پايش آلودگي آب‌ سواحل هرمزگان
رييس پژوهشگاه صنعت نفت از ارزيابي و آناليز آلودگي‌هاي آب‌حاشيه درياها خبر داد و گفت: در قالب امضاي قراردادي با يک شرکت ژاپني آب‌هاي سواحل هرمزگان پايش خواهد شد. به گزارش ايسنا، دکتر جعفر توفيقي با اشاره به آلودگي‌هاي آب درياها اظهار کرد: با توجه به حضور صنايع مختلف در حاشيه درياها و ايجاد آلودگي زيست‌محيطي در اين مناطق، پروژه‌اي با عنوان "پايش وضعيت زيست محيطي آب و رسوبات" تعريف شد. وي اضافه کرد: در اين طرح مقرر شد کار مشترکي به منظور پايش سواحل هرمزگان از سوي پژوهشگاه و يک شرکت ژاپني اجرايي شود. توقيقي خاطرنشان کرد: بر اين اساس قرار است نمونه‌برداري از آب، رسوبات و پساب کل سواحل استان هرمزگان انجام شود.

ضرورت توجه به ازدياد برداشت از ميادين مشترک
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: سرمايه‌گذاري حداکثري و ازدياد برداشت از ميدان‌هاي مشترک، يکي از اولويت‌هاي صنعت نفت در سال ۹۷ است. حسين اميري خامکاني به شانا گفت: منابع کشور در بحث اکتشاف و استخراج نفت بايد ابتدا در ميدان‌هاي مشترک هزينه شود. ساختار فيزيکي ميدان‌هاي نفت و گاز به اين صورت است که اگر طرفي برداشت خود را افزايش دهد، فشار کاهش خواهد يافت و نفت و گاز به سمت طرف مقابل حرکت مي‌کند. وي با تاکيد بر اين‌که دولت در شرايط محدوديت منابع و سرمايه بايد ابتدا در ميدان‌هاي نفتي مشترک جذب سرمايه کند، افزود: حتي مي‌توان با کشورهاي همسايه براي جذب سرمايه‌ به صورت مشترک با هدف توسعه ميدان‌هاي مشترک مذاکره کرد.

قيمت گاز ايران از روسيه بالاتر است
معاون وزير زيرساخت‌هاي انرژي و منابع طبيعي ارمنستان مدعي شد قيمت گاز پيشنهادي ايران به ارمنستان بالاتر از قيمت پيشنهادي روسيه است. هايک‌هاروتيونيان، معاون وزير زيرساخت‌هاي انرژي و منابع طبيعي ارمنستان گفت، قيمت گاز پيشنهادي ايران به ارمنستان بالاتر از قيمت پيشنهادي روسيه است. سفير ايران در ارمنستان روز 12 فوريه گفته بود که در صورت علاقمندي طرف ارمني تهران آماده فروش گاز به ايروان به قيمت مناسب است. اما طرف ارمني مي‌گويد، پيشنهاد جدي اي شامل قيمت‌هاي قابل قبول تر براي گاز از ايران دريافت نکرده است. در حال حاضر ارمنستان در قالب قرارداد سواپ گاز با برق، سالانه حدود 370 ميليون متر مکعب گاز از ايران وارد مي‌کند.


وضعيت برق خوزستان عادي است
مديرعامل شرکت برق منطقه‌اي خوزستان، گفت: هم اکنون وضعيت برق خوزستان عادي است و هيچ خاموشي در سطح استان نداريم.
