وعده ايجاد ۴۰ تصفيه‌خانه آب و فاضلاب جديد
معاون برنامه‌ريزي و توسعه شرکت مهندسي آب و فاضلاب گفت: براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته قرار شده تا به مناسبت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌۴۰ تصفيه‌خانه آب و فاضلاب در کل کشور ايجاد شود. علي‌اصغر قانع در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که اعتبار اجراي اين طرح ۱۷۶۶ ميليارد تومان تخمين زده شده است، اظهار کرد: اين ۴۰ تصفيه‌خانه ظرفيت يک ميليون و ۵۴۹ هزار مترمکعب تصفيه آب و فاضلاب در طول شبانه‌روز را دارد. به گفته وي، قرار شده ۲۶ تصفيه‌خانه فاضلاب، ۱۲ تصفيه‌خانه آب و دو آب‌ شيرين‌کن نمک‌زدايي احداث شود که بي‌شک اين مساله مي‌تواند در تامين آب بسيار کمک‌رسان باشد. اين ۱۲ تصفيه‌خانه قابليت تصفيه يک ميليون مترمکعب آب را در شبانه‌روز دارد.

پايبندي به توافق نفتي به ۱۴۹ درصد رسيد
کميته مونيتورينگ مشترک وزيران اوپک و غيراوپک که مسئول نظارت براي اجراي توافق کاهش توليد نفت است، اعلام کرد سطح پايبندي مشارکت کنندگان در اين پيمان در مارس به ۱۴۹ درصد رسيد. به گزارش ايسنا، در گزارش کميته مونيتورينگ مشترک وزيران اوپک و غيراوپک آمده است: کشورهاي مشارکت کننده بار ديگر تعهد خود را براي دستيابي به تعادل مجدد بازار نفت جهان نشان دادند و پايبندي آنها به کاهش توليد در ماه گذشته به ۱۴۹ درصد رسيد. تلاش گروهي اين توليدکنندگان نتايج مثبتي داشته و عوامل عرضه و تقاضاي بازار تحکيم شده است. ذخاير نفت کشورهاي صنعتي عضو OECD از ۳.۱۲ ميليارد بشکه در ژوييه سال ۲۰۱۶ به ۲.۸۳ ميليارد بشکه در مارس سال ۲۰۱۸ رسيد.

مذاکرات جديد با عراق براي سوآپ
مديرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران آخرين اخبار از ميزان و مذاکرات صورت گرفته در مورد سوآپ نفت خام و فرآورده‌هاي نفتي را تشريح کرد. جعفري‌نسب با تاکيد بر اين‌که آغاز برنامه سوآپ به نيازهاي کشورهاي همسايه بستگي دارد، اظهار کرد: تاکنون دراين مورد درخواست جديدي نداشتيم، اما احتمال دارد با عراق از طرف جنوب يعني از سمت بصره هم سوآپ داشته باشيم. وي افزود: اين سوآپ، سوآپ فرآورده و نفت خام است و در حال مذاکره هستيم. مذاکرات در اين مورد است که فرآورده‌هاي نفتي پالايشگاه آبادان را براي عراق سوآپ کنيم و معادل آن نفت خام بگيريم.وي همچنين از سوآپ سه ميليون و ٣٠٠هزار بشکه نفت خام سوآپ به منطقه تهران خبر داد.
