در شرايطي که روسيه با فشارهاي بسياري بر سر مسموميت جاسوس سابق در انگليس و دور جديدي از تحريم‌هاي آمريکا مواجه است، روس‌ها يکشنبه برابر با ۱۸ مارس براي انتخاب ولاديمير پوتين براي يک دوره چهار ساله ديگر در کاخ کرملين به پاي صندوق‌هاي راي مي‌روند.به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري فرانسه، ديروز سکوت انتخاباتي در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري فردا در سراسر روسيه آغاز شد. از اين گذر هر گونه تبليغ انتخاباتي نامزدها از طريق رسانه‌ها و اينترنت ممنوع مي‌شود همچنين نامزدها از ديروز ديگر حق برگزاري کنفرانس‌ها و همايش‌ها در تاييد خود را ندارند. اما باقي ماندن شعارها و پوسترهاي تبليغاتي نصب شده به شرط اينکه حداقل ۵۰ کيلومتري مراکز اخذ راي باشند، بلامانع است.
ولاديمير پوتين که از حدود دو دهه پيش اداره روسيه را در دست دارد،‌ با داشتن حدود ۷۰ درصد محبوبيت و به‌رغم کمپين بدون زرق و برق اطمينان دارد که مي‌تواند حکومتداري خودش را تا ۲۰۲۴ ادامه دهد. در آستانه انتخابات، او و يک رسانه دولتي سازگار به دنبال تقويت چهره‌ پوتين به عنوان مردي بودند که ثبات و غرور ملي را پس از فروپاشي شوروي بازسازي کرده است. 
پوتين که با شعار "يک رئيس‌جمهوري قوي، يک روسيه قوي" به ميدان آمد، از مشارکت در مناظره‌هاي تلويزيوني امتناع کرد و هيچ خلاقيت جديدي براي تبليغات کمپين خود به کار نگرفت. او مقابل هفت نامزد ديگر از جمله پاول گرودينين، کمونيست ميليونر و کسنيا سوبچاک، مجري سابق تلويزيوني قرار دارد اما محبوبيت مردمي‌هيچ‌کدام از آنها بالاي هشت درصد نيست. طبق برآورد نظرسنجي‌هاي رسمي، انتظار مي‌رود مشارکت مردمي‌بين ۶۳ تا ۶۷ درصد باشد. 
انتخابات رياست جمهوري پيشين در سال ۲۰۱۲ با اعتراضاتي در سراسر اين کشور همراه شد و معترضان با بازگشت پوتين به عنوان رئيس کشور پس از چهار سال نخست‌وزيري مخالف بودند. . اما آن اعتراضات سرکوب شد.


روسيه ۲۳ ديپلمات انگليس را اخراج کرد
وزارت خارجه روسيه در اقدامي‌تلافي جويانه حکم اخراج ۲۳ ديپلمات انگليسي از روسيه را صادر کرده و آنها را "عنصر نامطلوب" خواند.به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيک، اعلام اين تصميم وزارت خارجه روسيه پس از احضار سفير انگليس به وزارت خارجه روسيه صورت گرفت.همچنين فعاليت شوراي فرهنگي انگليس در روسيه متوقف و کنسولگري انگليس در سن پترزبورگ بسته شد.وزارت خارجه روسيه اعلام کرد اگر انگليس دست از اقدامات غيردوستانه برندارد ما هم حق برداشتن گام‌هاي بيشتر را براي خود محفوظ مي‌دانيم. روابط بين روسيه و انگليس طي دو هفته اخير پس از اتهام زني‌هاي لندن به مسکو در پرونده مسموميت جاسوس دوجانبه سابق به شدت تيره شده است.روز چهارشنبه ترزا مي، نخست وزير انگليس با اعلام بسته تنبيهي عليه روسيه اخراج ۲۳ ديپلمات روسي از انگليس را اعلام کرده بود.