"محمود دشت بزرگ" مديرعامل شرکت برق منطقه‌اي خوزستان در گفت‌وگو با پاون، با اشاره به قطعي‌هاي پراکنده برق اين استان در جمعه شب، گفت: شامگاه گذشته بادهاي شديد به همراه گرد و غبار و باران که از سمت غرب استان خوزستان و شهر اهواز با سرعت 60 کيلومتر در ساعت حادث شده بود، سبب شد تا قطعي‌هاي پراکنده‌اي در سطح استان ايجاد شود. وي با بيان اينکه خوشبختانه مشکلات گسترده‌اي در شبکه برق استان ايجاد نشده است، اظهار داشت: تعدادي فيدر فشار متوسط در سطح شبکه توزيع برق به صورت پراکنده و غير همزمان از مدار خارج شدند که بلافاصله خاموشي‌هاي آن‌ها در کمترين زمان ممکن برطرف شد و هم اينک هيچ خاموشي در سطح شبکه‌هاي استان نداريم و وضعيت برق خوزستان عادي است. مديرعامل شرکت برق منطقه‌اي خوزستان ادامه داد: وقتي پديده طوفان اتفاق مي‌افتد به دليل اينکه کل شبکه‌هاي موجود در سطح استان و کشور به صورت هوايي است، قرارگرفتن درختان در حوزه‌هاي برق‌دار و نزديک شدن سيم‌هاي برق به هم و يا ورود اشيا خارجي به داخل محدوده برق‌دار در زمان وزش باد، باعث عملکرد رله‌هاي حفاظتي و متعاقب آن قطع برق شده و با فروکش کردن طوفان، شبکه مجدداً برق‌دار مي‌شود. دشت بزرگ تعداد کل فيدار‌هاي قطع شده در سطح استان خوزستان را 206 فيدر فشار متوسط با 515 مگاوات بار در سطح استان خوزستان، در شهرهاي اهواز، سوسنگرد، رامشير و ناحيه جنوبي استان ذکر کرد و افزود: در شهر اهواز تعداد فيدرهاي قطعي 44 فيدر و ميزان بار قطع شده 170 مگاوات بوده که از ساعت 20.44 دقيقه جمعه شب به صورت غير همزمان فيدرها قطع شده و اين قطعي تا ساعت 24 برطرف شده است. وي ادامه داد: در ساير شهرهاي خوزستان نيز 162 فيدر فشار متوسط به صورت غير همزمان با ميزان بار قطع شده 345 مگاوات بوده که از ساعت 16.30 دقيقه عصر جمعه قطعي‌هاي پراکنده آن آغاز شده که تا ساعت 7 صبح ديروز ادامه داشته ولي هم اينک شرايط برق استان خوزستان در وضعيت عادي قرار گرفته است.

تبديل ايران به مركز راهبري شبكه برق منطقه در گرو تدبير و سرمايه‌گذاري است
قائم مقام مديرعامل توانير تبديل ايران به مرکز راهبري شبکه برق منطقه را در گرو انجام اقدامات گسترده و سرمايه گذاري‌هاي فراواني دانست و افزود: بايستي با تلاش همگاني سرآمد كشورهاي منطقه در زمينه برق باشيم و آن را به شکل پايدار، باكيفيت مناسب و در استانداردهاي جهاني عرضه كنيم. به نقل از وزارت نفت، داوود منظور، قائم مقام مديرعامل و معاون هماهنگي مالي و پشتيباني شركت توانير كه در جمع مسوولان مالي و پشتيباني شركت‌هاي برق منطقه‌اي سخن مي‌گفت، با اشاره به اينكه فرصتهاي زيادي براي صادرات برق وجود دارد، گفت: با توجه به اينكه كشورهاي اطراف به ويژه افغانستان و پاكستان نيازمند برق هستند بايد تدابير لازم براي اتصال شبكه برق به اين كشورها انديشيده شود. وي از تبادل هزار و 400 مگاوات برق با عراق خبر داد و گفت: با توجه به نياز عراق، اين ظرفيت مي‌تواند افزايش يابد. منظور با اشاره به چشم انداز صنعت برق كشور، ادامه داد: انتظار مي‌رود سرآمد كشورهاي منطقه در زمينه برق باشيم و برق را پايدار و باكيفيت مناسب و در استانداردهاي جهاني عرضه كنيم. وي رسيدن به اين هدف را نيازمند ايجاد زمينه و ابزارهاي مورد نياز دانست كه بخش عمده آن در گرو بخش مالي است. به گفته وي، انتظار ديگر از صنعت برق اين است كه در منطقه به مركز راهبري شبكه تبديل شده و اين انتظار در گرو انجام اقدامات گسترده، تدابير و سرمايه گذاريهاي بسياري است.

