ايراد سامانه بورس به زودي برطرف مي‌شود
مدير عامل شرکت مديريت فناوري بورس گفت: در حال حاضر از نظر زير ساخت اين وبسايت دچار مشکل فني شده که به زودي شناسايي و برطرف مي‌شود. به نقل از فارس، وب‌سايت شرکت مديريت فناوري بورس تهران TSETMC که نمايانگر لحظه‌اي بازار سهام و معاملات اوراق بهادار است، از ابتداي معاملات ديروز با عدم نمايش نماگرهاي بورس تهران مواجه شده است. روز دوشنبه نيز هسته معاملات به دليل بروز ايراد از دسترس خارج شد. مرتضي آنالويي، مدير عامل شرکت مديريت فناوري بورس در گفت‌وگو با فارس با تاييد بروز اختلال در نمايش نماگرهاي سايت TSETMC گفت: در حال حاضر از نظر زير ساخت اين وبسايت دچار مشکل فني شده که به زودي شناسايي و برطرف مي‌شود.

استقبال از کارگاه‌هاي آموزشي بورس کالا
کارگاه آموزشي آشنايي با نحوه انجام معاملات در بازار فيزيکي و روش‌هاي جديد معاملات بورس کالا همچون مناقصه، فوروارد و کشف پريميوم از ساعت ۱۰ صبح با استقبال بازديدکنندگان نمايشگاه بورس در غرفه بورس کالا برگزار شد. به گزارش سنا، تابلوي مناقصه، معاملات کشف پريميوم و پيمان آتي از جمله روش‌هاي معاملاتي نوين بورس کالا هستند که جهت تسهيل معاملات براي فعالان بازارهاي کالايي طراحي شده اند؛ از اين روز امروز کارگاه آموزشي اين معاملات جديد در غرفه بورس کالا برگزار شد که استقبال علاقمندان نشان از جذابيت بالاي اين روش‌هاي معاملاتي دارد. همچنين از ساعت ۱۴ ديروز نيز کارگاه آشنايي با «معاملات طلا و سکه با استفاده از ابزارهاي نوين در غرفه بورس کالا برگزار شد.

عرضه ۱۰ فرآورده پالايشگاه آبان از هفته آينده
مديرعامل بورس انرژي گفت:۱۰ فرآورده از پالايشگاه نفت آبادان در بورس انرژي پذيرش شده و عرضه آن‌ها از هفته آينده آغاز خواهد شد.
سيد علي حسيني مديرعامل بورس انرژي در نشست خبري خود با خبرنگاران گفت: دارندگان مصارف بالاي ٥مگاوات مي‌توانند به صورت مستقيم از نيروگاهها خريد برق داشته باشند؛ اين موضوع در اواخر سال ٩٦عملياتي شد. وي افزود: در بخش فراوره‌هاي صادراتي انرژي نسبت به سال ٩٥ کدهاي معاملاتي رشد ٦٠درصدي داشته است.  به گفته حسيني، امکان صادرات همه فراورده‌هاي نفتي از سوي خريداران خارجي در بورس انرژي وجود دارد و تاکنون به دوازده کشور صادرات داشتيم. اين در حالي است که نفت از طريق بورس انرژي قابليت معامله دارد.

عملکرد پرنوسان بورس‌هاي آسيا
هر چند که پس از انتشار آمار اقتصادي چين بورس‌هاي آسيايي عملکردي پر نوسان داشتند، اما به دليل تغيير تمرکز سرمايه‌گذاران از سوريه به سمت صورت‌هاي مالي شرکت‌ها، زيان‌ها محدود بود.
به گزارش ايسنا به نقل از رويترز، همان گونه که انتظار مي‌رفت بورس‌هاي اروپايي پس از روند صعودي شبانه وال استريت در سطح بالاتر بازگشايي شدند و شاخص " فوتسي ۱۰۰" انگليس ۰.۱۵ درصد، شاخص " دکس" آلمان ۰.۳ درصد و شاخص " کک" فرانسه ۰.۳ درصد افزايش ياقتند.