شي جين‌پينگ در مقام رياست‌جمهوري چين رسما ابقا شد
کنگره ملي خلق چين شي جين‌پينگ را براي يک دوره پنج ساله ديگر در مقام رياست‌جمهوري ابقا کرد.به گزارش ايلنا به نقل از آسوشيتدپرس، شي جين‌پينگ، ديروز براي يک دوره پنج ساله ديگر در مقام رياست‌جمهوري چين ابقا شد.کنگره ملي خلق چين علاوه بر ابقا شي جين‌پينگ، همچنين «وانگ کيشان» را نيز به عنوان معاون اول رئيس‌جمهوري اين کشور انتصاب کرده است. وي از چهره‌هاي سردمدار مبارزه با فساد به عنوان معاونت رئيس‌جمهور کرد.طبق اين گزارش، شي جين‌پينگ قدرتمندترين رهبر چين از زمان مرگ «مائو تسه‌‌تونگ» بنيانگذار حزب کمونيست و جمهوري خلق چين، تاکنون محسوب مي‌شود و هفته گذشته با حذف محدوديت دو دوره‌اي براي رياست‌جمهوري چين، عملا راه براي حضور وي در قدرت باز شد.مقام‌هاي دولتي چين از حذف محدوديت دو دوره‌اي براي رياست‌جمهوري چين دفاع مي‌کنند و مي‌گويند اين اقدام باعث خواهد شد که فرماندهي کل قوا، رياست‌جمهوري و دبير کلي حزب کمونيست در دست يک نفر باقي بماند.شي جين‌پينگ در سال ۲۰۱۳ به عنوان رئيس‌جمهوري چين انتخاب شد. ولي وي با اين حال هنوز از قصد خود براي باقي ماندن در قدرت پس از سال ۲۰۲۳ حرفي نزده است. .

اخراج معاون سابق اف‌بي‌آي دو روز قبل از بازنشستگي 
جف سشنز، وزير دادگستري آمريکا، اندرو مک‌کب معاون سابق پليس فدرال (اف‌بي‌آي) را تنها دو روز مانده به موعد بازنشستگي‌اش اخراج کرد. آقاي مک‌کب که بارها از سوي دونالد ترامپ مورد انتقاد قرار گرفته بود ماه ژانويه گذشته تحت فشار استعفاء داد و قرار بود روز يکشنبه بازنشسته شود. مک‌کب که پس از اخراج جيمز کومي، رئيس قبلي اف‌بي‌آي، براي مدتي رياست اين سازمان را بر عهده داشت، دومين مقام ارشد در رسيدگي به پرونده ايميل‌هاي هيلاري کلينتون و همچنين تلاش روسيه براي تاثيرگذاري بر انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۱۶ بوددر اطلاعيه دادگستري آمده پس از تکميل اين بازرسي، جف سشنز، وزير دادگستري و بازرس کل اين وزارت‌خانه هر دو متفق‌القول به اين نتيجه رسيده‌اند که اندرو مک‌کب بايد اخراج شود چرا که در چند مورد تخلف مشهود داشته است؛ از جمله "افشاسازي اطلاعات طبقه‌بندي شده به رسانه‌ها عدم صداقت در گفتن وقايع حتي پس از اداي سوگند".

وزير خارجه سوئد : گفت‌وگو با همتاي خود از کره شمالي سازنده بود
در بحبوحه گمانه‌زني‌ها درباره احتمال ديدار رئيس جمهوري آمريکا با رهبر کره شمالي در سوئد، وزير خارجه سوئد که ميزبان همتاي خود از کره شمالي بود، مذاکرات با او را خوب و سازنده‌ خواند.به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، مارگوت والستروم، وزير خارجه سوئد از ارائه جزئيات درباره مکان ديدار احتمالي ميان کيم جونگ اون، رهبر کره شمالي و دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا امتناع کرد.وي با ري يونگ هو، وزير خارجه کره شمالي در ويلاي استکهلم درباره نشست رهبر کره شمالي با رئيس جمهوري آمريکا صحبت کرد. اين ويلا نزديک سفارت خانه‌هاي کره جنوبي و آمريکا مستقر است.والستروم پيشتر گفته بود که سوئد اميدوار است بتواند نقشي در ديدار ميان رئيس جمهوري آمريکا با رهبر کره شمالي ايفا کند و تسهيل کننده برقراري اين ارتباط باشد.وي همچنين ادامه داد: ما به اين فرصت در مديريت نشست پيش‌رو ارزش مي‌نهيم.سفر غير منتظره وزير خارجه کره شمالي به استکهلم به دليل نشست قريب الوقوع ميان رهبر کره شمالي و رئيس جمهوري آمريکا که با هدف کاهش تنش در شبه‌جزيره کره برگزار مي‌شود، از اهميت زيادي برخوردار است.


