سرپرست کميته بازاريابي فداراسيون در اظهارات خود سعي در موفق جلوه دادن قرارداد با آديداس کرده و مطالبي را عنوان کرده که از پايه اشتباه و نامعتبر هستند.
انتقادات هواداران و اهالي رسانهها از قرارداد فدراسيون فوتبال ايران و شرکت توليدات پوشاک ورزشي آديداس، مصاحبه جديدي را از هدايت ممبيني، رييس کميته بازاريابي فدراسيون فوتبال به دنبال داشت. او که در مصاحبه چند روز قبل خود پرده از آيتمهاي اين قرارداد برداشته بود، حالا صحبتهايي را مطرح کرده تا هواداران به واسطه آن به عقد اين قرارداد با شرکت آديداس ببالند و افتخار کنند که تيم ملي قرار است با پوشاک اين شرکت آلماني در جام جهاني شرکت کند.
او با پس گرفتن صحبتهاي خود مبني بر اين که فدراسيون فوتبال سهمياز فروش البسه تيم ملي به هواداران ندارد، تاکيد کرد درصد سهم ايران از فروش اين البسه هواداران متغير است.
با اين حال عجيبترين قسمت اظهارات ممبيني مربوط به موافقت آديداس با تامين البسه ساير تيمهاي ملي زير نظر فدراسيون فوتبال از شرکتهاي داخلي است که مخاطب را با علامت سوالهاي متعددي رو به رو ميکند.
ممبيني با اشاره به اين موضوع گفته است: "آديداس ضمن تاکيد بر تفاهم صورت گرفته با فدراسيون فوتبال جمهوري اسلاميايران، در همکاري و تعامل با فدراسيون کشورمان پذيرفت در سالي که توسط مقام معظم رهبري به عنوان سال حمايت از کالاي ايراني نامگذاري شده، اين اجازه را بدهد که ۱۷ تيم ملي ديگر به جز تيم ملي بزرگسالان کشورمان، از توليدات داخلي استفاده کنند."
شايد بايد به خاطر اين اظهار نظري که ممبيني داشته بايد به حضور او در سمت بازاريابي فدراسيون فوتبال شک کرد. اين داور بازنشسته يا جزييات قرارداد با آديداس را نميداند يا براي خوب جلوه دادن قرارداد با اين شرکت هر حرفي را به زبان ميآورد. نکته اول: قرارداد فدراسيون فوتبال با شرکت آديداس به صورت اسپانسري نيست بلکه اين فدراسيون در ازاي پولي که ميپردازد، پوشاک دريافت ميکند و آديداس به خاطر دلايلي که فدراسيون قبلا گفته بود، اسپانسر تيمهاي ملي نيست و نميتواند ادعايي داشته باشد که چرا ساير تيمهاي ملي از پوشاک اين شرکت استفاده نميکند. نکته دوم: آديداس پذيرفته که پوشاک تيم ملي بزرگسالان را با ۷۰ درصد تخفيف در اختيار تيم ملي بگذارد و قبلا هم مسئولان اين شرکت تلويحا اعلام کرده بودند علاقهاي به تامين پوشاک ساير تيمهاي ملي ندارند چرا که سودي براي آنها ندارد. پس اين آديداس است که نميخواهد پوشاک ۱۷ تيم ديگر فدراسيون فوتبال را تامين کند.
نکته سوم: قرارداد ميان فدراسيون فوتبال و آديداس در سال ۹۶ نهايي شد و سايت فدراسيون هم در اطلاعيهاي اين موضوع را اعلام کرد. حالا معلوم نيست ممبيني چطور مدعي است که به خاطر نامگذاري سال ۹۷ به نام سال حمايت از توليد ملي، آديداس اين موضوع را قبول کرده است. مگر اينکه ممبيني و همکارانش پيش از سال ۹۷ از نامگذاري اين سال اطلاع داشته باشند.
نکته چهارم: آديداس در قرارداد مذکور، به اندازهاي سود کرده که نخواهد با تامين پوشاک ساير تيمهاي ملي با ۷۰ درصد تخفيف دچار ضرر و زيان شود. در واقع اگر آديداس قبول کرده بود که پوشاک ساير تيمهاي ملي را هم با ۷۰ درصد تخفيف، تهيه کند و اکنون فدراسيون فوتبال اين بند از قرارداد خريد پوشاک را ابطال کرده، به صورت آشکار مشخص است که مديران فدراسيون فوتبال علاوه بر قبول ضرر و زيان، در برخورد با تيمهاي ملي تبعيض قائل شدهاند.
