فراخواني۲۰۰ ميليون تخم‌مرغ در آمريکا به علت ريسک سالمونلا
بيش از ۲۰۰ ميليون تخم‌مرغ که در مغازه‌ها و فروشگاه‌هاي خرده‌فروشي ۹ ايالت آمريکا توزيع شده بودند، به علت آلودگي باکتريايي فراخواني شدند.
به گزارش خبرنگار مهر به نقل از وال‌استريت‌ژورنال، بيش از ۲۰۰ ميليون تخم‌مرغ که در مغازه‌ها و فروشگاه‌هاي خرده‌فروشي ۹ ايالت آمريکا توزيع شده بودند، به علت آلودگي باکتريايي فراخواني شدند.
طبق هشداري که در وب‌سايت اداره غذا و دارو آمريکا منتشر شده است، گفته مي‌شود که تخم‌مرغ‌هايي که از مزرعه کاروليناي شمالي ارسال شده‌اند ممکن است به آلوده به سالمونلا باشند. اين باکتري باعث تهوع، اسهال و در برخي موارد نادر، مرگ، مي‌شود. ۲۲ مورد از اين بيماري گزارش شده است.
کميسونر اداره غذا و داروي آمريکا، اسکات گاتليب در توييتر خود گفت: مصرف‌کنندگان نبايد اين تخم‌مرغ‌ها را بخورند. آنها را دور بي‌اندازند يا براي اعاده پول خود آنها را به محل خريدشان بازگردانند.
در هشدار اداره غذا و دارو آمده است که کشاورزان زمين‌هاي رز در اينديانا، به علت اين که بي‌احتياطي از آنها سر زده است، به صورت داوطلبانه تخم‌مرغ‌ها را فراخواني کرده‌اند.
اين تخم‌مرغ‌ها در کلورادو، فلوريدا، نيوجرسي، نيويورک، کاروليناي شمالي، پنسيلوانيا، کاروليناي جنوبي، ويرجينيا و ويرجينياي غربي توزيع شده‌اند.
در اعلاميه ادراه غذا و دارو، تخم‌مرغ‌هايي که تحت نشان تجاري فود لاين و همچنين برخي از تخم‌مرغ‌هاي تحت نشان تجاري گريت وليو، که در وال‌مارت فروخته مي‌شوند، ليست شده‌اند.
سخنگوي فود لاين اعلام کرد که اين شرکت تخم‌مرغ‌هاي خود را از قفسه‌هاي حدود ۴۰۰ فروشگاه بيرون کشيده است و تخم‌مرغ‌هايي که امروز در فروشگاه‌ها موجوداند، سالم هستند.

افزايش قيمت آلومينيوم به بيشترين ميزان در 7 سال گذشته
قيمت آلومينيوم در پي تحريم شرکت روسي توسط آمريکا به بيشترين ميزان 7 سال گذشته رسيد، تحليلگران معتقدند تحريم‌ دومين شرکت بزرگ توليد کننده آلومينيوم جهان صنايع خودروسازي و ماشين‌سازي دنيا را تحت تاثير جدي قرار مي‌دهد.
به گزارش گروه اقتصاد بين‌الملل خبرگزاري فارس به نقل از راشاتودي، بر اساس اطلاعات بازار بورس لندن قيمت آلومينيوم به بيشترين ميزان از سال 2011 تاکنون رسيده است و عرضه جهاني اين فلز باارزش به دليل تحريم شرکت روسي «روسال» از سوي آمريکا در وضعيت بحراني قرار گرفته است.
روز دوشنبه قيمت فلز آلومينيوم 2هزار و 377.5 دلار در هر تن رسيد و رکورد بيشترين قيمت 7 سال گذشته را رکورد زد و تنها در هفته گذشته اين فلز باارزش 12 درصد رشد داشت.
در اوايل ماه آوريل واشنگتن در ادامه تحريم‌هاي ضدروسي شرکت‌ها و افراد جديدي را به فهرست تحريم‌هاي خود اضافه کرد که از آن جمله بزرگترين شرکت توليد آلومينيوم روسيه يعني روسال بود.
اين شرکت سال‌ها به عنوان بزرگترين توليدکننده آلومينيوم جهان بود اما طي سال‌هاي اخير با ورود چين به اين بازار به دومين شرکت بزرگ جهان تبديل شد.
به دنبال تحريم اين شرکت روسي ارزش سهام روسال به کمترين ميزان سقوط کرد و تحليلگران نگران هستند که اين شرکت توليد خود را کاهش دهد.
نيکلاس اسنودان تحليلگر فلزات در دويچه بانک به بلومبرگ گفت: ما تصور مي‌کنيم بازارهاي اروپا و آمريکا مسير خود را براي تامين نيازهاي خود به ديگر کشورها تغيير خواهند داد.
وي گفت:‌يک حساب سرانگشتي نشان مي‌دهد که اين اقدام چالش جدي بر بازار خواهد داشت و اين شرکت‌ها توليدات خودشان را کاهش خواهند داد.
اتحاديه آلومينيوم روسيه نيز اعلام کرد تحريم‌ها عليه شرکت روسال بسياري از کشورهاي غربي را متضرر خواهد کرد. قيمت بالاي آلومينيوم رشد اقتصادي را کاهش داده و رقابت‌پذيري محصولات صادراتي صنايع اروپا نظير صنعت خودروسازي و مهندسي حمل و نقل را به شدت کاهش خواهد داد. در اين ميان آلمان بيشترين ضرر را خواهد کرد.
فلزات روسي در جهان تقاضاي بالايي دارند بنابراين پيامد اين تحريم براي اقتصاد ديگر کشورها بيشتر ارزيابي مي‌شود اما مطمئنم تحريم‌هاي آمريکا خيلي کشورها را درگير خواهد کرد.
قبل از هر چيز تحريم‌هاي آمريکا مي‌تواند رقابت‌پذيري و سود صنايعي نظير خودروسازي و ماشين‌سازي را تحت تاثير جدي قرار دهد.

