخليه اين ساختمان، محل مذکور به سرکنسولگري ايران در فرانکفورت تحويل داده شده است.وي با بيان اين که 4 نفري که در اين ساختمان خالي اتراق کرده بودند، تلاش داشتند مدتي طولاني در اين ساختمان باقي بمانند، خاطرنشان کرد: با انجام اقدامات حقوقي و شکايت نمايندگي ايران در آلمان ، مسئولان شهر بن اين موضوع را پيگيري کردند و طي يک عمليات ضربتي از سوي پليس اين ساختمان تخليه شد. بر اساس اين گزارش ، بعد از تغيير پايتخت آلمان از شهر بن به برلين و انتقال سفارت ايران از اين شهر به برلين، ساختمان سفارت ايران در شهر بن خالي باقي مانده و از آن استفاده خاصي نمي‌شود. با توجه به اين موضوع چند روز پيش تعدادي از افراد ماجراجو و سوء استفاده‌گر در اين شهر به داخل اين ساختمان ورود پيدا کرده‌ و در آن اتراق کرده‌ بودند.

آغاز کدگذاري سطوح کشوري 
مديرکل دفتر تقسيمات کشوري وزارت کشور با بيان اينکه تاکنون اطلاع دقيقي از تعداد روستاهاي کشور وجود نداشته است، گفت: کدگذاري سطوح کشوري يک موضوع بر زمين مانده بود که ۳۵ سال به آن توجهي نشده اما وزارت کشور از يک ماه و نيم قبل کدگذاري سطوح کشوري را آغاز کرده است.به گزارش ايسنا، جلالي در مراسم رونمايي از سامانه کدگذاري عناصر و واحدهاي تقسيمات کشوري و تخصيص کد به روستاها، مزارع و مکان‌هاي استان‌هاي کردستان، لرستان و قزوين افزود: اصلاح حوزه‌هاي نمايندگي مجلس و رفع ابهامات از تقسيمات کشوري که از تقاضاهاي مردم بوده، در وزارت کشور آغاز شده است، نامگذاري سطوح تقسيمات کشوري با تاکيد بر هويت ملي و انسجام ملي در حال انجام است. براي اولين بار نيز کارگروهي براي اين منظور در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها ايجاد شده است که پنج جلسه نيز برگزار کرده است.وي خاطرنشان کرد: سواحل،‌ درياها و جزاير در تقسيمات کشوري کم اهميت بودند ولي ما کارگروه سواحل را با حضور ۱۵ نهاد متولي تشکيل داده‌ايم، نقشه‌ها، اسناد و پيمان‌هاي قديمي‌را به دست آورده‌ايم تا نامگذاري اين سطوح را نيز انجام دهيم.

واشنگتن به‌دنبال توافق مکمل برجام با اروپا 
يک ديپلمات ارشد آمريکايي پس از حضور در نشست کميسيون مشترک برجام در برلين گفت که، آمريکا در حال همکاري با شرکاي اروپايي خود براي دستيابي به يک توافق مکمل در مورد برجام است.به‌گزارش ايسنا از خبرگزاري فرانسه، برايان هوک گفت: گفت‌وگوهاي بسيار خوبي را با اروپا براي دستيابي به يک توافق مکمل در ارتباط با برجام داشته‌ايم.به‌گفته هوک، اين توافق موضوعاتي همچون برنامه موشکي، نقش ايران در منطقه، بند غروب برجام و بازرسي‌هاي گسترده‌تر از تاسيسات ايران را شامل مي‌شود.هوک‌ افزود: در مورد موضوعات مختلفي با اروپايي‌ها توافق‌نظر داريم و در مورد مسائل مورد اختلاف نيز در حال تلاش هستيم تا اختلافات را برطرف کنيم.در همين حال، خبرگزاري رويترز گزارش داد که سه کشور اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان، در تلاشي براي جلوگيري از خروج واشنگتن از برجام، تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران پيشنهاد کرده‌اند.

