چشم‌انداز آتي بورس مثبت است
مديرعامل کارگزاري مفيد، چشم انداز آتي بازار سرمايه را با توجه به سياست‌هاي اخير ارزي دولت مثبت ارزيابي کرد. هادي مهري گفت: آينده بازار سرمايه با توجه به شرايط فعلي بازار و محدوديت‌هايي که براي ارز و جلوگيري از قاچاق قايل شده اند، وضعيت بهتري خواهد داشت و تا آخر سال نيز اوضاع بهتر مي‌شود. وي در پاسخ به اين سوال که با وضعيت ارزي امروز آيا شرکت‌هاي "صادرات محور" دچار مشکل نمي‌شود، گفت: خير، چون اينها مواد اوليه خود را پيش از اين بر اساس دلار مبادله‌اي مي‌گرفتند ولي فروش آنها زياد بود و حاشيه سود بالايي داشتند. بنابراين، در نهايت ممکن است حاشيه سود اينها کاهش پيدا کند و زياد متضرر نخواهند شد.

دلايل پذيرش سنگ‌آهن در بورس کالا
پذيرش کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا با هدف جذب سرمايه گذار جديد در اين حوزه براي افزايش حجم توليد اين محصول انجام شده است.
حامد سلطاني نژاد، مديرعامل بورس کالاي در خصوص سرنوشت معامله کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا گفت: در سال گذشته سنگ آهن در بورس کالا مورد پذيرش قرار گرفت اما هنوز در بورس کالا معامله نشده است. وي درباره دلايل پذيرش سنگ آهن در بورس کالا گفت: در بازار آهن بخش‌هايي از زنجيره توليد آهن و فولاد قيمت گذاري و بخش‌هايي کشف قيمت مي‌شود و اين موضوع عدم توازن در قيمت اين محصولات ايجاد کرده بود. در برنامه‌ريزي‌ها بايد تکنولوژي جديد برداشت سنگ اهن و تکنولوژي‌هاي جديد توليد سنگ آهن مورد توجه قرار بگيرند.
 
عرضه ميعانات گازي در بورس انرژي
بورس انرژي ديروز کالاهاي «ميعانات خانگيران، برش سنگين پتروشيمي‌شازند، قطران ذوب آهن اصفهان، برش سنگين پتروشيمي‌جم، حلال ۴۰۴ پالايش نفت شيراز و حلال ۴۰۲ پتروشيمي‌بندرعباس» را در رينگ داخلي عرضه کرد. به‌نقل از سنا، عرضه ۱۰۱۲ تن ميعانات گازي S۴۰۰ پالايش گاز خانگيران و ۴۰۰۴ تن ميعانات گازي S۵۰۰ پالايش گاز خانگيران امروز در رينگ داخلي بورس انرژي انجام شد. بورس انرژي روز جاري کالاهاي «ميعانات خانگيران، برش سنگين پتروشيمي‌شازند، قطران ذوب آهن اصفهان، برش سنگين پتروشيمي‌جم، حلال ۴۰۴ پالايش نفت شيراز و حلال ۴۰۲ پتروشيمي‌بندرعباس» را در رينگ داخلي و «آيزوريسايکل پالايش نفت شيراز و نفت گاز شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران» را از انبار نفت ساري به مقصد افغانستان عرضه کرد.
چگونه مي‌توان متوجه شد شخصي سهام عدالت دارد؟
معاون سازمان خصوصي سازي گفت: مشمولان براي اطلاع از وضعيت سهامداري خود به سامانه سهام عدالت به نشاني www.samanese.ir مراجعه کنند.
به نقل از تسنيم، داود خاني گفت: افرادي که تمايل به اطلاع از اين موضوع دارند که آيا مشمول و يا سهامدار سهام عدالت هستند يا نه بايد به سامانه سهام عدالت به نشاني www.samanese.ir مراجعه کنند.
معاون برنامه ريزي، توسعه منابع و امور پشتيباني افزود: اين سامانه داراي دو بخش مجزا است که يکي مربوط به اطلاع رساني و انتشار خبرهاي مربوط به سهام عدالت است که تا به امروز بيش از 24 ميليون بازديد(از زمان راه اندازي در اسفند سال 95) داشته است.
وي ادامه داد: بخش ديگر اين سامانه نيز مربوط به مشمولان است که تا کنون بيش از 50 ميليون مراجعه کننده داشته و مشمولان با مراجعه به اين قسمت مي‌توانند از اطلاعات سهامداري خود آگاهي پيدا کنند.

