ظريف از اعضاي اجلاس اکو خواستار شد؛
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي‌ايران در بيست و سومين اجلاس وزيران خارجه کشورهاي عضو اکو در تاجيکستان گفت: رفاه مردم منطقه هدف اصلي همه برنامه‌ها و فعاليت‌هاي اکو است و بايد روي آن تمرکز کنيم.
به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف با اشاره به تلاش‌ها براي مقابله با گروه‌هاي تروريستي از جمله داعش در منطقه، تاکيد کرد که شبکه گروه‌هاي افراط‌گرا کماکان جدي‌ترين تهديد عليه منطقه اکوبه شمار مي‌آيد.
، وزيرامورخارجه کشورمان در سخنراني خود در اجلاس وزيران امور خارجه عضو اکو که در دوشنبه پايتخت تاجيکستان برگزار مي‌شود، ضمن تشکر و قدرداني از دولت و مردم تاجيکستان براي ميزباني اين نشست مهم، گفت: سرنوشت‌هاي ما به عنوان اعضاي يک منطقه در هم تنيده شده است، شکست و موفقيت در يک بخش از منطقه روي همه ما تاثيرگذار خواهد بود. همکاري ما نه فقط به دليل همجواري جغرافيايي بلکه به دليل قرابت‌هاي زياد در بسياري از زمينه‌هايي است که در آن اشتراکات داريم، از جمله تمدن، فرهنگ، مذهب و تاريخ. ما همگي در اين کشتي سوار شده‌ايم و با فرصت و چالش‌هاي مشابه مواجهيم.
ظريف با بيان اينکه ژئوپليتيک منطقه به دليل مشکلات و چالش‌هاي مداوم پيچيده‌تر شده است، افزود: نزديک به دو دهه است که مداخلات خارجي، تروريسم و افراط‌گرايي بخش‌هاي زيادي از منطقه گسترده ما را بي‌ثبات کرده است. افراط‌گرايي خشونت‌آميز تهديدي عليه منطقه اکو است. عليرغم شکست داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي در ميدان نبرد و نابودي خلافت خودخوانده آنها، شبکه بزرگ گروه‌هاي افراط‌گرا، به ويژه داعش در غرب، جنوب و آسياي مرکزي کماکان جدي‌ترين تهديد براي منطقه اکو به شمار مي‌آيد. ما نيازمند ايجاد و همکاري روي يک راهبرد منطقه‌اي مشترک براي توقف گسترش ايدئولوژي نفرت آنها و قطع منابع مالي‌شان هستيم.
وزير خارجه کشورمان گفت: دولت ايران همواره براي تعيين يک راهبرد جامع مقابله با تروريسم و افراط‌گرايي که مناسب وضعيت منطقه‌مان باشد، آمادگي دارد. در همين زمينه فعاليت مشترک براي مقابله با قاچاق موادمخدر مي‌تواند يکي از مهم‌ترين منابع گروه‌هاي تروريستي و افراط‌گرا را از دستان‌شان بيرون آورد.
وي ادامه داد: ما علاوه بر اين با چالش‌هاي ديگر، از جمله تخريب محيط زيست، تغييرات آب و هوايي، خشکسالي، طوفان گرد و غبار و فقر در برخي بخش‌هاي جامعه مواجهيم که نيازمند رسيدگي است. ما به عنوان کشورهاي عضو اکو براي رويارويي با اين چالش‌ها بايد ظرفيت اکو را توسعه و پتانسيل‌هاي آن را تا بالاترين حد ممکن افزايش دهيم. اکو يک عرصه چندجانبه منحصر به فرد براي بسيج کردن منابع فردي‌مان براي دستيابي به اهداف جمعي و مقابله با فجايع فراملي مشترک است.
ظريف گفت: ما با همکاري يکديگر مي‌توانيم يک منطقه اکو قدرتمند ايجاد کنيم. هر يک از اعضاي اين سازمان از منابع و پتانسيل‌هاي متعدد بهره‌مند است. ما مي‌توانيم با يکديگر همکاري و تلاش کنيم تا به توسعه منطقه‌اي پايدار، جامع و قدرتمند دست يابيم.
رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان در ادامه بيان کرد: در اين به هم پيوستگي و پس از گذشت سه دهه از عمر اکو، اين سازمان ظرفيت خود را براي کمک به کشورهاي عضو به منظور حرکت به سمت توسعه و يکپارچگي ثابت کرده است. اکو در سالهاي اخير به يک بازيگر قابل رويت در عرصه جهاني و يک شريک قابل اعتماد براي جامعه بين‌المللي در اجراي طرح و برنامه‌هاي جهاني تبديل شده است.
وي با تاکيد بر اينکه ايران به طور قوي به مزيت‌هاي حاصل ازهمکاري و تعامل منطقه‌اي باور دارد و هميشه تعهد کامل خود را به اهداف سازمان و برنامه‌ها و توافقات با سازمان نشان داده است گفت:ما متعهد به ايجاد يک منطقه اکو قدرتمند و مرفه هستيم و منابع قابل توجهي را در چارچوب کمک‌هاي توسعه‌اي اختصاص داده و مصمم هستيم تا همکاري جنوب-جنوب را در چارچوب سازمان اکو گسترش دهيم.
رئيس دستگاه ديپلماسي ايران در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد بر اهميت تجميع بودجه و منابع مالي براي اجراي موثر برنامه‌هاي اکو تصريح کرد: بنابراين تمام کشورهاي عضو بايد منابع مالي مازاد را براي کمک به حصول اهداف و خواسته‌هاي مشترکمان از طريق يک طرح مناسب اختصاص دهند.
وي گفت: انتظار ميرود که در سال‌هاي آينده تا 2025 به تجارت گسترش يافته درون منطقه‌اي و بخش بزرگتري از تجارت جهاني، تسهيل فضاي تجاري و توسعه صنعت گردشگري، ارتباط بهتر، همکاري پيشرفته‌تر در زمينه انرژي، محيط زيست سالم و سيستم‌هاي آسان صدور ويزا دست يابيم. براي رسيدن به اين اهداف بايد منابع مان را براي توسعه ظرفيت‌هاي سازمان به کار گيريم تا بتوانيم به گونه‌اي موثر و به موقع به نيازهاي کشورهاي عضو پاسخ دهيم.
ظريف همچنين خاطرنشان کرد: اقتصاد ايران در سال‌هاي اخير نشان داد که داراي پتانسيل گسترده براي رشد و توسعه است. تحريم‌هاي اقتصادي نه تنها ايران را متوقف نکرد بلکه موجب اتحاد مردم براي توسعه ظرفيت‌هاي داخلي شد. دستيابي به نرخ رشد خوب در سال گذشته ثابت کرد که اقتصاد ايران مي‌تواند به يکي از اقتصادهاي جهاني در حال ظهور در 20 سال آينده تبديل شود. انتخاب استراتژيک ما براي دستيابي به اين رشد پايدار و متوازن، حاصل مشارکت گسترده جهاني از طريق ترتيبات چندجانبه و منطقه‌اي از جمله استفاده از ترانزيت توسعه يافته و حمل و نقل از مسير کريدورهاي شمال به جنوب و جنوب به غرب است. ما قويا بر اين باوريم که اقتصاد و امنيت مي‌تواند تنها از طريق همکاري با يکديگر حاصل شود و منابع مشترک مي‌تواند ما را در عرصه منطقه‌اي و جهاني به هم پيوند دهد و امنيت منطقه‌اي و جهاني را تضمين کند. وي در بخش پاياني سخنان خود از تلاش‌هاي دبيرکل سازمان و دستاوردهاي متعدد اکو که در نتيجه رهبري وي حاصل شده است، قدرداني و تاکيد کرد که با تقويت حمايت از اکو، اين سازمان توانسته به سمت دستيابي به اهداف و برنامه‌هاي ارزشمند خود حرکت کند و تعهد و مشارکت فعال تمام کشورهاي عضو موفقيت ايجاد يک منطقه اکوي قدرتمند را تضمين خواهد کرد. ظريف پيشنهاد کرد که همه کشورهاي عضو براي تحقق «چشم انداز- اکو 2025» منابع مالي بيشتري را براي دستيابي به اهداف مشترک اختصاص دهند.
وي افزود: با توجه به چشم انداز - اکو 2025 به عنوان دستور کار، در سال‌هاي آينده بايد شاهد افزايش تجارت درون منطقه‌اي بعنوان بخشي از تجارت جهاني ، تسهيل رژيم‌هاي ويزا و تقويت همکاري‌هاي اقتصاي و زيست محيطي بيشتر باشيم .