تغييرات دلار اندک بود و پس از آن که مشخص شد حمله آمريکا، انگليس و فرانسه به سوريه تداوم نخواهد داشت تمايل سرمايه‌گذاران به دارايي‌هاي امن‌تر نظير اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داري کاهش يافت. 
آمارهاي رسمي‌منتشر شده از اقتصاد چين نيز نشان داد که اقتصاد اين کشور در سه ماهه نخست امسال رشدي ۶.۸ درصدي داشته است که مشابه آمار سه ماهه چهارم سال قبل است. با اين حال آمار جداگانه ديگري نشان داد که توليد صنعتي اين کشور در ماه مارس پايين‌تر از انتظارات بوده و سرمايه‌گذاري در دارايي‌هاي ثابت کند شده است و اين امر باعث کندتر شدن رشد بازارها شد. رابرت سابارمن- کارشناس اقتصادي ارشد بازارهاي مالي آسيا به جز ژاپن در موسسه " نامورا" گفت: اينجا دو داستان متفاوت داريم: يکي رويکرد عقب نشيني و يکي پيشروي، هر چند که اقتصاد چين به سرعت در حال متوازن‌تر شدن است و فاکتورهاي رشد متنوع تر مي‌شوند اما کاهش رشد در بخش‌هايي چون صنعت، سرمايه و مصرف که از بخش‌هاي قديمي‌تر اقتصادي چين هستند باعث کاهش توليدات ماه مارس شده‌اند.
شاخص بورس‌هاي منطقه آسيا-اقيانوسيه به جز ژاپن ۰.۱۵ درصد کاهش يافت، شاخص "کسپي" کره جنوبي ۰.۱۵ درصد کاهش يافت و شاخص "‌هانگ سنگ" هنگ کنگ نسبتا بدون تغيير باقي ماند. در چين شاخص " شانگهاي کامپوزيت" ۰.۳۵ درصد کاهش يافت، شاخص " نيک کي ۲۲۵" بورس توکيو تغييري نکرد و بورس استراليا به کمک افزايش در نمادهاي معدني، ۰.۳ درصد افزايش يافت. در معاملات دوشنبه، شاخص " داوجونز اينداستريال" ۰.۸۷ درصد و شاخص " اس اند پي ۵۰۰" ۰.۸ درصد افزايش يافتند که بيشترين افزايش‌ها در نمادهاي تکنولوژي و بخش بهداشت و درمان بود. طبق نظرسنجي بنياد " تامسون رويترز" انتظار مي‌رود شرکت‌هاي اس اند پي ۵۰۰ در گزارش خود سودآوري ۱۸.۶ درصدي را براي سه ماهه نخست سال اعلام کنند که بيشترين ميزان سودآوري هفت سال اخير محسوب مي‌شود.
شاخص دلار در برابر سبدي از ارزهاي مهم جهان نسبتا بدون تغيير و در سطح ۸۹.۱۴۵ واحدي باقي ماند و يورو در سطح ۱.۲۳۸۲ دلاري و هر دلار در سطح ۱۰۷.۰۵۵ ين باقي ماندند. با انتظار افزايش نرخ بهره توسط بانک مرکزي انگليس در ماه مه، پوند به بالاترين سطح از زمان بريگزيت رسيد و هر پوند رقم ۱.۴۳۵۵ دلاري را به ثبت رساند. بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داري آمريکا نيز پس از ثبت رکورد ۲.۸۶۵ درصد در نهايت به ۲.۸۳۴ درصد رسيد.

اصلاح قيمت سهام براي جذب تقاضا
معامله‌گران بورس تهران روز گذشته شاهد حمايت حقوقي‌ها از سهم‌ شرکتهاي پيشرو بودند، اما اصلاح قيمت‌هاي بازار منجر به جذابيت تقاضا به ويژه در گروه پالايشي‌ها، فلزات اساسي و معدني‌ها شد.
شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز شنبه 26 فروردين ماه 97 با افزايش 16 واحدي روي رقم 95 هزار و 522 واحد ايستاد.
شاخص کل هم ‌وزن اما با افزايش 26 واحدي عدد 16 هزار و 691 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 91 واحدي به رقم 101 هزار و 526 واحد دست يافت.
شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 144 واحدي به رقم 67 هزار و 563 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با کاهش 656 واحدي عدد 204 هزار و 934 واحد را به نمايش گذاشت.
ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با افزايش دو واحدي روي رقم يک هزار و 56 واحد ايستاد.
بر اساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي گل گهر با 39 واحد، پتروشيمي‌پرديس با 30 واحد و فولاد مبارکه با 28 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي صنايع پتروشيمي‌جم با 66 واحد، همراه اول با 34 واحد و صنايع پتروشيمي‌خليج فارس با 12 واحد کاهش بيشترين تاثيرمنفي را در محاسبه اين نماگر به دوش کشيدند.
ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 137 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 523 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 38 هزار و 159 نوبت داد و ستد بود.
طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي صنايع لاستيکي سهند، سرمايه‌گذاري ملي ايران، مديريت صنعت شوينده توسعه صنايع بهشهر، واسپاري ملت، پلي‌اکرين ايران، هنکل پاک‌وش، موتور سازان تراکتورسازي ايران و صنعتي بهشهر از سوي ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي پتروشيمي‌فناوران، سرمايه‌گذاري صنعت بيمه، موتورسازي تراکتورسازي ايران، ليزينگ رازي و ايتالران بازگشايي شدند.
ديروز همچنين اطلاعيه بورس تهران براي پذيره‌نويسي 25 هزار واحد سرمايه‌گذاري صندوق سرمايه‌گذاري جسورانه ايده نوتک آشنا از فردا چهارشنبه به مدت 6 روز کاري و به قيمت هر واحد سرمايه‌گذاري معادل با 12 هزار تومان منتشر شد.
روز گذشته در بازار2 بورس تهران که به معاملات درون گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد، کمتر از 100 ميليون سهم بانک انصار به ارزش کمتر از 21.5 ميليارد تومان کد به کد شد.
همچنين در ايران‌خودرو ديزل 15 ميليون سهم به ارزش بيش از 3.5 ميليارد تومان به کدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده انتقال يافت.
همين وضعيت در بيمه سينا با انتقال کمتر از 15 ميليون سهم به ارزش بيش از 1.5 ميليارد تومان ميان سهامداران عمده اين سهم رخ داد. همچنين امروز بيش از 6 ميليون سهم به ارزش بيش از 3 ميليارد تومان کد به کد شد.
بر اساس اين گزارش ديروز بورس تهران در حالي با معاملاتي کم‌حجم شاهد حمايت حقوقي‌هاي سنتي و بازارگردان‌هاي آنها براي حمايت از سهم‌هاي پيشرو در گروه فلزات اساسي، معدني و پالايشي‌ها بود که با پايان اصلاح قيمت سهام در اغلب نمادهاي معاملاتي، امروز تقاضا در بازار اندکي تحريک شد.
در گروه معدني‌ها ديروز نوسان گروه سرب و روي در حالي به چشم مي‌خورد که در بازارهاي جهاني قيمت آلومينيوم به بالاترين سطح خود پس از 7 سال گذشته رسيد. اين اتفاق باعث شده تا اين گروه امروز با اقبال خريداران سهام با وجود کنترل قيمت از سوي سهامداران عمده روبرو شود.
در بورس کالا نيز نگراني از تثبيت ارز 4200 توماني باعث شده تا شرکت‌هاي صادرات‌محور که تا پيش از اين به دليل برخورداري از رانت ارز دولتي به دنبال چشيدن طعم ارز بازار آزاد بودند، با نگراني نسبت به آينده چشم‌اندازي مبهم را براي فعالان اين بازار ترسيم کنند.

