لهستان مشتري نفت ايران شد
بزرگترين پالايشگاه لهستان اعلام کرد ۱۳۰ هزار تن نفت خام ايران به بندر گدانسک در درياي بالتيک رسيده است. عمده نفت خامي‌که در پالايشگاه‌هاي لهستان پالايش مي‌شود، از طريق خطوط لوله از روسيه مي‌آيد اما پالايشگاه‌هاي دولتي "پي کي ان اورلن" و "لوتوس" به ميزان فزاينده از منابع ديگر شامل ايران و آمريکا نفت خريداري مي‌کنند. پالايشگاه "پي کي ان" اعلام کرد خريد نفت از ايران به حقيقت پيوسته است. نفت از خاورميانه فرصتهاي زيادي به ما مي‌دهد. نخست اينکه ما را قادر مي‌کند مسيرهاي دريافت را متنوع کنيم و امنيت انرژي دولتي را افزايش دهيم. نفت ايران که سبکتر از نفت روسيه بوده و سولفور کمتري دارد در پالايشگاه "پي کي ان" در پلوک پالايش خواهد شد.

ازسرگيري انتقال آب اصفهان به يزد
مديرکل دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل وزارت نيرو گفت: به علت اعتراض و مقابله جمعي از کشاورزان اصفهان از شب گذشته آب انتقالي از اصفهان به يزد قطع شد، اما با پيگيري‌هاي صورت گرفته در حال حاضر اين مشکل برطرف شده است. ميثم جعفرزاده با بيان اين که با تلاش تيم‌هاي عملياتي آسيب‌هاي وارده به خط انتقال آب اصفهان به يزد برطرف و آبگيري خط آغاز شده است، اظهار کرد: در اين عمليات توانستيم با مشارکت آبفاي اصفهان کار را پيش ببريم و اکنون مي‌توان اعلام کرد که آبگيري از صبح امروز آغاز شده و جريان آب تا چند ساعت ديگر به مخازن آب شرب يزد مي‌رسد. اولويت اصلي وزارت نيرو و حاکميت تامين آب شرب اصفهان است.

توليد ماهانه نفت ايران افزايش يافت
طبق جديدترين گزارش ماهانه اوپک، توليد نفت ايران طي ماه ميلادي گذشته ۳۳۰۰ بشکه در روز افزايش داشت. آمار اوپک بر مبناي اطلاعات منابع ثانويه نشان داد که توليد نفت ايران در مارس به ۳.۸۱۴ ميليون بشکه در روز رسيد که در مقايسه با ۳.۸۱۰ ميليون بشکه در روز در فوريه، ۳۳۰۰ بشکه در روز افزايش داشت. ميانگين توليد نفت ايران در سه ماهه اول سال ميلادي جاري ۳.۸۱۳ ميليون بشکه در روز بود که در مقايسه با ۳.۸۲۲ ميليون بشکه در روز در سه ماهه چهارم سال ميلادي گذشته کتر بوده است. توليد نفت ايران در سال ۲۰۱۷ به طور ميانگين ۳.۸۱۱ ميليون بشکه در روز در مقايسه با ۳.۵۱۵ ميليون بشکه در روز در سال ۲۰۱۶ بود.
ممنوعیت کشت برخي از محصولات کشاورزي 
با تشديد بحران آب در کشور احتمال ممنوعيت کشت برخي از محصولات کشاورزي قوت يافته تا جايي که بر اساس گفته‌هاي وزير نيرو با توجه به کاهش بارندگي‌ها و اولويت تامين آب شرب، قطعا محدوديت براي بخش‌هاي مختلف کشاورزي ايجاد مي‌شود، اما اين مسئله به معناي ناديده گرفتن حقوق کشاورزان نيست.
به نقل از ايسنا، با توجه به اينکه بخش کشاورزي بيش از نود درصد منابع آبي کشور را مصرف مي‌کند دولت تصميم دارد با ساماندهي اين بخش وضعيت منابع آبي را سامان بخشد. البته تا کنون نيز طرح‌هاي متعددي براي سر و سامان دادن به اين حوزه ابلاغ و عملياتي شده اما تا کنون اقدامات جدي در اين زمينه صورت نگرفته است.
