معاون وزير صنعت راهکار حمایت از تولیدکنندگان را تشریح کرد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: روز گذشته نشست خبري رضا رحماني، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت با خبرنگاران برگزار شد. در اين جلسه رحماني برنامه‌هاي اين وزارتخانه را در جهت عملياتي شدن شعار «حمايت از کالاي ايراني» در سال 97 را تشريح کرد. او همچنين از پرداخت بيش از 200 هزار ميليارد ريال تسهيلات، به منظور تامين مالي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط و در قالب طرح رونق توليد در سال 96 خبر داد.
معاون وزير صنعت از طراحي چندين پروژه ويژه حمايت از کالاي ايراني خبر داد و گفت: در حوزه پوشاک برنامه‌هاي مفصلي در حوزه حمايت از توليد داخلي تدارک ديده شده است. رضا رحماني در نشست خبري روز گذشته خود با خبرنگاران گفت: امسال در وزارت صنعت، پروژه‌هاي ويژه‌اي براي حمايت از کالاي ايراني با برنامه زمان‌بندي ارايه و تدوين شده که از جمله آن، طرح نوسازي ناوگان تجاري کشور است. وي ادامه داد: برنامه مفصلي براي نوسازي ناوگان تجاري کشور تدارک ديده شده است. وي اظهار کرد: در حوزه معادن پروژه‌هاي مهمي‌در زنجيره فولاد و مس تدارک ديده شده است و البته براي خريد کالاي ايراني نيز پروژه عملياتي تدارک ديده شده است.
رحماني ادامه داد: در حوزه اقتصاد مقاومتي نيز پروژه‌ها ارزيابي خواهد شد و برخي طرح‌ها نيز ادامه خواهند يافت و در اين راستا ۲۰هزار ميليارد تومان در حوزه صنايع کوچک تامين مالي شده است. وي از معرفي ٢٨٥٢٠واحد صنعتي کوچک و متوسط براي تامين مالي به بانک‌ها خبر داد و تصريح کرد: در سال گذشته ٥٨٥١پروانه بهره‌برداري صادر شده است که ۲۹ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان براي آنها هزينه شده است و البته از حيث تعداد حدود ٣.٥ درصد رشد را تجربه کرده‌اند. ميزان اشتغالزايي طرح‌ها نيز رشد کرده است و البته مردم ميل و رغبت بيشتري نسبت به کسب و کار و راه‌اندازي آن پيدا کرده‌اند. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ٩٨فقره پروانه اکتشاف در سال گذشته صادر شده که ٢٥.٥درصد رشد را نشان مي‌دهد؛ اين در حالي است که پروانه بهره‌برداري نيز در همين حدود بوده است که ميزان اشتغال آن ٥٩٣٨ نفر بوده است که رشد ٤٧.٥ درصدي را تجربه کرده است.
رحماني خاطرنشان کرد: تدوين استراتژي صنعت امسال نهايي خواهد شد؛ چراکه وزير صنعت قول داده است که اين استراتژي را به مجلس ارايه دهد. به گفته معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، سامانه جامع تجارت در جهت شفافيت و توزيع بهينه و يکسان اطلاعات راه‌اندازي شده و قاچاق را کاهش داده است به نحوي که به ١٢ ميليارد دلار قاچاق اکنون رسيده‌ايم؛ در اين ميان اشکالات ثبت سفارش هم در حال برطرف شدن است. وي اظهار داشت: رييس‌جمهور نيز اعلام کرده که واحدهاي توليدي شفاف با افزايش ماليات سالانه مواجه شوند پذيرفته شده نيست و بنابراين پايه مالياتي در سال‌جاري افزايش خواهد يافت تا فراريان مالياتي شناسايي شده و فشار از روي توليدکنندگان واقعي و شفاف برداشته شود.
معاون وزير صنعت ادامه داد: در اين ميان با سازمان امور مالياتي رايزني شده است تا تسهيلاتي نيز در حوزه ماليات بر ارزش افزوده به توليدکنندگان داده شود که دامنه آن از تعليق دوساله تا ارايه تسهيلات و تجديدنظر بر روي ارقام مالياتي است. وي افزود: ما در حوزه پوشاک مزيت‌هايي داريم ولي به هر حال بايد تلاش بسياري در اين حوزه داشته باشيم. رحماني گفت: برق مصرفي مشترکي صنعتي در سال ۹۶ حدود ۷.۹ افزايش يافته و در حوزه گاز مصرفي ۴.۵ درصد رشد داشته‌ايم؛ ضمن اينکه از اقدامات مهم وزارت صنعت در سال ۹۶ اصلاح ساختارها و بهبود فضاي کسب و کار بوده است.
