تعهد سازمان هواپيمايي به قانون‌مداري ايرلاين‌ها
رئيس کميسيون کميسيون عمران مجلس، از تعهد سازمان هواپيمايي درخصوص پايان بخشي به گران‌فروشي بليت هواپيما خبر داد و گفت: بساط رقابت‌هاي ناسالم ميان ايرلاين‌ها برچيده مي‌شود. محمدرضا رضايي با اشاره به ورود کميسيون عمران مجلس به موضوع ساماندهي آشفته بازار فروش بليت هواپيما و برخي تخلفات ايرلاين‌ها در پروازهاي چارتري، گفت: شناور کردن نرخ بليت هواپيما براي رقابتي شدن فضاي ميان ايرلاين‌ها در راستاي خدمات‌رساني بهتر به مسافران بود اما اين موضوع محقق نشد. اين نماينده مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: فضاي رقابتي ميان ايرلاين‌ها زماني شکل مي‌گيرد که تعداد تقاضا متناسب با ميزان صندلي‌هاي هواپيما باشد اما در حال حاضر شرکت‌هاي هواپيمايي رقابت ناسالمي‌را به راه انداخته‌اند.

آزادسازي نرخ بليط راهکار توسعه ناوگان ريلي
عضو کميسيون عمران مجلس، راهکار توسعه ناوگان ريلي کشور را آزادسازي نرخ بليت قطار خواند و گفت: به حداقل رساندن پروازهاي چارتري با هدف کاهش دلال بازي در ارايه خدمات حمل و نقل هوايي در دستور کار است. سيدکمال الدين شهرياري با اشاره به وضعيت حمل و نقل ريلي در کشور، گفت: متاسفانه يکي از مشکلات موجود بر سر راه توسعه شبکه ريلي در کشور قيمت حمل و نقل کالا و مسافر است. اين نماينده مجلس، با بيان اينکه بايد نرخ بليت قطار آزادسازي شده و اجازه رقابت شرکت‌ها با يکديگر داده شود، گفت: با آزادسازي نرخ بليت قطار ناوگان جديد شده و خدمات بهتري نيز به مردم ارايه مي‌شود.

رکود عميق پروژه‌هاي عمراني با نوسانات ارزي
عضو کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه وضعيت ناپايدار ارزي رکود پروژه‌هاي عمراني را عميق‌تر کرد، گفت: اظهارات غيرکارشناسانه مسئولان پالس‌هاي منفي به ارز و بازارهاي موازي داد. صديف بدري با تاکيد بر ضرورت ساماندهي بازار ارز با هدف ايجاد آرامش در بازارهاي موازي و در نهايت وضعيت کلي اقتصاد، گفت: متاسفانه تلاطم ايجاد شده در بازار ارز به توقف فعاليت پروژه‌هاي عمراني و همچنين بزرگ شدن حباب قيمت مسکن منجر شد. وي با بيان اينکه تلاطم در بخشي از اقتصاد در همه جوانب تاثيرگذار است، افزود: با ساماندهي بازار ارز در شرايط فعلي و در نظر گرفتن نرخي مشخص براي آن قيمت مسکن به سرازيري هدايت مي‌شود.
واگذاري 5/14 هزار هکتار املاک علوي به محرومان 
رئيس بنياد مستضعفان گفت: 63 هزار قطعه املاک علوي با مجموع وسعت 14 هزار و 500 هکتار ازسال 1393 تاکنون به محرومان در سطح کشور واگذار شده است. به گزارش ايرنا، محمد سعيدي‌کيا در حاشيه مراسم واگذاري 103 هکتار از زمين‌هاي املاک علوي در خواف گفت: اين املاک به ارزش 10 هزار و 650 ميليارد ريال در راستاي تاکيدات رهبر معظم انقلاب اسلامي‌مبني بر حمايت از اقشار مستضعف واگذار شده‌اند. وي ادامه داد: بيشتر اين املاک مسکوني و بالغ بر 99 درصد به صورت رايگان به مردم واگذار شده است. همچنين بنياد مستضعفان 200 ميليارد ريال براي کارآفريني روستايي به هر يک از استانهاي کشور اختصاص داده است. رئيس بنياد مستضعفان به سرمايه گذاري بنياد در طرح فولاد سنگان خواف با ذخيره پنج ميليون تن گندله و کنسانتره نيز اشاره و بيان کرد: گشايش اعتبار اين طرح انجام شده و اقدامات اجرايي آن در دست انجام است. بعد از راه اندازي اين طرح بخش اعظم کارکنان آن از نيروهاي بومي‌و متخصص منطقه خواف تامين مي‌شود.

