دولت تعرفه کالاهاي غيرضروري را افزايش دهد
عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: استفاده از کالاي ايراني منوط به ارتقاي کيفيت توسط توليدکنندگان است، چراکه کيفيت و قيمت تمام شده براي مصرف‌کننده بسيار مهم است. نبي هزارجريبي گفت: دولت مي‌تواند با ارائه تسهيلات ويژه، کم‌بهره و بلندمدت به توليدکنندگان کمک کند تا شرايط رقابت با کالاهاي خارجي براي آنها فراهم شود. وي در ادامه افزود: دولت همچنين بايد واردات کالاهاي غيرضروري را محدود کند و از سوي ديگر براي حمايت از کالاي ايراني تعرفه واردات کالاهاي خارجي غيرضروري را افزايش دهد. وي خاطرنشان کرد: از مهمترين کالاهاي برند ايراني خودروهاي ساخت داخل هستند که اين محصولات کيفيت لازم را نداشته و توانايي رقابت با خودروهاي خارجي را ندارند.

برنامه‌ريزي براي بهبود کيفيت صنعت خودرو
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: به منظور تحقق شعار حمايت از کالاي ايراني و ايجاد حرکتي مثبت در صنعت خودرو، بايد برنامه‌ريزي‌هاي منسجمي‌در بحث کيفيت و رقابت‌پذيري خودروهاي داخلي انجام شود تا از اين طريق تمايل جامعه را به افزايش استفاده از خودروهاي ايراني سوق دهيم. سيده حميده زرآبادي گفت: در حال حاضر خودروهاي توليد داخل کشور در مقايسه با خودروهاي ساير کشورها از نظر رقابت‌پذيري و تنوع در آپشن‌ها و مدل ضعيف هستند. وي در ادامه افزود : براي بهبود کيفيت خودروها و رقابت‌پذيري بايد به خودروسازان کمک کرد البته آنچه که از اهميت زيادي برخوردار است اين است که خود خودروسازان نيز بايد در اين زمينه پيش‌قدم باشند.

افزايش هشت ميليارد دلاري صادرات غيرنفتي
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات غيرنفتي ايران در سال جاري هشت ميليارد دلار افزايش مي‌يابد. حسن يونس سينکي گفت: پيش‌بيني شده است ۶.۵ ميليارد دلار از افزايش صادرات، از محل صادرات صنعتي و ۱.۵ ميليارد دلار نيز از محل رشد صادرات معدني تامين شود. وي با تاکيد بر اينکه برنامه مذکور قابل دستيابي است، خواستار آن شد که برنامه‌ها براي افزايش صادرات به بازارهاي کنوني از يک سو و شناسايي بازارهاي جديد از سوي ديگر فراهم شود. سينکي ادامه داد: دنيا امروز توسعه قابل توجهي در بخش تجارت را شاهد است و در اين راستا نقش فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و تجارت الکترونيک را نمي‌توان ناديده گرفت.
افتتاح شهرک صنعتي پوشاک تا آخر تابستان
معاون سازمان صنايع ‌کوچک وشهرک‌هاي صنعتي ايران با اعلام اينکه بهره برداري از شهرک تخصصي پوشاک تا پايان تابستان سال جاري کليد مي‌خورد، گفت: بهره برداري کامل از ۲۰۶ هکتار مساحت مربوط به اين شهرک تخصصي، تا پايان سال ۱۳۹۸ طول مي‌کشد. فرشاد مقيمي‌در گفتگو با ايسنا، از اخذ مجوز زيست محيطي از سازمان حفاظت از محيط زيست براي ساخت شهرک تخصصي پوشاک در استان تهران خبرداد و گفت: مفاد تفاهم پنج نامه جانبه در حال اجراست و تاکنون تامين ۲ مگاوات برق از شبکه انتقال KV ۲۰ عبوري از شهرک صنعتي پوشاک تامين شده است. وي با اشاره به تفاهم‌نامه پنج جانبه سازمان با وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعي، انجمن پوشاک، صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري تعاون و بانک توسعه تعاون، اظهار کرد: براساس اين تفاهم‌نامه مطالعات طراحي فاز يک با همکاري انجمن پوشاک انجام ‌گرفته است. معاون برنامه‌ريزي سازمان صنايع ‌کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران، افزود: همچنين مطالعات طراحي فاز IT و تاييد نقشه‌هاي شهرسازي توسط کميته فني شرکت اخذ و کليه اسناد مناقصه جهت عمليات خاکي، منابع زميني، آب‌هاي سطحي‌آماده شده است. وي از انتخاب مشاور جهت طراحي و روشنايي شبکه توزيع ۲۰ کيلو ولت و همچنين گاز رساني به شهرک صنعتي پوشاک خبرداد و گفت: مجوزهاي لازم جهت تغيير کاربري اراضي اين شهرک از کارگروه زيربنايي و شوراي برنامه‌ريزي استان اخذ شده است.