یادداشت
يوسف کانلي
حريت

رابطه بين ترکيه و آمريکا هيچوقت اينگونه شديد نبوده است. آنچه باعث بدترشدن موقعيت درروابط آنکارا و واشنگتن ادامه تنش حمله آمريکا به عراق و استفاده از نيروهاي کرد است يا شايد جنگ ميان سوريه و آمريکا در منطقه باشد که بر روابط ترکيه تاثير گذاشته است.چطور متحدي چون آمريکا مي‌تواند به کردهاي جدايي طلب سلاح برساند که به عنوان تهديد بر امنيت ترکيه محسوب مي‌شوند.مذاکراتي که بين وزير دفاع سابق آمريکا رکس تيلرسون و همتاي ترکش شکل گرفته بود از ابتدا با شکست روبرو بود. حال نه تنها به دليل اخراج تيلرسون بلکه به دليل اختلاف منافع ترکيه و آمريکا در خاورميانه اين رابطه با مشکل روبرو شده است.بنابراين مذاکرات دو طرف صفحه تازه‌اي را در روابط دو کشور باز نمي‌کنند. اما خروج تيلرسون و ورود مايک پمپئو و جانشيني جينا‌هاسپل ميتواند شروعي تيره بر روابط باشد. تزار تازه واشنگتن احتمالا طرح‌هاي بسيار خطرناکي را براي انزواي ايران و حتي روسيه برمي‌گزيند که ترکيه را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد و ممکن است ترکيه به دليل خريد موشک اس 400 و پرونده رضا ضراب مورد تحريم آمريکا قرار گيرد.پمپئو از استفاده نيروهاي يگان مدافع خلق حمايت مي‌کنند. به نظرميرسد ترکيه عمليات خود در عفرين و ديگر شهرهاي سوريه را مختل نخواهد کرد تا نشان دهد از منافع ملي اش دفاع ميکند بنابراين دوران برخورد سرد بين آنکارا و واشنگتن ادامه خواهد داشت.
ترجمه: فاطمه مهتدي


سیاست بین‌الملل در 365 روز میلادی
گروه بين الملل : در سالي که گذشت جهان با رويدادهاي مختلفي در عرصه سياسي و اجتماعي روبرو شد. ورود سياستمداران جوان در فرانسه و اتريش تا رشد احزاب راست افراطي در دولت مجارستان و ايتاليا. لرزش شديد و اخراج‌هاي گسترده در دولت تازه کار دونالد ترامپ همزمان با ادامه بازرسي‌ها در ارتباط با دست کاري روسيه در انتخابات رياست جمهوري آمريکا. شروع جنبش مبارزه با سواستفاده جنسي me too با رسوايي تهيه کننده‌هاليوودي و قدرت گرفتن پول مجازي بيتکوين در بازارهاي بورس بخشي از اين رويدادها بودند. در ادامه به مهم‌ترين رويدادها مي‌پردازيم.
