2 عامل مهم تصادفات نوروزي
رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي با اعلام اينکه گزارش تحليل حوادث و سوانح رانندگي در تعطيلات نوروزي، 45 روز ديگر آماده مي‌شود، نخستين سفر با خودروي شخصي و خودروهاي با استاندارد ايمني پايين را از جمله عوامل مهم در اين تصادفات دانست. عبدالهاشم حسن‌نيا گفت: در تعطيلات نوروز بيش از 52 ميليون تردد در راه‌هاي کشور انجام شد. وي افزود: در اين حجم تردد، تصادف‌هايي نيز رخ داده که گزارش تحليلي آن به کميسيون ايمني راه‌ها ارائه خواهد شد. رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي هدف از تهيه اين گزارش را جمع بندي تصادفات و دسته‌بندي اطلاعات بر پايانه اصول علمي‌و منطقي اعلام کرد.

سهم ۱۱ درصدي تهران از خانه‌هاي خالي
عضو کميسيون عمران مجلس، با انتقاد از سهم ۱۱ درصدي تهران از خانه‌هاي خالي، گفت: اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي به احتکار مسکن پايان داده و مي‌تواند به عرضه بيشتر واحدهاي مسکوني در کشور کمک کند. سيداحسن علوي با اشاره به بررسي‌هاي بسياري که در سال گذشته درخصوص طرح اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي در مجلس صورت گرفت، گفت: اين طرح با توجه به اهميت موضوع و مشکلاتي که در بازار مسکن مشهود است در سال جاري نيز مطرح شده است. اين نماينده مجلس افزود: پرداخت ماليات از سوي کساني که خانه‌هاي خالي داشته و به احتکار مسکن دست زده‌اند مي‌تواند به عرضه بيشتر واحدهاي مسکوني در کشور کمک کند.

بافت فرسوده با مصالح ايراني نوسازي شود
عضو هيات رئيسه کميسيون عمران مجلس، از عقب‌ماندگي دولت از برنامه‌هاي بالادستي در حوزه نوسازي بافت فرسوده انتقاد کرد. شادمهر کاظم‌زاده با تاکيد بر ضرورت نوسازي بافت فرسوده در کشور، گفت: دولت در عمل به قانون در حوزه نوسازي بافت فرسوده عقب است. وي با بيان اينکه تاخير در اجراي قانون در حوزه نوسازي و بهسازي بافت فرسوده به مثابه پاک کردن صورت مسئله است، افزود: دولت بايد طبق قانون سالي يکصد هزار واحد مسکوني فرسوده را مورد بازسازي و بهسازي قرار دهد. اين نماينده مجلس همچنين تاکيد کرد: با توجه به زلزله‌هاي اخيري که در کشور رخ داده توان دولت بايد در حوزه تسريع در نوسازي بافت فرسوده متمرکز شود.


واگذاري زمين با هدف خدمت‌رساني به زائران عتبات عاليات
مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن از تصويب مجوز واگذاري قطعه زميني جهت احداث ساختمان مرکز کنترل و فرماندهي مديريت بحران ستاد اربعين حسيني در جلسه هيات مديره سازمان ملي زمين و مسکن خبر داد. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، حميدرضا عظيميان با اشاره به اينکه اين زمين به مساحت ۴۳۰۰ متر مربع در ناحيه ۱۲ شهر مهران واقع شده، گفت: اين واگذاري با هدف تمرکز مديريت و خدمات‌رساني مطلوب به زائران عتبات عاليات صورت گرفته است. معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه در اين منطقه، زميني با کاربري اداري وجود نداشت پس از پيشنهاد معاونت املاک و حقوقي اين قطعه زمين با کاربري مسکوني جهت واگذاري در جلسه هيات مديره سازمان در تاريخ ۲۸ فروردين ماه به تصويب رسيد. وي افزود: واگذاري زمين مزبور مشروط به قطعيت مالکيت دولت پس از طرح و تغيير کاربري از مسکوني به اداري در کميسيون ماده پنج شوراي عالي شهرسازي و به قيمت تمام شده بوده است.

