کاهش سالانه واردات نفت هند از ايران
واردات نفت هند از ايران در طول سال مالي ۲۰۱۸-۲۰۱۷ که پالايشگاه‌هاي دولتي خريدشان را به دليل اختلاف بر سر حق توسعه يک ميدان گازي ايراني کاهش دادند، به ميزان ۱۵.۷ درصد افت کرد. هند که سومين واردکننده بزرگ نفت جهان است، در سال مالي منتهي به مارس، ۴.۴۶ ميليون بشکه در روز نفت وارد کرد تا ظرفيت پالايش رو به توسعه خود را تامين کند.
آمار نشان داد طي مدت مذکور پالايشگاه‌هاي هندي حدود ۴۵۸ هزار بشکه در روز در مقايسه با ۵۴۳ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز در سال پيش از آن، نفت ايران را دريافت کردند. پالايشگاه‌هاي دولتي هند به همراه زيرمجموعه‌اش شرکت پالايش بهارات عمان حدود ۲۷ درصد کمتر نفت از ايران وارد کردند.

برگزاري نشست اوپک و روسيه در عربستان
هدف عمده نشست اوپک و روسيه که در عربستان سعودي برگزار خواهد شد، توافق کشورهاي عضو اوپک و ديگر توليدکنندگان مانند روسيه براي ادامه طرح کاهش توليد نفت که از دو سال پيش در حال اجراست، عنوان شده است.
در هفته پيش رو کشورهاي عضو اوپک و روسيه در راستاي کاهش توليد نفت نشستي را برگزار خواهند کرد. هدف عمده اين نشست که در عربستان سعودي برگزار خواهد شد، توافق کشورهاي عضو اوپک و ديگر توليدکنندگان مانند روسيه براي ادامه طرح کاهش توليد نفت که از دوسال پيش درحال اجراست، عنوان شده است. هدف اصلي کاهش توليد نفت توسط اعضاي اوپک و غير اوپک کاهش عرضه، از بين بردن مازاد ذخاير نفتي و درنتيجه افزايش قيمت نفت است.

دستيابي روسيه به فناوري جديد در استخراج نفت
متخصصان روس از فناوري جديدي در حوزه انرژي خبر مي‌دهند که حجم استخراج نفت از ميدان‌هاي نفتي را تا دوبرابر افزايش مي‌دهد و باعث زنده شدن ميدان‌هايي مي‌شود که به دليل حجم پايين استخراج تعطيل شده يا در آستانه تعطيلي قرار دارند. کنستانتين رودياک مدير مرکز توسعه و تحقيقات شرکت نفت و گاز روسيه درباره اين فناوري جديد گفت: کار اصلي اين اختراع که «پروپانت پليمري» نام گرفته است، کم کردن هدر رفت نفت از طريق کم کردن فاصله بين حفره‌هاي داخل چاه است که باعث مي‌شود نفت بيشتري به سطح زمين منتقل شود. يه گفته محققان، اين ماده فوق العاده متراکم، بازدهي چاه‌هاي نفتي را بالا مي‌برد. 
حمايت پارلمان چک از طرح لغو محدوديت فروش تجهيزات به نيروگاه بوشهر
پارلمان چک بعد از ۱۹ سال اعمال محدوديت، از طرح حزب کمونيست مبني بر رفع ممنوعيت صادرات تجهيزات به راکتور اتمي‌بوشهر حمايت کرد.
به نقل از «راديوپراگ»، پارلمان چک روز پنجشنبه به طرح حزب کمونيست مبني بر رفع ممنوعيت صادرات تجهيزات به راکتور اتمي‌بوشهر راي مثبت داد و از اين طرح حمايت کرد.
بر اساس گزارش راديو پراگ، اين ممنوعيت حدود ۱۸ سال است که اعمال شده و حزب کمونيست از سال ۲۰۰۹ تلاش کرده آن را لغو کند. اين حزب سال ۲۰۱۶ هم تلاش کرده بود تا اين محدوديت را لغو کند. 