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي‌ايران در پايان تاکيد کرد که در عين حال، تحقق چشم انداز - اکو 2025 نياز به يک دبيرخانه بسيار حرفه‌اي و قوي دارد .
سازمان همکاري‌هاي اقتصادي - اکو - شامل 10 کشور، ايران ، جمهوري آذربايجان ، ترکيه ، افغانستان ، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقيزستان ، تاجيکستان و پاکستان است .


جنگ هسته‌اي اجتناب‌ناپذير است
يک ژنرال بازنشسته در زمان شوروي معتقد است که پوتين شکست را نمي‌پذيرد و جنگ هسته‌اي ميان آمريکا و روسيه اجتناب‌ناپذير است.به گزارش ايسنا از ديلي استار، اوگني بوژسينکي يک ژنرال بازنشسته در ارتش شوروي، گفت: روسيه در جنگ با آمريکا و استفاده از تسليحات هسته‌اي متوسل خواهد شد؛ چراکه روسيه در موضوع قدرت نظامي‌از آمريکا عقب افتاده است. پوتين ترجيح مي‌دهد تا فرمان حمله هسته‌اي را صادر کند تا شکست را بپذيرد.وي ادامه داد: روسيه هيچگونه شکستي را در برابر آمريکا و غرب تحمل نمي‌کند؛ بنابراين استفاده از تسليحات هسته‌اي اجتناب‌ناپذير است.اين در حالي است که احتمال درگيري ميان آمريکا و روسيه در سوريه به اوج رسيده بود.

اختلاف نظر برجامي‌فرانسه با آمريکا
رييس‌جمهور فرانسه در مصاحبه با يک مجله آمريکايي از تصميمات ترامپ در خصوص خروج از توافق پاريس و تهديد به خروج از توافق هسته‌اي انتقاد کرد.به گزارش ايلنا، امانوئل ماکرون به اختلافات شديد با ترامپ اشاره کرده و گفته « من هميشه بسيار روشن و شفاف درباره اين اختلاف‌نظر‌ها صحبت کرده‌ام. به اين صورت نيست که چون ما متحد هستيم با هم اختلاف‌نظر نداشته باشيم. روابط دوجانبه قوي ما در واقع ما را قادر ساخته تا در مورد راه‌هاي سازنده خود واگرا باشيم.»ماکرون گفته که « مذاکرات شفاف و صريحي که با ترامپ داشتم را تحسين مي‌کنم؛ چرا که به ما کمک کرد همديگر را درک کنيم. چه در مورد ايران چه در مورد تجارت.

پيگيري لايحه جامع انتخابات
نايب رئيس کميسيون شوراها از حضور وزير کشور در جلسه کميسيون خبر داد و گفت: وزير متعهد به پيگيري مسائل حوزه مديريتي و تعيين تکليف لايحه جامع انتخابات شد.اميرخجسته در گفت‌وگو با خانه‌ملت با اشاره به سوال سه نماينده از وزير کشور، تصريح کرد: سوالات درباره نحوه مديريت کشور در سال جاري، رفع اشکالات مديريتي، چالش بانک‌ها و وضعيت سپرده گذاران، مديريت بحران و عدم اختيار وزير کشور در اين حوزه و لايحه جامع انتخابات مطرح شد.وي ادامه داد: نمايندگان تاکيد کردند تا دولت هرچه سريعتر لايحه جامع انتخابات را به مجلس ارايه کند که در پي آن وزير کشور متعهد به پيگيري لايحه شد و حوادث طبيعي ناگوار سال 1396 نيز مطرح شد.


قاچاق مواد منفجره در پوشش مواد مخدر
روز گذشته قاچاقچيان حمل کننده اقلام قاچاق به داخل کشور براي اولين بار از مواد مخدر براي انتقال مواد منفجره و سلاح به داخل کشور استفاده کردند.به گزارش ايسنا، در راستاي تلاش‌هاي کشورهاي ثالث متخاصم در انجام اقدامات تروريستي در داخل خاک ايران روز گذشته براي اولين قاچاقچيان حمل کننده اقلام قاچاق به داخل کشور از مواد مخدر براي انتقال مواد منفجره و سلاح به داخل کشور استفاده کردند.اخيرا عده‌اي در قبال دريافت مبالغ بيشتر نسبت به انتقال اسلحه و مواد منفجره براي انجام اقدامات تروريستي در داخل ايران اقدام مي‌کنند که اين انتقال تا به امروز از طريق جاسازي اين اقلام در ديگر کالاهاي قاچاق بوده اما روز گذشته براي اولين بار قاچاقچيان نسبت به جاسازي اين ادوات و مواد منفجره و موادمخدر اقدام کردند که با هوشياري سربازان گمنام امام زمان شناسايي و عوامل آن دستگير شدند.

