جهانگیری: حد خودت را بدان
معاون اول رييس‌جمهور گفت:‌مدتي است القا مي‌شود که جمهوري اسلامي‌ايران در حال فروپاشي است در حاليکه مردم پاي نظام ايستاده‌اند.
به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در نشست هم‌انديشي مديران ارشد دولت تدبير و اميد گفت: مردم همواره در مقاطع بحراني به کمک نظام آمدند و اين نظام همواره بر دوش مردم بوده است. کسي که هشت سال رييس‌جمهور اين کشور بوده و اکثر مشکلات امروز، نتيجه کار اوست اينقدر جسور شده که مي‌گويد سيل مي‌آيد و زير پاي شما خالي مي‌شود و انقلابي بزرگ‌تر در حال اجرا است.
وي افزود: شما با کشور چه کرديد؟ منابع کشور را چگونه هزينه کرديد؟ شما مي‌خواهيد سيل راه بيندازيد؟ شما نظام را تهديد مي‌کنيد؟ به خودتان بياييد و حد خودتان را بدانيد. ما پاي نظام و رهبري ايستاده‌ايم. با وجود همه انتقادات با هم تا پاي جان پاي نظام ايستاده‌ايم.
جهانگيري ادامه داد: اگر بخواهيد به نظام نزديک شويد با سيل توده مردم مواجه مي‌شويد که تحمل نمي‌کنند که کسي سال‌ها در راس کشور بوده مطالبه‌گر شده و اخطار بدهد، اميدوارم به خودتان بياييد. اگر مسائلي با افراد داريد آنها را حل کنيد.
جهانگيري با اشاره به اينکه عده‌اي در داخل و خارج از کشور تمرکز دارند تا به اميد مردم به آينده آسيب برسانند، خاطرنشان کرد: يک پيوستگي بي‌سابقه‌اي ميان چالش‌هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و بين‌المللي به وجود آمده و هر مساله‌ بين‌المللي مي‌تواند بر مسائل اقتصادي و اجتماعي ما تاثير بگذارد و مسائل داخلي بر مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي موثر باشد، در چنين مقطعي هماهنگي ميان قواي سه‌گانه بايد جزو اولويت اول ما باشد.
وي تاکيد کرد: همه بايد از اميد مردم پاسداري کنيم و مديران بايد با از خودگذشتگي دنبال حل دغدغه‌هاي مردم باشند، ما نبايد اسير التهابات شويم.
معاون اول رييس‌جمهور بيان کرد: پيگيري سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، تعامل سازنده با جهان، نگاه ويژه به برجام، پيگيري سياست‌هاي جديد ارزي، حمايت از کالاي ايراني و مبارزه با قاچاق، حل مشکل آب، اصلاح نظام بانکي، کاهش آسيب‌هاي اجتماعي، استفاده از خطوط اعتباري خارجي و تکميل طرح‌هاي بزرگ از جمله اهداف دولت است. 
وي ادامه داد: آمريکا تصور مي‌کند با خروج از برجام، ‌ايران دچار مشکل جدي مي‌شود در حاليکه ما براي همه شرايط برنامه داشتيم و دغدغه‌اي نداريم. ما براي اداره کشور بدون برجام هم برنامه داريم اما مهم اين است که مديران پاي کار باشند، بدون برجام کوچک‌ترين اتفاقي براي کشور نمي‌افتد. جهانگيري با اشاره به برنامه دولت براي کنترل بازار ارز، خاطرنشان کرد: دولت نمي‌تواند نسبت به زندگي مردم بي‌تفاوت باشد. اين تصميم با اجماع در دولت گرفته شد و هيچ طرح ديگري هم روي ميز نبود. رسانه‌هاي خارجي هم القا مي‌کنند که اين تصميم شکست خورده است در حاليکه اين طرح موفق مي‌شود زيرا نقاط قوت طرح‌هاي قبلي را دارد و نقاط ضعف آنها را ندارد. همه مديران دولت هم بايد پاي اين تصميم بايستند. ما بازي آمريکا را با اين تصميم به شکست مي‌کشانيم، همه مديران بايد پاي کار بيايند و از برنامه‌هاي دولت دفاع کنند.
جهانگيري افزود: ما نبايد اجازه بدهيم مشکلات به چالش‌هاي سياسي، اجتماعي و امنيتي تبديل شود. مدير موفق کسي است که اين چالش‌ها را در نقطه شروع حل کند. موضوع کازرون بايد حل شود، نمي‌شود مردم هر روز به خيابان بيايند و عده‌اي هم بر اين موج سوار شده و شعارهاي خود را سر دهند. دولت درباره کازرون هيچ تصميمي‌نگرفته است. مساله زاينده‌رود، يزد و خوزستان هم بايد حل شود. مديران بايد به سرعت در استان‌ها حضور داشته باشند. زخم زلزله کرمانشاه هم بايد التيام يابد و مسکن آنها تامين شود. وي افزود: ما بايد گفت‌وگوهاي ملي را با هدف تقويت وحدت در جامعه دنبال کنيم. تمام مشکلات کشور راهکار سياسي دارد، يعني با انسجام ملي مي‌شود مشکلات را حل کرد. عده‌اي دنبال حذف ديگران هستند اما بايد همه جريان‌هاي سياسي و نخبگان را دور هم جمع کرد.
جهانگيري با انتقاد از اقداماتي که در جهت تضعيف دولت انجام مي‌شود، گفت: اگر دولت ضعيف شد هيچ جاي ديگري از کشور تقويت نمي‌شود. تقويت دولت است که موجب تقويت نظام مي‌شود.


رييس سازمان انرژي اتمي‌تبعات خروج واشنگتن از برجام راتاکید کرد؛
رييس سازمان انرژي اتمي‌در خصوص خروج آمريکا از برجام گفت: البته اميدواريم هيچوقت اين مسئله پيش نيايد و ضرورتي نباشد که ما تصميمات فني اتخاذ کنيم، اما به گونه‌اي آماده هستيم که طرف حيرت زده خواهد شد. به گزارش ايرنا، علي اکبر صالحي در جمع خبرنگاران در مورد توانايي‌هاي سازمان انرژي اتمي‌در صورت خروج آمريکا از برجام گفت: از نظر فني براي همه سناريوها آمادگي داريم. صالحي تاکيد کرد: اين يک مبالغه و يا يک شعار نيست، بنده هيچوقت حرفي را نمي‌زنم که به آن اعتماد نداشته باشم، براي اينکه در اين موضوع اعتبار نظام جمهوري اسلامي‌و اعتبار سازمان انرژي اتمي‌مطرح است.
وي اضافه کرد : يکي از مواردي که قبلا براي آگاهي طرف مقابل اعلام کرديم توان ايران در بر گرداندن چهار روزه غني سازي 20 درصد است.
رييس سازمان انرژي اتمي‌افزود: موارد متعدد ديگري هم هست که ضرورت بيان آن در حال حاضر نيست و هر وقت نظام تصميم بگيرد، ما مثل يک ارتش براي حرکت آماده ايم.
صالحي گفت: اميدواريم که طرف مقابل سر عقل بيايد و کاري نکند که هم خودش را و هم ديگران را به درد سر بياندازد.
رييس سازمان انرژي اتمي‌درباره همکاري ايران در پروژه ايتر (راکتور آزمايشي بين المللي گداخت هسته اي) گفت: اين موضوع در دستور کار است و ما تفاهم نامه را هم امضا کرديم، کارها را پيش برديم اما اين هم جزو بداخلاقي‌هايي است که آمريکايي‌ها انجام دادند.
صالحي با بيان اينکه ساخت بيمارستان هسته‌اي به خوبي در حال پيشرفت است گفت: بر روي زمين کار کرديم و بخش عمده طراحي‌ها هم انجام گرفته و اميدواريم در سال 97 کار عمده روي زمين آن انجام شود.
وي درباره زلزله بوشهر و امکان آسيب به نيروگاه بوشهر گفت: هيچ مشکلي ايجاد نشد و نيروگاه براي اتفاقات بالاتر از اين‌ها طراحي شده است.


وزير کشور دلايل بزرگ نمايي مشکلات را تشريح کرد؛
وزير کشور با اشاره به فعاليت‌هاي مختلف با تبليغات و بزرگنمايي و فريب که در برخي رسانه‌ها و محافل سياسي يا از سوي افراد و اشخاص انجام مي‌شود گفت: تلاش مشترک آنها ايجاد نارضايتي است. به گزارش ايرنا، عبدالرضا رحماني فضلي در نشست هم انديش مديران ارشد دولت تدبير و اميد وي ادامه داد: ايجاد امنيت از موضوعاتي است که مورد توجه ويژه ما است، امنيت نظامي‌و انتظامي‌در مرزها نيز از اولويت بالايي برخوردار است و تلاش داريم کماکان با قدرت اين حوزه را حفظ و تقويت کنيم. وزير کشور مبارزه با فساد اقتصادي و رانت را از ديگر اولويت‌ها برشمرد و گفت: بدون تبليغات گسترده و گسترش اتهامات بايد موضوع اصلي اين مسئله باشد و با توجه به دغدغه مردم بايد تلاش کنيم ريشه‌هاي فساد در سيستم اجرايي را از بين ببريم. رحماني فضلي با اشاره به اينکه در حوزه منطقه‌اي و بين المللي مباحث داخلي موثر است ، گفت: در حوزه سياسي بزرگترين حادثه انتخابات بود که با تلاش همه دستگاهها و همت مردم ولطف خداوند با شکوه وباقدرت از منظر قدرت سياسي قانوني و سالم برگزار شد . رحماني فضلي افزود: در حوزه امنيتي اتفاقات در مناطق مرزي و بحث تروريست‌ها و داعش و عبورهايي که از مرز اتفاق افتاد به همت نيروهاي امنتي و فعاليت خوب شوراي امنيت در مجموع با دو حادثه ورود تروريست‌هاي داعش به مجلس و حوادث دي ماه مقداري چهره کشور را خدشه دار کرد، اقدامات قابل قبول بود . وي ادامه داد: مهم اين بود که تلاش شد در حوادث با کمترين هزينه اجتماعي مسايل مديريت شود و کماکان در منطقه از نظر امنيتي در شرايط مطلوبي قرار داريم . وزير کشور با اشاره به حوزه طبيعي گفت: مهمترين آن زلزله کرمانشاه بود که با همکاري همه دستگاهها به نحو احسن مديريت شد و تلاش داريم اقدامات لازم نيز در اين منطقه انجام شود .
