بررسي افزايش قيمت بليت هواپيما
سخنگوي کميسيون عمران مجلس از بررسي دلايل افزايش قيمت بليت پروازهاي داخلي و چارتر به ويژه در ايام پرتقاضا خبر داد و افزود: براي جلوگيري از گراني بليت هواپيما بايد نظارت‌هاي سازمان هواپيمايي کشوري تشديد شود. صديف بدري گفت: قيمت بليت پروازهاي داخلي به ويژه پروازهاي چارتر که مشکلاتي را براي مردم به وجود آورده در جلسه کميسيون مورد بررسي قرار گرفت. براساس گزارش‌هاي دريافتي قيمت بليت پروازهاي چارتر در ايام پرتقاضا مشکلاتي را براي مسافران به وجود آورده که اين مساله با حضور رييس سازمان هواپيمايي مورد بررسي قرار گرفت و مقرر شد براي جلوگيري از گراني بليت هواپيما به ويژه در ايام پرتقاضا نظارت‌هاي اين سازمان بر ايرلاين‌ها افزايش يابد.

پايان بازخواني جعبه سياه هواپيماي ترکيه‌اي
مسوول بررسي سانحه هواپيماي چلنجر ترکيه‌اي از پايان بازخواني جعبه سياه (FDR,CVR) اين هواپيما در فرانسه خبر داد. به گزارش مهر جابر گودرزي گفت: بازخواني جعبه سياه (FDR,CVR) هواپيماي چلنجر سانحه ديده ترکيه‌اي در فرانسه پايان يافت. وي افزود: تيم بررسي سانحه ظرف دو هفته آتي گزارش اوليه سانحه را به زبان انگليسي تهيه و به کشورهاي ترکيه و کانادا ارسال خواهند کرد. گفتني است هواپيماي جت چلنجر ترکيه‌اي ۲۰ اسفند ماه سال گذشته در حوالي شهرستان کيار از توابع چهار محل و بختياري پس از آنکه از رادار خارج شد، به علت برخورد با کوه سقوط کرد و همه ۱۰ نفر سرنشين آن کشته شدند.

نوسازي بافت فرسوده با مصالح ايراني
عضو هيات رئيسه کميسيون عمران مجلس، از عقب‌ماندگي دولت از برنامه‌هاي بالادستي در حوزه نوسازي بافت فرسوده انتقاد کرد. شادمهر کاظم‌زاده با تاکيد بر ضرورت نوسازي بافت فرسوده در کشور، گفت: دولت در عمل به قانون در حوزه نوسازي بافت فرسوده عقب است. وي با بيان اينکه تاخير در اجراي قانون در حوزه نوسازي و بهسازي بافت فرسوده به مثابه پاک کردن صورت مسئله است، افزود: دولت بايد طبق قانون سالي يکصد هزار واحد مسکوني فرسوده را مورد بازسازي و بهسازي قرار دهد. اين نماينده مجلس همچنين تاکيد کرد: با توجه به زلزله‌هاي اخيري که در کشور رخ داده توان دولت بايد در حوزه تسريع در نوسازي بافت فرسوده متمرکز شود.
کريدور ترانزيتي پاکستان ايران و ترکيه راه‌اندازي مي‌شود
وزير راه و شهرسازي گفت: خط ترانزيتي و کريدور منطقه‌اي حمل و نقل سه کشور پاکستان، ايران و ترکيه راه اندازي مي‌شود. عباس آخوندي در گفتگو با ايرنا، گسترش ارتباطات همه جانبه با همسايگان را از سياست‌هاي دولت يازدهم و تاکيد رييس جمهوري اعلام کرد. وي با تشريح مناسبات و همکاري‌هاي ايران و پاکستان در زمينه‌هاي مختلف، افزود: در حوزه حمل و نقل با توجه به اينکه در زمينه‌هاي دريايي، زميني، هوايي و ريلي ارتباط داريم و مسئولان دو کشور بر گسترش روابط در اين زمينه‌ها مشتاق هستند.آخوندي گفتگو با مسئولان پاکستاني براي گسترش مسيرهاي ترانزيتي دو جانبه و چند جانبه را از محورهاي سفر خود به پاکستان عنوان کرد و گفت:در نشست با مسئولان پاکستاني مقرر شد که با همکاري ترکيه خط ترانزيتي سه جانبه راه اندازي شود. وي در بخش ديگري از سخنانش با بيان دستاوردهاي سفر خود به پاکستان اظهار داشت: اين کشور در حوزه هوايي، فرودگاه‌هاي مناسبي در شهرهاي لاهور، کراچي، کويته و اسلام آباد دارد و ظرفيت فراواني براي عزيمت مسافران و گردشگران مذهبي و فرهنگي پاکستان به ايران وجود دارد.

