عربستان ۱۱ ميليارد دلار اوراق قرضه فروخت
عربستان براي جبران بخشي از کسري بودجه ده‌ها ميليارد دلاري خود، ۱۱ ميليارد دلار اوراق قرضه فروخت، فروش اين حجم اوراق قرضه باعث شد تا اين اقدام عربستان بزرگ‌ترين فروش اوراق قرضه دولتي در سال ۲۰۱۸ لقب بگيرد.
به گزارش بلومبرگ، پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد عربستان طي سال جاري با کسري بودجه بيش از 50 ميليارد دلاري مواجه است. اين کشور با هدف جبران بخشي از اين کسري بودجه 11 ميليارد دلار اوراق قرضه فروخت.
فروش اين حجم اوراق قرضه باعث شد تا اين اقدام عربستان بزرگترين فروش اوراق قرضه دولتي در سال 2018 لقب بگيرد.
قطر نيز قصد دارد اقدام مشابهي را براي تامين بخشي از نياز مالي خود انجام دهد اما در حالي که سعودي‌ها اين اوراق قرضه را به يک باره و بدون پيش زمينه قابل توجهي انجام دادند قطري‌ها در حال مذاکره با سرمايه‌گذاران آمريکايي و انگليسي براي حمايت از اقدام خود هستند.
اين 11 ميليارد دلار شامل 4 و نيم ميليارد دلار عرضه اوراق قرضه که سررسيد آنها سال 2025 است، 3 ميليارد دلار اوراق قرضه که سررسيد سال 2030 دارند و 3 و نيم ميليارد ديگر با سررسيد 2049 بوده‌اند.
منابع آگاه اعلام کردند عربستان در فروش اوراق قرضه خود حدود 50 ميليارد دلار سفارش دريافت کرد. از زمان سقوط قيمت نفت در بازار جهاني در حدود 2 سال پيش عربستان يکي از بزرگترين عرضه کننده‌هاي اوراق قرضه دولتي در بين کشورهاي نوظهور براي تامين کسري بودجه خود است.
از سال 2016 تا کنون عربستان 50 ميليارد دلار از محل فروش اوراق قرضه منابع مالي تامين کرده است.

ممنوعيت سفر اتباع چاد به آمريکا لغو شد
در حالي که کشور چاد جزو چند کشوري بود که به همراه ايران،‌ سوريه، يمن و چند کشور ديگر اجازه سفر به آمريکا را نداشت، دولت آمريکا اين ممنوعيت را براي چاد لغو کرد.
به گزارش دويچه‌وله، سال گذشته ميلادي دولت آمريکا سفر اتباع ۸ کشور از جمله چاد،‌ ايران، سوريه، يمن، سومالي، ليبي، ونزوئلا و کره شمالي را به آمريکا ممنوع کرد.
مقامات آمريکايي اخيراً اعلام کردند با توجه به همکاري دولت چاد در ارائه اطلاعات قابل توجه درباره مسافران پروازها به مقصد آمريکا و همچنين بالا بردن تمهيدات امنيتي از اين پس اتباع اين کشور مي‌توانند به آمريکا سفر کنند.
قانون لغو محدوديت ورود اتباع چاد به آمريکا از سوي ترامپ روز گذشته امضا شد.
بنا به اعلام کاخ سفيد دولت آمريکا حدود ۶ ماه اوضاع چاد و همکاري دولت اين کشور را مورد ارزيابي قرار داده و اعلام کرده است که اين کشور پيشرفت خوبي در بالا بردن استانداردهاي امنيتي و همچنين ارائه اطلاعات سوابق شهروندان خود به مقامات آمريکا داشته است.
وزارت امور خارجه آمريکا نيز گفت: از اقدامات مقامات چاد استقبال مي‌کنيم.
اين وزارتخانه ادامه داد: همکاري مقامات چاد به بهبود وضعيت امنيتي هم در آمريکا و هم در اين کشور منجر خواهد شد.
کاخ سفيد اعلام کرده است: محدوديت ورود اتباع ايران، سوريه، يمن، سومالي، ليبي، ونزوئلا و کره شمالي به آمريکا همچنان پابرجا خواهد بود.

سازمان کنترل ترافيک هوايي اروپا به ايرلاين‌ها هشدار داد
سازمان کنترل ترافيک هوايي اروپا به خطوط هوايي اخطار داد که در ۷۲ ساعت آينده، به علت احتمال حمله موشکي به سوريه، در شرق مديترانه احتياط کنند.
