ابلاغ افزايش سقف وام مسکن روستايي
معاون بازسازي مسکن روستايي بنياد مسکن با اشاره به اينکه سقف وام مسکن روستايي از 20 ميليون تومان به 25 ميليون تومان افزايش يافته، گفت: اين افزايش سقف وام به بانک‌ها ابلاغ شده و از امسال قابل اجراست. عزيز‌ا... مهديان ادامه داد: بازسازي واحدهاي روستايي در سرپل ذهاب و کرمانشاه تا پايان شهريور به اتمام مي‌رسد و در مناطق شهري تلاش مي‌شود تا پايان شهريور سال 98 کار بازسازي آنها به اتمام برسد. مهديان در خصوص افزايش سقف وام مسکن روستايي گفت: سقف وام مسکن روستايي که پيشتر به دو شيوه تا 18 ميليون تومان و 20 ميليون تومان بوده است به 25 ميليون تومان افزايش يافت.

4 هزار واحد مسکوني منتظر نصب انشعابات 
مديرعامل شهر جديد پرند مي‌گويد چنانچه دستگاه‌هاي خدمات‌رسان براي نصب انشعابات به موقع اقدام نکنند و سال 97 را از دست بدهيم اتمام پروژه مسکن مهر در اين شهر به سال 98 کشيده مي‌شود. علي‌اکبر طاهري خاطرنشان کرد: به هر حال بحث انشعابات (آب، برق و گاز) مشکل اساسي واحدهاي مسکن مهر شهر پرند است؛ چراکه در حال حاضر 4 هزار واحد مسکوني در اين شهر (در جنوب فاز 4)آماده تحويل هستند که به دليل نبود آب، برق، گاز و فاضلاب از واگذار کردن آنها به متقاضيان خودداري مي‌شود. مديرعامل شهر جديد پرند گفت: تا زماني که اين واحدهاي مسکوني به‌طور کامل از خدمات‌ زيربنايي بهره‌مند نشوند، نمي‌توانيم آنها را واگذار کنيم.

قیمت مسکن بيش از تورم است
عضو کميسيون عمران مجلس، با تاکيد بر ضرورت هدايت قيمت مسکن به مرز نرخ تورم، گفت: ثابت ماندن بسياري از مولفه‌ها در سال ۹۷ پيش‌بيني وضعيت مسکن در سال‌جاري را سخت کرده است. سيدهادي بهادري گفت: بازار مسکن از ماه‌هاي پاياني سال 96 تاکنون روند رو به رشدي را در معاملات و قيمت تجربه کرده است. اين نماينده مجلس با تاکيد بر ضرورت هدايت قيمت مسکن به مرز نرخ تورم، افزود: نرخ مسکن بيش از نرخ تورم است. وي با بيان اينکه با ادامه روند فعلي و بي‌برنامه‌گي دولت در حوزه مسکن فاصله قيمت مسکن و نرخ تورم بيشتر مي‌شود، گفت: بزرگ شدن حباب نرخ مسکن به معناي کاهش قدرت خريد مردم است.
احداث مترو هشتگرد-قزوين با سرمايه‌گذاري خارجي
نماينده مردم قزوين،آبيک و البرز در مجلس گفت: مترو هشتگرد-قزوين از محل سرمايه‌گذاري خارجي و به روش فاينانس احداث خواهد شد. داوود محمدي در گفتگو با ايرنا افزود: پيگير جذب و نهايي کردن سرمايه‌گذار خارجي براي احداث و راه اندازي خط مترو هشتگرد-قزوين هستيم. وي با بيان اينکه اجراي اين طرح به 10هزار ميليارد ريال اعتبار نيازمند است، اضافه کرد: به علت محدوديت منابع اعتباري دولت و وزارت راه و شهرسازي، تنها روش تامين مالي اين پروژه فاينانس و جذب سرمايه‌گذاران خارجي است. اين نماينده مجلس گفت: تاکنون جهت جذب سرمايه‌گذار براي اين طرح بزرگ عمراني و زيرساختي، با همکاري دستگاه‌هاي اجرايي مربوطه با سرمايه‌گذاراني از کشورهاي سوييس و چين مذاکره شده است و اميدواريم در اين خصوص طي آينده نه چندان دور به نتيجه برسيم. وي با رد برخي صحبت‌ها در گذشته مبني بر مخالفت وزارت راه و شهرسازي و منتفي بودن اجراي اين طرح، گفت: وزارت راه مخالف اين طرح نيست بلکه اعلام کرده بود با توجه به اجراي دوخطه‌سازي خط آهن قزوين-تهران و قابل توجه بودن اعتبارات مورد نياز اين پروژه، قادر نيست طرح ديگري را به شکل همزمان در استان قزوين اجرا و به سرانجام برساند. محمدي اظهار کرد: ساخت مترو هشتگرد-قزوين بدون شک توجيه اقتصادي لازم را داراست و از جهات مختلف به رشد و توسعه قزوين مي‌انجامد و موجب رفاه حال بيشتر مردم استان مي‌شود.