افزايش احتمال پيش فروش سکه در بورس کالا
رايزني‌هايي بين بانک مرکزي با سازمان بورس براي ورود سکه طلا به بورس کالا انجام شده است.
پيش فروش سکه حدود دو ماه است که در بانک ملي در حال انجام است. بر اين اساس آن طور که دبير کل بانک مرکزي اعلام کرده در اين مدت حدود پنج ميليون سکه پيش فروش شده که بخش قابل توجهي در حدود يک ميليون قطعه آن مربوط به فروش يک ماهه است.
همچنين در مورد احتمال عرضه و پيش فروش سکه طلا در بورس کالا، اين موضوع از سوي بانک مرکزي تاييد شده و رايزني‌هايي بين بانک مرکزي با سازمان بورس براي ورود سکه به بورس کالا انجام شده است. اين حالت مي‌تواند با توجه به شرايطي که در بورس وجود دارد فروش انحصاري سکه را تعديل کند.

بازدهي۱۱۱ درصدي سهام «فولاد»
معاون اقتصادي و مالي و بهره برداري فولاد مبارکه از بازدهي ۱۱۱ درصدي سهام در سال گذشته خبر داد.
اميرحسين نادري درباره وضعيت سال گذشته سهام فولادمبارکه اظهار داشت: سهام شرکت همزمان با رشد سودآوري در سال گذشته با استقبال بالاي سرمايه گذاران مواجه شد. به گونه‌اي که در پايان سال، بهاي هر سهم با 104 درصد افزايش به 2877 ريال رسيد و با توجه به تقسيم 10 توماني سود براي هر سهم در مجموع 111 درصد بازدهي محقق شد که با توجه به بازدهي 25 درصدي بورس، "فولاد" بيش از 4 برابر ميانگين بازار بازدهي داشته است. وي ادامه داد: همچنين سهام شرکت با ميانگين ارزش روزانه معاملات 6.1 ميليارد توماني، رتبه اول را در بين شرکت‌هاي بورس به خود اختصاص داد. ضمن اينکه نماد شرکت 234 روز کاري باز بود که نشان از نقدشوندگي و سهولت در خريد و فروش سهام دارد. از سوي ديگر فولادمبارکه يکي از تأثيرگذارترين شرکت‌ها در رشد 25 درصدي شاخص بورس بود و 3 هزار و 140 واحد از مجموع افزايش 18 هزار و 804 واحدي شاخص را به تنهايي انجام داد.

