موگريني با وزيران خارجه انگليس،‌ فرانسه و آلمان ديدار کرد؛
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و وزيران امور خارجه انگليس، فرانسه و آلمان با يکديگر ديدار و درباره اطمينان از ادامه اجراي برجام گفت‌وگو کردند. در اين رابطه مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: ما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ايم تا اطمينان يابيم که اجراي برجام ادامه خواهد يافت. فدريکا موگريني در جمع خبرنگاران گفت که خواستار حمايت کامل از توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 در اين نشست است.وي افزود: ما تمام تلاش خود را مي‌کنيم تا اطمينان يابيم که اجراي برجام کماکان ادامه مي‌يابد.وي با بيان اين که در حال حاضر تحريم‌هاي غيرهسته‌اي عليه ايران وجود دارد، گفت: در جلسه امروز قرار نيست درباره تحريم‌هاي جديد عليه ايران بحث و رايزني شود. از سوي ديگر سخنگوي فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با انتشار پيامي‌در صفحه توئيتر خود از برگزاري يک جلسه هماهنگي ميان موگريني و ژان ايو لودريان، بوريس جانسون و‌هايکو ماس وزيران امور خارجه فرانسه،‌ انگليس و آلمان در حاشيه نشست شوراي روابط خارجي اروپا در لوکزامبورگ خبر داد. وي در پيام خود نوشت: شرکت‌کنندگان در اين جلسه درباره ادامه حمايت از اجراي توافق هسته‌اي با ايران (برجام) گفت‌وگو کردند.


رئيس‌‌جمهور تاکيد کرد؛
رئيس جمهور زبان فارسي را پاره‌اي از وجود و پيوست تاريخي ايران و بخشي از فرهنگ و تمدن جهان اسلام دانست و تاکيد کرد: زبان فارسي و انديشه ايراني و اسلامي‌سرشار از منابع و عناصر علمي‌و فرهنگي زنده و زايايي است که نه تنها بر ميراث گذشته ما پرتو مي‌افکنند، بلکه براي اکنون و آينده ما نيز چراغ روشن مي‌کنند و راه مي‌نمايانند.
به گزارش ايلنا، حجت الاسلام حسن روحاني در پيامي‌به همايش بين‌المللي زبان فارسي و انديشه ايراني اسلامي‌درباره عطار نيشابوري که توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي‌قرائت شد، اعلام کرد:زبان فارسي و انديشه ايراني و اسلامي‌سرشار از منابع و عناصر علمي‌و فرهنگي زنده و زايايي است که نه تنها بر ميراث گذشته ما پرتو مي‌افکنند، بلکه براي اکنون و آينده ما نيز چراغ روشن مي‌کنند و راه مي‌نمايانند.
وي در ادامه افزود: زبان فارسي هم پاره‌اي از وجود و پيوست تاريخي ايران و هم بخشي از فرهنگ و تمدن جهان اسلام است. فارسي زبان دانش و دين و هنر و ادب در گستره بزرگي از جهان انديشه بوده و هست، چنانکه تأمل در منظومه عرفاني و زباني عطار بزرگ گواه اين مدعاست. نظم و نثر عطار زبان گفت و گوست و به اين اعتبار درياي نوعي معرفت، ‌اخلاق، سلوک و زيبايي شناسي است که ايرانيان، مسلمانان و حتي همه انسان‌هاي جوياي زندگي اخلاقي به آن نيازمندند.
روحاني در بخش ديگري اعلام کرد: چيرگي بر گسست‌ها و شکاف‌هايي که ميان ديروز و امروز ما فاصله انداخته است، با تدبير و تلاش همه متفکران در همه جاي جهان و استمرار بخشيدن و نهادمند کردن تلاش‌هاي عميق فرهنگي ميسر است و انتظار دارم، ‌نام حيات‌بخش عطار و شهر نيشابور زمينه و بهانه‌اي براي انجام اين مهم باشد. از خداوند بزرگ توفيق همگان را مسألت دارم.


کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com

ثبات يکي از جدي‌ترين حلقه‌هاي اقتصاد کشور است. مدتي است به محض آنکه غفلتي صورت مي‌گيرد، عده‌اي فرصت طلب در مورد قيمتها تصميم مي‌گيرند. جدي‌ترين و البته جديدترين مورد را در بازار ارز شاهد بوديم که در مدت کمتر از يک ماه قيمت دلار حدود دوهزار تومان نسبت به ريال افزايش داشت و اين معضل را در سکه طلا نيز شاهد بوديم. اما اين معضل ريشه در گذشته دارد. هنگامي‌که قيمت آدامس،‌ بيسکويت، خودکار، ميوه گوشت و بسياري از کالاها در بخشهاي مختلف شهرها و کشور تفاوت وحشتناکي دارد و هيچ کس با آن برخورد نمي‌کند، تفکر هرج و مرج در قيمت‌ها عادي مي‌نمايد و نتيجه آن مي‌شود که مردم منافع ملي را قرباني منافع شخصي خودشان مي‌کنند.. امروزه گراني بي حساب و کتاب برخي اقلام چنين تداعي مي‌کند که اين معضل بايد جايي خاتمه يابد و اين طور نباشد که هر کسي در هر زماني بر روي کالا‌ها رقم دلخواه خود را اعمال و بي‌ثباتي ايجاد کند.
مردم از هر قشري بايد بدانند که گراني‌ها از نظر حاکميت قابل پذيرش نيست و اگر هم قرار شد کالايي گران شود، مردم بدانند که اين گراني بابت چه تحولاتي صورت گرفته است. نکته مهمتر اينکه افزايش قيمت کالا‌ها بايد با مجوز قانوني و توسط سازمان حمايت از مصرف کنندگان تعيين شود. به عبارت بهتر فروشندگان بايد براي بالارفتن قيمت محصولات خود مجوز داشته باشند و بدانند که افزايش قيمت بدون مجوز مصداق گران فروشي است.
به نظر مي‌رسد که اشکال در برخورد نامناسب با متخلفان است. اگرچه به اندازه کافي قوانين بازدارنده و مجازاتهاي مناسب با نوع تخلف تعريف شده اما اشکال در اجراست. به راستي چقدر باگران فروشان برخورد مي‌شود و تا چه اندازه بازرسي‌ها نتيجه بخش بوده است؟ هنگامي‌که قيمت يک کالا در شمال شهر با جنوب شهر بيش از دو هزار تومان تفاوت قيمت دارد و به صورت گسترده اتفاق مي‌افتد، چرا با متخلفان برخورد نمي‌شود؟ 


سخنگوي وزارت خارجه اعلام کرد؛
سخنگوي وزارت امور خارجه تاکيد کرد: اقدام تجاوزکارانه سه کشور غربي در حمله به سوريه خلاف موازين بين‌المللي بود و نمي‌تواند موجب تغييري در سياست‌هاي جمهوري اسلامي‌شود.
به گزارش ايلنا، بهرام قاسمي‌درباره رايزني امريکا و اروپا درخصوص برجام و توافق امريکا و اروپا درباره مسائل موشکي و منطقه‌اي گفت: برجام موضوع مشترکي ميان ايران و گروه ۱+۵ است که توافق شده و موضوعات آن کاملا مشخص است. من فکر مي‌کنم بسياري از مطالب که در رسانه‌ها مطرح مي‌شود، گمانه‌زني رسانه‌اي است و تا اطلاع رسمي‌تا زماني که از آن موضوعات نداشته باشيم، قضاوت و واکنش نسبت به آن درست نيست.
اين ديپلمات کشورمان درباره عدم واکنش ايران نسبت به حملات اسراييل و کشته شدن تعدادي از نيروهاي ايران در آن گفت: ايران به هنگام در اين باره مواضع لازم را اتخاذ و مطرح کرد. حق مردم و دولت سوريه است که در قبال تجاوزات اسراييل اتخاذ تصميم کرده و عکس‌العمل‌هاي لازم را نشان دهند.
قاسمي‌درباره پيامدهاي حمله سه کشور غربي به سوريه در روند معادلات اين بحران و مذاکرات ايران و اروپا يادآور شد: اروپا با فرانسه و انگليس الزاما در يک مجموعه هستند ولي آنها را نمي‌توان در يک صف قرار دارد زيرا مواضع متفاوتي در ميان کشورهاي اروپايي وجود دارد. مذاکرات ما با کشورهاي اروپايي ادامه خواهد داشت هرچند اختلاف‌نظرهايي ميان ما با اروپا وجود داشته و خواهد داشت. فکر مي‌کنم يکي از دلايل حمله غيرخردمندانه امريکا با دو متحد خود، ايجاد شکاف ميان سه کشورهاي ضامن صلح در روند آستانه بود که خيال خامي‌است.
