نگاهي بر عملکرد 9 ماهه «خکار»
شرکت ايرکا پارت صنعت (کاربراتور ايران) اطلاعات و صورت‌هاي مالي مياندوره‌اي 9 ماهه منتهي به 30 آذر ماه 96 را حسابرسي نشده و با سرمايه معادل 500 ميليارد ريال منتشر کرد.
«خکار» با انتشار عملکرد سه ماهه سوم سال مالي 96 اعلام کرد طي 9 ماهه سال مالي 96 مبلغ 7 ميليارد و 680 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 17 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت که اين رقم در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 11 درصد کاهش داشته است.
با افزوده شدن سود خالص دوره به سود انباشته ابتداي سال در نهايت مبلغ 74 ميليارد و 639 ميليون ريال سود انباشته پايان دوره در حسابهاي اين شرکت منظور شد.

جشن يکسالگي «کارا» برگزار شد
درگاه الکترونيکي کارگزاران موسوم به "کارا " يک سالگي خود را جشن گرفت. سامانه کارا يک سال پيش با هدف بهبود و تسريع ارايه خدمات و کاهش حجم مکاتبات و مراجعات حضوري به کارگزاران و به تبع آن ارايه خدمات بهتر به سرمايه‌گذاران بازار سرمايه رونمايي شد. در سالي که گذشت بيش از 15 مورد امکانات ويژه و مهم از قبيل تغيير کارگزار ناظر، صدور کد سهامداري حقوقي، ثبت وکالتنامه خريد و فروش سهام، تاييديه اعلاميه تسويه بورس انرژي، اعلام روزانه سقف اعتبار کارگزاران و ... در فرايندهاي مختلف از طريق اين سامانه به کارگزاران ارايه شد. اين سامانه اولين سامانه در بازار سرمايه است که به طور گسترده از گواهي ديجيتال در ارتباط کارگزاران با شرکت سمات استفاده مي‌کند.

افزايش سرمايه ۱۰۰ درصدي «مپنا»
مجمع فوق العاده مپنا که با حاشيه مربوط به اعتراض نماينده سهام عدالت همراه بود به افزايش سرمايه ۱۰۰ درصدي از سود انباشته و تغيير سال مالي راي داد. در جريان مجمع فوق العاده مپنا نماينده سهام عدالت اعتراض کرد که با توجه به حکم دادگاه و ابطال هيات مديره سهامدار عمده شرکت آب و برق صبا هيات مديره ندارد و نمي‌تواند نماينده معرفي کند. بنابراين مجمع از اکثريت مي‌افتد. شرکت مذکور اعلام کرد وکالت محضري دارد و از لحاظ قانوني مشکلي ندارد. سپس مجمع وارد دستور جلسه شد و در اولين تصميم، افزايش سرمايه از 1000 ميليارد تومان به 2000 ميليارد تومان از سود انباشته مطرح شد. اين افزايش براي اصلاح ساختار مالي و... مورد تصويب مجمع قرار گرفت.
شاخص بورس باز هم آب رفت
دوشنبه باراني بورس با افت 481 واحدي شاخص کل همراه شد تا روند نزولي بازار سرمايه که از هفته پيش آغاز شده است به نقطه حساس خود برسد.
به نقل از اقتصاد آنلاين، ادامه دار شدن تنش‌هاي سياسي در هر اقتصادي مي‌تواند منجر به تداوم روند نزولي فرسايشي در بازارهاي مالي آن اقتصاد شود. بورس تهران نيز از اين مهم مستثني نيست. در اين بين اما اميد مي‌رود با ايجاد ثبات سياسي، وضعيت عدم قطعيت در بين سهامداران نيز از بين رود.
ديروز بازار سرمايه آرام و متعادل آغاز به کار کرد اما با گذشت زمان و بروز اختلال در هسته معاملاتي شاهد افزايش فشار در سمت عرضه‌ها بوديم. البته به نظر مي‌رسد اين جو فروش در گروه‌هاي مواد شيميايي و استخراج کانه‌هاي فلزي پُررنگ تر بود.