ناکامي‌تروريست‌ها در تصرف برجک ناجا
روابط عمومي‌قرارگاه قدس نيروي زميني سپاه در اطلاعيه‌اي از اقدام قاطعانه رزمندگان اين قرارگاه در ناکام گذاشتن حمله بامداد سه شنبه تروريست‌ها به يک برجک مرزباني در منطقه مرزي ميرجاوه خبر داد.به گزارش ايسنا، روابط عمومي‌قرارگاه قدس نيروي زميني سپاه در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: در ساعت يک و 30 دقيقه بامداد امروز (سه‌شنبه ۲۸ فروردين‌ماه ) يک تيم تروريستي از داخل خاک پاکستان با حمله به برجک مرزباني ناجا در «ميل مرزي ۸۹»، قصد تصرف آن را داشتند که با مقاومت شديد نيروهاي مرزباني مستقر در برجک مواجه و با ورود نيروهاي احتياط به منطقه براي کمک به آنها ، طي يک درگيري شديد ، اقدام قاطعانه و بموقع رزمندگان اسلام تروريست‌ها را در دستيابي به هدف شوم خود ناکام گذاشتند. اين اطلاعيه مي‌افزايد : در اين درگيري سه نفر از تروريستها به هلاکت رسيدند و تعدادي زخمي‌و متواري شدند و بر اثر برخورد يک دستگاه خودروي نيروهاي احتياط با يک تله انفجاري، دو تن از رزمندگان دلاور سپاه شهيد و دو تن ديگر نيز زخمي‌شدند. گفتني است؛ همچنين در حمله ناکام تروريست‌ها به اين برجک ، يکي از مرزبانان دلاور نيروي انتظامي‌نيز به شهادت رسيد. در اين اطلاعيه تاکيد شده است:نيروهاي مستقر در منطقه اعم از رزمندگان دلاور نيروي زميني سپاه ، مرزبانان غيور نيروي انتظامي‌و ساير نيروهاي امنيتي و دفاعي غيرتمند جمهوري اسلامي‌ايران، از آمادگي کامل براي مقابله قاطعانه با هرگونه تحرک و اقدام از سوي دشمنان انقلاب و ملت ايران برخوردار بوده و از کشورهاي دوست و همسايه انتظار دارد خاک خود را محل جولان مزدوران استکبار جهاني قرار ندهند.

اعتراض بانکدار ترکيه‌اي به ۱۰۵ سال زندان
وکلاي محمد‌هاکان آتيلا به حکم ۱۰۵ سال زندان براي او اعتراض کرده و گفته‌اند که او تنها يکي از مسيرهايي بوده که رضا ضراب براي پولشويي از او استفاده مي‌کرده است.به گزارش ايلنا از بلومبرگ، بانکدار ترکيه‌اي در ماه ژانويه در خصوص کمک به دور زدن تحريم‌هاي ايران تفهيم اتهام شد و همين مساله که منجر به اعلام حکم ۱۰۵ سال زندان براي او شده بود، زمينه‌اي براي مخالفت با حکم قاضي را فراهم آورد.بر اساس اين گزارش، وکلاي «محمت‌هاکان آتيلا» رييس بانک ترکيه‌اي روز دوشنبه مدارکي را در ۶۲ صفحه تهيه کردند و در آن چندين يافته اداره عفو مشروط آمريکا را مورد بحث قرار دادند. طبق توصيه اداره عفو مشروط آمريکا، ۱۰۵ سال زندان بر اساس قانون مجازات آمريکا براي آتيلا در نظر گرفته شده است اما وکلاي آتيلا گفته‌اند که او فقط يک دروازه‌بان براي طرح‌هاي پولشويي «رضا ضراب» تاجر طلاي شناخته شده ايراني-ترکيه‌اي بوده و مستحق حبس ابد نيست. وکيل مدافع آتيلا در دفاعيه او نوشته: «توصيه اين اداره سختگيرانه و کاملا غيرمنصفانه است.»بر اساس اين گزارش، آتيلا که در تاريخ ۱۶ ماه مي‌روانه زندان خواهد شد، به اين حکم اعتراض کرده و درخواست حکم زندان کمتر از ۵ سال را کرده است. بازپرسان در جلسه دادگاه او گفته بودند حکم ۲۰ سال زندان براي پرونده‌هايي مشابه پرونده او اعمال شده است و کمتر ۱۵ سال را براي اين پرونده پيشنهاد نمي‌کنند.