دعوت پاکستان از ايران براي سرمايه‌گذاري در توسعه شبکه ريلي
پاکستان از ايران دعوت کرد به منظور بهبود سيستم‌هاي ريلي اين کشور، در صنعت راه‌آهن پاکستان سرمايه‌ گذاري کند. به گزارش ايسنا، سعد رفيق، وزير راه آهن پاکستان، پيشنهاد مذکور را روز گذشته در ديدار با عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در اسلام آباد مطرح کرد. وي همچنين گفت: پاکستان مشتاق است روابط نزديک‌تري با ايران در همه بخش‌ها به ويژه بخش راه‌آهن که اولويت اصلي اين کشور است، داشته باشد. عباس آخوندي که در راس يک هيات عالي رتبه پنج‌شنبه گذشته در يک سفر رسمي‌سه روزه به پاکستان رفت، بر گسترش بيشتر همکاري ميان ايران و پاکستان تاکيد کرد و خواستار راه‌اندازي هرچه سريع‌تر پروژه خط آهن بين گوادار و چابهار شد. وي همچنين بر گسترش همکاري ميان ايران، پاکستان و ترکيه براي توسعه قطارهاي باري تاکيد کرد. هر دو طرف توافق کرده‌اند از سرگيري قطار مسافري ايران – پاکستان، قطار گردشگري و يک قطار ويژه در طول ماه محرم را مورد بررسي قرار دهند. وزير راه‌آهن پاکستان در ديدار با هيات ايراني از سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي ايراني براي بهبود بخش ريلي کويته -تفتان استقبال کرد. با بهبود خطوط و سيستم ريلي، زمان سفر از پاکستان به ايران به جاي ۲۰ ساعت، به هشت ساعت کاهش پيدا خواهد کرد. هر دو طرف همچنين موافقت کردند يک گروه مشترک ايران – پاکستان را به منظور مطالعه همکاري بيشتر براي توسعه شبکه ريلي تشکيل دهند.

500 هزار مهندس ساختمان بيکارند
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اين که حدود ۵۰۰ هزار مهندس عضو سازمان‌هاي نظام مهندسي ساختمان از بيکاري رنج مي‌برند، گفت: کارمندان دولت به خدمات مهندسي به عنوان کار دوم نگاه مي‌کنند. حامد مظاهريان در گفتگو با تسنيم، اظهار کرد: تنها مخالف لغو کسر 5 درصد از حق الزحمه مهندسان ناظر سازمان‌هاي نظام مهندسي هستند، سازمان‌ها اين 5 درصد را به مجموع درآمدهاي خود اضافه مي‌کردند و الان اين اتفاق ديگر نمي‌افتد. وي با تاکيد بر اين که سازمان‌هاي نظام مهندسي ساختمان هيچ دليل متقّني براي مخالفت خود با ابلاغيه وزير راه نياورده‌اند در خصوص ممنوعيت مداخله کارمندان 9 دستگاه دولتي در ارائه خدمات مهندسي، تصريح کرد: اين موضوع که منع پذيرش همزمان اموري که مي‌تواند زمينه منافع متعارض را فراهم کند يک اصل شناخته شده است. به نظر مي‌رسد بايد در سطح وسيع‌تري يعني دولت براي اين کار همه دستگاه‌هاي دولتي خدمات مورد بررسي قرار گيرد. وي تصريح کرد: هم‌اکنون بالغ بر 500 هزار مهندس عضو سازمان‌ها از بيکاري رنج مي‌برند و با منع کارمندان دولت از مداخله در ارائه خدمات مهندسي، توزيع کار مناسبي بين مهندسان صورت مي‌گيرد.