آغاز رسمي‌اجراي برگزيت 
در ماه مارس دولت انگليس با گذشت نه ماه پس از برگزاري همه‌پرسي که عملا به سياست اقتصادي و خارجي پنجاه ساله اين کشور پايان داد، و درباره روند رسمي‌خروج از اتحاديه اروپا تصميم گيري کرد. نخست وزيري انگلستان با انتشار اعلاميه‌اي از امضاي رسمي‌نامه اجراي روند خروج از عضويت در اتحاديه اروپا موسوم به «برگزيت» بر اساس ماده 50 پيمان ليسبون توسط ترزا مي‌خبر داد. اين نامه که به امضاي رسمي‌مي‌رسيده است و توسط سر تيم بارو، نماينده دائمي‌انگلستان در اتحاديه اروپا به دونالد تاسک، رئيس شوراي اين اتحاديه تحويل داده شد. ماده 50 پيمان ليسبون مربوط به اقداماتي است که در صورت خروج يک عضو اتحاديه اروپا، بايد توسط آن انجام شود. انگلستان با آغاز مذاکرات رسمي‌در طي 2 سال به طور کامل از اتحاديه خارج خواهد شد. ترزا مي‌تلاش دارد تا از وارد شدن شوک به بازارها جلوگيري کند. بريتانيا تا ۲۹ مارس ۲۰۱۹ فرصت خواهد داشت تا در مورد شرايط جدايي‌اش با شوراي اروپا مذاکره نمايد. نخست‌وزير بريتانيا، مي‌خواهد با برگزاري انتخابات زودهنگام، شرايط مذاکره را به نفع کشورش تقويت نمايد. حزب محافظه‌کار وي، اکثريت پارلمان را از دست داده و شرايط مناسبي ندارد. اوايل دسامبر بود که مذاکرات اوليه بين سران اتحاديه و نمايندگان بريتانيا آغاز شد و رقم پرداخت اوليه بدهي‌هاي اين کشور به اتحاديه که چيزي بين ۴۰ تا ۶۰ ميليارد يورو است، مشخص گرديد. شرايط مذاکره براي همکاري‌هاي اقتصادي بعدي بين بريتانيا و اتحاديه هم بسيار پيچيده شده است چرا که پارلمان انگليس قويا بر نخست وزير فشار آورده و خواستار پاسخ محکم‌تري براي تحقق برگزيت شده‌ است. با امضاي يک توافق و يا يک صدايي کشورهاي عضو اتحاديه عليه خروج بريتانيا تا ۲۹ مارس ۲۰۱۹، اين کشور با يک برگزيت بسيار سخت روبرو خواهد شد. اکنون ساعت روزهاي پرچالش براي دو طرف و بالاخص بريتانيا ایجاد اختلال شده است
سقوط پايتخت داعش در سوريه و عراق
 يکي از مهم‌ترين اتفاقات سال ۲۰۱۷ را مي‌توان پايان کار داعش در سوريه و عراق توسط ائتلاف ايران و حزب‌ا... لبنان و سوريه و روسيه دانست. هر دو کشور که يکي از سال ۲۰۱۳ و ديگري از سال ۲۰۱۴ اسير داعش شده بودند، پس از کشاکش‌هاي فراوان بالاخره رنگ آسايش را به خود ديدند. در يک طرف غرب و متحدين آمريکا و رژيم صهيونيستي در منطقه از داعش حمايت مي‌کردند و از طرف ديگر ايران و روسيه همراه با نيروهاي ارتش سوريه و نيروهاي حزب‌ا... لبنان و ديگر گروه‌هاي شيعي در مقابل آن‌ها ايستاده بودند. نيروهاي هوايي روسيه بسياري از مواضع داعش بالاخص در سوريه را مورد حمله و نابودي قرار داد و پس از نزديک به ۴ سال سيطره و کشتار و رعب و وحشت، به کار آن پايان داد. تسخير موصل در ژوئن ۲۰۱۴ را مي‌توان يکي از شوک‌ برانگيزترين خبرهاي سال ۲۰۱۴ دانست. سه سال سيطره خطرناک‌ترين گروه تروريستي جهان بر دومين شهر بزرگ عراق، کشتار و ترس و تخريب را با خود همراه داشت. اما در ژوئن ۲۰۱۷ بود که سرانجام موصل به همت نيروهاي بسيج مردمي‌و ارتش عراق آزاد شد. مبارزه با داعش بسيار سخت و هزينه‌ساز بود. بيش از ۴۰ هزار موصلي در اين ميان کشته و ميليون‌ها نفر ديگر بي‌خانمان شدند. اما آزادسازي موصل پايان بحران و با حواشي ديگر ادامه يافت. کردهاي عراق به سرکردگي «مسعود بارزاني» ساز جدايي و استقلال‌طلبي زدند که با ورود به موقع دولت و ارتش عراق به صحنه، رفراندوم آنها بي‌اثر ماند و عملا جلوي تجزيه اين کشور گرفته شد.