برگزاري مزايده احداث خط لوله گازي بين عمان و ايران
وزير نفت عمان اعلام کرد اين کشور قصد دارد ماه آينده مزايده‌اي براي پروژه ساخت يک خط لوله گاز طبيعي زيردريايي بين سوهار و ايران برگزار کند. به نقل از ايسنا، محمد بن حمد الرومهي به تامسون رويترز گفت: کار مربوط به مطالعات بستر دريا، طراحي خط لوله و تجهيزات جانبي و ايستگاه‌هاي کمپرسور کامل شده است. مطبوعات ايران هفته گذشته خبر داده بودند که انتظار مي‌رود تهران در خصوص پروژه خط لوله فراساحلي با همسايه جنوبي خود به توافق نهايي دست پيدا کند. اين پروژه تا پايان ژوئن گاز طبيعي ايران را به عمان خواهد رساند. بيژن زنگنه، وزير نفت گفته بود اين توافق در دو مرحله نهايي خواهد شد. مرحله نخست قرار است تا پايان مه نهايي شود و مرحله دوم تا پايان ژوئن امضا خواهد شد. وزير نفت پنجشنبه گذشته براي پيگيري مذاکرات با محمد بن حمد الرومهي به عمان سفر کرده بود. وزير نفت عمان اعلام کرده است هشت کنسرسيوم تاکنون براي مشارکت در اين پروژه ابراز تمايل کرده‌اند.

توقف فاينانس پروژه‌هاي سوخت فسيلي در بزرگترين بانک اروپا
بانک "اچ اس بي سي" که بزرگترين بانک اروپا است، تامين مالي نيروگاه‌هاي زغال سوز جديد، نفت شني و حفاري در قطب شمال را متوقف کرده و به صف طولاني از سرمايه‌گذاراني پيوست که از سوخت‌هاي فسيلي روي گردان شده‌اند. به نقل از ايسنا، ساير بانک‌هاي بزرگ مانند ING و BNP Paribas در ماه‌هاي اخير قول‌هاي مشابهي داده‌اند زيرا فشار سرمايه‌گذاران بر اين بانک‌ها به منظور اقدام در راستاي توافق پاريس افزايش يافته است. توافق پاريس يک پيمان جهاني براي محدود کردن انتشار گازهاي گلخانه‌اي و افزايش دماي هوا است. دانيل کلير، مدير استراتژي و مدير فاينانس پايدار جهاني "اچ اس بي سي" در بيانيه‌اي اعلام کرد ما نياز به کاهش سريع انتشار گازهاي گلخانه‌اي براي دستيابي به هدف تعيين شده در توافق ۲۰۱۵ پاريس و مسئوليتمان براي حمايت از جوامعي که در آنها فعاليت داريم را تصديق مي‌کنيم.

ساخت بزرگترين آب‌شيرين‌کن خورشيدي در عربستان
مقامات عربستان سعودي با سرمايه‌گذاري عظيم در پروژه‌ نسل جديد آب شيرين‌کن‌ها به دنبال بهره‌وري هر چه بيشتر از منبع عظيم انرژي خورشيدي در اين کشور هستند.
به نقل از اسپکتروم، در اين پروژه عظيم قرار است که با نصب آخرين نسل از صفحات مبدل خورشيدي پربازده، انرژي مورد نياز جهت شيرين‌کردن آب دريا به صورت مستقل از شبکه سراسري برق تامين شود. طبق اظهارات مقامات عربستاني، دليل اصلي توجه به رويکرد جديد، پايين آمدن قيمت جهاني سلول‌هاي خورشيدي و تلاش اين کشور براي مديريت بهتر سوخت‌هاي فسيلي است. طبق بررسي‌هاي انجام شده بين 40 تا 50 درصد هزينه شيرين‌کردن آب دريا در بخش تامين انرژي صرف مي‌شود.
به گفته مسئول شرکت اسپانيايي فعال در اين پروژه، تاکنون کشورهاي ديگري همچون امارات متحده عربي و شيلي نيز براي سرمايه‌گذاري در اين پروژه اعلام آمادگي کرده‌اند.

تداوم تنش آبي در ۲۸۹ شهر کشور نشان می‌دهد؛
گروه انرژي - ايران به دليل قرار گرفتن در منطقه خشک و نيمه خشک هميشه با مشکل کمبود منابع آبي مواجه است و برنامه‌ريزي براي استفاده بهينه از آب موجود امري حياتي است. 
