گروه راه و مسکن: سال 96 سالي پر فراز و نشيب براي حوزه راه و شهرسازي به ويژه بخش مسکن بود، به طوري که در سال ۱۳۹۶ با توجه به اثرپذيري از تسهيلات صندوق پس انداز مسکن يکم تا سقف ۱۶۰ ميليون تومان و کاهش نرخ سود بانکي به ۱۵ درصد، سرعت رشد معاملات مسکن در شش ماهه دوم سال حدود ۵۰ درصد نسبت به نيمه اول سال افزايش يافت، لذا اقتصاد مسکن در سال ۱۳۹۶ را ميتوان به دو نيمه نسبتا متفاوت تقسيم کرد به گونهاي که در شش ماهه اول شرايط رکودي ۴.۵ سال گذشته همچنان بر بازار مسکن شهر تهران حاکم بود؛ بهطوري که رشد معاملات تنها ۲.۸ درصد و افزايش قيمت نيز ۶.۲ درصد ثبت شد. به بيان ديگر قيمت واقعي مسکن به روند کاهشي خود ادامه داد و حدود چهار درصد افت کرد، اما در نيمه دوم سال که با اثرپذيري مسکن از اقدامات اصلاحي همچون کاهش نرخ سود سپردههاي بانکي به ۱۵ درصد و ورود متقاضيان مجهز به تسهيلات ۱۶۰ ميليون توماني به بازار همراه شد و حجم معاملات و قيمت به تدريج بالا رفت و سرعت رشد معاملات به طور متوسط ۵۰ درصد و سرعت رشد قيمت حدود ۴۰ درصد نسبت به نيمه اول افزايش يافت؛ بهطوري که در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۶ معاملات ۱۲.۸ درصد و قيمت ۱۰.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش نشان داد. شرايط حاکي از آن است که براي اولين بار افت قيمت واقعي مسکن متوقف شده و ۰.۷ درصد بالاتر از نرخ تورم عموميقرار گرفت، اما چرخش بازار مسکن از رکود به سمت رونق تدريجي، طبيعتا اثرات منفي نيز در اين بازار ايجاد کرد. به طور مثال در نيمه دوم به يکباره قيمت پيشنهادي واحدهاي نوساز و نيز قيمت قطعي مسکن در بخش متوسط قيمت و ميان متراژ افزايش يافت و بعضا تا ۳۰ درصد رشد کرد. البته گزارشهاي ميداني نشان ميدهد در مناطق ۵، ۲، ۴ و ۸ که معاملات بيشتري نسبت به ساير نقاط انجام ميشود فروشندگان واحدهاي نوساز قيمتهاي پيشنهادي را بعضا تا ۵۰ درصد افزايش دادند.
خانه دار شدن مستاجران در سال 96
آمار معاملات مسکن در بهمن ماه که توسط اتحاديه مشاوران املاک ارايه شد نشان داد تعداد قراردادهاي خريد و فروش مسکن شهر تهران ۸.۶ درصد افزايش يافته و در مقابل، تعداد اجارهنامهها ۲۹ درصد کاهش داشته است. به بيان ديگر، تقاضا براي خريد مسکن نسبت به تقاضاي اجارهنشيني بالاتر بوده است. اين نشانه ميتواند حاکي از آن باشد که طي يک سال اخير توان مستاجران تهراني براي خريد بالا رفته و بخشي از اين گروه از سوي مسکن استيجاري به سمت مسکن ملکي سوق يافتهاند.
کاهش قابل توجه سهم معاملات نوساز در سال 96
يکي ديگر از تفاوتهاي شش ماهه دوم بازار مسکن نسبت به نيمه اول، کاهش قابل توجه سهم معاملات نوساز نسبت به واحدهاي قديمياست. در بهمنماه يکي از مهمترين تغييرات بازار مسکن شهر تهران کاهش ۵.۲ درصدي سهم واحدهاي نوساز نسبت به همين نوع در مدت مشابه سال قبل بود. در مقابل به سهم واحدهاي ۶ تا ۲۰ سال ۱.۸ درصد و نيز واحدهاي بيش از ۲۰ سال ۳.۳ درصد از کل معاملات افزوده شده است. اين نمايه حاکي از آن است که به دليل افزايش پيش از موعد قيمت مسکن، جمعيت غالب در اين بازار به خريد اولويتهاي دوم روي آوردند.