مديرعامل کارگزاري صندوق بازنشستگي مطرح کرد؛
وحيد حسن‌پور (مديرعامل کارگزاري صندوق بازنشستگي)، درباره يازدهمين نمايشگاه بين‌المللي بانک، بيمه و بورس گفت: يکي از راه‌هاي ترويج فرهنگ سرمايه‌گذاري و جذب مشارکت عمومي‌جامعه از طريق برگزاري همين نمايشگاه‌هاست که در سال‌هاي اخير توانسته دستاوردهاي مهمي‌مانند ترويج فين‌تک‌ها در تحول آينده بازار سرمايه داشته باشد، به ويژه آنکه به نوعي ما در حال گذار و دگرگوني در بازار سرمايه هستيم.
وحيد حسن‌پور در مورد نوسانات اخير بازار ارز گفت: بازار سرمايه ارتباط تنگاتنگ با متغيرهاي کلان اقتصادي مانند نرخ ارز دارد. براي نمونه تلاطم‌هاي اخير بازار ارز توانسته بورس کالا و اوراق بهادار را تحت تاثير قرار دهد.
به نقل از ايلنا، وحيد حسن‌پور، مديرعامل کارگزاري صندوق بازنشستگي)، درباره يازدهمين نمايشگاه بين‌المللي بانک، بيمه و بورس گفت: يکي از راه‌هاي ترويج فرهنگ سرمايه‌گذاري و جذب مشارکت عمومي‌جامعه از طريق برگزاري همين نمايشگاه‌هاست که در سال‌هاي اخير توانسته دستاوردهاي مهمي‌مانند ترويج فين‌تک‌ها در تحول آينده بازار سرمايه داشته باشد، به ويژه آنکه به نوعي ما در حال گذار و دگرگوني در بازار سرمايه هستيم.
وي درباره ارايه محصولات جديد کارگزاري صندوق بازنشستگي در نمايشگاه امسال، گفت: ما در اين نمايشگاه ۲ محصول جديد ارايه مي‌کنيم. اولين مورد آن مربوط به سامانه معاملات اختصاصي کارگزاري است که سرويس‌هاي مختلفي را براي مشتريان ارايه مي‌دهد.
مديرعامل کارگزاري صندوق بازنشستگي ادامه داد: صندوق بازارگرداني ارزش‌آفرين دومين محصول جديد است که متعلق به هلدينگ‌هاي صندوق است و به عنوان راهکار تامين نقدينگي سهام زيرمجموعه‌‌هاي صندوق بازنشستگي کشور و مديريت آن در بازار سرمايه ايفاي نقش مي‌کند.
وي افزود: در حال حاضر ۵ شرکت زيرمجموعه صندوق بازنشستگي يعني پتروشيمي‌جم، بيمه ملت، کفش ملي، کشتيراني جمهوري اسلامي‌و کشتيراني درياي خزر در اين صندوق به صورت الگوريتمي‌بازار گرداني مي‌شوند.
حسن‌پور در مورد نقش بازار سرمايه گفت: بازار سرمايه نشات گرفته از شرايط اقتصادي کشور است که زيرساخت‌هاي موجود در بازار سرمايه مي‌تواند به کمتر شدن مشکلات اقتصادي و بهبود شرايط بنگاه‌ها از طريق ابزاري مانند سازمان بورس با بهبود شرايط معاملات کمک شاياني کند. وي در مورد نوسانات اخير بازار ارز گفت: بازار سرمايه در ارتباط تنگاتنگ با متغيرهاي کلان اقتصادي مانند نرخ ارز دارد. براي نمونه تلاطم‌هاي اخير بازار ارز توانسته بورس کالا و اوراق بهادار را تحت تاثير قرار دهد.

کتاب "دانشنامه بورس کالاي ايران" به قلم حامد سلطاني‌نژاد و مهدي حاجي‌وند توسط انتشارات بورس منتشر شد.