ناوگان کشتيراني بازطراحي مي‌شود
اعضاي سازمان بين المللي دريانوردي ملل متحد (IMO) توافقي براي نصف شدن آلايندگي دي اکسيد کربن کشتيراني تا سال ۲۰۵۰ منعقد کرد که اين صنعت را وادار مي‌کند ناوگان خود را بازطراحي کند. به گزارش ايسنا، سازمان بين المللي دريانوردي متشکل از ۱۷۳ عضو، در بيانيه‌اي اعلام کرد که استراتژي اوليه براي نخستين بار کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي به ميزان حداقل ۵۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ نسبت به سال ۲۰۰۸ را درنظر گرفته است. کشورهايي که حضور پررنگي در کشتيراني دارند مانند عربستان سعودي و آمريکا به پيش‌نويس‌هاي قبلي که در طول دو هفته مذاکرات اين سازمان مطرح شده بودند، اعتراض کرده بودند. برخي از کشورها مانند مارشال آيلندز که در خطر بالا رفتن سطح آب دريا قرار دارند، خواستار تعهد قوي‌تري بودند و اتحاديه اروپا خواستار کاهش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدي آلودگي بود. با اين‌همه اين توافق مورد استقبال گسترده قرار گرفت. پيتر هينچ لايف، دبيرکل اتاق بين المللي کشتيراني اين توافق را يک توافق کم سابقه – توافق پاريس براي دريانوردي - خواند که هدف بلندپروازانه‌اي را براي کاهش آتي آلودگي دي اکسيد کربن تعيين مي‌کند. براساس گزارش خبرگزاري فرانسه، کشتيراني و هواپيمايي دو بخشي هستند که مشمول توافق جوي ۲۰۱۵ پاريس نمي‌شوند.

بلاتکليفي در نحوه ارائه خدمات مهندسي
رييس کميسيون معماري وشهرسازي شوراي شهرتهران با اشاره به بلاتکليفي ايجاد شده در نحوه ارائه خدمات مهندسي در کشور گفت: در حال حاضر ارائه خدمات مهندسي به دليل اختلاف وزارت راه و شهرسازي با وزارت کشور در بلاتکليفي است واز رييس شورا درخواست مي‌کنم معاونين وزارت‌خانه‌هاي راه و شهرسازي و وزارت کشور را دعوت کند تا هرچه زودتر اين معضل حل و فصل شود. محمد سالاري در جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران گفت: درباره ارائه خدمات فني و مهندسي ساختمان نيز تذکري دارم و درخواست مي‌کنم آقاي جهانگيري معاون اول رييس جمهوري در اين خصوص جلسه‌اي بگذارند و اين مشکل راحل کنند. در حال حاضر ارائه خدمات مهندسي به دليل اختلاف وزارت راه و شهرسازي با وزارت کشور در بلاتکليفي است واز رييس شورا درخواست مي‌کنم معاونين وزارت‌خانه‌هاي راه و شهرسازي و وزارت کشور را دعوت کند تا هرچه زودتر اين معضل حل و فصل شود.