احداث نيروگاه آبي بين ايران و ارمنستان
نمايندگان مجلس با دو فوريت لايحه‌اي موافقت کردند که درصورت تصويب نهايي، جمهوري اسلامي‌ايران سهم خود براي احداث نيروگاه آبي بر روي رودخانه ارس را انجام و طرف ارمني نيز تعهدات خود را در اين زمينه عملياتي مي‌کند.به گزارش ايلنا، نمايندگان در نشست علني که بررسي دو فوريت لايحه احداث و بهره‌برداري نيروگاه آبي رودخانه ارس بين ايران و ارمنستان اختصاص داشت، با اين دوفوريت موافقت کردند.به موجب اين لايحه دوفوريتي که با ۱۲۸ راي موافق، ۱۸ راي مخالف و ۵ راي ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماينده حاضر به تصويب رسيد، جمهوري اسلامي‌ايران سهم خود براي احداث نيروگاه آبي بر روي رودخانه ارس را انجام و طرف ارمني نيز تعهدات خود را در اين زمينه عملياتي مي‌کند.

پيگيري تعلل در اجراي حکم مرتضوي
سخنگوي کميسيون حقوقي و قضايي مجلس با اشاره به اظهارنظر سخنگوي قوه قضاييه مبني بر اينکه هنوز مرتضوي را پيدا نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: زماني که همسر آقاي مرتضوي مي‌گويند ايشان در تهران است، نشان مي‌دهد که سخنگوي قوه قضاييه عجله کردند و اين حرف را زدند.به گزارش خانه ملت؛ حسن نوروزي با اشاره به عدم اجراي حکم مرتضوي، گفت: آقاي مرتضوي تهران هستند و چون خودشان هم قاضي بودند قاعدتا تن به اجراي حکم مي‌دهد.وي با اشاره به اظهارنظر سخنگوي قوه قضاييه مبني بر اينکه هنوز مرتضوي را پيدا نکرده اند، خاطرنشان کرد: زماني که همسر آقاي مرتضوي مي‌گويند ايشان در تهران است، نشان مي‌دهد که سخنگوي قوه قضاييه عجله کردند و اين حرف را زدند. من نيز از ابتدا گفتم که ايشان در تهران و تحت کنترل هستند. زماني که متهم تفهيم اتهام مي‌شود و قرار صادر شده يعني تحت کنترل است. مرتضوي چون مي‌داند که فرار از قانون جرم است و او نيز تحت کنترل است؛ پيدا مي‌شود.


ابهام‌هاي رجل سياسي برطرف شود
يک فعال سياسي اصلاح طلب درباره شروط ابلاغي جديد از سوي شوراي نگهبان براي رجل سياسي گفت: معتقدم اگر ابهامي‌در شروط رجل سياسي وجود دارد مجلس شوراي اسلامي‌بايد آن را مشخص کند نه شوراي نگهبان. شوراي نگهبان بايد به استناد آنچه که مجلس روشن، شفاف و ظابطه‌مند تصويب مي‌کند، دست به اقدام بزند. حجت الاسلام مصطفي درايتي در گفت‌وگو با ايلنا در پاسخ به اين که يکي از شروط ابلاغي اين است که کساني که در جريان اعتراض‌هاي سال ۸۸ محکوميتي داشتند نمي‌توانند به عنوان نامزد در انتخابات شرکت کنند آيا اين با بيانات اخير رهبري منافاتي ندارد، گفت: بسياري از اين رفتار‌ها در زمان امام وجود داشت و در حال حاضر هم برخي افراد رفتارهايي را انجام مي‌دهند که با فرمايشات رهبري منافاتي پيدا مي‌کند؛ ‌مصاديقي مطرح مي‌شود که در حوزه کار عمومي‌و تخصصي سياسي به هيچ عنوان قابل قبول نيست و اين گونه عملکرد قطعا بر مشکلات سياسي خواهد افزود.