رحماني فضلي افزود: در حوزه اجتماعي مسايل با جديت در حال پيگيري است ودرک مشترکي در همه دستگاهها در اين زمينه وجود دارد .
وزير کشور با بيان اينکه در سال جاري نيز با موضوعات مختلفي مواجه هستيم ، گفت: در مباحث اقتصادي بايد استاندارد در کاهش نوسانات تلاش کنند و هرگونه کم کاري و کوتاهي در حوزه اقتصادي ، اثرات آن در حوزه اجتماعي و سياسي و امنيتي خواهد بود . رحماني فضلي افزود: در حوزه تبليغات رسمي‌و غير رسمي‌با موضوع مايوس کردن مردم مواجه هستيم . به نفع هيچ کس نيست که نارضايتي ايجاد کند و مردم را به کف خيابان بياورد چرا که همه ضرر خواهيم کرد .

نخستين اظهار نظر محسن‌هاشمي‌درباره حضور در شهرداري تهران:
رييس شوراي شهر تهران در خصوص زمزمه پذيرفتن انتخابش به عنوان شهردار تهران بعد از استعفاي نجفي، اين موضوع مطرح شده که هنوز درباره آن به تصميم نرسيديم؛ البته موافقان و مخالفان دلايلي مختلفي مطرح کرده‌اند که نياز به بحث و تأمل بيشتري دارد.  محسن‌هاشمي‌رفسنجاني در گفتگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي‌در پاسخ به اينکه شهرداري تهران سکوي رياست جموهري است گفت: اين مسائل شايعات سياسي است که معمولا با هدف تخريب به آنها دامن زده مي‌شود. با اين معضلات و مسائلي که شهر تهران و 12 ميليون نفر از مردم را درگير خود کرده است، اگر کسي بخواهد شهرداري تهران را پله و سکوي ترقي خود براي رياست جمهوري کند، به شهروندان خيانت کرده است. اتفاقا يکي از موافقان حضور بنده در شهرداري تهران بعد از استعفاي آقاي نجفي، معاون اول رئيس‌جمهور هستند که چند بار هم با بنده صحبت کرده و هم در جلسه جلسه سران اعتدال و اصلاحات نيز اين مسأله را مطرح کرده است. بنده نيز به ايشان به صراحت گفتم که اگر با دوستان شورا به اين تصميم برسيم تنها توقع و انتظارم حمايت کامل دولت و ساير دستگاه‌هاي مؤثر نظام از شهرداري براي حل معضلات بزرگ شهر است و در هيچ‌گونه استفاده تبليغاتي و سياسي از اين مسئوليت ورود نمي‌کنم چه رسد به کانديداتوري رياست جمهوري.
دکتر مريم ملکي
استاد جامعه شناسي دانشگاه
در هفته‌هاي اخير موجي از رويکرد و اقدام در ميان مردم شايع شده که درصدد هستند به نحوي از انحاء بخشي هرچند مختصر از سرمايه و دارايي‌هاي خود را با ارزش روز حفظ کنند. لذا تصور براي حفظ ارزش دارايي را در خريد ارز و سکه، و کساني که سرمايه بيشتري دارند، بر زمين و ملک هزينه مي‌کنند که هميشه در اقتصاد ايران اقبال خوبي داشته و هيچگاه منجر به ضرر نشده است. اين موضوع هدايت و حرکت جامعه به سمت خريد ارز و سکه را شايع كرده و عدم همراهي مردم با دولت را در شرايط بحران نقدينگي ارز رقم مي‌زند. اين موضوع نخستين بار نيست که در کشور رخ داده و اخرين بار نيز نخواهد بود. بي شک تأثير پذيري بازار ارز و سكه از شايعه‌ها و دلواپسي‌ها، موج نااميدي و عدم اعتماد را به جامعه تزريق مي‌كند.
آنچه که مي‌توان در نگاه نخست درباره آن با رويکرد جامعه شناسي اظهار نظر کرد، کاهش سرمايه اجتماعي و اعتماد اجتماعي در جامعه است. سرمايه اجتماعي و اعتماد اجتماعي برخواسته از يک عنصر و يک عامل به تنهايي نيست، عوامل و موارد بسيار متعددي مي‌تواند ميزان سرمايه اجتماعي را ارتقا يا کاهش دهد. اما نگه داشتن سر پيکان به سوي مردم و اينکه هميشه آنها را محکوم کنيم که شما مشارکت اجتماعي نداريد و اقشار به دنبال نفع شخصي سوق يافته و نفع جمع را در نظر ندارند، نگاه و عملکردي کاملاً سوگيرانه و غيرحرفه‌اي و کارشناسي است. بايد در نظر داشت که مهمترين ويژگي انسان، اجتماعي بودن آن است و انسان در طي قرون و اعصار پذيرفته که به واسطه نياز به اجتماع و جمع، بايد از برخي خواست‌ها و مطالبات خود چشم بپوشد تا بتواند حيات و استمرار در اجتماع و جمع را داشته باشد. اين خصلت ذاتي بشر است و لذا سبک زندگي، هنجارها و ارزش‌هاي جامعه مي‌تواند آن را تقويت يا تضعيف کند اما قابل از بين بردن نيست.
انچه كه امروز مردم در كنش اجتماعي خود نشان مي‌دهند، اخلاق تلافي گونه در برابر مديران سياسي است. اخلاقي كه حكايت از عدم تعامل در عين اميد و پويايي براي جامعه است. اما ما به اشتباه در پژوهش‌هاي سنجش افکار عمومي‌انعکاس مي‌دهيم که مردم ايران نااميد هستند. اينکه دائم با روش سنجش افکار که کم هزينه‌ترين روش است شاخص‌هاي اميد و نااميدي، سرمايه اجتماعي و اعتماد اجتماعي را بسنجيم، به لحاظ روش شناسي جامعه شناختي کاملاً اشتباه است و ما بر مبناي داده‌هاي برخواسته از اين روش اشتباه، دائم به مردم مي‌گوييم که نظم نداريد، از قوانين راهنمايي و رانندگي تبعيت نمي‌کنيد، کتاب نمي‌خوانيد، همراه و همگام با دولت و سياست‌هاي آن نيستيد يا مثبت انديش نيستيد. در واقع با القاي اين مسائل به جامعه مردم را به سمت آنها سوق مي‌دهيم و امروز دائم در راديو، تلويزيون و رسانه‌ها و فضاي مجازي منعکس مي‌کنيم که مردم نگران نباشيد، مردم نگران چه نباشند؟ مگر نه آنکه موج نااميدي و نارضايتي با انعكاس اين آمار سطحي در ميان آنها ترويج شد و مگر نه آنکه دائم تشويق شد که در گردهمايي‌ها و راهپيمايي‌ها حضور يابند تا مشتي بر دهان استکبار و استعمار بزنند و مگر نه آنکه رويکرد محدوديت در دسترسي به برخي اطلاعات ايجاد شد تا تفسير عام بر برخي از اطلاعات و اسناد و مطالب روز مطرح در دنيا وارد نشود و نتيجه اين شد که مردم نه به آن منبع اطلاعاتي و کتاب توجه کردند و نه به منبع اطلاعاتي و کتاب معرفي شده توسط جامعه.
داستان تلاطم بازار ارز و سكه هم اين گونه است. منعيت ايجاد مي‌شود اما از سوي منبعي است كه پيش از اين در نزد عموم سربلندي و توفيق لازم را نداشته و مردم با اخلاق تلافي ورود مي‌كنند و هم آن كه ضد ارزش جامعه مي‌شود را انجام مي‌دهند. 
موج خريد ارز و سکه نيز با گذشت اندک زماني فروکش خواهد کرد و سرمايه‌هاي خرد در سال توليد و حمايت از کالاي ايراني کماکان در گاو صندوق‌هاي خانگي انباشت خواهد شد و در پايان سال شعاري ديگر را براي ايجاد رونق و نشاط در عرصه فعاليت اقتصادي که به عنوان زيربناي توسعه‌اي کشور است، سرخواهيم داد اما بهتر است يک بار براي هميشه بايستيم و تحليل واقع بينانه کنيم. دارايي و سرمايه‌ها اعم از مادي و معنوي و انساني را يک کاسه کنيم و بعد سند چشم انداز توسعه را بر اين مبنا مورد بازنگري و اصلاح قرار دهيم و بپذيريم اين مردم اميد دارند و هنجارمند و با صلابت رو به جلو مي‌روند و همراه مي‌شوند به شرط همراهي و همدلي.