به گزارش رويترز، يورور کنترل، سازمان کنترل ترافيک هوايي اروپا، به خطوط هوايي اخطار داد که در ۷۲ ساعت آينده، به علت احتمال حمله موشکي به سوريه، در شرق مديترانه احتياط کنند.
يوروکنترل اعلام کرد که امکان اين وجود دارد که در اين بازه زماني، موشک‌هاي هوا به زمين يا کروز مورد استفاده قرار گيرند و احتمال اين وجود دارد که اختلالاتي در سيستم‌هاي ناوبري راديويي به وجود بيايد.
براساس اطلاعات سايت فلايت۲۴، هم اکنون هيچ پرواز مسافري از فراز سوريه انجام نمي‌شود 
روز سه‌شنبه، طبق اعلام کاخ سفيد، ترامپ ديدار برنامه‌ريزي شده خود به آمريکاي لاتين را کنسل کرد تا به جاي آن بر پاسخ به رويداد سوريه تمرکز کند. ترامپ روز دوشنبه در مورد يک پاسخ سريع و قدرتمند، در صورتي که مسئوليت حمله (با گاز سمي‌به شورشيان-توضيح مترجم) سوريه مشخص شود، هشدار داده بود.
يوروکنترل در هشدار خود در وبسايت رسمي‌اش، هيچ منبع احتمالي‌اي براي اين حمله‌هاي موشکي اعلام نکرده است.
شرکت‌هاي کنترل هوايي در کشورهايي نظير آمريکا، انگلستان، فرانسه و آلمان هم قبلا به خطوط هوايي‌اي که به محدوده هوايي سوريه وارد مي‌شدند، اخطار داده بودند. اين باعث شده است که اکثر شرکت‌هاي هواپيمايي مهم از ورود به اين منطقه خودداري کنند.
تنها خطوط هوايي‌اي که امروز بر فراز سوريه پرواز داشتند، متعلق به خطوط هوايي سوريه‌اير و خاورميانه لبنان بودند.

الگو برداري شرکت روسال روسيه از ايران براي دور زدن تحريم‌هاي آمريکا
شرکت روسي آلومينيوم روسال با الگو برداري از ايران يک برنامه احتمالي طراحي کرده که بر اساس آن از مشتريان خود مي‌خواهد براي دور زدن تحريم‌هاي امريکا به جاي دلار، پرداخت‌ها به اين شرکت را به يورو انجام دهند.
به گزارش رويترز، يک منبع آگاه گفت، شرکت روسي آلومينيوم روسال با الگو برداري از ايران يک برنامه احتمالي طراحي کرده که بر اساس آن از مشتريان خود مي‌خواهد براي دور زدن تحريم‌هاي امريکا به جاي دلار، پرداخت‌ها به اين شرکت را به يورو انجام دهند.
اين شيوه از روش‌هاي دور زدن تحريم‌ها توسط ايران الگو برداري شده است. ايران چند سال قبل براي پرداخت پول کالاهايي که معمولا به دلار ارزش گذاري مي‌شوند، از طلا، نفت و ين ژاپن استفاده مي‌کرد.
يک مدير ارشد يکي از شرکت‌هاي سهامدار روسال گفت: «روسال يک برنامه دفاعي مشابه شيوه‌هاي ايران را در پيش گرفته است.» وي از اشاره به نام بانک‌هايي که اين تراکنش‌ها را انجام خواهند داد خودداري کرد. 

تغيير مسير ثروت از کشورهای غربی به آسيا
افزايش تعداد افراد فوق ثروتمند در آسيا بيش از ساير نقاط جهان بوده است و شهرهاي آسيايي در حال گرفتن جاي شهرهاي اروپايي و آمريکايي به عنوان گرانترين شهرها هستند.
صندوق بين‌المللي پول در گزارش جديد خود از رشد سال ۲۰۱۸، پيش بيني کرده است که رشد جهان به ۳.۷ درصد برسد که اگر اين طور باشد، بالاترين نرخ رشد از سال ۲۰۱۱ تاکنون خواهد بود. براي بسياري از سرمايه‌گذاران آسيايي، اين رشد در وراي سال درخشان ۲۰۱۷ خواهد بود که طي آن بازارهاي سهام و املاک نيرومند باعث شد بتوانند سبد دارايي ثروت خود را به رخ بکشند.