سازمان بنادر بايد در قانون رفع موانع توليد  قرار گيرد
عضو کميسيون عمران مجلس گفت: ورود سازمان بنادر و دريانوردي به شمول ماده ۵ قانون رفع موانع توليد، به نفع فضاي اقتصادي کشور است. به گزارش سازمان بنادر و دريانوردي، سيدحسين افضلي درخصوص بررسي طرح شمول سازمان بنادر و دريانوردي در ماده ۵ قانون رفع موانع توليد در کميسيون عمران مجلس افزود: هر چه سازمان‌ها درگير موانع مختلف اداري نشوند به نفع فضاي اقتصادي کشور است. بدين جهت سازمان‌ها مي‌توانند چابک عمل کنند که براي آنها مرزبندي نکرده باشيم لذا سازماني مانند سازمان بنادر که فعاليت بين المللي دارد بايد در قانون رفع موانع توليد قرار گيرد. وي تصريح کرد: چنانچه سازمان بنادر و دريانوردي کشور مشمول قانون رفع موانع توليد شود و در بخش‌هاي استخدامي، آموزشي و مسائل اداري و رفاهي کارکنان مبتني بر اقتضائات تخصصي و حرفه‌اي خود عمل کند، بسيار اقدام کارشناسانه و ارزنده‌اي است. وي گفت: هنوز زمان بررسي طرح شمول سازمان بنادر و دريانوردي در ماده ۵ قانون رفع موانع توليد در کميسيون عمران مجلس مشخص نيست اما آنچه که حائز اهميت مي‌باشد اين است که هرچه سريعتر اين طرح بايد در کميسيون عمران مجلس مورد بررسي قرار گيرد.

زمين مسکن اجتماعي آماده واگذاري است
مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن گفت: آماده واگذاري زمين براي مسکن اجتماعي هستيم ولي مادامي‌که بنياد مسکن توان پرداخت هزينه خريد زمين دولتي را نداشته باشد اين اقدام انجام نخواهد شد. حميدرضا عظيميان، اظهار کرد: قانون مشخص کرده که ما براي طرح مسکن اجتماعي، زمين را با قيمت پايين در اختيار بنياد مسکن قرار دهيم، نه اين‌که رايگان واگذار کنيم. ما زمين را در اختيار بنياد مسکن قرار مي‌دهيم، بنياد بر اساس معرفي افراد واجد شرايط توسط وزارت رفاه اقدام به ساخت مسکن براي آنها مي‌کند. اعتبار را هم سازمان برنامه وبودجه در اختيار بنياد مسکن قرار مي‌دهد. لذا اين موضوع يک فرآيند چهارجانبه است که نياز به بودجه دولتي دارد.

دردسر قيمت‎هاي کاذب و تخيلي براي بازار ساخت‌وساز
گروه راه و مسکن: وضعيت بازار مسکن شهر تهران در اسفندماه چندان خوب نبود و دچار سکته ماهيانه شد. در اسفندماه ۱۳۹۶ به دليل پرش يکباره قيمت ارز شاهد انتقال سرمايه‌ها به بازارهاي طلا و ارز بوديم که باعث افت ۳۳ درصدي معاملات مسکن نسبت به ماه قبل بود. همچنين ميانگين رشد خريد و فروش مسکن در اسفندماه نسبت به متوسط سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۱.۳ درصد کاهش يافت. در اسفندماه ۱۳۹۶ متوسط قيمت يک متر مربع واحد مسکوني شهر تهران حدود پنج ميليون و ۷۶۰ هزار تومان بوده که نسبت به بهمن ماه حدود ۴.۶ درصد و در مقايسه با اسفند سال ۱۳۹۵ تا ۲۶.۱ درصد گران شده است. هم‌چنين حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکوني معامله شده که اين تعداد در مقايسه با ماه مشابه در سال ۱۳۹۵ تا ۰.۵ درصد رشد داشته است. در همين حال آمار خام معاملات مسکن شهر تهران در فروردين ماه ۱۳۹۷ از افت حدود ۴۰ درصدي خريد و فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل حکايت دارد. براساس گزارش ايسنا اطلاعات خام معاملات انجام شده در دفاتر مشاور املاک طي ۲۸ روز ابتدايي فروردين ماه سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۳۳۵۳ مورد خريد و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده که نسبت به همين زمان در سال گذشته حدود ۴۰ درصد افت کرده است. بررسي‌ها از علت سقوط آزاد معاملات به حباب قيمت مسکن، جهش نرخ ارز و کوچ سرمايه‌هاي غيرمصرفي از بازار مسکن به سمت بازار ارز مربوط مي‌شود. پس از آن‌که قيمت مسکن در ماه‌هاي پاياني سال قبل دچار جهش شد و تا مرز ۴۱ درصد افزايش قيمت در برخي مناطق تهران پيش رفت، به تدريج از تعداد معاملات به دليل رشد غافلگيرکننده قيمت‌ها کاسته شد. همچنين جهش نرخ دلار به ۶۰۰۰ تومان و سپس تثبيت نرخ به ۴۲۰۰ تومان اثر انجمادي در هر دو بازار مسکن و ارز ايجاد کرده است. هم‌اکنون بازار ارز به دليل نبود عرضه کاملا آرام است و معاملاتي انجام نمي‌شود. هم‌چنين با توجه به تصميم مالکان براي هماهنگي قيمت مسکن با نرخ ارز شاهد جهش قيمت در اين بازار بوديم که اثر خود را در افت نقطه به نقطه معاملات در فروردين ماه نشان داد.