مراد نعمتي 
وابسته اقتصادي ايران
 در سركنسولگري ايران - كراچي 

در سال ٩٦ حجم مبادلات دو كشور با افزايش ١٥ درصدي به يك ميليارد و سيصد و سي و شش ميليون دلار رسيد. در مدت مذكور صادرات كشورمان با افزايش ١٦ درصدي در ارزش دلاري و ٥ درصدي از لحاظ وزني از ٧٩٥ ميليون دلار در سال گذشته به ٩٢٤ ميليون دلار رسيده است. واردات نيز با افزايش ١٣ درصدي در ارزش دلاري و ٤٣ درصد از لحاظ حجمي‌از ٣٦٤ ميليون دلار در سال گذشته به ٤١٢ ميليون دلار در سال ٩٦ رسيده است در سال گذشته فعاليتهاي زيادي جهت افزايش تجارت با پاكستان صورت گرفته كه مهمترين انها عبارتند از تبادل بيش از ١٤٠ هيات كه نسبت به سال قبل رشد ١٠٠ درصدي داشته است. حل موضوع تعرفه شيريني و شكلات صادراتي ايران و كاهش از ٢.٢ دلار به هشت دهم دلار كه تأثير زيادي در افزايش حدود بيست درصدي صادرات شيريني و شكلات كشورمان به پاكستان داشته است.حضور اعضاي هيات رئيسه انجمن كاشي و سراميك براي اولين بار در پاكستان و تفاهم با انجمن سازندگان و آبادگران پاكستان به عنوان متولي ساخت و ساز در پاكستان براي حضور در نمايشگاه بيلد اسيا و صادرات مصالح ساختماني كشورمان به ويژه كاشي و سراميك به پاكستان نيز اهميت خاصي دارد. حضور پر قدرت ١٥ شركت إيراني در پاويون ج.ا.ايران در نمايشگاه بيلد آسيا كه منجر به امضا يادداشت تفاهم ساخت كارخانه أسياب سيمان به ارزش ٢٥ ميليون دلار به صورت جوينت ونچر بين شركتهاي إيراني با طرفهاي پاكستاني شد. حضور دكتر ظريف در راس يك هيات بزرگ اقتصادي براي اولين بار به كراچي پايتخت اقتصادي و تجاري پاكستان و برگزاري نشست بزرگ اقتصادي ايران و پاكستان با حضور بيش از ٤٠٠ نفر از فعالين اقتصادي پاكستاني كه بازتاب بسيار زيادي داشت و براي اولين بار چنين نشستي در اين سطح كيفي و كمي‌در كراچي برگزار شده بود. پيگيري برقراري روابط بانكي بين دو كشور از طريق جامعه تجاري پاكستان براي اعمال فشار بر دولت و بأنك مركزي پاكستان براي امضاي قرارداد همكاري بانكي با كشورمان كه در نهايت در ارديبهشت ماه موافقتنامه همكاري بانكي به امضاي روساي بانكهاي مركزي دو كشور رسيد. البته علي رغم معرفي بانكهاي عامل دو كشور، هنوز كار عملياتي نشده است. پيگيري رفع موانع ورود سيب درختي كشورمان يکي ديگر از اقدامات مناسب بود. در اين راستا جلسات متعددي با فدراسيون اتاقهاي بازرگاني ،انجمن ميوه و تره بار پاكستان و گمرك اين كشور برگزار شد و مشكل ورود كاميونهاي إيراني به داخل پاكستان رفع شد. پيگيري و نهايي شدن سرمايه گذاري ٢١٢ ميليون دلاري طرف پاكستاني در زمينه فروشگاههاي ازاد فرودگاهي نيز قراردادي است که نهايي شده و به تاييد سازمان سرمايه گذاري رسيده است.

در نشست هم‌اندیشی با مدیران ارشد دولت بیان شد؛
رئيس جمهور با اشاره به تصميم دولت در زمينه تعيين نرخ ارز گفت: اين تصميم براي ۸۰ ميليون ايراني مناسب بود، شايد براي بعضي هم خوب نبود اما ما بايد به فکر اکثريت باشيم.
به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در نشست هم انديشي مديران ارشد دولت با اشاره به اينکه من از سيستم ارزي کشور ناراضي بودم و از سيستم فعلي هم خيلي خشنود نيستم، اظهار کرد: ما بايد به سيستم سومي‌برسيم.
وي افزود: در گذشته ما دلار را با هواپيما وارد مي‌کرديم و آن را به بانک مرکزي مي‌داديم و هر روز بانک مرکزي پول‌ها را با گوني به صرافي‌ها مي‌داد و معلوم نبود صرافي‌ها ارز را به چه کساني مي‌دادند. بانک‌ها هم تماشا مي‌کردند و گاهي هم خودشان از صرافي‌ها يا دلال‌ها ارز تهيه مي‌کردند. اکنون ارز بايد با حواله داده شود. حداکثر کار هم بر عهده بانک‌هاست. صرافي‌هاي غيرمجاز و دلال‌ها هم بايد کنار گذاشته شوند. در شرايط قبلي به نيازمند واقعي ارز نمي‌رسيد و ناچار مي‌شد با صرافي يک جور ديگري ببندد تا ارز خود را بگيرد و توليد راه بياندازد يا واردات داشته باشد.
روحاني تأکيد کرد: ما بايد نرخ واحدي براي ارز مي‌داشتيم و اين کار ضروري بود. گرگ‌هاي خارجي يا برخي افراد سودجو شرايطي بوجود آوردند و آرامش بازار ارز را متزلزل کردند که بايد بررسي شود چه مقدار فشار خارجي، چه مقدار تبليغات و چه مقدار عوامل ديگري که من نمي‌توانم بگويم در اين تزلزل بازار ارز نقش داشتند. من نمي‌خواهم بگويم شرايط امروز ارز بهترين شرايط است و من هم دنبال شيوه ديگري هستم، ولي در شرايط فعلي تصميمي‌که گرفته شد کاملا درست بود. اين تصميم به اجماع همه دوستان اقتصادي و کارشناسان اتخاذ شده است. اين تصميم براي اين بود که واردات کالاهاي مورد نياز کشور راحت انجام شود. رئيس جمهور با بيان اينکه واردکنندگان و توليدکننده بايد خيالش راحت باشد، خاطر نشان کرد: همه مردم هم بدانند کسي که بهانه ارزي مي‌آورد، بهانه او نادرست است. واردکننده با سقف سفارش مي‌تواند ارز دريافت کند. به توليد کننده هم ارز لازم داده مي‌شود و تا پايان سال حداکثر ۵ درصد نرخ ارز تغيير خواهد کرد. روحاني با بيان اينکه حمايت از کالاي ايراني يعني تأمين مواد اوليه براي توليد کالا در کشور گفت: ما تأمين مواد اوليه توليد کالاها را تضمين مي‌کنيم. رئيس جمهور گفت:‌ ما در توليد برخي کالاها اشکال داريم و بايد کالايي توليد کنيم که هم کيفيت بالايي داشته باشد و هم قيمت مناسب، که در اين زمينه بانک‌ها اولين مسئول هستند. آمار ارائه تسهيلات به بانک‌ها در سال ۹۶، خوشحال‌کننده نيست. بانک‌ها بايد در سريع‌ترين زمان ممکن به توليدکنندگان وام بدهند. ماليات توليدکننده را هم نبايد بالا برد بلکه بايد از آن‌هايي ماليات گرفت که تاکنون ماليات نداده‌اند. کساني هم که ماليات نمي‌دهند بايد به مردم معرفي شوند تا مردم از آن‌ها کالا نخرند. وي تأکيد کرد: تصميم اخير ارزي کار را براي قاچاق سخت کرده است. آن‌ها هم که مي‌خواهند پول از کشور خارج کنند دچار مشکل شده‌اند. ما متعهد نيستيم که پول تهيه کنيم تا عده‌اي خارج از کشور خانه يا ويلا بخرند. تصميم ما براي ۸۰ ميليون نفر مناسب است، شايد براي بعضي هم خوب نباشد ولي ما به فکر اکثريت هستيم. اين تصميم در مقطع فعلي لازم بود. البته ممکن است در آينده شيوه ديگري اجرا شود. از سويي اين تصميم پيشاپيش تودهني براي تصميم آمريکا در روز ۲۲ ارديبهشت است. تمام اميد آن‌ها اين بود که عليه ملت قدم بردارند تا بازار داخلي بهم بريزد. من به مردم قول مي‌دهم توطئه دشمن نقش بر آب شده و چه برجام باشد چه نباشد ما مشکلي نخواهيم داشت.
رئيس دولت تدبير و اميد تأکيد کرد: خود نظام آمريکا هم نمي‌داند در ۲۲ ارديبهشت مي‌خواهد چه بکند. آن‌ها نمي‌دانند ساعت بعد رئيس جمهورشان چه مي‌خواهد بکند. اين شده زندگي مردم آمريکا و اين يکي از نقاط بسيار عجيب در تاريخ آمريکاست. ما هم براي برجام برنامه‌هاي لازم را تهيه کرديم. دستورات لازم به سازمان انرژي اتمي‌هم داده شده است. مردم هم بدانند زندگي و تجارت آن‌ها دچار مشکل نمي‌شود.
رئيس جمهور ادامه داد: ما بايد به مردم توضيح بدهيم مشکل چيست. اگر مردم اطلاع کافي نداشته باشند ديگران مي‌توانند مردم را تحريک کنند. ما با مردم کم حرف مي‌زنيم. مديران دولتي ما روزه سکوت گرفته‌اند. نمي‌دانم از چه مي‌ترسند. هر کس درپست مديريتي خود بايد بداند طبق قانون اساسي و وظيفه شرعي، داراي توانمندي بالايي است و بايد به وظيفه خود عمل کند و اگر مي‌ترسد و از اخم اين و آن هراس دارد، بايد کنار برود. واجب نيست اين افراد تا پايان چهار سال بر صندلي خود بنشينند.
روحاني با اشاره به اينکه مديران بايد از اختيارات خود استفاده کنند،بيان کرد: وقتي کسي از تلفن يا اخم يک نفر مي‌ترسد و عقب‌نشيني مي‌کند اين صندلي مديريت بر او حرام مي‌شود، بنابراين بايد صندلي را رها کند و کنار برود. ما بر صندلي قانون نشسته‌ايم، بالاترين قدرت در کشور قدرت اجرايي و بالاترين بار، بار مسئوليت نيز بر دوش بخش اجرايي است، پس ما بايد محکم و قاطع راه خود را طي کنيم.