بر اساس اين گزارش شرکت ZVVZ Milevsko در نظر دارد که تجهيزات تهويه هوا را به نيروگاه اتمي‌بوشهر تحويل دهد. 
دولت چک زماني که اين مساله در ماه مارس در کابينه مطرح و گفته شد که هشدارهايي مبني بر احتمال تاثير اين اقدام يعني لغو ممنوعيت انتقال تجهيزات به نيروگاه اتمي‌بوشهر بر روابط با آمريکا وجود داشته باشد، موضع خنثي اتخاذ کرد.

ثبات بازار نفت به امنيت خاورميانه گره خورده است
نماينده سابق ايران در اوپک گفت: بعد از حملات اخير ترامپ قيمت‌ها وقتي به ۷۰ دلار رسيد، هيچ عرضه‌اي قطع نشد، البته اگر اين روند ادامه يابد و عرضه متاثر شود قيمت‌ها بالاتر مي‌رود.
محمد علي خطيبي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره تاثير جنگ بين روسيه و آمريکا بر بازار نفت اظهار داشت: جنگ اخير را نبايد در قالب سوريه بلکه بايد با ديد باز‌تر و در خاورميانه ديد، اين جنگ منطقه را به سمت بي‌ثباتي مي‌برد و تامين نفت و گاز جهان را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد.
وي با تاکيد بر اينکه هر قدر منطقه ناامن‌تر باشد، امنيت انرژي نيز دچار ريسک و خطرپذيري مي‌شود، افزود: اين جنگ به هيچ وجه به صلاح مصرف کنندگان نبوده و کار خطرناکي است چرا که هزينه‌ها را خود مصرف کنندگان بايد بپردازند.
نماينده اسبق ايران در اوپک تصريح کرد: علاوه بر آن توليدکنندگان هم اگر بخواهند توليد و سرمايه گذاري داشته باشند و امنيت انرژي را تامين کنند نياز دارند که در منطقه امني قرار داشته باشند، بنابراين هر گونه ناامني به زيان توليدکنندگان و مصرف کنندگان است.

ادامه جست‌وجو براي يافتن آخرين مفقودي حادثه سقوط بالگرد فلات قاره
از ميان 4 تن جانباخته حادثه سقوط بالگرد شرکت نفت فلات قاره تنها يک تن مفقود است که جست‌وجو براي پيدا کردن وي ادامه دارد.
به نقل از فارس اوايل هفته گذشته بالگرد متعلق به شرکت نفت فلات قاره با ۵ سرنشين که در حال حمل بيمار به منطقه خشکي بود در خليج فارس سقوط کرد که در پي اين حادثه تنها يک نفر زنده ماند و مابقي سرنشينان نجات نيافتند.
اين گزارش حاکي است در حال حاضر از 4 تن کشته شده اين حادثه تنها يک تن به نام بهروز موسوي مفقود است که جستجو براي پيدا کردن پيکر وي ادامه دارد.
روز جمعه کمک خلبان اين بالگرد توسط ربات ROV در بقاياي بالگرد کشف شد که انتظار مي‌رود پيکر بهروز موسوي نيز در اين منطقه يافت شود.
دو سال گذشته حادثه مشابهي براي بالگرد شرکت نفت فلات قاره رخ داده بود که پيکر جانباختگان اين حادثه بعد از 12 روز کشف شد.

ساختمان سوخته شرکت برق حرارتي تخريب مي‌شود
ساختمان شرکت توليد نيروي برق حرارتي وزارت نيرو که در بهمن ماه سال گذشته دچار حريق شده بود تخريب مي‌شود.
به نقل از فارس، ۱۶ بهمن ماه سال گذشته آتش‌سوزي در قسمت بايگاني شرکت توليد نيروي برق حرارتي باعث شد تا به گفته برخي مسئولان اسناد ۴۰ ساله وزارت نيرو را از بين برده و به خاکستر تبديل کند.
اين آتش سوزي اگر چه سه روز بعد در اين ساختمان خاموش شد اما خاموش شدن اين آتش بهاي سنگيني در پي داشته است به طوريکه در حال حاضر اين ساختمان بعد از گذشت بيش از دو ماه کاملا تخليه است.