از سويي ديگر گروه انبوه سازي و قند و شکر از وضعيت بهتري برخوردار بودند و در برخي نمادها شاهد تشکيل صف خريد بوديم. همچنين گروه خودوريي نيز روز پُرحجمي‌را پشت سر گذاشتند و اکثر نمادهاي خودرويي سنگين با افزايش تقاضا همراه شدند.
در جريان دادوستدهاي ديروز تالار شيشه اي، شاخص کل با عقبگرد 481 واحدي (افت 0.5 درصدي) به ارتفاع 95 هزار و 506 واحد بازگشت تا از نظر تکنيکالي در نقطه حساس خود قرار گيرد. در اين ميان شاخص کل هم وزن نيز 12 واحد عقب نشست و به رقم 16 هزار و 665 واحد رسيد.
اما در مجموع 465 ميليون ورقه بهادار به ارزش 92 ميليارد تومان در 35 هزار نوبت داوستد شد که از اين ميزان تنها 72 ميليارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در اين بازار اختصاص داشت. البته به نظر مي‌رسد دليل اصلي افت ارزش معاملات ديروز بورس، اختلال در هسته معاملاتي سازمان بوده است.
در بين گروه‌هاي تاثيرگذار، گروه فلزات اساسي و خودرو بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. البته گفتني است نماد «فولاد» از گروه فلزات اساسي با 6.2 ميليارد تومان بيشترين ارزش دادوستدها را داشت. همچنين اين سهم با افت 2.7 درصدي قيمت در محدوده 279 تومان معامله شد.
اما در بين نمادهاي شاخص ساز، نماد «فولاد»، «جم» و «شپديس» هرکدام به ترتيب 13، 69 و 51 واحد شاخص را تضعيف کردند. از سويي ديگر در مثبت‌هاي بازار، نمادهاي «اخابر»، «خودرو» و «همراه» هرکدام به ترتيب 24، 23 و 22 واحد شاخص را تقويت کردند.
در معاملات ديروز گروه انبوه سازي برخلاف روز يکشنبه از فشار عرضه کاسته شده و شاهد حضور خريداران جديد در اين گروه بوديم. در طي يک هفته گذشته شاخص گروه با افت شديد (حدود 35 واحد) مواجه بود. اما با اين اوصاف در ماه‌هاي پاياني سال 96 تا حال حاضر شاهد رشد قيمت واحد‌هاي مسکوني در شهر‌هاي بزرگ به خصوص تهران هستيم.

رئيس سازمان بورس در نمايشگاه بانک، بورس و بيمه اعلام کرد؛
به گزارش تجارت، يازدهمين نمايشگاه بين‌المللي بانک، بورس و بيمه با حضور 392 شرکت داخلي و خارجي روز گذشته در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران آغاز به کار کرد.
آئين افتتاحيه يازدهمين نمايشگاه بين‌المللي بانک، بورس و بيمه(فاينکس 2018) با حضور سورنا ستاري معاون علمي‌و فناوري رئيس جمهوري، شاپور محمدي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار و شماري از مسئولان ارشد صنعت مالي و بانکي برگزار شد.
392 شرکت و موسسه داخلي و خارجي از کشورهاي عراق، عمان،‌ ترکيه، امارات، سوييس، سوئد، انگليس و روسيه در نمايشگاه فاينکس 2018 حضور دارند.
علاوه بر اين، ارکان بورس همچون شرکت بورس، بورس کالا،‌ فرابورس، بورس انرژي و شرکت سپرده گذاري مرکزي و تسويه وجوه، شرکت‌هاي کارگزاري و تامين سرمايه و مشاوران سرمايه گذاري و ديگر شرکت‌هاي مرتبط با بازار سرمايه نيز در اين رويداد حضور فعالي دارند.