رئيس جمهور همچنين اظهار کرد: هيچ دستگاه نظارتي حق ندارد در کار اجرايي دخالت کند. اعلام نظر اشکالي ندارد ولي مدير بايد کار خود را انجام دهد. يک دستگاه نظارتي نوشته بود بايد فلان مدل هواپيما خريداري شود، من نوشتم به تو چه ربطي دارد، تو چه کاره‌اي؟ دستگاه نظراتي هم بايد طبق قانون عمل کند نه بر مبناي عقل ناقص خود. عقل ناقص که مبناي عملکرد دستگاه نظارتي نيست بلکه بايد در چارچوب قانون حرف زد. مديران دولتي به تهديدات اعتنا نکنند و اگر مي‌ترسند به آن‌ها جواب بدهند به من بگويند که جواب آن‌ها را بدهم.
وي ادامه داد: براي مقابله با فساد هم بايد برنامه داشته باشيم. مثلا راه‌اندازي دولت الکترونيک فساد را کمتر مي‌کند. ما بايد با برنامه‌ريزي درست و نظارت درست کاري کنيم که فساد ناممکن يا بسيار سخت شود. يکي از کارهاي ممکن که انجام داديم اين بود که بر مبناي عملکرد به دستگاه‌ها پول بدهيم. به وزارت اقتصاد هم گفته‌ام پول‌هايي که به دستگاه‌ها مي‌دهد بايد منتشر شود تا مردم بدانند. مردم بايد ناظر بر پول خودشان باشند.
رئيس جمهور خاطر نشان کرد: فضاي مجازي براي همين است، براي نظارت عامه مردم است. فضاي مجازي يعني امر به معروف و نهي از منکر. با گرفتن يقه مردم و جنگ و دعوا که امر به معروف نمي‌شود. موبايل راه امر به معروف و نهي از منکر است. نمي‌دانم چرا بعضي‌ها از موبايل بدشان مي‌آيد. از شبکه‌هاي اجتماعي بدشان مي‌آيد. از اينکه مردم اطلاعات داشته باشند خوششان نمي‌آيد. ما بايد بر مبناي حقوق شهروندي عمل کنيم. اطلاع، نظارت و انتقاد حق مردم است. مردم از ما انتقاد کنند. ما دل نازک يا زودرنج نيستيم که با يک انتقاد آسمان و زمين را به هم ريزيم. ظاهرا هم غير از دولت مردم نمي‌توانند از جاي ديگري انتقاد کنند. 
روحاني با اشاره به اينکه يکي از راه‌هاي تأمين اشتغال ما فضاي مجازي است، خاطر نشان کرد: وزير ارتباطات اعلام کرده است که در فضاي مجازي بيش از دو ميليون اشتغال ايجاد شده است و من تأکيد کردم که نبايد به اشتغال مردم آسيب زده شود. ما نبايد بيکاري را اضافه کنيم. راهکارهاي ما هم بايد درست و دقيق انتخاب شود.


وقتی واردات جایگزین صادرات می‌شود
گروه اقتصاد کلان: شايد اگر در بخش مناطق آزاد، برنامه‌ريزان اقتصادي بر اساس نگاه کارشناسي فعاليت مي‌کردند، حالا اين بخش مي‌تواست تا حدودي بخشي از مشکلات اقتصادي را آوار برداري مي‌کرد و در اشتغالزايي سهم عمده‌اي را ايفا مي‌کرد. اما حالا اينچنين نيست و حتي مناطق آزاد بر خلاف رسالت خود عمل کرده و مسيري امن براي واردات کالا به کشور شده اند. هر چند که آمارها در اين زمینه متناقض است. اما مسئولان مناطق آزاد نيز به آن اذعان دارند. مرتضي بانکريال دبير شوراي عالي مناطق آزاد در يک برنامه تلويزيوني به اين موضوع تلويحا اشاره کرد و از مثبت نبودن تراز در صادرات و واردات در اين مناطق سخن گفت.
امروزه کشورهاي متفاوتي اعم از توسعه يافته و در حال توسعه با توجه به ويژگي مناطق آزاد تجاري صنعتي براي دستيابي به هدف‌هايي نظير توسعه اقتصاد ملي، جذب سرمايه‌هاي خارجي، استفاده از برتري‌هاي نسبي، ايجاد فرصت‌هاي شغلي، تربيت نيروي انساني، افزايش درآمدهاي ناشي از فعاليت‌هاي خدماتي، افزايش کارايي اقتصاد ملي، توسعه منطقه‌اي و تبديل بخش‌هاي عقب مانده به قطب‌هاي توسعه، اقدام به ايجاد مناطق آزاد تجاري صنعتي کرده اند. منطقه آزاد، قلمرو معيني از سرزمين اصلي است که در آن، تجارت آزاد با ساير نقاط جهان با قوانين خاص و متفاوت از سرزمين اصلي مجاز شناخته شده است. اين مناطق با ايجاد مشوق‌ها و معافيت‌هاي متنوع سعي دارند که سرمايه گذاري خارجي را جذب و آن را در توليد کالاهاي صادراتي مورد استفاده قرار دهند. سپس با صادرات اين کالاها کشور از آثار و مزاياي مثبت صادرات و تجارت نظير ايجاد اشتغال، رشد اقتصادي، توسعه منطقه‌اي و... برخوردار نمايند.
به طور کلي اهداف و فلسفه شکل‌گيري مناطق آزاد و ويژه در ايران عبارت است از توسعه و گسترش توليد، افزايش صادرات غيرنفتي، جذب سرمايه‌هاي خارجي، انتقال فناروري به داخل کشور، ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد، جذب نقدينگي سرگردان داخلي و محروميت‌زدايي از مناطقي که امکان رشد و توسعه بالقوه را دارند. 
تاريخ تاسيس مناطق آزاد تجاري در جهان به سال‌هاي بعد از پايان جنگ جهاني دوم يعني 1324 و استقلال و تلاش شمار زيادي از کشورهاي جهان براي رونق اقتصادي خود به خصوص در دوران بعد از جنگ باز مي‌گردد.
در ايران بر خلاف اين رويه تاريخ تاسيس نخستين منطقه آزاد در بندر عباس در جنوب ايران و سواحل خليج فارس با هدف مرکزيت واردات و صادرات کالا توسط دولت به سال 1336 باز مي‌گردد.
در ادامه اين روند مرکز بين ‌المللي جزيره کيش در جنوب ايران در سال ۱۳۵۶ به طور رسمي‌ايجاد شد و پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌در سال 1357 لايحه واردات کالا با استفاده از معافيت گمرکي به جزيره کيش در تاريخ ۱۸ اسفند ۱۳۵۸ به تصويب شوراي انقلاب رسيد و در نهايت در سال ۱۳۶۸ براساس تبصره ۱۹ قانون برنامه اول توسعه به دولت اجازه داده شد تا در سه نقطه مرزي کشور شامل کيش، قشم و چابهار اقدام به تأسيس منطقه آزاد تجاري کند.
اکنون با گذشت 38 سال از پيروزي انقلاب اسلامي‌در ايران مناطق آزاد تجاري به 7 مورد شامل کيش، قشم، چابهار ، ارس، انزلي، اروند و ماکو و شماري مناطق ويژه اقتصادي در پهنه جغرافيايي سراسر ايران افزايش يافته است.
اصولا مناطق آزاد در ايران با اهداف کلان و راهبردي چون بهبود محيط کسب و کار حاکم بر مناطق از طريق ارتقاي شفافيت ، پيشگيري و مقابله با فساد و بهبود فرايندها، تلاش براي تقويت رقابت پذيري و واگذاري عادلانه و رقابتي فرصت‌ها به عموم و اجراي طرح‌هاي جامع توسعه مناطق و تدوين و اجراي برنامه‌هاي عملياتي آنها در شرق، ‌غرب، شمال و جنوب ايران راه اندازي شده و با گذشته چند سال از اين اقدام هنوز همه اهداف مورد نظر در اين مناطق حاصل نشده است.
با وجود تاکيد قانون بر توسعه صادرات کالا در مناطق آزاد، هم‌اکنون ميزان واردات کالاهاي تجاري بيش از مقدار صادرات و توليد اين مناطق است. به طوري که کالاهاي تجاري وارد شده از اين مناطق ، حداقل 5 برابر کالاهاي توليدي در مناطق آزاد است. 
با توجه به آمار آنکتاد (UNCTAD) يا کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در چهار سال اخير ميانگين سالانه سرمايه‌گذاري خارجي در مناطق آزاد 0.2 ميليارد دلار و همين شاخص در کشور 3.01 ميليارد دلار بوده و تنها 6 درصد سرمايه‌گذاري خارجي در کشور توسط مناطق آزاد جذب شده است.
مناطق آزاد از سال 1392 تا شش ماهه اول 1396 کمتر از 2 درصد کل صادرات غير نفتي کشور را تأمين کرده‌اند. به عبارتي از 178.7 ميليارد دلار صادرات غير نفتي فقط 2.4 ميليارد دلار آن توسط مناطق آزاد صورت گرفته است.
در چهار سال اخير يعني تا سال 96، ميانگين اشتغال ساليانه در مناطق آزاد 20 هزار نفر است که در مقايسه با همين شاخص در کل کشور و رقم 500 هزار نفري آن، سهم مناطق آزاد در اشتغال‌زايي کشور حدود 4 درصد بوده است. 
اين بدين معني است که از ظرفيت و امکانات ايجاد شده در مناطق، اغلب به منظور واردات کالاهاي تجاري استفاده مي‌شود.
دليل عدم موفقيت اين مناطق مشکلاتي حاشيه‌اي بوده که گريبان اين مناطق را گرفته است. در واقع معافيت‌هايي که در اين مناطق اعمال مي‌شود، در کنار خلأهاي قانوني و عدم نظارت و اجراي درست قوانين، موجب شده است اين مناطق بيش از آنکه در تحقق اهداف تعيين‌شده موفق ظاهر شوند، موجبات سوءاستفاده افرادي را فراهم کنند که به دنبال اهدافي چون فرار از ماليات، قاچاق کالا، واردات بي‌رويه و ديگر اهداف نظير آن، بدون ايجاد شغل و سرمايه‌گذاري مناسب در اين مناطق هستند.
