تسليم فشار آمريکا نمي‌شويم
وزارت بازرگاني چين درباره جنگ تجاري آمريکا اعلام کرد، چين بر هيچ فشار خارجي تسليم نمي‌شود و اگر کسي اصرار به جنگ تجاري داشته باشد، چين تا آخرين لحظه مي‌ماند. به گزارش فارس، به نقل از راديو چين، دولت آمريکا 4 آوريل ليست اقلام کالاهاي توليد چين مشمول افزايش تعرفه عوارض گمرکي را منتشر کرد که بر اساس آن، آمريکا تعرفه گمرکي 1333 قلم کالاي توليد چين به ارزش کل 50 ميليارد دلار را به ميزان 25 درصد بالا مي‌برد.
نهادهاي مربوط دولت چين براي حفاظت از منافع حقوقي خود اعلام کردند، تعرفه عوارض گمرکي 106 قلم کالاي توليد آمريکا را به ميزان 25 درصد بالا مي‌برد. مقامات وزارت دارايي و وزارت بازرگاني چين همين روز در پکن اظهار داشتند، اقدام چين به اجبار و خويشتن دارانه است ، اما چين بر هيچ فشار خارجي تسليم نمي‌شود. اگر کسي اصرار به جنگ تجاري داشته باشد، چين تا آخرين لحظه مي‌ماند.
بيش از صد نفر از خبرنگاران چيني و خارجي روز چهارشنبه در نشست خبري دفتر مطبوعاتي شوراي دولتي چين حاضر شدند.
وانگ شو ون معاون وزير بازگاني چين در جمع خبرنگاران گفت، انتشار فهرست افزايش تعرفه عوارض گمرکي بر واردات چين به مبلغ 50 ميليارد دلار از سوي چين اقداميست که مجبور به انجام آن شده است، رفتار چين خويشتندارانه است.
وي گفت، آمريکا ليست اقلام کالاهاي توليد چين به مبلغ 50ميليارد دلار و مشمول افزايش تعرفه عوارض گمرکي را منتشر کرد. چين اين اقدام را برخلاف وظايف بين المللي آمريکا و بي اساس مي‌داند، چنين رفتار آمريکا به منافع چين لطمه زده و امنيت اقتصاد چين را تهديد کرده و همچنين احيا و ثبات اقتصاد جهان را به خطر انداخته است.
وي مي‌گويد: بنابراين برحسب روحيه قانون بين المللي و خواست ماده هفتم قانون تجارت خارجي چين، هر کشوري يا منطقه‌اي در زمينه تجارت اقدامات تعبيض آميز عليه چين مانند ممنوعيت، محدوديت يا اقدامات مشابه در پيش گيرد، چين لازم است اقداماتي در مقابل آن در پيش گيرد.

بحران اسکناس در کره شمالي
مسدود شدن راه صادرات کره شمالي و افزايش تراز کسري تجاري، در حال ايجاد بحران اسکناس در اين کشور است.
به گزارش فايننشال تايمز بريتانيا، تحريم‌هاي شديد عليه کره شمالي مي‌تواند بحران جدي اسکناس را در اين کشور ايجاد کند. باتوجه به اينکه صادرات اصلي کره شمالي به آن سوي مرزهاي اين کشور در حال مسدود شدن است- نمونه مشخص آن چين ،شريک کليدي تجاري کره شمالي، است که صادرات کره شمالي به اين کشور به شدت در حال کاهش است- مي‌توان گفت که بحران اسکناس در اين کشور جدي است. به عبارت ديگر کاهش صادرات کره شمالي و مسدود شدن راه آن مي‌تواند به افزايش تراز کسري تجاري اين کشور دامن بزند. تحليل گران اقتصادي اعلام کردند که کره شمالي در اوايل سال جاري ميلادي وارد يک بحران تمام عيار در ارتباط با اسکناس خواهد شد و از طرفي هم ذخاير ارزي کره شمالي براي جبران و کاهش رشد کسري تجاري خود صرف مي‌شود که روند نزولي ذخاير ارزي اين کشور را به دنبال خواهد داشت.  کارشناسان اقتصادي «موسسه سياست اقتصادي بين الملل» کره جنوبي اعلام کردند شاخص‌ها نشان مي‌دهد که تحريم‌هاي وضع شده عليه کره شمالي آن قدر قدرت دارند که تا پايان سال جاري ميلادي يا اوايل سال آينده ميلادي بحران اسکناس را در اين کشور شکل دهند.