در حاشيه اين نمايشگاه سومين رويداد فين استارز نيز با مشارکت استارتاپ‌ها و فين تک‌هاي مالي برگزار مي‌شود.
فين استارز، بزرگترين رويداد استارت‌آپ‌هاي مالي ايران، خاورميانه و شمال آفريقاست. در اين رويداد صاحبان استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، فرشتگان سرمايه‌گذار و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جسورانه مجالي براي شبکه‌سازي، ديالوگ سازنده‌، معرفي ايده‌ها و فرصت‌آفريني در فضايي تعاملي پيدا مي‌کنند. اين رويداد که ترکيبي از فضاي نمايشگاهي، ميزگردهاي تخصصي، رقابت استارت‌آپي، فضاي شبکه‌سازي، جلسات تخصصي مشاوره، کارگاه‌هاي آموزشي و جلسات B2B است، فرصتي بي‌نظير براي صاحبان ايده، استارت‌آپ‌هاي حوزه فين‌تک، شتاب‌دهنده‌ها، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جسورانه و فعالان حوزه سرمايه‌گذاري فراهم مي‌آورد تا با تعامل هدف‌مند و سازنده به شبکه‌سازي، يادگيري، شناسايي و بررسي چالش‌ها و روندهاي مطرح در اين صنعت نوظهور و اثرگذار در اقتصاد جهاني بپردازند.
اين نمايشگاه تا 30 فروردين ماه از 9 صبح تا 17 ميزبان بازديدکنندگان خواهد بود.
ستاري: ارزش استارتاپ‌هايي که امسال به بورس مي‌رود ۶۰ هزار ميليارد تومان است
سورنا ستاري، معاون فناوري رييس جمهور در مراسم آغاز به کار يازدهمين نمايشگاه بانک، بورس و بيمه گفت: نسل جديدي از کارآفريني در کشور شکل گرفته است به اين معنا که برخي از استارتاپ‌ها امسال در بورس عرضه مي‌شوند که ارزش آنها شصت هزار ميليارد تومان است.
وي افزود: برخي از استارتاپ‌ها در سال‌هاي گذشته از مجموعه‌هاي دولتي بيرون رانده شده‌اند ولي اکنون يکي از آنها ارزش يک ميليارد دلاري دارد. اين در حالي است که بسياري از آنها خيلي بازار بزرگي را تشکيل مي‌دهند در حاليکه دولت خدمات را غيرشفاف با نرخ بالا به مردم ارايه مي‌دهد و واسطه‌هاي بسيار زيادي نيز در اين ميان وجود دارند و البته به اين دلايل است که مردم از آنها حمايت مي‌کنند.
وي افزود: استارتاپ‌ها در حوزه خدمات عليرغم اينکه خدمت شفاف مي‌دهند ولي مورد نقد قرار مي‌گيرند و کتک مي‌خورند، اين در حالي است که اکنون برخي از استارتاپ‌ها سربازان ايران در خارج از کشور شده‌اند و اکنون کشورهاي مجازي در حال تشکيل است و گوگل هم نمونه آن است که بانک و قانون و برنامه دارد.
ستاري گفت: نظام جديدي که ايجاد مي‌شود اگر مورد حمايت بورس و بيمه قرار نگيرند، حتما کشور ضرر مي‌کند و هر چقدر از داخلي‌ها حمايت نشود خارجي‌ها ما را و کشور ما را خواهند برد.
به گفته معاون رييس جمهور، دلالان جلوي استارتاپ‌ها مقاومت مي‌کنند؛ اين در حالي است که با حضور استارتاپ‌ها اکنون بازار دلالان جمع شده است و مردم پشت اين کارآفرينان نوين هستند و راهي هم نيست جز اينکه در اين راه قدم بگذاريم.