انعقاد قرارداد ساخت موتور يور 5 و 6 خودرو با يک شرکت چيني
معاون آموزش، تحقيقات و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت از نهايي شدن قرارداد ساخت موتورهاي يورو 5 و يورو 6 و انتقال تکنولوژي ساخت اين نوع موتورها با يک شرکت چيني طي روزهاي آينده خبر داد. به گزارش شاتا برات قباديان افزود: الان موضوع استانداردهاي صنعت خودرو به ويژه قواي محرکه مثل موتور براي ما مهم است چراکه قبلا در حوزه موتور خودرو يورو 2 را داشتيم و بعد از آن براي يورو 4 و 5 و 6 در صدد ساخت و انتقال تکنولوژي هستيم. قباديان تصريح کرد: شرکتFAW شرکتي است که تکنولوژي ساخت موتور را در تمام کلاس‌هاي خودروي سواري و تجاري و حمل و نقل دارد و بنابر اين در انتقال تکنولوژي براي کشور ما مفيد است. وي تاکيد کرد: اين قرارداد چند ويژگي و دستاورد ويژه دارد که اولين بخش آن انتقال تکنولوژي است و نيز سرمايه‌گذاري که از طرف ايراني شرکت مشترک تاسيس مي‌کنند و علاوه بر انتقال تکنولوژي و سرمايه‌گذاري خارجي بحث اشتغال و توليد هم بسيارمهم است. قباديان ادامه داد: نکته ديگر پياده‌سازي استاندارد يورو 6 است که قرار است اين شرکت چيني استاندارد 5 را در اختيار ما قرار دهد و يورو 6 را هم در يک زمان مشخص براي موتورهاي خودروهاي ساخت داخل ما اجرايي کند.


بقاي توليدکنندگان داخلي در گرو استفاده از مارک‌هاي خارجي
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس، گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا در نهاد رياست جمهوري تعطيل شده است که بايد اين ستاد از تعطيلي خارج شود و براي حفظ شان توليدات داخل اقداماتي داشته باشد. نادر قاضي‌پور در گفتگو با خانه ملت،درخصوص واردات پوشاک قاچاق به کشور، اظهار داشت: يکي از دلايلي که صنعت توليد کفش و پوشاک ايران دچار ورشکستگي شد قراردادي بود که در ابتداي دولت به‌عنوان تعرفه ترجيحي بين ايران و ترکيه منعقد شد. اين نماينده مجلسبا بيان اينکه بعد از انعقاد قرارداد تعرفه ترجيحي صنعت توليد کفش و پوشاک فلج شد، گفت: گمرک در اجراي اين قرارداد خيانت کرد، زيرا هر مسافر مجاز بود که 80 دلار کالا وارد کشور کند، اما هر 20 نفر تا 30 ميليون تومان کالا وارد کشور کرد. وي با اشاره به اينکه افرادي که از اين طريق و بيش از سقف تعيين شده کالا وارد مي‌‎کنند مسافر نيستند، ادامه داد: اين افراد نيروهاي اجير شده براي تجار بودند که صبح از مرز خارج و مجددا شب از طريق مرز وارد کشور مي‌شدند و از اين طريق پوشاک و کفش وارد کشور مي‌کردند. قاضي‌پور درخصوص اينکه برخي توليدکنندگان داخلي مجبور به نصب مارک ساير کشورها براي فروش محصولات خود هستند، گفت: در گذشته اينگونه بود که در پس کوچه‌ها اروميه کت و شلوار توليد و برندهاي ترک بر روي آن نصب مي‌کردند و اين به ترکيه صادر مي‌شد، مردم ايراني طي سفر به اين کشور مجددا آن را به‌عنوان محصول ترک مي‌خريدند، اکنون نيز در جزيره کفش ايراني با برند ايتاليايي توليد مي‌شود؛ لذا توليدکنندگان براي بقاي خود مجبور به اين اقدامات هستند.