آيت‌ا... جنتي ازواردات بي رويه انتقاد کرد؛
دبير شوراي نگهبان گفت: اعتماد مردم سرمايه‌ بزرگي است؛ از همين رو وضعيت بانکي کشور نبايد به جايي برسد که اعتماد مردم به آن کم و يا خداي نکرده سلب شود و رو به بانک‌هاي خارج از کشور بياورند. به گزارش ايلنا، آيت‌ا... جنتي در ديدار با کميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: شما به عنوان نماينده مجلس سعي کنيد ارتباطتان با مردم هر چه بيشتر و گرم‌تر شود. مهم آن است که عملکرد شما به گونه‌اي باشد که مردم در قلب‌شان نسبت به انتخاب شما احساس رضايت داشته باشند. دبير شوراي نگهبان با اشاره به محدوده‌ اختيارات نمايندگان و برخي انتظارات مردم از آنها، افزود: برخي توقعات مردم از نمايندگان در حوزه‌ اختيار آنان نيست و طبيعتاً در آن زمينه نمي‌توانند کاري انجام دهند، اما بعضي ديگر از انتظارات مردم از عهده شما نمايندگان بر مي‌آيد و بايد در جهت تسهيل و برآورده شدن آنها تلاش کنيد. از جمله وظايف مهم نمايندگان اين است که رابط بين مردم و دولت و دستگاه‌هاي اجرايي باشند. وي ادامه داد: در موضوع پيگيري امور و مشکلات مردم فقط بحث نمايندگي و وظيفه اداري مطرح نيست، بلکه اين يک وظيفه‌ شرعي است و هر کس که مي‌تواند گره‌اي از مشکلات مردم را باز کند بايد آن را به عنوان وظيفه‌ شرعي خود قلمداد کند. جنتي با تاکيد بر ضرورت نظارت نمايندگان بر امور اجرايي، تصريح کرد: شما که به عنوان کميسيون قضايي مشغول فعاليت هستيد لزوماً نبايد به کار قضايي و حقوقي اکتفا کنيد، بلکه بايد در مسائل و مشکلات جاري مملکت که معضلاتي ايجاد نموده، ورود کرده و نظارت کنيد. دبير شوراي نگهبان گفت: به عنوان نمونه شما بايد از معوقات بانکي که متأسفانه يکي از معضلات اقتصادي ما شده است اطلاع داشته باشيد و در جهت حل آن اقدام کنيد. وي با اشاره به معضلات بانکي و پولي کشور اظهار داشت: اعتماد مردم سرمايه‌ بزرگي است؛ از همين رو وضعيت بانکي کشور نبايد به جايي برسد که اعتماد مردم به آن کم و يا خداي نکرده سلب شود و رو به بانک‌هاي خارج از کشور بياورند. جنتي با تاکيد بر توجه جدي مسئولان به مشکلات اقتصادي کشور افزود: دولت و مجلس بايد براي اموري مانند توليد و اشتغال که در سرنوشت کشور تأثير زيادي دارد و از اهم مباحث اقتصادي است و متأسفانه معضلاتي را در جامعه ايجاد کرده، فکر اساسي بکنند. دبير شوراي نگهبان موضوع قاچاق را مايه‌ تباهي اقتصاد و توليد کشور دانسته و گفت: متأسفانه اين همه جنس قاچاق، کفش، پوشاک و اجناسي از اين دست به وفور از ترکيه و چين به داخل کشور قاچاق مي‌شود که باعث رکود توليد داخلي، تعطيلي برخي کارخانه‌ها و درنتيجه بيکاري بسياري از کارگران زحمتکش شده است. وي با اشاره به نام گذاري سال ۹۷ به نام حمايت از کالاي ايراني توسط مقام معظم رهبري، گفت: شما نمايندگان هرچه مي‌توانيد مردم را تشويق به استفاده از کالاي ايراني کنيد. حمايت از کالاي ايراني نه تنها وظيفه‌ شرعي بلکه وظيفه ملي و ناشي از عِرق ملّيت است.
يک عضو شوراي مرکزي فراکسيون نمايندگان ولايي با اشاره به تهيه طرح سوال جديد از رئيس‌جمهور از جمع‌آوري حدود ۳۰ امضا براي اين سوال خبر داد و گفت که هنوز طرح سوال تقديم هيئت رئيسه نشده و حدنصاب لازم امضا را ندارد.