تصويب 3.5 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي
مديرکل دفتر سرمايه‌گذاري خارجي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پارسال سه ميليارد و 500 ميليون دلار سرمايه‌گذاري خارجي در بخش‌هاي صنعت، معدن و تجارت مصوب شد که در مقايسه با سال 95 بيش از 75 درصد رشد نشان مي‌دهد. افروز بهرامينيز روز گذشته در نشست خبري درباره جذب سرمايه‌گذاري خارجي در اين وزارتخانه گفت: پس از اجراي برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در دي ماه سال 1394 در مجموع 6 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي مصوب داشتيم که 2 ميليارد و 700 ميليون دلار آن در دولت دوازدهم انجام شد. وي حجم سرمايه‌گذاري‌هاي مصوب در حوزه صنعت، معدن و تجارت در سال 95 را بالغ بر 2.5 ميليارد دلار برآورد کرد و گفت: سرمايه‌گذاري مصوب، مربوط به طرح‌هايي است که جواز تاسيس گرفته‌اند و مجوزهايي چون آب، برق و محيط زيست براي آنها اخذ شده و تامين زمين شده‌اند. وي ادامه داد: در مقايسه با 20 سال گذشته بخش‌هاي اقتصادي کشور که 40 ميليارد دلار جذب سرمايه‌گذاري خارجي انجام شد، شاهد گشايش‌هاي بسيار خوبي پس از برجام بوديم.
به گفته بهرامي، براساس گزارش سال 2016 کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد)، ايران از رشد 64 درصدي سرمايه‌گذاري خارجي برخوردار بوده است. وي بيان داشت: پس از برجام، 70 پروژه با سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي افتتاح و به بهره‌برداري رسيده است. اين مقام مسئول در وزارت صنعت تصريح کرد: از ابتداي دولت تدبير و اميد تاکنون، کشورهاي آلمان با 2 ميليارد دلار، چين با يک ميليارد و 700 ميليون دلار و فرانسه با 925 ميليون دلار به ترتيب بيشترين ميزان سرمايه‌گذاري خارجي در کشور را به خود اختصاص داده‌اند و استان‌هاي مرکزي، فارس و آذربايجان غربي در اين عرصه پيشتاز بوده‌اند. وي گفت: با گذشت يک ماه و نيم از سال 97 نيز حدود يک ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي به تصويب رسيده که 480 ميليون دلار آن مربوط به صنعت خودرو و گروه رنو فرانسه و 300 ميليون يوروي آن در بخش صنايع غذايي استان آذربايجان شرقي بوده است.

تأکيد بر گسترش روابط تجاري ايران و ترکيه
در ديدار وزير صنعت، معدن و تجارت با وزير اقتصاد ترکيه بر گسترش و تعميق روابط تجاري دو کشور تأکيد شد. محمد شريعتمداري در اين ديدار با ابراز اميدواري به آينده روابط تجاري دو طرف، گفت: از همکاري بانک‌هاي مرکزي ايران و ترکيه و زراعت بانک ترکيه در راستاي همکاري‌هاي اقتصادي دو جانبه تشکر مي‌کنم. وي افزود: هرگونه اقدامي‌براي تعميق روابط دو کشور با در نظر گرفتن منافع دو کشور خواهد بود. نيهات زيبکچي، وزير اقتصاد ترکيه نيز با اشاره به جديت کشورش براي رسيدن به اهداف اقتصادي مورد نظر، يادآور شد: هدف ما افزايش مجموع مبادلات تجاري دو کشور است و اين افزايش حجم، روابط دو کشور را گسترده‌تر خواهد کرد.