با اين حال دورنماي بلند مدت، چندان واضح نيست و صندوق و ساير صاحب نظران موانعي شامل تبعات افزايش نرخهاي بهره و تنش‌هاي تجاري در سراسر جهان براي رشد اقتصادي جهان در آينده نه چندان دور پيش بيني مي‌کنند. اما اين روند صعودي محتمل محدود، براي جمعيت فوق ثروتمند جهان به چه معنا خواهد بود؟ آمارهاي فراهم شده براي موسسه " ولث ايکس" نشان مي‌دهد تعداد افرادي که بالاي ۵۰ ميليون دلار ثروت دارند در سال ۲۰۱۷، ۱۰ درصد افزايش يافته است و به اين ترتيب ۱۲۹ هزار و ۷۳۰ نفر از مردم جهان، ثروتي معادل ۲۶.۴ تريليون دلار در اختيار دارند.
تعداد افراد فوق ثروتمند آسيا تا پايان سال ۲۰۱۷ با ۱۵ درصد افزايش به ۳۵ هزار و ۸۸۰ نفر رسيده است و بدين ترتيب آسيا جاي اروپا را در مقام دوم گرفته است. جمعيت فوق ثروتمندان اروپايي با ۱۰ درصد افزايش به ۳۵ هزار و ۱۸۰ نفر رسيده است. تنها در چين، تعداد اين افراد در ۵ سال گذشته بيش از ۲ برابر شده و به ۱۷ هزار و ۹۸۰ نفر رسيده‌اند. تعداد افراد فوق ثروتمند در ژاپن ۵۱ درصد، هند ۷۱ درصد، اندونزي ۶۶ درصد و مالزي ۶۵ درصد افزايش يافته است.
علاوه بر اين، چشم انداز اقتصادي آسيا به دليل بازارهاي مصرفي رو به رشد و افزايش بهاي کالا که منجر به افزايش صادرات خواهد شد، خوش بينانه است. هنگامي‌که به تعداد افراد فوق ثروتمند به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر نگاه کنيم، هنگ کنگ با ۷۰ و سنگاپور با ۲۵ نفر، در رده‌هاي دوم و چهارم جهان قرار دارند. موناکو با ۱۲۹ فرد فوق ثروتمند به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر در رده نخست و سوئيس با ۴۴ نفر، در رده سوم قرار دارند.
همچنين طبق شاخص ثروت معرفي شده که به اندازه‌گيري ثروت، سرمايه‌گذاري، سبک زندگي و تعداد فوق ثروتمندان احتمالي در آينده مي‌پردازد، سه شهرآسيايي در رده‌هاي نخست ۱۰ شهر اول جهان قرار دارند که به ترتيب عبارتند از: سنگاپور، توکيو و هنگ کنگ.
در شاخص اقامتي بين‌الملل موسسه " نايت فرانک" که ارزش املاک در ۱۰۰ منطقه جهان را اندازه مي‌گيرد، شهر "گوانگژو" از چين با افزايش ۲۷ درصدي در قيمت املاک در صدر قرار دارد. با اين حال برخلاف شاخص سال ۲۰۱۶ که سه شهر از چين در بين ۱۰ شهر بودند، اين شهر تنها شهر چيني در بين ۱۰ شهر است، اما کماکان شهرهاي سئول و هنگ کنگ در بين ۱۰ شهر قرار دارند.
مانند سال‌هاي گذشته، گزارش ثروت به رابطه بين ثروت شخصي و طبقات مختلف سرمايه‌گذاري نيز توجه کرده است. نظرسنجي سال ۲۰۱۸ از ۵۰۰ بانکدار برتر جهان که به ۵۰ هزار فرد فوق ثروتمند با ثروتي معادل سه تريليون دلار مشاوره مي‌دهند نشان مي‌دهد اشتهاي سرمايه در بخش مسکن در آسيا کماکان بالاست و در سال ۲۰۱۷ افزايشي ۴۳ درصدي يافته است. ۲۳ درصد از مشتريان آسيايي اعلام کردند خواهان خريد املاک در خارج از کشور خود نيز هستند و انگليس و آمريکا، مقصد اصلي بسياري از خريداران آسيايي است.
جمهوري سَنگاپور کشوري در جنوب شرقي آسيا به پايتختي شهر سنگاپور است. سنگاپور در جنوب شبه جزيره مالايا واقع شده و کوچکترين کشور جنوب شرقي آسيا است.