کاهش ۵۰ درصدي واردات بنزين در تابستان
مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت:پيش بيني شده براي ۳ ماه نخست سال جاري،۹ميليون ليتر واردات بنزين داشته باشيم که اين ميزان در سه ماه دوم سال به نصف اين رقم مي‌رسد. به نقل از وزارت نفت، سيدمحمدرضا موسوي‌خواه با اشاره به افزايش ۱۳.۳ درصدي مصرف سوخت در نوروز امسال گفت: با توجه به اين که امسال قيمت سوخت تغيير نکرده بود پيش‌بيني مي‌شد که مسافرت‌هاي نوروزي به نحو چشم‌گيري افزايش يابد و طبق پيش‌بيني‌ها رکورد مصرف بنزين در يک روز شکسته شد و از مرز ۱۱۶ ميليون ليتر عبور کرد. وي ادامه داد: نکته قابل توجه اين است که توزيع روزانه ۱۰۰ ميليون ليتر سوخت با نفتکش آن‌هم در شرايطي که حجم سفرها به شکل قابل توجهي افزايش و تردد در محورهاي مواصلاتي در بالاترين سطح جريان داشت، کار بسيار سختي بود که با اقدام‌هاي انجام شده، توزيع سوخت بدون هيچ مشکلي انجام شد و بايد از همه افرادي که در اين زمينه تلاش کردند تشکر کرد. مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي افزود: در نوروز ۹۷ هيچ گزارشي مبني بر تعطيلي جايگاه‌هاي عرضه سوخت وجود نداشت و همه جايگاه‌ها فعال بودند و همچنين کمترين گزارش‌ها از رفتار بد کارکنان جايگاه‌ها با مسافران نوروزي وجود داشت. موسوي‌خواه با بيان اين که در ايام نوروز به منظور سوخت‌رساني مطلوب به مسافران اقدام‌هاي متعددي انجام شد، تصريح کرد: از جمله اين اقدام‌ها مي‌توان به نظارت بر تمام جايگاه‌هاي عرضه سوخت اشاره کرد؛ به طوري که هر جايگاه در طول روز چهار بار بازديد و نظارت مي‌شد تا در صورت بروز مشکل در کمترين زمان برطرف شود. وي با بيان اين‌که باوجود مصرف بالاي ۱۰۰ ميليون ليتر در روز در ايام نوروز خوشبختانه مشکلي در زمينه سوخت‌رساني وجود نداشت، گفت: با توجه به اين که مصرف سوخت در نيمه نخست سال به واسطه سفرهاي نوروزي و سفرهاي تابستاني بيشتر از نيمه دوم سال است هم اکنون سوخت ذخيره به اندازه کافي داريم. اين مقام مسوول با بيان اين که حجم ذخاير سوختي کشور بسيار مطلوب است و کمبودي از نظر ذخاير نداريم، افزود: در نيروگاه‌ها ۲.۷ برابر بيشتر از پارسال ذخيره‌سازي شده است و در انبارها نيز بيش از ۲ برابر سال گذشته ذخيره‌ نفت‌گاز داريم. افزون بر اين، موجودي بنزين کشور تقريبا ۱.۵ برابر افزايش يافته است. موسوي‌خواه افزود: در شرايطي حجم ذخاير سوختي کشور در وضع مطلوب قرار دارد که اگر پالايشگاه ستاره خليج فارس در مدار توليد قرار نمي‌گرفت براي تامين نياز کشور بايد روزانه حداقل ۲۸ ميليون ليتر بنزين وارد کشور مي‌شد. مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران درباره واردات بنزين گفت: براي سه ماه نخست امسال ميانگين ۹ ميليون ليتر اعلام شده که البته نيازي به آن نيست و در صورت مصرف نشدن، بنزين وارداتي ذخيره خواهد شد، افزون بر اين، به‌طور حتم مقدار واردات بنزين در سه ماه دوم امسال به نصف اين رقم مي‌رسد.


عضو کميسيون انرژي مجلس در گفتگو با «تجارت» با اشاره به مبادلات نفتي غيردلاري روسيه با ايران و ترکيه:
گروه انرژي – مجتبي آزاديان: سلام اميني نماينده مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي‌و عضو کميسيون انرژي در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص اظهارات وزير انرژي روسيه که اعلام کرده بود روسيه به دنبال گزينه‌اي براي پرداخت پول به ارزهاي ملي با ايران است و پيش بيني خود از تحول احتمالي در بازار نفت و سود و زيان اين اتفاق براي ايران اظهار داشت: بالاخره روزي بايد اين انحصار شکسته شود، در حال حاضر دنيا هم به سمت و سويي حرکت مي‌کند که به مرور جلوي يکه تازي‌هاي آمريکا در حوزه‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي و فرهنگي و ... گرفته شود و همانطور که مي‌دانيد يکي از اهرم‌هاي آمريکا براي اين يکه تازي، دلار و در حوزه انرژي موضوع پترودلار است.