طرح TOD بدون همکاري بين دستگاه‌ها قابل اجرا نيست
مديرکل حمل و نقل عمومي‌و ترافيک شهري سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي کشور گفت: اگر دستگاه‌ها در اجراي طرح TOD (توسعه مبتني بر حمل و نقل عمومي) همدلي و همکاري نداشته باشند، اين پروژه اجرايي نمي‌شود. به گزارش ايرنا، مرضيه حصاري افزود: مطالعه طرح TOD يا توسعه مبتني بر حمل و نقل عمومي‌در ايران طي سال‌هاي اخير با همکاري کارشناسان تيم جايکا (سازمان همکاري‌هاي بين المللي کشور ژاپن) آغاز شده است. وي با بيان اينکه هدف از اجراي اين طرح دست يافتن به توسعه منطقه‌اي است، اضافه کرد: همگامي‌و همراهي دستگاه‌هاي استان قزوين در اجراي اين طرح از مزيت‌هاي قابل توجه به شمار مي‌رود. حصاري با بيان اينکه قزوين پايلوت اجراي اين طرح در کشور است، افزود: اميدواريم با کمک اداره کل راه و شهرسازي و شهرداري‌هاي اين استان تا سال 2020 طرح ياد شده را اجرايي کرده و در اين رابطه نيز بايد خيلي خود را به تيم ژاپني وابسته نکنيم. اين مسئول ادامه داد: يک تيم 15 نفره از کشورمان در گذشته پيرامون اين موضوع به ژاپن سفر کرده‌اند و ايده‌هاي جالبي را درخصوص اجراي طرح دريافت نموده‌اند که از آنها استفاده مي‌کنيم. وي ادامه داد: اجراي اين طرح قرار است در سطح ملي مطرح شود و براي اجراي يکپارچه آن بايد به دستورالعمل‌هاي واحد براي شهرداري‌ها و مشاوران طرح برسيم. مشاور ژاپني طرح TOD نيز در اين خصوص گفت: گام‌هاي بلندي در قزوين براي اجراي اين طرح برداشته شده و از همه مهمتر برنامه‌ها و اعتبارات لازم مي‌باشد که براي پروژه ياد شده پيش بيني شده است.


تعداد پروازهاي عبوري از آسمان ايران ۱۲ درصد افزايش يافت
گروه راه و مسکن: يکي از اصلي‌ترين منابع درآمدي کشورها در صنعت هوايي، استفاده از فضا و حريم هوايي آنها براي ديگر قيمت‌ها به شمار مي‌رود. در اين بين با توجه به موقعيت خاص جغرافيايي ايران که محلي براي جابجايي پروازها از اروپاي شرقي و آسياي ميانه به سمت خليج فارس و اقيانوس هند به شمار مي‌رود، باعث شده آسمان ايران يکي از اصلي‌ترين محل‌هاي توجه شرکت‌هاي هواپيمايي باشد. البته در طول اين سال‌ها بعضي از کشورهاي منطقه نيز توانسته‌اند با ايران رقابت کنند اما آمارهاي جديد نشان مي‌دهد که ايران روند رو به رشد خود در چهار سال گذشته را حفظ کرده است.
در سال‌هاي اخير عوامل بسياري باعث شده‌اند که آسمان ايران پررونق باشد. از طرفي در فضاي به وجود آمده پس از برجام و با افزايش سطح تعاملات بين‌المللي، ايران به يکي از گذرگاه‌هاي اصلي پروازي براي پروازهاي شرق به غرب و شمال به جنوب شده است. از سوي ديگر تحولات منطقه‌اي و بسته شدن فضاي ساير کشورها موجب شده استفاده از آسمان ايران بيش از پيش رونق بگيرد. جنگ داخلي اوکرايين و سرنگوني پرواز شماره ۱۷ هواپيمايي مالزي بر فراز اين کشور باعث شد ايرلاين‌هاي در پروازهاي آسيا به اروپا به سراغ مسيرهاي جايگزين بروند که آسمان ايران نيز بخشي از اين مسيرها بود.