سنگاپور با مساحت ۷۱۸ کيلومتر مربع کمي‌کوچکتر از بحرين است. اين کشور که از تعدادي جزيره تشکيل شده، در جنوب شرقي آسيا واقع شده و يکي از مراکز بزرگ تجاري داد و ستد کالا در جهان است. سنگاپور يکي از ۳ کشور-شهر مستقل کنوني در جهان است. از زمان استقلال در سال ۱۹۶۵، به يکي از پررونق‌ترين کشورهاي جهان تبديل شده و امروز يکي از پرترددترين بندرهاي دنياست. سنگاپور از لحاظ ذخاير معدني کشوري فقير است، اما اقتصاد آن که متکي بر بخش خدمات و صنعت است، رشد و شکوفايي فراواني داشته و اين کشور را به يکي از ثروتمندترين مناطق دنيا تبديل کرده‌است. به نحوي که هم‌اکنون چهارمين مرکز اقتصادي بزرگ دنيا و سومين مرکز بزرگ پالايش نفت در دنيا به‌شمار مي‌آيد.
هنگ کنگ شهري است جزيره‌اي در چين که تا سال ۱۹۹۷ مستعمره بريتانيا بود، شهري با ۶.۸ميليون نفر در شرقي‌ترين قسمت آسيا که نماد تمدن معاصر انسان است.
منطقه هنگ کنگ يکي از دو منطقه تقسيماتي ويژه در جمهوري خلق چين است. منطقه ديگر ماکائو است. منطقه هنگ کنگ در شرق دلتاي رودخانه مرواريد قرار گرفته و از سوي شمال با استان گوآنگ‌دونگ و از سوي جنوب يا درياي چين جنوبي هم‌مرز است. هنگ‌کنگ از ديرباز به دليل موقعيت جغرافيايي خاصش همواره مورد توجه گردشگران و به ويژه سرمايه‌گذاران بوده است و شايد همين امر باعث شده که اين منطقه جداافتاده از چين، خيلي زود به قامتي نو برآيد و سيمايي افسانه‌اي به خود بگيرد.

پس‌زمينه استوري‌هاي اينستاگرام تار شد
شبکه اجتماعي اينستاگرام در به‌روزرساني جديد خود، دو ويژگي و قابليت جديد را در استوري‌هاي خود معرفي خواهد کرد.
اينستاگرام قصد دارد حالت جديدي را به قابليت پرطرفدار استوري‌هاي خود بيفزايد. اين شبکه اجتماعي از هنگام معرفي قابليت استوري در ماه اوت سال ۲۰۱۶، به طور دائم در حال به‌روزرساني و بهبود آن بوده و به تازگي قابليت استفاده از استيکرهاي گيف را به آن افزوده است. حال، اينستاگرام به عنوان بخشي از يک به‌روزرساني جديد، از قابليتي رونمايي کرده است که «فوکوس» نام گرفته است.
اين قابليت به کاربران اجازه مي‌دهد پس‌زمينه تصاوير خود را تار کنند. اين قابليت در برخي از تلفن‌هاي هوشمند محدود قابل دسترسي خواهد بود. اين قابليت با استفاده از هوش مصنوعي، به طور دائم در حال تشخيص صورت فرد خواهد بود. همچنين اين قابليت تنها به دوربين پشت تلفن‌هاي همراه محدود نخواهد شد، بلکه در دوربين‌هاي سلفي نيز کارايي خواهد داشت. افزون بر اين، گفته مي‌شود ويديوها نيز از اين قابليت بهره خواهند برد.
در به‌روزرساني جديد اينستاگرام، کاربران مي‌توانند از افکت‌هاي جديدي در تگ کردن دوستان خود در استوري‌ها استفاده کنند .هر دو قابليت جديد در به‌روزرساني امروز اينستاگرام به نسخه ۳۹ از درگاه فروشگاه‌هاي اينترنتي اپ استور و پلي استور گوگل در دسترس خواهد بود.

حذف صدها اکانت مرتبط با روسيه در يک شبکه اجتماعي
شبکه اجتماعي Reddit اعلام کرد که ۹۴۴ حساب کاربري و صفحه مجازي مرتبط با روسيه را در پلت‌فرم خود مسدود کرده است.
شبکه اجتماعي محبوب و پرطرفدار Reddit اعلام کرد که صدها حساب کاربري و صفحه مجازي را که به کمپين‌هاي روسي به منظور انتشار اخبار کذب و دروغين مرتبط بودند، شناسايي و حذف کرده است.