رئيس کميسون اقتصادي مجلس، به دلايل ناکامي‌مناطق آزاد در صادرات اشاره و در اين باره گفته بود: نبود نظارت جدي بر تعرفه‌هاي لازم در مناطق آزاد و وجود معافيت‌هاي مالياتي را عامل اصلي فراهم نکردن زمينه تفکيک فعاليت‌ها در اين‌گونه مناطق از ساير مناطق کشور بوده است.
محمدرضا پور ابراهيمي‌چندي پيش در برنامه ثريا به موضوع محوريت صادرات در مناطق آزاد اشاره و گفته بود: صادراتي براي ما مهم است که از توليد در منطقه آزاد به‌واسطه مزيت‌هاي منطقه‌اي شکل گرفته باشد. 
به گفته وي، صادرات از موضوعات مهم ماست که بايد تفکيک شود، زيرا بخش عمده صادرات ترانزيتي است که بود و نبود منطقه آزاد تأثيري بر آن ندارد. 
وي يادآور شده بود: در آمار صادرات مناطق آزاد قيد مي‌شود بايد تفکيک کرد که چقدر از ترانزيت کشورهاي ديگر و از محل توليد آنهاست، چقدر از توليد سرزمين اصلي خودمان و چقدر از توليد منطقه آزاد است. بيشترين آمار از محل توليد منطقه آزاد است.
پورابراهيمي‌تأکيد کرده بود: هدف کمک به توسعه صادرات در مناطق آزاد به عنوان سکوي صادراتي است، اما آمار نشان مي‌دهد اينها دپوي واردات کالا هستند.
وي به اهميت واردات مواد اوليه و تجهيزات سرمايه‌گذاري براي رونق گرفتن توليد اشاره و گفته بود: متأسفانه اکثر واردات کالاهاي مصرفي است و ربطي به حوزه مأموريت‌هاي مناطق آزاد ندارد که موجب افزايش بي‌رويه واردات و مشکلات ناشي از آن شده است.در حال حاضر مناطق آزاد واردات غير ضروري را تشديد کرده‌اند که بخشي از آن را در کالاهاي قاچاق مي‌بينيم. ما به نمونه‌هاي واقعي اين قضيه در رصدهاي ميداني رسيده‌ايم.
محمد حسين فاتحي، کارشناس اقتصادي نيز مهم‌ترين چالش را در اين زمينه ناهماهنگي ميان اهداف و ابزار دانسته و گفته است: ابزارهايي مانند معافيت‌هاي مالياتي و گمرکي براي رسيدن به اهدافي مانند ايجاد اشتغال، رفاه و توسعه در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي کافي نيست.
به گفته اين اقتصاددان، ايجاد و توسعه زيرساخت‌ها در مناطق مزبور بايد توسط دولت انجام شود، زيرا بخش خصوصي مايل به سرمايه گذاري در پروژه‌هايي است که بازگشت سرمايه آنها در کوتاه مدت امکان پذير است، حال آنکه سرمايه گذاري در زيرساخت‌ها از نوع بلندمدت است. به گزارش ايرنا، اين کارشناس اقتصادي، نداشتن استقلال اداري و مالي، نبود ثبات مديريتي و همچنين استفاده رانتي را از ديگر چالشهاي مناطق آزاد دانسته است.
فاتحي گفته است: مناطق آزاد و ويژه اقتصادي نيز تکه‌اي از پازل اقتصاد ملي است و نمي‌توان انتظار داشت که وقتي اقتصاد ملي کوچک مي‌شود، اين مناطق رشد را تجربه کنند.
به گفته پور ابراهيمي‌، هدف از وضع معافيت‌ها و مقررات خاص در مناطق آزاد اين است که اين‌گونه مناطق متفاوت از سرزمين اصلي حرکت مهم و اساسي را انجام بدهد. آمارها و گزارش‌ها نشان مي‌دهند بايد بازنگري اساسي در عملکرد اين‌گونه مناطق صورت بگيرد.

شريعتمداري در دیدار مدیران ایدرو تاکید کرد؛
وزير صنعت، معدن و تجارت استراتژي توسعه صنعتي را حلقه مفقوده اين بخش دانست و گفت: ايدرو(سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران) و ايميدرو(سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران) بايد به سمت همکاري براي تدوين استراتژي صنعتي حرکت کنند.
به گزارش ايرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد شريعتمداري در ديدار با مديران ايدرو با اشاره به ضرورت توجه به نخبگان و جوانان اظهار کرد: جهت گيري جهان به سمت استفاده از جوانان تحصيلکرده است و جوانان بايد در اين سازمان امکان ارايه نظر و در برخي موارد تصميم گيري پيدا کنند و اين اتفاق بايد بيفتد و اين خواسته جدي من است.
وزير صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر جهت گيري سازمان توسعه‌اي ايدرو بر اساس چشم انداز 1404 گفت: تبديل شدن به قطب صنعتي، علمي‌و فناوري در منطقه و سنجش نسبت عملکرد سازمان ايدرو با چشم اندازمورد نظر در اين زمينه ضروري است .
وي ايجاد يک فضاي جديد در زمينه صنايع بالادستي نفت و گاز با مشارکت ايدرو را ضروري دانست و گفت: ايدرو به جوانان ميدان دهد و با مشارکت جوانان تحصيلکرده، صنايع بالا دستي نفت را گسترش دهند و اين موضوع مهمي‌است و بايد براي آن برنامه‌ريزي عملياتي و زمان بندي شده ارايه کند.
شريعتمداري با بيان اينکه کشور داراي استراتژي توسعه صنعتي نيست و اين يک حلقه مفقوده است، تصريح کرد: ايدرو و ايميدرو(سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران) بايد به سمت همکاري براي تدوين برنامه صنعتي حرکت کنند و اين استراتژي بايد زودتر آماده شود.
وي عنوان کرد: از معاونت طرح و برنامه وزارتخانه خواستيم که پيش نويس استراتژي صنعتي را با همکاري نخبگان، بخش خصوصي و فعالان اين حوزه تهيه کند‌.
وزير صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر لزوم تامين مالي براي تحقق قانون حداکثر استفاده از توان داخل، يادآور شد: به موضوع تامين مالي بايد توجه جدي شود و سازمان ايدرو براي پيدا کردن روش‌هاي نوين تامين مالي و فاينانس حرکت کند و دنبال حل مشکل و راه حل‌هاي موضوع باشد. به گفته شريعتمداري، ماموريت ايدرو براي حمايت از کالاي ايراني بوده و اين يک موضوع نه حکومتي بلکه ملي است و بايد به توليد داخل بايد بها داده شود‌ و ايدرو بايد در اين زمينه ماموريت خود را تدوين و متمرکز تر روي اين موضوع فکر کند.
وي با اشاره به طرح نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي‌کشور، گفت: ذخيره انرژي 50 درصدي، جلوگيري از آلودگي هوا و بهتر شدن سيستم لجستيک از نکات اين طرح است و بايد به سمت اينگونه سيستم‌هاي نيرومحرکه و پلت فرم‌هاي جديد حرکت کنيم و بخشي از اينها را بومي‌کنيم و ايدرو در زمينه اجراي اين طرح بايد مشارکت کند.
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه علاوه بر آثار مثبت و فوايد اجراي اين طرح که بر کسي پوشيده نيست اظهار کرد: مهم‌ترين هدف اين وزارتخانه براي پذيرش مسئوليت اجراي اين طرح، زمينه سازي براي انتقال تکنولوژي و توسعه دانش ساخت خودروهاي سنگين در داخل کشور است و اگر منابع مورد نياز اختصاص يابد اين موضوع بايد اتفاق بيفتد که موضوع مهمي‌است‌.
شريعتمداري با اشاره به افزايش بار فولاد با ظرفيت 110 ميليون تن در آينده افزود: بايد زيرساخت‌هاي مناسب حمل و نقل ايجاد شود و در اين زمينه فرصت چنداني نداريم و بايد اقدامات موثر انجام شود و ما نيز حمايت خواهيم کرد.
وي با تاکيد بر پرهيز از تفرق صنايع نوين و فناورانه ادامه داد: تمامي‌داده‌هاي کشور در اين زمينه بايد تحت يک فرماندهي واحد قرار بگيرد ولي همه نمي‌تواند در يک سازمان جمع شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: لازم است غالب فعاليت‌هاي سازمان در بخش‌هاي فناوري‌هاي نوين بکار گرفته شود و براي صنايع دريايي يک شوراي عالي تشکيل و در حال فعاليت است.
شريعتمداري با تاکيد بر ضرورت توجه به ساخت داخل، تصريح کرد: کارهايي انجام شده اما ناکافي است و بايد هم از ظرفيت‌هاي قانوني استفاده کرد و ايدرو در زمينه تصويب قانون حداکثر استفاده از ساخت داخل و قوانين مرتبط همکاري کند.

عضو هيئت‌مديره راه‌آهن
عضو هيئت‌مديره راه‌آهن در گردهمايي فرماندهان بسيج راه‌آهن با اشاره به جابه‌جايي ۴۶ ميليون تن بار در سال ۹۶ اعلام كرد: براي رسيدن به نقطه سربه‌سر بار نيازمند جابه‌جايي ۷۷ ميليون تن بار در كشور هستيم و اگر بنا داشته باشيم تا ضرر حوزه مسافري نيز جبران كنيم بايستي سالانه ۱۴۲ ميليون تن بار در حوزه ريلي جابه‌جا شود. 
