ضرورت  تبديل فرودگاه امام (ره) به‌هاب مسافري
مديرعامل شرکت شهر فرودگاهي امام خميني (ره) گفت: براي تبديل فرودگاه امام (ره) به‌هاب منطقه، بايد ظرفيت مسافري اين فرودگاه به بيش از 50 ميليون مسافر در سال افزايش يابد.
به گزارش ايرنا، « شهرام آدم نژاد » افزود: انتظار داريم با راه اندازي ترمينال ايرانشهر و افزايش ظرفيت ساليانه مسافرپذيري شهر فرودگاهي به بالاي 50 ميليون نفر، اين فرودگاه به‌هاب مسافربري و ترانزيت منطقه تبديل ‌شود.
مديرعامل و رييس هيات مديره شهر فرودگاهي امام خميني (ره) تاکيد کرد: اين يک آرزوي ديرينه است که مجموعه شهر فرودگاهي امام (ره) به‌هاب، مخصوصا در حوزه مسافربري تبديل شود.

7هزار واحد مسکن مهر تعيين تکليف مي‌شوند
معاون مسکن شهري بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌اعلام کرد: حدود 7 هزار مسکن مهر در شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت باقيمانده است که امسال تعيين تکليف مي‌شوند. 
جواد حق شناس در حاشيه افتتاح طرح‌هاي مسکن شهري در منطقه سلطان آباد شيراز گفت: رفع مشکلات مسکن‌ مهر شهرهاي زير 25 هزار نفر که متولي آنها اغلب تعاوني‌ها هستند با وزارت کار، تعاون و رفاه هم هست. وي اعلام کرد: 320 هزار واحد مسکن مهر در شهرهاي زير 25هزار نفر به مرحله اتمام رسيده‌ و حدود 7 هزار واحد امسال به اتمام خواهد رسيد. 

آغازپروژه مطالعاتي تعامل شهر و بندر 
معاون مهندسي و توسعه امور زيربنايي سازمان بنادر و دريانوردي گفت: در سال جاري شفاف‌سازي فرآيندهاي دستور پرداخت و قراردادها تحت عنوان "مديريت و کنترل پروژه" در دستور کار قرار مي‌گيرد.  به گزارش سازمان بنادر و دريانوردي، محمدرضا الهار با بيان اينکه تعامل شهر و بندر موضوع ديگري است که در گذشته کمتر به آن توجه شده است و بايد بين اين دو تعادلي برقرار شود، چراکه هر کدام نسبت به ديگري وظيفه‌اي دارند گفت: پروژه مطالعاتي اين طرح آغاز شده و اميدواريم مطالعات خود را به صورت عملياتي پيش ببريم و سالانه مشخص کنيم چه وظايف و انتظاراتي بين شهر و بندر برقرار است تا تعامل بيش از گذشته ايجاد شود.
جزئيات پرداخت وام مسکن به تعاوني‌ها 
مديرعامل بانک مسکن جزئيات پرداخت تسهيلات به تعاوني‌هاي مسکن را تشريح کرد و گفت:خالص ميزان تسهيلات ارائه شده از طريق صندوق پس‌انداز يکم حدود ۳۲ هزار ميليارد ريال بوده که ۸ درصد آن در بافت فرسوده استفاده شده است. 
به گزارش تسنيم، ابوالقاسم رحيمي‌انارکي اظهار کرد: تاکنون دو اقدام اساسي در بخش تعاوني‌هاي مسکن در بانک مسکن مبني بر استفاده از تسهيلات عادي بانک به صورت بدون سپرده و همچنين در قالب مسکن مهر انجام گرفته که بيشترين تسهيلات و تمديد دوره‌هاي مشارکت را با بين بانک و انواع تعاوني از آن خود کرده است.
وي سقف قابل تقسيط براي تعاوني‌هاي مسکن واقع در تهران براي امسال را 60 ميليون تومان اعلام و تصريح کرد: ميزان تسهيلات اعطايي به تعاوني‌ها 55 ميليون تومان قرار داديم که 5 ميليون باقيمانده بابت سود دوره مشارکت است. به اين ترتيب مابقي هزينه‌ها بايد از سوي خود تعاوني در ساخت و ساز تأمين شود که در بيشتر مواقع به مشکل خورده و مسائل عديده‌اي را به همراه دارد. وي يادآور شد: طبق آمار سال 94 در هر روز کاري به طور متوسط 169فقره، در سال 95 بالغ بر468 فقره، سال گذشته 748 فقره و امسال 631 فقره در حساب صندوق پس‌انداز يکم سپرده‌گذاري انجام شده است. مديرعامل بانک مسکن تعداد کل حساب‌هاي افتتاح شده در اين صندوق را 400 هزار فقره حساب اعلام کرد و افزود: همچنين تعداد حساب‌هاي زنده 310 هزار فقره و مبلغ جمع‌آوري شده و مانده فعلي حساب صندوق پس‌انداز يکم 64 هزار ميليارد ريال است. رحيمي‌انارکي با بيان اين‌که تا 22 فروردين امسال حدود 46 هزار واحد از تسهيلات صندوق پس‌انداز يکم استفاده کرده‌اند، اظهار کرد: از اين تعدادحدود 14 هزار واحد مربوط به زوجين و مابقي مربوط به غير زوجين‌ بوده است.