وي درباره اظهارات وزير خزانه‌داري امريکا مبني بر اينکه احياي تحريم‌ها لزوما به معناي خروج از برجام نيست، گفت: اين مطالب گاها متضاد، به خصوص از سوي ايالات متحده شنيده مي‌شود. به نظر مي‌رسد تصميم واحدي در واشنگتن گرفته نشده بنابراين بايد صبر کرد.
اين ديپلمات ارشد کشورمان درباره تمديد تحريم‌هاي حقوق بشري از سوي اروپا و رايزني‌هاي ايران و اروپا اظهار داشت: درخصوص برخي از مسائل حتما داراي تفاوت ديدگاه‌هاي بسياري با طرف اروپايي هستيم. بخشي از اين مسئله به تفاوت ارزش‌ها ميان طرفين بازمي‌گردد.
قاسمي‌اضافه کرد: مذاکراتي از گذشته وجود داشته و گهگاه توافقات و همکاري‌هايي ميان طرفين وجود داشته است. ما تماس‌هاي خود را با اروپا ادامه خواهيم داد. البته اين گفت‌وگوها بايد دوطرفه و براساس خواست و علاقه طرفين و در محيطي حاکي از حسن نيت و سازنده صورت بگيرد. من فکر مي‌کنم مي‌توانيم به گفت‌وگوهاي خود ادامه بدهيم و احتمالا طي ماه‌هاي آينده هيات‌هاي ميان طرفين تبادل خواهند شد تا درخصوص مسائل مختلف و نه الزاما حقوق‌بشر رايزني صورت بگيرد.
وي درباره حمله رژيم اسرائيل به پايگاه نظامي‌تي۴ و شهادت تعدادي از نيروهاي ايراني در آن تصريح کرد: حضور ايران در سوريه به دعوت دولت اين کشور و به صورت قانوني صورت گرفته است. مقام‌هاي اسرائيل دير يا زود پاسخ‌ها را دريافت مي‌کنند و از کرده خود پيشمان مي‌شوند. آنها نمي‌توانند اقدامي‌کنند و از مجازات معاف باشند. حتما نيروهاي سوريه و مقاومت نسبت به اين مسئله بي‌تفاوت نخواهند بود. وي درباره رايزني‌هاي ايران و اروپا درباره برجام عنوان کرد: ارتباطات و رايزني‌هاي ايران و اروپا پيرامون بحث برجام در حال انجام است. کشورهاي اروپايي به کرات چه مصاحبه‌هايي که داشته‌اند و چه در رايزني‌هايي که با طرف ايراني داشته‌اند، با جديت تمام از مواضع خود نسبت به برجام سخن گفته‌اند و اعتقاد راسخ دارند برجام بدون هيچ کم و کاستي ادامه يابد و با سياست‌هاي ترامپ در اين باره موافق نيستند و تلاش‌هاي خود را در اين جهت انجام مي‌دهند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي افزود: آمريکا فشار بسياري به اتحاديه اروپا براي تغيير مواضع وارد مي‌کند ولي با توجه به شناخت اروپا نسبت به ايران و ظرفيت‌هاي کشورمان و تلاش‌هاي ايران براي ايجاد ثبات و امنيت جهاني بر موضع خود پافشار مي‌کند. من فکر مي‌کنم عليرغم کارشکني‌ها بتوانيم در اين مسير همکاري‌هاي خود را در اين باره ادامه بدهيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره رايزني‌هاي ايران با فدريکا موگريني و اتحاديه اروپا نسبت به برجام خاطرنشان کرد: ما با کشورهاي اروپايي و اتحاديه اروپا با توجه به نقش آنها در برجام در تماس هستيم و رايزني‌هاي ما ادامه خواهد داشت. اين مسئله موضوعي مورد علاقه دوطرف است که بسيار مهم است. اين تماس‌ها تا ۲۲ ارديبهشت ادامه مي‌يابد. 
قاسمي‌با بيان اينکه ايران هيج تغييري در مواضع خود نسبت به برجام ندارد و اولين کشوري هم نيست که برجام را نقض کند يا از آن خارج شود، ابراز داشت: تحولات را رصد مي‌کنيم و اجازه نمي‌دهيم ديگران به هزينه جمهوري اسلامي‌خلل و خدشه‌اي به برجام وارد کنند. توافق هسته‌اي هم به همين شکل باقي مي‌ماند و امکان بازنگري هم ندارد. 
وي ادامه داد: برجام همين توافقي است که صورت گرفته و با پشتوانه قطعنامه ۲۲۳۱ اجرايي شده است. کساني که در اجراي اين توافق اخلال کنند بازنده بزرگ خواهند بود و جبران اشتباه آن بسيار بزرگ خواهد بود. 
اين ديپلمات کشورمان درباره خروج ارز از ايران و نقش برخي از کشورها در اين باره بيان کرد: من به عنوان يک شهروند بيان مي‌کنم تلاش براي خروج سرمايه از ايران کار نابجا و نادرستي است و تضيع حقوق ملت ايران است. اينکه سرمايه از ايران خارج شده و به کجا رفته و چقدر بوده و ردپاي کشورهاي ديگر در آن وجود دارد، من نبايد در اين باره اظهارنظر کنم بلکه بايد دستگاه‌هاي مسئول ديگر در اين باره اظهارنظر کنند. 
قاسمي‌درباره اظهارات رئيس‌جمهور در روز ملي فناوري هسته‌اي مبني بر سناريو تداوم اجراي برجام بدون امريکا يادآور شد: در هيات نظارت بر برجام سناريوهاي مختلف از گذشته بررسي شده است. يکي از سناريوها، برجام بدون امريکا است. در مجموع، انواع و اقسام سناريوها مطرح شده و بيان زودهنگام درست نيست. با توجه به تحولات، اقداماتي که بايد صورت بگيرد، بخشي از آن را اعلام مي‌‌شود و ممکن است بخشي از آن هم مطرح نشود. 


علي ديني ترکماني
کارشناس اقتصادي

در حال حاضر حدود ۸۷ درصد بودجه صرف امور جاري و ۱۳ درصد صرف عمران و سرمايه‌گذاري مي‌شود. در عمل، اين ۱۳ درصد نيز در برخي از سال‌ها، به دليل کسري در بودجه عملياتي، صرف امور جاري مي‌شود، مثل برداشت از صندوق توسعه ملي (اين يعني خوردن از مايه). دليل اين وضع تو در تويي نهادي و بودجه خوار شدن دستگاه‌ها و نهادهاي مختلفي است که در چارچوب تعريف کلاسيک دولت قرار ندارند. تتمه بودجه و درآمدهاي نفتي که به عمران و سرمايه‌گذاري اختصاص پيدا مي‌کند، با کيفيت بسيار ضعيفي هزينه مي‌شود. مقايسه دو پروژه سرمايه‌گذاري استاديوم آزادي با صد هزار نفر و استاديوم نقش جهان اصفهان با هفتاد هزار نفر، اين کيفيت ضعيف را به خوبي نشان مي‌دهد. اولي دو سال و نيم و دومي‌تقريباً بيست سال طول کشيده‌اند. با فرض کيفيت يکسان، به اين موارد، ناتواني در استفاده از فرصت‌هاي تمدني جاري جهاني، در عرصه اقتصاد و فناوري را هم بايد اضافه کرد.  همين‌طور به توزيع نابرابر ثروت و درآمد، و ظهور طبقه نوکيسه‌اي بايد اشاره کرد که، کارکردش اشاعه آثار نمايشي و مصرف تجملاتي ضد توليد ملي است؛ و به فرار مغزها که به معناي از دست دادن مهم‌ترين پايه توليد در عصر دانش و دانايي است.  رفع تو در تويي نهادي کليد گشايش در عرصه اقتصاد ملي است. اين به معناي اصلاح ساخت قدرت و ابتناي آن بر شعار "جهاني فکر کن، ملي عمل کن" هست. تو در تويي نهادي يعني دولت در دولت بودن نظام قدرت در ايران. يعني وجود مراکز قدرت و تصميم گيري بيش از انداره که هم موجب بودجه جاري خيلي بزرگ و از مايه خوردن اقتصاد مي‌شود و هم کيفيت مديريت پروژه‌هاي سرمايه گذاري را به شدت تضعيف مي‌کند. در عين حال، اجازه قرار گرفتن در مناسبات کم تنش با جهان و منطقه و امکان استفاده از ظرفيت‌هاي اقتصادي جهان کنوني را، در قالب سرمايه گذاري‌هاي مشترک خارجي، نمي‌دهد. 