افزايش قيمتي در لوازم خانگي نداشتيم
رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي گفت: قيمت‌ها در بازار تغيير نکرده است و کالاها با همان سود قانوني در حال فروش هستند. محمد طحان‌پور در گفتگو با ميزان درباره آخرين وضعيت بازار لوازم خانگي اظهار کرد: تصميم دولت در بازار ارز اتفاق خوبي بود که افتاد و آرامش در حاکم شده و بازار در وضعيت خوبي است. رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي افزود: قيمت‌ها در بازار تغيير نکرده است و کالاها با همان سود قانوني در حال فروش هستند. طحان‌پور خاطرنشان کرد: البته برخي از شرکت‌ها درخواستي را براي افزايش قيمت‌ به سازمان حمايت ارائه کردند و در حال حاضر در انتظار جواب اين سازمان هستند. وي در پاسخ به اين سئوال که چرا عرضه کالا در بازار کم شده است افزود: هر ساله در فروردين شرکت‌ها اقدام به انبار گرداني مي‌کنند در نتيجه عرضه کاهش مي‌يابد و اين ارتباطي به بازار ارز ندارد. رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تاکيد کرد: به اندازه کافي کالا در بازار به وفور وجود دارد و اگر تا سه ماه هم کالايي عرضه نشود هيچ کمبودي در اين زمينه وجود نخواهد داشت. طحان‌پور با بيان اينکه هيچ فروشنده‌اي اجازه ندارد براي کالاي فروخته شده را به بهانه افزايش قيمت به خريدار تحويل ندهد، خاطرنشان کرد: اگر خريداران شکايتي در اين زمينه دارند مي‌توانند با مراجعه به اتحاديه شکايت کرده و اتحاديه در سريع‌ترين زمان ممکن به آن رسيدگي مي‌کند.

تفاهم‌نامه سه‌جانبه براي برپايي دوره‌هاي تخصصي خودروهاي پاک
تفاهم‌نامه سه‌جانبه ميان وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهاد دانشگاهي واحد خواجه نصيرالدين‌طوسي و يک شرکت بخش خصوصي در زمينه برگزاري دوره‌هاي آموزش‌هاي تخصصي خودروهاي الکتريکي و هيبريدي به امضا رسيد. به گزارش ايسنا، با توجه به اهميت و ضرورت ارتقاي سطح دانش و مهارت صنعتگران و دست‌اندرکاران عرصه انواع خودروها و موتورسيکلت‌هاي الکتريکي، هيبريدي، دوچرخه و اسکوترهاي الکتريکي و همچنين گسترش توان علمي‌نيروي انساني در راستاي پيشبرد برنامه ششم توسعه اقتصادي و اجتماعي در زمينه استفاده بهينه از ظرفيت عظيم آموزش‌هاي علمي‌و مهارتي،‌ تفاهم‌نامه‌هاي سه جانبه‌اي ميان وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهاد دانشگاهي خواجه نصيرالدين طوسي و يک شرکت از بخش خصوصي به امضا رسيد. اين تفاهم‌نامه در راستاي توسعه آموزش‌هاي مورد نياز بخش صنعت، معدن و تجارت، تربيت نيروي انساني کشور و همکاري براي اجراي دوره آموزشي تخصصي انواع خودروها و موتورسيکلت‌هاي الکتريکي، هيبريدي ‌دوچرخه و اسکوترهاي الکتريکي به امضا رسيد.