پرداخت ۲ميليون تومان به زلزله زدگان براي تهيه امکانات
معاون بازسازي بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌با بيان اينکه ساخت ۱۳ هزار واحد مسکوني روستايي براي زلزله زدگان کرمانشاه تا شهريور ماه سال جاري به اتمام مي‌رسد، گفت: تهيه و تامين سيستم سرمايشي براي زلزله زدگان کرمانشاه بر عهده هلال احمر است و قرار بر اين است دو ميليون تومان براي تامين امکانات مورد نياز در اختيار خانوار واجد شرايط قرار بگيرد. عزيزا... مهديان در گفتگو با ايلنا در زمينه نصب سيستم سرمايشي براي زلزله زدگان کرمانشاه در آستانه ورود به فصل گرما اظهار داشت: بحث اسکان موقت در حد تامين کانکس را بنياد مسکن انجام داده است و البته بخشي از کانکس‌ها از سوي خيرين و ساير نهاد‌ها تامين شد. وي با بيان اينکه در حال حاضر بحث اداره امور زندگي اين افراد در اسکان موقت بر عهده هلال احمر است، ادامه داد: هلال احمر مسئول انجام تمهيدات گرمايشي و سرمايشي براي زلزله زدگان است. معاون بنياد مسکن گفت: قرار بود به هر خانوار واجد شرايط کولر داده شود اما به اين جمع بندي رسيدند که شايد تحويل کولر تصميم درستي نباشد چراکه ممکن است عده‌اي کولر داشته باشند. بنابراين تصميم گرفته شد به جاي تحويل امکاناتي از قبيل کولر، يخچال و... هزينه آن را در اختيار خانوار قرار دهند. وي تاکيد کرد: پيش بيني شده است به خانوارهايي که واحد مسکوني آن‌ها ۱۰۰ درصد تخريب شده ۲ ميليون تومان ارائه شود که احتمالا اين رقم شامل حال ۲۰ هزار خانوار مي‌شود. 

طراحي و راه‌اندازي نرم افزار تصميم‌يار بارگيري و تردد کشتي
معاون مهندسي و توسعه امور زيربنايي سازمان بنادر و دريانوردي از طراحي و راه‌اندازي نرم افزار تصميم‌يار بارگيري و تردد کشتي در سازمان بنادر و دريانوردي خبر داد و گفت: استفاده از نرم افزار به صورت پايلوت در بندر بوشهر آغاز شده است. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمدرضا اللهيار با اعلام طراحي و راه‌اندازي نرم افزار شبيه‌ساز پارسي ديناميک دريا تحت‌عنوان تصميم يار بارگيري و تردد کشتي، گفت: يکي از شاخص‌هاي پيشرفتگي در مهندسي دريا داشتن نرم‌افزارهاي به نام و موردنياز است. اللهيار ادامه داد: يکي از موضوعاتي که سازمان بنادر و دريانوردي در دستور کار قرار داد حمايت از نرم افزار مهندسي دريايي بوده که پيشينه اين موضوع به سال ۸۴ برمي‌گردد که با تلاش‌ها و همت سازمان بنادر و دريانوردي اين نرم افزار و بهره برداري از آن به تاييد شوراي عالي نرم افزار رسيد. وي افزود: تنها دو کشور در دنيا قابليت استفاده از نرم افزارهاي مهندسي دريا را دارند و رايزني‌هاي اوليه با دو کشور، هزينه راه‌اندازي اين نرم افزار را با ۵ ميليارد تومان تخمين مي‌زد که سازمان بنادر و دريانوردي با همکاري و استفاده از توان تخصصي شرکت‌هاي دانش بنيان داخلي نرم‌افزار فوق را با ۷۰۰ ميليون تومان و کمتر از ۵ درصد رقم برآورد شده اولي تهيه کرد که هم‌اکنون در حال استفاده در سازمان بنادر است. وي گفت: نرم‌افزار تصميم يار بارگيري و تردد کشتي در سازمان بنادر و دريانودري به صورت پايلوت در بندر بوشهر آغاز شده است.