به گفته وي، خالص ميزان تسهيلات ارائه شده از سوي بانک مسکن از طريق صندوق مذکور حدود 32 هزار ميليارد ريال بوده که 8 درصد آن در بافت فرسوده استفاده شده است.

پروازهاي ايران و ترکيه در حال انجام است
سخنگوي سازمان هواپيمايي کشوري از انجام پروازهاي بين ايران و ترکيه طبق برنامه موجود خبر داد و گفت: برخي از پروازهاي فوق‌العاده به مقصد ترکيه به دليل صادر نشدن مجوز از سوي طرف ترک لغو شده‌اند.
رضا جعفرزاده، مدير روابط عمومي‌سازمان هواپيمايي کشوري در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه، در واکنش به خبر لغو پروازهاي برخي شرکت‌هاي هواپيمايي به مقصد ترکيه گفت: پروازها بين ايران و ترکيه بر اساس قرارداد متقابل انجام شده و در حال حاضر هيچ خللي در انجام پروازهاي برنامه‌اي وجود ندارد. 
جعفرزاده افزود: تعداد پروازهاي برنامه‌اي مشخص است و اکنون اين پروازها بدون مشکل انجام مي‌شود.
سخنگوي سازمان هواپيمايي کشوري با اشاره به اخباري که درباره لغو برخي پروازها منتشر شده، گفت: برخي از پروازهاي فوق‌العاده شرکت‌هاي هواپيمايي به علت صادر نشدن مجوز کنسل شده‌اند و آنچه در خبرها عنوان شده، مربوط به اين پروازها بوده است.

عضو هيئت‌مديره راه‌آهن
عضو هيئت‌مديره راه‌آهن در گردهمايي فرماندهان بسيج راه‌آهن با اشاره به جابه‌جايي ۴۶ ميليون تن بار در سال ۹۶ اعلام كرد: براي رسيدن به نقطه سربه‌سر بار نيازمند جابه‌جايي ۷۷ ميليون تن بار در كشور هستيم و اگر بنا داشته باشيم تا ضرر حوزه مسافري نيز جبران كنيم بايستي سالانه ۱۴۲ ميليون تن بار در حوزه ريلي جابه‌جا شود. 
به گزارش روابط عمومي‌راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران، سعيد رسولي عضو هيئت‌مديره راه‌آهن در گردهمايي فرماندهان بسيج راه‌آهن با اشاره به اينكه بر اساس اعلام نهادهاي رسمي؛ آمار تلفات جاده‌اي بيش از ۱۶ هزار نفر در سال است، افزود: مقايسه اين تعداد تلفات در مقايسه با حدود ۲۰۰ هزار شهداي جنگ تحميلي نشان مي‌دهد كه ما با يك جنگ از حيث تلفات در جاده‌ها مواجه هستيم و بايد همان‌طور كه در دفاع مقدس با همت و همدلي و ايثار عمل كرديم براي غلبه به اين مشكل مهم نيز بسيجي وار اقدام كنيم. رسولي با بيان اينكه اين آمار زيبنده نظام ما نيست، تصريح كرد: شركت راه‌آهن به‌عنوان يكي از دستگاه‌هاي اجرايي كشور همان‌گونه كه در دفاع مقدس مثل يك رزمنده در پشتيباني از جبهه‌ها وارد عمل شد، الآن هم مانند يك بسيجي متعهد براي كاهش اين حجم تلفات در جاده‌ها گام برداشته و با توجه به نقشي كه راه‌آهن در حمل‌ونقل ايمن و سبز دارد، بايد بكوشيم تا در حد توان علاوه بر عمل به دستور و منويات مقام معظم رهبري؛ زمينه رفاه و آسايش بيشتر مردم عزيز کشورمان نيز مهيا شود.