به گزارش روابط عمومي‌راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران، سعيد رسولي عضو هيئت‌مديره راه‌آهن در گردهمايي فرماندهان بسيج راه‌آهن با اشاره به اينكه بر اساس اعلام نهادهاي رسمي؛ آمار تلفات جاده‌اي بيش از ۱۶ هزار نفر در سال است، افزود: مقايسه اين تعداد تلفات در مقايسه با حدود ۲۰۰ هزار شهداي جنگ تحميلي نشان مي‌دهد كه ما با يك جنگ از حيث تلفات در جاده‌ها مواجه هستيم و بايد همان‌طور كه در دفاع مقدس با همت و همدلي و ايثار عمل كرديم براي غلبه به اين مشكل مهم نيز بسيجي وار اقدام كنيم. رسولي با بيان اينكه اين آمار زيبنده نظام ما نيست، تصريح كرد: شركت راه‌آهن به‌عنوان يكي از دستگاه‌هاي اجرايي كشور همان‌گونه كه در دفاع مقدس مثل يك رزمنده در پشتيباني از جبهه‌ها وارد عمل شد، الآن هم مانند يك بسيجي متعهد براي كاهش اين حجم تلفات در جاده‌ها گام برداشته و با توجه به نقشي كه راه‌آهن در حمل‌ونقل ايمن و سبز دارد، بايد بكوشيم تا در حد توان علاوه بر عمل به دستور و منويات مقام معظم رهبري؛ زمينه رفاه و آسايش بيشتر مردم عزيز کشورمان نيز مهيا شود.
عضو هيئت‌مديره راه‌آهن در ادامه برخي مواد برنامه ششم توسعه را خاطرنشان كرد و گفت: در بند الف ماده ۵۷ برنامه ششم توسعه آمده است: يك درصد از درآمد حاصل از فروش نفت و گاز كشور بايد در اختيار شركت راه‌آهن قرار گيرد اما متأسفانه باگذشت ۲ سال هنوز الزامات اجراي آن محقق نشده است. 
رسولي اضافه كرد: در بند ب اين ماده تكليف شده است: سهم حمل ريلي بار در انتهاي برنامه، بايد به ۳۰ درصد و سهم جابه‌جايي مسافر در اين مدت بايستي به ۲۰ درصد برسد.
وي خاطرنشان كرد: در سال ۹۶ در شبكه ريلي كشور، ۴۶ ميليون تن بار جابه‌جا شده كه اين رقم در مقايسه با حدود ۴۳۰ ميليون تن بارنامه صادرشده در شبكه حمل‌ونقل زميني كل كشور، نشان مي‌دهد كه سهم راه‌آهن از اين رقم نسبتاً كم بوده و مي‌بايست افزايش يابد.
عضو هيئت‌مديره راه‌آهن با اشاره به اينكه سال ۹۷، دومين سال اجراي قانون برنامه ششم توسعه است، گفت: سال گذشته با تلاش و همت همكاران ريلي، ركورد جابه‌جايي بار براي دومين بار در تاريخ راه‌آهن شكسته شد و به رقم ۴۶ ميليون تن جابجايي بار در سال دست يافتيم.
وي افزود: هرچند اين رقم با هدف‌گذاري صورت گرفته به دليل عدم تأمين الزامات موردنياز از سوي دستگاه‌هاي ذي‌ربط و همچنين برخي از سياست‌گذاري‌هاي غلط در توزيع بار و عدم توجه لازم تاريخي به ارجحيت حمل‌ونقل ريلي در توسعه اقتصاد ملي فاصله داشت اما نسبت به سال‌هاي قبل درخور توجه بوده و موفقيتي بزرگ محسوب مي‌شود.
عضو هيئت‌مديره راه‌آهن با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در ارديبهشت‌ماه سال ۹۳ خطاب به مديرعامل وقت راه‌آهن مبني بر اينكه كاري كنيد تا بارها از جاده به ريل منتقل شود تصريح كرد: از همان زمان حركت در اين مسير در دستور كار متوليان راه‌آهن قرار گرفت و تحقق رکوردشکني حمل بار در مهروموم‌هاي اخير نشان از اين مسئله دارد.
وي در ادامه به زيان ده بودن حوزه مسافري در سال‌هاي اخير اشاره كرد و افزود: در راستاي اجراي اصل ۴۴؛ جابه‌جايي مسافر به شرکت‌هاي بخش خصوصي و همچنين اعمال نظارت، حاكميت در آن بخش به شركت راه‌آهن واگذار شد و اين مسئله سبب شد تا برخي شرکت‌هاي خصوصي متولي حمل‌ونقل مسافربر اساس مناسبات اقتصادي خود توان بازسازي و نوسازي ناوگان مسافري را با توجه به هزينه‌هاي بالا و درآمد كم، نداشته باشند و پيرو آن به‌منظور رعايت ايمني سير قطارها تعداد قبال توجهي از واگن‌هاي داراي عمر بالاي ۴۵ سال از سير خارج شدند؛ و در سال جاري نيز واگن‌هاي بازسازي نشده و ناايمن با عمر بالاي ۳۰ سال از سير خارج خواهند شد. بنابراين با در نظر داشتن خروج اين تعداد ناوگان و كاهش تعداد مسافر امري طبيعي است. 
رسولي با توجه به رشد جابه‌جايي مسافر در ايام پيك نوروز ۹۷، خاطرنشان كرد: تحقق اين امر ناشي از همت بلند و باور قوي همكاران حوزه ريلي است كه با تدابير فني و مديريتي اين رشد را رقم زدند.
عضو هيئت‌مديره راه‌آهن با اشاره به رشادت‌هاي رزمندگان در ۸ سال دفاع مقدس تصريح كرد: ما در كشوري زندگي مي‌کنيم كه دوران جنگ تحميلي را با حداقل امكانات و توكل به خدا با موفقيت و پيروزي پشت سر گذاشته است و لذا امروزه باوجود امكانات و تخصص و به شرط همدلي، مهرباني با يكديگر بايد بتوانيم ساير مسائل، مشكلات کوچک‌تر از آن را پشت سر گذاريم.
وي اشاره كرد: از مسئولين و مردمي‌كه با دست‌خالي كاري به آن بزرگي كردند انتظار مي‌رود مشكلات و مسائل موجود را باصلابت و تدبير برطرف نموده، بهترين شرايط را فراهم نمايند.
رسولي بابيان اينكه اركان نظام حمايت از راه‌آهن را در دستور كار قرار داده‌اند گفت: كمك دولت به راه‌آهن از طريق قانون بودجه به‌منظور نگهداري و توسعه ظرفيت در شبكه ريلي كشور است و راه‌آهن مي‌بايست هزينه‌هاي جاري، پرداخت حقوق و مزاياي کارکنان و ... خود را از طريق كسب درآمد در جابجايي بار و مسافر تأمين كند.
عضو هيئت‌مديره راه‌آهن با اشاره به اينكه مديريت راه‌آهن همواره در جهت رفاه و بهبود وضعيت معيشتي همكاران قدم برمي‌دارند خاطرنشان كرد: نگاه و عمل مديريت راه‌آهن همواره ايجاد رفاه بيشتر براي همكاران است و لازمه تحقق حداكثري اين مسئله؛ تحقق درآمد بيشتر است كه تلاش و كوشش همه ما را مي‌طلبد.
رسولي با اشاره به جابه‌جايي ۴۶ ميليون تن بار در سال ۹۶ تصريح كرد: همه ما بايد توجه داشته باشيم براي رسيدن به نقطه سربه‌سر در حمل بار نيازمند رسيدن به جابه‌جايي ۷۷ ميليون تن بار در شبکه ريلي كشور هستيم و اگر بنا داشته باشيم تا ضرر حوزه مسافري را نيز خودمان جبران كنيم بايستي سالانه ۱۴۲ ميليون تن بار در حوزه ريلي جابه‌جا شود، كه اين مهم به‌شرط اينكه حمل‌ونقل ريلي واقعاً در اولويت همه دستگاه‌ها قرار گيرد و سياست‌هاي حمل‌ونقل كاملاً اصلاح شود، دست‌يافتني است. 
عضو هيئت‌مديره راه‌آهن تأکيد كرد: تحقق اين اهداف علاوه بر رساندن راه‌آهن به يك وضعيت مطلوب و پويا زمينه كاهش تلفات جاده‌اي را نيز فراهم مي‌کند.

عضو کميسيون انرژي مجلس در گفتگو با تجارت تشریح کرد؛
گروه انرژي – مجتبي آزاديان: هدايت ا... خادمي‌نماينده مردم ايذه و باغملک در مجلس شوراي اسلامي‌و عضو کميسيون انرژي در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص اظهارات اخير رئيس جمهور آمريکا که درپيامي‌توييتري با دخالتي آشکار، مواضع اوپک را مورد حمله قرار داده و انتقاد کرده بود که قيمت نفت را به طورمصنوعي بالا مي‌برند، اظهار داشت: اظهارات دونالد ترامپ نه تنها در اين مورد خاص بلکه در بسياري موارد بسيار ضد و نقيض است، ترامپ و آمريکا دوست دارند که بهاي نفت افزايش پيدا کند چرا که با افزايش بهاي نفت، صنعت شيل آنها از رکود خارج شده و رونق خواهد گرفت.
وي افزود: از طرف ديگر موضوع دخالت يک رئيس جمهور در اقدامات يک سازمان بسيار منسجم و بزرگ مانند اوپک که کشورهاي متعد در کنار هم در موضوعات مهم انرژي و اقتصادي دنيا به بحث نشسته و به تفاهم ميرسند و منافع خودشان و دنيا و ثبات اقتصادي را در نظر مي‌گيرند، کار بسيار ناپسندي است. اين نخستين بار است که يک رئيس جمهور در امور اينچنيني دخالت مي‌کند.