وي افزود: دلار يک شاخص بين المللي است و زماني اروپا با يورو با دنبال رقابت با دلار و جايگزيني آن بود و تا حدودي هم موفق شد اما سيطره دلار به عنوان مهم‌ترين شاص همچنان ادامه دارد؛ الان هم روسيه و ترکيه و ايران که جزو قدرت‌هاي برتر منطقه و در حوزه انرژي در جهان هستند مي‌توانند با اين اقدام اساسي و خوب، به سيطره دلار پايان دهند و در معادلات منطقه تاثيرگذار باشند. اميني در خصوص پيش‌بيني‌ خود از اينکه آيا چنين اتفاقي رخ خواهد داد يا خير و اينکه خروج احتمالي آمريکا از برجام در آينده نزديک به چه ميزان تاثيرگذار بر اين اتفاق خواهد بود نيز اظهار داشت: به هر حال بايد خوشبين بود، اين اتفاق خيلي مرتبط با برجام نيست و اگر هم باشد مطمئنا خروج آمريکا از برجام نخواهد توانست بر اراده کشور قدرتمندي مانند روسيه و نيز ايران و ترکيه در مبادلات تجاري بين‌شان تاثير بگذارد؛ اما با هر حال ايران بايد همه احتمالات را در نظر بگيرد و شايد ديداراخير روساي جمهور سه کشور ايران ؛ روسيه و ترکيه در آنکارا هم در همين راستا باشد تا بتوانند راه‌هاي جايگزين احتمالي را پيش‌بيني کنند اما به هر حال با خروج احتمالي آمذريکا از برجام نيز، ايران به طور قطع کار خودش را خواهد کرد.
وزير انرژي روسيه اعلام کرد که سازوکار جديد همکاري اين کشور با اوپک مي‌تواند پايان‌ناپذير باشد. به گزارش خبرگزاري رويترز از مسکو، الکساندر نواک اعلام کرد: پس از پايان توافق جهاني کاهش توليد نفت در سال جاري ميلادي، سازوکاري که در چارچوب آن روسيه با اوپک همکاري مي‌کند مي‌تواند به طور نامحدود ادامه يابد. وي همچنين با تأکيد بر پيشنهاد خود درباره ايجاد سازماني مشترک با اوپک براي آسان‌سازي تلاش‌هاي مشترک درباره بازار جهاني نفت، گفت: به طور ذاتي، اين مي‌تواند يک سازمان بين‌المللي باشد که در هر نيمه سال گرد هم آيد و درباره وضع بازار نفت بحث کند.
وزير انرژي روسيه افزود: ديگر توليدکنندگان عمده نفت نيز مي‌توانند به سازمان ياد شده ملحق شوند. نواک همچنين اعلام کرد که انتظار دارد ريک پري، وزير انرژي آمريکا و خالد الفالح، وزير انرژي عربستان، در مجمع سالانه اقتصادي روسيه در شهر سن پترزبورگ حضور يابند. وي همچنين با اشاره به برگزاري نشست وزارتي اوپک و غير اوپک در ماه ژوئن امسال در وين اتريش، گفت: شرکت‌کنندگان در اين نشست ممکن است درباره دگرگوني‌هاي توافق جهاني کاهش توليد نفت، از جمله تغيير سهميه‌هاي توليد، بحث کنند.
گزينه روسيه براي مبادلات نفتي غيردلاري با ايران و ترکيه
روسيه سرگرم بررسي گزينه پرداخت پول نفت با استفاده از ارزهاي ملي ميان اين کشور با ترکيه و ايران است.