عضو هيئت‌مديره راه‌آهن در ادامه برخي مواد برنامه ششم توسعه را خاطرنشان كرد و گفت: در بند الف ماده ۵۷ برنامه ششم توسعه آمده است: يك درصد از درآمد حاصل از فروش نفت و گاز كشور بايد در اختيار شركت راه‌آهن قرار گيرد اما متأسفانه باگذشت ۲ سال هنوز الزامات اجراي آن محقق نشده است. 
رسولي اضافه كرد: در بند ب اين ماده تكليف شده است: سهم حمل ريلي بار در انتهاي برنامه، بايد به ۳۰ درصد و سهم جابه‌جايي مسافر در اين مدت بايستي به ۲۰ درصد برسد.
وي خاطرنشان كرد: در سال ۹۶ در شبكه ريلي كشور، ۴۶ ميليون تن بار جابه‌جا شده كه اين رقم در مقايسه با حدود ۴۳۰ ميليون تن بارنامه صادرشده در شبكه حمل‌ونقل زميني كل كشور، نشان مي‌دهد كه سهم راه‌آهن از اين رقم نسبتاً كم بوده و مي‌بايست افزايش يابد.
عضو هيئت‌مديره راه‌آهن با اشاره به اينكه سال ۹۷، دومين سال اجراي قانون برنامه ششم توسعه است، گفت: سال گذشته با تلاش و همت همكاران ريلي، ركورد جابه‌جايي بار براي دومين بار در تاريخ راه‌آهن شكسته شد و به رقم ۴۶ ميليون تن جابجايي بار در سال دست يافتيم.
وي افزود: هرچند اين رقم با هدف‌گذاري صورت گرفته به دليل عدم تأمين الزامات موردنياز از سوي دستگاه‌هاي ذي‌ربط و همچنين برخي از سياست‌گذاري‌هاي غلط در توزيع بار و عدم توجه لازم تاريخي به ارجحيت حمل‌ونقل ريلي در توسعه اقتصاد ملي فاصله داشت اما نسبت به سال‌هاي قبل درخور توجه بوده و موفقيتي بزرگ محسوب مي‌شود.
عضو هيئت‌مديره راه‌آهن با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در ارديبهشت‌ماه سال ۹۳ خطاب به مديرعامل وقت راه‌آهن مبني بر اينكه كاري كنيد تا بارها از جاده به ريل منتقل شود تصريح كرد: از همان زمان حركت در اين مسير در دستور كار متوليان راه‌آهن قرار گرفت و تحقق رکوردشکني حمل بار در مهروموم‌هاي اخير نشان از اين مسئله دارد.
وي در ادامه به زيان ده بودن حوزه مسافري در سال‌هاي اخير اشاره كرد و افزود: در راستاي اجراي اصل ۴۴؛ جابه‌جايي مسافر به شرکت‌هاي بخش خصوصي و همچنين اعمال نظارت، حاكميت در آن بخش به شركت راه‌آهن واگذار شد و اين مسئله سبب شد تا برخي شرکت‌هاي خصوصي متولي حمل‌ونقل مسافربر اساس مناسبات اقتصادي خود توان بازسازي و نوسازي ناوگان مسافري را با توجه به هزينه‌هاي بالا و درآمد كم، نداشته باشند و پيرو آن به‌منظور رعايت ايمني سير قطارها تعداد قبال توجهي از واگن‌هاي داراي عمر بالاي ۴۵ سال از سير خارج شدند؛ و در سال جاري نيز واگن‌هاي بازسازي نشده و ناايمن با عمر بالاي ۳۰ سال از سير خارج خواهند شد. بنابراين با در نظر داشتن خروج اين تعداد ناوگان و كاهش تعداد مسافر امري طبيعي است. 
رسولي با توجه به رشد جابه‌جايي مسافر در ايام پيك نوروز ۹۷، خاطرنشان كرد: تحقق اين امر ناشي از همت بلند و باور قوي همكاران حوزه ريلي است كه با تدابير فني و مديريتي اين رشد را رقم زدند.
عضو هيئت‌مديره راه‌آهن با اشاره به رشادت‌هاي رزمندگان در ۸ سال دفاع مقدس تصريح كرد: ما در كشوري زندگي مي‌کنيم كه دوران جنگ تحميلي را با حداقل امكانات و توكل به خدا با موفقيت و پيروزي پشت سر گذاشته است و لذا امروزه باوجود امكانات و تخصص و به شرط همدلي، مهرباني با يكديگر بايد بتوانيم ساير مسائل، مشكلات کوچک‌تر از آن را پشت سر گذاريم.
وي اشاره كرد: از مسئولين و مردمي‌كه با دست‌خالي كاري به آن بزرگي كردند انتظار مي‌رود مشكلات و مسائل موجود را باصلابت و تدبير برطرف نموده، بهترين شرايط را فراهم نمايند.