آمار نشان مي‌دهد که در 50 سال گذشته در ميانگين 10 ساله بارش‌ها از 250 به 217 ميليمتر رسيده‌ايم و اين در حالي است که ميانگين دماي کشور با افزايش 0.4 سيلسيوس در هر دهه مواجه بوده‌ايم. به اين معضل بايد کاهش سالانه بارش‌ها را نيز اضافه کرد که در صورت تداوم شرايط موجود کشور با بحران خشکسالي مواجه مي‌شود، کما اينکه به اعتقاد برخي چند سالي است که وارد بحران شده‌ايم.
به عقيده کارشناسان راه غلبه بر اين بحران شکل‌گيري عزم و جنبش ملي براي فائق آمدن بر اين مشکل در مردم و مسئولان است.
معاون آبفاي کشور: در مديريت منابع آبي نيازمند همکاري مردم هستيم
به نقل از وزارت نيرو، شاهين پاکروح، با تاکيد بر اينکه در پي کاهش جدي نزولات جوي در سال آبي جاري پروژه‌هاي کوتاه مدت و ميان مدتي براي مديريت پيک تابستان سال جاري در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: هدف اين مجموعه مديريت و کاهش تنش آبي در کشور است.
وي با اشاره به اينکه سال گذشته ۲۸۹ شهر کشور دچار تنش آبي شده بودند، يادآور شد: با اجراي پروژه‌هاي ياد شده در تلاشيم تا امسال تنش آبي را در شهرهاي مختلف کشور به حداقل برسانيم. سال گذشته در ساعتي از شبانه‌روز به ويژه بين ساعت ۱۴ تا ۱۶ و بسته به نوع اقليم و درجه حرارت مناطق مختلف ميزان توليد ما کمتر از ميزان مصرف مردم بوده است که بخشي از اين کمبود را با مديريت فشار در شبکه و ذخيره آب در سدها مديريت مي‌کرديم.
معاون نظارت بر بهره‌برداري شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور تاکيد کرد: طبيعتا امسال هم با توجه به کاهش جدي نزولات آسماني موضوع مهم مديريت مصرف و تقاضا در دستور کار قرار خواهد گرفت و در اين بين تجهيزات کاهنده مصرف را در اختيار مردم به ويژه مشترکان منازل و اماکن عمومي‌که مصرف آن‌ها بيش از حد مجاز و غيرمتعارف است قرار خواهيم داد. مردم با مصرف درست منابع آبي مي‌توانند به ما کمک کنند تا تنش آبي را به حداقل برسانيم. اميدواريم مشترکان با تعامل مناسبي که در قالب مديريت تقاضا با مجموعه وزارت نيرو خواهند داشت بتوانيم اين تنش را مديريت کنيم.
اين مقام مسئول سازگاري با کم آبي را داراي چارچوب مشخصي دانست و افزود: بيش از 10 سال است که کشور ما گرفتار خشکسالي شديد است؛ بنابراين اين مهم نه يک پديده بلکه يک اصل و چارچوب واقعي است و بايد آن را بپذيريم. طبيعتا در اين چارچوب زماني که بارش‌ها کمتر از سال نرمال است، بايد مصارف خود را نه تنها در بخش شرب بلکه در تمامي‌بخش‌ها از جمله صنعت و کشاورزي منطبق با اين اقليم کنيم.
اردکانيان: اولويت وزارت نيرو را تامين آب شرب است 
رضا اردکانيان نيز در پانزدهمين جلسه شوراي هماهنگي زاينده رود، اظهار کرد: در حالي که جمعيت رو به افزايش و بارش‌ها رو به کاهش و سرزمين رو به گرمتر شدن پيش است، مسلما تامين آب شرب بدون تغيير در شيوه مصرف ميسر نخواهد بود. بنابراين بايد بازنگري‌هاي جدي در مصرف اين مايع حياتي صورت گيرد.
وي تصريح کرد: ما علاوه بر اينکه در پي طرح‌هاي جديد تامين آب هستيم، اما بايد پرونده مصرف اين مايع حياتي را باز کنيم و مشکلات موجود در اين حوضه را برطرف کنيم.