تاثير ساماندهي ارزي در بازار مسکن
در همين حال شادمهر کاظم زاده، عضو کميسيون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» از پيش‌بيني بهبود وضعيت مسکن در آينده نزديک خبر داد و گفت: ارسال پالس‌هاي مثبت از سوي مسئولان، برخورد با نرخ‌گذاري‌هاي سليقه‌اي و ساماندهي بازار ارز وضعيت مسکن را بهبود مي‌بخشد. اين نماينده مجلس با تاکيد بر ضرورت تسريع در ساماندهي بازار ارز، گفت: ادامه نابه ساماني ارزي در بخش‌هاي مختلف اقتصاد از جمله مسکن به تدريج تاثيرگذار خواهد بود. بايد گزارش شفاف از وضعيت اين بازار از سوي وزير اقتصاد به مردم داده شود در حالي که که اين مسئوليت به بانک مرکزي واگذار شده است. وي با بيان اينکه ساماندهي بازار ارز يکي از پارامترهاي کاهش حجم حباب قيمت مسکن است، تصريح کرد: دولت بايد با توجه به سخت شدن شرايط اقتصادي کشور با هر عاملي که به تلاطم در اقتصاد منجر مي‌شود برخورد کند. کاظم‌زاده با تاکيد بر اينکه روند نزولي قيمت مسکن به زودي آغاز مي‌شود، گفت: با تخليه حباب قيمت مسکن رشد معاملات و خروج از رکود ممکن مي‌شود که اين موضوع نيازمند تشديد نظارت‌ها براي برخورد با اعمال نرخ‌گذاري‌هاي سليقه‌اي در اين بازار است. اين عضو کميسيون عمران ادامه داد: با توجه به اينکه بخش قابل توجهي از افزايش قيمت مسکن در ماه‌هاي گذشته کاذب بوده و اين گراني به ايجاد حباب در قيمت مسکن و نهايتا رکود مجدد منجر شده بود اين انتظار وجود دارد که با از بين رفتن حباب نرخ ارز به تبع آن قيمت مسکن بازار از بلاتکليفي خارج و رونق يابد. اين نماينده مجلس، با بيان اينکه جو رواني حاکم بر بازار وضعيت مسکن را در خواب عميق فرو برده است، گفت: دوري از اظهار نظرهاي غيرکارشناسي مهمترين اصل براي ساماندهي بازار مسکن است. تيم اقتصادي دولت بايد در مسير بهبود وضعيت معيشت مردم گام بردارند. بيش از نيمي‌از حباب قيمت مسکن به علت برخي جوهاي رواني ناشي از اظهارنظرهاي غيرمنطقي مسئولان است. کاظم‌زاده در ادامه تاکيد کرد: با ارسال پالس‌هاي مثبت و عملکردي به دور از شعار وضعيت بازار مسکن از تب قيمتي دور شده و بهبود شرايط رخ خواهد داد. اين عضو کميسيون عمران مجلس يادآور شد: دولت به ويژه تيم اقتصادي آن بايد در جهت بهبود وضعيت بازار مسکن تلاش کرده و در مسير رشد معاملات با توقف گراني‌ها گام بردارد.