بحران و کشتار در روهينگيا
مسلمانان روهينگيا را مي‌توان جفاديده‌ترين اقليت حال حاضر جهان دانست. اين جمعيت، در کشوري زندگي مي‌کنند که از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر بودايي است. مسلمانان به شدت مورد ظلم و تجاوز قرار گرفته‌اند و دولت ميانمار آن‌ها را در شمار جمعيت انساني به حساب نمي‌آورد. وحشيانه‌ترين سطح رفتار دولت ميانمار در ماه آگوست خود را نشان داد. زماني که سيل جمعيت روانه کشور همسايه يعني بنگلادش شد و گزارش‌هاي بسيار دردناکي از کشتار، تجاوز سيستماتيک، و شکنجه منتشر شد. در نهايت، دست کم ۴۰۰ هزار نفر به بنگلادش گريختند و صدها هزار نفر ديگر در داخل خاک ميانمار بي‌خانمان شدند. دولت ميانمار اعلام کرد که اقدامات ارتش اين کشور در پاسخگويي به حملات مسلمانان به پايگاه‌هاي پليس و پادگان‌هاي ارتش اين کشور بوده و اين در حالي بود که کوچک‌ترين مدرکي دال بر اثبات ادعاي خود ارائه نداد. در بحبوحه کشتار و نسل‌کشي روهينگيا، «آنگ سان سو چي» برنده جايزه نوبل صلح و مشاور کنوني «تين چياو»، نخست وزير ميانمار سياست سکوت را برگزيد و به شدت از سوي فعالان حقوق بشر و سازمان‌هاي حقوق بشري جهان مورد انتقاد قرار گرفت و بسياري از شخصيت‌هاي مطرح سياسي و علمي‌و فرهنگي جهان خواستار بازپس‌گيري جايزه نوبل از او شدند.
قدرت‌گيري محمد بن سلمان در عربستان سعودي
«محمد بن سلمان» ،ولي‌عهد عربستان با کودتايي نرم عليه ديگر شاهزاده‌هاي سعودي چهره کشور را تغيير داد. در ماه ژوئن بود که ملک سلمان اين جوان ۳۲ ساله را به عنوان جانشين و وارث حکومت‌اش معرفي کرد. با عزل «محمد بن نايف» پسر عموي وي از ولي‌عهدي و جايگزيني بن سلمان، وي «چشم‌انداز ۲۰۳۰» را به عنوان ابزاري براي ايجاد تغيير و تحول در کشور به کار گرفت. بن سلمان، علاوه بر انجام اقداماتي که با چشم‌انداز ۲۰۳۰ در ارتباط بود، در مسير قبضه کردن قدرت اقدام به کودتا عليه مخالفين خود و بازداشت ۱۱ شاهزاده تاثيرگذار و مهم سعودي در ماه نوامبر کرد. اين اقدام او به شدت مرد تحسين دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا قرار گرفت.بن سلمان، در سياست خارجي هم رويکردي بسيار تند و خصمانه نسبت به ايران و نفوذش در منطقه اتخاذ نمود و با بي‌تجربگي تمام، رسما اين کشور را به چالش مواجهه دعوت کرد. او، عليرغم اخطارهاي شديد نهادهاي حقوق بشري مبني بر وضعيت بحراني زنان و کودکان يمني، همچنان به بمباران و حمله به يمن ادامه داد و تداوم اقدامات‌اش، به يک فاجعه انساني در يمن، فرسودگي خود عربستان، و گير افتادن اين کشور در باتلاق يمن منجر شده است. ولي‌عهد عربستان، در اقدامي‌ديگر، اختلافات شديد سياسي، تحريم عليه قطر را رهبري کرد و اکنون نيز تلاش دارد تا نهايتا اين کشور را به زانو در بياورد. عده‌اي از کارشناسان و ناظران، بن سلمان را بهترين فرصت براي تغيير عربستان تندرو و سلفي به سمت کشوري مدرن مي‌دانند و عده‌اي ديگر، او را يک ولي‌عهد عجول بي‌ملاحظه مي‌دانند که مي‌تواند موجب‌ساز خطرات در صحنه بين‌الملل گردد. 