وي افزود: به بچه‌ها بايد به عنوان سرباز نگاه کرد و اگر ايده شبکه اجتماعي هميشه در سر هزار نفر بوده ولي اين افراد هستند که کار را پيش مي‌برند.
ستاري ادامه داد: سرمايه‌هاي خطرپذير بايد ۲۰ تا ۳۰ درصد از منابع بورس را جمع کند. ارايه وام دردي را دوا نمي‌کند و حمايت از شرکت‌هاي کوچک و متوسط با وام نمي‌شود.
اين عضو کابينه دوازدهم گفت: نمي‌توان با استارتاپ‌ها جنگيد و جوانان باانگيزه بسياري هستند که بايد حمايت شوند، ايده‌هاي جديد را بايد پذيرفت همانطور که دنيا آن را پذيرفته است. بانکداري مي‌ماند ولي بانکها از بين خواهند رفت.
همتي عنوان کرد: لزوم توسعه اوراق بهادار متصل به بيمه در بورس
همچنين عبدالناصر همتي رئيس کل بيمه مرکزي ايران در آئين افتتاح يازدهمين نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانک، بيمه تهران گفت: سطح کارآمدي نظام تأمين مالي به سه رکن بانک، بيمه و بورس بازمي‌گردد که درنهايت منجر به شکل‌گيري بازارهاي کارا مي‌شود. 
وي افزود: تصميم‌گيري و سياست‌گذاري در هريک از اين ارکان در حالي بر روي ساير رکن‌هاي صنعت مالي اثرگذار است که در صنعت مالي ايران، تناسب بين رشد ارکان وجود ندارد.
رئيس کل بيمه مرکزي با اشاره به الزام‌هاي تناسب و تعامل ميان بازارهاي سه‌گانه نظام تأمين مالي افزود: ثبات مالي، کاهش هزينه‌هاي مبادلاتي و مديريت ريسک ناشي از تناسب و تعامل ميان بازارهاي سه‌گانه بورس، بانک و بيمه است که با کارکرد خوب بازار بيمه و فعالان اقتصادي مي‌تواند تبلور يابد. 
به گفته وي،‌ بازار بيمه مي‌تواند نقش بارزي در صنعت مالي کشور ايفا کند و اين در حالي است که رشد بيمه نسبت به GDP همواره رو به افزون است، به طوري که در سال ۹۶ رشد حق بيمه‌ها نسبت به سال قبل از آن به ۲۱ درصد رسيد و رشد نفوذ بيمه در سال ۹۶ نسبت به GDP حاکي از برآورد ۲.۳ درصدي است. 
وي افزود: در طول دو دهه گذشته رشد صنعت بيمه ۴ برابر رشد GDP کشور بوده و اين در حالي است که رشد بيمه‌هاي عمر در کشور به عنوان يکي از منابع و ابزارهاي مهم مالي ميان‌مدت و بلندمدت همواره مورد توجه بوده است که علي‌رغم نرخ رشد سپرده‌ها و گواهي‌هاي سپرده بانکي، اما در مقايسه با تورم تک‌رقمي‌طي سال گذشته با رشد ۳۰ درصدي روبه‌رو بوده است. بيمه عمر به عنوان يک پس‌انداز و در عين حال پوشش دهنده ريسک فوت و همچنين به عنوان يک سرمايه گذاري بدون ريسک مي‌تواند براي مردم جذاب باشد و در عين حال بيمه به عنوان يک مسير مطمئن و باثبات براي توسعه بازار سرمايه به کار گرفته شود. 
رئيس کل بيمه مرکزي با بيان اينکه سياست اين نهاد رشد ۵۰ درصد سهم بيمه‌هاي عمر در سبدهاي سرمايه‌گذاري است، عنوان کرد: بازار بيمه و بورس مي‌توانند از طريق اوراق بهادار بيمه‌اي، ريسک تعهدات را از يکسو به بازار بيمه منتقل کنند و از طرف ديگر، ابزار جديد را دراختيار فعالان بازار سرمايه قرار دهد. 