اين عضو کميسيون انرژي مجلس در ادامه گفت: قيمت نفت درحال حاضر آنچنان هم بالا نيست؛ در يک زماني و به دلايل مختلف ازجمله زمين زدن ايران و برخي کشورهاي ديگر از لحاظ اقتصادي، عربستان و آمريکا نقش اساسي در پايين رفتن قيمت نفت داشتند و مي‌خواستند با مکانيسم‌هاي مشخصي بهاي نفت را پايين بياورند که البته آن موضوع هم در نهايت به ضرر خودشان و ورشکستگي صنعت شيل آمريکا و کاهش ذخاير استراتژيک عربستان شد. بنابراين اين اظهارات ترامپ يک تناقض آشکار است و به نظر مي‌رسد ميخواسته در پشت پرده با بالا بردن قيمت نفت به نوعي در بازار نفت ناامني ايجاد کند و از اين ناامني سود ببرد. در حال حاضر در بازار نفت عرضه کمتر و تقاضا بسيار است و کشورهاي نفتي تلاش مي‌کنند نفت بيشتري را ذخيره کنند.
خادمي‌افزود: ترامپ نشان داد که ثبات شخصيت ندارد و دخالت‌هاي نامعقولي در امور مختلف نجام مي‌دهد و مي‌خواهد با اين اظهارات متناقض بي‌ثباتي را به بازار نفت تزريق کند.
نماينده مردم ايذه و باغملک در مجلس شوراي اسلامي‌در خصوص احتمال خروج آمريکا از برجام و تاثير آن بر بازار نفت ايران اظهار داشت: ما هميشه مطابق فرمايشات مقام معظم رهبري به قول آمريکايي‌ها شک و ترديد داشتيم. احتمال خروج آمريکا از برجام وجود دارد اما بايد توجه داشت که بعد از خروج آمريکا از برجام ما چيز زيادي را از دست نمي‌دهيم، شايد تقريبا برنامه‌هاي مان به خصوص در حوزه انرژي هسته‌اي عقب افتاد، اما نکته مهم اين است که ما با برجام پايبند بوديم و اين موضوع باعث مي‌شود که وضعيت ما به قبل از برجام بازنگردد چراکه اروپايي‌ها در محدود کردن ما خيلي با آمريکايي‌ها همراهي نخواهند کرد، اما در اينکه فروش نفت ما کاهش خواهد يافت، ترديدي نيست.
گفتني است، نفت روز جمعه با اندکي افزايش قيمت بسته شد و ضعفي که اوايل معاملات بدنبال توييت جنجالي رييس جمهور آمريکا متحمل شده بود را جبران کرد تا هفته را در سطح بالاتري به پايان برساند.
دونالد ترامپ در پيامي‌که در توييتر ارسال کرد، اوپک را عامل افزايش غيرواقعي قيمت‌هاي نفت خواند.
جيمز ويليامز، اقتصاددان انرژي در شرکت "WTRG انرژي" در اين باره گفت: بعيد است پيام رييس جمهور آمريکا رفتار اوپک را تغيير دهد. در واقع همه کشورهاي عضو اوپک براي متوازن کردن بودجه خود به قيمت بالا يا قيمت بالاتر از اين نياز دارند.
بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت آمريکا براي تحويل در ماه مه در بازار نيويورک با ۹ سنت يا ۰.۱ درصد افزايش، در ۶۸.۳۸ دلار در هر بشکه بسته شد. قيمت پايه نفت آمريکا اوايل هفته گذشته به بالاترين رکورد در سه سال و نيم اخير صعود کرده بود و هفته را با ۱.۵ درصد رشد به پايان رساند. بهاي معاملات تحويل ژوئن با ۷ سنت يا ۰.۱ درصد افزايش، در ۶۸.۴۰ دلار در هر بشکه بسته شد.
بهاي معاملات نفت برنت براي تحويل در ژوئن با ۲۸ سنت يا ۰.۴ درصد افزايش، در ۷۴.۰۶ دلار در هر بشکه بسته شد و براي کل هفته ۲ درصد افزايش نشان داد.
تغييرات اخير قيمت نفت در حالي روي داد که کميته وزيران مشترک اوپک و غيراوپک روز جمعه در جده عربستان ديدار کردند.
اعضاي اوپک به سرعت به توييت ترامپ واکنش نشان دادند و خالد الفالح، وزير انرژي عربستان گفت چيزي به اسم قيمت‌هاي غيرواقعي وجود ندارد.
قيمت نفت آمريکا روز پنج شنبه پس از ديدار کميته فني مشترک اوپک و غيراوپک در عربستان که اعلام کرده بود اشباع عرضه جهاني نفت تقريبا از بين رفته است، با کاهش ملايمي‌بسته شده بود. قيمت‌ها روز چهارشنبه به بالاترين رکورد از دسامبر سال ۲۰۱۴ رسيده بودند.
عده معدودي انتظار داشتند اوپک در ديدار روز جمعه، زمان دقيقي را براي تمديد بيشتر محدوديت توليد اعلام کند.
با اين‌همه عناس الحاجي، کارشناس مستقل انرژي و اقتصاددان ارشد سابق در شرکت مديريت سرمايه "NGP انرژي" مي‌گويد واضح است که اوپک مي‌خواهد ثبات بازار پس از سال ۲۰۱۸ حفظ شود. واژه‌هايي که مکررا در ديدار توليدکنندگان نفت شنيده مي‌شود "ثبات" و "بلندمدت" است. وي در ادامه افزود: اگرچه آنها اشباع ذخاير را کاهش مي‌دهند اما قيمت بالاتر، سرمايه گذاري بالادستي را براي تامين تقاضاي بيشتر افزايش مي‌دهد. اعضاي اوپک دريافته‌اند که ظرفيت شناور جهاني به عنوان درصدي از کل توليد رو به کاهش است و سرمايه‌گذاري براي معکوس کردن اين روند ضروري است.
اوپک و ۱۰ توليدکننده خارج از اين سازمان از ابتداي سال ۲۰۱۷ توليدشان را حدود ۱.۸ ميليون بشکه در روز کاهش داده اند. اين توافق قرار است در پايان سال ۲۰۱۸ منقضي شود اما عربستان سعودي اعلام کرده که مشارکت کنندگان ممکن است محدوديت توليدشان را تا سال آينده حفظ کنند.
بر اساس گزارش مارکت واچ، تنش‌هاي ژئوپليتيکي در خاورميانه نيز ماه ميلادي جاري قيمت‌هاي نفت را بالا برده است. سرمايه‌گذاران به دقت موضع آمريکا در قبال برجام را که قرار است ماه آينده بازبيني شود، دنبال مي‌کنند.
گروه خدمات انرژي بيکرهيوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌هاي حفاري نفت فعال آمريکا که معياري براي ارزيابي توليد آينده به شمار مي‌رود، هفته گذشته براي سومين هفته متوالي افزايش يافت.
پاسخ اوپک به پيام ترامپ
رييس جمهور آمريکا روز جمعه از اوپک براي بالا بردن قيمت نفت انتقاد کرد و گفت قيمت‌هاي نفت به شکل غيرواقعي افزايش يافته‌اند و اين قابل قبول نيست.
دونالد ترامپ در توييتي نوشت: «به نظر مي‌رسد اوپک دوباره قيمت‌ها را بالا برده است. با ميزان بالايي نفت که وجود دارد از جمله نفتکش‌هاي بارگيري شده در دريا قيمت نفت به طور مصنوعي بسيار بالا رفته است. اين موضوع خوب نيست و قابل قبول نخواهد بود».
به گفته منابع آگاه، ديدار بعدي کميته مشترک وزيران اوپک و غيراوپک قرار است اواخر سپتامبر در الجزاير برگزار شود.
با وجود اظهارات ترامپ، نفت کاهش قيمتي که اوايل معاملات روز جمعه داشت را جبران کرد و با اندکي افزايش بسته شد.
اعضاي متعدد اوپک به توييت ترامپ واکنش نشان داده و گفتند قيمت‌هاي نفت افزايش غيرواقعي نداشته است.
وزير انرژي امارات: قيمت‌هاي نفت غيرواقعي بالا نرفته است
سهيل محمد المزروعي، ‌وزير انرژي امارات متحده عربي در واکنش به توييت رييس جمهورآمريکا گفت: قيمت‌هاي نفت غيرواقعي بالا نرفته و کشورهاي اوپک و غيراوپک نقش خود را براي تصحيح وضعيت بازار ايفا مي‌کنند.
عراق: قيمت نفت خيلي بالا نيست
جبار اللعيبي، وزير نفت عراق بدنبال پيام رييس جمهور آمريکا گفت: قيمت نفت خيلي بالا نيست.
دبيرکل اوپک: توافق اوپک و غيراوپک صنعت نفت را نجات داد
محمد بارکيندو، دبيرکل اوپک گفت: اعضاي اين گروه دوستان آمريکا هستند و در رشد و رفاه آن منافع مقرري دارند. دبيرکل اوپک در واکنش به انتقاد ترامپ از اوپک گفت: اعلام همکاري از سوي ۲۴ کشور توليدکننده نفت در دسامبر سال ۲۰۱۶ که از سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمد، نه تنها مانع کاهش قيمت‌هاي نفت جهاني شد بلکه صنعت نفت را از فروپاشي قريب الوقوع نجات داد. ما نه در اوپک و نه در همکاري مشترک خود با توليدکنندگان غيراوپک، هدف قيمتي نداريم. نمايندگان در نشست کميته مشترک وزيران اوپک و غيراوپک در جده اظهار کردند قيمت نفت به دليل تنش‌هاي سياسي جهاني، تحريم‌هاي آمريکا عليه ونزوئلا، تهديدها عليه توافق هسته‌اي ايران، حملات قدرت‌هاي غربي به سوريه و تنش‌ها پيرامون کره شمالي افزايش يافته‌اند.