دردسر قيمت‎هاي کاذب براي معاملات مسکن
در همين حال نايب رئيس اول اتحاديه املاک کشور از قفل شدن معاملات مسکن به دليل قيمت‌هاي نامتعارف و غيرواقعي خبر داد و گفت: تا پايان خرداد ماه امسال تغيير و تحول قيمت‌ها در بازار مسکن نخواهيم داشت. حسام عقبابي در گفتگو با تسنيم با اشاره به تغيير و تحول نرخ ارز سال 96 و تاثير آن بر بازار مسکن اظهار کرد: اين اتفاق به خصوص در زمستان پارسال موجب رشد قيمت مسکن شد، به طوريکه در بهمن 96 رشد قيمت‌ها را داشتيم و بانک مرکزي هم اعلام کرد به طور متوسط مسکن در کشور 17 درصد رشد قيمت داشته است. وي با بيان اينکه دربرخي نقاط حتي بيشتر از اين رقم هم افزايش قيمت داشتيم، افزود: در سال 97 علي رغم اين‌که نيمه دوم فروردين يک نوسانات در قيمت ارزي به وجود آمد، اما با اين حال تاثير آنچناني روي مسکن نداشته است. نايب رئيس اتحاديه املاک کشور با يادآوري اين‌که رشد قيمت مسکن پايان سال گذشته صورت گرفت و حتي بيش از ظرفيت نيز بود، تصريح کرد: بعد از عيد که امروز يک ماه آن سپري شد تغيير محسوسي در قيمت‌ مسکن نداشته‌ايم. وي رشد قيمت مسکن در زمستان 96 را نامتعارف عنوان کرد و با تاکيد بر اينکه اين رشد باعث قفل شدن معاملات شد، گفت: با توجه به اين‌‌که قيمت‌هاي مسکن واقعي و حقيقي نيست معاملات به ندرت انجام مي‌شود. عقبايي با بيان اينکه تا پايان خرداد ماه امسال تغيير و تحول قيمت‌ها در بازار مسکن نخواهيم داشت اظهار کرد: بازار مسکن تا آخر بهار امسال با ثبات خواهد بود و پيش‌بيني مي‌شود از ابتداي تيرماه حجم معاملات افزايش يافته و تا پايان تابستان تداوم داشته باشد. عقبايي با اشاره به اينکه ميزان افزايش قيمت‌ها در نيمه نخست امسال در شهرهاي بزرگ در حد تورم است و در شهرهاي کوچک ظرفيت افزايش قيمت وجود ندارد، افزود: چنانچه اواخر سال گذشته رشد قيمت‌هاي مسکن را نداشتيم، ممکن بود امسال نرخ‌ها بيشتر از تورم افزايش يابد.

وزير راه و شهرسازي درخصوص ارائه گزارش اقدامات انجام شده از سوي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در محلات هدف بازآفريني شهري ضمن تأکيد بر ضرورت بازنگري شرايط ايجاد تعاوني‌هاي مرتبط با امر بازآفريني بيان کرد: قطعا در صورت اجراي اين بازنگري و اتخاذ تصميمات بهتر ما نيز مي‌توانيم از فعاليت‌ها حمايت کرده و در اين راستا قدم برداريم. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي چهلمين جلسه ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار با حضور عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي، هوشنگ عشايري معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت عمران و بهسازي شهري ايران، محمدسعيد ايزدي معاون معماري و شهرسازي وزير راه وشهرسازي، ابوالقاسم رحيمي‌انارکي مديرعامل بانک مسکن و ساير اعضاي ستاد به‌عنوان نخستين جلسه اين ستاد در سال ۹۷ برگزار شد. در اين جلسه وزير راه و شهرسازي درخصوص ارائه گزارش اقدامات انجام شده از سوي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در محلات هدف بازآفريني شهري ضمن تأکيد بر ضرورت بازنگري شرايط ايجاد تعاوني‌هاي مرتبط با امر بازآفريني بيان کرد: قطعا در صورت اجراي اين بازنگري و اتخاذ تصميمات بهتر ما نيز مي‌توانيم از فعاليت‌ها حمايت کرده و در اين راستا قدم برداريم. عباس آخوندي در ادامه با تأکيد بر اينکه کاناليزه شدن امتيازات از طريق تعاوني‌ها قطعا به ضرر آن‌ها خواهد بود گفت: به عقيده من با توجه به سياست‌هاي کلي نظام و دستورات مقام معظم رهبري ايجاد شرايطي که در آن فضايي براي رقابت وجود نداشته باشد اشتباه بوده و به زيان فعاليت تعاوني‌ها خواهد بود. اين مقام مسئول در ادامه با بيان اين مطلب که تعاوني‌هاي موفق همه براساس موضوع ايجاد شده‌ و مبناي تشکيل آنها جغرافيا نبوده است گفت: بدون شک روستا، محله و شهرستان موضوع ايجاد يک تعاوني نبوده و مواردي از قبيل مسکن و... مي‌توانند در اين حوزه نقش داشته باشند.