حال و هواي بازار مسکن در سال96
دفتر برنامهريزي و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازي، گزارشي از جزئيات وضعيت بازار مسکن در ۱۱ ماهه سال 96 به صورت ماه به ماه و مقايسه آن با ماه سال قبل (۹۵) را اعلام کرد که بر اين اساس، معاملات مطابق روال هرساله افزايش يافته است. براساس اين گزارش، حجم خريد و فروش مسکن در هر يک از ماههاي ۱۱ ماهه امسال، نسبت به ماه مشابه سال قبل از خود نشان ميدهد که حجم خريد و فروش مسکن تا آذرماه امسال به جز مردادماه که همواره به صورت سنتي شاهد افزايش معاملات مسکن در اين ماه هستيم، رشد خاصي نداشته است. همچنين در مردادماه تعداد معاملات مسکن به ۱۸ هزار و ۳۰۱ فقره رسيد که نسبت به ماه قبل از آن (تير ۹۶) رشد ۲۳ درصدي داشت و نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن (مرداد ۹۵) حدود ۶ درصد رشد داشته است. تحليل اين آمار نشان ميدهد که مرداد ماه سال گذشته نيز دقيق چنين وضعي داشته و نسبت به ماههاي قبل و بعد خود با انجام ۱۷ هزار و ۲۷۸ فقره معامله، رکوردزني کرده است. تحليل اين آمار نشان ميدهد که بايد منتظر افزايش تعداد معاملات مسکن در مردادماه ۹۷ باشيم؛ به خصوص اينکه اين وضعيت تأييد ميکند که نميتوان افزايش معاملات در مردادماه امسال را آغاز دوره رونق دانست؛ بلکه دوره رونق به مجموعهاي از ماههاي متوالي داراي رشد معاملات گفته ميشود. همچنين از ديگر ويژگي اين گزارش، بالا بودن تعداد معاملات مسکن در همه ماههاي سال جاري نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن به جز سه ماه فروردين، خرداد و تيرماه است؛ اما در مقايسه با تعداد معاملات مسکن در هر ماه از سال جاري نسبت به ماه قبل از خود در هشت ماه نخست امسال که جزء ماههاي رکود مسکن به شمار ميرود، از آذرماه شاهد افزايش تعداد معاملات بوديم. به خصوص که تعداد معاملات مسکن در آذرماه امسال ۵۰ درصد بيش از معاملات آذرماه ۹۵ بوده است. اين روند رو به رشد در ديماه امسال ادامه پيدا کرد، اما آنچه باعث نگراني کارشناسان و اعلام هشدار در خصوص احتمال بازگشت رکود مجدد به بازار مسکن شد، کاهش حجم خريد و فروش مسکن در بهمنماه امسال نسبت به ديماه به ميزان ۳ درصد بود. اين در حالي بود که تعداد معاملات در اين ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن (بهمن ۹۵) رشد حدود ۱۷ درصدي داشت. کارشناسان بازار مسکن علت اين اتفاق و عدم ادامه روند رو به رشد حجم معاملات مسکن را افزايش ۵ درصدي قيمت مسکن در بهمنماه نسبت به دي ماه سال جاري اعلام کردند که در مقايسه با بهمنماه سال گذشته ۲۰ درصد افزايش قيمت نشان ميداد. از سوي ديگر، مقايسه افزايش قيمت مسکن در سه ماه رونق آذر، دي و بهمن امسال نسبت به ماههاي مشابه سال گذشته حکايت از افزايش پرسرعت قيمت مسکن داشت. به گونهاي که آذرماه امسال نسبت به آذرماه سال گذشته ۱۳.۶ درصد مسکن گرانتر شد و در دي ماه هم قيمت مسکن ۱۵ درصد از ديماه ۹۵ گرانتر بود و اين روند در بهمن ماه امسال ۲۰ درصد رشد داشت. بر اساس اعلام دفتر برنامهريزي و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازي ميزان افزايش خريد و فروش مسکن در شهر تهران در مجموع ۱۱ ماه سال جاري، رشد حدود ۱۳ درصدي داشت و افزايش قيمت مسکن نيز رشد ۹.۴ درصدي را نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته نشان ميداد.
