توليدکنندگان خودرو کاهش توليد نداشتهاند
عضو هيات رئيسه کميسيون صنايع با بيان اينکه هرچند که موافق اين موضوع نيستيم اما خودروسازان بايد براي جبران هزينههاي خود با بازار هماهنگي داشته باشند، گفت: هزينههاي اين بخش از صنعت نيز بايد با درآمدهاي آنها سازوگاري داشته باشد. رامين نورقليپور در گفتگو با خانه ملت، درخصوص افزايش قيمت خودروهاي داخلي در بازار اظهار داشت: با توجه به نوسانات اخير قيمت ارز و وارداتي بودن قطعاتي که در توليد خودروهاي داخلي استفاده ميشود و همچنين ناگزير بودن قطعهسازان داخلي در افزايش قيمت محصولات خود با توجه به بالارفتن هزينه توليد شاهد اين افزايش قيمتها در بازار هستيم. عضو هيات رئيسه کميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينکه هرچند که موافق اين موضوع نيستيم اما خودروسازان بايد براي جبران هزينههاي خود با بازار هماهنگي داشته باشند، گفت: هزينههاي اين بخش از صنعت نيز بايد با درآمدهاي آنها سازوگاري داشته باشد. وي با بيان اينکه افزايش قيمت محصولات توليد داخل بعد از افزايش نرخ ارز ميتواند معياري براي تشخيص ميزان داخليسازي محصولات باشد، خاطرنشان کرد: محصولاتي که در آنها قطعات وارداتي بيشتر به کار رفته متحمل افزايش قيمت بيشتري ميشوند.
فهرست جديد کالاهاي وارداتي مشمول استاندارد اجباري
سازمان ملي استاندارد، در جديدترين فهرست کالاهاي وارداتي مشمول رعايت مقررات استاندارد اجباري، براي سال ۱۳۹۷ تعدادي از کالاهاي را به اين فهرست افزوده است. به گزارش مهر، در جديدترين فهرست کالاهاي وارداتي مشمول رعايت مقررات استاندارد اجباري براي سال ۱۳۹۷ که از سوي سازمان ملي استاندارد منتشر شده، تغييراتي اعمال شده است که بر اساس آن برخي کالاها مشمول دريافت استاندارد اجباري قرار گرفتهاند و يک کالا نيز از شمول اين موضوع خارج شده است. براساس آخرين تغييرات سازمان ملي استاندارد کالاهاي بلبرينگ و رولبرينگ صنعتي تا قطر داخلي ۱۰ اينچ ، ۲۱ قلم ابزارآلات، ميکروارگانيسمهاي پروبيوتيک، الکتروپمپ آب خانگي، انواع بلندگو و ۱۳ قلم کالا مرتبط با آتشنشاني از تاريخ ۱۳۹۶.۳.۱ تاريخ ثبت سفارش اوليه مشمول استاندارد اجباري هستند. از سوي ديگر، متولي استاندارد کشور، تور ماهيگيري وارداتي را از تاريخ ۱۳۹۶.۳.۱ از شمول استاندارد اجباري خارج کرده است. همچنين در فهرست ابلاغي تأکيد شده است: که فقط واحدهاي توليدي لامپ روشنايي داراي پروانه بهرهبرداري معتبر، مجاز به واردات اجزاء و قطعات لامپ هستند.
سايپا توجه ويژهاي به بهبود وضعيت صنفي كارگران دارد
دبيرکل خانه کارگر و رئيس فراکسيون کارگري مجلس اعلام كرد: سايپا توجه قابل ملاحظهاي به بهبود وضعيت صنفي كارگران در سالهاي اخير داشته است و اميدواريم كه اين روند همچنان ادامه داشته باشد. عليرضا محجوب در آستانه روز جهاني كار و كارگر گفت: مهمترين انتظار ما از سايپا در موضوع كارگري حفظ سطح اشتغال در زيرمجموعهها و طرفهاي قرارداد خارجي است كه تا به امروز به خوبي دنبال شده است. نماينده مردم تهران در مجلس معتقد است كه صنعت خودرو در ايران دو بال دارد و سايپا يكي از دوبال اين صنعت است و قاعدتا توليد خودروي ملي با يك بال ممكن نيست. وي گفت: سايپا را به نيكي و پيشگاميدر تحقيقات موتور و تحقيقات خودرو ميشناسيم و قبل از بقيه شركتها، سايپا اولين قدمهايش را در زمينه تحقيقات براي خودروي ملي آغاز كرد كه چند سال پيش در مركز تحقيقات سايپا اتفاق افتاده و گام بلندي در آن زمان جهت حركت در مسير تحقيقات خودرو بوده است. محجوب با بيان اينكه سايپا را با گامهاي بلند در عرصه خودرو ميشناسم خاطرنشان كرد: چالشهاي پيش روي خودروسازان داخلي به دلايل مختلفي به وجود آمده است كه برخي از واسطهها و حتي كساني كه به خوبي مورد توجه قرار نميگيرند، در ايجاد اين چالشها نقش دارند و همچنين گاهي كم توجهي در موضوع كيفيت و نظارت بر خطوط توليد صورت ميگيرد و منجر به بروز اينگونه چالشها ميشود كه مجموعه اين موارد قابل گفتگو، مديريت و حل و فصل است.