اين شبکه اجتماعي در گزارش شفاف‌سازي سالانه خود به تازگي عنوان کرده است که ۹۴۴ صفحه و حساب کاربري مشکوک را با همکاري آژانس تحقيقات اينترنتي تحت بررسي و نظارت دقيق قرار داده است که بعد از بررسي‌ها، مشخص شده که اين کاربران با افراد و کمپين‌هاي انتشار اخبار دروغين و کذب در شبکه‌هاي اجتماعي جهان همکاري و ارتباط داشته‌اند.
استيو‌هافمن - مدير ارشد اجرايي شبکه اجتماعي Reddit - دو ماه پيش در ماه مارس از بازرسي‌هاي کنگره آمريکا بر فعاليت‌هاي reddit مبني بر دست داشتن در مداخلات سياسي روسيه در جريان انتخابات رياست جمهوري اين کشور خبر داده بود.
وي همچنين اظهار کرده که صدها اکانت و حساب کاربري در Reddit حتي قبل از برگزاري انتخابات ۲۰۱۶ رياست جمهوري آمريکا نيز به علت نقض قوانين و مقررات شبکه‌هاي اجتماعي حذف و مسدود شده بودند.
اما بعد از انتخابات رياست جمهوري آمريکا در سال ۲۰۱۶ که در آن دونالد ترامپ پيروز ميدان شد، سخت‌گيري‌ها بر شبکه‌هاي اجتماعي تشديد شد چراکه بسياري از مقامات دولت آمريکا بر اين باور بودند که فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي نقش پررنگي در انتشار اخبار کذب و دروغين و همچنين تغيير عقايد مردم در جريان راي گيري داشتند.
آنها بارها روسيه و کمپين‌هاي تحت حمايت دولت روسيه را به دخالت در امور سياسي و داخلي آمريکا متهم کردند و تمامي‌شبکه‌هاي اجتماعي همچون توييتر، فيس بوک و گوگل نيز از آن پس مجبور شدند با انتشار گزارش‌هاي شفاف‌سازي خود، تمامي‌حساب‌هاي کاربري مشکوک را شناسايي و درصورت لزوم، حذف کنند. 

نظام سرمايه داري به زبان ساده
۱- سرمايه محوري: را مارکسيست‏ها ،به سرمايه‏ داري ترجمه کرده ‏اند به اين دليل که آنها با اصل سرمايه مخالف بوده و هر گونه سرمايه داري به معناي لغوي آن را بر نمي‏تابيده و مخالفت خود را با تمامي‌سرمايه‏ داران ابراز داشته ‏اند.
۲ ـ اين ترجمه ناقص از اين کلمه، سبب شده که معناي اين کلمه خوب روشن نشده و لوازم معنايي آن به وضوح ديده نشود. در سرمايه محوري، سرمايه در مرکز واقع مي‏شود و همه اقتصاد بر خود سرمايه استوار گشته و بر محور قانون سرمايه مي‏چرخد پس تحليل سرمايه و لوازم آن ما را به تحليل دقيق سرمايه محوري سوق خواهد داد.
۳ ـ محور در سرمايه محوري افزايش سرمايه است و اخلاق آن نيز همين است که تراکم سرمايه، هر چه بيشتر (جمله مشهور مارکس: تراکم، تراکم. اين است شعار آسماني). پس بانکداري در اين نظام يک اصل است و بانکداري هم رشد سرمايه است و سرمايه را بر سرمايه مي‏افزايد که آن نيز ربا نام دارد.
۴ ـ در هر جامعه‏اي که محور اقتصادي آن سرمايه محوري باشد، ربا در آن راه مي‏يابد مثل جامعه ايراني بعد از جنگ که سرمايه محوري در آن محور واقع شد و امروزه ربا، تاروپود اقتصاد ايراني را از روستاها تا شهرها و از بانک‏هاي خصوصي و عمومي‌تا بازارهاي سنتي طي کرده است.
۵ ـ سرمايه محوري به دنبال ارزش افزوده بر سرمايه به وسيله خود سرمايه است نه با کار و عمل. به همين دليل سرمايه محوري فقط قانون پول را مي‏شناسد و بس، قانوني که فقط پول بر پول افزايد پس اقتصاد پول بر اين مبنا شکل يافته و اساس آن بر قانون بانکي قرار داده شده است. که چگونه با بالا بردن و پايين آوردن نرخ سود و ربا، به اقتصاد پولي سروسامان داد، و پول بر پول افزوده شود.