جنگ داخلي در عراق نيز بسياري از پروازهاي عبوري از آسمان اين کشور را به سمت ايران سوق داد. نهايتا بحران در رابطه قطر و کشورهاي عربي و بسته شدن آسمان اين کشورها بر روي قطرايرويز افزايش عبور از آسمان ايران را رقم زد. همه اين مسائل سبب شد سال گذشته، سال خوبي براي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران باشد، به طوري که بر اساس برخي برآوردها تنها پروازهاي قطري بر فراز ايران به صورت ماهانه ۵۱ ميليارد تومان براي ايران به ارمغان داشتند.
اما ماجرا به اينجا ختم نشد. سال گذشته با پايان يافتن جنگ در عراق، اين کشور موفق شد آسمان خود را مجددا بر روي پروازهاي خارجي باز کند. از سوي ديگر اين کشور با ارائه تخفيف در محاسبه هزينه پروازهاي عبوري، سعي کرد تا سهم از دست رفته خود از اين بازار را به دست آورد. نتيجه انتقال برخي از پروازها از آسمان ايران به عراق بود. به طوري که هواپيمايي امارات اعلام کرد پروازهاي اروپايي خود را از آسمان کويت و عراق انجام مي‌دهد. اين اتفاقات باعث شد نگراني‌ها از کاهش پروازهاي عبوري از آسمان ايران و کاهش درآمد کشور شدت بگيرد. اما آمار در اين رابطه چه مي‌گويد؟
آمارها چه مي‌گويند؟
در همين حال آمارهاي شرکت‌ فرودگاه‌ها نشان مي‌دهد که در سال ۱۳۹۵ حدود ۳۸۲ هزار پرواز از آسمان ايران عبور کرده که اين عدد در سال گذشته با رشدي ۱۱ درصدي به ۴۲۶ هزار پرواز رسيده است. همچنين آمار تفکيک شده براساس ماه نيز نشان مي‌دهد که به غير از اسفند پروازهاي عبوري از آسمان ايران در تمام ماه‌هاي سال گذشته در نسبتي مشابه با سال قبل رشد داشته‌اند اما در ماه پاياني سالي که گذشت تعداد اين پروازها با کاهش ۵.۸ درصدي مواجه شده که در صورت عدم پيگيري مي‌تواند رشد به ثبت رسيده سال‌هاي قبل را متوقف کند.
همچنين آمارهاي شرکت‌ فرودگاه‌ها نشان مي‌دهد که رشد ۵۳ درصدي پروازها در سال ۱۳۹۳ در سال‌هاي ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به رشد ۲۷ درصدي رسيده و در سال گذشته نيز اين رشد در ۱۱ درصد متوقف شده که علاوه بر اينکه نشان مي‌دهد آسمان ايران از بخش قابل توجهي از ظرفيت خود استفاده مي‌کند، اين نگراني را نيز ايجاد کرده که شايد اين رقم رو به رشد نتواند تداوم پيدا کند. براساس آمار عملکرد به ثبت رسيده در ماه‌هاي مختلف شهريورماه با ثبت بيش از ۴۰ هزار پرواز عبوري پر ترافيک‌ترين ماه در آسمان ايران بوده و پس از آن نيز ماه‌هاي مرداد و آبان قرار دارد. در ماه‌هاي کم‌ترافيک نيز پس از اسفند دو ماه ارديبهشت و بهمن با ثبت آماري نزديک به هم در رده‌هاي بعدي هستند.
الزامات درآمدزايي از راه آسمان
مسئولان و کارشناسان صنعت هوانوردي معتقدند که پروازهاي عبوري منبع درآمد قابل‌اتکايي براي کشور خواهد بود و با تکيه بر اين پروازها مي‌توان صنعت هوانوردي را فرصتي مهم براي درآمدزايي ارزي دانست، به‌ويژه در شرايطي که ايران هنوز نتوانسته در زمينه ترانزيت هوايي مسافر و کسب درآمد از هوانوردي مسافري خارجي به توفيق چنداني دست يابد. در همين ارتباط آرمان بيات، کارشناس صنعت هوانوردي در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» مي‌گويد: با سرمايه‌گذاري برنامه‌ريزي شده و جدي در حوزه حمل‌ونقل هوايي و با کاهش عوارض پروازهاي عبوري، مي‌توان بستر افزايش تقاضا براي پروازهاي عبوري از آسمان کشور را فراهم کرده و ظرفيت درآمدزايي اين بخش را افزايش داد. 