کمترين رشد تعداد مشاغل آمريکا در ۶ ماه اخير
در ماه مارچ، با کم شدن تاثير مثبت آب‌ و هواي ملايم، اقتصاد آمريکا کمترين تعداد مشاغل را در ۶ ماه اخير اضافه کرد، اما افزايش رشد دستمزدها، اشاره به رقابتي‌تر شدن بازار کار دارد. به گزارش مهر به نقل از رويترز، در ماه مارچ، با کم شدن تاثير مثبت آب‌ و هواي ملايم، اقتصاد آمريکا کمترين تعداد مشاغل را در ۶ ماه اخير اضافه کرد، اما افزايش رشد دستمزدها، اشاره به رقابتي‌تر شدن بازار کار دارد. اين مي‌تواند به فدرال‌رزرو اجازه دهد نرخ بهره خود را امسال، دفعات بيشتري افزايش دهد. دپارتمان کار روز جمعه اعلام کرد که با افت تعداد مشاغل در بخش‌هاي ساخت‌وساز و خرده‌فروشي، مشاغل غيرکشاورزي آمريکا ۱۰۳۰۰۰ شغل افزايش يافت.

دلایل ناچیز بودن سهم صادرات محصولات متکی به فناوری
استفاده از صنايعِ‌هاي تک در توليد ملي از مولفه‌هاي بسيار تعيين کننده در حمايت از کالاي ايراني و تحقق هر چه شايسته‌تر سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي به شمار مي‌رود. صنايع‌هاي تک يا همان صنايع پيشرفته،يکي از اصلي‌ترين مولفه‌ها در پيشرفت فزاينده کشورهاي توسعه يافته در زمينه‌هاي صنعتي و توليدي و به تبع آن اقتصادي به شمار مي‌رود.
به واقع، صنايع‌هاي تک به حوزه‌اي اطلاق مي‌شود که در آن نقش علم و فناوري‌هاي روز، بسيار نافذ و تعيين کننده به شمار مي‌رود و هر آنچه در اين عرصه توفيقات بيشتري حاصل شود؛ طبيعتا فاصله با صنايع سنتي و قِرابت با صنايع بِروز بيشتر خواهد شد.
يکي از ويژگي‌هاي اصلي صنايعِ‌هاي تک به اين امر معطوف مي‌شود که خروجي توليد در اين فعاليت‌ها از دو مَنظر کَميت و کيفيت به مراتب بالاتر از صنايع سنتي است. سرعت توليد،کيفيتِ بالاي محصولات، هزينه تمام شده کمتر و مصرف انرژي پايين تر ( به نسبتِ ميزان انرژي که در صنايع سنتي به کار گرفته مي‌شود) از شاخص‌هاي قابل توجه در صنايع‌هاي تک به شمار مي‌رود. ه واقع تکنولوژي و فناوري روز، حرف نخست را در صنايع‌هاي تک مي‌زند و ارزش افزوده‌اي که با کار بر روي مواد اوليه براي توليد و عرضه محصول لحاظ مي‌شود، به مراتب فراتر از ارزش افزوده‌اي است که ما بِه ازاي فعاليت صنايع سنتي به دست مي‌آيد.
برخي گمان مي‌کنند صنايعِ‌هاي تک، تنها به محصولات و کالاهايي همچون کامپيوتر و اقلام الکترونيکي خلاصه مي‌شود اما در واقع ، دامنه صنايع‌هاي تک بسيار گسترده تر از اين محصولات است و امروزه خروجي توليدات اين صنايع به حوزه‌هايي همچون صنايع داروسازي، غذايي، کشاورزي همچون توليد کودهاي بيولوژيکي، حشره کش‌ها، صنايع اُپتيک و ليزر، صنايع هوا و فضا، فناوري‌هاي ماهواره اي، انرژي‌هاي نو همچون مبدل‌هاي خو رشيدي و...تَسَري پيدا کرده است.باوجود چنين گستردگي، متاسفانه بکارگيري صنايع‌هاي تک در کشور آنچنان که انتظار مي‌رود، پيش نرفته است. موضوعي که در صورت عزم جدي و همتي عالي تر مي‌توان، بروز اين صنعت را در بخش‌هاي متعدد توليدي کشور تجربه کرد. آنچنان که امروزه شاهد هستيم در صنعت هسته اي، به ميزان قابل توجهي در اين حوزه پيشرفت داشته‌ايم و همين توانمندي دنيا را چنان به حيرت وا داشت که قدرتمند‌ترين کشورهاي دنيا را براي نشستن بر ميز گفت و گو و مذاکره با ايران مُجاب کرد.