همچنين به نقل از خبرگزاري تاس، الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه در مسکو به خبرنگاران گفت: اين سه کشور به اين موضوع علاقمندند اما مسئله تبديل ارزها و استفاده بيشتر از آنها وجود دارد. نواک اظهار کرد: اين تفاهم نظر وجود دارد که ما بايستي به سوي استفاده از ارزهاي ملي در مبادلات‌مان حرکت کنيم. يک نياز و همچنين تمايل طرفين براي اين اقدام وجود دارد. روسيه به دنبال گزينه‌اي براي پرداخت پول به ارزهاي ملي با ايران و ترکيه است. اين امر مستلزم عوامل خاصي در بخش اقتصادي و مالي و در بخش بانکي است. وزير انرژي روسيه خاطرنشان کرد: اگر فرصتي براي پرداخت به ارزهاي ملي وجود داشته باشد و شرکت‌ها آماده انجام چنين کاري باشند، لازم است تبديل مناسب ارزها و استفاده بيشتر از آنها مورد بررسي قرار گيرد. نفت معمولا به دلار آمريکا قيمت گذاري و معامله مي‌شود.
روسيه يکي از تامين کنندگان اصلي نفت خام به ترکيه است. نواک در هيات همراه ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه در سفر هفته جاري به آنکارا حضور داشت. پوتين در اين سفر با رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه و دکتر حسن روحاني ديدار کرد.
توليد و صادرات نفت روسيه در ۲۰۱۸ افزايش نمي‌يابد
وزير انرژي روسيه تاکيد کرد که امسال توليد و صادرات نفت اين کشور نسبت به پارسال ثابت باقي خواهد ماند و تغييري نخواهد کرد.
به گزارش رويترز، الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه، اعلام کرد: توليد نفت روسيه در سال ۲۰۱۸ در مقايسه با سال قبل تغيير نخواهد داشت و در حدود ۵۴۷ ميليون تن (معادل ۱۰ ميليون و ۹۸۰ هزار بشکه در روز) ثابت مي‌ماند.
وي افزود: صادرات نفت روسيه امسال در سطح ۲۵۷ ميليون تن ثابت مي‌ماند. وزير انرژي روسيه همچنين پيش‌بيني کرد سرمايه‌گذاري در صنعت نفت اين کشور در سال ۲۰۱۸ ميلادي به يک تريليون و ۳۰۰ هزار دلار برسد.
براساس اين گزارش، توليد روسيه در ماه ميلادي گذشته به بالاترين ميزان در ۱۱ ماه اخير رسيد و اندکي بالاتر از سقف توليد تعيين شده براي اين کشور تحت پيمان کاهش توليد جهاني بود. اين نخستين افزايش توليد روسيه از دسامبر و بالاترين ميزان توليد از آوريل سال ۲۰۱۷ است که سطح توليد اين کشور به ۱۱ ميليون بشکه در روز رسيده بود.
تحت توافق ميان توليدکنندگان اوپک و غيراوپک که از ابتداي سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمد، مسکو متعهد شد توليدش را به ميزان ۳۰۰ هزار بشکه از سطح توليد ۱۱.۲۴۷ ميليون بشکه در اکتبر سال ۲۰۱۶ کاهش دهد.
تمايل بزرگ‌ترين شرکت نفتي روسيه به سرمايه‌گذاري در منطقه زاگرس
يک سند رسمي‌دولت روسيه نشان داد شرکت روسنفت به سرمايه‌گذاري در نفت و گاز منطقه زاگرس در ايران تمايل دارد. همچنين به گزارش خبرگزاري رويترز از مسکو، روز جمعه ۱۷ فروردين ماه، انتشار يک سند رسمي‌در روسيه نشان داد شرکت روسنفت به پروژه‌هاي نفت و گاز در منطقه زاگرس در ايران علاقه‌مند است. طبق سند ياد شده که در يکي از پايگاه‌هاي اينترنتي دولت روسيه منتشر شده، از ميانه ماه فوريه سال جاري ميلادي، روسنفت قصد داشته فرصت‌هاي اکتشاف و توليد نفت در منطقه زاگرس را بررسي کند. اين سند جزئيات بيشتري درباره اين مسئله ارائه نداده است.
در سال گذشته ميلادي، روسنفت و شرکت ملي نفت ايران براي همکاري در چند پروژه راهبردي در ايران با ارزشي تا سقف ۳۰ ميليارد دلار، به توافق اوليه دست يافتند.


مشتريان نفتي شاکي رضايت دادند؛
پالايشگاه‌هاي دولتي هند تحت تاثير مشوق‌هاي پيشنهادي تهران قصد دارند واردات نفت خود از ايران را در سال مالي ۲۰۱۹-۲۰۱۸ تقريبا دو برابر کنند که به ايران کمک خواهد کرد سهم خود از بازار سومين واردکننده بزرگ نفت جهان را افزايش دهد.