«تجارت» از تاثير تصميم ارزي دولت بر بازار خودرو گزارش مي‌دهد
گروه صنعت، معدن و تجارت: دولت اعلام کرده که قيمت دلار به صورت تک‌نرخي و معادل 4200 تومان است. بررسي گزارش‌هاي ميداني طي دو روز گذشته نشان مي‌دهد که بازار واکنش مثبتي به تصميم دولت براي تک‌نرخي شدن دلار نشان نداده است. با اين اوصاف اجرايي شدن اين تصميم هرچند دير، اما يکي از مهمترين پارامترهايي خواهد بود که در آينده تجارت کشور تاثير خواهد گذاشت. يکي از بازارهايي که مي‌تواند از تک‌نرخي شدن ارز توسط دولت تاثير بگيرد، بازار خودروهاي وارداتي است. هرچند بازار خودرو به ويژه خودروهاي وارداتي ماه‌هاست که درگير رکود است.
از سال گذشته سامانه ثبت سفارش واردات خودرو توسط سازمان توسعه تجارت بسته شد، حاشيه‌هاي بازار خودروهاي وارداتي آغاز شد. هرچند پيش از پايان سال گذشته، سامانه ثبتارش مجددا فعاليت خود را آغاز کرد و دولت هم دستورالعمل و تعرفه‌هاي جديد براي واردات خودرو را ابلاغ کرد، اما حاشيه‌هاي ايجاد شده براي وارداتي‌ها همچنان در اين بازار سايه انداخته بود. در اين ميان يکي از موضوعاتي که موجب شد بازار خودروهاي وارداتي مورد توجه مسئولان، نمايندگان و رسانه‌ها قرار بگيرد، صحبت‌هاي مطرح شده درباره ايجاد رانت‌هاي چند ميلياردي در زمان بسته شدن سايت ثبت‌سفارش بود.
بسته شدن سايت ثبت‌سفارش در سال گذشته، مهمترين عاملي بود که از سوي فعالان بازار خودروي وارداتي براي افزايش قيمت و نابساماني در بازار مطرح مي‌شد. از طرف ديگر نوسانات بازار ارز که در هفته‌هاي پاياني سال گذشته در بازار خود را نشان داد هم يکي از موضوعاتي بود که براي افزايش قيمت خودروهاي وارداتي و همچنين سنگين‌تر شدن سايه رکود مسير را هموار کرد. هرچند فعالان بازار خودروهاي وارداتي هيچ کدام از اين موضوعات را دليل اصلي افزايش قيمت نمي‌دانستند. آنطور که آنها مي‌گويند مراحل ثبت سفارش هفته‌ها و در مواردي ماه‌ها قبل از انجام واردات خودرو توسط شرکت‌هاي واردکننده و با سرمايه‌اي که از پيش‌فروش خودروهاي خارجي تامين مي‌شده صورت مي‌گرفته است به همين دليل نمي‌توان بسته بودن سايت و گران شدن چند روزه دلار به‌عنوان پارامتر اصلي تاثيرگذاري از افزايش قيمت خودروهاي وارداتي در نظر گرفت.
دلار ۴۲۰۰ توماني، قيمت خودرو را کاهش مي‌دهد
در همين ارتباط شهرام آزادي، عضو هيات علمي‌دانشگاه خواجه نصير و کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» مي‌گويد: اگر بخواهيم بهانه‌هايي مانند نوسانات بازار ارز را که پيش از اين از سوي واردکنندگان خودرو به‌عنوان دلايل افزايش قيمت خودروهاي وارداتي را بپذيريم، حالا و با توجه با اقدام دولت در تک‌نرخي کردن دلار و کاهش قيمت قابل توجه آن، قيمت خودروهاي وارداتي به ميزان زيادي بايد کاهش يابد.