گزارش‌ها حاکي از اين است که چون اين ساختمان ديگر قابل استفاده مجدد نيست مسئولان شرکت برق حرارتي درصدد اخذ مجوز از شهرداري براي تخريب اين ساختمان هستند.
محسن طرزطلب مديرعامل شرکت توليد نيروي برق حرارتي با تأييد اين خبر گفت: هماهنگي‌ها با شهرداري تهران در حال انجام است تا مجوز تخريب ساختمان برق حرارتي اخذ شود.

رکورد توليد روزانه بنزين از مرز 100 ميليون ليتر مي‌گذرد
معاون وزير نفت، از راه اندازي فاز دو پالايشگاه ستاره خليج فارس در هفته‌هاي آتي از سوي رئيس جمهوري خبر داد و گفت: توليد بنزين کشور تا پايان سال به حدود ١٠٥ ميليون ليتر بنزين مي‌رسد که ٨٧ ميليون ليتر از آن از نوع يورو ٤ و ٥ خواهد بود.
عليرضا صادق آبادي در جريان بازيد خبرنگاران از پالايشگاه ستاره خليج فارس، با اشاره به ميزان مصرف بنزين در کشور گفت: ميزان مصرف در فروردين سال 97 نسبت به مدت مشابه پارسال 11.3 درصد رشد داشته است. وي ادامه داد: براي سال 97، رشد 9 درصدي بنزين و هفت درصدي گازوييل پيش بيني مي‌شود. 
صادق آبادي با بيان اينکه در سال ٩٧، همه پالايشگاه‌ها وارد فاز تعميرات اساسي و نيمه اساسي مي‌شوند، گفت: برنامه تعميرات به نحوي است که تاثير کمي‌در ميزان توليد بنزين داشته باشد.
راه‌اندازي فاز 2 ستاره خليج‌فارس در هفته‌هاي آتي
معاون وزير نفت با اشاره به توسعه پالايشگاه ستاره خليج فارس، از تثبيت فاز نخست اين پالايشگاه خبر داد و گفت: فاز دوم نيز در سال 97 راه اندازي شده که افتتاح رسمي‌آن در هفته‌هاي آتي توسط رييس جمهوري انجام خواهد شد.
وي يادآور شد: فاز سوم اين پالايشگاه نيز تا پايان امسال راه اندازي مي‌شود.

توليد 70 ميليون ليتر گازوييل يورو4
معاون وزير نفت درباره ميزان توليد گازوييل نيز گفت: حجم توليد گازوييل به 105 تا 110 ميليون ليتر افرايش مي‌يابد که 70 ميليون ليتر از آن يورو 4 خواهد بود.
صادق آبادي درباره وارادات بنزين گفت: ميانگين واردات بنزين در 6 ماه نخست سال گذشته روزانه 13 ميليون بشکه بوده که در 3 ماه پاياني سال گشته به روزانه پنج ميليون ليتر کاهش يافت. 
وي ادامه داد: ارزش واردات بنزين حدود 2 ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود که البته توسط شرکت ملي نفت انجام مي‌شود. 

عضو کميسيون انرژي مجلس در گفتگو با تجارت تشریح کرد؛
گروه انرژي – مجتبي آزاديان: هدايت ا... خادمي‌نماينده مردم ايذه و باغملک در مجلس شوراي اسلامي‌و عضو کميسيون انرژي در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص اظهارات اخير رئيس جمهور آمريکا که درپيامي‌توييتري با دخالتي آشکار، مواضع اوپک را مورد حمله قرار داده و انتقاد کرده بود که قيمت نفت را به طورمصنوعي بالا مي‌برند، اظهار داشت: اظهارات دونالد ترامپ نه تنها در اين مورد خاص بلکه در بسياري موارد بسيار ضد و نقيض است، ترامپ و آمريکا دوست دارند که بهاي نفت افزايش پيدا کند چرا که با افزايش بهاي نفت، صنعت شيل آنها از رکود خارج شده و رونق خواهد گرفت.