4 عامل افزايش قيمت اجاره بها در سال جاري تشريح شد
گروه راه و مسکن: مراجعه به دفاتر مشاوران املاک در روزهاي جاري حکايت از ابهام نسبت به آينده بازار دارد. يکي از مشاوران املاک در منطقه يوسف آباد، در پاسخ به اين سوال که وضعيت معاملات در روزهاي ابتدايي سال جاري چگونه است؟ مي‌گويد: خريداراني که از سال گذشته تمايل يه خريد خانه داشتند در سال جاري نيز پيگير هستند اما فروشندگان ديگر تمايلي به فروش ملک خود ندارند. او ادامه مي‌دهد: يکي از دلايل فروشندگان افزايش نرخ دلار و نگراني نسبت به افزايش بهاي مسکن در آينده است در واقع فروشندگان نگرانند که نتوانند خانه‌اي جايگزين کنند.
در منطقه فاطمي‌نيز يک مشاور املاک با اشاره به اينکه در ماه‌هاي ابتدايي سال گذشته بازار مسکن هم از لحاظ قيمت و هم تعداد معاملات رونق بيشتري داشت، مي‌گويد: خانه‌هايي که در پايان سال 95 در اين منطقه متري 7 ميليون تومان معامله مي‌شدند در ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت 96 به متري 9 ميليون تومان نيز رسيدند؛ البته در آن زمان براي اين قيمت نيز مشتري وجود داشت اما در سال جاري با توجه به افزايش نرخ دلار، بازار هنوز به تعادل قيمت نرسيده است. يک مشاور در منطقه سعادت آباد نيز با بيان اينکه قيمت‌ها با افزايش قيمت دلار بالا رفته اما فعلا معاملات در بازار انجام نمي‌شود، اضافه‌ مي‌کند: عرضه و تقاضا در بازار قيمت نهايي را تعيين مي‌کند اما با نوسانات فعلي دلار، فروشندگان و خريداران بر سر قيمت به توافق نمي‌رسند و اگر با همين روند پيش برود بازار مسکن با چالش جدي روبه رو خواهد شد.
در منطقه شميرانات نيز يک مشاور املاک ديگر نيز مي‌گويد: همگام با جهش نرخ دلار فروشندگان هر روز نرخ جديدي براي خود تعيين مي‌کنند به‌طوري که برخي از خانه‌هاي کلنگي در اين منطقه متري 30 ميليون تومان نيز براي فروش گذاشته شده اما خريداري با اين قيمت وجود ندارد. به گفته او اجاره بها نيز در ماه‌هاي آينده از قيمت دلار متاثر خواهد شد و مطمئنا شاهد افزايش 10 تا 15 درصدي اجاره بهاي مسکن خواهيم بود.
بعد از گذشت حدود ۴ سال از رکود بازار مسکن، در نيمه دوم سال گذشته، افزايش تعداد معاملات و قيمت حاکي از رونق گرفتن اين بازار بود تا اين‌که در ماه‌هاي پاياني سال دلار حرکت صعودي در پيش گرفت و در ابتداي امسال به اوج خود رسيد و حالا مشاوران املاک و فعالان بازار مسکن نگرانند که نوسانات ارزي بار ديگر بازار مسکن را وارد دوران جديد رکود کند.
صحبت‌هاي مطرح شده از سوي مشاوران املاک مناطق مختلف تهران در حالي به نوعي نشان مي‌دهد که احتمال بازگشت رکود به بازار مسکن محتمل است، اما اين تنها صحبت‌هاي مطرح شده درباره آينده مسکن نيست. در همين حال طي روزهاي گذشته گمانه‌زني‌هاي نيز درباره احتمال افزايش نرخ اجاره‌بها نيز شنيده مي‌شود.
گمانه‌زني درباره افزايش اجاره بها
در همين ارتباط نايب رييس اتحاديه مشاوران املاک با تشريح ۴ عامل اصلي افزايش نرخ اجاره بها در بازار مسکن گفت: اميدواريم نرخ اجاره در فصل جابه جايي‌ها بيش از ۲۰ درصد افزايش نيابد. حسام عقبايي در گفتگو با ايلنا با بيان اينکه نگران بازار اجاره مسکن هستيم، اظهار داشت: با توجه به عدم توازن بازار اجاره اين وضعيت درباره نرخ کرايه مسکن نگران کننده است. وي درباره ميزان رشد نرخ اجاره بهاي مسکن در فصل جابه‌جايي‌ها گفت: اميدوارم افزايش نرخ اجاره در بازار بالا‌تر از ۲۰ درصد نباشد.