انتشار گواهي سپرده ريالي با نرخ سود 20 درصد در سال 96
بازار مسکن که با توجه به نزديک شدن به کف قيمتي، شرايط پيشرونق خود را به آراميطي کرد اما در ديماه با متغير نگرانکننده افزايش قيمت ارز مواجه شد. دلار طي چهارماه آخر سال از محدوده ۳۸۰۰ تومان به حدود ۴۸۰۰ تومان رسيد، لذا دولت براي کنترل اين امر به انتشار گواهي سپرده ريالي با نرخ سود 20 درصد پرداخت که انتشار گواهي سپرده ريالي با نرخ سود 20 درصد بر وضعيت فعلي بازار مسکن تاثير خود را گذاشت. بهطوري که طبق آخرين آمار مسئولان توانستند بالاي يک صد هزار ميليارد نقدينگي که به گفته آنها سرمايههاي سرگردان و خرد جامعه هستند را جذب شبکه بانکي کنند. که اين سياست بانک مرکزي نظام سوداگري در حوزه مسکن را تاحدودي کاهش داد..
نوسازي بافت فرسوده در سال 96
براساس آغاز اجراي برنامه ملي بازآفريني شهري در سال 96، کساني که صاحب خانه فرسوده هستند، بدون پرداخت هيچگونه هزينهاي واحد آنها نوسازي ميشود، بدين صورت که تسهيلاتي به توسعه گرها پرداخت ميشود که در سايه آن به سود خود برسند و سپس مردم به اين ساختمانها منتقل ميشوند و خانههاي فرسوده آنها خراب شده تا به شکل اصولي بازسازي شود. مدل اقتصادي اين است که براي زمين هيچ گونه ارزشگذاري اوليه تعيين نميکنيم. زمين را در يک فضاي رقابتي در اختيار توسعهگران قرار داده ميشود. آنها در اين فضا قيمت پيشنهادي ساخت را ميدهند. کسي که کمترين قيمت پيشنهادي را بدهد برنده فعاليت در آن محله خواهد شد. پس از اينکه پروژه به اتمام رسيد مطالبه توسعه گر، ميزان هزينهاي که براساس قيمتها داده به اضافه ۱۸ درصد سود خواهد بود. به عبارتي قيمت کارشناسي خانهاي که ساخته شده را تعيين کرده و براساس هزينهاي که کرده به اضافه ۱۸ درصد سود به او پرداخت ميشود. همچنين در سال جاري مقرر شد که ۵ هزار ميليارد تومان تسهيلات با سود ۹ درصد پرداخت شود که ۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان آن را دولت با سود صفر درصد و ۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان ديگر را بانکها با سود ۱۸ درصد تامين ميکنند که در مجموع سود اين تسهيلات به ۹ درصد ميرسد. اين مبلغ براي ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکوني با وام ۵۰ ميليون توماني به توسعه گران در بافت فرسوده پرداخت ميشود. همچنين ۵ هزار ميليارد تومان نيز سرمايه گذار بخش خصوصي تهيه کرده و ۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان نيز براي توسعه خدمات روبنايي و ايجاد فضاي کسب و کار تامين خواهد شد.
کلنگزني طرح 100 واحدي مسکن در محله سيروس تهران
همچنين در سال 96 عمليات نوسازي مسکن در برنامه ملي بازآفريني شهري در مناطق ناکارآمد با کلنگزني طرح 100 واحدي مسکن در محله سيروس تهران با حضور وزير راه و شهرسازي آغاز شد. اين طرح مسکوني که در اراضي شرکت عمران و بهسازي شهري ايران به وسيله شرکت سرمايهگذاري بانک مسکن در اين منطقه ساخته خواهد شد به عنوان الگوي پشتيبان طرح پيشگام برنامه ملي بازآفريني در استان تهران بوده و همچنين قرار است طبق الگوي طرح مسکن اجتماعي اجرائي شود. طرح بازآفريني سيروس در 12 محله و 5 مرحله برنامهريزي شده که اين پروژه 100 واحدي يکي از آنها خواهد بود.