وي افزود: از طرف ديگر موضوع دخالت يک رئيس جمهور در اقدامات يک سازمان بسيار منسجم و بزرگ مانند اوپک که کشورهاي متعد در کنار هم در موضوعات مهم انرژي و اقتصادي دنيا به بحث نشسته و به تفاهم ميرسند و منافع خودشان و دنيا و ثبات اقتصادي را در نظر مي‌گيرند، کار بسيار ناپسندي است. اين نخستين بار است که يک رئيس جمهور در امور اينچنيني دخالت مي‌کند.
اين عضو کميسيون انرژي مجلس در ادامه گفت: قيمت نفت درحال حاضر آنچنان هم بالا نيست؛ در يک زماني و به دلايل مختلف ازجمله زمين زدن ايران و برخي کشورهاي ديگر از لحاظ اقتصادي، عربستان و آمريکا نقش اساسي در پايين رفتن قيمت نفت داشتند و مي‌خواستند با مکانيسم‌هاي مشخصي بهاي نفت را پايين بياورند که البته آن موضوع هم در نهايت به ضرر خودشان و ورشکستگي صنعت شيل آمريکا و کاهش ذخاير استراتژيک عربستان شد. بنابراين اين اظهارات ترامپ يک تناقض آشکار است و به نظر مي‌رسد ميخواسته در پشت پرده با بالا بردن قيمت نفت به نوعي در بازار نفت ناامني ايجاد کند و از اين ناامني سود ببرد. در حال حاضر در بازار نفت عرضه کمتر و تقاضا بسيار است و کشورهاي نفتي تلاش مي‌کنند نفت بيشتري را ذخيره کنند.
خادمي‌افزود: ترامپ نشان داد که ثبات شخصيت ندارد و دخالت‌هاي نامعقولي در امور مختلف نجام مي‌دهد و مي‌خواهد با اين اظهارات متناقض بي‌ثباتي را به بازار نفت تزريق کند.
نماينده مردم ايذه و باغملک در مجلس شوراي اسلامي‌در خصوص احتمال خروج آمريکا از برجام و تاثير آن بر بازار نفت ايران اظهار داشت: ما هميشه مطابق فرمايشات مقام معظم رهبري به قول آمريکايي‌ها شک و ترديد داشتيم. احتمال خروج آمريکا از برجام وجود دارد اما بايد توجه داشت که بعد از خروج آمريکا از برجام ما چيز زيادي را از دست نمي‌دهيم، شايد تقريبا برنامه‌هاي مان به خصوص در حوزه انرژي هسته‌اي عقب افتاد، اما نکته مهم اين است که ما با برجام پايبند بوديم و اين موضوع باعث مي‌شود که وضعيت ما به قبل از برجام بازنگردد چراکه اروپايي‌ها در محدود کردن ما خيلي با آمريکايي‌ها همراهي نخواهند کرد، اما در اينکه فروش نفت ما کاهش خواهد يافت، ترديدي نيست.
گفتني است، نفت روز جمعه با اندکي افزايش قيمت بسته شد و ضعفي که اوايل معاملات بدنبال توييت جنجالي رييس جمهور آمريکا متحمل شده بود را جبران کرد تا هفته را در سطح بالاتري به پايان برساند.
دونالد ترامپ در پيامي‌که در توييتر ارسال کرد، اوپک را عامل افزايش غيرواقعي قيمت‌هاي نفت خواند.
جيمز ويليامز، اقتصاددان انرژي در شرکت "WTRG انرژي" در اين باره گفت: بعيد است پيام رييس جمهور آمريکا رفتار اوپک را تغيير دهد. در واقع همه کشورهاي عضو اوپک براي متوازن کردن بودجه خود به قيمت بالا يا قيمت بالاتر از اين نياز دارند.
بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت آمريکا براي تحويل در ماه مه در بازار نيويورک با ۹ سنت يا ۰.۱ درصد افزايش، در ۶۸.۳۸ دلار در هر بشکه بسته شد. قيمت پايه نفت آمريکا اوايل هفته گذشته به بالاترين رکورد در سه سال و نيم اخير صعود کرده بود و هفته را با ۱.۵ درصد رشد به پايان رساند. بهاي معاملات تحويل ژوئن با ۷ سنت يا ۰.۱ درصد افزايش، در ۶۸.۴۰ دلار در هر بشکه بسته شد.