رسولي بابيان اينكه اركان نظام حمايت از راه‌آهن را در دستور كار قرار داده‌اند گفت: كمك دولت به راه‌آهن از طريق قانون بودجه به‌منظور نگهداري و توسعه ظرفيت در شبكه ريلي كشور است و راه‌آهن مي‌بايست هزينه‌هاي جاري، پرداخت حقوق و مزاياي کارکنان و ... خود را از طريق كسب درآمد در جابجايي بار و مسافر تأمين كند.
عضو هيئت‌مديره راه‌آهن با اشاره به اينكه مديريت راه‌آهن همواره در جهت رفاه و بهبود وضعيت معيشتي همكاران قدم برمي‌دارند خاطرنشان كرد: نگاه و عمل مديريت راه‌آهن همواره ايجاد رفاه بيشتر براي همكاران است و لازمه تحقق حداكثري اين مسئله؛ تحقق درآمد بيشتر است كه تلاش و كوشش همه ما را مي‌طلبد.
رسولي با اشاره به جابه‌جايي ۴۶ ميليون تن بار در سال ۹۶ تصريح كرد: همه ما بايد توجه داشته باشيم براي رسيدن به نقطه سربه‌سر در حمل بار نيازمند رسيدن به جابه‌جايي ۷۷ ميليون تن بار در شبکه ريلي كشور هستيم و اگر بنا داشته باشيم تا ضرر حوزه مسافري را نيز خودمان جبران كنيم بايستي سالانه ۱۴۲ ميليون تن بار در حوزه ريلي جابه‌جا شود، كه اين مهم به‌شرط اينكه حمل‌ونقل ريلي واقعاً در اولويت همه دستگاه‌ها قرار گيرد و سياست‌هاي حمل‌ونقل كاملاً اصلاح شود، دست‌يافتني است. 
عضو هيئت‌مديره راه‌آهن تأکيد كرد: تحقق اين اهداف علاوه بر رساندن راه‌آهن به يك وضعيت مطلوب و پويا زمينه كاهش تلفات جاده‌اي را نيز فراهم مي‌کند.

معاون بازسازي مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌گفت: در اجراي طرح بهسازي مسکن روستايي از سال 1384 تاکنون بيش از 2 ميليون واحد مسکوني در روستاهاي کشور مقاوم و نوسازي شده است.
عزيزا... مهديان در گفت و گو با ايرنا افزود: در اين مدت بيش از يک ميليون و 650 هزار واحد مسکوني در روستاها بهسازي شده و 350هزار واحد ديگر در 10 سال گذشته در مناطقي که بلاياي طبيعي داشته بازسازي شده است. اين مقام مسئول در بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌ايران بيان کرد: همزمان با سال 1373 که طرح بهسازي مسکن روستايي در برنامه دوم و سوم توسعه کشور آغاز شد، ساليانه بين 20 تا 30 هزار واحد مسکوني در روستاها نوسازي شدند که مجموع اين واحدهاي مسکوني نيز 194 هزار واحد بوده است. مهديان افزود: اکنون از پنج ميليون و 300 واحد مسکوني در روستاهاي کشور سه ميليون و 100 تا 200 هزار واحد آن نيازمند مقاوم سازي است؛ فرآيند نوسازي اين واحدهاي روستايي با استفاده از آورده روستاييان و تسهيلات بانکي بايد به تدريج انجام شود. وي يادآور شد: براساس آخرين آمار سرشماري، اکنون پنج ميليون و 300 واحد مسکوني روستايي در کشور وجود دارد و شمار خانوارهاي روستايي به پنج ميليون و 800 خانوار افزايش يافته است. به گفته اين مقام مسئول، آمارهاي نشان مي‌دهد اکنون با کمبود 500 هزار واحد مسکوني در روستاها مواجه هستيم و بايد با برنامه‌ريزي مناسب اين تعداد خانه در روستاها ساخته شود.

مديرعامل انجمن خيرين مسکن ساز کشور گفت: 22 هزار واحد مسکوني خيرساز در کشور تحويل نيازمندان شده و 18 هزار مسکن ديگر نيز در دست ساخت است.
به گزارش ايرنا، کيومرث سلگي در آيين افتتاح 72 واحد مسکوني مهرتوانا در سايت مسکن مهر بروجرد اظهار کرد: مجمع خيرين مسکن ساز در 120 شهرستان و 31 استان کشور فعال است.