راه گريزي از افزايش قيمت خودرو نيست
يک کارشناس صنعت خودروي کشور با اشاره به افزايش نرخ ارز و تاثير آن بر صنعت خودرو کشور گفت: تغييرات نرخ ارز و تاثير آن بر قيمت خودروهاي توليد داخل انکارناپذير است و حتما افزايش قيمت دلار بر قيمت قطعات و نهايتا قيمت تمام شده خودرو اثر گذار خواهد بود. شهرام آزادي اظهار داشت: افزايش قيمت دلار بر قيمت قطعات توليد داخل و به تبع آن بر قيمت تمام شده خودروهاي داخلي تاثيرگذار خواهد بود. آزادي گفت: توليدات خودروسازان بزرگ با سودهاي آنچناني همراه نيست و خودروسازان با بدهي‌هاي انباشته مواجه هستند و در اين شرايط نمي‌توان فشار بيشتري را به خودروسازان وارد کرد در نتيجه از افزايش قيمت خودرو گريزي نيست.

زيان صنعت نساجي از قرارداد ترجيحي
رئيس اتاق ايران و چين گفت: وقتي تعرفه ترجيحي براي پارچه ولباس ترکيه گذاشتيم، نمي‌توانيم کالاي خودمان را بفروشيم چون قيمت تمام شده پارچه ما گران‌تر است، در اين صورت کارخانه‌هاي کوچک و متوسط توليد پارچه ضرر مي‌کنند. اسدا... عسگر اولادي با اظهار به اينکه در تعرفه ترجيحي که با ترکيه داريم در قسمت پارچه، دچار ضرر مي‌شويم، گفت: بايد دولت در اين قسمت تجديد نظر کند؛ براي اينکه بتوانيم گاز و نفت خود را به ترکيه بفروشيم، در مقابلش تعرفه ترجيحي براي همه اقلام کالاهاي مصرفي گذاشته‌ايم از جمله پارچه. وي افزود: درخصوص تعرفه ترجيحي با روسيه، مالزي، چين، پاکستان و هندوستان در حال مذاکره هستيم ولي هيچ کدام به قرارداد نرسيده است.
توليدکنندگان خودرو کاهش توليد نداشته‌اند
عضو هيات رئيسه کميسيون صنايع با بيان اينکه هرچند که موافق اين موضوع نيستيم اما خودروسازان بايد براي جبران هزينه‌هاي خود با بازار هماهنگي داشته باشند، گفت: هزينه‌هاي اين بخش از صنعت نيز بايد با درآمدهاي آنها سازوگاري داشته باشد. رامين نورقلي‌پور در گفتگو با خانه ملت، درخصوص افزايش قيمت خودروهاي داخلي در بازار اظهار داشت: با توجه به نوسانات اخير قيمت ارز و وارداتي بودن قطعاتي که در توليد خودروهاي داخلي استفاده مي‌شود و همچنين ناگزير بودن قطعه‌سازان داخلي در افزايش قيمت محصولات خود با توجه به بالارفتن هزينه توليد شاهد اين افزايش قيمت‌ها در بازار هستيم. عضو هيات رئيسه کميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينکه هرچند که موافق اين موضوع نيستيم اما خودروسازان بايد براي جبران هزينه‌هاي خود با بازار هماهنگي داشته باشند، گفت: هزينه‌هاي اين بخش از صنعت نيز بايد با درآمدهاي آنها سازوگاري داشته باشد. وي با بيان اينکه افزايش قيمت محصولات توليد داخل بعد از افزايش نرخ ارز مي‌تواند معياري براي تشخيص ميزان داخلي‌سازي محصولات باشد، خاطرنشان کرد: محصولاتي که در آنها قطعات وارداتي بيشتر به کار رفته متحمل افزايش قيمت بيشتري مي‌شوند.

فهرست جديد کالاهاي وارداتي مشمول استاندارد اجباري
سازمان ملي استاندارد، در جديدترين فهرست کالاهاي وارداتي مشمول رعايت مقررات استاندارد اجباري، براي سال ۱۳۹۷ تعدادي از کالاهاي را به اين فهرست افزوده است. به گزارش مهر، در جديدترين فهرست کالاهاي وارداتي مشمول رعايت مقررات استاندارد اجباري براي سال ۱۳۹۷ که از سوي سازمان ملي استاندارد منتشر شده، تغييراتي اعمال شده است که بر اساس آن برخي کالاها مشمول دريافت استاندارد اجباري قرار گرفته‌اند و يک کالا نيز از شمول اين موضوع خارج شده است. براساس آخرين تغييرات سازمان ملي استاندارد کالاهاي بلبرينگ و رولبرينگ صنعتي تا قطر داخلي ۱۰ اينچ ، ۲۱ قلم ابزارآلات، ميکروارگانيسم‌هاي پروبيوتيک، الکتروپمپ آب خانگي، انواع بلندگو و ۱۳ قلم کالا مرتبط با آتش‌نشاني از تاريخ ۱۳۹۶.۳.۱ تاريخ ثبت سفارش اوليه مشمول استاندارد اجباري هستند. از سوي ديگر، متولي استاندارد کشور، تور ماهيگيري وارداتي را از تاريخ ۱۳۹۶.۳.۱ از شمول استاندارد اجباري خارج کرده است. همچنين در فهرست ابلاغي تأکيد شده است: که فقط واحدهاي توليدي لامپ روشنايي داراي پروانه بهره‌برداري معتبر، مجاز به واردات اجزاء و قطعات لامپ هستند.