ريچارد تيلر کيست؟
ريچارد تي‌لر (متولد 12 سپتامبر 1945)، يک اقتصاددان آمريکايي و استاد علوم رفتاري و اقتصاد در دانشکده بازرگاني دانشگاه شيکاگو1 است. شايد او را بيشتر به عنوان نظريه‌پرداز مالي رفتاري و به خاطر همکاري با دانيل کانمن و ديگران در تعريف اين حوزه بشناسند. آکادمي‌علوم سلطنتي سوئد در مورد انتخاب تي‌لر براي دريافت جايزه نوبل تصريح کرد: تلاش‌هاي او بين تجزيه و تحليل روانشناختي و اقتصادي تصميم‌گيري فردي، پلي ايجاد کرده است. همچنين يافته‌هاي تجربي و بينش نظري او در ايجاد حوزه جديد و سريع در حال رشد اقتصاد رفتاري، کارآمد بوده است.
تي‌لر در نيوجرسي متولد شد. مادرش معلم بود و پدرش (متولد تورنتو) حسابرس (ارزياب امور مالي) در نيوآرک نيوجرسي بود. او در خانواده‌اي يهودي و با دو برادر کوچک‌تر بزرگ شده، با فرانس لکلرک، استاد سابق بازاريابي ازدواج کرده است و سه فرزند از اولين ازدواج خود دارد. تي‌لر دبيرستان خود را در مدرسه خصوصي (نيوآرک آکادمي) به پايان رساند. او دوره کارشناسي خود را در سال 1967 در دانشگاه کيس وسترن به اتمام رساند و در سال 1970 از دانشگاه روچستر، مدرک کارشناسي‌ارشد و دکتراي خود را در سال 1974 از همين دانشگاه اخذ کرد. رساله دکتراي تي‌لر در مورد ارزيابي بازاري ارزش نجات يک زندگي است که تحت نظارت شروين رزن2 نوشته شده است. پس از اتمام تحصيلات، تي‌لر کار خود را به عنوان استاد دانشگاه روچستر آغاز کرد. از سال 1978 تا 1995، عضو هيات علمي‌دانشکده جي اس جانسون در دانشگاه کورنل بود و سپس در سال 1995 در دانشکده بازرگاني دانشگاه شيکاگو شروع به کار کرد. او همچنين از سال 1999 رئيس يک موسسه مديريت دارايي است که در سال 1993 از بنيانگذاران آن بود. در کنار اينها، تي‌لر از سال 1991 مدير اجرايي دفتر مطالعات اقتصادي و مسوول مطالعات اقتصاد رفتاري است.
تي‌لر به خاطر ستون ناهنجاري‌ها که به طور منظم در مجله چشم‌اندازهاي اقتصادي از 1987 تا 1990 چاپ مي‌شد، ميان اقتصاددانان مشهور بود.






کسب وکار و حفظ منافع افراد و کشورها و جهان نيازمند نهادها و سازمان‌هايي است که در سطح منطقه‌اي و جهاني سازوکارها را تدوين کرده و آن را ابلاغ کنند.
صندوق بين‌المللي پول، بانک جهاني، اتحاديه اروپا، اوپک، آسه‌آن و... چگونه و تحت کدام شرايط سياسي جهاني پديدار شده‌اند. آنچه در در سطور آينده مي‌خوانيد تاريخ سازمان‌هاي اقتصادي جهاني نوشته دکتر طهماسب محتشم دولتشاهي است که مي‌خوانيد:
هانزه: اتحاديه تجار در اروپا
در زمان خود اتحاديه‌اي از صنف تجار يعني اتحاديه‌اي از بازرگانان در مناطق خارجي بود. مبناي تشکيل «هانزه» اعطاي حمايت «مخصوص به بازرگانان آلماني مخصوصا بازرگانان اهل شهر کلن» توسط دربار امپراتوري انگلستان در قرن دهم تا دوازدهم است. بعدا «هانزه» به اتحاديه‌اي از شهرهايي تبديل شد که مزايا و منافع تجار را مورد حمايت قرار مي‌دادند.
ارتباط بين مزاياي ديرين تجار و قدرت حمايتي شهرهاي «هانزه» در قرارداد تجاري بين‌هانري چهارم، امپراتور انگليس و فرستاده‌هانزه در سال 1436 منعکس شده است. در اين قرارداد حقوق گذشته تجار وابسته به‌هانزه تاييد شده و بر نقش شهرهاي مذکور نيز بر حمايت از تجار تاکيد گرديده است.‌هانزه در دوران شکوفايي خود يعني در قرون 14 و 15 دربرگيرنده شهرهاي متعددي بود که در راس آنها شهر «لوبوک» آلمان قرار داشت.