بخش ديگر اظهارات ممبيني مربوط استفاده از پيراهنهاي ساده و بدون طراحي براي تيم ملي ايران در جام جهاني است. شايد اين موضوع در مواجهه با ساير مشکلاتي که در فدراسيون فوتبال وجود دارد بزرگ نباشد و در برابر نحوه عقد قرارداد با آديداس بزرگ جلوه نکند اما اظهارات ممبيني يک بار ديگر خواننده را مجاب به تفکر ميکند که آيا فدراسيون فوتبال از نحوه عقد قراردادهاي اسپانسري در دنيا خبر دارد؟
ممبيني درباره نبود طرح يوز و لباس ساده ايران ميگويد: "در حال حاضر طرح يوز روي اين لباسها وجود ندارد. به اين دليل که شرکت آديداس اصرار داشت اگر طرح يوز را در جايي که فيفا اجازه داده روي لباس بزنيم، عملا تکنولوژي کولينگ آنها ديگر کاربردي ندارد."
نکته اول: آديداس فقط براي کشورهايي اقدام به طراحي لباس کرده که اسپانسر آنها است و براي خريد پوشاک به صورت خرده فروشي، طراحي خاصي انجام نميدهد، چرا که اين قبيل قراردادها اعتبار زيادي ندارند و آديداس روي آنها سرمايهگذاري نميکند. هدف از طراحي لباس، در وهله نخست، تشويق هواداران براي خريد لباسهاي هواداري است که عملا آديداس به خاطر نوع قرارداد با ايران آن را دنبال نميکند.
نکته دوم: ممبيني ميگويد استفاده از طرح يوز روي لباس ايران سيستم کولينگ را دچار اختلال ميکند. آيا ساير تيمهاي بزرگ دنيا از مدل و طرح خاصي براي البسه خود استفاده نميکنند؟ اگر قرار بود از طرح يوز روي لباس تيم ملي هم استفاده شود، به نظر نميرسد نماد اين حيوان در حال انقراض مشکلي در سيستم کولينگ ايجاد ميکرد چرا که اين شرکت با يک طراحي بسيار خوب که روي پيراهن ساير تيمها هم انجام ميدهد، ميتوانست طرح يوز را براي خارج کردن لباس تيم ملي از سادگي بيش از حد، ايجاد کنند.
نکته سوم: همه هواداران اين نکته را ميدانند که تيم ملي از لباسهاي آماده و طرحهاي عمدتا تمريني آديداس براي بازيهاي مقدماتي جام جهاني و ديدارهاي دوستانه اخير استفاده کرده چرا که تيم ملي پوشاک اين شرکت را از نمايندگيهايش به قيمت خرده فروشي تهيه ميکرد. تنها تفاوت قرارداد فعلي اين است که آديداس به خاطر تبليغاتي که پوشاکش در جام جهاني دارد، حاضر شده به گفته مسئولان ۷۰ درصد تخفيف بدهد و قدم ديگري براي تيم ملي ايران برنداشت.
نکته چهارم: فدراسيون فوتبال و ممبيني ميگويند فيفا با استفاده از نماد يوز در قسمت ديگري از پيراهن موافقت نکرده است اما در همين مسابقات پيش رو، تيم ملي سنگال از طرح يک حيوان روي سينه پيراهن خود استفاده کرد که بسيار جلب توجه ميکند و در برابر طرح «يوز» تيم ملي بسيار چشم گير است.
اين قبيل اظهارات از رييس کميته بازاريابي فدراسيون که به واسطه حضور در هيات رييسه به اين سمت رسيده و هنوز مشخص نيست کدام مدرک را براي تصدي اين سمت در اختيار دارد، نشان دهنده اين است که ممبيني به خوبي مخاطبان و هواداران تيم ملي را نميشناسد و با صحبتهاي سادهانگارانه، قصد منحرف کردن افکار عموميرا دارد.
در فاصله چند ماه تا شروع جام جهاني ۲۰۱۸ روسيه انتظار ميرود فدراسيون فوتبال با انتقادات کنار بيايد و به فکر آينده باشد تا تيمهاي ملي به خاطر اين قبيل قراردادها متضرر نشوند.