هشدار معاون اول رئیس‌جمهور به سودجویان ارزی؛
کورش شرفشاهي: گراني بي حساب وکتاب ارز در مدتي کوتاه به چالشي جدي تبديل و باعث شد تا قواي سه گانه به دنبال حل اين معضل باشند. جلسات متعددي در مجلس و دولت برگزار شد که همچنان ادامه دارد و مهمترين آنها جلسه ستاد ساماندهي مسايل ارزي کشور است. معاون اول رييس جمهور در آخرين جلسه اين ستاد با اشاره به منابع و ذخاير ارزي و فلزات گران بهاي بانک مرکزي گفت: نظام بانکي کشور بايد با برنامه‌ريزي و مديريت نقدينگي موجود کشور به جامعه اطمينان دهد که ارزش دارايي‌هاي مردم حفظ خواهد شد و نبايد آنها نسبت به آينده دغدغه و نگراني داشته باشند و سياست‌هاي ارزي جديد کشور به همين منظور اتخاذ شده است.اسحاق جهانگيري افزود: حفظ ذخاير و منابع بانک مرکزي بعنوان پس انداز ملي از اولويت‌هاي دولت است که با اجراي سياست‌هاي ارزي اتخاذ شده اين مقصود حاصل خواهد شد.وي ضرورت هدايت نقدينگي کشور به سمت توليد و بازار سرمايه را يادآور شد و گفت: دولت اجازه نمي‌دهد زندگي ميليون‌ها ايراني متأثر از نوسانات ارزي توسط برخي افراد سودجو آسيب ببيند.جهانگيري از بانک مرکزي خواست با ايجاد حساب سپرده‌گذاري سکه همانند سپرده‌گذاري ارزي در بانک‌ها اقدام لازم را انجام دهد تا مردم بتوانند با سپرده گذاري طلا و سکه نزد بانک‌ها سود اين سپرده گذاري‌ها را نيز دريافت کنند.
ادامه پيش فروش سکه 
رييس کل بانک مرکزي نيز در اين جلسه با اشاره به ميزان پيش فروش سکه و استقبال مردم در روزهاي اخير گفت: براي از بين بردن حباب قيمت در بازار طلا و سکه بانک مرکزي به پيش فروش سکه ادامه خواهد داد. در اين جلسه که وزراي اقتصاد و دارايي، بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، صنعت، معدن و تجارت و روساي سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزي و معاون اقتصادي رييس جمهور و دستيار ارشد اقتصادي رييس جمهور حضور داشتند پيرامون نحوه عرضه و قيمت سکه در بازار و تخصيص مابه التفاوت واردات دارو و کالاهاي اساسي بحث و تبادل نظر شد و تصميمات لازم اتخاذ شد.در اين جلسه همچنين مقرر شد قيمت دارو با توجه به پرداخت مابه التفاوت ۴۰۰ توماني به ازاي هر دلار براي واردات دارو افزايش پيدا نکند.
حمايت همه جانبه دستگاه قضايي 
از سوي ديگر رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر حمايت همه جانبه دستگاه قضايي از دولت در صيانت از ارزش پول ملي گفت: ايجاد ثبات در بازار ارز از مولفه‌هاي مهم اقتصاد کشور است و بر همين اساس قوه قضاييه نسبت به سياست‌هاي اخير دولت براي ساماندهي و مديريت بازار ارز حمايت کامل خواهد داشت. آيت ا... آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با اشاره به التهابات اخير در بازار ارز و تدابير دولت براي مديريت بازار اظهار کرد: بحمدا... با تدبير دولت محترم، تلاطم‌هاي موجود در بازار ارز تا حدي حل شده است گرچه توقع داشتيم که دولت محترم و بانک مرکزي زودتر وارد عمل شوند اما بهرحال قوه قضاييه از هر اقدامي‌در جهت صيانت از ارزش پول ملي و ايجاد ثبات در بازار ارز که لازمه کار اقتصادي است حمايت همه جانبه مي‌کند.رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر پشتيباني از تعادل در بازار ارز و مجموعه اقدامات براي بستر سازي اين امر، تصريح کرد: نيروي انتظامي‌و ساير نهادهاي امنيتي نيز براي اجراي سياست‌هاي دولت در ساماندهي و مديريت بازار ارز همکاري کامل را خواهند داشت و اميدواريم که دولت نيز برخي کاستي‌هاي موجود را اصلاح کند تا تجار و بازرگانان نيز نگران فعاليت‌هاي خود نباشند.آيت ا... آملي لاريجاني افزود: در بحث مبارزه با قاچاق کالا نيز اميدواريم که همه دستگاه‌ها با انجام وظايف قانوني خود تلاش کنند که اقتصاد ملي از اين ناحيه آسيب نبيند.
نشست مجلس با وزير اقتصاد
در همين رابطه رييس کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به لزوم ارائه برنامه جامع از سوي دولت در ساماندهي بازار ارز، گفت: صدور بخشنامه‌هاي پي در پي برنامه جامعي براي ساماندهي بازار ارز محسوب نمي‌شود. محمدرضا پورابراهيمي‌داوراني در گفتگو با خانه ملت، در خصوص نشست مشترک اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس با وزير اقتصاد و معاونت‌هاي اين وزارتخانه گفت: جلسه بسيار خوبي بين اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس و وزير اقتصاد و معاونان اين وزارتخانه برگزار شد و در اين جلسه گزارش عملکرد از سوي وزارت اقتصاد ارائه شد.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: همکاري‌هاي خوبي بين وزارت اقتصاد و کميسيون اقتصادي مجلس وجود دارد و بايد از تمامي‌ظرفيت‌ها براي توسعه اقتصادي کشور استفاده شود تا کشور و مردم منتفع شوند.
پورابراهيمي‌داوراني تصريح کرد: کميسيون اقتصادي مسائل ارزي کشور را پيگيري مي‌کند و در اين خصوص براي پيگيري مسائل برنامه زمانبندي دارد، در اين راستا فردا نشست کميسيون اقتصادي مجلس با حضور سيف رئيس بانک مرکزي و وزير اقتصاد برگزار خواهد شد تا آخرين گزارشات درباره اجراي سياست‌هاي ارزي اخير در کميسيون اقتصادي مورد بررسي قرار بگيرد.
وي ادامه داد: در جلسه مشترک کميسيون اقتصادي با مسئولان وزارت اقتصاد، نمايندگان عضو کميسيون اقتصادي دغدغه‌ها و نظرات خود را در خصوص مشکلات بازار ارز و مسائل ديگر اقتصادي کشور را بيان کردند و اميدوارم نتيجه برگزاري اين جلسات به حل مشکلات کشور کمک کند و در اين راستا مقرر شده که برگزاري نشست‌هاي مشترک کميسيون اقتصادي با وزارت اقتصاد استمرار يابد. پورابراهيمي‌داوراني افزود: طرح‌ها و لوايح اقتصادي با همکاري مشترک وزارت اقتصاد و کميسيون اقتصادي مجلس در حال پيگيري است و در اين راستا لايحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هفته آينده در صحن علني مجلس مورد بررسي قرار مي‌گيرد. وي گفت: لايحه مربوط به صندوق مکانيزه‌هاي فروش نيز در هفته‌هاي آتي در مجلس مورد بررسي قرار مي‌گيرد و مراحل بررسي لايحه اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده نيز در کميسيون اقتصادي در حال جمع بندي است و پيش بيني مي‌شود اين لايحه نيز در خردادماه سال جاري در صحن علني مجلس مورد بررسي نمايندگان قرار بگيرد. رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به لزوم ارائه برنامه جامع از سوي دولت در ساماندهي بازار ارز گفت: صدور بخشنامه‌هاي پي در پي برنامه جامعي براي ساماندهي بازار ارز محسوب نمي‌شود.


رييس مجلس شوراي اسلامي‌دخالت‌ هاي واشنگتن در جهان را تشريح کرد؛
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌تاکيد کرد: هر جا که آمريکا دخالت نظامي‌کرده جريان‌هاي تروريستي از آن نقطه فعاليت خود را آغاز کرده است.