به گفته وي، زمان عملياتي شدن اوراق بهادار متصل به بيمه فرارسيده و اين در حالي است که در کشور ايران به دليل پايين بودن ريسک حوادث طبيعي همچون زلزله و در عين حال در مقايسه با بازدهي بازار پول، جذابيت اوراق بهادار متصل به بيمه با کاهش مواجه است که مي‌بايست از طريق طرح‌هاي توسعه‌اي، زمينه ارتقاي آنها را افزايش داد. 
همتي با تأکيد بر لزوم استفاده از ظرفيت بازار سرمايه از سوي شرکت‌هاي بيمه اتکايي عنوان کرد: بايد از ظرفيت بازار سرمايه و همچنين صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري براي اتصال بيمه‌هاي عمر در اين بخش استفاده کرد. 
به گفته وي، صنعت بيمه نبايد خود را صرفاً در بازار ثانويه سهام درگير کند و سرمايه‌گذاري در بازار اوليه سهام مي‌تواند منافع بلندمدت و کوتاه‌مدت مختلفي را دراختيار واحدهاي مختلف بگذارد. 
اين مقام مسئول با اشاره به حضور کسب و کارهاي نوپا در صنعت مالي ايران عنوان کرد: هيچ کس نمي‌تواند در مقابل انقلاب ديجيتالي و اينشورتينگ‌ها از سوي استارت‌آپ‌ها به ويژه در صنعت بيمه مقابله کند، بر همين اساس تمامي‌فعالان صنعت بيمه ضمن توجه به اين موضوع مي‌بايست از تحولات صنعت بيمه حمايت کنند. 
وي افزود:‌ اگر استارت‌آپ‌ها ضابطه‌مند شوند مي‌توانند فعاليت خود را گسترش دهند و به تبع آن مطلوبيت بيشتري از سوي بيمه‌گذاران کسب کنند. 
 حمايت از کالاي ايراني با کاهش نرخ تأمين مالي
همچنين شاپور محمدي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در آئين آغاز اين نمايشگاه گفت: در سال گذشته در حالي رشد 25 درصدي بازدهي بورس و فرابورس نسبت به سال 95 رقم خورد که حجم معاملات از 195 هزار ميليارد تومان به 247 هزار ميليارد تومان افزايش يافت.
وي افزود: نمايشگاه فاينکس 2018 با هدف برقراري و ارتباط بين فعالان بازار سرمايه و نهادهاي مالي و همچنين علاقه‌مندان به حضور در بازار سرمايه در حالي برگزار مي‌شود که بزرگ‌ترين هدف از برپايي چنين نمايشگاه‌هاي فرهنگ‌سازي وارتقاء سواد مالي است.
وي از معرفي آخرين تکنولوژي‌هاي موجود در بازار سرمايه، بازار پول و بيمه در اين نمايشگاه خبر داد و گفت: امسال حضور بانک‌ها و بيمه‌ها پررنگ‌تر از سال‌هاي گذشته بوده و حدود 390 شرکت مختلف در نمايشگاه امسال حضور يافته‌اند.
محمدي از برپايي کارگاه‌هاي آموزشي توسط شرکت‌هاي بين‌المللي در طول فاينکس 2018 خبر داد و گفت:‌ اصلاحات ساختاري مختلف از جمله به روزرساني سامانه معاملات، بهره‌برداري از سامانه اسمارت، اصلاح دستورالعمل نمادهاي معاملاتي از اقدام‌هاي صورت‌گرفته از سوي سازمان بورس در سال گذشته بوده است که در نتيجه اين اقدام‌ها تعداد نمادهاي متوقف ارز 70 شرکت به 10 الي 15 شرکت کاهش يافته است.