کاهش 1.5 درصدي سود اوراق مسکن در بافت فرسوده
باتوجه به اينکه نرخ سود تسهيلات براي خريد خانه در محلههاي بازآفريني شده 8 درصد است، لذا دولت در سال 96 نرخ سود براي خريد خانه در مناطق بازآفريني شده توسط زوجهاي خانه اولي را به 6 درصد کاهش داد و همچنين مدت زمان سپردهگذاري تسهيلات در صندوق يکم مسکن به 10 ماه تنزل پيدا کرد. همچنين دولت در سال 96 سود اوراق گواهي حق تقدم مسکن در بافت فرسوده را 1.5 درصد کاهش داد و از 17.5 درصد به 16 درصد رساند و مدت زمان بازپرداخت وام را از 12 سال به 15 سال افزايش داد.
مناقشه با نظام مهندسي ساختمان در سال 96
درسال 96 بين وزارت راه و شهرسازي و سازمان نظام مهندسي ساختمان بر سر آييننامه کنترل ساختمان مبني بر ارجاع حق نظارت و کنترل ساختمان به شهرداريها مناقشهاي ايجاد شد. بهعبارتي وزارتخانه معتقد است کنترل ساختمان بايد از سازمان نظام مهندسي به شهرداري محول شود و نظام مهندسي مخالف اين موضوع است.
طبق ماده 123 آييننامه اجرايي قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان مصوب 1375 وظيفه کنترل و بازرسي ساختمانها برعهده شهرداريها و ساير مراجع صدور پروانه و کنترل ساختمان است. به طوري که مطابق قوانين جاري بالاخص قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلاميايران مصوب 1395، قانون تعاريف محدوده حريم شهر، روستاها و شهرک و نحوه تعيين آنها مصوب 1384، قانون شهرداري مصوب 1334 با اصلاحات و الحاقات بعدي آن، قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان مصوب 1374، همچنين نظريه معاونت محترم حقوقي رياست جمهوري، به شماره 20600/102188 مورخ (17 آبان ماه 96) وظيفه کنترل و بازرسي ساختمانها برعهده شهرداريها و ساير مراجع صدور پروانه و کنترل ساختمان است. اين روزها بحث نظارت و کنترل مهندسي ساختمانها کلاف سردرگمياست. داستان از اين قرار است که مالک پول خدمات مهندسي را تماما در ابتداي کار به سازمان نظام مهندسي ميپردازد. سازمان نظام مهندسي، ناظر را انتخاب ميکند و مهندس ناظر گزارشهاي خود را به شهرداري ميدهد. مالک پول خدمتي را ميدهد که نه حق انتخاب طرف قرارداد خود را دارد و نه حق دريافت گزارش از وي. سازمان، مهندسي را انتخاب ميکند و به طرز غير قابل توجيهي 5 درصدحقالزحمه وي را دريافت ميکند، بدون آنکه مسئوليت قانوني کنترل ساختمان را بر عهده داشته باشد. اگر اتفاقي در حين ساخت رخ دهد، به همين ترتيب هيچ مسئوليتي را نميپذيرد. بهگفته عباس آخوندي، شهرداري، درحالي که مسئوليت قانوني کنترل ساختمان را بر عهده دارد، در اين وضعيت بلبشو، در عين حاليکه پروانه ساختماني صادر ميکند و مبلغ گزافي را بابت صدور پروانه و يا فروش تراکم مازاد بر تراکم پايه و عناوين مشابه ديگر که اغلب مبناي قانوني ندارد، دريافت ميکند، عملا شانه از کنترل ساختمان خالي ميکند و شهر ميشود هميني که هست، لذا وزير راه و شهرسازي براي پايان دادن به اين وضعيت بيسامان، اولين گاميکه برداشت تهيه پيشنويس آييننامه کنترل ساختمان در نيمه اول 1394 و تقديم پيشنويس آييننامه در اول مرداد ماه 95 به دولت بود که رسيدگي به اين آييننامه بر خلاف رويه جاري بيش از 2 سال در دولت بهطول انجاميده و هنوز به تصويب نرسيدهاست. لذا وزير راه وشهرسازي در سال جاري از اختيارات قانوني خود استفاده کرد و اصلاحات ممکن را انجام داد. در گام نخست، برداشت 5 درصد از حقالزحمه مهندسان توسط سازمانهاي نظام مهندسي را لغو کرد و در گام دوم، دستور العمل اجرايي منع تکفل منافع متعارض را ابلاغ کرد که با استقبال گسترده جامعه مهندسي مواجه شد.