اين در حالي است که با شکل گيري گارگروه سازگاري با کم آبي و حضور وزارت جهاد کشاورزي بر سر ميز بحران آب، به نظر مي‌رسد که اين بار حل بحران به طور جدي تري مورد بحث قرار گرفته است چراکه مساله حل تنش آبي در ايران تنها به دست يکي از وزارتخانه‌ها امکان پذير نيست.
در همين راستا با تشديد بحران آب لازم است تصميمات جدي در حوزه مصرف آب محصولات کشاورزي اتخاذ شود که يکي از اين تصميمات طبق اعلام رضا اردکانيان، وزير نيرو احتمال ممنوعيت کشت برخي از محصولات کشاورزي است.
وي معتقد است زماني که آب وجود ندارد طبيعتا خود کشاورزان نيز متوجه مي‌شوند، البته در دوره‌هاي گذشته نيز ترسالي و خشکسالي وجود داشت، بحث کنوني اين است که در زمان خشکسالي اگر دولت دخالت نکرده و خشکي به نسبت متعارفي تقسيم نشود، عدم تعادل را بايد با منابع مالي جبران کند.
اردکانيان با تاکيد بر اينکه در زمان ترسالي نيز ممکن است کشت محصولي ممنوع باشد به طور مثال دولت تصميم گرفت کشت برنج در غير از استان‌هاي شمالي ممنوع شود، خاطرنشان کرد: اين مسئله سياستي است که يک وزارتخانه براساس شرايط اقليمي‌و علمي‌اتخاذ کرده، کشت برنج در مناطق کم آب يا بي آب از ابتدا موضوعيتي نداشته است.
علاوه بر اين طبق اعلام مسوولان وزارت جهاد کشاورزي در خصوص ميزان آب بر بودن محصولات کشاورزي، انواع سبزي و صيفي‌جات جزو گياهان و محصولات کشاورزي پرمصرف و محصولاتي مانند جو و گندم جزو محصولات کم مصرف از نظر آبي هستند که به همه آنها نياز داريم اما سياست‌گذاري‌ها در راستاي انتقال گياهان پرمصرف به فضاها و محيط‌هاي بسته و کنترل شده مانند گلخانه‌ها است.
همچنين نيشکر، سبزي و محصولات صيفي و جاليزي جزو پرمصرف‌ترين‌ها از نظر آبي هستند و در اين ميان برخي ارقام کلزا، جو و غيره کم‌مصرف هستند و برخي ديگر از ارقام کلزا به همراه گندم مصرف متوسطي دارد که در حال حاضر برنامه‌ريزي صورت گرفته مبني بر کنترل مصرف گياهان و محصولات کشاورزي پرمصرف از نظر آبي به دو روش است که مي‌توان به انتقال آنها به محيط‌هاي کنترل شده گلخانه‌اي يا استفاده از روش‌هاي آبياري نوين مانند ميکرو است.

ديدار وزير نفت با  همتای عمانی خود
وزير نفت در مسقط با وزير نفت و گاز سلطنت عمان ديدار و گفت‌وگو کرد. به نقل از ايلنا، در اين ديدار که با حضور حجت‌‌‌الاسلام والمسلمين محمدرضا نوري شاهرودي، سفير جمهوري اسلامي‌ايران در سلطنت عمان، انجام شد، دو طرف درخصوص مسائل مورد علاقه و به‌خصوص موضوع روند احداث خط لوله گاز ايران به عمان را مورد بررسي قرار دادند و صورت‌جلسه توافقات در اين خصوص به امضاي طرفين رسيد.  مطابق اخبار دريافتي توافق براي احداث اين خط لوله در دو بخش صورت خواهد گرفت که بخش اول آن تا پايان ماه مه سال جاري ميلادي و بخش ديگر آن هم تا پايان ماه ژوئن سال جاري ميلادي انجام مي‌‌‌شود.