به گزارش ايلنا، علي لاريجاني در ديدار با نوين وين تي کيم، رييس مجلس ويتنام با اشاره به اينکه اخيرا روابط خوبي بين ايران و ويتنام براي توسعه توريست فراهم شده است گفت: منطقه درگير مناقشات تروريستي است. در عراق و سوريه و همچنين افغانستان در گذشته شاهد درگيري‌هاي تروريستي هستيم که يکي از ريشه‌هاي آن تجاوز نظامي‌آمريکا در منطقه است.
نماينده قم در مجلس ادامه داد: اين يک تجربه است که هرجا که آمريکا دخالت نظامي‌کرده جريان‌هاي تروريستي از آنجا فعاليت خود را آغاز کرده است و عملا آمريکايي‌ها در ايجاد و گسترش تروريسم نقش دارند.
لاريجاني با بيان اينکه ايران در مبارزه با تروريسم مصمم بوده و به کشورهاي اطراف که از ما درخواست کمک کرده‌اند کمک کرده است، عنوان کرد: در سوريه با همکاري ايران، روسيه و ترکيه گام‌هاي خوبي براي مبارزه با تروريسم و استقرار امنيت برداشته شد.
وي با تأکيد بر اينکه اقدامات اخير آمريکا در بمباران سوريه نشان داد که موافق برقراري آرامش در سوريه نيستند، گفت: غربي‌ها از آشفتگي‌ در منطقه براي فروش سلاح خود استفاده مي‌کنند، اما ما مصمم هستيم شرايط منطقه را امن کنيم.
وي با بيان اينکه مسائل سوريه بايد از طريق سياسي انجام شود نه نظامي، اظهار داشت: در موضوع يمن نيز تأکيد کرده‌ايم که حل مسئله از طريق گفت‌‌‌وگوي سياسي است، البته متأسفانه برخي کشورها به دنبال گزينه نظامي‌رفته‌اند که مشکلاتي به وجود آورده است.
رئيس قوه مقننه با تأکيد بر اينکه سلاح شيميايي، بيولوژيک و هسته‌اي در دکترين استراتژيک ايران وجود ندارد و ايران استفاده از آن را محکوم مي‌کند، تصريح کرد: در موضوع سوريه غربي‌ها بهانه سلاح شيميايي را علم مي‌کردند که صحيح نيست چرا که در اين صورت بايد فرصت مي‌دادند هيئت سازمان ملل اين موضوع را بررسي کند.
لاريجاني با اشاره به اينکه ايران قرباني سلاح‌هاي شيميايي در جنگ صدام عليه ايران است، خاطرنشان کرد: اين حادثه در سوريه پشت صحنه‌اي براي ايجاد بهانه غربي‌ها دارد.
در ادامه اين ديدار، نوين وين تي کيم آن با ارائه گزارشي درباره وضعيت اقتصادي ويتنام، ابراز داشت: ثبات سياسي و اجتماعي به جذب سرمايه‌گذاري و بهبود وضعيت زندگي مردم ويتنام کمک کرده است.
وي افزود: ما شرايط ايران شامل مشکلات تحريم اقتصادي و بي‌ثباتي منطقه‌اي که کم و بيش روي ايران تأثير دارد را درک کرده و آماده همکاري با ايران هستيم.
رئيس مجلس ويتنام ادامه داد: ويتنام از امضاء برجام استقبال کرده و از اين توافق‌نامه حمايت مي‌کند و اميدوارم مردم ايران بتوانند با اين توافقنامه زندگي خود را توسعه دهند.
نوين وين تي کيم بر توسعه روابط پارلماني دو کشور تأکيد و بيان کرد: سطح همکاري‌هاي ايران به ويژه در زمينه تجاري و اقتصادي بايد گسترش يابد تا بتوان سطح مبادلات را افزايش داد و در اين راستا بايد محدوديت‌هايي همانند مشکلات بانکي رفع شود.
وي همچنين خواستار تقويت همکاري با ايران در زمينه مخابرات و فناوري اطلاعات شد و يادآور شد: گسترش اين روابط براي توسعه و جهش اقتصادي دو کشور ضروري است.
رئيس مجلس ويتنام از حمله هوايي آمريکا به سوريه ابراز نگراني و عنوان کرد: با هر اقدام عليه مردم بي‌گناه اين کشور مخالف هستيم و تمام کشورها بايد بر اساس منشور سازمان ملل عمل کنند.


رئيس سازمان انرژي اتمي‌تاکيد کرد: تصميم ايران براي واکنش نسبت به اقدامات طرف مقابل توسط هيات نظارت بر برجام گرفته مي‌شود و آن هم به اقتضاي گزارشات و تحليل‌‌‌‌هايي که به دست آنها مي‌رسد. ما در بعد فني آمادگي براي هرگونه برگشتي را داريم. به گزارش ايلنا، علي اکبر صالحي در حاشيه رونمايي از کتاب خاطراتش در جمع خبرنگاران در مورد حمله آمريکا به سوريه گفت: من در يک کلمه مي‌‌‌‌توانم بگويم اين ورشکستگي سياست آمريکا را نشان مي‌دهد. آمريکا و برخي کشورهاي اروپايي که با آن همراهي کردند، مرتکب جنايت شدند بدون اينکه دليل متقني براي اين کار داشته باشند. وي با بيان اينکه حمله امريکا و دو متحد اروپايي‌اش يادآور وقايع عراق بود، اظهار داشت: آن زمان بر اساس سند کالين پاور که در سازمان ملل ارائه شد،‌ گفتند عراقي‌ها از نيجر اورانيوم خريداري کردند تا براي مقاصد غيرصلح‌آميز استفاده کنند اما بعد از يکي، دو سال که عراق را شخم زدند، معلوم شد اين سند جعلي بوده و اين تبديل به فضيحت سياسي شد. معاون رئيس‌جمهور اضافه کرد: اين حمله شکست آمريکا و ساير کشورها بود. آنها در بيان خود هم دچار تناقض هستند البته مردم بيدار شدند و حقيقت و هويت واقعي کشورهاي مستکبر را شناختند. شايد پيش از اين حوادث تبيين هويت واقعي آنها به دليل اينکه برخودار از رسانه‌هاي قوي هستند و به راحتي مي‌توانند صحنه را زيباسازي کنند، قدري دشوار بود اما با اين اتفاقات حقايق براي مردم روشن مي‌شود. صالحي با بيان اينکه براي مردم روشن است که دولتمردان آمريکا چه سياست نابخردانه، ظالمانه و وحشيانه‌اي را به کار بستند، تصريح کرد: البته سياست غرب همين است، آنها ظاهر زيبا ارائه مي‌دهند ولي پشت آن پلشتي‌ها نهفته است اما با اين حوادث مردم جهان عرب، دوست و دشمن واقعي خود را شناختند.
وي افزود: پيش از اين در تبليغات ايران را دشمن عراق نشان مي‌دادند و دشمن اصلي که سرزمين فلسطين را اشغال کرده کنار گذاشته بودند و دست دوستي به آن دراز مي‌کردند. رئيس سازمان انرژي اتمي‌در پاسخ به ايلنا در مورد اظهارات چندي پيش خود درباره پايبندي ايران به برجام حتي در صورت خروج آمريکا از توافق و پايبندي اروپا به اين توافق با توجه به تحولات اخير و همراهي بريتانيا و فرانسه با آمريکا در حمله به سوريه و همچنين تمديد تحريم‌‌هاي حقوق بشري ايران در اتحاديه اروپا خاطرنشان کرد: تصميم ايران براي واکنش نسبت به اقدامات طرف مقابل توسط هيات نظارت بر برجام گرفته مي‌شود و آن هم به اقتضاي گزارشات و تحليل‌‌‌‌هايي که به دست آنها مي‌رسد و براساس منافع و مضاري که انجام مي‌گيرد،تصميم لازم اتخاذ مي‌شود. ما در بعد فني آمادگي براي هرگونه برگشتي را داريم.