وضعيت ناوگان حمل و نقل در سال 96
يکي از اولويتهاي وزارت راه و شهرسازي اتصال بنادر به راه آهن کشور است که در اين راستا اتصال بندر شهيد بهشي چابهار به راه آهن زاهدان در دستور کار دولت قرار داد. در سال 96 براي تکميل پروژههاي ريلي تامين اعتبار از منابع خارجي انجام شده است که ۵ پروژه «فاينانس ۹۰۰ ميليون دلاري هنديها براي اتصال ريلي چابهار به زاهدان»، «فاينانس ۲.۶ ميليارد يورويي احداث خط سريع السير تهران ـ قم ـ اصفهان»، «فاينانس ۱.۲ ميليارد دلاري ايتالياييها براي احداث راه آهن سريع السير قم ـ اراک»، «فاينانس ۱.۵ ميليارد دلاري چينيها براي برقيسازي راه آهن تهران ـ مشهد» و «فاينانس ۱.۲ ميليارد يورويي روسها براي برقيسازي راه آهن گرمسار- اينچه برون» را ميتوان به ليست فاينانسهاي خارجي براي توسعه شبکه ريلي کشور اضافه کرد. همچنين در اسفندماه جاري قرارداد فاينانس راه آهن شيراز-بوشهر با چينيها امضا شده است.
طبق آمار و اطلاعات وزارت راه و شهرسازي تا پايان بهمنماه ۱۳۹۶ سه لوکوموتيو جديد و نو به ناوگان ريلي ايران پيوسته است. درحوزه لوکوموتيوهاي بازسازي شده نيز در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۰ لوکوموتيو بازسازي شده است. همچنين در سال جاري ۲۱ دستگاه واگن جديد مسافربري به ناوگان ايران اضافه شده است. درحوزه واگنهاي خودکشش يا ريل باس نيز در سال جاري ۲۸ دستگاه به ناوگان ريلي ايران افزوده شده است و درخصوص واگنهاي باري نو هم درسال ۹۶ حدود ۵۶۰ دستگاه به ناوگان ريلي ايران اضافه شده است.
درحال حاضر در بخش ريلي سه هزار و ۴۱۰ کيلومتر پروژه در دست احداث و ۵ هزار کيلومتر ريل جديد در حال مطالعه است و تا پايان سال جاري ۵۱۶ کيلومتر ريل گذاري تحويل شده است.
رشد ۶.۵ درصدي مسافران قطار در سال ۹۶
آمارهاي جديد راهآهن نشان ميدهد که مسافران اين بخش در سال ۱۳۹۶ رشدي قابل قبول داشتهاند. براساس آمارهاي جديد از سوي راهآهن در سال ۱۳۹۶ بيش از ۲۴ ميليون مسافر از طريق شبکه ريلي حمل و نقل ايران جابهجا شدهاند که اين رقم در قياس با مدت مشابه سال قبل افزايشي ۶.۵ درصدي را نشان ميدهد. راهآهن همچنين اعلام کرده که در سال جاري ۲۸۴ واگن مسافري با سن بالاي ۳۰ سال را از رده خارج کرده و ۴۷۲ واگن جرمگيري و ۱۰۰ واگن نيز بهسازي شدهاند. همچنين در عملکرد سال ۱۳۹۶ اين شرکت آمده که راهاندازي قطارهاي گردشگري در مسيرهاي مختلف کشور موجب افزايش ظرفيت و بهرهوري شده و همچنين آغاز به کار قطارها در مسيرهاي جديد مانند اصفهان - زاهدان، نخجوان – مشهد، همدان – مشهد و راهاندازي دو قطار پنج ستاره جديد از جمله اقداماتي بوده که در سال جاري صورت گرفته است. راهآهن همچنين اعلام کرده که اين شرکت تا پايان برنامه ششم توسعه مکلف به جابهجايي بيش از ۱۰۰ ميليون مسافر معادل ۲۰ درصد حمل و نقل عموميکشور شده که از اينرو نياز به سرمايه گذاري قابل توجه در اين بخش را نشان ميدهد.با توجه به اين موضوع در برنامهريزيهاي سال آينده تامين مالي خريد ۴۵۰ واگن ريل باس از کره جنوبي، تامين مالي سه ميليارد دلار خريد ناوگان باري، لوکوموتيو و مسافري از روسيه، گشايش اعتبارات اسنادي مربوط به برقي کردن خط تهران – مشهد و اجراي عمليات قطار سريعالسير تهران – قم – اصفهان از جمله برنامهريزيهايي است که به منظور گسترش نفوذ راهآهن در عرصه حمل و نقل ايران در دستور کار قرار گرفته است. راهآهن همچنين اعلام کرده که در نوروز ۱۳۹۷ با فراهم کردن بيش از يک ميليون و ۸۷۲ هزار صندلي رشدي ۱۵ درصدي را از نظر ظرفيت و رشدي ۱۳.۸ درصدي را از نظر افزايش تعداد صندلي ايجاد کرده است.