سايپا توجه ويژه‌اي به بهبود وضعيت صنفي كارگران دارد
دبيرکل خانه کارگر و رئيس فراکسيون کارگري مجلس اعلام كرد: سايپا توجه قابل ملاحظه‌اي به بهبود وضعيت صنفي كارگران در سال‌هاي اخير داشته است و اميدواريم كه اين روند همچنان ادامه داشته باشد. عليرضا محجوب در آستانه روز جهاني كار و كارگر گفت: مهمترين انتظار ما از سايپا در موضوع كارگري حفظ سطح اشتغال در زيرمجموعه‌ها و طرف‌هاي قرارداد خارجي است كه تا به امروز به خوبي دنبال شده است. نماينده مردم تهران در مجلس معتقد است كه صنعت خودرو در ايران دو بال دارد و سايپا يكي از دوبال اين صنعت است و قاعدتا توليد خودروي ملي با يك بال ممكن نيست. وي گفت: سايپا را به نيكي و پيشگامي‌در تحقيقات موتور و تحقيقات خودرو مي‌شناسيم و قبل از بقيه شركت‌ها، سايپا اولين قدم‌هايش را در زمينه تحقيقات براي خودروي ملي آغاز كرد كه چند سال پيش در مركز تحقيقات سايپا اتفاق افتاده و گام بلندي در آن زمان جهت حركت در مسير تحقيقات خودرو بوده است. محجوب با بيان اينكه سايپا را با گام‌هاي بلند در عرصه خودرو مي‌شناسم خاطرنشان كرد: چالش‌هاي پيش روي خودروسازان داخلي به دلايل مختلفي به وجود آمده است كه برخي از واسطه‌ها و حتي كساني كه به خوبي مورد توجه قرار نمي‌گيرند، در ايجاد اين چالش‌ها نقش دارند و همچنين گاهي كم توجهي در موضوع كيفيت و نظارت بر خطوط توليد صورت مي‌گيرد و منجر به بروز اينگونه چالش‌ها مي‌شود كه مجموعه اين موارد قابل گفتگو، مديريت و حل و فصل است.

تمام خودروهاي وارداتي سال ۹۶ مجوز معتبر ثبت سفارش دارند
گمرک ايران اعلام کرد که متولي تاييد يا عدم تاييد اصالت مجوز ثبت سفارش نيست و تمامي‌۷۰ هزار و ۷۵ دستگاه خودروي وارداتي در سال ۹۶ مجوز ثبت سفارش معتبر دارند . به گزارش مهر، گمرک ايران اعلام کرد: تمامي‌۷۰ هزار و ۷۵ دستگاه دستگاه خودروي وارداتي در سال ۹۶ مجوز ثبت سفارش معتبر دارند و اطلاعات مجوز ثبت سفارش اين خودروها در سامانه جامع گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي در دسترس است. همچنين متولي تاييد يا عدم تاييد اصالت مجوز‌هاي ثبت سفارش گمرک نيست چرا که اساسا مرجع صدور مجوز ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت است. اطلاعات مربوط به ۶۴۸۱ دستگاه خودرو که پيش از اين اعلام شده ثبت سفارش اين خودروها غير قانوني و شائبه دار بوده است به همراه مجوز ثبت سفارش معتبر، مجوزهاي قانوني و مقرراتي سازمان‌هاي ذيربط، روشن و شفاف در سامانه جامع گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي موجود است و کد ۸ رقمي‌ثبت سفارش اين خودروها به صورت الکترونيکي صادر و در سامانه گمرک بارگذاري شده است. خودروها تماما داراي ضوابط فني خودرو و نمايندگي مجاز و رسمي‌در کشور هستند. اين خودروها در فهرست خودروهاي قابل ورود به کشور قرار دارند که قبلا ضوابط فني موضوع آيين نامه ضوابط فني مصوب دولت را از کميته مربوطه که زير نظر وزارت صمت است اخذ نموده و داراي نمايندگي رسمي‌مورد تاييد آن وزارتخانه هستند.