حباب قيمت مسکن بازگشت؛
گروه راه و مسکن: افزايش ساخت و ساز و معاملات مسکن در نيمه دوم سال گذشته،سبب شده تا بازار مسکن امسال وارد فاز رونق شود.رونقي که البته تحقق آنها منوط به تصميم‌هاي دولت براي اقتصاد است.به دنبال ساماندهي نرخ ارز،حالا بازار مسکن در انتظار تصميم دولت براي بازار پول است که تکليف بخش مسکن را هم روشن مي‌کند. به گزارش خبرآنلاين، گزارش‌هاي بانک مرکزي نشان مي‌دهد که در سه ماهه سوم سال گذشته تعداد پروانه‌هاي ساختماني صادر شده در تهران رشد 2.3 درصدي داشته که نسبت به ابتداي سال 15.7 درصد رشد به ثبت رسانده است. در شهرهاي بزرگ، اين رشد 5 درصد در کل مناطق شهري ايران 8.6 درصد گزارش شده است.
اين گزارش نشان مي‌دهد که رشد سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در سه ماهه سوم سال گذشته در تهران 39.4 درصد رشد داشته که در کل مناطق شهري 10.6 درصد رشد به ثبت رسانده است. حجم کل سرمايه‌گذاري‌هاي ساختماني در تابستان سال گذشته با خيز 21 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن همراه شد و در فصل زمستان 96 افزايش 11 درصدي را در ورود سرمايه‌ به بازار ساخت و ساز رقم زد.
آمارها چه مي‌گويند؟
افزايش سرمايه‌گذاري و معاملات مسکن نشان مي‌دهد که امسال بازار مسکن، بازار خوبي براي سرمايه‌گذاري است.اگرچه پيش‌بيني‌ها نشان از جهش در قيمت‌ها ندارد، اما برخي تحليلگران بازار مسکن معتقدند رشد قيمت‌ها محتمل است. اگر در نيمه دوم سال عمده معاملات مسکن در آپارتمان‌هاي کوچک و متوسط بود، اما در اواخر سال گذشته فروش واحدهاي لوکس و بزرگ‌متراژ هم به جريان افتاد. کارشناسان اقتصادي مي‌گويند، علت رونق گرفتن معاملات بزرگ مسکن در تهران و شهرهاي بزرگ ورود نقدينگي‌هاي به اين بازار از مبدا سپرده‌هاي بانکي به دنبال توقف نرخ سود بانکي برحوالي 15 درصد است. اتفاقي که اخيرا سبب شد تا قيمت ارز هم افزايش يابد.
با تصويب سياست‌هاي تازه دولت براي بازار ارز، انتظار مي‌رود نقدينگي سرگرداني که از بانک‌ها خارج شده به دنبال بازدهي به ساير بازارها از جمله بازار مسکن روي بياورد. چه آنکه آمارهاي اوليه از چند روز فرودين سال جاري حاکي است که نيمي‌از معاملات مسکن در فروردين ماه مربوط به واحدهايي با ارزش حداکثر ۳۰۰ ميليون تومان بوده است. با اين حال اين آمار نمي‌تواند ملاک قطعي براي اظهار نظر باشد.
بهار رونق مسکن فرا مي‌رسد
يکي از مهمترين عوامل رونق معاملات مسکن در سال جاري، ورود خانه اولي‌ها به بازار است. اگرچه بودجه اين گروه چندان بالانيست، اما تعداد آنها به نسبت تقاضايي که در بازار وجود دارد، قابل توجه است. از سويي برخي آمارها نشان مي‌دهد که نزديک به 20 درصد درصد از متقاضيان خريد آپارتمان در دوماه گذشته بودجه‌اي بين 300 تا 500 ميليون تومان داشته‌اند. در عين حال خريد و فروش آپارتمان‌هاي بالاي 500 ميليون تومان تقريبا يک‌سوم کل معاملات ثبت شده گزارش مي‌شود. با وجودي که تا پايان فرودين ماه، کمتر از يک هفته باقي است، اما مشاوران املاک مي‌گويند، بازار آنها هنوز رونق نگرفته است. به گفته آنها فروشندگان منتظرند تکليف بازارهاي رقيب مسکن مثل بازار پول روشن شود.بعد از تصميم دولت براي بازار ارز، برخي شايعات از افزايش نرخ سود بانکي دارد. اگر اين طرح اجرايي شود، بخشي از نقدينگي سرگردان به بازار پول مي‌رود و رونق مورد پيش‌بيني بازار مسکن، محقق نخواهد شد.