در ميانه سخنراني رئيس سازمان بورس وي در پاسخ به اعتراض يکي از معترضان به توقف نماد معاملاتي «هاي‌وب» گفت: نماد معاملاتي با تعديلاتي در صورت‌هاي مالي مواجه خواهد شد که به محض انجام اين تعديل‌ها نماد معاملاتي آن آماده بازگشايي خواهد بود.
بازخريد سهام کنتورسازي به قيمت 2107 تومان؛اقدامات قضايي ادامه دارد
وي در خصوص توقف نماد معاملاتي کنتورسازي نيز گفت: در اين نماد معاملاتي هم‌اکنون از حدود 4 هزار سهامدار به قيمت 2107 تومان خريداري شده و همزمان پيگيري‌هاي قضايي در اين نماد ادامه دارد.
محمدي در ادامه افزود: بازگشايي نماد معاملاتي بانک‌ها در سال گذشته در حالي صورت گرفت که اميد مي‌رود امسال نماد معاملاتي بانک پاسارگاد نيز از حالت تعليق خارج شود. در عين حال با توجه به نامگذاري امسال به حمايت از کالاي ايراني، بازار سرمايه از طريق کاهش نرخ تأمين مالي و انتشار اوراق بهادار مختلف تلاش مي‌کند تا به اين شعار جامه عمل بپوشاند.

براساس صورت‌هاي مالي سال 95، از مجموع ۲۰ بانک و موسسه اعتباري حاضر در بازار سرمايه فقط 4 بانک پارسيان، کارآفرين، سينا و خاورميانه نرخ کفايت سرمايه بالاتر از 8 درصد دارند.
به نقل از فارس، مقوله کفايت سرمايه بانک‌ها از آن جهت حائز اهميت است که درجه ريسک اعتباري بانک‌ها را نشان مي‌دهد. 
براساس تعريفي که در آيين‌نامه کفايت سرمايه مطرح شده، کفايت سرمايه «حاصل تقسيم سرمايه پايه به مجموع دارايي‌هاي موزون شده به ضرايب ريسک برحسب درصد» است. سرمايه بانک و دارايي‌ها دو عامل اصلي تعيين نرخ کفايت سرمايه بانک است.
براساس استانداردهاي «بال يک» حداقل نرخ کفايت سرمايه يک بانک بايد 8 درصد باشد که البته اين نسبت در مقررات بال دو به 12 درصد افزايش يافته است. 
در اين گزارش، صورت مالي 18 بانک و دو موسسه اعتباري بررسي و سرمايه، سرمايه پايه و نرخ کفايت سرمايه آنها درج شده است. ارقام گزارش براساس صورت مالي سال 95 بانک‌ها به دست آمده اما با توجه به عدم انتشار صورت مالي سال 95 بانک سرمايه، براي اين بانک ارقام صورت مالي سال 94 درج شده است. بانک پاسارگاد هم تاکنون مجمع عمومي‌سال 95 را برگزار نکرده و صورت مالي را به تصويب نرسانده است.  طبق اين آمار و ارقام، از مجموع 20 بانک بررسي شده، فقط 4 بانک نرخ کفايت سرمايه 8 درصد و بيشتر دارند و 16 بانک و موسسه اعتباري ديگر نرخي کمتر از 8 درصد دارند. همچنين نرخ کفايت سرمايه 7 بانک بين 6 تا 8 درصد است اما کفايت سرمايه 9 بانک ديگر کمتر از 6 درصد است که که با هيچ استانداري مطابقت ندارد. لازم به توضيح است که در سال مالي 96 افزايش سرمايه بانک انصار از 800 ميليارد تومان به 1000 ميليارد تومان و موسسه اعتباري ملل از 505 ميليارد تومان به 606 ميليارد تومان به ثبت رسيده است. همچنين بانک سرمايه هم افزايش سرمايه بانک از 400 ميليارد تومان به 2800 ميليارد تومان را تصويب کرده اما تاکنون تاييديه آن از سوي مراجع مربوطه ارائه نشده است.