بيات در ادامه مي‌گويد: درآمد روزانه پروازهاي عبوري را مي‌توان براساس آيين‌نامه اجرايي ماده ۶۳ قانون وصول مطالبات برخي درآمدهاي دولت در حوزه هوانوردي و فرودگاهي محاسبه کرد؛ به اين صورت که به ازاي هر تُن از حداکثر وزن هنگام برخاست هواپيما در يک کيلومتر پرواز در آسمان ايران، درآمد درنظر گرفته مي‌شود. بنابراين در شرايطي که گفته مي‌شود به‌طور متوسط روزانه هزار پرواز از آسمان ايران عبور مي‌کند و با در نظر گرفتن متوسط وزن ناوگان عبوري در متوسط اندازه مسير پروازي، درآمد روزانه‌اي براي پروازهاي عبوري از آسمان ايران به‌دست مي‌آيد.
اين کارشناس صنعت هوانوردي همچنين معتقد است از آنجا که فضاي کشور در اختيار حاکميت است، بايد منابع درآمدي حاصل از آن محل هم در اختيار حاکميت قرار گيرد و اين درآمد ملي بايد از سوي حاکميت بخش حمل‌ونقل هوايي يعني سازمان هواپيمايي کشوري در صنعت هوانوردي هزينه شود. اين تحليلگر معتقد است درآمد حاصل از پروازهاي عبوري ايران را مي‌توان به‌طور مناسب در کشور توزيع کرد. بيات در پايان گفت: البته بخشي از اين درآمدها را مي‌توان صرف نوسازي ناوگان و ايجاد زمينه‌هاي پرواز ايمن براي هواپيماها کرد و بخشي ديگر را در اختيار فرودگاه‌هاي مناطق محروم قرار داد. همچنين بخشي از اين درآمدها بايد در نوسازي ناوگان يا تجهيزات هوايي براي ارتقاي کيفيت پرواز در فضاي عبوري ايران به کار گرفت.

رييس جامعه مهندسان مشاور ايران درخصوص آخرين وضعيت پرداخت مطالبات جامعه مهندسان مشاور گفت: بحث اينکه مطالبات مهندسان مشاور را پرداخت کنند يا نکنند، گرفتاري‌هاي ما را حل نمي‌کند. چون به خوبي مي‌دانيم که دولت پولي ندارد تا بدهي مهندسان مشاور را پرداخت کند. بهروز گتميري در گفتگو با صما با بيان اين مطلب افزود: کل بودجه عمراني مملکت 63 هزار ميليارد تومان است که عملا 5 هزار ميليارد تومان آن را هم نمي‌توانند تامين کنند. در اين ميان حتي اگر دولت وعده و قول پرداخت مطالبات را هم بدهد، از عهده آن برنمي‌آيد. وي با اشاره به پرداخت بخشي از مطالبات مهندسان مشاور از طريق اوراق مشارکت و اوراق خزانه گفت: از آنجايي که دولت پولي ندارد، مطالبات اکثرا به صورت اوراق پرداخت مي‌شود، اين قبيل اقدامات ما را نجات نمي‌دهد.