اختلاف قيمت ۶ تا ۲۸ ميليوني خودرو از بازار تا کارخانه
رئيس اتحاديه فروشندگان اتومبيل و نمايشگاه‌داران گفت: شرکت‌هاي خودروسازي از عرضه خودرو به بازار ممانعت مي‌کنند و بازار خودرو‌هاي داخلي دچار آشفتگي شده است. سعيد موتمني در گفتگو با ميزان اظهار کرد: شرکت‌هاي خودروسازي از عرضه خودرو به بازار ممانعت مي‌کنند و بازار خودرو‌هاي داخلي دچار آشفتگي شده است. رئيس اتحاديه فروشندگان اتومبيل و نمايشگاه‌داران افزود: به عنوان نمونه شرکت پارس خودرو که طي چند روز گذشته از عرضه خودرو ممانعت کرده بود از شب گذشته ۱۰ درصد قيمت‌ها را افزايش داده است. وي با بيان اينکه خودرو‌هاي زير ۴۵ ميليون تومان، ۶ ميليون تومان، زير ۵۰ ميليون تومان ۱۳ ميليون تومان، زير ۶۰ ميليون تومان ۱۶ ميليون تومان و زير ۱۰۰ ميليون تومان ۱۳ ميليون تومان اختلاف قيمت کارخانه و بازار وجود دارد، گفت: ۲۰۶ تيپ ۲، با قيمت ۳۷ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان، ۲۰۶ تيپ ۵، ۴۳ ميليون تومان، ۲۰۷ دنده‌اي ۴۸ ميليون تومان، پژو پارس ۴۰ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان، ۲۰۷ اتوماتيک ۶۳ ميليون تومان، تندر پلاس ۶۱ ميليون تومان در بازار معامله مي‌شوند. موتمني ادامه داد: در خودرو‌هاي‌هايما ۱۳ ميليون تومان، مزدا ۱۸ ميليون تومان، سراتو سايپا ۱۱ ميليون تومان و سوزوکي بين ۲۵ تا ۲۸ ميليون تومان اختلاف قيمت نسبت به کارخانه وجود دارد.

دبير انجمن توليدکنندگان فولاد، معتقد است: با توجه به اينکه چرخه توليد فولاد به سمت قراضه مي‌رود مزيت معادن سنگ آهن کاهش مي‌يابد. اين روند، عملا اين هشدار را به ما مي‌دهد که هرچه بيشتر بتوانيم معادن را مصرف کنيم از فرصت استفاده کرده‌ايم. سيد رسول خليفه سلطاني در گفتگو با ايميدرو درباره چشم‌انداز جهاني فولاد گفت: بازار فولاد جهان ارتباط تنگاتنگي با رفتار چين دارد. اگر رشد اقتصادي چين به همين منوال ادامه يابد، مصرف فولاد در جهان در همين سطوح باقي مي‌ماند. پيش بيني مي‌شود که در سال‌هاي آينده، با توجه به توليد حجم زياد قراضه در چين، مصرف قراضه فولاد بالا رود و مصرف سنگ آهن در آينده نسبت به قراضه کاهش يابد و پيش‌بيني مي‌شود تا 15 سال آينده حجم قراضه -که اکنون بين 30 تا 35 درصد است- تا 45 درصد هم برسد و از آنجا که چرخه توليد فولاد به سمت قراضه مي‌رود مزيت معادن سنگ آهن کاهش مي‌يابد. اين روند، عملا اين هشدار را به ما مي‌دهد که هرچه بيشتر بتوانيم معادن را مصرف کنيم از فرصت استفاده کرده‌ايم.