به گفته وزير راه و شهرسازي زماني که جغرافيا دليل و موضوع ساخت يک تعاوني مي‌شود تمام اهالي آن منطقه را مجبور به عضويت در آن تعاوني مي‌کند، اقدامي‌که قطعا غيرقانوني و نادرست محسوب مي‌شود. عضو کابينه دولت تدبير و اميد ايجاد تعاوني‌ها بر مبناي يک قابليت را امري ضروري دانست و گفت: درحال حاضر قوانين لازم براي ايجاد تعاوني‌ها وجود دارد و وظيفه ما تنها جهت‌دهي به آنهاست به طور مثال در بخش مسکن در اجراي برنامه ملي بازآفريني يک تعاوني مي‌تواند در قالب کار توسعه‌گران و سرمايه‌گذاري مسکن بوده و ديگري به عنوان يک تعاوني مهندسي و عمليات ساخت واحدهاي مسکوني عمل کند. وي در ادامه بي‌تعريفي فعاليت تعاوني‌ها را مشکل اصلي آنها در زمان کنوني دانست و گفت: شما بايد براي عملکرد بهتر و تخصصي‌تر تعاوني‌ها يک سيستم براي آن‌ها تعريف کنيد، قطعا اگر يک تعاوني در رابطه با سرمايه‌گذاري و اخذ تسهيلات کار مي‌کند ديگر نمي‌تواند به صورت تخصصي در امر مهندسي نيز ورود پيدا کند، امري که در صورت تحقق مورد حمايت ويژه وزارت راه و شهرسازي نيز قرار خواهد گرفت.

مديرعامل شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران «هما» از ورود دو فروند اي‌تي‌آر به ناوگان اين شرکت هواپيمايي در آينده نزديک خبر داد و گفت: باقي هواپيماهي اي‌تي‌آر و چند فروند ايرباس در سال جاري به ناوگان ايران‌اير خواهند پيوست. فرزانه شرفبافي در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي از الحاق دو فروند ATR۷۲-۶۰۰ به ناوگان اين شرکت هواپيمايي در آينده نزديک خبر داد و گفت: نهمين و دهمين هواپيما از سري هواپيماهاي اي‌تي‌آر از خط توليد خارج شده و آماده تحويل به هما هستند. همکاران ما اکنون در فرانسه حضور دارند و هواپيماها را چک مي‌کنند. اين هواپيماها به زودي وارد ايران خواهند شد. شرفبافي درباره تامين مالي هواپيماها و ورود بقيه اي‌تي‌آرها گفتد: براي تامين هزينه خريد هواپيماها از فاينانس داخلي استفاده شده و اميدواريم بعد از تحويل اين دو فروند، باقي هواپيماهاي اي‌تي‌آر را در سال جاري تحويل بگيريم. وي درباره قراردادهاي بوئينگ و ايرباس نيز گفت: در مورد خريد بوئينگ مسير داراي پيچيدگي‌هاي زيادي است. اما در مورد ايرباس مذاکرات در جريان است و چند فروند از اين هواپيما در سال جاري به ناوگان ايران‌اير افزوده خواهد شد. به گفته شرفبافي، ايران‌اير به دنبال وارد کردن چند فروند هوپيماي اجاره‌اي به ناوگان خود است تا بتواند پيش از ورود هواپيماهاي ملکي جديد، مسيرهاي جديد پروازي را ايجاد کرده و مسافران اين مسيرها را نيز تامين کند. بنابراين چند فروند هواپيماي اجاره‌اي نيز امسال به ناوگان ايران‌اير خواهند پيوست.