قطعا هر آنچه در اين حوزه (صنايع‌هاي تک) برنامه‌ريزي دقيق تري لحاظ شود شاهد توسعه توليد در کشور خواهيم بود و به تبع آن با کمي‌و کيفي تر شدن محصولات در سايه صنايعِ‌هاي تک،کالاهاي ايراني از حمايت فزاينده تر برخوردار خواهند شد و اساسا يکي از پيش نيازهاي حمايت از کالاي ايراني به اين امر خطير معطوف مي‌شود. به واقع، صنايعِ‌هاي تک يا به تعبيري اقتصاد دانش بنيان، از موضوعات خطيري است که در طول ساليان گذشته به کرات از سوي دلسوران نظام و کشور مورد تاکيد قرار گرفته و به طور قطع در صورت غفلت و کم توجهي به اين توصيه‌ها در آينده، بخش قابل توجهي از ارز کشور صرف خريد محصولات مورد نياز از کشورهاي خارجي خواهد شد و منطق حکم مي‌کند براي تسريع روند توسعه اقتصادي کشور، تامين نياز داخلي و فراتر از آن صادرات محصولات دانش بنيان و حصول اهداف از پيش تعيين شده در عرصه سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، تلاش فزاينده تري در اين عرصه لحاظ شود، در غير اينصورت بي توجهي يا کم توجهي در اين بخش، تبعات ناخوشايندي براي اقتصاد کشور در پي خواهد داشت. با نيم نگاهي به گزارشات منعکس شده از سوي رسانه‌ها در ارتباط با صادرات محصولات متکي به فناوري‌هاي نو و‌هاي تک به اعداد و ارقام خيره کننده‌اي از رشد فزاينده صادرات در اين محصولات از سوي کشورهاي ديگر، پِي خواهيم برد. براي مثال، سهم کل فناوري در حوزه صادراتي هند از 4 درصد در سال 1998 به 25 درصد در سال 2013 ميلادي افزايش پيدا کرده است. درآمد کلي بخش‌هاي متکي به فناوري در کشوري همچون آلمان در سال 2013، 800 ميليارد يورو بوده است و در کشوري همچون چين، درآمد شرکت‌هاي توليدکننده بخش فناوري پيشرفته در سال 2013 ميلادي بيش از 11604 ميليارد يوان ، برآوُرد شده و اين در شرايطي است که در سال 1395، بهزاد سلطاني، رئيس صندوق نوآوري و شکوفايي اقتصاد دانش بنيان، در ارتباط با نقش اقتصاد دانش بنيان در اقتصاد کشور اظهار کرد : اقتصاد دانش بنيان تنها نيم درصد از اقتصاد کشور را پوشش مي‌دهد. ( با اين آمار متاسفانه بايد به اين واقعيت تلخ اذعان کرد که در اين عرصه بسيار ضعيف عمل کرده‌ايم و بايد تکاپو و تلاش هر چه بيشتري در اين بخش اِعمال شود ). البته نبايد اين نکته را فراموش کرد که در ساليان اخير شرکت‌ها و مراکز دانش بنيانِ بسياري تاسيس و راه اندازي شده و اعتبارات و تسهيلات بسياري نيز به اين بخش‌ها اختصاص يافته است اما انتظار مي‌رود براي تامين اهداف و خروجي مورد نظر، تلاش هر چه بيشتري لحاظ شود. آنچنان که گزارشات مراجع ذي ربط نشان مي‌دهد، سهم محصولات‌هاي تک در بخش اقلام صادراتي ايران محدود و ناچيز است و اين عارضه‌اي است که با چشم انداز ترسيم شده در حوزه توليد ملي و کالاي ايراني منافات دارد و فاصله بسياري ميان اين دو احساس مي‌شود. چندي پيش، دفتر مطالعات انرژي، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌هاي مجلس اعلام کرد؛ سهم صادرات محصولاتِ‌هاي تک از ايران در ساليان اخير بسيار اندک و در برخي سال‌ها کمتر از يک درصد بوده است. بنابر گزارشات منعکس شده، روند اين سهم در برخي از بازه‌هاي زماني همچون سال‌هاي 1384 تا 1393 از يک و نيم درصد به زير يک درصد بصورت نزولي با کاهش مواجه بوده است.