ساخت هواپيماهايي با دکوراسيون لوکس
با افزايش مسافرت‌هاي هوايي، شرکت‌هاي هواپيمايي به منظور کسب درآمد بيشتر و جلب رضايت مشتريان به دنبال ايجاد تغييرات اساسي در دکوراسيون داخلي هواپيماها هستند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از فيوچريسم، در هواپيماهاي آينده خبري از صندلي‌هاي به هم چسبيده و فضاي محدود براي قراردادن پا نيست و شرکت‌هاي هواپيمايي قصد دارند فضاي داخلي هواپيماها را به فضاي آپارتمان‌هاي محل زندگي شبيه تر کنند.
در جريان برگزاري مراسم اعطاي جوايز مسابقه کريستال کابين در‌هامبورگ آلمان، نمونه‌هايي از طراحي‌هاي جديد بخش درجه يک هواپيماهاي مدرن به معرض نمايش گذاشته شد.
در رقابت يادشده شرکت هواپيمايي قطر جايزه بهترين طراحي مفهومي‌کابين را براي سيستم بيزينس کلاس Qsuite خود دريافت کرد که به طور محدود عملياتي نيز شده است. اين طراحي به گونه‌اي صورت گرفته که چندين نفر مي‌توانند در حين پرواز جلسات تجاري و کاري برگزار کنند و با نشستن در روبروي هم به نمايشگر و تلويزيون هم دسترسي داشته باشند. صندلي‌هاي بزرگ و فضاي باز و آزاد از جمله ديگر مزاياي اين سبک طراحي است.
پس از پايان جلسه يا گفتگوي چند نفره مي‌توان فضاي اين کابين را با چرخاندن صندلي‌ها و برخي تغييرات کوچک ديگر تغيير داد و آن را به اتاقي با تخت خواب دونفره براي خواب و استراحت تغيير داد. اين اولين بار است که در پروازهاي تجاري فضاي بزرگي در قالب تخت خواب دونفره در نظر گرفته مي‌شود. شرکت ديگري که برنده يکي از جوايز طراحي اين رقابت شد، Rockwell Collins نام دارد که سقف کابين هواپيما را به يک نمايشگر بزرگ بصري آسمان مبدل کرده است تا مسافران بتوانند در حين پروازآسمان شب را تماشا کرده و از مشاهده زيبايي‌هاي آن لذت ببرند. همچنين پخش آگهي‌هاي تبليغاتي نيز از اين طريق ممکن است. 