در همين ارتباط آبيژن نامدار زنگنه در مصاحبه با يکي از رسانه‌‌‌هاي داخلي ضمن اشاره به ديدار امروز خود با وزير نفت و گاز عمان، اظهار داشت: کارها خوب جلو رفت. امروز صورت‌جلسه توافقات که جمع‌‌بندي شده بود، امضا شد و اميدوارم در زمانبندي تعيين شده، توافق نهايي شود.


تنش‌هاي سوريه روي طلاي سياه تاثير محسوس گذاشت؛
در پي افزايش تنش‌ها در سوريه و حمله نظامي‌محدود سحرگاه شنبه آمريکا و متحدان اروپايي‌اش به اين کشور، قيمت نفت به بالاترين قيمت از تيرماه سال قبل تاکنون رسيده است و براي کل هفته حدود ۹ درصد رشد را به ثبت رساند.
به نقل از رويترز، با اوج گرفتن نگراني‌ها در پي اقدام نظامي‌غرب بر عليه سوريه و افت ذخاير انبارهاي نفت جهان، قيمت‌هاي نفت روز جمعه رشد کرد و بزرگترين سود هفتگي خود از ماه جولاي تا کنون را به ثبت رساند.
جان کيلداف، يکي از شرکاي شرکت مديريت سرمايه اگين‌کپيتال، مي‌گويد: تاجران پيش از فرا رسيدن آخر هفته تا مي‌توانند قرارداد خريد نفت ثبت مي‌کنند.
کيلداف گفت: تنش‌هاي ژئوپوليتيکي با نزديک شدن به لحظه حمله (به سوريه)، قيمت‌ها را بالا و بالاتر مي‌برد.
قيمت نفت برنت از افت اوايل روز خود بازگشت و با سودي ۵۶ سنتي در قيمت ۷۲.۵۸ دلار براي هر بشکه، بسته شد. برنت اين هفته خود را با سود ۵.۴۸ دلاري يا ۸ درصدي، به پايان برد.
نفت خام نيمه‌سنگين تگزاس غرب آمريکا، دابليوتي‌آي، ۳۲ سنت در هر بشکه گران‌تر شد و در قيمت ۶۷.۳۹ دلار به کار خود پايان داد. دابليوتي‌آي هم اين هفته ۸ درصد رشد داشت.
چهارشنبه هفته گذشته پس از اين که ترامپ تهديد کرد که موشک‌ها به سوي سوريه شليک خواهند شد، هر دو شاخص نفت به بالاترين قيمت خود از اواخر ۲۰۱۴ تا کنون رسيدند. همچنين عربستان سعودي هم اعلام کرد که موشکي را در آسمان پايتخت خود هدف قرار داده است که اين هم باعث تقويت قيمت‌ها شد.
همچنين اوپک هم در روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مازاد ذخاير انبارهاي نفت جهان، نزديک به محو شدن است. اوپک اضافه کرد که توليد تجمعي اين گروه در ماه مارچ به ۳۱.۹۶ ميليون بشکه در روز افت کرده است که نسبت به ماه فوريه، ۲۰۱۰۰۰ بشکه در روز کمتر شده است.
آژانس بين‌المللي انرژي، که سياست‌گذاري‌هاي کشورهاي صنعتي را هماهنگ مي‌کند، روز جمعه اعلام کرد که در صورتي که عرضه همچنان محدود باقي بماند، ممکن است بازارها بيش از حد رقابتي شوند.
همچنين آژانس بين المللي انرژي روز جمعه اعلام کرد که ذخاير نفت جهاني کاهش يافته و به ميانگين پنج ساله که از سوي اوپک براي حذف اشباع عرضه، هدف گذاري شده بود نزديک شده است.
اين آژانس اعلام کرد وظيفه ما نيست که از سوي کشورهاي حاضر در توافق وين اعلام کنيم که ماموريت آنها تکميل شده اما اگر دورنماي ما درست باشد، به نظر مي‌رسد که هدف مذکور حاصل شده است.
توافق وين شامل گروهي از توليدکنندگان اوپک و غيراوپک است که در سال ۲۰۱۶ توافق کردند به منظور حذف مازاد عرضه که قيمتها را به شدت پايين برده بود، توليدشان را محدود کنند. گزارش آژانس بين المللي انرژي منعکس کننده گزارش ماهانه اوپک بود که نشان داد توليد اين گروه ۲۰۱ هزار بشکه در روز در مارس کاهش يافته و مازاد عرضه به کلي از ميان رفته است.