عقبايي با تاکيد بر اينکه اصلي‌ترين عامل تعيين نرخ اجاره بهاي ملک است، ادامه داد: حال اينکه چرا در سال‌هاي ۹۲ تا ۹۶ در حالي که بازار مسکن دچار روکود بوده با افزايش نرخ اجاره مواجه بوديم به چند عامل بر مي‌گردد که يکي از آن‌ها عدم توازن بين عرضه و تقاضا در بازار اجاره مسکن است. وي افزود: هر سال به تعداد مستاجران اضافه مي‌شود هم ازدواج و هم طلاق آمار مستاجران را افزايش مي‌دهد اين در حالي است که تعداد خانه‌هاي موجود براي اجاره تغييري نمي‌کند به همين دليل نبود توازن عرضه و تقاضا در اين بازار منجر به رشد قيمت‌ها شده است.
نايب رييس اتحاديه مشاوران املاک دومين عامل رشد اجاره بهاي مسکن را تغيير سود بانکي دانست و گفت: متاسفانه فرهنگ مقايسه اجاره بها با نرخ سود بانکي از گذشته بين مردم وجود داشته و توقع دارند در مقايسه با سود بانکي از يک خانه ۵۰۰ ميليون توماني حداقل ماهيانه يک ميليون و ۵۰۰ هزارتومان درآمد داشته باشند. عقبايي افزود: عامل ديگر در افزايش نرخ اجاره بها اين است که موجران آن را منبعي براي امرار معاش خود مي‌دانند و همين موضوع نقش تورمي‌ايجاد مي‌کند و هر عامل اقتصادي بر روي اجاره بها هم اثر مي‌گذارد. وي با اشاره به عامل موثر ديگر در بازاره اجاره گفت: عامل ديگري که موجب رشد نرخ اجاره مي‌شود، سوداگري در اين بازار است و نرخ اجاره به صورت حباب گونه و منطقه‌اي افزايش مي‌يابد و برخي از سوداگران عامل رشد سفته بازانه نرخ اجاره بها در بازار هستند.
عقبايي همچنين در ادامه افزود: با توجه به گذشته حدود يک ماه از سال ۹۷، بخش عظيمي‌از معاملات بخش مسکن تعطيل بوده است و در ۲ ماه باقي مانده از بهار پيش بيني مي‌شود ثبات نسبي در معاملات وجود داشته باشد که شامل خريد و فروش و نرخ اجاره بها است. نايب رئيس اتحاديه مشاوران املاک تصريح کرد: با نزديک شدن به فصل تابستان رشد معاملات مسکن اتفاق خواهد افتاد به علاوه افزايش نرخ مسکن به اندازه نرخ تورم خواهد بود و از اين فراتر نمي‌رود و اين مقوله با نوسانات نرخ ارز در صورت رخ داد هم تغييري نمي‌کند. عقبايي با اشاره به رشد قابل قبول قيمت خريد و فروش مسکن در ۳ ماهه پاياني سال ۹۶ گفت: افزايش نرخ مسکن در اواخر سال گذشته به حد مطلوب رسيده و در سال جاري منجددا اين امر رخ نخواهد داد. 

عضو هيئت مديره شرکت عمران شهرهاي جديد با بيان اين مطلب که توزيع نقش‌هاي مختلف در سراسر کشور به عنوان سياست اصلي آمايش سرزميني ايران از پيش از انقلاب به شمار مي‌رفته است گفت: در حقيقت سبک‌سازي تهران به عنوان يکي از اهداف اصلي ما براي رفع مشکلات اين کلانشهر محسوب مي‌شود که بايد مورد توجه قرار گيرد، درحال حاضر تهران داراي نقش‌هاي متعددي است که باعث شده به جاذب‌ترين منطقه براي سکونت در کشور تبديل شود. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي زهره داودپور عضو هيئت‌مديره شرکت عمران شهرهاي جديد با حضور در سمينار تجربه کره جنوبي در انتقال پايتخت اداري بيان کرد: بحث انتقال پايتخت در ايران از ۱۰۰ سال گذشته تا کنون همواره در زمان بروز مشکلات کالبدي و اجتماعي مطرح شده و به نوعي به تقويت نگاه تمرکززدايي مي‌پردازد.