اردکانيان اولويت وزارت نيرو را تامين آب شرب دانست و افزود: خط قرمز اين وزارتخانه کيفيت اين مايع حياتي است و نبايد امسال مشکلي براي سلامتي مردم سه استان منتفع از اين حوضه آبريز (اصفهان، چهارمحال و بختياري و يزد) براي کيفيت آب پيش آيد.
وزير نيرو ادامه داد: خوشبختانه به يک سطح خوبي از مفاهمه بر سر اينکه امسال در شرايط اضطراري در بخش آب به سر مي‌بريم رسيده‌ايم که اين امر ناشي از جلسات و پيگيري‌هاي مستمر کارگروه ملي سازگاري با کم آبي در سطح استان و کشور بوده است.
 ضرورت مديريت مصرف و تقاضاي آب در شرايط کنوني کشور
همچنين مسعود پزشکيان، نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي‌ضمن اشاره به اهميت فرهنگ سازي و اطلاع‌رساني به مردم در خصوص ارزش ذاتي آب، اعلام کرد: افکارعمومي‌بايد متوجه اهميت آب به عنوان يک کالاي ارزشمند باشد.
وي اهميت آب‌هاي زيرزميني در کشور را به عنوان منابع استراتژيک مورد اشاره قرار داد و ضمن تاکيد بر ضرورت هماهنگي بين دستگاههاي اجرايي و بهره برداران، خواستار تدوين و تنظيم برنامه‌هاي علاج بخشي از طرف وزارت نيرو براي احياي آبهاي زيرزميني شد.
پزشکيان خواستار اهتمام ويژه شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي براي اجراي طرح‌هاي مرزي محدوده اين استان به ويژه طرح انتقال ارس به تبريز و شبستر شد.
وي همچنين در بخشي ديگر از اظهاراتش با اشاره به تلاش‌هاي دولت براي اجراي طرح‌هاي مرزي آبي، ضمن تاکيد بر تأثير اين طرح‌ها در سطح رفاه و معيشت مردم اين منطقه، ضرورت هماهنگي و برنامه‌ريزي تمامي‌دستگاه‌هاي اجرايي براي تحقق اين امر را مورد تاکيد قرارداد و افزود: طرح‌هاي در دست اجراي آبي بايد هر چه سريع‌تر به مرحله بهره‌برداري برسد تا مردم بتوانند از برکات و نتايج آن استفاده کنند.
راه‌هاي مقابله با کم‌آبي چيست؟
خطر کاهش توليد غذا با آنچه به عنوان کشاورزي شور شناخته مي‌شود، قابل درمان است، نوعي روش آبياري محصولات کشاورزي با آب شور که به وابستگي بشر به آب تازه را کاهش مي‌دهد و در مناطقي که منابع آب تازه محدود است، آبياري را تسهيل مي‌کند.
همچنين يکي از ساده‌ترين کارهايي که مي‌توان انجام داد، توسعه استفاده از سيستم‌هاي تصفيه آب است که براي مردم آب تميزتر فراهم مي‌کنند.
اين شامل استفاده از دوش‌هاي کوتاه‌تر، نصب توالت‌هايي که با جريان کمتر آب يا مصرف کمتر آب در فلاش تانک کار مي‌کنند نيز از جمله روش‌هايي است که اتلاف آب را کاهش مي‌دهد.  استفاده مجدد از آب خاکستري (آب استفاده شده توسط خانوارها يا ساختمان‌هاي اداري به استتثناي فاضلاب توالت) نيز از تالاب‌ها که سيستم‌هاي تصفيه آب طبيعي هستند محافظت مي‌کند، کارايي آبياري و ذخيره سازي آب در مخازن را افزايش مي‌دهد و نمک زدايي آب را تسهيل مي‌کند.