سفر بدون عوارض به اقليم کردستان 
مسئول روابط گمرک مرز حاج عمران (تمرچين) اعلام کرد: از اول نوروز از مسافرين خارجي که به اقليم کُردستان عراق سفر مي‌کنند عوارض ورود اخذ نخواهد شد.به گزارش ايلنا، سرکنسولگري ايران در اربيل با انتشار اظهارات درسيم تحسين اعلام کرد: از اين‌‌‌رو مسافران ايراني نيز مي‌توانند از اول نوروز به مدت دو هفته بدون پرداخت عوارض وارد اقليم شوند.بر اساس اين گزارش اقليم کردستان براي هر ورود مبلغ ۲۵ هزار دينار اخذ مي‌کند که اين مبلغ در ايام نوروز به منظور تشويق گردشگران براي سفر به اقليم اخذ نخواهد شد.

فراز و فرودهای 96 در یک نگاه؛
اگر بخواهيم وضعيت سياسي کشور را در سالي که گذشت تشريح کنيم، بدون شک سخنان رهبر انقلاب در ابتداي سال و بيانات ايشان در مشهدمقدس در بين مردم اين شهر به اندازه‌اي اهميت داشت که براي يک سال آينده کشور ريل گذاري را تعييت کرد. 
اهميت انتخابات و اقتصاد
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در اولين روز سال نو، در مشهد مقدس با تجليل از وحدت و پايبندي ملت به ارزش‌هاي انقلاب و دلبستگي مردم به مباني و عرصه‌هاي ديني، «مسائل معيشتي و اقتصادي» و «انتخابات» ارديبهشت ماه را دو موضوع مهم سال جديد خواندند و با تأکيد بر ضرورت حل همه مشکلات کشور در سايه «مديريت‌هاي متدين، انقلابي، کارآمد و پرانگيزه»، افزودند: تمرکز مسئولان بر توليد داخلي، و مطالبه‌گري ملت در اين زمينه موجب حل مشکلات فراوان به‌ويژه «بيکاري جوانان» خواهد شد و ملت عزيز ايران در سال جديد در تحقق خواست اصلي و مهم اينجانب يعني حضور پرشور همه واجدان شرايط در انتخابات، بر عزت و اقتدار و آبروي ايران خواهد افزود و با درخشش واقعي در انتخابات، شکوه خود را به رخ دشمنان خواهد کشيد.رهبر انقلاب به مسئله اساسي و اولويت اول کشور يعني اقتصاد اشاره کردند و با تأکيد بر اينکه هدف دشمن، فشار اقتصادي بر مردم ايران با هدف دلسرد و دلزده کردن آنان از نظام اسلامي‌است، افزودند: البته دشمن نادان و بي‌ايمان، در طول سال‌هاي طولاني به‌دنبال جدا کردن ملت از نظام اسلامي‌بوده است اما تاکنون موفق نشده و پس از اين نيز موفق نخواهد شد.رهبر انقلاب با تأکيد بر اينکه آمارهاي رسمي‌کشور، شرايط را به سمت حل مشکلات اقتصادي نشان نمي‌دهند، خاطرنشان کردند: در چنين شرايطي، مهم‌ترين اولويت براي حل مشکلات اقتصادي، تکيه بر «توليد ملي و توليد داخلي» است.رهبر انقلاب انتخابات رياست جمهوري و شوراها را بسيار مهم خواندند و تأکيد کردند: در نظام اسلامي، انتخابات يکي از دو رکن مردم‌سالاري ديني و باعث فخر ملت ايران در جهان است.ايشان تلاش دشمنان براي ناديده گرفتن يا اتهام زدن به انتخابات ايران را نشانه اهميت اين موضوع دانستند و افزودند: انتخابات پديده‌اي اقتدارآفرين ومايه عزت و آبروي بيشتر ملت ايران است.
انتخابات رياست جمهوري و شوراها
اما مهم‌ترين رويداد سال 96 را مي‌توان انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي‌شهر و روستا دانست. مردم ايران در 29 ارديبهشت 96 پاي صندوق‌هاي راي رفتند و مديريت شهر و روستا را با برگزيدن اعضاي شوراهاي اسلامي‌بازتعريف کردند.همچنين مردم در اين روز به پاي صندوق‌هاي راي رفتند که يا به رييس جمهور فعلي راي اعتماد دهند يا فرد ديگري را براي مديريت اداره کشور برگزينند که البته مردم با راي بالايي بار ديگر حسن روحاني را به عنوان رييس دولت دوازدهم برگزيدند و مديريت کشور را براي چهار سال آينده به ايشان سپردند. 