وي افزود: بر اساس تفاهم نامه انعقاد شده بين بنياد مسکن انقلاب اسلامي، بهزيستي و مجمع خيرين مسکن ساز قرار است براي کمک به ساخت مسکن محرومان 300 ميليون ريال در شهرها و 160 ميليون ريال در روستاها به صورت بلاعوض به نيازمندان اختصاص داده شود. مديرعامل انجمن خيرين مسکن ساز کشور بيان کرد: براي خانواده‌هاي داراي 2 معلول به بالا کشور تاکنون 16 هزار واحد مسکوني در نظر گرفته شده که هشت هزار واحد عملياتي شده است.
سلگي اضافه کرد: چهار تا پنج هزار واحد مسکوني نيازمندان در کشور تسهيلات نياز دارند که اميدواريم با کمک نمايندگان مجلس سوراي اسلامي‌اين تسهيلات دريافت و در ساخت مسکن محرومان استفاده شود.
به گزارش ايرنا، مجتمع 72 واحدي مسکن مهر توانا به همت بنياد مسکن انقلاب اسلامي، بهزيستي و خيرين مسکن ساز شهرستان بروجرد شامل 24 و 48 واحد با حضور نماينده ولي فقيه در استان، معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد و جمعي از مسئولان استاني و شهرستاني به بهره برداري رسيد.

در نود و چهارمين نشست كميسيون ايمني راه‌هاي كشور اعلام شد که تصادفات ۱۷ درصد، ترددها ۱۳.۸ درصد و سفرها ۱۰ درصد در نوروز ۹۷ افزايش داشته است. 
به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي طبق اعلام دبيرخانه كميسيون ايمني راه‌هاي كشور نود و چهارمين نشست اين كميسيون روز دوشنبه ۲۷ فروردين‌ماه با مشاركت اعضاء و به رياست عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي برگزار و پس از بحث و بررسي پيرامون دستوركار، جمع‌بندي‌هاي زير حاصل شد:
۱- خلاصه گزارش آمار تصادفات رانندگي نوروز ۹۷ توسط سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، پليس راهور و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي ارائه و با توجه به افزايش نزديك به ۱۷ درصدي تصادفات رانندگي، ۱۳.۸ درصدي ترددها و ۱۰ درصدي سفرهاي خودروهاي شخصي در طرح نوروزي ۱۳۹۷، مقرر گرديد سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي نسبت به انجام تحليل آماري تصادفات رانندگي نوروز ۹۷ در ۴۵ روز آينده و ارائه نتايج در نشست آتي كميسيون اقدام نمايد.
۲- مقرر گرديد سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي نسبت به تهيه گزارش مرتبط با موارد ذيل اقدام و نتايج را به كميسيون ايمني راه‌ها ارايه نمايد:
۲-۱- گزارشي از مقايسه آماري شدت و تعداد تصادفات مرتبط با انواع خودروها بر اساس شاخص‌ تعداد و پيمايش.
۲-۲- ارايه گزارش تحليلي از تأثير تبديل راه دوخطه به چهارخطه بر شدت و تعداد تصادفات رانندگي.
۲-۳- تعيين شاخصي واحد جهت انجام تحليل وضعيت ايمني و تصادفات رانندگي بر مبناي يكي از شاخص‌هاي پيمايش خودروها، تعداد خودروها يا جمعيت. ۳-جهت استفاده هر چه بيشتر از ظرفيت‌هاي قانون بيمه شخص ثالث و آيين‌هاي اجرائي آن، به منظور اعمال اصلاحات لازم به شكلي كه با صدور بيمه‌نامه به نام راننده و نه خودرو با هدف كاهش ريسك رفتارهاي پرخطر، مقرر گرديد دبيرخانه كميسيون ايمني راهها با فوريت نسبت به تشكيل كارگروهي ويژه اقدام و با بررسي ابعاد موضوع، پيش نويس پيشنهادات اصلاحي ضروري قانون بيمه شخص ثالث را جهت ارايه تهيه نمايد. ۴-به منظور اثرگذاري اقدامات مديريت ايمني و پيگيري موارد مرتبط با آن در سطح استان‌ها، مقرر گرديد پيشنهاد تشكيل نشست‌هاي كميسيون ايمني در سطح استان‌ها به رياست استان‌داران به هيأت دولت ارائه گردد

عليرضا محمدي کرجي ران عليرضا محمدي کرجي‌ران به سمت مشاورمديرعامل سازمان بنادر ودريانوردي منصوب شد. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از سازمان بنادر و دريانوردي، عليرضا محمدي کرجي‌ران با حکم محمد راستاد مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي به سمت مشاورمديرعامل سازمان بنادر ودريانوردي منصوب شد.