همچنين مهدي تاج در نشست خبري امضاي تفاهمنامه فدراسيون فوتبال و بنياد رودکي در پاسخ به اين پرسش که «چرا براي انتخاب سرود تيم ملي به سمت ارکستر سمفونيک و ارکستر ملي رفتيد؟»، اظهار داشت: براي جام جهاني مجموعه فعاليتهايي داريم که يکي تيم ملي، مسابقات و برنامههاي روتين است و بحث ديگر ما فرهنگي است که جلسات مختلفي برگزار شده و وزارت امور خارجه، امور ارتباطات، وزارت ارشاد و وزارت ورزش هستند که ستاد راهبردي را هدايت ميکنند. در ستاد راهبردي بحثهاي سياسي، گردشگري، ضدتروريسم و ... وجود دارد و در بخش فرهنگي نيز ما کارهايي انجام دادهايم. يکي از آنها بافت هشت فرش جام جهاني بود که به نفرات موردنظرمان ميدهيم. رئيس فدراسيون فوتبال خاطرنشان کرد: ما در جام جهاني نيز بستههايي مانند پرچم، مچ بند، هدبند و تيشرت و کاورهاي ايران را بين تماشاگران در روسيه توزيع خواهيم کرد و برچسبهاي خودرو با عنوان من يار دوازدهم هستم بين هواداران براي چسباندن آن روي خودروها تقسيم خواهد شد. همچنين ما نمايشهاي شبهاي ايراني که عرضه صنايع دستي کشورمان است در روسيه خواهيم داشت. يکي از مهمترين بخشهاي فرهنگي ما ساخت کليپ صلح است و ديگري سرود جام جهاني که در اين خصوص به آقاي صفيپور (رئيس بنياد رودکي) و همکاران ايشان زحمت داديم. من تخصص چنداني در بخش موسيقي ندارم و فقط شنونده هستم، اما بنياد رودکي کار خود را بلد است و کار پيش رو نيز بسيار عالي انجام شده. کار عليرضا قرباني و سالار عقيلي کاملاً مشخص است. اينگونه تصميم گرفته شده بود که ما يک کار فاخر را با همکاري ارکستر سمفوني و ارکستر ملي انجام دهيم که نظر مثبتي نيز روي اين موضوع وجود داشت.
تيم ايران به روسيه اعزام ميشود نه تيمِ فدراسيون
تاج در پاسخ به خبرنگاري که از او پرسيد: «آيا نميشد با يک خواننده کار راحتتر و کمهزينهتري را انجام داد؟»، گفت: بله ميشد کار را سادهتر کنيم و با يک خواننده که علاقهمندان زيادي هم دارد، کار را انجام دهيم. اکنون هم نميتـوانيم مقابل کساني که ميخواهند به تيم ملي کمک کنند و سرودي داشته باشند، بايستيم چون تيم ملي براي کشور است و براي فدراسيون نيست. به روسيه هم کشور ايران اعزام خواهد شد نه تيم فدراسيون. اين را هم بگويم که هر کسي در هر کجاي دنيا ميتواند براي تيم ملي سرود بخواند، اما ما کاري را انجام ميدهيم که در ستاد جام جهاني تصويب شده است و به اين نتيجه رسيديم که با بنياد رودکي وارد اين کار شويم.
پيراهن تيم ملي هنوز رونمايي نشده است
وي درباره اينکه آيا پيراهني که تصوير آن در فضاي مجازي منتشر شده همان پيراهن تيم ملي در جام جهاني خواهد بود، گفت: خير، پيراهن تيم ملي هنوز رونمايي نشده است. متأسفانه يک مجري اين پيراهن را نشان ميدهد که نميدانم منبع آن کجاست. بدون شک چنين مسائلي شما رسانهها و اين مجموعهها را زير سؤال ميبرد. يک روز يک سايت مطلبي در اين خصوص مينويسند که تکذيب ميشود و فردا يکي ديگر مينويسد. بايد بگويم که قرارداد بين فدراسيون و شرکت آديداس اسپانسري بود و بايد مانند تمام دنيا به همين شکل پيش ميرفت، اما پس از بخشنامه ستاد اقتصاد مقاومتي کشور ورود پوشاک به ايران ممنوع شد و فقط در صورتي ميتوانستيم از اين پوشاک استفاده کنيم که آن را در کشور توليد کرده و 60 درصد آن را نيز صادر کنيم که آديداس چنين امکاني را نداشت، بهخصوص اينکه زماني هم براي اين کار نبود.