کابينه دوازدهم بدون وزير علوم
پس از آن انتنخاب کابينه دوازدهم يکي از چالشهاي جدي بود. اما حسن روحاني تقريبا با همان کابينه و با تغييرات اندکي کابينه را به مجلس معرفي کرد و با راي اعتماد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌ترکيب کابينه دوازدهم نهايي شد. محمد بطحايي براي وزارت آموزش و پرورش، محمد جواد آذري جهرمي‌براي وزارت ارتباطات، سيدمحمود علوي براي وزارت اطلاعات، مسعود کرباسيان براي وزارت اقتصاد، محمدجواد ظريف براي وزارت امورخارجه، سيدحسن قاضي زاده‌هاشمي‌براي وزارت بهداشت، علي ربيعي براي وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعي،‌محمود حجتي براي وزارت جهاد کشاورزي،‌ عليرضا آوايي براي وزارت دادگستري، امير حاتمي‌براي وزارت دفاع، عباس آخوندي براي وزارت راه و شهرسازي و محمد شريعتمداري براي وزارت صنعت، معدن و تجارت، سيدعباس صالحي براي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، عبدالرضا رحماني فضلي براي وزارت کشور، بيژن نامدار زنگنه براي وزارت نفت و مسعود سلطاني فر براي وزارت ورزش و جوانان راي اعتماد گرفتند. اما حبيب ا... بيطرف نتوانست راي اعتماد بگيرد. نکته جالب اينکه براي اولين بار کابينه دوازدهم بدون وزير علوم معرفي شد که پس از گذشت مدتي روحاني وزير علوم را به مجلس معرفي کرد.
چالش سپنتا نيکنام
سپنتا نيکنام، در پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي‌شهر و روستا در شهر يزد منتخب مردم شناخته شد، و در حالي که پيش از آن عضو دوره چهارم شوراهاي اسلامي‌شهر يزد نيز بود اما آيت‌ا... احمد جنتي دبير شوراي نگهبان در نامه‌اي به رئيس مجلس شوراي اسلامي‌عضويت وي در شوراهاي اسلامي‌را خلاف شرع و قانون اساسي دانست. همين موضوع باعث اعتراض نمايندگان شد و خواهان اصلاح قانون انتخابات شورهاي اسلامي‌شهر رو روستا شدند و به همين منظور طرحي دو فوريتي را در صحن مجلس ارائه کرده و به اتفاق آرا اين طرح را مصوب کردند. محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت نيز در نشست‌هاي متعدد خبري در پاسخ به سوالات رسانه‌ها درباره پيگيري اين موضوع از سوي رئيس جمهوري به عنوان مجري قانون اساي گفت که حجت‌الاسلام روحاني براساس حقوق شهروندي خواهان حل اين موضوع است. محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در پاسخ به خبرنگاران درباره‌ اين موضوع گفته بود که اعضاي مجمع که عضويت شوراي نگهبان را نيز دارند، بنا به دلايلي و وظايف شرعي و قانوني خود با عضويت فردي غير مسلمان در شوراهاي اسلامي‌شهر و روستا مخالف هستند اما همين افراد اظهار داشته‌اند که اگر شوراي نگهبان اين طرح دو فوريتي را رد کند و مجلس بر مصوبه خود اصرار کرده و به مجمع تشخيص مصلحت نظام بفرستد، با حل و فصل آن براساس مصلحت موافق هستند. پيش از اين نيز پيش‌بيني شده بود که ‌اين چالش چند ماهه در مجمع تشخيص مصلحت نظام حل شود و نتيجه هرچه باشد شوراي نگهبان و مجلس به آن اعتراضي نخواهند داشت.