بررسی‌های تجارت از پیامدهای اثربخش سیاست‌گذاری دولت نشان می‌دهد؛
گروه اقتصاد کلان: اقتصاد کشور در حال رسيدن به منطقه ثبات است اين را علائم اقتصادي مي‌گویند. پس از چندي التهاب در بازار ارز، اين روزها اين بازار در حال ساماندهي هست. بازاري که مي‌تواند بسياري از شاخص‌هاي اقتصادي کشور را دوباره به ريل برگرداند. در اين ميان اقدام اخير بانک مرکزي مبني بر تک نرخي کردن ارز نشان از عزمي‌براي به ثبات رساندن اقتصاد دارد. يکي از دستاوردهاي اين اقدام، جدا سازي نرخ ارز از تورم است که اگر اين امر محقق شود ديگر مي‌توان به چشم انداز اقتصادي کشور مثبت نگاه کرد. بي شک پيامد ثبات در اقتصاد کشور، به سرازيري ثروت ملي خواهد انجاميد. 
يکي از مباحثي که همواره در جريان تعيين نرخ ارز، توجه و تاکيد زيادي برآن مي‌شود، آثار افزايش يا کاهش نرخ ارز بر تراز تجاري است. عده‌اي با استناد به مباحث تئوريک بيان مي‌کنند که براي رشد و توسعه صادرات غيرنفتي و رهايي از اقتصاد تک محصولي لازم است نرخ ارز افزايش يافته و ارزش پول ملي کاهش يابد. در مقابل عده‌اي ديگر بر اين باورند که مشکل صادرات غيرنفتي ايران تنها با افزايش نرخ ارز حل نخواهد شد، بلکه چه بسا اين اقدام به تنهايي، مشکلات بيشتري از جمله افزايش تورم و بي‌ثباتي در فضاي کسب و کار را در پي داشته باشد.
يکي از مهمترين اولويت‌ها براي صادرکنندگان و وارد کنندگان، ثبات سطح قيمت‌ها و نرخ ارز است. به هنگام نوسانات نرخ ارز، صادرکنندگان و واردکنندگان با ريسک بالايي رو به رو مي‌شوند. در اين هنگام، صادرکنندگان و ارد کنندگان به سمت فعاليت‌هاي دلالي ارز سوق داده مي‌شوند. اين در حالي است که ثبات نرخ ارز و سياست‌هاي حمايتي مانند کمک‌هاي بانکي، بيمه و فعاليت‌هايي در جهت کاهش ريسک موجب مي‌شوند که واردات و صادرات در يک فرآيند معقول قرار گرفته و علاوه بر آنکه تراز تجاري مثبت خواهد شد حساب سرمايه يا همان حساب دارايي نيز مثبت شود.
مرکز پژوهش‌هاي مجلس نيز در گزارش‌هاي متعدد خود در اين‌باره گزارش داده است: برخي سياست‌هاي غيرقيمتي همچون تغييرات ساختاري در اعطاي تسهيلات و اعتبارات، توسعه بيمه‌ها، سياست‌هاي حمايتي از سرمايه‌گذاري‌ها، بهبود فضاي کسب و کار، تکيه بر توليدات با مزيت نسبي بالاتر به دليل افزايش رقابت پذيري در صحنه بين‌المللي به اندازه تغييرات نرخ ارز در بهبود تراز تجاري کشور اهميت دارند.
تعيين نرخ ارز نقش موثري در صادرات و واردات و به تبع آن تنظيم و تعديل تراز تجاري کشور دارد. اين اثرگذاري به خاطر نقشي است که اين نرخ در تعيين قدرت رقابتي توليدکنندگان داخلي در برابر رقباي خارجي در بازارهاي داخلي و خارجي ايفا مي‌کند که همه اين عوامل در نهايت آثار خود را در ميزان توليد و اشتغال بر جاي مي‌گذارند. نرخ ارز، همچنين بر سطح عمومي‌قيمت‌ها و به تبع آن بر تورم اثرگذار است که اين نيز خود از جهتي ديگر مي‌تواند بر قدرت رقابتي توليدکنندگان و سطح توليد و اشتغال اثرگذار باشد، لذا با توجه به پيامدهاي گسترده تغيير نرخ ارز در عملکرد اقتصادي کشور، تعيين نرخ ارز و سياست‌گذاري‌هاي ارزي از اهميت بالايي برخوردارند. اين امر در شرايط کنوني به خصوص پس از جهش و نوسانات شديد نرخ ارز غيررسمي‌در بازار آزاد از اهميت بيشتري برخوردار است.
بنابراين اتخاذ سياست‌هايي که موجب ثبات نرخ ارز مي‌شود مي‌تواند نتيجه مثبتي براي تراز تجاري و به خصوص حساب سرمايه به بار بياورد. به عبارتي برنامه‌ريزان مي‌بايد به ساير عوامل رفتاري تاثيرگذار بر تراز تجاري کشور توجه خاصي داشته باشند نرخی را تعیین کنند که بتواند رابطه تعادلي بلند مدت معنادار و مثبت بين متغيير واردات و صادرات ايجاد کند.
بدين معنا که سياست‌گذاران اقتصادي قادر به پيش بيني و اعمال سياست ارزي مناسب جهت بهبود تراز تجاري خواهند بود و توانايي برنامه‌ريزي ارزي و مالي مورد نياز را براي آرام سازي بازار ارز دارند.
اين امر باعث مي‌شود که مشکلاتي مثل تورم ناشي از واردات، کاهش ارزش پول ملي و گسترش رانت به وجود نيايد.
از اين رو تعيين دستوري قيمت دلار، تنها در کوتاه مدت مي‌تواند پاسخگو باشد و ادامه اين روند جز ايجاد ناهنجاري‌هاي اقتصادي و همچنين منفي شدن حساب سرمايه چيز ديگري عايد کشور نخواهد شد.
برآورد تراز ارزي ايران در سال ۱۳۹۶
در سال ۱۳۹۶، درآمد ارزي ايران شامل ۵۰ ميليارد دلار صادرات نفتي و ۴۵ ميليارد دلار صادرات غيرنفتي برآورد مي‌شود که در نتيجه ۹۵ ميليارد دلار ارز حاصل اقتصاد کشور شده است.
واردات رسمي‌در حدود ۵۵ ميليارد دلار که با در نظر گرفتن ۱۵ ميليارد دلار واردات قاچاق و ارز گردشگري خارجي در مجموع ۷۰ ميليارد دلار ارز مصرف شده است.
در نتيجه مازاد ارزي در حدود ۲۵ ميليارد دلاري وجود دارد که نحوه مصرف آن روشن نيست. موضوع قابل توجه اين است که عوامل وابسته به دولت و دولت با داغ کردن بازار و ايجاد کمبود مصنوعي، با وجود مازاد ارزي قابل توجه بهاي دلار را تا ۲۰ درصد بالا بردند.
در مجموع افزايش نرخ ارز يا به عبارتي نوسان‌هاي دائمي‌قيمت آن، بر روي قيمت تمام شده و در نتيجه بهاي فروش توليدکنندگان صنعتي و کشاورزي کشور تاثير مستقيمي‌بر جاي مي‌گذارد. در چند سال اخير به انحاء متعددي، حاشيه سود توليدکنندگان داخلي پايين آمده است، بنابراين امکان ناچيزي براي عدم افزايش قيمتها وجود دارد. در فقدان افزايش قدرت خريد مردم و شرايط رکودي، افزايش قيمت‌ها منجر به تتزل قدرت خريد مردم و به تبع آن کاهش مصرف داخلي مي‌شود. در نتيجه چرخه رکودي کشور عميق‌تر خواهد شد.
بر اساس نوسان‌هاي شديد ارزي در چند ساله اخير، هر چند تراز تجاري کشور مثبت بوده اما حساب سرمايه دارايي روند معکوسي داشته است. حساب سرمايه دارايي يعني همان ميزان مالکيت يک کشور به سرمايه موجود است. به عبارتي سرمايه‌گذاري‌هايي که يک کشور مي‌تواند از آن خود کند.
شايد به همين دليل است که حالا مسئولان بانک مرکزي از سياست جديد ارزي خود دفاع مي‌کنند. مديرکل سياست‌ها و مقررات ارزي بانک مرکزي گفت: به دليل قاچاق ارز تراز تجاري کشور مثبت بوده ، اما حساب سرمايه منفي است.
مهدي کسرايي پور در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما گفت: برنامه جديد ارزي دولت محدوديت منابع ارزي نيست بلکه مديريت بهينه در ارتباط منابع با مصارف است. مدير کل سياست‌ها و مقررات ارزي بانک مرکزي گفت: در آينده براي مرز‌هاي زميني و دريايي نيز تمهيداتي انجام مي‌شود.
حميد زمان‌زاده کارشناس مسائل پولي و بانکي نيز در اين باره گفت: در دو سال گذشته با موج خروج سرمايه از کشور روبرو بوده‌ايم که فشار بزرگي روي بازار ارز داشته است.