پاول دوروف اخذ تابعيت انگليس را رد کرد
به گزارش ايسنا از وستي، برخي رسانه‌ها از دريافت تابعيت انگليسي توسط موسس تلگرام در انگليس خبر داده بودند. براين اساس اعلام شد که دوروف با سرمايه‌گذاري ۸۰۰ ميليون دلاري و ثبت شرکتي با نام «Telegram Open Network» در انگليس موفق به دريافت تابعيت بريتانيايي شده است. با اين حال وي امروز با رد چنين ادعايي اعلام کرد که اين اخبار صحت ندارد. موسس تلگرام علاوه بر داشتن تابعيت روسيه داراي پاسپورت جزيره سنت کيس و نويس است که به گفته وي گذرنامه اين جزيره امکان سفر بدون ويزا به کشورهاي اروپايي را مي‌دهد. پيام‌رسان تلگرام که بيشترين مخاطبان خود را در روسيه و ايران دارد، به دليل نقض قوانين امنيتي در آستانه فيلتر شدن است. سرويس فدرال نظارت بر فناوري اطلاعات و ارتباطات جمعي روسيه به تلگرام ۱۵ روز مهلت داده بود تا کليدهاي رمزگذاري خود را به سرويس امنيت روسيه ارائه دهد. با اين حال تلگرام نيز اعلام کرده که به دلايل فني نمي‌تواند اين اطلاعات را در اختيار سرويس امنيت روسيه قرار دهد و از اين رو احتمال فيلتر شدن اين پيام‌رسان افزايش يافته است.

ارز ديجيتال چيست؟
ارز ديجيتال يا Cryptocurrency يک فرم از پول الکترونيکي است. بيشتر ارزهاي ديجيتال به منظور امنيت بيشتر، حذف واسطه‌ها و ناشناس بودن طراحي شده اند. ارزهاي ديجيتال، ارزهايي هستند که از رمزنگاري براي انتقال در اينترنت استفاده مي‌کنند، رمزنگاري‌هاي ارزهاي ديجيتال غيرقابل هک و پيگيري هستند. ابتدا رمزنگاري در جنگ جهاني دوم براي انتقال پيام و فرمان‌هاي نظامي‌مورد استفاده قرار گرفت. در عصر ديجيتال، رياضيات و علوم کامپيوتر براي امنيت ارتباطات، اطلاعات و انتقال پول مورد استفاده قرارگرفته اند.
اولين ارز ديجيتال بيت کوين است که در سال ۲۰۰۹ ايجاد شد و اکنون پادشاه دنياي ارزهاي ديجيتال است. در چند سال گذشته ارزهاي ديجيتال زيادي معرفي و عرضه شده اند. در حال حاضر حدود ۹۰۰ ارز ديجيتال در بازارهاي جهاني تجارت مي‌شود.
ارزهاي ديجيتال چگونه کار مي‌کنند؟
ارزهاي ديجيتال از فناوري غيرمتمرکز استفاده مي‌کنند و به کاربران امکان پرداخت امن و ذخيره پول را بدون نياز به ثبت نام يا استفاده از بانک‌ها و سازمان‌هاي واسطه مي‌دهند. اکثر ارزهاي ديجيتال روي پايگاه داده توزيع شده‌اي به نام بلاک چين اجرا مي‌شوند. بيشتر واحد‌هاي اصلي ارز ديجيتال (به جز توکن‌ها) توسط يک فرآيند به نام استخراج يا ماين توليد مي‌شوند.
ارزهاي ديجيتال مشهور
بيت کوين: بيت کوين اولين و محبوب‌ترين ارزديجيتال است. بيت کوين توسط فردي (يا افرادي) ناشناس به نام ساتوشي ناکاموتو در سال ۲۰۰۹ عرضه شد. ارزش کل بازار بيت کوين اکنون بيش از ۷۰ ميليارد دلار است.
اتريوم: در سال ۲۰۱۵ توسعه يافته است، اتريوم بلاک چين مخصوص خود را دارد به همين دليل به آن بلاک چين دوم هم گفته مي‌شود. اتريوم فقط يک روش پرداخت نيست. روي بلاک چين اتريوم، قرارداد‌هاي هوشمند غيرمتمرکز اجرا مي‌شود. بيش از ۹۰ درصد توکن‌هاي موجود روي پلتفرم اتريوم فعاليت مي‌کنند.
ريپل: ريپل يکي ديگر از پلتفرم‌هاي غيرمتمرکز مشهور است. ريپل در سال ۲۰۱۲ با هدف ايجاد ظرفيت تراکنش‌هاي بالا عرضه شد.

خروج ٥٠ ميليارد دلار ارز از کشور
دبير شوراي عالي فضاي مجازي با اشاره به اينکه تکنولوژي پردازش پيشرفته در حال جايگزيني تکنولوژي‌هاي جديد است، پيش‌بيني کرده که پول‌هاي مجازي عمر 10 ساله دارند و در اين مدت چيزي حدود 50 ميليارد دلار از کشور خارج مي‌شود.