داودپور در ادامه بحث انتقال پايتخت اداري و راه‌حل مشکلات تهران را ۲ موضوع به هم پيوسته ولي با راه و روش مواجهه جداگانه قلمداد کرد و افزود: تهران مشکلات بسيار پيچيده‌اي دارد که همواره تصور مي‌شود راه‌حل رفع آن انتقال پايتخت است، درحالي که بايد به اين مسئله توجه کنيم مسئله انتقال پايتخت تنها بحث انتقال پايتخت اداري نيست بلکه جنبه‌هاي ديگري مانند پايتخت اقتصادي و سياسي نيز در آن ديده مي‌شود. وي در اين‌باره ادامه داد: طبق نتايج به دست آمده از مطالعه تجارب جهاني در اين حوزه همواره انتقال پايتخت چه در حوزه سياسي و چه اداري در کشورها با مقاومت ملت روبه رو بوده است چراکه طبق آمار معمولا شهر منتقل شده پاسخگوي حجم فعاليت‌هاي مورد نياز در آن حوزه بوده است.
عضو هيئت مديره شرکت عمران شهرهاي جديد در ادامه با بيان اين مطلب که توزيع نقش‌هاي مختلف در سراسر کشور به عنوان سياست اصلي آمايش سرزميني ايران از پيش از انقلاب به شمار مي‌رفته است گفت: در حقيقت سبک‌سازي تهران به عنوان يکي از اهداف اصلي ما براي رفع مشکلات اين کلانشهر محسوب مي‌شود که بايد مورد توجه قرار گيرد، درحال حاضر تهران داراي نقش‌هاي متعددي است که باعث شده به جاذب‌ترين منطقه براي سکونت در کشور تبديل شود. اين مقام مسئول با تأکيد بر ضرورت سبک‌سازي نقش‌ها و واگذاري وظايف جديد به تهران گفت: ما در کشور از دهه ۶۰ تا ۸۰ ميلادي تلاش کرديم تا برخي از نقش‌هاي تهران را به مناطق مختلف کشور منتقل کنيم که طي بررسي‌هاي انجام شده به اين نتيجه رسيديم نواحي دوردست مانند مناطق محروم، نزديک مانند شهرهاي جديد و مناطقي که فاصله‌اي متوسط حدود ۱۲۰ کيلومتر با پايتخت کشور دارند مي‌توانند بهترين گزينه براي اين کار محسوب شوند. وي همچنين با بيان اين نکته که تغيير پايتخت يک مسئله دفعي محسوب نشده و بايد به تدريج اتفاق بيفتد گفت: بدون شک شهرهاي جديد مي‌توانند در يک فرايند تدريجي در پذيرش اين نقش بسيار مؤثر باشند.
داودپور در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به تجربه کره جنوبي در انتقال مراکز اداري و سياسي گفت: در اين اقدام برخي از نقش‌هاي شهر مادر پالايش و در فاصله‌اي نزديک از شهر مادر مستقر شد، امري که قطعا به عنوان انتقال کلي پايتخت در اين کشور محسوب نمي‌شود. اين مقام مسئول ادامه داد: ما در حال حاضر به نگاهي دوباره و توزيع مجدد فعاليت‌هاي و نقش‌هاي کلانشهر تهران داريم تا ضمن شناسايي براي سبک‌سازي برنامه‌ريزي شوند، به تصور من انتقال پايتخت به عنوان يک تصميم‌گيري سياسي مطرح شده و هدف اصلي آن استفاده بهينه از فرصت‌هاي موجود است.