بازگشت حباب قيمت به بازار
معاملات مسکن در اسفندماه ۱۱.۳ درصد نسبت به ميانگين سال ۱۳۹۶ کاهش داشته و سهم واحدهاي قديمي‌ساز از کل معاملات مجموعا ۵۵.۸ درصد افزايش يافت که نشان مي‌دهد قيمت مسکن که از اوايل سال ۱۳۹۵ به کف نزديک شده بود مجددا دچار حباب شده است. براساس گزارش ايسنا، بازار مسکن شهر تهران در اسفندماه دچار سکته ماهيانه شد. در اين ماه به دليل جهش يکباره قيمت ارز شاهد کوچ سرمايه‌هاي غيرمصرفي به بازارهاي طلا و ارز بوديم که باعث افت ۳۳ درصدي معاملات نسبت به ماه قبل بود. همچنين خريد و فروش مسکن در اسفندماه نسبت به ميانگين سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۱.۳ درصد کاهش يافت.
نکته قابل توجه ديگر کاهش قابل توجه فروش واحدهاي نوساز بود. در اسفندماه ۱۳۹۶ سهم واحدهاي تا ۵ سال ساخت نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن ۸.۶ درصد کاهش يافت و در مقابل سهم واحدهاي ۱۶ تا ۲۰ سال ۲۹ درصد و بيش از ۲۰ سال ۲۶ درصد اضافه شد. اين نمايه حاکي از آن است که به دنبال جهش قيمت مسکن در نيمه دوم سال گذشته، متقاضيان به سمت خريد واحدهاي متناسب با بضاعت رفته اند. بنابراين قيمت مسکن مجددا دچار حباب شده است. اثر التهابي بازار ارز در بازار مسکن به شکل افت شديد معاملات و جهش قيمتها بروز پيدا کرد. به دنبال تصميم مالکان براي همپوشاني قيمت مسکن با تحولات جاري اقتصاد که مهمترين آن در رشد قيمت ارز بروز يافته بود، قيمت پيشنهادي مسکن در پايان سال گذشته تا ۵۰ درصد و قيمت قطعي تا ۴۱ درصد رشد نشان داد. متوسط قيمت مسکن شهر تهران در آخرين ماه از سال ۱۳۹۶ نيز ۲۶ درصد افزايش يافت. رشد بازار مسکن با وجود جهش قيمت‌ها در پايان سال قبل هم‌اکنون حدود ۱۰ درصد نسبت به سه بازار رقيب پايين‌تر است. اگر شرايط بازار مسکن را در مقايسه با سه بازار رقيب يعني سکه، ارز و بورس بررسي کنيم متوجه مي‌شويم اين بازار نسبت به سه بازار رقيب از رشد کمتري برخوردار بوده اما نسبت به سال‌هاي قبل اوضاع مناسب‌تري را داشته است. بخش مسکن شهر تهران در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۶ رشد ۱۱.۵ درصدي قيمت را تجربه کرد؛ در حالي که رشد قيمت سکه در ۱۰ ماهه سال قبل ۲۵ درصد، ارز ۲۱ درصد و بورس تهران ۲۸ درصد بود. اگر نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان را در نظر بگيريم يعني سکه هم‌اکنون ۴۵۰ هزار تومان حباب دارد و روي کاغذ بايد فعال اقتصادي از خريد سکه اجتناب کند و بازار سکه دچار افت خواهد شد. در آن صورت مي‌توان انتظار داشت که سرمايه‌ها وارد بازارهاي مسکن و بورس شود.