بررسي ادوار تجاري پولي در مکتب کلاسيک‌هاي جديد

بخش اول
نظريه اقتصادي که در قامت ريکاردو و سِي تکامل يافت و بعدها بنا به رده‌بندي جان مينارد کينز به اقتصاد کلاسيک مشهور شد، بيش از يک قرن جريان غالب انديشمندان اقتصادي بود. سير وقايع تاريخ انديشه اقتصادي، يک قرن بعد از ريکاردو به جان مينارد کينز و اثر بزرگ او «نظريه عمومي‌اشتغال، بهره و پول» ختم شد که به اذعان بسياري از اقتصاددانان، يک انقلاب بزرگ در علم اقتصاد بود.
کينز به صف‌آرايي در برابر کلاسيک‌ها پرداخت و حتي با رجوع به تاريخ انديشه اقتصادي، متحديني نيز در ميدان مبارزه با کلاسيک‌ها يافت. يکي از بزرگترين چرخش‌هاي نظري کينز، چرخش از عرضه‌محوري به سوي تقاضا‌محوري بود. اين چرخش در انتقال از قانون مشهور سي که «عرضه، تقاضاي خود را ايجاد مي‌کند»، به اصل «تقاضاي موثر، عرضه خود را ايجاد مي‌نمايد»، نمود يافت. بعد از کينز، جريان رسمي‌علم اقتصاد به دو جريان فکري تقسيم شد که يکي در نهايت از آموزه‌هاي مکتب کلاسيک بر مي‌خاست، و ديگري از آموزه‌هاي جان مينارد کينز؛ اما حداقل در طول چند دهه، کينزي‌ها و اقتصاد کينزي، بر اقتصاد کلاسيکي تسلط داشت و جريان غالب در محافل آکادميک و به خصوص سياست‌گذاري اقتصادي بود.
تحت حاکميت بلامنازع تفکر کينزين‌ها در دهه‌هاي پس از جنگ جهاني دوم، دولت‌ها با مديريت تقاضا، سياست تثبيت اقتصادي را در پيش گرفتند. ايده اساسي اين جريان فکري اقتصاد اين بود که نوسانات اقتصادي ناشي از نوسانات تقاضاي کل اقتصاد و رکود ناشي از کمبود تقاضاي موثر اقتصاد است، بنابراين دولت‌ها بايد با استفاده از سياست‌هاي فعال مالي و پولي، به مديريت تقاضاي اقتصاد و تثبيت اقتصاد بپردازند. با وجود اينکه کينزين‌ها خط مشي سياستي خود را عمدتا بر اساس سياست‌هاي مالي تنظيم مي‌نمودند، اما سياست‌هاي پولي آسان جزء لاينفک خط‌مشي سياستي آنان بود. کينزين‌ها سياست پولي آسان را براي تامين دو هدف عمده توصيه مي‌نمودند: اول سياست‌ پولي آسان در جهت تأمين مالي هزينه‌ها و کسري‌هاي بودجه دولت و از طريق افزايش سطح قيمت‌ها؛ و دوم از طريق کاهش و پايين نگه‌داشتن نرخ‌هاي بهره جهت کاهش فشار پرداخت بهره بدهي‌هاي دولت و نيز تحريک سرمايه‌گذاري بيشتر جهت افزايش تقاضاي اقتصاد در جهت تأمين اشتغال کامل. در نتيجه تسلط چنين تفکر اقتصادي، دولت‌ها براي مدت چند دهه، سياست پولي آسان را به عنوان مکمل سياست‌هاي مالي دنبال نمودند.
اما با آغاز دهه هفتاد، کم‌کم تسلط تمام عيار انگاره‌هاي رايج کينزي در محافل آکادميک و سياستگذاري درهم شکست، ستاره اقبال کينزي‌ها به خاموشي گراييد و جريانات جديد فکري سر بر آوردند. دو جريان عملي و نظري در شکست سلطه کينزي موثر واقع شدند. جريان عملي به بروز دوران رکود تورمي‌در دهه هفتاد بازمي‌گردد که موجب شد انگاره کينزي که در منحني فيليپس تجسم يافته بود و بيانگر رابطه معکوس ميان نرخ بيکاري و تورم بود، شکسته شود. بر اساس منحني فيليپس، سياستگذاران قادر بودند به نرخ بيکاري پايين‌تر با پذيرش تورم بالاتر و بالعکس دست يابند؛ اما بروز رکود تورمي‌حامل اين پيام بود که اين ايده تنها در شرايطي خاص مي‌تواند صادق باشد و تورم و بيکاري مي‌توانند با هم افزايش يابند. در مواجهه با رکود تورمي، سياست‌هاي متعارف کينزي، ديگر کارآيي نداشتند. اما جريان نظري به ايده‌هاي ميلتون فريدمن باز مي‌گردد.
فريدمن با نظريه‌پردازي خود در حيطه‌هاي گوناگون اقتصادي، به لحاظ نظري برخي از انگاره‌هاي رايج کينزي را زير سوال برد و رد نمود؛ مهمترين مساله، ضد انقلاب کينزي در نظريه پولي توسط فريدمن بود. اين دو جريان عملي و نظري، زمينه را براي احياي دوباره ميراث کلاسيک و غلبه آن بر جريان کينزي فراهم نمود. بار تجديد حيات ايده‌هاي کلاسيک‌، بر دوش کلاسيک‌هاي جديد بود.
کلاسيک‌هاي جديد، به دو شاخه اصلي تقسيم مي‌شوند: يکي ادوار تجاري پولي و ديگر ادوار تجاري حقيقي. بحث حاضر به شاخه ادوار تجاري پولي مي‌پردازد.
رويکرد ادوار تجاري پولي در مکتب کلاسيک‌هاي جديد، با نام رابرت لوکاس عجين شده است. رابرت لوكاس اولين فرزند خانواده‌اي بود كه در سال ۱۹۳۶ ميلادي شادي را به جمع آنها آورد. پدرش صاحب يك بستني فروشي بود كه در سال ۱۹۳۸ و متعاقب آن آغاز جنگ جهاني دوم آن را ترك و از واشنگتن به سياتل رفت. پس از جنگ نيز در يك كارخانه توليد يخچال به عنوان جوشكار مشغول به كار شد. پدر رابرت كه ابتدا كارگري بيش نبود، در محيط كار پيشرفت كرد. به طوري كه چند سال بعد مهندس فروش و سپس مدير فروش شد و در نهايت رياست كارخانه يخچال‌سازي لوئيس به او محول شد. اين دوران با تحصيل رابرت در دبيرستان همراه بود. رابرت در محاسبات رياضي، پدرش را كه مدرك دانشگاهي نداشت و بيشتر مسائل را تجربي فراگرفته بود، ياري مي‌كرد. همين موضوع باعث شد رابرت به رياضيات و علوم علاقه‌مند شود. به علاوه همه اعضاي خانواده انتظار داشتند رابرت پس از پايان تحصيلات در دبيرستان روزولت، وارد دانشگاه واشنگتن در سياتل و مهندس شود. دانشگاه سياتل به او بورسيه تحصيلي نداد و رابرت به ناچار به دانشگاه شيكاگو رفت. ولي دانشگاه شيكاگو دانشكده مهندسي نداشت. از اين رو رابرت رياضيات را برگزيد. اما وقتي دريافت تمام آنچه كه در دانشگاه شيكاگو به عنوان دروس رياضيات ارائه مي‌شود، نصف مطالبي است كه او با ممارست در دوران دبيرستان آموخته بود، از رياضيات نيز رويگردان شد. 