آزادي در ادامه تصريح کرد: متاسفانه شاهد هستيم که شرکت‌هاي واردکننده خودرو با کمترين نوسان صعودي دلار، قيمت اين محصولات را افزايش مي‌دهند. به عنوان مثال در اواخر سال گذشته که نرخ دلار در بازار آزاد به حدود ۵۰۰۰ هزار تومان رسيد بيشتر واردکننده‌ها قيمت خودرو را متناسب با اين نرخ افزايش دادند. همچنين در هفته‌هاي اخير نيز برخي شرکت‌هاي واردکننده خودرو به دنبال نوسانات صعودي نرخ ارز باز هم قيمت محصولات خود را افزايش دادند. با اين حال با اقدام قاطع دولت در تک نرخي کردن دلار و کاهش قيمت آن به ۴۲۰۰ تومان، قيمت خودروهاي وارداتي به ميزان قابل توجهي که حداقل ۲۰ درصد است بايد کاهش يابد.
اين کارشناس خودرو با اشاره به درست بودن تصميم دولت براي تک‌نرخي کردن قيمت دلار، خاطرنشان کرد: دولت اعلام کرده که به تمام واردکنندگان دلار به نرخ ۴۲۰۰ تومان اختصاص مي‌دهد بنابراين شرکت‌هاي واردکننده خودرو ديگر دليلي براي رشد نجومي‌قيمت‌ها به بهانه نوسانات نرخ ارز ندارند. آزادي در ادامه تصريح کرد: واردکنندگان خودرو به همان سرعتي که با نوسانات صعودي نرخ دلار قيمت خودروهاي وارداتي را افزايش دادند با همان سرعت نيز بايد قيمت‌ها را متناسب با دلار ۴۲۰۰ توماني، کاهش دهند. اين عضو هيات علمي‌دانشگاه در پايان اظهار کرد: با توجه به سابقه شرکت‌هاي واردکننده خودرو در نقض حقوق مصرف‌کنندگان، سازمان‌هاي مسوول به‌ويژه سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان بايد بر کاهش و واقعي‌سازي نرخ خودروهاي وارداتي نظارت کنند.
واردکنندگان دلار تک‌نرخي را قبول ندارند
بررسي اخبار و گزارش‌هاي منتشر شده نشان مي‌دهد که متاسفانه واردکنندگان خودرو دلار تک نرخي 4200 توماني را قبول ندارند و فقط آن را يک عدد بر روي تابلو صرافي‌ها مي‌دانند و اعتقاد دارند توزيع صحيح اين ارز در روزهاي آينده به واردکنندگان مشخص خواهد کرد که چقدر بر روي قيمت خودروهاي وارداتي اثرگذار خواهد بود. رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نيز از توقف خريد و فروش خودروهاي وارداتي در بازار خبر داد و گفت: توقف تدريجي خريد و فروش خودروهاي وارداتي از روز شنبه هفته جاري کليد خورد و در نهايت از روز سه شنبه معاملات به‌طور کامل متوقف شد.
در راستاي افزايش ناگهاني نرخ دلار طي روزهاي گذشته بازار خودروهاي وارداتي با تلاطم در خريد و فروش همراه شد و برخي فعالان بازار از توقف خريد و فروش خودروهاي وارداتي خبر دادند. سعيد موتمني، رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو اعلام کرد: از روز سه شنبه تاکنون معاملات خودرو متوقف شده است. او افزود: از طرفي ديگر شرکت‌هاي عرضه کننده نيز در اين روزها خريد و فروشي صورت نداده‌اند و حتي برخي واردکنندگان رسمي، قيمت محصولات خود را افزايش داده‌اند. به گفته موتمني، بازار ارز به صورت مستقيم بر خودرو اثرگذار است و اکنون واردکنندگان تنها منتظر بازگشت ثبات به بازار هستند.
کاهش 8 درصدي واردات خودرو در سال 96
در همين حال و براساس آمار گمرک ايران طي سال ۹۶ تعداد ۷۰ هزار و ۷۵ دستگاه خودرو سواري به کشور وارد شده است. به گزارش مهر، گمرک جمهوري اسلامي‌ايران اعلام کرد: طي ۱۲ ماهه سال ۹۶ تعداد ۷۰ هزار و ۷۵ دستگاه خودرو به ارزش يک ميليارد و ۸۳۸ ميليون و ۸۵۱ هزار دلار به کشور وارد شده است که نسبت به سال ۹۵ از نظر تعداد ۸ و ۶۶ صدم درصد و از حيث ارزش ۸ و ۴۴ صدم درصد کاهش را نشان مي‌دهد. تمامي‌خودروهاي وارداتي به کشور در سال ۹۶ مجوزهاي قانوني از جمله مجوز ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت را داشته اند؛ گفتني است طي سال ۹۵ تعداد ۷۶ هزار و ۷۱۵ دستگاه خودرو به ارزش ۲ ميليارد و ۸ ميليون و ۲۸۷ هزار دلار وارد کشور شده بود.