برجام و بهانه‌هاي ترامپ
در اين سال بارها بر پايبندي ايران به برجام تاکيد شد اما تصميم ترامپ در روز 12 ژانويه درخصوص تعليق تحريم‌هاي هسته‌اي و تهديد به خروج از برجام چنانچه کنگره و اروپا به اصلاح مفاد آن به صورت يکجانبه اقدام نکنند، توافق را در برزخي باقي گذاشت که کمي‌پس از انتخاب ترامپ به رياست جمهوري در آن قرار گرفته بود. با وجود شخصيت غيرقابل پيش بيني ترامپ،خصومت آشکارش نسبت به توافق، انزجارش نسب به تاييد هر چيزي که مهر سلفش را دارد و ناآرمي‌هاي اخير ايران، بسياري گمان داشتند که او به توافق پايان خواهد داد. اما هنوز براي خوشحالي زود است. تصميم کاخ سفيد کمي‌بيشتر از يک تعويق نيست: شرايطي که ترامپ اصرار به برقراري اشان دارد تا ايالات متحده در توافق باقي بماند با برجام مغايرت دارند. امضاکنندگان ديگر اين توافق مي‌بايست در اين مدت ايالات متحده را تشويق به ماندن در توافق کرده و درعين حال به دنبال راه‌هايي براي پايدار کردن آن بدون توجه به اقدامات آمريکا باشند. از دست رفتن اين توافق بحراني را شعله ور خواهد کرد که مي‌تواند منجر به عميق تر شدن تنش‌ها در اين منطقه پرآشوب شده و ضربه سختي به ديپلماسي چندجانبه و رژيم منع گسترش تسليحات هسته‌اي بزند. سال گذشته، طبق گفته آژانس بين المللي انرژي اتمي، تهران کاملا به تعهدات هسته‌اي اش پايبند بوده است. ترامپ نخستين قدم عمده براي تضعيف برجام را در ماه اکتبر برداشت، هنگامي‌که از تاييد و ارائه گواهي براي توافق خودداري کرد به اين بهانه که تحريم‌هايي که تحت آن تعليق شده‌اند متناسب با گام‌هاي هسته‌اي ايران نيستند. تحت فشار اعضاي کابينه‌اش که معتقدند خروج از برجام مي‌تواند به لحاظ ديپلماتيک بسيار هزينه بر باشد، ترامپ به تعليق تحريم‌ها ادامه داده است. اما دولت آمريکا هم تنبيهات اقتصادي ديگري را وضع کرده و هم بازار جهاني را دلسرد از تجارت با ايران کرده، و بنابراين تهران را در موقعيت دشواري قرار داده است که بايد به محدوديت‌هاي توافق هسته‌اي پايبند بماند در حالي که از مزاياي اقتصادي اش به طور کامل برخوردار نمي‌شود. وقتي که ترامپ مجددا در ژانويه مجبور شد درباره آينده برجام و اينکه آيا مي‌خواهد تحريم‌ها را تعليق کند يا نه تصميم بگيرد مشخص بود که رويکرد اش ثمره‌اي نداشته است، به اين دليل که تغيير يکجانبه برجام مي‌تواند نقض توافق تلقي شود و بنابراين ايالات متحده را منزوي کند، امري که حتي بسياري از اعضاي جمهوري خواه کنگره مايل به آن نيستند. تا به امروز، کنگره نتوانسته راه حلي پيدا کند که به طور همزمان هم کاخ سفيد را راضي کند، هم نقض توافق محسوب نشود و هم براي اروپايي‌ها قابل قبول باشد. اين بارترامپ کار را براي کنگره سخت تر هم کرد: او به وضوح گفته است که برجام را برهم خواهد زد چنانچه در طي 120 روز آينده کنگره و اروپا خواسته‌هايش را عملي نکنند.
ناآرامي‌هاي جنجال آفرين
اما يکي از جديترين مشکلات ، موسسات مالي واعتباري بودند که دايم به خيابانها مي‌ريختند و تظاهرات ميکردند. شعارهايي مي‌دادند که مناسب نبود. همين امر انگيزه‌اي شد تا عده‌اي فرصت طلب از اين اعتراضها سواستفاده کنند و اعتراض مالکان حسابهاي موسسات مالي و اعتباري را به دستاويزي سياسي تبديل کنند. در نتيجه اعتراض از مشهد مقدس آغاز شد و به ديگر شهرها کشيده شد. رسانه‌هاي بيگانه نيز از اين مساله سواستفاده کردند و آنچه را که صحت نداشت در بوق و شيپور کردند که خوشبختانه با درايت مسوولان به خوبي حل و فصل شد.
هنوز از اين ماجرا خلاص نشده بوديم که دراويش گنابادي خيابان پاسداران را به آشوب کشيدند و در نتيجه آن، سه تن از نيروهاي انتظامي‌به شهادت رسيدند و يک بسيجي نيز به شهادت رسيد.اگر چه اين ماجرا نيز به خوبي جمع شد و بنا بر اعتراف مسوولان، هيچ برخورد فيزيکي با معترضان صورت نگرفت اما جان اين نيروهاي ناجا از کفشان رفت و خانواده‌هاي آنان داغدار شدند.