به نقل از تسنيم، کتاب "دانشنامه بورس کالاي ايران" به قلم حامد سلطاني‌نژاد و مهدي حاجي‌وند در 364 صفحه توسط انتشارات بورس منتشر و در جريان يازدهمين نمايشگاه بورس، بانک و بيمه رونمايي شد.
در مقدمه اين کتاب آمده است: "شفافيت دادوستدها"، "از ميان رفتن واسطه‌ها و دلال‌ها"، "اعمال مکانيزم عرضه و تقاضا براي تعيين قيمت محصولات"، "از ميان رفتن نوسانات کاذب قيمت محصولات"، "مديريت ريسک و محافظت از نوسانات آتي قيمت"، "ايجاد نظام قيمت‌گذاري شفاف بر پايه تعادل ميان عرضه و تقاضا و نياز بازار"، "ايجاد سيستم جمع‌آوري، پردازش و تحليل اطلاعات و آمار توليد، واردات، صادرات و مصرف در جهت اطلاع‌رساني مناسب به بازار و تصميم‌گيري مطلوب معامله‌گران"، "ايجاد هماهنگي ميان بخش‌هاي توليدي و بازرگاني در زمينه واردات، صادرات و بازار مصرف" و ...، از جمله کارکردهاي بازارهاي کالايي در راستاي بهبود شرايط اقتصاد و صنايع در سراسر جهان هستند. بر اين اساس لزوم بهره‌مندي و استفاده از اين مزايا تا جايي پيش رفته است که اين روزها بورس‌هاي کالايي در دنيا از جايگاه و ارج و قرب ويژه‌اي برخوردار شده‌اند.
در کشور ما نيز هر چند از تاسيس و شکل‌گيري بورس اوراق بهادار 50 سال مي‌گذرد، اما بورس کالا از قدمت زيادي برخوردار نيست. بر اين اساس نگاهي به راه‌اندازي بورس کالاي ايران نشان مي‌دهد در راستاي تحقق اهداف برنامه سوم و چهارم توسعه، که مطابق با آنها شوراي عالي بورس موظف به راه‌اندازي و گسترش بورس‌هاي کالايي در ايران شناخته شده بود، بورس فلزات در شهريورماه 1382 و بورس کالاي کشاورزي در شهريورماه 1383 آغاز به فعاليت کردند.
پس از آن نيز بر مبناي قانون بازار اوراق بهادار جمهوري اسلامي‌ايران(مصوب يکم آذرماه 1384 مجلس شوراي اسلامي) و با تصويب شوراي عالي بورس، شرکت بورس کالاي ايران در آذرماه 1385 با درهم آميختن بورس فلزات و بورس کالاي کشاورزي تشکيل شد و پس از پذيره‌نويسي و برگزاري مجمع عمومي، از مهرماه سال 1386 کار خود را زير نظر سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز کرد.
از اين رو با توجه به مزاياي بيشمار گسترش فعاليت بازار سرمايه بويژه بورس کالا در راستاي ارتقاي اقتصاد کشور و نيز بهبود توليد و فعاليت صنايع و شرکت‌ها، لزوم افزايش اطلاع و آگاهي جامعه از سازوکار معاملات در بورس کالاي ايران و نيز آشنايي با اصطلاحات مورد استفاده در اين بازار بيش از پيش احساس مي‌شود؛ آن هم در شرايطي که بازار سرمايه در کشور بيشتر با نام بازار اوراق بهادار و سهام و نيز واژه "بورس" شناخته شده و نام‌آشناي افراد جامعه است.
بر اين اساس تلاش شده تا با تشريح واژه‌هاي تخصصي و مورد استفاده در قوانين، معاملات و ... مرتبط با سازوکارهاي مربوط به قوانين و معاملات بورس کالاي ايران، مجموعه‌اي تحت عنوان "دانشنامه بورس کالاي ايران" براي نخستين بار در کشور جهت آشنايي بيشتر سياست‌گذاران، تصميم‌سازان و تصميم‌گيران اقتصادي کشور، فعالان بخش‌هاي مختلف اقتصادي، پژوهشگران و محققان، دانشجويان، اهالي رسانه، خبرنگاران، عامه مردم و ... به عنوان مخاطبان اين اثر گردآوري، تاليف و تقديم شود.