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي اعلام کرد: کميته بررسي سانحه غرق شدن نفتکش سانچي تاکنون هيچ گزارشي منتشر نکرده و اظهارات رئيس کميسيون عمران مجلس گمانه زني است.‌هادي حق‌شناس در گفتگو با مهر، درباره علت وقوع سانحه آتش‌سوزي نفتکش ايراني سانچي در آب‌هاي درياي چين و اعلام گزارش نهايي آن گفت: تاکنون هيچ گزارشي درباره علت اين حادثه منتشر نشده و من نمي‌دانم چرا رئيس کميسيون عمران مجلس، عامل سانحه را کاپيتان نفتکش عنوان کرده است. وي ادامه داد: سازمان بنادر و دريانوردي نيز تاکنون هيچ گزارش رسمي‌درباره علل سانحه اعلام نکرده؛ بنابراين تا زمان اعلام گزارش نهايي سانحه، هر فرد حقيقي و حقوقي مصاحبه‌اي در اين خصوص منتشر مي‌کند، استنباط‌هاي شخصي خودش است؛ در غير اين صورت کميته رسمي‌بررسي سانحه سانچي تا به حال موضعي اعلام نکرده است. معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به گزارشي که مرکز پژوهش‌هاي مجلس درباره سانحه سانچي در دو ماه قبل منتشر کرده بود يادآور شد: اين اظهارات گمانه‌زني‌هاي شخصي است. حق‌شناس خاطرنشان کرد: سوم تا هفتم ارديبهشت، سومين جلسه کميته رسيدگي به سانحه سانچي با حضور ۴ کشور ذينفع در اين سانحه شامل ايران، چين، پاناما و کره جنوبي در شانگهاي برگزار مي‌شود و معلوم نيست که اين جلسه، آخرين نشست کميته بررسي سانحه باشد و ممکن است جلسه چهارمي‌هم در اين زمينه برگزار کنيم؛ ضمن اينکه در جلسه سوم ارديبهشت قرار نيست گزارش نهايي اعلام شود؛ بلکه بعد از گذشت مدت زماني قابل ملاحظه‌اي گزارش نهايي درباره علت سانحه منتشر خواهد شد.


نخستين چارتر هوايي گردشگري برزيل به ايران برقرار شد. ابراهيم پورفرج، مجري اين تور در ايران به ايسنا گفت: اين نخستين چارتر هوايي گردشگري در اين مسير است که براي نخستين بار برقرار شده و ٦٢ گردشگر برزيلي به همراهي ١٤ خدمه با هواپيماي انگليسي اختصاصي از طريق آن به ايران سفر کردند. وي افزود: اين پرواز پس از آنکه در ژاپن، چين و هند توقف داشت روز جمعه ٢٤ فروردين ماه به ايران وارد شد و پس از چهار روز توقف در استان فارس، کشورمان را به مقصد ايتاليا، مراکش و در پايان برزيل ترک مي‌کند. به گفته او، اين خط هوايي، اختصاصي گردشگران و يکطرفه به ايران است که با آن تور ترکيبي بين چند کشور برگزار مي‌شود، هر چند که طرح آن مشترک بين دو شرکت برزيلي و ايراني (پاسارگادتورز) اجرا مي‌شود و قرار است ادامه داشته باشد و احتمالا در سال تا دو بار اين پرواز از برزيل به مقصد ايران انجام شود. او درباره علت انتخاب استان فارس براي توقف اين هواپيما و گردشگران آن، گفت: اين هواپيماي چارتري با توجه به نوع برنامه‌ريزي‌اي که دارد توقف‌هاي کوتاهي در مقاصد مي‌تواند داشته باشد که با توجه به وجود آثار جهاني شناخته شده‌اي همچون پرسپوليس و پاسارگاد در استان فارس و آماده بودن زيرساخت‌ها در فرودگاه شيراز، اين انتخاب صورت گرفت. او همچنين در مورد شرايط ورود اين هواپيما به ايران اظهار کرد:براي برقراري اين پرواز اختصاصي و ورود اين هواپيما به ايران هيچ مشکلي وجود نداشت و تا کنون همکاري‌هاي خوبي صورت گرفته است.