آژانس بين المللي انرژي همچنين خاطرنشان کرد که ادامه اختلاف تجاري ميان آمريکا و چين به تقاضا براي نفت لطمه زده است.
در آمريکا، گزارش شرکت بيکرهيوز در روز جمعه نشان داد شمار دکلهاي حفاري نفت شرکتهاي آمريکايي هفته گذشته ۷ حلقه افزايش يافته است که از افزايش توليد اين کشور در ماههاي آينده حکايت دارد.
با اين همه فعالان بازار مي‌گويند معاملات آتي نفت به دليل نگرانيها از اقدام تلافي جويانه روسيه در برابر تحريمهاي آمريکا، تحت فشار قرار دارند. اين واهمه وجود دارد که تحريمها از سوي روسيه به تقاضا لطمه زده و قيمت نفت را پايين ببرد.
بر اساس گزارش مارکت واچ، عملکرد درخشان وست تگزاس اينترمديت و برنت در هفته گذشته در بحبوجه تنشهاي ژئوپليتيکي فزاينده روي داد.
سوريه جولانگاه مدعيان سردمداري بر بازار گاز؛ دوئل روسيه و امريکا براي کسب نقش اول در سناريوي گازي دنيا
همچنين يک کارشناس بين الملل انرژي گفت: آمريکا مي‌خواهد خود، صادرات گاز به دنيا را به عهده گيرد همانگونه که با تحريم ايران و بالا بردن قيمت نفت توانست توليد نفت از شيل‌ها را اقتصادي کند.
محمود خاقاني در گفت‌وگو با ايلنا، درباره تاثير جنگ احتمالي روسيه و امريکا در سوريه بر بازار نفت اظهار داشت: ابتدا بايد بدانيم چرا داعش بوجود آمد، چرا آمريکا و اروپا متمرکز بر سقوط دولت سوريه هستند و چرا روسيه به کمک سوريه مي‌آيد. اکنون در منطقه ما جنگ بر سر نفت نيست دوران نفت تمام شده و هر دعوايي در خاورميانه ديگر در درازمدت بر نفت تاثير خاصي ندارد، اکنون بحث بر سر گاز است.
وي افزود: ترامپ اعلام کرده که آمريکا سالها 7 تريليون دلار در منطقه هزينه کرده و چيزي بدست نياورده است، امروز مي‌بينيم که شاهزاده سعودي به فرانسه و امريکا مي‌گويد حاضر است تمام هزينه‌هاي جنگ را بپردازد تا منطقه براي او و متحدش اسرائيل حفظ شود.
اين کارشناس بين الملل انرژي تصريح کرد: اسرائيل در آبهاي عميق مديترانه گاز پيدا کرده و تسلط بر منابع و سواحلي که از اين منابع برخوردارند براي اين رژيم اهميت دارد، به همين دليل وقتي بيداري اسلامي‌در تونس و مصر اتفاق افتاد، با توجه به مديريتي که امريکا و انگليس بر حاکميت عربستان داشتند شروع به سرکوب کردند تا دولت‌هايي بر سر کار بيايند که متحد آنها بوده و با اسرائيل در نهان و آشکار دوست باشند، در اين ميان به بشار اسد هم پيشنهاد شد که پول مي‌دهند و حکومتش را تضمين مي‌کنند به شرطي که رابطه‌اش را با ايران و حزب ا... قطع کند، اما وقتي از سوي حکومت سوريه موافقت نشد شورش داخلي در اين کشور به راه افتاد، بخش بزرگي از نيروهاي سوريه را جدا کردند و مناطق صادرات گاز آينده را در درياي مديترانه با کمک داعش تصرف کردند، ترکيه هم در اين مسير در ابتدا همراه بود، به تدريج به دلايل مختلف تصميم گرفتند در ترکيه هم کودتاي نظامي‌راه بيندازند که به دليل محبوبيت اردوغان شکست خورد و رابطه او با ناتو و امريکا مسير ديگري طي کرد.