به نقل از ايسنا، در شرايطي که تهديد وضع تحريم‌هاي بيشتر از سوي آمريکا وجود دارد، ايران تلاش مي‌کند مشتريان نفتي خود در آسيا را حفظ کرده و شرايط بهتري را نسبت به ساير عرضه‌کنندگان خاورميانه‌اي شامل عربستان سعودي پيشنهاد مي‌کند. تهران اخيرا تخفيف حمل بار به شرکت‌هاي هندي را که دومين مشتري نفتي بزرگ ايران پس از چين هستند در قبال خريد بالاتر آنها، افزايش داده است.
به گفته دو منبع آگاه، در سال مالي منتهي به مارس سال ۲۰۱۹ پالايشگاه‌هاي دولتي ايندين اويل، پالايشگاه و پتروشيمي‌مانگالور، بهارات پتروليوم و هندوستان پتروليوم قصد دارند ۳۹۶ هزار بشکه در روز نفت ايران را وارد کنند. با اين‌همه اين شرکت‌ها حاضر نشدند در اين باره اظهارنظر کنند. هر چهار پالايشگاه در سال مالي گذشته حدود ۲۰۵ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز نفت ايران را وارد کرده بودند.
ايران که پيش از دوران تحريم‌ها، دومين صادرکننده بزرگ نفت به هند بود، از زمان لغو تحريم‌ها در سال ۲۰۱۶ به تدريج سهم بازار خود در دهلي نو را افزايش داد و در سال مالي ۲۰۱۷-۲۰۱۶ سومين صادرکننده بزرگ به هند پس از عربستان سعودي و عراق شد. آمار رسمي‌براي سال مالي ۲۰۱۸-۲۰۱۷ هنوز موجود نيست اما اطلاعات منابع آگاه نشان داده ايران در فاصله آوريل سال ۲۰۱۷ تا فوريه سال ۲۰۱۸ سومين صادرکننده بزرگ نفت به هند باقي مانده در حالي که عراق جاي عربستان را گرفته و به بزرگترين صادرکننده به اين کشور آسياي جنوبي تبديل شده است. پالايشگاه‌هاي دولتي که حدود دو سوم از ظرفيت پالايش پنج ميليون بشکه در روز هند را به خود اختصاص مي‌دهند، سال گذشته واردات نفت از ايران را در اعتراض به اقدام تهران در اعطاي حق توسعه ميدان گازي بزرگ فرزاد بي به سايرين محدود کردند. اما دارمندرا پرادهان هراتان وزير نفت هند در فوريه پس از ديدار با بيژن زنگنه همتاي ايراني خود در دهلي نو گفت: پالايشگاه‌هاي دولتي خريدشان در سال مالي جاري را با شرايط مطلوبي که ايران پيشنهاد کرده است، افزايش خواهند داد. زنگنه نيز اظهار کرده بود پالايشگاه‌هاي هندي دولتي و خصوصي حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت ايران را در سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ خريداري خواهند کرد. به گفته يکي از منابع آگاه، مجموع خريد هند از ايران ممکن است از مرز ۶۰۰ هزار بشکه در روز عبور کند. شرايط پيشنهادي ايراني‌ها در مقايسه با ساير توليدکنندگان بهتر است به علاوه نفت ايران براي پالايشگاه‌هاي هندي مناسب است.  پالايشگاه‌هاي هندي معمولا به دليل تقاضاي داخلي بالا براي سوخت نفت بيشتري از حجم توافق شده تحت قراردادهاي بلندمدت خريداري مي‌کند. همچنين پالايشگاه‌هاي خصوصي متعددي که پيش از اين نفت‌شان را از ونزوئلا تامين مي‌کردند با کاهش عرضه از سوي اين کشور آمريکاي لاتين به سوي ايران روي آورده‌اند.
رشد واردات نفت هند ايران در ماه‌هاي اخير
واردات نفت هند از ايران در ژانويه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۷ درصد کاهش داشت. بر پايه آمار منابع رهگيري کشتي و واحد تحقيقات و پيش‌بيني نفتي تامسون رويترز، هند در ژانويه حدود ۴۹۵ هزار بشکه در روز نفت از ايران وارد کرد که در مقايسه با دسامبر حدود ۳.۴ درصد و در مقايسه با ژانويه سال ميلادي گذشته ۱۰.۷ درصد کاهش داشته است. اما واردات نفت هند از ايران در فوريه نسبت به مدت مشابه سال ميلادي گذشته، ۱.۳ درصد رشد کرد و به ۶۵۵ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز رسيد.