تمام خودروهاي وارداتي سال ۹۶ مجوز معتبر ثبت سفارش دارند
گمرک ايران اعلام کرد که متولي تاييد يا عدم تاييد اصالت مجوز ثبت سفارش نيست و تمامي۷۰ هزار و ۷۵ دستگاه خودروي وارداتي در سال ۹۶ مجوز ثبت سفارش معتبر دارند . به گزارش مهر، گمرک ايران اعلام کرد: تمامي۷۰ هزار و ۷۵ دستگاه دستگاه خودروي وارداتي در سال ۹۶ مجوز ثبت سفارش معتبر دارند و اطلاعات مجوز ثبت سفارش اين خودروها در سامانه جامع گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي در دسترس است. همچنين متولي تاييد يا عدم تاييد اصالت مجوزهاي ثبت سفارش گمرک نيست چرا که اساسا مرجع صدور مجوز ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت است. اطلاعات مربوط به ۶۴۸۱ دستگاه خودرو که پيش از اين اعلام شده ثبت سفارش اين خودروها غير قانوني و شائبه دار بوده است به همراه مجوز ثبت سفارش معتبر، مجوزهاي قانوني و مقرراتي سازمانهاي ذيربط، روشن و شفاف در سامانه جامع گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي موجود است و کد ۸ رقميثبت سفارش اين خودروها به صورت الکترونيکي صادر و در سامانه گمرک بارگذاري شده است. خودروها تماما داراي ضوابط فني خودرو و نمايندگي مجاز و رسميدر کشور هستند. اين خودروها در فهرست خودروهاي قابل ورود به کشور قرار دارند که قبلا ضوابط فني موضوع آيين نامه ضوابط فني مصوب دولت را از کميته مربوطه که زير نظر وزارت صمت است اخذ نموده و داراي نمايندگي رسميمورد تاييد آن وزارتخانه هستند.
اختلاف قيمت ۶ تا ۲۸ ميليوني خودرو از بازار تا کارخانه
رئيس اتحاديه فروشندگان اتومبيل و نمايشگاهداران گفت: شرکتهاي خودروسازي از عرضه خودرو به بازار ممانعت ميکنند و بازار خودروهاي داخلي دچار آشفتگي شده است. سعيد موتمني در گفتگو با ميزان اظهار کرد: شرکتهاي خودروسازي از عرضه خودرو به بازار ممانعت ميکنند و بازار خودروهاي داخلي دچار آشفتگي شده است. رئيس اتحاديه فروشندگان اتومبيل و نمايشگاهداران افزود: به عنوان نمونه شرکت پارس خودرو که طي چند روز گذشته از عرضه خودرو ممانعت کرده بود از شب گذشته ۱۰ درصد قيمتها را افزايش داده است. وي با بيان اينکه خودروهاي زير ۴۵ ميليون تومان، ۶ ميليون تومان، زير ۵۰ ميليون تومان ۱۳ ميليون تومان، زير ۶۰ ميليون تومان ۱۶ ميليون تومان و زير ۱۰۰ ميليون تومان ۱۳ ميليون تومان اختلاف قيمت کارخانه و بازار وجود دارد، گفت: ۲۰۶ تيپ ۲، با قيمت ۳۷ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان، ۲۰۶ تيپ ۵، ۴۳ ميليون تومان، ۲۰۷ دندهاي ۴۸ ميليون تومان، پژو پارس ۴۰ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان، ۲۰۷ اتوماتيک ۶۳ ميليون تومان، تندر پلاس ۶۱ ميليون تومان در بازار معامله ميشوند. موتمني ادامه داد: در خودروهايهايما ۱۳ ميليون تومان، مزدا ۱۸ ميليون تومان، سراتو سايپا ۱۱ ميليون تومان و سوزوکي بين ۲۵ تا ۲۸ ميليون تومان اختلاف قيمت نسبت به کارخانه وجود دارد.