تفاوت اوراق قرضه و اوراق مشارکت

بخش دوم
قبل از معرفي اين دو کمي‌به سرمايه گذاري مي‌پردازيم. تا مفهوم اوراق مشارکت و اوراق قرضه را بهتر متوجه شويم.
سرمايه گذاري چيست؟
منظور از سرمايه گذاري، صرف هزينه‌اي مشخص به همراه پذيرفتن ريسک (احتمال خطر) مشخص يا نامشخص براي کسب سود در آينده مي‌باشد.مهمترين هدف سرمايه گذاري، کاهش (هزينه‌هاي فرصت) مي‌باشد، به اين معني که ممکن است فرد پول مازاد راکدي داشته باشد که بتواند آن را در محلي براي سرمايه گذاري و کسب سود به کارگيرد، اما به علت عدم آگاهي، آن فرصت کسب سود را از دست بدهد.
ريسک نظام مند (سيستماتيک) به چه معناست؟
ريسک نظام مند، ريسک مربوط به هر نوع سرمايه گذاري است، که در تمام اوراق و اسناد بهادار مربوط به آن نوع فعاليت وجود دارد وبا تنوع بخشيدن به نوسانات ساير سهام مشابه نمي‌توان از آن اجتناب کرد.به همين دليل قيمت سهام مختلف در بازار معمولا با هم افزايش يا کاهش مي‌يابد. با اين همه برخي شرکتها در مقايسه با سايرين صدمات بيشتري از اين ريسک نظام مند مي‌ببيند. شرکت‌هايي بانوسانات وسيع در فروش، شرکت‌هايي با بدهي‌هاي فراوان مالي، شرکت‌هايي با رشد سريع، شرکت‌هايي با نسبت‌هاي جاري ضعيف وشرکت‌هاي کوچک از جمله اين شرکت‌ها هستند. با در نظر گرفتن اين واقعيت که پس‌انداز و سرمايه‌گذاري براي رشد اقتصاد حياتي هستند، بازار سرمايه پلي است که پس‌انداز واحدهاي اقتصادي داراي مازاد را به واحدهاي سرمايه‌گذاري که بدان نيازمندند انتقال مي‌دهد. بنابراين بازار سرمايه، واحدهاي پس‌اندازي و سرمايه‌گذاران را با يکديگر ارتباط مي‌دهد. تامين مالي يا فاينانس ، يعني تهيه منابع مالي و وجوه براي ادامه فعاليت شرکت و ايجاد و راه اندازي طرح‌هاي توسعه و درمدزاي اين واحدهاي اقتصادي .تامين مالي عمدتا از طريق انتشار سهام ، فروش اوراق قرضه و وام و اعتبار صورت مي‌گيرد.