معاون معماري و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي گفت: براي جلوگيري از روند نابسامان شهرها درصدد هستيم تا ضوابط ساخت و ساز تغيير کند. محمدسعيد ايزدي گفت: به استناد مصوبه 95 شوراي شهرسازي، وزارت راه و شهرسازي موظف شده است که در کلانشهرها به شناسايي پهنه‌هاي پر خطر و تعيين حريم بپردازد که خوشبختانه پهنه‌هاي سه گانه گسل در شهر تهران تهيه شد. به گزارش تسنيم، وي با بيان اينکه در کرج و تبريز نقشه پهنه فعال گسل‌ها تهيه شده است گفت: در تهران اين عرصه‌ها مشخص شده است و شهرداري نبايد بر روي پهنه‌هاي مشخص شده، مجوز ساخت و ساز به ساختمان‌هاي مهم از جمله مراکز درماني و خدماتي و غيره دهد. ايزدي گفت: 2 فعاليت بعد از ابلاغ نقشه‌ها بايد مورد توجه قرار گيرد که يکي ممانعت از ساخت و ساز در پهنه‌هاي پرخطر و دوم مقاوم‌سازي ساختمان‌هاست. وي افزود: دقت نقشه‌هاي پهنه‌هاي گسل بسيار بالاست يعني به‌طور مجزا در هرپلاک مشخص شده است که آيا ساختمان بر روي گسل است يا خير؟
معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي ادامه داد: با تاکيد وزير راه و شهرسازي اين نقشه‌ها انتشار عمومي‌شده است و مردم مي‌توانند با مراجعه به سايت وزارت راه و شهرسازي از محل قرار گرفتن منزل خود بر روي گسل اطلاع داشته باشند. معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي افزود: به دنبال سياست‌هاي توسعه‌اي وزارت راه و شهرسازي برنامه بازآفريني را به تصويب ستاد ملي رسانديم. ايزدي ادامه داد: در بازآفريني شهري بيش از 1340 محله را شناسايي کرديم و چون اين طرح محله محور است بايد شرايط را براي دگرگوني ساکنان محله داشته باشيم تا باعث ارتقاي کيفيت زيرساخت‌ها شود. معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي ادامه داد: سهم تک تک دستگاه‌ها در اين طرح مشخص و ابلاغ شد که بخش‌هاي داراي اولويت با محوريت بخش خصوصي است.
ايزدي درباره پروژه سيروس گفت: محله سيروس يکي از پروژه‌هاي تامين مسکن با الگوي معاوضه است و به دليل اينکه ما تاکيد داريم براساس الگوي محله باشد ممکن است مورد استقبال سازندگان قرار نگيرد. وي بيان کرد: در بسياري از پروژه‌هاي نوسازي بدليل رويکرد سوداگرانه، ساخت و ساز در بافت‌ها از کيفيت مناسب برخوردار نيستند. معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: اميدواريم پروژه سيروس با حداقل بارگذاري در اين بافت‌ها اجرا شود. ايزدي درباره تغيير رويکرد وزارت راه و شهرسازي گفت: در وزارت راه و شهرسازي تاکيد داريم نظام برنامهريزي شهري را دگرگون کنيم و چارچوب طرح‌هاي جاري و ضوابط ساخت ساز را تغيير دهيم.

مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل کشور با اعلام اينکه پارسال حدود 1100 کيلومتر بزرگراه به بهره‌برداري رسيد، گفت: در اين سال 85 درصد منابع مالي در اجراي پروژهاي زيربنايي تخصيص يافت که نزديک به 90 درصد آن با اسناد خزانه و اوراق مشارکت تامين شد. به گزارش ايرنا، خيرا... خادمي‌افزود: سال گذشته از نظر تامين منابع مالي سال سختي داشتيم اما بسياري از پروژه‌هاي زيربنايي حمل ونقل به بهره برداري رسيد، زيرا همه تلاش ما و وزارت راه و شهرسازي اين بود که بتوانيم به همه تعهداتماندر اين بخش عمل کنيم. معاون وزير راه و شهرسازي بيان کرد: اين در حالي است انجام برخي از پروژه‌ها از جمله خريد مصالح و تملک اراضي نيازمند نقدينگي است و پيمانکاران از اسناد خزانه اسلامي‌و يا اوراق مشارکت استقبال کمي‌مي‌کنند. وي در ادامه به اقدامات شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل کشور در اجراي پروژه‌هاي زيربنايي اشاره کرد و افزود: خوشبختانه پارسال 500 کيلومتر ريل گذاري براي اتصال پنج مرکز استان انجام شد. مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل کشور بيان کرد: در اتمام برخي از پروژه‌هاي زيربنايي حمل ونقل کشور استفاده از توانمندي‌هاي داخلي و تحويل به موقع مصالح مورد نياز، براي ما اهميت زيادي دارد. وي ادامه داد: ورق‌هاي فولادي که قرار بود ارديبهشت ماه 96 به شرکت ساخت تحويل شود در اسفندماه به پيمانکاران تحويل شد. به گفته وي، در واقع ابتداي پارسال بين 40 تا 50 ميليارد تومان از اين ورقها خريداري شده بود. مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل درباره اقدامات اين شرکت در بخش آزادراهي نيز گفت: در اين بخش 70 درصد هدفگذاري ما محقق شد و به تدريج اين پروژه‌هاي آزادراهي به خصوص در اطراف تهران امسال به بهره برداري مي‌رسد. وي بيان کرد: اکنون 40 کيلومتر از آزادراه کنارگذر جنوبي تهران آماده است و مقرر شده با انجام 40 کيلومتر آسفالت ديگر، 80 کيلومر از اين مسير به بهره برداري برسد. وي ادامه داد: عمليات ساخت آزادراه اصفهان - شيراز نيز به 65 درصد پيشرفت فيزيکي رسيده است. خادمي‌افزود: تکميل آزادراه اراک - بروجرد - خرم آباد، با طولاني‌ترين تونل آزادراهي کشور در سه خط در حال اجراست و روسازي آن نيز آغاز شده است و اميدواريم فاز نخست آن امسال به بهره برداري برسد. مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل کشور درباره تکميل قطعه نخست آزادراه تهران - شمال نيز گفت: تاکنون اقدامات خوبي براي آماده سازي اين قطعه انجام شده و انتظار داريم فاز نخست آن تا نيمه نخست امسال به طور کامل به بهره برداري برسد. معاون وزير راه و شهرسازي به تکميل بزرگراه‌هاي کشور نيز اشاره کرد و گفت: تا پايان 96 بيش از يک هزار تا يک هزار و 100 کيلومتر بزرگراه در کشور به بهره برداري رسيد.


عضو کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه دولت در لايحه پيشنهادي خود در خصوص اصلاح قانون نظام مهندسي نگاه درستي به داشته‌ها و وضع موجود نداشته است، گفت: رسيدگي و تصويب طرح پيشنهادي مجلس در اين باره در دستور کار است. فرج ا... رجبي در گفتگو با خانه ملت، از بررسي و تصويب نهايي قانون نظام مهندسي در کميسيون عمران مجلس خبر داد و گفت: به زودي تا اواسط ارديبهشت ماه سال جاري رسيدگي نهايي به اين طرح در کميسيون به پايان خواهد رسيد. رئيس سازمان نظام مهندسي کشور، با بيان اينکه کميسيون عمران مجلس مدت زمان زيادي در انتظار ارسال لايحه دولت در خصوص اصلاح قانون نظام مهندسي بوده است، افزود: طرح دولت در اين باره بعيد است به اين زودي‌ها آماده شود و نکته جالب اين است که طرح مذکور از استحکام و قوام کافي نيز برخوردار نيست. نماينده مردم شيراز در مجلس، با تاکيد بر اينکه در طرح پيشنهادي نمايندگان در خصوص اصلاح قانون نظام مهندسي نگاه تحولي به نظام مهندسي شده است، تصريح کرد: متاسفانه دولت در تدوين لايحه خود در اين خصوص فقط به دنبال رفع تکليف بوده و لايحه پيشنهادي از پختگي کافي برخوردار نيست. رجبي با بيان اينکه دولت در طرح پيشنهادي خود نگاه درستي به داشته‌ها و وضع موجود نداشته است، گفت: غير انتزاعي و غير عملياتي بودن لايحه مذکور ورود مجلس به بررسي لايحه تدوين شده را ضروري کرد. عضو کميسيون عمران مجلس، ادامه داد: به طور حتم در ارديبهشت ماه سال جاري طرح اصلاح قانون نظام مهندسي در دستور کار کميسيون عمران مجلس قرار خواهد کرد.