وي ادامه داد: در هر حال ترکيه نمي‌خواست که از نقش آفريني در سوريه و عراق بيرون بماند و از گاز سهمي‌نداشته باشد واز طرفي روسيه هم که قرار بود بلواستريم 2 را با ترکيه بسازد، گاز مديترانه برايش مهم است و علاوه بر آن روزانه حدود 800 هرار بشکه نفت روس‌ها وارد مديترانه مي‌شود، لذا از نظر ژئوپليتيک سوريه يک موقعيت ويژه براي روسيه دارد.
خاقاني با بيان اينکه ايران و ترکيه و عراق به دنبال از بين بردن جاي پاي سياست‌هاي استعماري و استثماري قرن 19 و 20 در منطقه هستند، يادآور شد: در مقابل اين کشورها عربستان وجود دارد که 1000 ميليارد دلار از پول نفت خود را به آمريکا مي‌پردازد که هر جايي را که ايران نفوذ دارد تسخير کند و جايگاه ايران را مختل کند، آنها به دنبال اين هستند که گاز ايران تحريم شود چنانچه ترامپ در 29 ژوئن 2017 رسما در يک سخنراني اعلام کرد که سياست خارجي امريکا بر اساس تسلط کامل بر بازار نفت و گاز است و اين کار را مي‌کند که واردات گاز از روسيه کم شده و ايران نيز نتواند صادرکننده باشد.
وي بيان کرد: امريکا مي‌خواهد خود صادرات گاز به دنيا را به عهده گيرد همانگونه که با تحريم ايران و بالا بردن قيمت نفت توانست توليد نفت از شيل‌ها را اقتصادي کند.

رکورد جدید تولید در بزرگترین میدان گاز خلیج فارس
با آغاز بهره‌برداري از اولين سکوي دريايي فاز 14 و دو رديف شيرين سازي گاز در فازهاي 13، 22 تا 24 پارس جنوبي و يک خط لوله جديد، رکورد جديدي در توليد گاز شيرين در اين ميدان مشترک به ثبت رسيد و ايران آماده سبقت از قطر شد.
با بهره‌برداري از اولين سکوي دريايي فاز 14 و دو رديف شيرين سازي گاز در فازهاي 13، 22 تا 24 پارس جنوبي با ثبت يک رکورد جديد ظرفيت توليد گاز شيرين ايران در پارس جنوبي از 550 به حدود 565 ميليون مترمکعب در روز افزايش يافته است. در شرايط فعلي پيشرفت ساخت پنج فاز 13، 14، 22، 23 و 24 پارس جنوبي به عنوان تنها مگا پروژه‌هاي باقيمانده از توسعه مرحله اول اين ميدان مشترک گازي با قطر به بيش از 85 درصد رسيده که بر اساس اعلام شرکت ملي نفت ايران امسال چهار فاز 13، 22 تا 24 پارس جنوبي به طور کامل در مدار بهره برداري قرار مي‌گيرند که در اين صورت ظرفيت توليد گاز شيرين ايران با افزايشي حدود 80 تا 100 ميليون مترمکعبي به 630 تا 650 ميليون مترمکعب افزايش مي‌يابد و عملا ايران از شريک قطري در اين حوزه مشترک سبقت مي‌گيرد.
راه‌اندازي اولين شيرين‌سازي گاز فاز 13 پارس جنوبي
به نقل از فارس، در روزهاي پاياني اسفند ماه پارسال اولين رديف شيرين سازي گاز پالايشگاه فاز 13 پارس جنوبي با ظرفيت توليد هفت ميليون مترمکعب گاز در مدار بهره برداري قرار گرفت و پيش‌بيني مي‌شود، دومين رديف شيرين سازي گاز در اين پالايشگاه هم تا دو هفته آينده راه اندازي شود.