پيشنهاد ۳ تا ۴ ميليارد دلاري هندي‌ها
رويترز اواخر هفته گذشته به نقل از منابع آگاه خبر داده بود هند قرار است هفته جاري يک طرح توسعه سه تا چهار ميليارد دلاري را براي ميدان گازي فرزاد B به ايران ارائه کند.
دهلي نو و تهران تلاش کرده‌اند اختلافاتشان بر سر حق توسعه فرزاد B را که توسط شرکت‌هاي هندي به رهبري شرکت Videsh ONGC در سال ۲۰۰۸ کشف شد، کاهش دهند.
شرکت‌هاي هندي اميدوارند حق توسعه ميدان گازي فرزاد B را دريافت کنند، زيرا هند يکي از کشورهايي بوده که در سال‌هاي تحريم، به خريد نفت از ايران نفت ادامه داد و اگرچه آمريکا براي کم کردن خريد نفت از ايران فشار زيادي بر دهلي نو وارد کرده بود اما اين کشور آسيايي در دوران تحريم بارها از آمريکا خواسته بود به دليل وابستگي شديد به نفت خام ايران، کشورش را از تحريم‌ها معاف کند.
به گفته منابع آگاه، شرايط جديد شرکت‌هاي هندي را تنها به توليد گاز و توسعه ميدان محدود مي‌کند.
اگرچه پيشنهاد رسمي‌هنوز داده نشده اما پيشنهاد جديد بين سه تا چهار ميليارد دلار خواهد بود و شامل فراوري گاز و توسعه پروژه‌هاي پايين دستي نيست.
شرکت‌هاي هند سال گذشته به درخواست ايران يک پيشنهاد توسعه ۱۱ ميليارد دلاري داده بودند که توسعه فعاليت‌هاي بالادستي و زيرساخت پايين دستي را دربرمي‌گرفت. برآورد شده که اين ميدان ۲۲ تريليون فوت مکعب ذخاير دارد که از اين ميزان ۱۶ تريليون فوت مکعب قابل برداشت به نظر مي‌رسد.
هند و ايران درباره برنامه توسعه بازبيني شده براي اين ميدان هفته آينده در جريان سفر بيژن زنگنه به دهلي نو مذاکره خواهند کرد.


شرکت ملي نفت عربستان (آرامکو) بدنبال ساخت يک کارخانه پتروشيمي‌چند ميليارد دلاري در تگزاس است. به نقل از ايسنا، آرامکوي عربستان پيش از اين توسعه پالايشگاه پورت آرتور شرکت "موتيوا اينترپرايز" - زيرمجموعه آمريکايي خود - را که از نظر ظرفيت، بزرگترين پالايشگاه آمريکا است، بررسي کرده بود. رويترز به نقل از يک منابع آگاه گزارش داد موتيوا خواهان ورود به عرصه پتروشيمي‌و استفاده از منابع گاز طبيعي فراوان ميادين شيل آمريکا براي توليد مواد اوليه پلاستيک است. گِرِگ ابوت، فرماندار تگزاس قرار است در ديداري در هيوستون که در آن محمد بن سلمان، وليعهد عربستان، خالد الفالح، وزير انرژي عربستان و امين ناصر، مديرعامل آرامکو حضور دارند، درباره اين طرح‌ها مذاکره کند. موتيوا روز جمعه اعلام کرد در راستاي استراتژي رشد خود، سرگرم بررسي شماري فرصت‌ها از جمله مکان‌هايي است که در حال حاضر در آنجا فعاليت مي‌کند. آرامکو سال گذشته اعلام کرد ۱۸ ميليارد دلار در پالايشگاه پورت آرتور موتيوا سرمايه گذاري خواهد کرد. اين پالايشگاه ظرفيت فراوري حداکثر ۶۰۳ هزار بشکه در روز نفت را دارد. به گفته منابع آگاه، موتيوا بدنبال افزودن يک واحد کرکينگ اتان در نزديکي پالايشگاه خود است که مي‌تواند سالانه بيش از ۱.۵ ميليون تن اتيلن را توليد کند. شرکت‌هاي آمريکايي ديگر شامل شورون فيليپس کميکال و اکسون موبيل اخيرا کارخانه‌هايي را براي توليد اتيلن گشوده اند. شورون فيليپس در حال بررسي ساخت يک کارخانه ديگر در منطقه گلف کاست تگزاس است.