وي افزود: يکي از دستاورد‌هاي سياست‌هاي جديد ارزي جلوگيري از خروج سرمايه از کشور است.
زمان زاده اضافه کرد: در زمان تحريم‌ها صرافي‌ها به عامل خروج ارز از کشور تبديل شده بودند که جلوي اين موضوع بايد گرفته مي‌شد و نقل و انتقال ارز به شبکه بانکي باز مي‌گشت.
کارشناس مسائل پولي و بانکي گفت: با مقررات جديد ارزي سرمايه‌ها کنترل مي‌شود و نقش اصلي نقل و انتقال منابع ارزي به بانک‌ها باز مي‌گردند و صرافي‌ها نقش محدود خود را ايفا خواهند کرد.
وي افزود: مقررات جديد ارزي قاچاق کالا را کاهش مي‌دهد و بازار نقد ارزي را که پس از تحريم‌ها ايجاد شده بود محدود مي‌کند.
زمان زاده گفت: در دنيا بازار نقد بخش کوچکي از بازار ارز را تشکيل مي‌دهد.
آنچه اکنون موضوع مناقشه بين کارشناسان وسياستگذاران ارزي شده است، نحوه برخورد با بازار ارز است. کارشناسان معتقدند که بايد نرخ ارز در فضاي عرضه و تقاضا تعيين شود تا همه شاخص‌هاي اقتصادي از جمله تراز تجاري و حساب سرمايه مثبت شود و بتوان از فرار سرمايه در کشور جلو گيري کرد.
دکتر حسين راغفر کارشناس اقتصادي، در اين باره گفت: اکنون ساز و کارهاي کنترل و مکانيسم‌هاي نقل و انتقالات مالي، به دليل رشد فناوري‌هاي ارتباطي در دنيا عملا به شدت تغيير کرده است و نسبت به دهه 60 که ما در کشور با جنگ رو به رو بوديم و ابزارهاي کنترلي آن دوران را داشتيم فرق چشمگيري دارد. ممنوعيت خريد و فروش ارز در صرافي‌ها تنها راه کنترل خروج ارز از کشور نيست بلکه بايد سازو کارهاي متعدد ديگري مثل ثبت صادرات طراحي شود. ما در ثبت صادرات شاهد هستيم منابع ارزي صادراتي که از طريق حمايت‌هاي دولتي انجام مي‌گيرد بايد وارد کشور شود و اين منابع هم بايد به قيمت منطقي در اختيار دولت قرار بگيرد و دولت باز هم بتواند همين منابع را در اختيار صادر کنندگان يا توليدکنندگان قرار دهد. به هر حال بايد براي اينکه داراي تراز تجاري مثبت توامان با حساب سرمايه مثبت باشيم بايد مکانسيم نرخ ارز را بر اساس کشش منطقي بازار تعيين کرد؛ نه از شيوه سوداگرايانه و رانتي. دولت اين موضوع را به خوبي درک کرده واقدام اخير بانک مرکزي در اين باره است.


افغان‌ها با خشکبار ایرانی به استقبال جام‌جهانی روسیه می‌روند؛
يکي از محصولات ايراني که از آوازه خوبي در جهان برخوردار است، خشکبار ايراني به خصوص پسته است. محصولي که با برنامه‌ريزي و اتخاذ تدابير هوشمندانه مي‌تواند نقش بسزايي در افزايش صادرات محصولات غير نفتي ايفا کند.اگرچه بخش قابل توجهي از صادرات کشورمان به پسته اختصاص دارد، اما با در نظرگرفتن جميع کشورهاي جهان و جمعيت قريب به 7 ميلياردي جهان، به اين واقعيت پي خواهيم بُرد که همچنان فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي بالقوه بسياري براي ارتقاي تراز صادرات پسته به اقصي نقاط دنيا وجود دارد که با بي برنامگي،کم توجهي و شايد غفلت، هرز مي‌رود.
صادرات 2 ميليون تني خشکبار 
در اين رابطه رييس اتاق بازرگاني ايران و چين، با اشاره به اشتغالزايي مطلوب در بخش توليد، عرضه و صادرات خشکبار و به خصوص پسته اظهار کرد: صادرات خشکبار ايران به 50 کشور جهان حدود 2 ميليون تن برآورد مي‌شود و پس از پتروشيمي، پسته، بيشترين حجم از صادرات غير نفتي را به خود اختصاص داده است.وي با اشاره به توليد 600 هزار تن پسته در جهان مي‌افزايد: از اين ميزان حدود 240 تا 250 هزار تن در ايران توليد مي‌شود که بين 180 تا 200 هزار تن به ارزش يک و نيم ميليارد دلار از آن ، به کشورهاي هدف صادر مي‌شود.رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين مي‌گويد: پسته ايران به 5 منطقه از جهان همچون چين( 60 هزار تن ) اروپا ( 25 هزار تن ) روسيه ( 10 هزار تن ) و مابقي به کشورهاي عربي ، کانادا و آمريکاي جنوبي صادر مي‌شود.
افغانها به دنبال پسته ايران
در اين رابطه رييس اتحاديه فروشندگان آجيل و خشکبار گفت: پسته ايراني به‌صورت مستقيم از باغات توسط افغان‌ها خريداري و به روسيه صادر مي‌شود.مصطفي احمدي درگفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: افغان‌ها از ايام گذشته مشتري اصلي بازار پسته ايراني بودند که در حال حاضر سهم آن‌ها در بازار خريد افزايش يافته و پسته را از شهرهايي چون رفسنجان و سيرجان به صورت مستقيم خريداري مي‌کنند و با توجه به پيش رو بودن مسابقات جام جهاني روسيه سهم خريد افغان به چندين برابر افزايش يافته تا در اين راستا بتوانند حجم بالاتري را به روسيه صادر کنند.وي افزود: به واسطه شرايط کشور افغانستان و جنگ‌ زده بودن آن برخي کشورها شرايط تعرفه‌اي بهتري براي افغانستان لحاظ مي‌کنند برهمين اساس ممکن است گاه تجار چنين تصميمي‌گرفته باشند اما شرايط فرق کرده و به نفع افاغنه تغيير کرده است.رئيس اتحاديه فروشندگان آجيل و خشکبار با اشاره به تاثير افزايش قيمت ارز بر بازار آجيل و خشکبار تصريح کرد: در حال حاضر کمبودي در بازار آجيل و خشکبار نداريم و در اين ميان پسته 30 تا 40 درصد افزايش يافت که اين افزايش قيمت ناشي از افزايش نرخ دلار در بازار بوده است.
لزوم حمايت از پسته کار
از سوي ديگر يکي از توزيع کنندگان عمده خشکبار با اشاره به ضرورت اتخاذ تدابير هدفمند براي تقويت سطح زير کشت پسته در ايران و افزايش ميزان صادرات به کشورهاي هدف گفت: اميد مي‌رود در سالي که به حمايت از کالاي ايراني مزين شده، با برنامه‌ريزي دقيق، شاهد دستاوردهاي هر چه بيشتري در بخش توليد، عرصه و صادارت اين محصول مهم مي‌باشيم. منصور تمکيني افزود: قطعا با حمايت از فعالان عرصه کشت و کارِ پسته و حمايت از صادرکنندگان مي‌توان به موفقيت‌هاي بسياري در اين خصوص دست يافت.اين توزيع کننده عمده خشکبار گفت: توسعه و استفاده از شيوه‌هاي نوين آبياري ، در شرايطي که کشور با بحران کم آبي مواجه است از ديگر ضرورياتي به شمار مي‌رود که بايد در دستور کار قرار گيرد و موضوع حائز اهميت ديگر به بسته بندي مناسب خشکبار و بخصوص پسته معطوف مي‌شود.تمکيني گفت: پس از لغو تحريم‌ها،گشايش‌هايي در تسهيل صادارت پسته ايجاد شده و انتظار مي‌رود حداقل از همين توفيقات، بهره گيري حداکثري حاصل شود و در شرايطي که بسياري از انتظاراتي که از دوران پسابرجام مي‌رفت ، تامين نشده ، در عرصه‌هايي که امکان کسب موفقيت در آن وجود دارد ، برنامه ريزي‌هاي هوشمندانه تري را شاهد باشيم.