در حاليکه دولت اخيرا طي ابلاغيه اي، معافيت مالياتي صادرکنندگان را منوط به«فروش ارز حاصل از صادرات به دولت»کرده است،کارشناسان معتقدند اين مصوبه ضمانت اجرايي ندارد. علي حسيني، کارشناس حوزه صنعت پتروشيمي‌در گفتگو با مهر با اشاره به مصوبه اخير دولت در خصوص الزام صادرکنندگان به فروش ارز به دولت در حالي که اخيرا نرخ دلار تک نرخي شده و مبلغ ۴۲۰۰ تومان براي آن در نظر گرفته شده است، گفت: در اين مصوبه مطرح شده است که صادرکنندگان (شامل صادرکنندگان صنعت پتروشيمي) در صورت فروش ارز صادراتي به دولت با قيمت ۴۲۰۰ تومان، مي‌توانند از پرداخت ماليات معاف که درگذشته وجود داشته، برخوردار شوند؛ البته اين معافيت مالياتي براي صادرکنندگان مشروط به ارائه مستندات فروش ارز به بانک مرکزي است. وي در توضيح اين مصوبه ادامه داد: صادرکنندگاني که تا مدتي پيش، ارز خود را بالاتر از نرخ ۵۲۰۰ تومان به صرافان و واردکنندگان مي‌فروختند، حالا بايد ارز را هزار تومان ارزانتر به دولت بفروشند و تنها در اين صورت است که مي‌توانند از معافيت مالياتي برخوردار شوند. اين کارشناس صنعت پتروشيمي‌با بيان اينکه اين مصوبه فارغ از نحوه چگونگي اجراي آن، داراي نکاتي است که مي‌تواند عملکرد آن را تحت تاثير قرار دهد، تصريح کرد: يکي از نکات که اجراي اين مصوبه را مبهم کرده است، معافيت‌هاي مالياتي مناطق ويژه اقتصادي است که به شرکت‌هايي که در آن مناطق احداث شده، معافيت مالياتي ۲۰ ساله داده مي‌شود که بي شک پتروشيمي‌ها نيز در اين دامنه قرار مي‌گيرند. به گفته حسيني، با توجه به صادرات ۱۴ ميليارد دلاري واحدهاي پتروشيمي‌که حدود ۳۰ درصد از کل صادرات محصولات غيرنفتي کشور را تشکيل مي‌دهد و همچنين با توجه به اينکه بيشتر واحدهاي پتروشيمي‌صادرات محور در مناطق ويژه اقتصادي قرار دارند، پس عملا با اجرايي شدن اين مصوبه چنانچه اين واحدها ارز حاصل از صادرات خود را با بالاتر از نرخ اعلامي‌دولت بفروشند، کماکان بر اساس قانون معافيت مالياتي مناطق ويژه اقتصادي، معاف از پرداخت ماليات هستند،بنابراين عملا اين مصوبه کارآيي لازم جهت مديريت منابع ارزي واحدهاي پتروشيمي‌را ندارد. وي افزود: نکته مهم ديگر در خصوص نرخ ارز آزاد است به اين معني که چنانچه صادرکننده بتواند ارز خود را با بالاترين نرخ در بازار آزاد بفروشد، درآمد خود را از فروش ارز به دست آورده و نگراني بابت پرداخت ماليات ۲۵ درصدي از درآمد خود را ندارد.
وي تصريح کرد: البته اگر دولت کنترل و نظارت دقيقي بر بازار ارز داخل کشور داشته باشد و طبق گفته‌هاي معاون اول رئيس جمهوري دلار تنها به قيمت ۴۲۰۰ تومان به فروش برسد و هر نرخ ديگر مصداق قاچاق محسوب شود، دولت مي‌تواند مديريت بهتري بر نوسانات نرخ دلار کشور داشته باشد.

مديرعامل شرکت برق منطقه‌اي خوزستان گفت: از دو سال پيش براي توسعه زيرساخت‌هاي صنعت برق، برق منطقه‌اي خوزستان به يک قرارگاه سازندگي تبديل شده است و با پشتيباني وزارت نيرو و توانير ظرف سه سال آينده به يک شرکت پيشرو در صنعت برق کشور تبديل مي‌شود.