رشد قابل توجه اقتصاد جهاني
۱۰ سال پس از رکورد بزرگ، اقتصاد جهاني با سرعتي تحسين‌ برانگيز به سمت پيشرفت حرکت مي‌کند. «صندوق بين‌المللي پول» چندي پيش اعلام کرد که چشم‌انداز جهاني، تقويت اقتصاد جهاني و گسترش سرمايه‌گذاري، تجارت، و توليد صنعتي و افزايش اعتماد بنفس در اين مسير است. اين نهاد همچنين اعلام کرد که دوره بازيابي کامل نشده و در خوشبينانه‌ترين حالت، دست کم ۱۰ سال زمان نياز است. اقتصاد جهاني با ۳.۶ رشد، نيم درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ پيشرفت داشت. سياست‌هاي «منطقه یورو» در اروپا موفق بود و در مجموع، نرخ بيکاري به کمترين حد خود در ۱۰ سال گذشته رسيد. چين با قدرت تمام به ۶.۵ درصد رشد مورد نظر خود در اين سال دست يافت و حتي روسيه هم با وجود موانعي چون پيامدهاي کاهش قيمت نفت طي چند سال اخير و تحريم‌هايش، توانست به يک شرايط مناسب اقتصادي برسد. اين جهاني شدن اقتصاد البته با خيزش و قدرت‌گيري ملي‌گرايان و حاميان سياست‌هاي محافظتي اقتصادي (مبتني بر توليد داخلي) همراه شد.
افزايش گرمايش زمين
زمين در حال گرم‌تر شدن است. خواه کسي باور کند يا نه. در ماه سپتامبر بود که «اداره ملي اقيانوسي و جوي» آمريکا اعلام کرد که سال ۲۰۱۷ گرم‌ترين سال تاريخ پس از سال ۲۰۱۶ بوده است. نکته قابل توجه اينکه ۸ سال گرم ديگر، همه از سال ۱۹۹۸ به بعد بوده‌اند. آيا نابودي مناطق مختلف جهان در اثر طوفان‌ها و گردبادها و خسارت‌ ۲۹۰ ميليارد دلاري و بي‌خانمان شدن صدها هزار نفر، معني ديگري جز گرم‌ شدن زمين در اثر فعاليت‌هاي اشتباه انساني مي‌دهد؟ ذوب شدن چشمگير امروز يخ‌هاي قطب شمال و جنوب و يخچال‌هاي زمين، چيزي بود که دانشمندان در اين چند سال اخير پيش‌بيني کرده بودند و نسبت به آن اخطار داده بودند. طبق يک حقيقت علم فيزيک، گرم‌تر شدن اقيانوس‌ها برابر است با بروز طوفان‌هاي بزرگ‌تر. سران کشورها به تازگي متوجه ابعاد وحشتناک پيامدهاي گرم شدن زمين شده‌اند و در ماه ژوئن در نشست پاريس گرد هم آمدند اما، ترامپ،رييس جمهور آمريکا که کشورش متهم رديف دوم گرمايش زمين با توليد گازهاي گلخانه‌اي و آلودگي‌هاي مختلف است، نه تنها از مشارکت شانه خالي کرد که عملا اعلام کرد اخطار جدي دانشمندان مبني بر خطرات گرمايش زمين از اساس دروغ است. اين امر، موجب تعجب و شگفتي همه دانشمندان و سران کشورهاي مختلف گرديد.
سقوط موگابه پس از ۳۷ سال
آيا کسي مي‌تواند هم قهرمان باشد و هم يک‌ تبهکار؟ با بررسي زندگي موگابه به اين نتيجه مي‌رسيم که چنين چيزي در مورد وي صدق مي‌کند. او هم همچون «نلسون ماندلا»، براي جنبش آزاديخواهي عليه سفيدپوستان زيمبابوه، سال‌ها در زندان‌هاي کشورش به سر برد. اما در جاي ديگر، درست بر خلاف ماندلا، بر قدرت چنگ انداخت و اعتباري که به دست آورده بود را بر باد داد. او ۳۷ سال بر کشورش حکومت کرد و تصميم داشت که حتي اگر اقتصاد به گل بنشيند و روز به روز استبدادش بيشتر شود، باز هم از حکومت کنار نکشد. دست آخر، اين تانک‌هاي ارتش زيمبابوه بودند که با ورود به «هراره» پايتخت زيمبابوه او را مجبور به کناره‌گيري از قدرت کردند. ديکتاتور که شرط کناره‌گيري را جايگزيني همسرش دانست، از سوي حزب متبوع‌اش «اتحاد ملي آفريقايي زيمبابوه» (ZANU) حمايت نشد و سرانجام، «امرسون منانگاگوا» ،نخست وزير سابق و مخالف سياسي چند سال اخيرش که در تبعيد به سر مي‌برد، به عنوان رييس جمهور منتخب مردم انتخاب گرديد. هر چند که منانگاگوا متعهد شده که در سال آينده انتخاب برگزار کند، اما منش و رفتار سياسي‌اش نشان مي‌دهد که شباهت بسياري به موگابه ديکتاتور دارد.