افزايش تنش‌هاي تجاري ميان چين و آمريکا و رشد شمار دکل‌هاي حفاري نفت آمريکا باعث شد بهاي معاملات نفت روز جمعه دو درصد سقوط کند و بزرگترين‌ کاهش هفتگي نفت آمريکا از اوايل فوريه رقم خورد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت آمريکا براي تحويل در ماه مه ۱.۴۸ دلار يا ۲.۳ درصد سقوط کرد و در ۶۲.۰۶ دلاردر هر بشکه بسته شد. بهاي معاملات برنت براي تحويل در ژوئن در بازار لندن ۱.۲۲ دلار يا ۱.۸ درصد کاهش يافت و در ۶۷.۱۱ دلار در هر بشکه بسته شد. هر دو قيمت پايه به پايين‌ترين رکورد خود از ۱۹ مارس سقوط کردند. قيمت پايه نفت آمريکا ۴.۴ درصد کاهش هفتگي ثبت کرد که بزرگترين کاهش از هفته منتهي به ۹ فوريه بود. نفت برنت ۳.۲ درصد کاهش هفتگي داشت که بزرگترين کاهش از هفته دوم مارس بود. روند کاهش قيمت‌هاي نفت پس از گزارش شرکت خدمات ميدان نفتي بيکرهيوز شدت گرفت. طبق گزارش اين شرکت، شمار دکل‌هاي حفاري نفت آمريکا ۱۱ حلقه افزايش يافته و به ۸۰۸ حلقه رسيده که بالاترين تعداد از مارس سال ۲۰۱۵ به شمار مي‌رود و نگراني‌ها نسبت به رشد فزاينده توليد آمريکا را منعکس مي‌کند. معاملات نفت روز جمعه بدنبال انتشار بيانيه کاخ سفيد در اواخر روز پنج شنبه با کاهش آغاز شده بود. ترامپ از نماينده تجاري آمريکا درخواست کرده وضع تعرفه بر ۱۰۰ ميليارد دلار ديگر کالاهاي چيني را بررسي کند و کالاهايي که مي‌توانند مشمول تعرفه شوند را شناسايي کند.


مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شرکت ملي حفاري ايران از پايان عمليات حفاري و تکميل هشت حلقه چاه نفت و گاز در ۱۴ روز نخست امسال با کاربست ناوگان حفاري اين شرکت در مناطق نفت‌خيز خشکي کشور خبر داد.
به نقل از پايگاه اطلاع رساني شرکت ملي نفت ايران، ناصر قلي پور با اعلام اين خبر، گفت: از اين تعداد چاه سه حلقه توسعه‌اي و پنج حلقه تعميري تکميلي بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار حلقه افزايش نشان مي‌دهد .
وي افزود: از تعداد چاه‌ها، پنج حلقه در گستره عملياتي شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب و سه حلقه در پروژه‌هاي اجرايي شرکت مهندسي و توسعه نفت (متن) حفر شده است.
قلي پور متراژ حفاري چاه‌ها در مدت پيش گفته را هفت هزار و 900 متر عنوان و اظهار کرد: تلاش مضاعف سختکوشان شرکت ملي حفاري ايران در روزهاي تعطيل سال نو در مناطق نفتخيز خشکي و دريايي کشور، نشانگر اين واقعيت است که کار در صنعت حفاري بدون وقفه و به صورت شبانه روزي دنبال مي‌شود.
مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شرکت ملي حفاري ايران در همين ارتباط به جابجايي 11 دستگاه حفاري سنگين و سبک در آغازين روزهاي سال جاري در جنوب غرب کشور اشاره کرد و گفت: جابجايي دکل‌ها توسط تيم‌هاي تخصصي در اداره کل ترابري شرکت صورت مي‌پذيرد و براي هر مورد جابجايي افزون بر يکصد دستگاه خودروهاي کشنده سنگين بکارگيري مي‌شود.