به نقل از پاون، محمود دشت بزرگ در جلسه ارزيابي عملکرد سال 96 معاونت بهره برداري با حضور تيم ارزياب شرکت توانير اظهار کرد: بر اساس آمار و ارقام سال 97، خشک‌ترين سال در نيم قرن اخير است و اين خشکسالي به خصوص در خوزستان بر صنعت برق تاثير گذار است. براي عبور از اين شرايط بايد يک بازتعريف در فعاليت‌هاي خودمان داشته باشيم و با شرايط اقليمي‌که علائم نشان از پايداري آن در آينده دارد منطبق و سازگار شويم.
وي ادامه داد: در سال گذشته براي مقابله با گرماي 54 درجه و ريزگردهايي با چندين برابر حد مجاز، اقدامات خوبي براي پايداري شبکه انجام شده که نتايج و نقطه عطف آن را در سال 97 که همراه با رشد مصرف و گرماي هوا است خواهيم ديد.
مديرعامل شرکت برق منطقه‌اي خوزستان اضافه کرد: در چنين شرايطي يکي از اقدامات مهم، بحث‌هاي مديريت مصرف است که همه ارکان برق بايد به آن توجه کنند و آن را تنها مختص شرکت‌هاي توزيع ندانند، چرا که اگر مديريت صحيح مصرفي صورت نگيرد همه بخش‌هاي صنعت برق از توليد تا توزيع درگير آن خواهند شد. دشت بزرگ با بيان آنکه مصرف صحيح نيازمند يک کار مديريتي مشارکتي با همکاري مشترکين و مصرف کنندگان است، افزود: مديريت مشارکتي مي‌گويد که کار مناسب را توسط افراد مناسب و در زمان مناسب انجام دهيم، در ارتباط با صنعت برق کار مناسب همين مديريت مصرف است.

مديرعامل اسبق شرکت پالايش گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد گفت: اين مجتمع گازي دانشگاه، پژوهشگاه عالي علم و اخلاق، درس و تجربه است.
به نقل از روابط عمومي‌شرکت پالايش گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد، مهندس مسعود حسني در نخستين جلسه ميثاق سال 97 اين پالايشگاه با بيان مطلب فوق افزود: در طول ساليان خدمت در اين پالايشگاه، شاهد تلاش‌هاي بي وقفه مديران و کارکنان متخصص و متدين در راه خدمت به مردم و اعتلاي نظام اسلامي‌بودم.
وي افزود: مديراني که در طول ساليان گذشته دوران خدمت خود را در پالايشگاه گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد گذرانده‌اند امروز در ساير مناطق، پالايشگاه و صنعت گاز در حال خدمت به نظام اسلامي‌و انتقال تجربيات خود به نسل جوان هستند.
حسني تصريح کرد: پالايشگاه گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد مظهر خودباوري، خوداتکايي و ساخت داخل در کل کشور به خصوص صنعت عظيم نفت و گاز است و تمامي‌کارکنان و مديران خدوم اين پالايشگاه، الگوي تمام صنعت نفت هستند.
وي اضافه کرد: خوشبختانه با برنامه‌ريزي هدفمند مديران مبحث مسئوليت اجتماعي در اين خطه مرزي رونق گرفته و منشأ خير و برکت براي منطقه شده است و اين مجتمع گازي توجه ويژه‌اي به ذينفعان نموده است و امروز پالايشگاه گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد از سرآمدترين مجتمع گازي کشور به شمار ميرود. گفتني است: مهندس حسني از سال 62 در صنعت نفت، کار و فعاليت خالصانه خود را آغاز نمود و در اين سال‌ها پايه گذار بسياري از اقدامات ارزشمند و ماندگار بوده است و وي طي دو دوره، سکان مديريت پالايشگاه گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد را عهده دار بوده است.