نقش دستگاه ديپلماسي 
يکي از ضرورياتي که در بخش صادرات خشکبار و پسته الزامي‌به نظر مي‌رسد به بازاريابي جديد در کشورهاي پر جمعيت جهان همچون اندونزي و...معطوف مي‌شود.قطعا با فعاليت و انتصاب رايزنان تجاري و بازرگاني خبره در کشورهاي هدف مي‌توان زمينه را براي گسترش دامنه صادرات محصولات ايراني فراهم کرد که بالتبع در خصوص پسته نيز اين قاعده است. يکي از مشکلاتي که باعث شده تا باغداران فعال در حوزه کشت پسته نسبت به فروش محصولات خود به افاغنه در مقايسه با فروش آن به روس‌ها ترجيح بيشتري قائل شوند، به سابقه نسبتا بد روس‌ها در تسويه با تجار ايراني باز مي‌گردد. بدحسابي‌هايي که در خصوص اقلام مختلفي همچون کشمش، پسته و... تجربه شده و ذهنيت ناخوشايندي را براي کشاورزان ايراني که به شدت نيازمند نقدينگي هستند ايجاد کرده، قطعا در صورت ورود دستگاه سياست خارجي کشور و تلاش براي بهبود وضعيت موجود، مي‌توان به توفيقات هر چه بيشتري در مراودات تجاري با روس‌ها نائل شد.با توجه به جمعيت انبوه کشور روسيه، در پيش بودن جام جهاني و بدحسابي روس‌ها با تجار ايراني در بخشِ خشکبار ، بيش از پيش مي‌توان بر ضرورت ورود جدي يا به تعبيري، جدي ترِ دستگاه ديپلماسي در اين ارتباط ، پي بُرد.


حباب قيمت مسکن بازگشت؛
گروه راه و مسکن: افزايش ساخت و ساز و معاملات مسکن در نيمه دوم سال گذشته،سبب شده تا بازار مسکن امسال وارد فاز رونق شود.رونقي که البته تحقق آنها منوط به تصميم‌هاي دولت براي اقتصاد است.به دنبال ساماندهي نرخ ارز،حالا بازار مسکن در انتظار تصميم دولت براي بازار پول است که تکليف بخش مسکن را هم روشن مي‌کند. به گزارش خبرآنلاين، گزارش‌هاي بانک مرکزي نشان مي‌دهد که در سه ماهه سوم سال گذشته تعداد پروانه‌هاي ساختماني صادر شده در تهران رشد 2.3 درصدي داشته که نسبت به ابتداي سال 15.7 درصد رشد به ثبت رسانده است. در شهرهاي بزرگ، اين رشد 5 درصد در کل مناطق شهري ايران 8.6 درصد گزارش شده است.
اين گزارش نشان مي‌دهد که رشد سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در سه ماهه سوم سال گذشته در تهران 39.4 درصد رشد داشته که در کل مناطق شهري 10.6 درصد رشد به ثبت رسانده است. حجم کل سرمايه‌گذاري‌هاي ساختماني در تابستان سال گذشته با خيز 21 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن همراه شد و در فصل زمستان 96 افزايش 11 درصدي را در ورود سرمايه‌ به بازار ساخت و ساز رقم زد.
آمارها چه مي‌گويند؟
افزايش سرمايه‌گذاري و معاملات مسکن نشان مي‌دهد که امسال بازار مسکن، بازار خوبي براي سرمايه‌گذاري است.اگرچه پيش‌بيني‌ها نشان از جهش در قيمت‌ها ندارد، اما برخي تحليلگران بازار مسکن معتقدند رشد قيمت‌ها محتمل است. اگر در نيمه دوم سال عمده معاملات مسکن در آپارتمان‌هاي کوچک و متوسط بود، اما در اواخر سال گذشته فروش واحدهاي لوکس و بزرگ‌متراژ هم به جريان افتاد. کارشناسان اقتصادي مي‌گويند، علت رونق گرفتن معاملات بزرگ مسکن در تهران و شهرهاي بزرگ ورود نقدينگي‌هاي به اين بازار از مبدا سپرده‌هاي بانکي به دنبال توقف نرخ سود بانکي برحوالي 15 درصد است. اتفاقي که اخيرا سبب شد تا قيمت ارز هم افزايش يابد.
با تصويب سياست‌هاي تازه دولت براي بازار ارز، انتظار مي‌رود نقدينگي سرگرداني که از بانک‌ها خارج شده به دنبال بازدهي به ساير بازارها از جمله بازار مسکن روي بياورد. چه آنکه آمارهاي اوليه از چند روز فرودين سال جاري حاکي است که نيمي‌از معاملات مسکن در فروردين ماه مربوط به واحدهايي با ارزش حداکثر ۳۰۰ ميليون تومان بوده است. با اين حال اين آمار نمي‌تواند ملاک قطعي براي اظهار نظر باشد.
بهار رونق مسکن فرا مي‌رسد
يکي از مهمترين عوامل رونق معاملات مسکن در سال جاري، ورود خانه اولي‌ها به بازار است. اگرچه بودجه اين گروه چندان بالانيست، اما تعداد آنها به نسبت تقاضايي که در بازار وجود دارد، قابل توجه است. از سويي برخي آمارها نشان مي‌دهد که نزديک به 20 درصد درصد از متقاضيان خريد آپارتمان در دوماه گذشته بودجه‌اي بين 300 تا 500 ميليون تومان داشته‌اند. در عين حال خريد و فروش آپارتمان‌هاي بالاي 500 ميليون تومان تقريبا يک‌سوم کل معاملات ثبت شده گزارش مي‌شود. با وجودي که تا پايان فرودين ماه، کمتر از يک هفته باقي است، اما مشاوران املاک مي‌گويند، بازار آنها هنوز رونق نگرفته است. به گفته آنها فروشندگان منتظرند تکليف بازارهاي رقيب مسکن مثل بازار پول روشن شود.بعد از تصميم دولت براي بازار ارز، برخي شايعات از افزايش نرخ سود بانکي دارد. اگر اين طرح اجرايي شود، بخشي از نقدينگي سرگردان به بازار پول مي‌رود و رونق مورد پيش‌بيني بازار مسکن، محقق نخواهد شد.
بازگشت حباب قيمت به بازار
معاملات مسکن در اسفندماه ۱۱.۳ درصد نسبت به ميانگين سال ۱۳۹۶ کاهش داشته و سهم واحدهاي قديمي‌ساز از کل معاملات مجموعا ۵۵.۸ درصد افزايش يافت که نشان مي‌دهد قيمت مسکن که از اوايل سال ۱۳۹۵ به کف نزديک شده بود مجددا دچار حباب شده است. براساس گزارش ايسنا، بازار مسکن شهر تهران در اسفندماه دچار سکته ماهيانه شد. در اين ماه به دليل جهش يکباره قيمت ارز شاهد کوچ سرمايه‌هاي غيرمصرفي به بازارهاي طلا و ارز بوديم که باعث افت ۳۳ درصدي معاملات نسبت به ماه قبل بود. همچنين خريد و فروش مسکن در اسفندماه نسبت به ميانگين سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۱.۳ درصد کاهش يافت.
نکته قابل توجه ديگر کاهش قابل توجه فروش واحدهاي نوساز بود. در اسفندماه ۱۳۹۶ سهم واحدهاي تا ۵ سال ساخت نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن ۸.۶ درصد کاهش يافت و در مقابل سهم واحدهاي ۱۶ تا ۲۰ سال ۲۹ درصد و بيش از ۲۰ سال ۲۶ درصد اضافه شد. اين نمايه حاکي از آن است که به دنبال جهش قيمت مسکن در نيمه دوم سال گذشته، متقاضيان به سمت خريد واحدهاي متناسب با بضاعت رفته اند. بنابراين قيمت مسکن مجددا دچار حباب شده است. اثر التهابي بازار ارز در بازار مسکن به شکل افت شديد معاملات و جهش قيمتها بروز پيدا کرد. به دنبال تصميم مالکان براي همپوشاني قيمت مسکن با تحولات جاري اقتصاد که مهمترين آن در رشد قيمت ارز بروز يافته بود، قيمت پيشنهادي مسکن در پايان سال گذشته تا ۵۰ درصد و قيمت قطعي تا ۴۱ درصد رشد نشان داد. متوسط قيمت مسکن شهر تهران در آخرين ماه از سال ۱۳۹۶ نيز ۲۶ درصد افزايش يافت. رشد بازار مسکن با وجود جهش قيمت‌ها در پايان سال قبل هم‌اکنون حدود ۱۰ درصد نسبت به سه بازار رقيب پايين‌تر است. اگر شرايط بازار مسکن را در مقايسه با سه بازار رقيب يعني سکه، ارز و بورس بررسي کنيم متوجه مي‌شويم اين بازار نسبت به سه بازار رقيب از رشد کمتري برخوردار بوده اما نسبت به سال‌هاي قبل اوضاع مناسب‌تري را داشته است. بخش مسکن شهر تهران در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۶ رشد ۱۱.۵ درصدي قيمت را تجربه کرد؛ در حالي که رشد قيمت سکه در ۱۰ ماهه سال قبل ۲۵ درصد، ارز ۲۱ درصد و بورس تهران ۲۸ درصد بود. اگر نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان را در نظر بگيريم يعني سکه هم‌اکنون ۴۵۰ هزار تومان حباب دارد و روي کاغذ بايد فعال اقتصادي از خريد سکه اجتناب کند و بازار سکه دچار افت خواهد شد. در آن صورت مي‌توان انتظار داشت که سرمايه‌ها وارد بازارهاي مسکن و بورس شود.