به منظور تامين مالي صنعت برق در بورس انرژی صورت مي‌گيرد؛
در راستاي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي و شعار سال ۹۷ و به منظور تامين مالي صنعت برق، سلف موازي استاندارد برق در بورس انرژي ايران عرضه خواهد شد.
به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، محمودرضا خواجه نصيري، درباره مشخصات اوراق سلف موازي استاندارد برق گفت: در راستاي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي و شعار سال ۹۷ و به منظور تامين مالي صنعت برق، سلف موازي استاندارد برق در بورس انرژي ايران عرضه خواهد شد.
وي با اشاره به اينکه قيمت پايه به عنوان مبناي محاسبات قيمت اعمال در اختيار فروش تبعي، قيمت اعمال اختيار خريد تبعي و همچنين قيمت خريد بازارگردان در معاملات ثانويه قرار خواهد گرفت، گفت: قيمت اعمال در اختيار خريد تبعي قيمت دارايي پايه اوراق در عرضه اوليه به علاوه سود معادل ۱۹ درصد ساليانه و قيمت اعمال در اختيار فروش تبعي به قيمت دارايي پايه اوراق در عرضه اوليه به علاوه سود معادل ۱۸.۵ درصد ساليانه است. به گفته خواجه نصيري، قيمت خريد بازارگردان در معاملات ثانويه نيز قيمت دارايي پايه اوراق در عرضه اوليه به علاوه سود معادل ۱۷ درصد ساليانه به صورت روزشمار است. خواجه نصيري در زمينه بازده اين اوراق تصريح کرد: در صورتي که قيمت دارايي پايه در سررسيد بيشتر از ۱.۱۹ ضربدر قيمت دارايي پايه در عرضه اوليه باشد ناشر مي‌تواند از اختيار خريد استفاده کرده و نسبت به خريد قرارداد برق به قيمت ۱.۱۹ ضربدر قيمت دارايي پايه در عرضه اوليه از دارندگان اوراق اقدام کنند که دراين صورت بازدهي سالانه اوراق سلف حداکثر ۱۹ درصد خواهد بود اما در صورتي که قيمت دارايي پايه در سررسيد کمتر از ۱.۱۸۵ ضربدر قيمت دارايي پايه در عرضه اوليه باشد سرمايه گذاران مي‌توانند از اختيار فروش استفاده کرده و نسبت به فروش قرارداد به قيمت ۱.۱۸۵ ضربدر قيمت دارايي پايه در عرضه اوليه به ناشر اقدام کنند و در نتيجه بازدهي سالانه اوراق سلف حداقل ۱۸.۵ درصد خواهد بود.
 اوراق سلف موازي استاندارد سود بين دوره‌اي ندارد
معاون سابق سازمان بورس درباره چگونگي پرداخت سود اين اوراق گفت: اوراق سلف موازي استاندارد سود بين دوره‌اي ندارد و خريدار مي‌تواند در پايان دوره نسبت به تحويل فيزيکي يا تسويه نقدي با توجه به قيمت برق در سررسيد و بر اساس قيمت اعمال اختيار فروش تبعي يا اختيار خريد تبعي اقدام کند. مدت قرارداد يک سال از تاريخ شروع عرضه اوليه خواهد بود و دوره عرضه اوليه نيز در اطلاعيه عرضه اوليه مشخص و اعلام خواهد شد. وي افزود: بازارگردان بر اساس مدل بازارگرداني تضمين حداقل قيمت، نقدشوندگي اوراق را قبل از سررسيد تعهد مي‌کند و اوراق سلف را طي دوره معاملاتي با نرخ سود ۱۷درصد سالانه به‌صورت روزشمار به‌ علاوه قيمت پايه اوراق در عرضه اوليه، بازخريد خواهد کرد. کارمزد خريد و فروش اوراق نيز بر اساس مصوبه هيات مديره سازمان بورس اوراق بهادار تعيين مي‌شود.
اوراق سلف موازي استاندارد چيست؟
اوراق سلف موازي استاندارد ابزار تأمين مالي کوتاه مدتي است که بر مبناي قرارداد سلف منتشر مي‌شود و بر اساس آن عرضه‌کننده مقدار معيني از دارايي پايه رامطابق مشخصات قرارداد سلف استاندارد در ازاي بهاي نقد به فروش مي‌رساند تا در دوره تحويل به خريدار تسليم نمايد. اوراق سلف موازي استاندارد ابزار تأمين مالي کوتاه مدتي است که بر مبناي قرارداد سلف منتشر مي‌شود و بر اساس آن عرضه‌کننده مقدار معيني از دارايي پايه رامطابق مشخصات قرارداد سلف استاندارد در ازاي بهاي نقد به فروش مي‌رساند تا در دوره تحويل به خريدار تسليم نمايد. دارنده اوراق مي‌تواند معادل دارايي پايهخريداري شده را طي قرارداد سلف موازي استاندارد به فروش رساند، يا در سررسيد با شرايط از پيش تعيين شده تسويه نقدي کند و يا در دوره تحويل اقدام بهدريافت فيزيکي دارايي نمايد.