از سوي ديگر بدليل اين که تا کنون دانشنامه‌اي جامع در حوزه بازار سرمايه کشور، و يا به تفکيک دانشنامه‌اي تخصصي براي هر يک از بورس‌ها تهيه، تدوين و منتشر نشده است، بنابراين در اين اثر تلاش شده تا دامنه واژه‌هاي انتخاب و تشريح شده از واژگان تخصصي بورس کالا قدري فراتر رود تا مخاطباني که آشنايي کمتري با بازار سرمايه دارند نيز بتوانند از اين واژگان و توضيحات آورده شده براي آنها، بهره بيشتري ببرند؛ هر چند که اين واژگان موجب خروج مباحث اين کتاب از قالب دانشنامه‌اي تخصصي براي بورس کالاي ايران نشده‌اند. علاوه بر اين برخي واژگان و اصطلاحات مورد اشاره در اين کتاب از جمله "سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي"، "قانون بهره‌وري بخش کشاورزي و منابع طبيعي"، "قانون نظام جامع دامپروري کشور"، "قانون مبارزه با پولشويي" و ... از آن جهت مورد اشاره قرار گرفته و تشريح شده‌اند که در قوانين و مقررات مربوط به بورس کالاي ايران به آنها اشاره شده است و برخي از اهداف، وظايف و فعاليت‌هاي بورس کالا بر پايه اين اسناد و قوانين و سياست‌هاي قانوني پيش مي‌رود. بنابراين تبيين و توضيح آنها مي‌تواند اطلاعات و آگاهي بيشتري را به مخاطبان در راستاي آشنايي بيشتر با فعاليت‌ها و کارکردهاي بورس کالاي ايران انتقال دهد. گفتني است کتاب "دانشنامه بورس کالاي ايران" نخستين دانشنامه تخصصي است که در بازار سرمايه کشور تاليف و منتشر شده است.

يازدهمين نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانک و بيمه بدون حضور وزير امور اقتصادي و دارايي به عنوان رئيس شوراي عالي بورس، در يک روز سرد بهاري آغاز بکار کرد.
به نقل از تسنيم، يازدهمين نمايشگاه بين المللي بورس، بانک و بيمه (فاينکس 2018) در شرايطي صبح روز دوشنبه و در يک روز سرد بهاري به عنوان مهمترين رويداد ساليانه بازار سرمايه آغاز بکار کرد که در آيين گشايش آن تنها معاون علمي‌و فناوري رئيس جمهور، رئيس کل بيمه مرکزي و رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار حضور داشتند.
اين در حالي است که انتظار مي‌رفت دستکم وزير امور اقتصادي و دارايي به عنوان رئيس شوراي عالي بورس در آيين افتتاحيه يازدهمين نمايشگاه بين المللي بورس، بانک و بيمه حضور داشته باشد که غيبت معنادار وي باعث شد تا فرضيه عدم توجه دولت دوازدهم به بازار سرمايه بيش از پيش تقويت شود.
شايان ذکر است يازدهمين نمايشگاه بين المللي بورس، بانک و بيمه در شرايطي يکي از ضعيف‌ترين مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه را (از لحاظ حضور تيم اقتصادي دولت، نمايندگان مجلس و ...) تجربه کرد که در اقتصادهاي توسعه يافته و پيش‌رو، بازار سرمايه تاثير بسزايي در رشد و شکوفايي اقتصاد و همچنين تامين مالي صنايع و بنگاهها بر عهده دارد.
گفتني است، در اين رويداد که از 27 تا 30 فروردين ماه جاري در حال برگزاري است، 392 شرکت حضور دارند که شرکتهاي دانش بنيان و استارتاپ‌ها با حضور 60 شرکت بيشترين ميزان مشارکت در فاينکس 2018 را به خود اختصاص داده اند.