گردش در تنش کره شمالي و آمريکا
درگيري و تنش لفظي بين رهبران آمريکا و کره شمالي در سالي که گذشت به اوج خود رسيد درحالي که بسياري انتظار جنگ بين اين دو کشور را داشتند گردش ناگهاني در تنش شبه جزيره کره رخ داد که جرقه‌هاي آن با بازيهاي المپيک و حضور تيم کره شمالي در کره جنوبي آغاز شد و در نهايت پس از ديدارهاي سريع نمايندگان دو کشور ، ناگهان در ماه مارس دونالد ترامپ در توييتي از ديدار خود با رهبر کره شمالي کيم جونگ اون در ماه مه 2018 خبر داد. روساي جمهور آمريکا طي ساليان گذشته پيوسته مدعي بودند که کره شمالي را کنترل خواهند کرد. آنها به دنبال پياده کردن سياست هويج و چماق بودند که هيچگاه آن چنان که انتظار داشتند، در مورد اين کشور اثر نکرد. ترامپ که در جريان انتخابات آمريکا، نقش يک انزواگر صلح‌طلب را براي فريب اذهان عمومي‌بازي کرد و در اين راستا حرف از دوستي و همکاري با کره شمالي مي‌زد، پس از جلوس بر کرسي رياست جمهوري، تبديل به دشمن رديف اول «کيم جونگ اون» رهبر اين کشور شد. تنش لفظي به حدي افزايش يافت و کار به حدي بالا گرفت که جامعه بين‌المللي نگران بروز يک نبرد منطقه‌اي بين دو کشور شد. ترامپ بسيار شفاف‌تر و شديدتر از اوباما اقدام به تهديد نظامي‌کره شمالي کرد و رهبران پيونگ يانگ، در واکنشي قاطعانه، چندين آزمايش موشکي را انجام دادند. رييس جمهور آمريکا رسما اعلام کرد: «کره شمالي حدي از آتش و خشم را خواهد ديد که جهان تاکنون تجربه نکرده است». ترامپ همچنين تصميم به اعمال فشار بر چين براي کنترل کره شمالي گرفت. اما کره شمالي همچنان بر سر مواضع خود ماند و چيني‌ها هم ترامپ را جواب کردند. دراين ميان تمايل رئيس جمهور کره جنوبي به خاتمه تنش‌ها شايد کليد شروع مذاکرات و آرام شدن اين جنگ لفظي را روشن کرد.
رياست جمهوري مادام العمر «شي جينپينگ»
امسال، سال «شي جينپينگ» رييس جمهور چين بود. چين، به طور قابل توجه در سايه انزاوا طلبي ترامپ توانست از قوانين تجارت بين‌الملل بهره برد. شي، در عرصه جهاني‌سازي، «سياست‌هاي مراقبتي» اقتصاد خود را حفظ کرد. در ماه ژوئن و در همان زماني که آمريکا زير پيمان پاريس زد، وي به خاطر عمل به تعهدات‌اش در قبال گرمايش زمين، از سوي رهبران جهاني و در نشست پاريس مورد تمجيد و تحسين قرار گرفت. موفقيت‌هاي پي در پي وي، کار را به جايي رسانيد که ترامپ از اتهامات و توهين‌هاي خود بر عليه چين دست کشيد و عملا در ديدار ماه نوامبر، به نوعي در مقابل وي زانو زد. اما بزرگ‌ترين موفقيت‌ شي در نوزدهمين کنگره حزب کمونيست چين رخ داد. او براي دومين ۵ سال، به عنوان دبير کل حزب انتخاب شد.وي، اکنون به عنوان «رهبر مرکزي کاريزماتيک» داراي قدرت منحصره در سايه شناخته مي‌شود که عنواني‌ است که شامل حال «مائو تسه تونگ»، «دنگ ژيائوپينگ»، و «جيانگ زمين» شده بود و حتي «هو جينتائو» هم به اين عنوان دست نيافت. او به قدري در چين محبوب شده که بخشي به نام «انديشه شي جينپينگ» در اساسنامه حزب گنجانده شده است که باز هم اين يک افتخار بزرگ براي اين سياستمدار چيني است که فقط پيش از اين شامل حال شيائوپينگ و مائو شده بود. با برداشته شدن محدوديت رياست جمهوري توسط حزب کمونيست وي ميتواند رياست جمهور دائم العمر چين باشد.