محمدجواد ابطحي در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به تهيه طرح سوال جديد از رئيس جمهوري از سوي تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌خاطرنشان کرد: ما وکلاي ملت حق سوال از همه مسئولين از جمله رئيس جمهور را داريم و رئيس جمهور هم موظف است که پاسخگو باشد متاسفانه آقاي روحاني ميکروفون يک طرفه دارد و کمتر مي‌شنود.
وي افزود: آقاي روحاني که خود را سخنگوي ملت مي‌داند بايد بداند که ما نمايندگان هم به اندازه خود سخنگوي ملت هستيم و بايد فضايي ايجاد شود که امکان طرح سوال از رئيس‌جمهور فراهم شود تا افکار عمومي‌قانع شوند در حالي که متاسفانه امروز افکار عمومي‌مي‌گويد مجلس و دولت و قوه قضائيه کنار هم ايستادند و سر ملت کلاه مي‌گذارند.
ابطحي درباره محورهاي سوال جديد از رئيس‌جمهوري اظهار داشت: در اين سوال بحث عدم اجراي قانون توسط رئيس‌جمهور مورد پرسش قرار دارد چرا که بنابر برنامه ششم به دولت تکليف شده تا پايان سال ۹۶ سامانه شفاف‌سازي حقوق و درآمد را ايجاد کند که البته اين مهلت به اتمام رسيد و دولت چنين نکرد.
نماينده اصولگراي خميني‌شهر در مجلس شوراي اسلامي‌خاطرنشان کرد: بنابر اين قانون تمام کارکنان دولت از بنده نماينده و استاد دانشگاه تا مسئولان ديگر دولتي و وزرا و رئيس‌جمهور بايد حقوق و مزاياي خود را شفاف کنند و هر شهروندي که وارد اين سايت شود مي‌تواند جزئيات حقوق مسئولان را ببيند.
اين عضو جبهه پايداري در مجلس شوراي اسلامي‌يادآور شد: دولتي که ادعاي شفاف‌سازي دارد و مي‌خواهد روي بخش‌هاي مختلف نورافکن بياندازد بايد در مورد اين قانون بهتر عمل کند.
ابطحي در پايان با بيان اينکه اين طرح سوال هنوز تقديم هيئت رئيسه نشده است، گفت: همچنان در حال جمع‌آوري امضا براي اين سوال هستيم و تاکنون حدود ۳۰ امضا جمع شده و به حدنصاب نرسيده است.


وزير خارجه اسبق و مشاور امنيت ملي باراک اوباما سياست‌هاي ترامپ در حل مشکلات خاورميانه را مورد استهزا قرار داد و نسبت به خروج آمريکا از توافق هسته‌اي هشدار داد و گفت: « اين کار دولت را ايزوله کرده و به اقداماتي که در مورد کره شمالي در سر دارد؛ ضربه مي‌زند.» به گزارش ايلنا از‌هاآرتص، «سوزان رايس» در کنفرانس سالانه جي-استريت که يک گروه يهودي در آمريکاست از توافق هسته‌اي دفاع کرد و گفت: ما چنين تصميمي‌را در زماني مي‌گيريم که مذاکرات با کره شمالي را در پيش داريم. اين کار به آن‌ها پيام مي‌دهد که آمريکا غيرقابل اعتماد است. من فکر مي‌کنم اين اتفاق از هر لحاظ فاجعه است. اين کار تندرو‌ها در ايران را که از اول اين توافق را دوست نداشتند هم تقويت خواهد کرد. وي ترامپ را براي اينکه قبل از رياست جمهوري گفته بود رسيدن به صلح در خاورميانه کار ساده‌اي است، مسخره کرد.  رايس، «جرارد کوشنر» داماد دونالد ترامپ و «ديويد فريدمن» سفير آمريکا در اسرائيل را مسخره کرد و گفت: «اين‌ها خود را کار‌شناس خاورميانه مي‌دانند.» وي از توافق هسته‌اي بين ايران و قدرت‌هاي جهان دفاع کرد و گفت: « واقعيت اين است که اين توافق کارساز بوده است. همه توانايي‌ها و راه‌هاي ايران به سمت سلاح هسته‌اي مسدود شده است. اين موضوع توسط جامعه اطلاعاتي آمريکا هم تاييد شده است و حتي برخي شخصيت‌ها در تشکيلات دفاعي اسرائيل هم از آن آگاه هستند. ما از موقعيتي که ايران دو سه ماه تا توسعه سلاح اتمي‌فاصله داشت، دور شديم. امروز ما قادريم براي چندين سال بر آنچه ايران درصدد انجام آن است، نظارت کنيم.» رايس نسبت به خروج آمريکا از توافق هسته‌اي هشدار داد و گفت: «اين کار دولت را ايزوله کرده و به اقداماتي که در مورد کره شمالي در سر دارد، ضربه خواهد زد.» وي گفت: « ما امروز در طرف ترامپ بولتون و پومپئو را داريم که منتقدان افراطي توافق هسته‌اي هستند و قسم خورده‌اند که اين توافق را نابود کنند. ايران در موقعيتي خواهد بود که مي‌تواند صادقانه اثبات کند که به تعهداتش پايبند بوده و آمريکا اين تعهدات را زير پا گذاشته است. اين رفتار، آن‌ها را آزاد خواهد کرد. اگر آن‌ها تصميم داشته باشند که برنامه هسته‌اي‌شان را از سر بگيرند و آن را دنبال کنند هيچ محدوديتي نخواهند داشت.»