به گزارش ايسنا، ابوالحسن فيروزآبادي چند روز پيش درباره ارزهاي مجازي و پيش‌بيني عمر 10 ساله اين پولها و خروج ميلياردها دلار از کشور به واسطه اين تکنولوژي‌ها اظهاراتي را بيان کرد که برخي از رسانه‌ها از گفته‌هاي او درباره خروج ارز از کشور تعبير اشتباهي منعکس کرده بودند.
در اين رابطه روابط عمومي‌مرکز ملي فضاي مجازي کشور ضمن اصلاح اين خبر اعلام کرد در پي سخنان دبير شوراي عالي فضاي مجازي درخصوص وضعيت شبکه پيام‌رسان تلگرام برخي از رسانه‌ها به اشتباه از سخنان فيروزآبادي تعبير به خروج ٥٠ ميليارد دلار ارز از کشور کردند، درصورتي که دبير شوراي عالي فضاي مجازي کشور در اين گفت‌وگو اعلام کرده که "با توجه به اينکه تکنولوژي‌ها عمر محدودي دارند و تکنولوژي پردازش پيشرفته در حال جايگزيني تکنولوژي‌هاي جديد است، پيش‌بيني مي‌کنيم که اين پول‌ها عمر 10 ساله دارند و در اين مدت چيزي حدود 50 ميليارد دلار از کشور خارج مي‌شود".
 مرکز ملي فضاي مجازي کشور همچنين با صدور بيانيه‌اي درباره شبهات امنيتي و حفاظتي برخي از پيام‌رسان‌هاي داخلي در کشور در روزهاي اخير اعلام کرد که باگ‌هاي برخي اپليکيشن‌هاي مشابه خارجي که در روزهاي اخير به آن‌ها اشاره شده، احتمال لو رفتن اطلاعات شخصي کاربران در اين اپ‌ها و ايرادهايي که درباره‌پيام‌رسان‌هاي بومي‌در روزهاي اخير مطرح شده، به دليل ويژگي و پيچيدگي اين گونه نرم‌افزارها، وجود اين اشکال‌ها در ابتداي کار طبيعي است و انعکاس غيرمغرضانه‌ آن توسط متخصصان و کاربران، کاري شايسته و موجب بهبود پيام‌رسان‌هاي بومي‌خواهد شد.
بنابراين گزارش، مرکز ملي فضاي مجازي از طريق تشکيل يک کارگروه کارشناسي از دستگاه‌هاي ذيربط و پيام‌رسان‌هاي بومي، در صدد رفع اين اشکال‌هاست و به مردم اطمينان مي‌دهد که نهايت تلاش خود را در حفاظت از حريم خصوصي ملت ايران در فضاي مجازي به عمل خواهد آورد.

بررسي‌هاي صندوق بين‌المللي پول نشان مي‌دهد که بدهي دولت‌ها در فقيرترين کشوراي دنيا ريسک‌ها را افزايش داده است. به گزارش خبرآنلاين، صندوق بين المللي پول در گزارشي از چشم انداز توسعه اقتصادي و تحولات جهاني اعلام کرد که يک پنجم از پرجمعيت‌ترين کشورهاي دنيا تنها 4 درصد از توليدات جهان را در اختيار دارند. اين گزارش البته بر روي افزايش بدهي دولت‌ها متمرکز شده است،اما به ترکيب بدهکاران هم پرداخته است. دليل اين تمرکز البته يافتن راهي است که به وسيله آن بتوان با روش‌هاي مطمئن و با همکاري بين کشورها،ميزان بدهي کشورهاي بدهکار را کاهش داد. ترکيب بدهي‌ها در کشورهاي مختلف متفاوت است. ريشه اين بدهي‌ها از شوک‌هايي که به آنها وارد شده از جمله افت شديد قيمت کالاها د سال 2014،کاهش درآمد صادرکنندگان کالا،شيوع بيماري ابولا و جنگ‌هاي قبيله‌اي در بالاترين سطح به توليد ملي و سرمايه گذاري اقتصادي اين کشورها آسيب وارد کرده است،برمي‌گردد. افزايش ميزان نقدينگي و نقشي که نقدينگي توانسته بر افزايش بدهي‌هاي اين دولت‌ها بگذارد، عامل ديگري است که دريافت وام‌ها را آسان تر کرده و بر ميزان بدهي‌ها افزوده است.
در دهه اخير به دنبال کاهش درآمد کشورها کسري بودجه افزايش يافته است: 70 درصد کشورهاي با درآمد پايين در سال 2017 با کسري بودجه‌اي مواجه شده‌اند که ناشي از کمبود درآمد طي سالهاي 2010 تا 2014 بوده است.