بهاي معاملات نفت برنت براي تحويل در ژوئن با ۲۸ سنت يا ۰.۴ درصد افزايش، در ۷۴.۰۶ دلار در هر بشکه بسته شد و براي کل هفته ۲ درصد افزايش نشان داد.
تغييرات اخير قيمت نفت در حالي روي داد که کميته وزيران مشترک اوپک و غيراوپک روز جمعه در جده عربستان ديدار کردند.
اعضاي اوپک به سرعت به توييت ترامپ واکنش نشان دادند و خالد الفالح، وزير انرژي عربستان گفت چيزي به اسم قيمت‌هاي غيرواقعي وجود ندارد.
قيمت نفت آمريکا روز پنج شنبه پس از ديدار کميته فني مشترک اوپک و غيراوپک در عربستان که اعلام کرده بود اشباع عرضه جهاني نفت تقريبا از بين رفته است، با کاهش ملايمي‌بسته شده بود. قيمت‌ها روز چهارشنبه به بالاترين رکورد از دسامبر سال ۲۰۱۴ رسيده بودند.
عده معدودي انتظار داشتند اوپک در ديدار روز جمعه، زمان دقيقي را براي تمديد بيشتر محدوديت توليد اعلام کند.
با اين‌همه عناس الحاجي، کارشناس مستقل انرژي و اقتصاددان ارشد سابق در شرکت مديريت سرمايه "NGP انرژي" مي‌گويد واضح است که اوپک مي‌خواهد ثبات بازار پس از سال ۲۰۱۸ حفظ شود. واژه‌هايي که مکررا در ديدار توليدکنندگان نفت شنيده مي‌شود "ثبات" و "بلندمدت" است. وي در ادامه افزود: اگرچه آنها اشباع ذخاير را کاهش مي‌دهند اما قيمت بالاتر، سرمايه گذاري بالادستي را براي تامين تقاضاي بيشتر افزايش مي‌دهد. اعضاي اوپک دريافته‌اند که ظرفيت شناور جهاني به عنوان درصدي از کل توليد رو به کاهش است و سرمايه‌گذاري براي معکوس کردن اين روند ضروري است.
اوپک و ۱۰ توليدکننده خارج از اين سازمان از ابتداي سال ۲۰۱۷ توليدشان را حدود ۱.۸ ميليون بشکه در روز کاهش داده اند. اين توافق قرار است در پايان سال ۲۰۱۸ منقضي شود اما عربستان سعودي اعلام کرده که مشارکت کنندگان ممکن است محدوديت توليدشان را تا سال آينده حفظ کنند.
بر اساس گزارش مارکت واچ، تنش‌هاي ژئوپليتيکي در خاورميانه نيز ماه ميلادي جاري قيمت‌هاي نفت را بالا برده است. سرمايه‌گذاران به دقت موضع آمريکا در قبال برجام را که قرار است ماه آينده بازبيني شود، دنبال مي‌کنند.
گروه خدمات انرژي بيکرهيوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌هاي حفاري نفت فعال آمريکا که معياري براي ارزيابي توليد آينده به شمار مي‌رود، هفته گذشته براي سومين هفته متوالي افزايش يافت.
پاسخ اوپک به پيام ترامپ
رييس جمهور آمريکا روز جمعه از اوپک براي بالا بردن قيمت نفت انتقاد کرد و گفت قيمت‌هاي نفت به شکل غيرواقعي افزايش يافته‌اند و اين قابل قبول نيست.
دونالد ترامپ در توييتي نوشت: «به نظر مي‌رسد اوپک دوباره قيمت‌ها را بالا برده است. با ميزان بالايي نفت که وجود دارد از جمله نفتکش‌هاي بارگيري شده در دريا قيمت نفت به طور مصنوعي بسيار بالا رفته است. اين موضوع خوب نيست و قابل قبول نخواهد بود».