در شرايط فعلي پيشرفت ساخت پالايشگاه فاز 13 پارس جنوبي در دو بخش پالايشگاه ساحلي و تاسيسات فراساحلي به بيش از 90 درصد رسيده، به طوري که پيشرفت ساخت سکوهاي دريايي طرح اين پروژه مشترک گازي حدود 87 درصد، خطوط لوله دريا 80 درصد و بخش حفاري چاه‌هاي دريايي هم به مرز 90 درصد رسيده است. بر اساس اعلام شرکت نفت و گاز پارس با نصب سکوهاي دريايي اين مگا پروژه دريايي تا پائيز امسال امکان توليد روزانه 50 ميليون مترمکعب گاز شيرين در کنار ساير محصولات گازي شامل 2900 تن گاز مايع، 2750 تن اتان، 75 هزار بشکه ميعانات گازي و 400 تن گوگرد فراهم مي‌شود.
مشعل اولين سکوي فاز 14 پارس جنوبي روشن شد
هم‌اکنون پيشرفت ساخت فاز 14 پارس جنوبي در دو بخش پالايشگاه ساحلي و تاسيسات دريايي به حدود 85 درصد رسيده که ويژگي تکميل مراحل توسعه اين فاز مشترک گازي، نصب و راه اندازي 18 روزه اولين سکوي دريايي آن در سال 96 با ظرفيت برداشت روزانه 500 ميليون فوت مکعب گاز است.
بر اين اساس با راه اندازي اولين سکو و احداث خطوط لوله دريايي و خشکي، گاز ترش اين سکو به پالايشگاه‌هاي پارس جنوبي براي شيرين سازي و انتقال به شبکه سراسري انتقال داده شده است.
از سوي ديگر پيش بيني مي‌شود بر اساس برنامه زمان بندي دومين سکوي دريايي اين فاز مشترک گازي ارديبهشت ماه امسال براي نصب و راه اندازي روانه آب‌هاي خليج فارس شود. در مجموع با بهره برداري از اولين سکوي دريايي فاز 14 پارس جنوبي و افزايش توليد روزانه 14.5 ميليون مترمکعبي برداشت گاز ترش و سپس شيرين سازي آن در مجموع با ثبت يک  رکورد جديد ظرفيت توليد گاز شيرين ايران در پارس جنوبي به حدود 565 ميليون مترمکعب افزايش يافته است.
دومين سکوي فاز 22 تا 24 آماده ورود به خليج فارس شد
در حال حاضر پيشرفت ساخت فاز 22 تا 24 پارس جنوبي با هدف توليد روزانه 50 ميليون مترمکعب گاز شيرين از مرز 90 درصد عبور کرده و قرار است اين مگا پروژه تا پايان امسال به طور کامل در مدار بهره برداري قرار بگيرد. همزمان با پيشرفت بيش از 90 درصدي ساخت پالايشگاه ساحلي و تاسيسات فراساحلي اين مگا پروژه پيش بيني مي‌شود، تا ارديبهشت ماه امسال هم حفاري چاه‌هاي دريايي اين فاز مشترک گازي در خليج فارس به پايان برسد. علاوه بر اين در بخش ساخت و توسعه پالايشگاه تاکنون نخستين رديف شيرين سازي پالايشگاه فاز 22 تا 24 پارس جنوبي راه اندازي شده و سه واحد شيرين سازي اين مگا پروژه امسال راه اندازي خواهد شد. اولين سکوي دريايي اين پروژه، اسفندماه سال گذشته بارگيري شد و در مراحل نهايي مهاربندي قرار دارد و سکوي 24A به عنوان دومين سازه دريايي غول پيکر فاز 22 تا 24 پارس جنوبي هم به زودي آماده بارگيري و نصب در آبهاي خليج فارس مي‌شود. همزمان با مرور آخرين تحولات ساخت اين پنج مگاپروژه صنعت گاز ايران، ساخت خط لوله مياني فازهاي ٦ تا 8 و ٤ و٥ پارس جنوبي هم به پايان رسيده که عملا با ساخت اين خط لوله امکان انتقال گاز ترش بيشتري توسط فازهاي جديد و فاز 6 تا 8 پارس جنوبي به پالايشگاه‌هاي موجود و افزايش بيشتر ظرفيت توليد گاز شيرين ايران فراهم خواهد شد.