ماجراهاي احمدي نژادي‌ها
نکته مهم ديگر اتفاقاتي بود که احمدي نژاد و دوستانش به راه انداختند. از زنبيل به دست شدن حميد بقايي تا احضار رحيم مشايي و علي اکبر جوانفکر به دادگاه تا اظهارات احمدي نژاد و بسياري موارد ديگر همچنان حاشيه ساز شده بود. اتهاماتي که احمدي نژاد به دستگاه قضا و مسوولان آن وارد کرد تا پاسخهايي که دستگاه قضا به اين اتهامات مي‌داد، فضا را تا حدودي ملتهب کرد بود. اوج اين قضايا بست نشيني در حرم عبدالعظيم(ع) بود که پس از برخورد زايران با بست نشينان پايان گرفت. البته آنچه خبرنگاران از مسوولان قضايي سوال مي‌کردند اين بود که چرا دستگاه قضا با اين افراد برخورد نميکند. نتيجه آن شد که حکم حميد بقايي به 15 سال حبس و رد مال محکوم و اين حکم اجرا شد. اما اسنفديار رحيم مشايي حکم را به دست گرفت و مقابل سفارت انگليس به آتش کشيد.


سخنگوي شوراي نگهبان تشریح کرد؛
سخنگوي شوراي نگهبان از اعلام تعريف، معيارها و شرايط لازم براي تشخيص رجل سياسي، مذهبي و مدير و مدبر بودن نامزدهاي رياست جمهوري خبر داد. به گزارش ايلنا، عباسعلي کدخدايي در نششت خبري از مشخص شدن تعريف، معيارها و شرايط لازم براي تشخيص رجل سياسي، مذهبي و مدير و مدبر بودن نامزدهاي رياست جمهوري در دو ماده و سه تبصره خبر داد و گفت: در اجراي جزء ۵ بند ۱۰ سياست‌هاي کلي انتخابات ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري که تعريف و اعلام معيارها و شرايط لازم براي تشخيص رجل سياسي، مذهبي و مدير و مدبر بودن نامزدهاي رياست جمهوري را بر عهده شوراي نگهبان قرار داده است و با عنايت به بند ۹ اصل ۱۱۰ و اصل ۱۱۵ قانون اساسي، تعاريف، معيارها و شرايط مذکور در روز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه در جلسه شوراي نگهبان به تصويب رسيد. 
رجل سياسي و مذهبي کيست؟ 
وي در تشريح ماده ۱ رجل سياسي – مذهبي و مدير و مدبر بودن نامزدهاي رياست جمهوري اظهار داشت: کانديداهاي رياست جمهوري از نظر تعريف رجل سياسي مذهبي و مدير و مدبر بودن بايد اين شرايط را داشته باشند؛ رجل مذهبي، رجالي هستند که آگاهي لازم به دين اسلام و مذهب تشيع داشته و تدين و تقيدشان به انجام شعاير و مناسک ديني در زندگي فردي و اجتماعي از برجستگي ويژه‌اي برخوردار باشد به گونه‌اي که در ميان مردم به اين خصوصيات شناخته و مشهور باشند.کدخدايي ادامه داد: دوم؛ رجل سياسي، رجالي هستند که قدرت تحليل و درک آنها از مسائل و پديده‌هاي سياسي به جهت آگاهي عميق‌شان از مسائل سياسي اجتماعي اعم از داخلي و بين المللي و حضورشان در صحنه‌هاي سياسي به نحوي باشد که همواره مصالح نظام اسلامي‌و معيارهاي اصيل انقلابي در عملکرد آنها لحاظ شده باشد به گونه‌اي که در ميان مردم به اين خصوصيت شناخته و مشهور باشند.