آنگلا مرکل براي چهارمين دوره متوالي صدراعظم آلمان شد
پارلمان آلمان براي چهارمين دوره متوالي، آنگلا مرکل را به عنوان صدراعظم اين کشور انتخاب کرد و به بن‌بست سياسي شش ماهه در آلمان پايان داد. نمايندگان بوندستاگ، مجلس سفلاي آلمان، با ۳۶۴ راي موافق در برابر ۳۱۵ راي مخالف و ۹ راي ممتنع، به صدراعظمي‌آنگلا مرکل ۶۳ ساله راي دادند. انتخاب خانم مرکل به عنوان صدراعظم آلمان بعد از گذشت شش ماه از انتخاباتي صورت گرفت که برنده قطعي نداشت و تشکيل دولت ائتلافي را به بحراني سياسي بدل کرد.اين وضعيت سرانجام با توافق دو حزب دموکرات مسيحي به رهبري خانم مرکل و حزب سوسيال دمکرات براي تشکيل دولت ائتلافي به پايان رسيد.به گفته ناظران خانم مرکل با يکي از سخت‌ترين دوره‌هاي صدراعظمي‌خود روبرو است که احتمالا آخرين دوره او خواهد بود. تعداد آراي موافق و مخالف به صدراعظمي‌او در پارلمان آلمان هم نشان ديگري از موقعيت شکننده او و حزبش است. ظهور و موفقيت حزب راست افراطي "آلترناتيو براي آلمان"( AfD) در انتخابات اخير، معادلات سنتي سياست در آلمان را به هم زد. مسئله مهاجرت در سال ۲۰۱۵ به پاشنه آشيل خانم مرکل تبديل شد. او در آن زمان به عنوان صدر اعظم آلمان موافقت کرد که بيش از يک ميليون پناهجو و مهاجر وارد آلمان شوند.
جنگ تجاري و سياست‌هاي ضدجهاني سازي ترامپ 
دونالد ترامپ رييس جمهور آمريکا براي پيشبرد سياست "اول آمريکا " تعرفه‌هاي واردات فولاد و آلومينيوم را 25 درصد و 10 درصد افزايش داد امري که باعث سقوط بازارهاي بورس و تهديد متحدان آمريکا به مقابله به مثل و اعمال تعرفه‌هاي سنگين بر کالاهاي آمريکايي شد.دونالد ترامپ، همکاري در «پيمان تجاري اقيانوس آرام» را قطع کرد؛ از توافق زيست محيطي پاريس عقب کشيد  و تعهد ايران به توافق هسته‌اي را تاييد نکرد؛ استفاده وسيع از پهپاد را مجاز دانست؛ قدس را به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي اعلام کرد؛ مسائل حقوق بشري را به کنج و حاشيه راند؛ زير ميز قرارداد نفتا زد و کانادا و مکزيک را مايوس ساخت؛ دوستان آمريکا در ناتو را بسيار از خود نااميد کرد؛ سطح تنش با کره شمالي را تا حد احتمال بروز درگيري بالا برد؛ و عليه سازمان تجارت جهاني شمشير را از رو بست؛ همه اين سياست‌هاي تند و خصمانه، موجب شده تا بسياري از متحدين و شرکاي آمريکا در جهان، از زوال امپراتوري اين کشور به شدت نگران شوند و اگر چنين شود، آثار آن براي اين کشور بسيار مخرب خواهد بود.