گتميري ادامه داد: از آنجايي که دولت مانند گذشته توان تخصيص بودجه‌هاي عمراني را ندارد، اين انتظار که بودجه‌هاي عمراني را مثل قبل اختصاص دهد، يک خواسته غيرمنطقي خواهد بود. رييس جامعه مهندسان مشاور با ابراز تاسف از اينکه هيچ‌گونه برنامه‌‌ريزي در اين بخش انجام نشده، تصريح کرد: اينکه شرکت‌هاي مهندسان مشاور هم مثل بقيه بخش‌هاي ديگر مملکت به حال خود رها شده‌اند تا مسير خود را پيدا کنند، تاسف‌ آور است. وي يادآور شد: متاسفانه ما هيچ برنامه‌اي از سوي دولت نمي‌بينيم. دولت به روزمرگي مي‌گذراند و ما با مهاجرت منابع انساني، ورشکستگي شرکت‌ها و از بين رفتن اين همه توان و پتانسيل فني مملکت مواجهيم، به دليل اينکه براي اين دوران گذار برنامه‌ريزي نشده است. گتميري در ادامه با اشاره به مشکلات و مسائل بخش خصوصي بيان کرد: مهندس مشاوري که پروژه‌اي اجرا کرده، بدون اينکه هيچ سودي براي وي به دنبال داشته باشد و يا پيمانکاري که در شرايط کنوني با اين مينوس‌هايي که در مناقصات مي‌دهد تا برنده شود و پروژه را اجرا مي‌کند و درنهايت هم هزينه خود را با چند سال تاخير آن هم به صورت اوراق دريافت مي‌کند و سپس مجبور مي‌شود که اين اوراق را 30 درصد پايين‌تر از قيمت در بازار بفروشد، حاصلي به دست نمي‌آورد. وي اين وضعيت پرداخت مطالبات را هم به معناي فرسودگي و از بين رفتن مهندسان مشاور دانست و تاکيد کرد: عملا پرداخت مطالبات از طريق اوراق مشارکت و اوراق خزانه به مهندسان، که آنها هم از روي ناچاري قبول کنند و بعد هم در بازار با نرخ پايين‌تر بفروشند، راه به جايي نمي‌برد. گتميري همچنين درخصوص پيش‌بيني خود از وضعيت مهندسان مشاور در سال جديد گفت: متاسفانه نسبت به آينده بسيار بدبين هستم. شرايط در سال 97 بدتر از سال 96 است و به نظر مي‌رسد که وضعيت ما بهتر از سال گذشته نخواهد بود.


رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي دليل تخريب واحدهاي مسکن مهر سرپل ذهاب در زلزله سال گذشته را اعلام کرد. به گزارش تسنيم، محمد شکرچي‌زاده اظهار کرد: براساس اطلاعاتي که مرکز لرزه‌نگاري کشور، موسسه ژئوفيزيک و دستگاه‌هاي شتاب‌نگار مرکز ارايه کرده‌اند سال گذشته 60 درصد حرکت پوسته زمين در کل فلات ايران به‌طور متوسط افزايش پيدا کرد که پيش‌بيني مي‌شود اين رخداد، ادامه يابد. وي ادامه داد: زلزله‌هاي سال 96 کشور مانند زلزله سرپل ذهاب کرمانشاه نشان داد اگر زلزله به ويژه در مراکز پرجمعيت شهري اتفاق بيفتد همه دستگاه‌هاي اجرايي و به ويژه همکاران ما را در حوزه‌هاي راه و شهرسازي درگير مي‌کند و تمامي‌دستگاه‌هاي اجرايي بايد در اين زمينه آمادگي داشته باشند. 
رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي ادامه داد: بايد از ساختمان‌هاي موجود و ابنيه فني که داريم در حد اقتضا، امکانات و بودجه محافظت کنيم. بايد تمهيداتي بينديشيم تا اين سازه‌ها در مقابل زلزله‌هاي محتمل مقاوم شوند که در اين راستا، مقاوم‌سازي در بافت‌هاي ناکارآمد بايد مورد توجه قرار گيرند شکرچي‌زاده گفت: در حال تخريب 3 بلوک از ساختمان‌هاي مسکن مهر سرپل ذهاب هستيم که در آنها کيفيت بتن مناسب نيست. بتني که بايد حداقل 25 مگاپاسکال مقاومت داشته باشد مقاومت 10 تا 15 مگاپاسکالي داشت. به همين دليل در محل بازشوها ستون کوتاه تشکيل شده و ستون‌ها خم شده است که البته ساختمان فرونريخته است. وي تصريح کرد: نظارت عاليه بر ساخت و ساز و کيفيت مصالح ساختماني از سوي وزارت راه و شهرسازي و به دنبال آن مديران کل راه و شهرسازي استان‌هاي سراسر کشور و تمامي‌شرکت‌هاي تابعه وزارتخانه هم بر اساس قانون بر عهده همگي ماست و هم اينکه اخيرا با سازمان ملي استاندارد تفاهم‌نامه‌اي به امضا رسانديم که وزارت براي مصالح استراتژيک همچون سيمان، بتن و فولاد و آرماتور، نظارت داشته باشد.
رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي گفت: در کرمانشاه در شهرهاي سرپل ذهاب و اسلام آباد 5 کارخانه توليد بتن وجود دارد که هر پنج کارخانه داراي نشان ملي استاندارد هستند اما هر پنج کارخانه نبايد نشان ملي استاندارد دريافت مي‌کردند زيرا فاقد کيفيت مناسب بودند. شکرچي‌زاده گفت: اجراي مقررات ملي و کنترل ساختمان وظيفه همگان و نظارت بر اجراي آن مسئوليت وزارتخانه و به تبع آن ادارات کل راه و شهرسازي استان‌ها و همچنين نظام مهندسي ساختمان است. زيرا، نظام مهندسي ساختمان در سراسر کشور يک تشکيلات صنفي است که وظيفه‌اش تنسيق امور مهندسي و ارتقاي کيفيت مهندسي ساختمان است.

رئيس کميسيون عمران مجلس، گفت: نوسازي بافت فرسوده قبل از بروز زلزله ضروري است در غير اين صورت دو برابر هزينه‌اي که در مسير بهسازي بافت ناکارآمد صرف اسکان زلزله زدگان و حواشي آن خواهد شد. محمدرضا رضايي در گفتگو با خانه ملت، با تاکيد بر ضرورت نوسازي بافت فرسوده در کشور از تشکيل جلسه‌اي در ماه جاري در وزارت راه و شهرسازي با اين موضوع خبر داد. رئيس کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه با توجه به وسعت بافت فرسوده و جمعيت زيادي که در اين بافت‌ها سکونت دارند، بايد تدابير لازم براي تسريع در نوسازي اتخاذ شود، افزود: بي توجهي و تعلل در نوسازي و بهسازي اين بافت‌ها مي‌تواند تبعات بسياري در بروز حوادث طبيعي در بر داشته و هزينه‌هاي بسياري را به کشور تحميل کند. اين نماينده مجلس، با تاکيد بر اينکه وجود بافت فرسوده در شهرها مناظر شهري را ناکارآمد کرده است، تصريح کرد: با ورود دولت به حوزه بهسازي بافت‌هاي فرسوده زيرساخت‌هاي لازم در سطح شهر ايجاد شده و رفاه بيشتري براي شهروندان رقم خواهد خورد.
رضايي با بيان اينکه هرچند نوسازي بافت فرسوده جايگزين توليد مسکن در کشور نمي‌شود، گفت: ورود دولت به حوزه نوسازي بافت‌هاي ناکارآمد شهري مي‌تواند تا حدودي به ايجاد تحول در بخش مسکن منجر شده و حتي تعديل نرخ‌ها را در پي داشته باشد. وي با تاکيد بر اينکه مجلس آماده همکاري با دولت براي ساماندهي وضعيت مسکن به ويژه بافت‌هاي فرسوده است، افزود: بايد کارگروهي از دولت، مجلس و حتي بخش خصوصي تشکيل شده تا روند نوسازي بافت فرسوده در کشور سرعت بگيرد. اين نماينده مجلس دهم، با اشاره به محدوديت‌هاي مالي دولت در مسير نوسازي بافت فرسوده و حتي بهبود وضعيت مسکن در توليد انبوه آن، گفت: دولت بايد مشوق‌هاي مناسبي براي ورود بخش خصوصي و همچنين جلب مشارکت ساکنان در حوزه بهبود وضعيت مسکن و بافت فرسوده در نظر بگيرد در غير اين صورت با توجه به محدوديت‌هاي مالي و بودجه‌اي دولت امکان بهبود اين شرايط فراهم نيست. رضايي همچنين يادآور شد: قبل از بروز حادثه‌اي مشابه زلزله کرمانشاه بايد محلات قديمي‌کشور نوسازي شود در غير اين صورت دو برابر هزينه‌اي که در مسير بهسازي بافت ناکارآمد خواهد شد به اسکان زلزله زدگان و حواشي آن پرداخته خواهد شد.