بارش‌هاي آخر فروردين، استان‌هاي کشور را غافلگير کرد؛
گروه اجتماعي: بارش‌هاي بهاري در آخرين روزهاي فروردين ماه، بازهم موجب غافلگيري شد. هرچند پيش از اين کارشناسان سازمان هواشناسي درباره سرما و بارش‌هايي به صورت باران و برف در مناطق مختلف کشور هشدار داده بودند، با اين حال به نظر مي‌رسد که چنين رويدادهايي در اين موقع از سال کم‌سابقه باشد. روز گذشته (دوشنبه) بارش برف در برخي استان‌ها باعث تعطيلي مدارس شد و برخي محورهاي مواصلاتي هم شاهد شرايط لغزنده هستند تا استفاده از تجهيزات زمستاني در تعدادي از محورها الزامي‌شود و حتي پليس راهور هم اعلام کرده که رانندگي با برف‌پاک‌کن خراب علاوه بر خطر، ۳۰۰ هزار ريال جريمه به همراه دارد. با وجود خوشحالي بسياري از کشاورزان و مردم از بارش باران و برف بهاري که موجب کمتر شدن دغدغه‌ها در زمينه کمبود آب در کشور شد، اما در برخي استان‌ها موج سرما خساراتي هم برجاي گذاشته است.
يکشنبه شب بود که سازمان هواشناسي پيش‌بيني کرد که در روز دوشنبه هم‌زمان با کاهش بيشتر دما بارش برف بيشتر مناطق کوهستاني استان‌هاي کردستان، زنجان، قزوين، البرز و تهران را سفيدپوش خواهد کرد. بارش‌ها از نيمه‌شب يکشنبه آغاز شده تا ظهر روز دوشنبه همچنان ادامه داشت. ديروز در جنوب کردستان، کرمانشاه، مرکزي، نيمه جنوبي همدان، تهران، البرز، خوزستان، ايلام، لرستان، کهگيلويه و بويراحمد، چهارمحال و بختياري، برخي مناطق به‌ويژه نيمه غربي اصفهان، خراسان شمالي، خراسان رضوي و خراسان جنوبي، بارش باران، گاهي به شکل توفان تندري به شکل رگبار و رعد و برق و وزش تندباد لحظه‌اي و در برخي نقاط بارش تگرگ پيش‌بيني‌شده است. همچنين در مناطق سردسير و کوهستاني مازندران، گلستان، خراسان شمالي، شمال خراسان رضوي، تهران، سمنان، جنوب کردستان، شمال کرمانشاه، شمال و شرق لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختياري برف باريد.
وضعيت جوي و ترافيکي محورها
پليس‌راه راهور ناجا ساعت ۱۳ روز گذشته (دوشنبه ۲۷ فروردين) اعلام کرد: در استان‌هاي قزوين، البرز (اکثر محورها)، استان‌هاي مازندران(ارتفاعات محور هراز و کندوان)، گلستان(گردنه خوش ييلاق)، شرق استان تهران محورهاي هراز، فيروزکوه، پرديس و دماوند)، اردبيل(مشکين شهر-اهر) بارش برف گزارش‌شده است. همچنين اکثر محورهاي استان‌هاي مرکزي، کردستان، خوزستان، گلستان، مازندران ، اصفهان، قم و استان تهران شاهد بارش باران است. در اين اطلاعيه آمده است: در استان خراسان رضوي(درگز-قوچان محدوده گردنه تيوان، کلات - مشهد) و محور فيروزکوه(گردنه گدوک) مه گرفتگي همراه با کاهش ديد وجود دارد. ترافيک در باند جنوبي آزادراه کرج-قزوين (از پل هشتگرد تا پل کردان) نيمه سنگين گزارش‌شده است.
برف بهاري در تهران
در همين حال سامانه جديد بارشي که از بعد از ظهر جمعه ۲۴ فروردين‌ماه وارد استان تهران شد، برخي مناطق اين استان را سفيدپوش و همه مناطق را با سرمايي زمستاني مواجه کرد، تا جايي که موضوع هوا، بارندگي و لغزندگي محورهاي مواصلاتي بحث روز محافل تهراني‌ها شده است. پايتخت‌نشينان در ارتفاعات شمال شرقي استان تهران و در شهرستان‌هاي دماوند و فيروزکوه از شنبه شاهد بارش برف و کاهش شديد دماي هوا در شهرستان‌هاي خود بودند، به‌طوري‌که بخاري‌ها و وسايل گرمايشي پس از گذشت تنها چند ساعت از بارش برف به منازل مردم اين شهرستان‌ها بازگشت. کاهش دماي ۱۰ درجه‌اي استان تهران سبب شد، تا مناطق کوهستاني مانند فيروزکوه به دماي زير صفر درجه برود، اين سرماي هوا حتي در مناطقي از استان تهران مانند دشت ورامين که آب و هوايي گرم‌تر دارد، نيز حاکم شد. ديروز (دوشنبه) اما اوج بارش‌ها بود، طوري که نه‌تنها مردم در شهرستان‌هاي فيروزکوه و دماوند، بلکه مناطق شمالي استان تهران ازجمله شهرستان شميرانات و نيز مناطق غربي اين استان و شهرستان‌هاي ملارد و شهريار نيز سفيدپوش شد.
تعطيلي مدارس و قطعي برق در البرز
بارش بهاره برف که شامگاه يکشنبه در استان البرز آغاز شده، باعث قطع برق در مناطقي از استان و کرج به‌ويژه در مناطق شمالي شهر شد. گفتني است بارش برف سطح استان به‌ويژه کرج را سفيدپوش کرده است. همچنين بارش برف که از يکشنبه بيشتر مناطق استان البرز را در بر گرفته باعث تعطيلي مدارس شهرستان‌هاي اشتهارد و طالقان شد. مديرکل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان البرز نيز اعلام کرد که بارش برف سبب لغزندگي محورهاي ارتباطي اين استان و کندي تردد خودروها شده است. در پي بارش برف در استان البرز از يکشنبه شب تاکنون، شبکه برق و تلفن همراه کرج دچار اختلال شده و همچنان اين وضعيت ادامه دارد.
۸ نفر در برف گم شدند
در همين حال روز گذشته معاون جمعيت هلال‌احمر خوزستان گفت: در پي مفقود شدن هشت نفر از عشاير کوچ رو، يک تيم امدادي از هلال‌احمر ايذه به منطقه اعزام شد. صادق سلامت در گفتگو با مهر اظهار کرد: ديروز به دليل بارش برف و مه غليظ در کوه چور حدفاصل ممبين - بازفت، هشت نفر از عشاير منطقه مفقود شدند. وي افزود: با اعلام اين حادثه به مرکز کنترل و هماهنگي عمليات امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر خوزستان، يک تيم متخصص امداد و نجات کوهستان و کوهنوردي و صعود از ارتفاعات هلال‌احمر براي يافتن افراد مفقودشده عازم منطقه شدند. معاون جمعيت هلال‌احمر خوزستان تصريح کرد: اين تيم هم‌اکنون در محل حادثه قرار دارد و عمليات جستجوي مفقودان را آغاز کرده اما تا اين لحظه هنوزي خبري از يافتن آن‌ها به دست ما نرسيده و به‌محض دريافت اطلاعي از سرنوشت آن‌ها موضوع اطلاع‌رساني خواهد شد تا خانواده‌هاي آن‌ها از نگراني خارج شوند.