بورس تهران بعد از مدت‌ها شاهد رشد آرام قيمت برخي از سهم‌هاي شاخص ساز بود اما از دست دادن کانال ۹۵ هزار واحدي طي روزهاي گذشته سيگنال‌هاي اميد بخشي به فعالان بازار سهام نمي‌دهد. به نقل از ايسنا، با اينکه رهبران اروپايي به دونالد ترامپ توصيه کرده‌اند که بايد در برجام باقي بماند بسياري از فعالان اقتصادي منتظر ضرب العجل رييس جمهور آمريکا هستند. تنها ۲۰ روز به تصميم آمريکا درباره برجام مانده است اين تصميم قطعا بر روي تمام بازارهاي مالي و همچنين روي بازار ارز تاثير خوهد داشت. از زماني که معاون رييس جمهور درباره تعيين تکليف ارز تک نرخي صحبت کرد و گفت که دلار ۴۲۰۰ توماني در اختيار فعالان اقتصادي قرار داده مي‌شود همه منتظر تحقق اين موضوع هستند اما انتظار‌ها و نگراني‌ها درباره آينده اين تصميم خود التهاباتي را به بازار سرمايه وارد مي‌کند و بازار را در انتظار نگه مي‌دارد. بورس تهران در اين روزها عمدتا روند کاهشي در قيمت‌ها را تجربه کرده و ديروز از معدود روزهايي بود که شاخص کل به سمت بالا هدايت شد اما از دست دادن کانال ۹۵ هزار واحدي براي فعالان بازار سهام سيگنال‌هاي مثبتي را به بازار نميدهد. شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران ديروز ۲۷۶ واحد رشد کرد و تا رقم ۹۴ هزار و ۵۷۶ بالا رفت. شاخص کل هم وزن نيز با ۷۴ واحد رشد رقم ۱۶ هزار و ۸۰۴ را تجربه کرد. شاخص آزاد شناور حدود ۳۷۰ واحد افزايش يافت و تا رقم ۱۰۰ هزار و ۷۲۵ بالا رفت. شاخص بازار اول و دوم نيز هر يک به ترتيب ۲۵۲ و ۲۹۶ واحد رشد کردند. با اين‌که در روزهاي گذشته بسياري از سهم‌ها در کاهش شاخص کل نقش داشتند ديروز فولاد مبارکه اصفهان، پالايش نفت اصفهان، فولاد خوزستان و پالايش نفت بندرعباس جزو نمادهايي بودند که سعي کردند شاخص‌هاي بازار سرمايه را به سمت بالا هدايت کنند. در طرف مقابل ملي صنايع مس ايران، سرمايه‌ گذاري غدير، پتروشيمي‌پرديس و شرکت ارتباطات سيار ايران تاثير کاهنده روي شاخص‌هاي بازار سرمايه ايران داشتند. ديروز در گروه محصولات شيميايي شاهد نوسان قيمت سهم‌ها عمدتا کمتر از يک درصد به سمت بالا يا پايين بوديم. در اين گروه حدود ۱۸ ميليون و ۴۹۵ سهم به ارزش حدود چهار ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان مورد دادوستد قرار گرفت. در گروه فرآورده‌هاي نفتي، کک و سوخت هسته‌اي قيمت بيش از نيمي‌از سهم‌ها با افزايش روبه‌رو شد و تعدادي نيز کاهش اندکي را شاهد بودند. در اين گروه که يکي از گروه‌هايي بود که ارزش معاملاتش نسبتا مقدار زيادي را نشان مي‌داد ۲۵ ميليون سهم به ارزش ۱۳ ميليارد و ۳۰۰ ميليون تومان مورد دادوستد قرار گرفت.
ديروز قندي‌ها به جز در سه نماد با کاهش قيمت مواجه بودند. در اين گروه پنج ميليون سهم به ارزش دو ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان مورد دادوستد قرار گرفت.
ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۱۳۷ ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان رسيد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۵۷۸ ميليون سهم و اوراق مالي بود.
آيفکس نيز ۵.۱ رشد کرد و تا رقم ۱۰۶۰ بالا رفت. ارزش معاملات فرابورس ايران به رقم ۲۰۳ ميليارد تومان بالغ شد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۱۷۲ ميليون سهم و اوراق مالي طي ۳۱ هزار و ۶۳۶ نوبت دادوستد شد.

عملکرد کارگزاري‌هاي بورس تهران تا پايان فروردين 97 اعلام شد:
آمار معاملات فروردين ماه نشان مي‌دهد سهم معاملات برخط از معاملات نرمال بيش از 34 درصد بوده است. براساس گزارش سنا، در فروردين سال جاري از 105 کارگزار فعال در بورس، 103 کارگزار در معاملات آنلاين فعال بوده اند. با توجه به آمار منتشر شده از سوي شرکت بورس تهران ، بيشترين ارزش خريد و فروش کارگزاري‌ها در فروردين ماه ، متعلق به کارگزاري آگاه بوده و بعد از آن کارگزاري‌هاي بانک سپه و انصار قرار دارد.
همچنين بر اساس اين گزارش 41 درصد از کل معاملات الکترونيکي در 5 کارگزاري انجام شده است که به ترتيب کارگزاري‌هاي مفيد با 23.44 درصد، آگاه با 7.42 درصد، فارابي با 3.81 درصد، بانک کشاورزي با 3.33 درصد و مبين سرمايه با 2.97 درصد رتبه‌هاي اول تا پنجم را به نام خود ثبت کردند.
از کل معاملات، بيش از 11 هزار ميليارد ريال خريد و فروش الکترونيکي بوده است که 27 درصد کل خريد و فروش است.بنابراين گزارش ارزش کل خريد و فروش در فروردين ماه، بيش از 41 هزار ميليارد ريال بوده است.
براين اساس ارزش خريد و فروش خرد و بلوک معادل 79.41درصد کل معاملات بوده است. همچنين ارزش خريد و فروش عمده 0.44 درصد از معاملات و ارزش کل ساير ابزارهاي نوين مالي 20.1 درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده است.
28 درصد از کل معاملات در اختيار 5 کارگزار
در اين گزارش آمارها نشان ميدهد 5 شرکت کارگزاري در فروردين ماه، 28 درصد کل ارزش معاملات را به خود اختصاص داده اند.
شرکت‌هاي کارگزاري مفيد با 7.98 درصد، کارگزاري بانک سپه با 7.04 درصد، کارگزاري بانک انصار با 5.86 درصد، کارگزاري امين آويد با 3.64 درصد و کارگزاري آبان با 3.75 درصد در رتبه‌هاي اول تا پنجم اين جدول قرار دارند.