همکاري ايران با برزيل در توسعه علوم شناختي
ستاد توسعه علوم و فناوري‌هاي شناختي در راستاي تقويت و تداوم همکاري‌هاي پايدار علمي‌با برزيل همکاري مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري مهر، ستاد علوم شناختي و مراکز علمي‌معتبر برزيل براي تقويت زمينه‌هاي همکاري‌ها با اتخاذ سياست‌هاي حمايتي اجراي پروژه‌هاي مشترک توسط محققان و متخصصان را در اولويت پيوندهاي همکاري متقابل قرارداده تا زمينه‌هاي تبادل تجارب، انتقال يافته‌هاي علمي، همکاري‌هاي مشترک و نيز مبادله استاد و دانشجو فراهم شود.
برگزاري شش دوره فراخوان جهت پذيرش طرح‌هاي پژوهشي در زمينه‌هاي علوم شناختي حاصل ارتباط و تماس‌هاي کارشناسان ارشد ستاد علوم شناختي و دو مرکز معتبر علمي‌برزيل براي ايجاد يک فضاي مستحکم همکاري متقابل ميان دو کشور در دو سال اخير است. شناسايي پتانسيل‌ها براي همکاري‌هاي بين المللي در حوزه‌هاي علوم شناختي بين پژوهشگران برزيلي و محققان ايراني، توسعه پروژه‌هاي مشترک تحقيقاتي، ايجاد همکاري مشترک بين تيم‌هاي علمي‌ايران و برزيل در زمينه‌هاي مورد علاقه طرفين در مرزهاي دانش و تکنولوژي و توسعه خدمات و ابزارهاي شناختي بين دو کشور در فراخوان طرح‌ها مورد توجه قرار گرفته است. نقشه برداري مغز، خدمات و ابزارهاي ارزيابي و توانبخشي، توسعه ابزارهاي تهاجمي‌و غير تهاجمي‌ارتباط با مغز، آموزش و مطالعات شناخي مغز و نيز شناخت اجتماعي از زمينه‌هاي همکاري مشترک در فراخوان طرح‌ها را به خود اختصاص داده است. ستاد توسعه علوم و فناوري‌هاي شناختي و نيز بنياد تحقيقاتي «سائوپائولو» و سازمان حمايت و ارزيابي تحصيلات تکميلي جمهوري فدرال برزيل براي تقويت پيوندهاي علمي‌ميان مراکز تخصصي و تحقيقاتي و در راستاي اجراي پروژه‌هاي مشترک به همراه مبادله استاد و دانشجو در زمينه مطالعات مغز و شناخت ، دو تفاهم نامه امضا و مبادله کردند . هيات‌هاي علمي‌دو کشور در سه سال اخير در مذاکرات و ديدارهاي متقابل، گسترش و ارتقاي سطح همکاري‌ها ميان مراکز دانشگاهي و علمي‌در بخش‌هاي علوم شناختي و بهره گيري ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي دو کشور را در راستاي ايجاد پيوندهاي پايدار علمي‌دو جانبه و به سود منافع مشترک دو کشور در جهت تحکيم و تقويت همکاري‌ها و تبادل اطلاعات ميان ايران و برزيل قلمداد کردند.