عضو هيات مديره راه آهن، از هدف گذاري ۸۲ ميليون تني براي حمل بار و ۲۲ ميليون نفري براي مسافر در سال ۹۷ خبر داد و گفت: جهت‌گيري شرکت راه آهن، به سمت جذب بار بيشتر است. به گزارش راه آهن جمهوري اسلامي‌ايران، سعيد رسولي با اشاره به توفيقات شرکت راه آهن در سال گذشته افزود: به نظر مي‌رسد با توجه به شرايط سخت اقتصاد کشور در سال ۹۶، اين توفيقات ارزشمندتر است. وي با تاکيد بر اينکه راه آهن از سال‌هاي ۹۳-۱۳۹۲ همواره بخشي از منابع مورد نياز براي اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي خود را به جذب سرمايه‌گذاري و يا استفاده از تسهيلات داخلي و خارجي اختصاص داده، گفت: اين پيش‌بيني حاکي از دقت نظر برنامه‌ريزان و مديريت عالي شرکت راه آهن به لزوم عدم اتکاء به بودجه بوده است. البته براي استفاده از تسهيلات خارجي مي‌بايست حداقل ۱۵ درصد از اعتبار مورد نياز هر طرح را دولت تامين کند و همين مساله و عدم امکان تامين آن در بودجه‌هاي سنواتي موجب محقق نشدن برخي تفاهم نامه‌ها يا قراردادها شده بود.
عضو هيات مديره شرکت راه آهن با بيان اينکه با اين تصميم ظرفيت خيلي ارزشمندي در سال ۹۷ در اختيارشرکت راه آهن براي استفاده از منابع خارجي قرار گرفت، اظهار داشت: اميدواريم بتوانيم در سال ۹۷ قراردادهاي خوبي در تامين ناوگان و توسعه خطوط ضروري منعقد کنيم. رسولي تصريح کرد: در سال ۹۷ طبق تصميمات هيات مديره، هدف گذاري در جابجايي بار ۸۲ ميليون تن تعيين شده است که ۷۴ ميليون تن آن بار داخلي و ۵ ميليون تن آن را بار ترانزيت و بين المللي تشکيل مي‌دهد. وي افزود: هدف گذاري راه آهن براي جابه جايي مسافر نيز ۲۲ ميليون نفر تعيين شده که بخش زيادي از آن به مسافران حومه‌اي اختصاص پيدا مي‌کند.
رسولي با تشريح روند حمل بار تا سال ۹۵ و تاکيد بر ضرورت پيگيري اجراي اهداف جديد شرکت راه آهن در سال جديد، خاطر نشان کرد: راه آهن در سال ۹۵ با حمل ۴۰.۲ ميليون تن توانست رکوردي حدود ۵ ميليون تني بزند و که اين رکورد بسيار خوبي در تاريخ راه آهن بود اما اين پيشرفت در مقايسه با حمل ۴۰۰ ميليون تني بار در حمل و نقل جاده‌اي بسيار کم است و ما تنها توانسته‌ايم حدود ۱۰ درصد بار موجود درشبکه حمل و نقل را به شبکه ريلي جذب کنيم. وي افزود: بر اساس بند الف ماده ۵۷ قانون برنامه ششم که سهم بار و مسافر ريلي را به ترتيب ۳۰ و ۲۰ درصد از جابجايي زميني تعيين کرده بود، هدف گذاري راه آهن به عدد ۶۲ ميليون تن در سال ۹۶ و ۸۲ ميليون تن در سال ۹۷ قرار گرفت . عضو هيات مديره شرکت راه آهن با اشاره به اينکه در نظر برخي افراد که اين عدد را غير قابل تحقق مي‌دانند، تصريح کرد: تکليفي که قانون گذار براي راه آهن تعيين کرده اين است که اين شرکت تا پايان برنامه ششم بايد به ظرفيت حمل ۳۰ درصد بار کشور برسد و منطقي است که براي رسيدن به اين هدف تقويمي‌پلکاني و جدولي منطقي و اصولي را تدوين کنيم و بر اساس جدول زمانبندي مربوطه در سال ۹۷ به عدد ۸۲ ميليون تن براي بار و ۲۲ ميليون نفر براي مسافر رسيده‌ايم که اين اعداد به شرط تامين ملزومات و شرايط مورد نياز، دست يافتني يا بهتر بگويم سخت دست يافتني است.