به گفته منابع آگاه، ديدار بعدي کميته مشترک وزيران اوپک و غيراوپک قرار است اواخر سپتامبر در الجزاير برگزار شود.
با وجود اظهارات ترامپ، نفت کاهش قيمتي که اوايل معاملات روز جمعه داشت را جبران کرد و با اندکي افزايش بسته شد.
اعضاي متعدد اوپک به توييت ترامپ واکنش نشان داده و گفتند قيمت‌هاي نفت افزايش غيرواقعي نداشته است.
وزير انرژي امارات: قيمت‌هاي نفت غيرواقعي بالا نرفته است
سهيل محمد المزروعي، ‌وزير انرژي امارات متحده عربي در واکنش به توييت رييس جمهورآمريکا گفت: قيمت‌هاي نفت غيرواقعي بالا نرفته و کشورهاي اوپک و غيراوپک نقش خود را براي تصحيح وضعيت بازار ايفا مي‌کنند.
عراق: قيمت نفت خيلي بالا نيست
جبار اللعيبي، وزير نفت عراق بدنبال پيام رييس جمهور آمريکا گفت: قيمت نفت خيلي بالا نيست.
دبيرکل اوپک: توافق اوپک و غيراوپک صنعت نفت را نجات داد
محمد بارکيندو، دبيرکل اوپک گفت: اعضاي اين گروه دوستان آمريکا هستند و در رشد و رفاه آن منافع مقرري دارند. دبيرکل اوپک در واکنش به انتقاد ترامپ از اوپک گفت: اعلام همکاري از سوي ۲۴ کشور توليدکننده نفت در دسامبر سال ۲۰۱۶ که از سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمد، نه تنها مانع کاهش قيمت‌هاي نفت جهاني شد بلکه صنعت نفت را از فروپاشي قريب الوقوع نجات داد. ما نه در اوپک و نه در همکاري مشترک خود با توليدکنندگان غيراوپک، هدف قيمتي نداريم. نمايندگان در نشست کميته مشترک وزيران اوپک و غيراوپک در جده اظهار کردند قيمت نفت به دليل تنش‌هاي سياسي جهاني، تحريم‌هاي آمريکا عليه ونزوئلا، تهديدها عليه توافق هسته‌اي ايران، حملات قدرت‌هاي غربي به سوريه و تنش‌ها پيرامون کره شمالي افزايش يافته‌اند.
طبق نظرسنجي رويترز، توليد اوپک در مارس به پايين‌ترين ميزان در ۱۱ ماه گذشته کاهش يافته است. اين سازمان بازگرداندن سطح ذخاير کشورهاي عضو سازمان توسعه و همکاري اقتصادي (OECD) به متوسط پنج ساله را هدف گرفته است. ذخاير اين کشورها تا اواسط آوريل ۲.۸۵ ميليارد بشکه بود که ۴۳ ميليون بشکه بالاي متوسط پنج ساله است در حالي که يک سال قبل سطح ذخاير اين کشورها ۲۶۸ ميليون بشکه بالاي متوسط پنج ساله قرار داشت.
وزير انرژي عربستان: ضرورت تلاش بيشتر براي پايين بردن ذخاير نفت
خالد الفالح، وزير انرژي عربستان در واکنش به انتقاد ترامپ گفت: چيزي به اسم قيمت‌هاي غيرواقعي وجود ندارد.

نماينده مردم قزوين،آبيک و البرز در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: با افزايش سهم دولت در تامين اعتبار براي انتقال آب سد طالقان به قزوين، اجراي اين طرح بزرگ عمراني سرعت بيشتري مي‌گيرد.
داوود محمدي در گفتگو با ايرنا افزود: قبل از اين قرار بود 10درصد منابع مالي اين طرح بزرگ توسط دولت و بخش عمومي‌تامين شود اما به دليل تنگناهاي بخش خصوصي در تامين مالي اين طرح و با مذاکرات انجام شده در راستاي سرعت بخشيدن به اجراي اين پروژه اين ميزان به 30 درصد افزايش يافت.