طبق نظرسنجي رويترز، توليد اوپک در مارس به پايين‌ترين ميزان در ۱۱ ماه گذشته کاهش يافته است. اين سازمان بازگرداندن سطح ذخاير کشورهاي عضو سازمان توسعه و همکاري اقتصادي (OECD) به متوسط پنج ساله را هدف گرفته است. ذخاير اين کشورها تا اواسط آوريل ۲.۸۵ ميليارد بشکه بود که ۴۳ ميليون بشکه بالاي متوسط پنج ساله است در حالي که يک سال قبل سطح ذخاير اين کشورها ۲۶۸ ميليون بشکه بالاي متوسط پنج ساله قرار داشت.
وزير انرژي عربستان: ضرورت تلاش بيشتر براي پايين بردن ذخاير نفت
خالد الفالح، وزير انرژي عربستان در واکنش به انتقاد ترامپ گفت: چيزي به اسم قيمت‌هاي غيرواقعي وجود ندارد.

توسط معاون اجرایی شورای شهر تهران صورت گرفت؛
معاون اجرايي شوراي شهر تهران در تشريح تخلفات شهرداري سابق گفت: براساس گزارشي که به دست من رسيده، در مديريت شهري گذشته ۶۷۰ ملک به افراد خاص واگذار شده بود که تاکنون ۶۰ مورد از آنها مسترد شده است و اگر لازم باشد؛ اسامي‌همه افرادي که ۶۷۰ ملک نجومي‌را گرفته‌اند، منتشر خواهيم کرد. 
محمود ميرلوحي (معاون اجرايي شوراي شهر تهران) در گفت‌وگو با ايلنا در پاسخ به سوالي درباره رسيدگي به وضعيت تخلفات مديريت شهري گذشته، ‌به ماجراي املاک نجومي‌اشاره کرد و گفت: ما در حال پيگيري طرحي در اين رابطه هستيم و توصيه مي‌کنم تا قبل از آنکه اين طرح به مرحله اجرا دربيايد، افرادي که يک سري از املاک شهرداري در اختيارشان است، خودشان پيشقدم شده و املاک را پس دهند. براساس گزارشي که به دست من رسيده تاکنون ۶۰ مورد ملک مسترد شده است و اگر لازم باشد؛ اسامي‌همه افرادي که ۶۷۰ ملک نجومي‌را گرفته‌اند، منتشر خواهيم کرد.
استراد ۶۰ ملک نجومي
وي ادامه داد: اين املاک در گزارش و سند تحويل و تحول آقاي نجفي هم ذکر شده بود و بعد هم مشخص شد که تعدادشان از اين هم بيشتر بوده است. بررسي‌ها تا امروز نشان مي‌دهد که املاک واگذار شده از اين عدد بسيار بيشتر بوده و تاکنون فقط ۶۰ مورد آن مسترد شده است. قبول داريم که افکار عمومي‌به دنبال آن هستند، که اسامي‌افشا شود، اما نمي‌خواهيم کساني که هنوز املاک خود را پس نداده‌اند از ترس افشاي اسم‌شاند از پس دادن ملک سر باز زنند.
وي تاکيد کرد: به کساني که هنوز ملک خود را بازنگردانده‌اند و کساني که مقاومت کرده و امروز و فردا مي‌کنند، پيغام مي‌دهم ممکن است به جايي برسيم که اسامي‌شان را منتشر کنيم تا مردم بدانند که چه کساني با چه عناوين، محمل و پوششي اين املاک را دريافت کرده‌اند.
۵۰ درصد قراردادهاي چهار سال اخير با ترک تشريفات منعقد شده‌است
ميرلوحي با بيان اينکه براساس سند تغيير و تحول نجفي در يکسري قرارداد‌ها ترک تشريفات شده است و اين بخش نيز از جمله عمده تخلفات است، ادامه داد: ۵۰ درصد از قراردادهاي چهار سال اخير از طريق ترک تشريفات منعقد شده و برآورد ما اين است که بخش قابل توجهي از طريق رانت، مناسبات غيررقابتي و دور زدن قوانين و مقررات منعقد شده است، لذا انتظار ما از افکار عمومي‌اين است که از اين روند ضد فساد در سامانه شفافيت پشتيباني کرده و اجازه ندهند، اين روند و حرکت کند شده و آسيب ببيند، لذا بايد همه کمک کنيم.
عده‌اي ماموريت داشتند که گزارشي از تخلفات ثبت نشود
وي با اشاره به گزارشي که معاون منابع انساني شهرداري تهران به شوراي شهر ارايه داده است، افزود: در گزارش آقاي شيخ نشان داده شد که تعداد تخلفات ثبت شده در سال گذشته، به گونه‌اي بود که انگار عده‌اي ماموريت داشتند که اصلا گزارشي ثبت نکنند! يعني جالب است در شهرداري با اين عظمت و اين همه کارمند فقط ۱۰ مورد تخلف مالي آن هم ناچيز ثبت شده بود که آن هم با يک تذکر حل و فصل شده بود. اين معلوم مي‌کند که مبارزه با تخلف در حد شوخي بوده است. ۱۴۰۰ نيرو در حوزه نظارتي شهرداري مثل حراست و بازرسي در حال کار کردن هستند، اما کل پرونده‌اي که تشکيل شده، آن هم در شهرداري که اين همه مسئله دارد، فقط ۱۰ پرونده است.
هر بخشِ شهرداري دست بگذاريم؛ با فساد روبه‌رو است
اين عضو شوراي شهر با تاکيد بر اينکه هر جا از شهرداري را دست بگذاريم با مشکل فساد روبه‌رو است، افزود: اخيرا گزارش حسابرسي سازمان ترافيک را مي‌خواندم و شاهد ابهامات فراواني در اين زمينه بود. متاسفانه تخلفات فقط در موسسه همشهري يا صندوق ذخيره کارکنان شهرداري رخ نداده است و بي‌انضباطي و عدم کار کار‌شناسي در همه جا ديده مي‌شود.
وي افزود: حتي مي‌توان گفت که در پروژ‌ه‌هاي مشارکتي هيچ پروژه بي‌مشکلي نداريم. وقتي که براي هر پستي سه کارمند در شهرداري وجود دارد، افکار عمومي‌تعجب مي‌کند که چرا قرارداد‌ها بايد اينقدر ضعيف و ناقص بسته شود، نتيجه اينکه برخي از پروژه‌هاي ما با ۷۰۰ ميليارد تومان اعتبار، قفل شده است.
وي با اشاره به پروژه‌هاي پرمشکل شهرداري ادامه داد: براي مثال شاهديم پروژه ميدان صادقيه با چه مشکلاتي روبه رو است، در اين پروژه هنوز مسائل مالکيت زمين حل نشده است و از اين نمونه‌ها کم نيست. در روزنامه همشهري هم چاپخانه‌اي را خريداري کردند که نه تنها به آن نياز نداشتند، بلکه قيمت خريداري شده هم واقعي نبوده است.
چرا عملکرد دستگاه‌هاي نظارتي در طي۱۴ سال گذشته کارآمد نبوده بوده‌‌است؟
وي افزود: اين حق را براي شوراي پنجم و مديريت شهر قائلم که از دستگاه‌هاي نظارتي بپرسند که چرا در طول ۱۴ سال گذشته نظارت‌هايشان کارآمد نبوده و بي‌تاثير بوده‌ است. امروز نيز انتظار ما اين است که با مديريت جديد همکاري کنند و مناسبات بهتري با شوراي شهر داشته باشد.
عضو شوراي شهر ادامه داد: در حال حاضر مناسبات ميان دولت و مجلس با شوراي شهر بسيار خوب است و بسياري از تحولات در شورا توانسته اختلافات ميان دولت و مجلس را نيز برطرف کند. ما اميدوار هستيم ارتباط بهتري با قوه قضائيه داشته باشيم که در آن زمان مي‌توان گفت؛ همکاري شهرداري و شورا با قواي سه‌گانه نتيجه خوبي براي تحقق همه انتظارات مردم خواهد داشت.
وي با بيان اينکه وقتي تخلف رخ ندهد؛ بحران مالي شهرداري هم حل مي‌شود، افزود: پايان يافتن اين روند باعث شده که امروز در شهرداري بتوانيم ميزان استقراض را پايين آورده و اعتبار شهرداري را در بانک‌ها افزايش دهيم. اين اقدامات در حال انجام گرفتن است، اما برخي تمام مدت بر طبل تبليغات دروغين مي‌کوبند که همه چيز خوب بود، اما الان امورات در شهرداري تعطيل شد، البته ممکن است، برخي امور در شهرداري تعطيل شده باشد، اما منظور همين پروژه‌هاي پرتخلف است.
چندين هزار ميليارد پروژه مشارکتي غيرقابل واگذاري شده‌است 
ميرلوحي با بيان اينکه اگر فساد و رانت وجود نداشته باشد، قرارداد‌ها و پروژه‌ها بهتر پيش مي‌رود، ادامه داد: همين فساد باعث شده برخي منابع شهرداري مسموم و فريز شده و چندين هزار ميليارد پروژه مشارکتي غيرقابل واگذاري شود. باز شدن اين گره‌ها بهترين پاسخ براي خدمت به شهروندان و پاسخگويي با رقباست.
وي کاربرد سامانه شفافيت را پايان يافتن قدرت مافيا‌ها در شهرداري دانست و افزود: برخي از صفحات همشهري که صفحه‌اي ۵۰۰ هزار تومان هزينه داشته است، مستقيم از چاپخانه بيرون برده شده و خمير مي‌شده است! قصد ما در سامانه شفافيت دعوت از رسانه‌ها، کار‌شناسان و پيمانکاران بخش خصوصي است که ببينند براي هر پروژه چقدر هزينه شده و اگر مي‌توانند، دفعه ديگر که شهرداري براي اين پروژه مناقصه اعلام کرد، آماده مشارکت باشند و بدانند که ديگر مافياهايي که گفته مي‌شد، در انعقاد قرارداد‌ها نقش دارند، وجود نخواهد داشت و اين مساله فيصله پيدا کرده است.