هم‌اکنون تمامي‌کالاهاي وارداتي به گمرکات سراسر کشور به کمک سامانه جامع گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي رصد مي‌شود و کنترل ۱۰۰ درصدي کالاهاي وارداتي با استفاده از فن آوري اطلاعات به صورت هوشمند و پس از اخذ مجوزهاي قانوني صورت مي‌گيرد و جزئي‌ترين اطلاعات اين کالاها در سامانه‌هاي گمرک قابل دسترسي است. به کمک سامانه‌هاي الکترونيکي در گمرک کاملا روشن و مشخص است که چه نوع کالايي و تحت کدام رديف تعرفه‌اي وارد کشور شده و کالا توسط کدام شرکت کشتيراني حمل و مشخصات کالا در شرکت‌هاي بازرسي و بيمه با چه عنواني ثبت شده است. امکان رصد صاحب کالا، نوع اظهار و اينکه با کدام وسيله حمل به آدرس کدام انبار حمل شده است از ديگر قابليت‌هاي سامانه جامع گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي گمرک است.

رييس کنفدراسيون صادرات اتاق تهران با بيان اينکه براساس محاسبات تورم انباشت شده در چهار سال گذشته، نرخ واقعي ارز حدود ۴۵۰۰ تومان است گفت: دولت در زمان مناسبي ارز را تک نرخي کرد چراکه عدم ورود دولت به اين مقوله نتايج زيان‌باري براي اقتصاد کشور داشت. محمد لاهوتي در گفتگو با اقتصاد آنلاين، جهش نرخ ارز را عامل رشد صادرات دانست و توضيح داد: با توجه به آمارهاي موجود روند منفي صادرات متوقف و افزايشي شده به‌طوري‌که بخش صنعتي 22 درصد رشد کرده است. وي ادامه داد: البته افزايش نرخ دلار تاثير خود را بر کاهش ميزان صادرات پتروشيمي‌و ميعانات گازي گذاشته است. رييس کنفدراسيون صادرات اتاق تهران با تاکيد بر اين‌که ادامه روند افزايش نرخ دلار باعث رشد ميزان صادرات مي‌شود، اظهار کرد: بعد از گذشت سه ماه اگر نرخ ارز ارزان و يا اين روند متوقف شود به دليل اين که کالاهاي داخلي قيمت خود را با نرخ ارز جديد تنظيم مي‌کنند، شرايط صادراتي به شرايط قبل از جهش ارزي برمي‌گردد.