نماينده مردم قزوين،آبيک و البرز در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه اجراي اين طرح از خواسته‌هاي مهم مردم استان بود و بالاخره پس از مدت‌ها پيگيري سال 95 در جريان سفر رييس جمهوري به قزوين مورد تصويب قرار گرفت،گفت: براي اجرا و راه اندازي اين طرح به هفت هزار ميليارد ريال اعتبار نيازمند هستيم. محمدي يادآور شد: با اجراي اين طرح ساليانه 60 ميليون متر مکعب آب از سد طالقان به استان قزوين اختصاص مي‌يابد.

اجراي طرح ملي اکتشاف آب کارستي با آخرين فناوري روز جهان، اکتشاف مواد معدني پنهان و شناسايي آب‌هاي زيرزميني (کارست) به کمک ژئوفيزيک هوايي با روش الکترومغناطيس براي نخستين بار در کشور به عنوان طرح ملي و با استفاده از آخرين فناوري‌هاي روز جهان به زودي از سوي سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات معدني کشور انجام مي‌شود.
به نقل از ايرنا، کارست پديده‌اي در پوسته زمين است که آثار آن به صورت اشکال مختلف از قبيل حفره‌ها و غارها، در سطح و در زير سطح وجود دارد. علت ايجاد آن، وجود شکستگي‌ها و قابليت انحلال توده‌سنگ مربوط مي‌شود که در نتيجه آن يک سيستم آب زيرزميني مي‌تواند شکل بگيرد. در گذشته عمليات ژئوفيزيک هوايي به روش‌هاي مگنتومتري و راديومتري انجام مي‌شد که قرار است براي نخستين بار در کشور برداشت‌هاي الکترومغناطيس به عنوان يک روش جديد در دستور کار اين سازمان قرار گيرد. سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات‌معدني در نظر دارد بخشي از مساحت داراي اولويت کشور را به منظور شناسايي منابع آب کارستي تحت پوشش اين مطالعات قرار دهد. 

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: در صورت ادامه روند کاهش بارش در هفته‌هاي پيش رو، احتمال کاهش تخصيص ۲۵ درصدي در بخش صنعت و ۱۵ درصدي در بخش شرب مي‌رود چرا که آبي وجود ندارد که ميان بهره برداران توزيع شود.
به نقل از ايسنا،‌هاشم اميني با اشاره به وضعيت منابع آب شرب در اصفهان گفت: در سال گذشته ميزان بارش در حوضه آبريز زاينده رود حدود ۱۲۰۰ ميلي‌متر بوده که اين رقم در سال آبي جاري با احتساب بارندگي‌هاي اخير به ۴۷۷ ميلي‌متر رسيده است که اين رقم بيانگر اين مسئله است در سال آبي جاري ميزان بارندگي در حوضه آبريز زاينده رود، يک سوم بارش‌ها در سال گذشته در اين حوضه بوده است. همچنين در سال گذشته آورد سد زاينده‌رود حدود يک ميليارد و ۲۰۰ ميليون مترمکعب بوده که اين رقم هم اکنون به ۳۶۰ ميليون مترمکعب کاهش يافته است.
وي با اشاره نقش ميزان آورد آب در سد زاينده رود در تأمين پايدار آب شرب مشترکين گفت: در حال حاضر آب شرب بيش از ۶ ميليون نفر از مردم استان اصفهان و استان‌هاي همجوار از سد زاينده رود تأمين مي‌شود در حالي‌که ميزان آورد سد زاينده رود در سال آبي جاري، يک چهارم ميزان آورد آب در سال گذشته است؛ اين در حاليست اين حجم از آورد سد زاينده رود علاوه بر رفع نياز آبي براي مصارف شرب به منظور تأمين مصارف کشاورزي و صنعت هم لحاظ مي‌شود.