فرمانده نيروي زميني ارتش تشريح کرد؛
فرمانده نيروي زميني ارتش گفت: آمريکا جهت تامين منافع خود، راهبرد جنگ بي پايان را در دستور کار قرار داده و با مديريت داعش، بي ثباتي در منطقه را هدف گذاري کرده است. به گزارش ايلنا، امير سرتيپ کيومرث حيدري گفت: ما در منطقه از جغرافياي جهان قرار داريم که استکبار جهاني به دنبال به آشوب کشاندن آن است. با اين حال ما خوشبختانه توانسته‌ايم با وجود تمام برنامه‌هاي ضد امنيتي و توطئه‌هاي گوناگون امنيت کشور را برقرار نماييم.
فرمانده نيروي زميني ارتشگفت: پايان سيطره سياه، خونين و خيانت بار داعش بر جغرافياي کشورهاي عراق و سوريه مي‌تواند سرآغاز فصل جديدي از تحولات در منطقه و جهان باشد. اين دستاورد به برکت خون شهداني است که مظلومانه و مقتدرانه در برابر وحشي‌ترين گروه تروريستي جهان ايستادند و پرچم کفر داعشي را سرنگون کردند. حيدري خاطرنشان کرد: داعش، جبهه النصره و ساير گروه‌هاي مزدور و تروريستي تکفيري وابسته، که در ذيل چتر حمايت آشکار آمريکا، رژيم صهيونيستي و هم پيمانان آنها در منطقه رشد و توسعه پيدا کرده بودند و در طول چندين سال فساد، کشتار و خونريزي در سوريه و عراق فجايعي سهمگين و غيرقابل تصور به بار آوردند. همان دست‌هايي که با ايجاد داعش، آن را ابزاري براي ظلم و جنايت عليه مردم در سوريه و عراق قرار دادند، امروز پس از شکست در آن مناطق به دنبال انتقال داعش به افغانستان هستند و کشتارهاي اخير در اين کشور در واقع آغاز همين نقشه است. بر اين اساس آمريکا به دنبال آن است که اين منطقه روي خوش نبيند و دولت‌ها و ملت‌هاي منطقه به خود مشغول باشند. وي تصريح کرد: کاملا واضح و آشکار است که آمريکايي‌ها خود عامل اصلي ناامني در افغانستان هستند و کشتارهايي که به اسم مذهب در اين منطقه، از حدود بيست سال قبل انجام گرفت، مستقيم يا غيرمستقيم بوسيله عوامل آمريکا بود و اکنون نيز به دنبال آن هستند که با ايجاد ناامني، حضور ناميمون خود را موجه جلوه دهند و اهداف سياسي و اقتصادي شان را پيش ببرند.
فرمانده نيروي زميني ارتش گفت: تروريسم تهديد بزرگي نه فقط براي منطقه خاورميانه بلکه براي همه جهان بالاخص اروپاست و در ساليان اخير عمق و دامنه خطرات ناشي از تروريسم براي همه جهان روشن شده است، لذا انتظار جمهوري اسلامي‌ايران از همه کشورهاي اروپايي و دول خاورميانه آن است که با درس گرفتن از حوادث ساليان اخير عزم جدي خويش را براي مقابله با تروريسم و عوامل پيدايش و رشد آن جزم کرده و در اين راه از بکارگيري استانداردهاي دوگانه و تقسيم تروريسم به تروريسم خوب و بد اجتناب کنند.