لاهوتي حذف رانت و ايجاد شرايط برابر را اولين دستاورد تک نرخي شدن ارز بر اساس هر عددي دانست و تصريح کرد: در اتفاقات اخير با توجه به تفاوت قيمت 1500 تا دو هزار تومان ارز بازار با ارز مبادله‌اي، کساني که به اين منابع دسترسي داشتند به سود بادآورده‌اي دست يافتند. او در پاسخ به اين سوال که «بانک مرکزي دو سال وعده تک نرخي کردن ارز را داده بود در حال حاضر علت انجام اين اقدام چيست؟» گفت: بانک مرکزي هميشه اين موضوع را مطرح مي‌کرد که زماني ارز را تک نرخي مي‌شود که بتوانيم بازار را مديريت کنيم تا اين طرح با شکست مواجه نشود. لاهوتي اضافه کرد: بانک مرکزي و مجموع حاکميت نسبت به موضوعات روز جامعه واقف هستند و حتما تشخيصشان اين بوده اکنون شرايط مناسبي براي انجام اين اقدام است.  رييس کنفدراسيون صادراتي اتاق تهران با تاکيد بر اينکه اجرايي شدن طرح تک نرخي شدن ارز نيازمند زمان است خاطرنشان کرد: عدم ورود دولت به مقوله ارز نتايج زيان باري براي اقتصاد کشور به همراه داشت؛ البته اين اقدام بايد به درستي اجرا شود چراکه در غير اين صورت نتيجه خوبي براي اقتصاد کشور نخواهد داشت. وي افزود: اميدوارم دولت با توجه به شرايط حال حاضر و نه از روي استيصال و شرايط غير واقعي اين تصميم را گرفته باشد و بتواند اين ميزان عرضه را در بازار تزريق کند. لاهوتي با تاکيد بر اين‌که رجوع به قانون نرخ واقعي ارز را به درستي تعيين مي‌کند اظهار کرد: نرخ ارز از برنامه چهارم به بعد بايد متناسب با تورم افزايش مي‌يافت اما هيچ يک از دولت‌ها اين کار را انجام ندادند. او تصريح کرد: با مبنا قرار دادن پايه پولي سال 80 که ارز تک نرخي شد و همچنين اعمال تورم بر نرخ ارز، قيمت واقعي دلار 4500 تومان است اگرچه نرخ اعلام شده نيز بر اساس محاسبات دولت تعيين شده و دور از واقعيت نيست. رييس کنفدراسيون صادراتي اتاق تهران با تاکيد بر اين‌که سرکوب نرخ ارز به نفع اقتصاد کشور نيست گفت: ارز گران نيز تاثير منفي خود را بر اقتصاد و معاش مردم مي‌گذارد بنابراين بايد قيمت تعادلي براي دلار تعيين کنيم.

يک کارشناس صنعت خودرو در خصوص شعار سال 97 که حمايت از کالاي ايراني است، گفت: حمايت از کالاي ايراني نگرش بسيار خوبي است و اين شعار نه تنها در صنعت خودرو بلکه در همه صنايع کشور قابل تحقق و دستيابي است به شرط اينکه تک تک ما به اين شعار باور داشته و معتقد باشيم که مي‌توانيم. فربد زاوه در گفتگو با خبرخودرو اظهار داشت: براي تحقق شعار «حمايت از کالاي ايراني» بايد بيش از پيش به ارتقاي کيفيت خودروها توجه کنيم و خودروسازان و قطعه‌سازان بهبود کيفيت را در راس امور خود قرار دهند. وي افزود: کيفيت خودروها رابطه مستقيم با کيفيت قطعات دارد و با وجود استفاده از قطعات نامرغوب چيني در توليد خودروها نبايد انتظار کيفيت مناسب را داشته باشيم و چنانچه بخواهيم در توليد خودروها همچنان از قطعات بي‌کيفيت چيني استفاده کنيم کيفيت خودروها نامطلوب باقي خواهد ماند و ادامه اين وضعيت و نارضايتي مردم از کيفيت خودروهاي توليد داخل موجب روي آوردن مردم به خريد خودروي خارجي خواهد شد. زاوه گفت: در سال 97 مسئولان در بحث کيفيت بايد تاکيد زيادي داشته باشند و مردم نيز نبايد کالاي بي‌کيفيت و نامرغوب را خريداري کنند، هرچند با شرايط فعلي قدرت خريد مردم کاهش يافته اما مردم بايد سعي کنند کالاهايي که کيفيت مطلوب و قيمت مناسب دارند را خريداري کنند.