براساس گزارش وزارت نيرو، مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به تخصيص آب در حوضه آبريز زاينده رود پرداخت و اعلام کرد: از بهمن ماه سال گذشته به‌منظور توزيع عادلانه آب در حوضه آبريز زاينده رود ۲۰ درصد سهم تخصيص آب در صنعت و ۱۰ درصد سهم شرب کاهش يافت، اما گمانه زني‌ها بر اين است که اگر بارندگي‌هاي قابل توجه‌اي در ماه‌هاي باقي مانده از فصل بارش صورت نگيرد احتمال کاهش تخصيص ۲۵ درصدي در بخش صنعت و ۱۵ درصدي در بخش شرب مي‌رود؛ چرا که آبي وجود ندارد ميان بهره‌برداران توزيع شود.
اميني با بيان اينکه مردم اگر مي‌خواهند در نيمه اول سال جاري با چالش جدي در دسترسي پايدار به آب شرب مواجه نشوند، بايد مصرفشان را مديريت کنند، اظهار داشت: هم اکنون بيش از ۴ ميليون و ۷۰ هزار نفر در ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستا تحت پوشش طرح آبرساني اصفهان بزرگ قرار دارند. بنابراين اگر اين تعداد روزانه مصرف خود را مديريت کنند به‌گونه‌اي که آب کمتري نسبت گذشته مصرف کنند مسلماً با مشکل کم آبي در فصل تابستان مواجه نمي‌شوند؛ اما اگر بخواهند همان شيوه مصرف را که در سنوات گذشته داشتند دنبال کنند قطعاً با مشکل کم آبي در فصل تابستان روبرو مي‌شوند.
وي ادامه داد: مردم به راهکارهاي مصرف بهينه آب که از سوي شرکت آبفاي استان اصفهان در قالب توزيع بروشور در ميادين واماکن پرتردد شهر و برنامه‌هايي که در قالب فيلم‌هاي مستند، انيميشن، موشن گرافي، زير نويس، تهيه گزارش‌ها از مرکز صدا وسيما به سمع و نظر مردم مي‌رسد توجه کنند.
مديرعامل شرکت آبفاي استان اصفهان به کاهش دبي منابع محلي و از دسترس خارج شدن ۸۰ فقره چاه متفرقه و ده حلقه چاه فلمن که با دبي بيش از ۶ هزار ليتر در ثانيه نقش قابل توجهي در تأمين آب شرب مردم در فصل تابستان داشتند اشاره کرد و تصريح کرد: در چند سال اخير به دليل وقوع خشکسالي‌هاي متوالي حدود ۸۰ فقره چاه متفرقه و ده حلقه چاه‌هاي فلمن از دسترس خارج شدند در حاليکه همه ساله با افزايش روز افزون جمعيت شهر اصفهان نياز آب شرب در اصفهان افزايش مي‌يابد با اين وجود با توجه به کاهش قابل توجه آورد سد زاينده‌رود و نيز خشک شدن چاه‌هاي فلمن و متفرقه، در حال حاضر حداکثر ۷۵۰ ليتر در ثانيه منابع جديد محلي در مدار بهره برداري قرار دارد.
وي ادامه داد: حفر ۷۰ فقره چاه در سطح استان در دستور کار بوده که انتظار مي‌رود با در مدار قرارگرفتن چاه‌هاي جديد بتوان حداقل يک مترمکعب در ثانيه به منابع تأمين آب شرب در فصل تابستان افزود، البته سناريوهاي لازم در خصوص تأمين آب اصفهان در صورت کاهش منابع آبي سد زاينده‌رود نيز تدوين شده تا در موقع ضروري اجرا شود.
اميني نصب شيرهاي فشارشکن را در اصفهان يکي از راه‌هاي توزيع عادلانه آب برشمرد و خاطرنشان ساخت: شرکت آبفاي استان به‌منظور توزيع عادلانه آب در اصفهان اقدام به نصب شيرهاي فشار شکن در مناطق مختلف نمود تا آب شرب با فشار يکسان در ميان مشترکين توزيع شود همچنين شرکت آبفاي استان اصفهان با توجه به اينکه نصب شيرآلات کاهنده مي‌تواند حداقل ۳۰ درصد مصرف آب را کاهش دهد در صدد توزيع انبوه شيرآلات کم مصرف ميان مردم است.