مديرعامل ايران‌اير درباره برنامه‌ اين هواپيمايي در سال جاري گفت: اولويت ما گسترش ناوگان است و اين اولويت در سال جاري با جديت دنبال خواهد شد. سال گذشته ۹ مقصد جديد داخلي و ۷ مقصد جديد بين‌المللي به برنامه‌هاي پروازي هما اضافه شد. اکنون در حال برنامه‌ريزي براي اضافه کردن خاور دور به برنامه پروازي هستيم. وي ادامه داد: انجام پروازهاي منطقه‌اي با هواپيماها اي‌تي‌آر نيز در حال برنامه‌ريزي است. مشغول آماده‌سازي ناوگان اي‌تي‌آر، کاکپيت کرو و کابين کروي آنها براي آغاز پروازهاي بين المللي هستيم و به زودي پروازها از مبدا چابهار، زاهدان و فرودگاه‌هاي غرب کشور به مقاصد کشورهاي حاشيه خليج فارس، پاکستان، افغانستان، ترکيه و عراق آغاز خواهد شد.
شرفبافي به نزديک بودن موسم حج نيز اشاره کرد و گفت: عمليات حج مطابق سنت هميشگي انجام خواهد شد. در حال آماده‌سازي هواپيماها براي اين عمليات هستيم. همکاران ما نيز در عربستان حضور دارند تا مذاکرات لازم را انجام دهند. مديرعامل هما که پيشتر براي جذب خلبانان زن در اين ايرلاين وعده داده بود، در اين باره نيز گفت: اکنون متقاضيان خلباني بسياري از ميان خانم‌ها داريم. برخي واجد شرايط هستند و برخي نه که از آنها هم در دور بعد مجددا امتحان گرفته خواهد شد. آزمون استخدامي‌کساني که واجد شرايط هستند ششم يا هفتم ارديبهشت ماه برگزار مي‌شود. اکنون ۵۰ خلبان زن در نوبت استخدام ايران‌اير قرار دارند.

مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد بکارگيري نوآوري، خلاقيت و استفاده از اقدامات نوين را امري ضروري در دستور کار ايجاد و توسعه شهرهاي جديد دانست و افزود: قطعا شهرهاي جديد پايلوتي براي نظام شهرسازي در کشور هستند که مسئله‌اي دفعي نبوده و بايد به تدريج نهادينه و بروز پيدا کند. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي حبيب‌ا... طاهرخاني در تشريح راهبردها و اولويت‌هاي اصلي کاري طي اين سال جديد بيان کرد: قطعا توجه به پايه‌هاي اقتصادي و مالي در پروژه‌هاي شهرهاي جديد و مشارکت با بخش خصوصي از رويکردهاي اصلي ما در سال جديد خواهد بود، چراکه ما بايد همزمان با توانمندکردن شرکت‌هاي تابعه از لحاظ مالي، نيم‌نگاهي به توسعه پايه‌هاي اقتصادي و فعاليت‌هاي شهري خود با توجه به ظرفيت‌هاي موجود داشته باشيم. طاهرخاني در ادامه با تأکيد بر ضرورت بازنگري مجدد به ظرفيت‌هاي موجود در شهرهاي جديد نيز اعلام کرد: قطعا هريک از شهرها با توجه به شرايطي که دارند قابليت توسعه در يک ظرفيت را خواهند داشت که ظرفيت درماني، صنعتي، گردشگري و ... مي‌تواند نمونه‌اي از آن‌ها به شمار رود. معاون وزير راه و شهرسازي همچنين توجه بيشتر به مجموعه‌هاي به نسبت فقيرنشين (در قالب مسکن مهر) با توسعه فعاليت‌هاي اقتصادي خرد در شهرهاي جديد را از ديگر اقدامات اساسي در دستور کار سال جديد دانست و گفت: با توجه به آنکه همواره شعار اصلي در سياست ايجاد شهرهاي جديد ارائه زندگي شهري به سبکي نوين بوده است پس اگر ما در اين فرآيند به تکرار حرکت‌هاي غيرپايدار شهري در اين مناطق نيز بپردازيم کار مهمي‌انجام نداده و اشتباه کرده‌ايم. معاون وزير راه و شهرسازي همچنين پيش از اين با بيان اينکه طبق آخرين سرشماري انجام گرفته در ايران، جمعيت شهري کشور حدود ۷۴ درصد اعلام شده است گفت: ايران در ۲ الي ۳ دهه اخير شاهد يک دوره شهرنشيني بسيار شتابان بوده است، شرايطي که شهرنشيني در دهه پيش‌رو را با چالش‌هاي متعددي در حوزه‌هايي از جمله کيفيت زندگي، زيست‌پذيري و تاب‌آوري در برابر حوادث مواجه کرده است.