وزير صنعت، معدن و تجارت تاکيد کرد: به طور کلي انحصار يک ارز خارجي يا تمرکز روي يک ارز به صلاح کشور نيست. محمد شريعتمداري اقدام اخير دولت در تک‌نرخي شدن نرخ ارز را سياستي بسيار قاطعانه براي کنترل بازار ارز و بهبود اوضاع اقتصادي و تجاري کشور دانست. به گزارش ايسنا، وي در پاسخ به اين سوال که آيا در حال حاضر تجارت ايران آمادگي اين را دارد که از سمت دلار به يورو تغيير کند؟ گفت: اتکاي تجارت ايران به يورو همين امروز هم بيش از ساير ارزهاي خارجي است. اين عضو کابينه دولت دوازدهم افزود: بخشي از فروش تجاري ايران به نفت مربوط مي‌شود که درآمد حاصل از اين بخش به صورت مشترک با دلار و ارز کشورهايي که به آنها نفت صادر مي‌شود، صورت مي‌گيرد و بخشي از اين درآمد نيز از طريق يورو تامين مي‌شود. شريعتمداري ادامه داد: بخش‌هاي ديگر تجارت خارجي ايران نيز به نسبت قابل ملاحظه‌اي به يورو وابسته است. شريعتمداري گفت: تجارت ما بايد به سمت ارزهاي مختلف برود. امروز روابط ما با کشورهاي اروپايي رو به گسترش است و به‌طور طبيعي بايد روي ارز اين کشورها تمرکز داشت. وي گفت: سياست عمومي‌ما اين است که تجارت تا جايي که مقدور است و به ويژه در مورد ارزهاي قابل مبادله با ارز کشور مقابل صورت گيرد.
مديرعامل شرکت تهيه و توزيع قطعات و لوازم يدکي ايران خودرو (ايساکو) گفت: هرچند قيمت قطعات ايران خودرو با طراحي مکانيسم‌هايي کمترين تاثير را از نوسانات نرخ ارز داشت، اما افزايش داخلي‌سازي را به عنوان اصلي‌ترين راهکار مقابله با اين مساله در دستور کار داريم. به گزارش ايرنا، سيدرضا حسيني در گفتگو با ايرنا با اشاره به نوسانات اخير نرخ ارز و تاثير آنها در فرآيند تامين قطعات مورد نياز محصولات ايران‌خودرو، افزود: پارسال ارزش توزيع قطعات خودرويي با افزايش 13 درصدي نسبت به سال 95 به 16 هزار ميليارد ريال رسيد. اين مقام مسئول با اشاره به ميزان وابستگي قطعات گروه ايران‌خودرو به نرخ ارز، گفت: قطعات مورد نياز خودروهاي توليدي خانواده‌هايما، کپچر و دانگ فنگ در دوره گارانتي، مطابق قراردادهاي رسمي‌بايد از سوي شرکت‌هاي مادر تامين شود، اما برنامه ايران‌خودرو افزايش داخلي‌سازي قطعات و کاهش روزافزون نرخ وابستگي به ارز است.
به گفته حسيني، مديرعامل شرکت تهيه و توزيع قطعات و لوازم يدکي ايران‌خودرو؛ داخلي‌سازي خودروهاي گروه دانگ فنگ که با 40 درصد آغاز شده بود، تا پايان امسال قرار است از مرز 70 درصد عبور کند. حسيني تاکيد کرد: از آنجايي که فرآيند خريد اقلام خارجي به دليل نبود امکان گشايش ال.سي طولاني است و نقدينگي زيادي را مي‌طلبد، به دنبال داخلي‌سازي هرچه بيشتر قطعات هستيم. اين مقام مسئول در گروه خودروسازي ايران‌خودرو همچنين ادامه داد: ايساکو در مقوله تامين قطعات براي مشتريان، بجز برخي اقلام که با ارز گران‌تري خريداري شده بودند، افزايش قيمت آنچناني نداشته است؛ هرچند افزايش قيمت‌ها در ابتداي هر سال به دليل عوامل اثرگذار بر قيمت، اجتناب ناپذير است.
مديرعامل ايساکو ئر بخش ديگري از صحبت‌هايش به پذيرش حدود 80 هزار دستگاه خودرو در ايام اجراي طرح نوروزي ايران‌خودرو اشاره کرد و گفت: نارضايتي‌ها از سوي مشتريان در تامين قطعات يا دريافت برخي خدمات را رد نمي‌کنيم؛ زيرا در مواردي بايد از راه دور و تلفني مشاوره براي رفع ايراد انجام مي‌شد و همين موضوع مدت زمان خدمات‌رساني را طولاني‌تر مي‌کرد. حسيني همچنين در پايان صحبت‌هايش خاطرنشان کرد که در طرح نوروزي هشت نمايندگي ايران‌خودرو به دليل رعايت نکردن شاخص‌هاي لازم از طرح خارج شدند.