قرارداد ما با آديداس استعماري و استکباري نيست
رئيس فدراسيون فوتبال ادامه داد: ما به اين دليل با آديداس ادامه ميدهيم که قبلاً قرارداد با آديداس بسته شده بود و امکان بههم زدن قرارداد از سوي فدراسيون وجود نداشت، حتي ما امکان تغيير لوگوي لباسمان را نداشتيم، چون آن را به فيفا فرستاده بوديم و تأييد شده بود و الزام داشتيم که با همين لباس به جام جهاني برويم. به همين دليل با آديداس ادامه داديم و آنها نيز چون ديدند نميتوانند پوشاکي را وارد کنند درخواست دادند که قرارداد اسپانسري به قرارداد تجاري تبديل شده و اين قرارداد نيز استعماري و استکباري نيست که برخي ميگويند اينگونه شرکتها وقتي اسپانسر ميشوند که بتوانند لباسهاي خود را به فروش برسانند. ضمن اينکه ما 70 درصد از شرکت آديداس تخفيف ميگيريم و 30 درصد وجه پرداخت خواهيم کرد که آن را از محل فروش البسه در خارج از کشور فراهم خواهيم کرد. حالا اينکه ما گفته بوديم سود فروش لباسهاي ما 1.5 ميليون دلار ميشود و سايتي از قول ممبيني مينويسد که اين درآمد بستگي به فروش دارد، چيز ديگري است. بله ما اگر بتوانيم لباسهاي بيشتري بفروشيم سود بيشتري خواهيم کرد و اگر فروش ما کم باشد نهايتاً لباسها براي ما رايگان خواهد شد و اگر هم احياناً فروشي نداشته باشيم و يا فروش کم باشد آن 30 درصد را بايد از جيبمان پرداخت کنيم.
پيراهن تيم ملي چيزي است که آن را پذيرفتيم و طرحش مورد قبولمان بوده است
وي يادآور شد: بايد بگويم پيراهن کشورهاي ديگر نيز در جام جهاني با تغييرات نسبتاً کميبا لباسهاي قبلي آنها رونمايي شده و البسه تيمها چندان پيچيده نيست. لباسي هم که ما انتخاب کردهايم چيزي است که آن را پسنديديم و طرح خاصي که اکنون بخواهيم درباره آن صحبت کنيم موضوعي نيست که قابل بحث باشد. پيراهن تيم ملي چيزي است که ما آن را پذيرفتيم و نوع يقه آن و طراحياش مورد قبول بوده است. تاج با اشاره به حذف يوزپلنگ ايراني از روي لباس تيم ملي تصريح کرد: راجع به يوز ايراني که روي پيراهن بوده، اما اکنون نيست بايد بگويم ما جايي را براي طراحي يوزپلنگ پيشبيني کرده بوديم که آديداس حاضر نبود آن را اجرا کند و يک پيشنهاد روي اين طرح روي سينه بازيکنان بود که باز هم پذيرفته نشد و ضمن اينکه تکنولوژي لباس با اين شرايط از بين ميرود. حالا ما يوز را يک دوره روي لباس داشتيم که آن هم با فعاليت خود فدراسيون فوتبال انجام شده بود و حالا اينکه ميگويند يوز حذف شد، منقرض شد و... موضوع ديگري است. البته ما اين مسئله را از رسانهها ميپذيريم که آنها بايد چيزي بنويسند که مخاطب بخواند، ولي من هم با آقاي صفيپور (رئيس بنياد روکي) موافقم که با سرود تيم ملي و ساير مجموعهها اتقافي تغيير نميکند و تيم ملي بدون توجه به اين مسائل کار خودش را انجام خواهد داد.
از 18 تيم ملي ما 17 تيم از توليد داخلي استفاده ميکنند
رئيس فدراسيون فوتبال درباره اينکه آيا قرار است فدراسيون فوتبال از توليد ملي در بحث پوشاک استفاده کند، گفت: بله ما نيز از توليد ملي حمايت خواهيم کرد و اين کار در فدراسيون در حال انجام است و حتي پيش از اين هم بخشنامه آن وجود داشت که از 18 تيم ملي ما 17 تيم از توليد داخلي استفاده ميکنند و فقط تيم بزرگسالان است که لباسش تفاوت دارد و آن هم به اين دليل است که ما مقدماتي جام جهاني را با همين پيراهنها انجام داديم و قبلاً هم اين لوگو را به فيفا معرفي کرديم که حتي فرصت تغيير قرارداد نداشتيم. تيم ملي هم تا پايان جام ملتهاي آسيا از اين لباسها استفاده خواهد کرد.
اين حرف کاملاً درستي است که لوگوي فدراسيون نياز به تغيير دارد
تاج درباره بحث تغيير لوگوي فدراسيون فوتبال و اينکه آيا تغيير اين لوگو به جام جهاني ميرسد يا نه، گفت: خير تغيير لوگوي فدراسيون فوتبال به جام جهاني نميرسد، اما در اين خصوص فراخوان خواهيم داد تا صاحبنظران در اين خصوص طرح بدهند. اين حرف کاملاً درستي است که لوگوي فدراسيون نياز به تغيير دارد و ما سه چهار ماه است که روي آن کار ميکنيم.