آشنايي با  بنيانگذار مکتب شيکاگو؛ ميلتون فريدمن

ميلتون فريدمن اقتصاددان معروف آمريکايي، از بانفوذترين و در عين حال قوي‌ترين چهره‌هاي تفکر اقتصاد ليبراليستي و از سران مکتب پول‌گرايان در اقتصاد کلان است.
فريدمن در سال ۱۹۶۲ کتاب‌‌”سرمايه‌داري‌‌ و آزادي‌”را منتشر کرد،که‌ به‌ نـوعي‌ مـهم‌ترين‌ کتاب وي است و در آن از هرچه‌ کم‌تر شدن نقش دولت در بازار آزاد، براي ايجاد آزادي سياسي و اجتماعي‌ دفاع‌ کرد‌ و نقش‌ اقتصاد سرمايه‌داري‌ در جامعه آزاد را مورد بحث‌ قرار‌ داد.
نـظريات فـريدمن:
نظريه پولي: ميلتون فريدمن بياني مجدد از نظريه مقداري پول ارائه داد. وي نظريه مقداري پول را به‌عنوان يک نظريه تقاضاي پول نه نظريه تعيين‌کننده سطح قيمت‌ها و درآمد اسم ي، تفسير مجدد نمود.يکي از زمينه‌هايي که فريدمن در آن دخالت دولت را مي‌پذيرد، کنترل عرضه پول است. او معتقد است که تورّم، هميشه و همه‌جا يک پديده پولي بوده و خواهد بود. آنچه مورد نظر فريدمن است، اين است که نرخ رشد عرضه پول، آن‌چنان اهميت ندارد (طبق تحليل کينز، انبساط پولي در دوران رکود، اقتصاد را دوباره وادار به حرکت مي‌کند)؛ آنچه مهم است، اين است که عرضه پول، بايد با نرخ ثابتي مطابق با رشد توليد، رشد نمايد؛ تا ثبات قيمت را در بلندمدت تضمين نمايد. از نظر او، عرضه پول، مهمترين عامل تعيين‌کننده توليد ناخالص ملي پولي (PY) است. فـريدمن، نشان داد براي کنترل تورم و جلوگيري‌ از‌ افزايش هزينه توليد منجر به‌ رکود، متغيرهاي پولي و حجم نـقدينگي‌ بـايد مـتناسب‌ با‌ نرخ‌ رشد اقتصادي تنظيم‌ شود. نظريه مصرف: فريدمن نشان داد که مصرف‌ تابعي از درآمد اسـت و شـهروندان‌ بر‌ اساس‌ پيش‌بيني درازمدت درآمد خود، رفتارهاي مصرفي خود را تنظيم مي‌کنند. بنابراين تـغييرات‌ مـقطعي‌ در درآمـد،اثر فوري و جدي بر رفتار مصرفي آن‌ها ندارد. فريدمن در کتاب خود به‌‌ نان‌م”نـظريه تـابع مصرف‌”به اين موضوع‌ پرداخت که بهترين روش براي پس‌انداز‌ و خرج‌ کردن روش کينز يـعني تـوسل بـه‌ نظريه‌پردازي‌ روانشناسانه‌ نيست‌ که افراد و خانوارها انتظارات مصرف خود را‌ بر‌ اساس ميزان درآمد خود تـطبيق مـي‌دهند، بلکه بهترين روش اين است که افراد‌ را‌ اين‌گونه فرض کنيم،که در‌ مورد‌ ايـنکه‌ ثـروت‌ خـود‌ را‌ در طول زندگي خود چگونه هزينه‌ کنند.