همچنين در سال جاري قرارداد احداث ۴۳۹ کيلومتر آزادراه در مناطق مختلف کشور به ارزش ۲۵۰۰ ميليارد تومان با مشارکت ۷۰ درصدي بخش خصوصي امضا شد.
واردات 8 فروند اي. تي. آر در سال 96
پس از اجرايي شدن برجام و لغو تحريمها براي وزارت راه و شهرسازي فرصتي ايجاد شد که به منظور نوسازي و بهسازي صنعت هواپيمايي کشور، قرارداد خريد 100 فروند هواپيما با شرکت هواپيمايي ايرباس، 80 فروند هواپيما از شرکت هواپيمايي بوئينگ و 20 فروند هواپيما از شرکت هواپيمايي اي. تي. آر که در مجموع 200 فروند هواپيماي پسا برجامياست نهايي کند که در سال جاري 3 فروند ايرباس و 8 فروند اي. تي. آر وارد کشور شده است، لذا هم اکنون تعداد هواپيماهاي برجاميناوگان هوايي کشور ۱۱ فروند است.
بهرهبرداري از 19 پروژه دريايي در دروازه طلايي اقتصاد ايران در سال 96
توسعه بنادر و سواحل مکران از اولويتهاي مهم دولت تدبير و اميد است به طوري که در صبح روزشنبه ( 21 بهمنماه 96) به مناسبت دهه فجر 19 پروژه دريايي در مجتمع بندري شهيد رجايي و ساير بنادر استان هرمزگان با ارزشي بالغ بر ۴۵۰۰ ميليارد ريال به بهرهبرداري رسيد. احداث مخازن نگهداري از فرآوردههاي نفتي و فرآوردههاي پتروشيميايي، پايانه لجستيک کالا و کانتينر، نوسازي خطوط ريل راهآهن واقع در مجتمع بندري شهيد رجايي، روسازي برخي محورهاي دسترسي، طرح جامع اطفاء حريق بندر شهيد رجايي، بهرهبرداري از دو فروند رمپ فلزي شناور چندمنظوره در بندر شهيد رجايي و بندر جاسک و خارج سازي تعدادي از مغروقهها در دهانه ورودي بندر جزيره قشم از جمله پروژههايي بودند که از سوي وزير راه و شهرسازي به بهرهبرداري رسيدند. همچنين مرحله نخست فاز ۳ طرح توسعه کانتينري بندر شهيد رجايي با اعتباري بالغ بر ٥٦ ميليون يورو به بهره برداري رسيد.
بهرهبرداري از فاز نخست طرح توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار يکي ديگر از اقدامات مهم و شاخص سازمان بنادر طي سال جاري در سواحل مکران بود. در اين طرح ۲۰۳ هکتار استحصال اراضي، ۱۵.۸ ميليون مترمکعب لايروبي حوضچه بندري، افزايش ظرفيت تخليه و بارگيري بندر از ۲ به ۸ ميليون تن، ساخت ۱۵ موجشکن مردميبا ۲۶۰ ميليارد تومان اعتبار، به بهرهبرداري رسيد و اين فاز با ۱۵۰ ميليون دلار خط اعتباري هند از طريق بانک صادرات نهايي شد همچنين در سال جاري ۴۰۳ ميليون دلار از محل صندوق توسعه ارزي براي اجراي فاز ۲ طرح توسعه شهيد بهشتي و نيز ۸۵ ميليون دلار از محل خط اعتباري هند براي خريد تجهيزات بندري هزينه شد. همچنين طي هفته جاري براي سفرهاي نوروزي ۹۷ سه فروند شناور ۱۵۰ نفري نوساز نيز به ناوگان مسافرتهاي دريايي افزوده و لندي کرافت هم براي حمل خودرو همراه با سرنشينان آن در نظر گرفته شد.