مدير و مدبر کيست؟ 
سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به سومين بند ماده يک تصريح کرد: مدير، شخصي است که برخوردار از شايستگي‌هاي ذاتي و اکتسابي لازم از نظر دانش و مهارت، شخصيت و نگرش‌هاي فردي و تجربه که توانايي که شناخت و استفاده بهينه از منابع انساني و مادي در کشور را با رعايت حداکثر بهره‌وري و در استاي ماموريت، رسالت و اهداف کلان نظام و ارزش‌هاي حاکم در جامعه داراست و سوابق او حاکي از موفقيت وي در صحنه‌هاي مديريتي کلان باشد.کدخدايي افزود: چهار: مدبر، شخصي است که از توانايي پيش‌‌‌بيني و عاقبت‌انديشي نسبت به امور، مبتني بر عقلانيت و دانش صحيح براي اداره امور کشور برخوردار باشد و در بحران‌ها قدرت حل مشکلات و برون‌‌‌رفت از آنها را به نحو شايسته داشته باشد. سخنگوي شوراي نگهبان در تشريح ماده ۲ خاطرنشان کرد: شرايط و معيارهاي لازم جهت تشخيص رجل سياسي، مذهبي و مدير و مدبر بودن نامزدهاي رياست جمهوري عبارتند از يک؛ سوابق کافي و قابل ارزيابي در فعاليت‌هاي مذهبي و سياسي از قبيل مکتوبات، سخنراني‌ها و اعلام مواضع. دو؛ سوابق کافي و قابل ارزيابي در تصدي برخي مسئوليت‌ها و مديريت‌هاي کلان. سه؛ سلامت و توانايي لازم جهت ايفاي مسئوليت‌هاي رياست‌جمهوري. کدخدايي با اشاره به ديگر شرايط رجل مذهبي ابراز داشت: چهار؛ سن متناسب با مسئوليت‌هاي رياست جمهوري. پنج؛صلاحيت علمي‌لازم جهت ايفاي وظايف رياست جمهوري. شش؛ ارائه برنامه‌ها و خط مشي‌هاي اجرايي در چارچوب صلاحيت و اختيارات قوه مجريه مبتني بر اسناد با لادستي از جمله قانون اساسي و سياست‌هاي کلي نظام. هفت؛ معرفي مشاوران جهت تشريح برنامه‌ها و توان مديريتي و برنامه‌‌ها. هشت؛ عدم محروميت از حقوق اجتماعي و فقدان سابقه محکوميت کيفري موثر. نه؛ عدم محکوميت قطعي کيفري به جرائم اقتصادي از جمله کلاهبرداري، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تباني در معاملات دولتي، پولشويي، اخلال در نظام اقتصادي کشور. ده؛ وابسته نبودن به گروه‌هاي غيرقانوني و عدم محکوميت به اقدام عليه جمهوري اسلامي‌ايران و فقدان سوابق سوء امنيتي از جمله در فتنه سال ۱۳۸۸. يازده؛ عدم وابستگي به رژيم گذشته و موثر نبودن در تحکيم آن. کدخدايي در بيان تبصره‌هاي اين قانون هم عنوان کرد: بر اساس تبصره يک داوطلبان موظفند مدارک مثبته جهت احراز شرايط را هنگام ثبت نام ارائه نمايند و بر اساس تبصره ۲ موارد مذکور در ماده ۲، اماره‌اي است مبني بر شناسايي اوليه توانايي و شايستگي داوطلبان در مرحله ثبت نام بوده و اعتراض داوطلبان نسبت به عدم ثبت نام آنان در شوراي نگهبان مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت.

وزير کشور با بيان اينکه دولت الکترونيک از فساد و رانت جلوگيري مي‌کند، گفت: سامانه کدگذاري عناصر و واحدهاي تقسيمات کشوري مرجع اطلاعات در مورد تقسيمات کشوري بايد باشد. به گزارش ايسنا، عبدالرضا رحماني فضلي در مراسم رونمايي از سامانه کدگذاري عناصر و واحدهاي تقسيمات کشوري، اظهار کرد: يکي از خلاءهاي کشور اين بود که شناسنامه واحدي براي سکونتگاه‌ها وجود نداشت و همين مساله موجب موازي‌کاري و بروز اختلافات زياد بود. وي با بيان اينکه حساسيت درباره تقسيمات کشوري بالاست، اظهار کرد: در اين زمينه اختلافات زيادي وجود دارد. روستاها با يکديگر، شهرستان‌ها با يکديگر و حتي استان‌ها با هم اختلاف دارند و گويا دو کشور متفاوت هستند. وزير کشور ادامه داد: با ايجاد اين سامانه مي‌توانيم يک شناسنامه واحدي براي تقسيمات کشوري داشته باشيم البته ساير دستگاه‌ها نيز بايد از اين اطلاعات استفاده کنند و اين سامانه مرجعي براي همه دستگاه‌ها باشد که البته هماهنگ کردن همه دستگاه‌ها کار آساني هم نخواهد بود. از سويي دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي هم بايد از اين اطلاعات بهره ببرند.