سازمان همکاري شانگهاي

بخش اول
سازمان همکاري شانگهاي (‎Shanghai Cooperation Organization‏) يا به اختصار SCO، سازماني ميان‌دولتي است که براي همکاري‌هاي چندجانبه امنيتي تشکيل شده‌است. اين سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چين، روسيه، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيکستان و ازبکستان بنيان گذاشته شد. سازمان همکاري شانگهاي در حقيقت ترکيب جديد سازمان «شانگهاي ۵» است که در سال ۱۹۹۶ تأسيس شده بود، ولي نام آن پس از عضويت ازبکستان به «سازمان همکاري شانگهاي» تغيير داده شد.
علاوه بر اعضاي اصلي، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و يک سال بعد ايران، پاکستان، و هند به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند.
پذيرفته شدن ايران به عضويت سازمان همکاريهاي شانگهاي به موضع گيري دو کشور بانفوذ عضو اين سازمان، يعني روسيه و چين بستگي خواهد داشت. هرچند موضعگيري چين و روسيه در مقابل برنامه هسته‌اي ايران نسبتا نرمتر به نظر مي‌رسد، موضع سخت گيرانه آمريکا و غرب در رابطه با اين قضيه امکان نخواهد داد که چين و روسيه به سادگي بتوانند ايران را به عضويت سازمان همکاريهاي شانگهاي بپذيرند. بعد از توافق اخير چک و آمريکا در مورد استقرار بخشي از سيستم دفاع موشکي آمريکا در نزديکي پراگ، مناسبات روسيه با آمريکا سردتر شده و ايران امکانات بيشتري را براي کسب حمايت روسيه به دست آورده‌است.
نقش اين سازمان از زمان تاسيس آن تاکنون در منطقه افزايش يافته‌است. اين سازمان، بر خلاف سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) و پيمان ورشو سابق، هنوز يک معاهده دفاعي چندجانبه به شمار نمي‌رود.
کشورهاي عضو سازمان
. عضوهاي اصلي؛ روسيه، پرچم چين چين، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيکستان، ازبکستان
عضوهاي ناظر؛ ايران، هندوستان، پاکستان، مغولستان

استراتژي‌هاي هوشمندانه براي رسيدن به هدف

بخش سوم
اين هفته ساعاتي را به ارزيابي و بررسي موقعيت‌ و اهداف‌تان اختصاص دهيد. ببينيد، کجا هستيد و موقعيتي را که در آن قرار داريد بنويسيد، طوري که پيشرفت ماهانه‌تان از بررسي‌ها و يادداشت‌هاي مربوط به آنها مشخص باشد. به‌طور منظم براي ارزيابي و بررسي وقت بگذاريد، خواهيد ديد که چقدر نتيجه مي‌دهد؛ اين واقعا هيجان‌انگيز است! ۲. اهداف و رؤياهاي‌ خود را تعريف کنيد  يکي از ويژگي‌هاي شگفتِ ما انسان‌ها اين است که آرزوهايمان براي داشتن زندگي بهتر تمامي‌ندارد و مي‌توانيم رؤياهايمان را به واقعيت تبديل کنيم و براي زندگي کردن با اين رؤياها هدف گذاري کنيم. ما مي‌توانيم نگاه عميق‌ و دروني‌تري داشته باشيم و موقعيت بهتري را براي خود و خانواده‌مان تصور کنيم. مي‌توانيم رؤياي موقعيت مالي، عاطفي، معنوي يا مادي بهتري براي خودمان داشته باشيم. نه تنها توانايي رؤياپردازي داريم بلکه مي‌توانيم رؤياهايمان را دنبال کنيم و حتي بيشتر از آن، با استفاده از توانايي شناختي، براي دستيابي به رؤياهايمان نقشه بکشيم و راهکارهايي بدهيم. اين چيزي است که انسان را قدرتمند مي‌کند! چه اهداف و آرزوهايي داريد؟ اين اهداف و آرزوها جزو داشته‌هاي شما يا آنچه تا کنون انجام داده‌ايد نيستند. اما چيزهايي هستند که شما مي‌خواهيد داشته باشيد يا انجام بدهيد. تا به‌حال واقعا نشسته‌ايد به ارزش زندگي خود فکر کنيد و تصميم بگيريد واقعا از زندگي چه مي‌خواهيد؟ واقعا چقدر زمان صرف کرديد تا عميقا به رؤياهاي دروني‌تان فکر کنيد و در سکوت به نداي قلب‌تان گوش کنيد؟ آرزوهاي ما اينجا، درون قلب‌ و همراه روح‌مان هستند. هر کسي آرزوهاي قلبي‌ِ خاص خود را دارد. آرزوهايمان ممکن است هر لحظه با ما باشند، حي و حاضر، يا اينکه در گذر زمان و تحت تأثير حرف‌هاي ديگران که مي‌گفتند آرزوهايمان احمقانه‌اند زير خروارها خاک مدفون شده باشند؛ اما هنوز وجود دارند! آرامش! چيزي که در دنياي پرمشغله ما به اندازه کافي وجود ندارد. مدام عجله داريم. مدام در شتابيم، بدو بدو‌هاي نفس‌گير داريم و مدام درگير شلوغي‌ها و فضاي اضطراب‌آور اطراف‌مان هستيم.