دبير انجمن توليدکنندگان فولاد ادامه داد: مزيت اصلي ما در صنعت فولاد بيشتر در انرژي (گاز و برق) است و عمده‌ترين کاري که با گاز مي‌توان انجام داد اين است که روي توليد آهن اسفنجي متمرکز شويم و چندان براي توليد فولاد بعد از آهن اسفنجي اصرار نداشته باشيم. کشش صادراتي آهن اسفنجي بسيار خوب است و ارزش افزوده ما تا توليد آهن اسفنجي است. بنابراين در طرح‌هاي فولادي در حال اجرا به همين مرحله اکتفا کنيم و هر چه مي‌توانيم روي اکتشاف، توليد کنسانتره، گندله و آهن اسفنجي متمرکز شويم. به نظر من اين مسيري است که بايد در دهه آينده دنبال کنيم. وي گفت: يکي از کارهايي که بايد بکنيم اين است که به سمت توليد فولاد کيفي رويم. در کشورهاي توسعه يافته حجم توليد فولادهاي کيفي بالاي 3 درصد است و تا 15 درصد هم مي‌رسد. حجم توليد فولاد کيفي ما حدود 3 درصد است و بايد تلاش کنيم طي دهه آينده آن را به 7 درصد برسانيم تا بتوانيم ارزش افزوده بيشتري براي فولاد داشته باشيم. خليفه سلطاني همچنين درباره پيش‌بيني ميزان سرانه مصرف فولاد جهاني و ايران ادامه داد: اگر بتوانيم محصولات صنعتي صادر کنيم مي‌توانيم سرانه مصرف فولاد را افزايش دهيم به اين معنا که اگر طبق برنامه 1404، 20 ميليون تن صادرات فولاد داشته باشيم، طبيعي است که مي‌توانيم سرانه مصرف خود را توسعه دهيم. اما اگر تنها بر توليد داخل متمرکز شويم نمي‌توانيم سرانه مصرف را افزايش دهيم. در دنيا با توجه به جايگزيني ساير مصنوعات ديگر در کنار فولاد، ممکن است سرانه مصرف به صورت ثابت يا با يک شيب کمي‌افزايش يابد. دبير انجمن توليدکنندگان فولاد کشور همچنين درباره چالش‌هاي پيش روي صنعت فولاد ايران خاطرنشان کرد: از جمله اقداماتي که بايد انجام شود اينکه طرح‌هاي توسعه بايد مکان‌يابي خوبي شود و با هدف صادرات، در جوار آب‌هاي بين‌المللي احداث شود. همچنين به دليل کمبود آب در مناطق مختلف کشور، ضرورت احداث واحدهاي فولادي در سواحل جنوبي بيشتر مي‌شود. کشور ما رو به خشکسالي مي‌رود و با توجه به حرارتي که هنگام توليد فولاد ايجاد مي‌شود اين واحد صنعتي نه تنها مصرف‌کننده آب نخواهد بود بلکه موجب توليد آب خواهد شد که درنتيجه مي‌تواند در کنار آن، کشاورزي و شهرسازي را توسعه داد و جمعيت را به اين مناطق انتقال داد. بنابراين فولاد مي‌تواند نقش توسعه‌اي و مهاجرت‌پذيري در آب‌هاي جنوبي کشور داشته باشد. همچنين اينکه حجم ظرفيت با الگوي اقتصادي ما متناسب باشد و از احداث واحدهاي کوچک جلوگيري شود.


در حالي که برخي خبرها از احتکار قطعات يدکي خودرو و عدم عرضه آن به بازار حکايت دارد، معاون نظارت بر کالاهاي سرمايه‌اي و خدمات سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان هشدار داد در صورت مشاهده احتکار با اين موضوع برخورد مي‌شود. رصد ميداني بازار و برخي منابع از عدم عرضه قطعات يدکي خودرو به بازار خبر مي‌دهند؛ به گونه‌اي که برخي فروشندگان و عرضه‌کنندگان علت آن را مشخص نبودن قيمت ارز و احتمال لزوم افزايش قيمت قطعات يدکي اعلام کرده‌اند. اين بررسي‌ها نشان مي‌دهد که برخي عرضه‌کنندگان قطعات يدکي خودرو به‌خاطر رصد بازار ارز و دريافت مجوز افزايش قيمت کالاهاي خود را در انبارها نگه داشته‌اند. در اين رابطه وحيد مناي، معاون نظارت بر کالاهاي سرمايه‌اي و خدمات سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان به ايسنا گفت: هرگونه عدم عرضه و احتکار کالا براساس قانون، قابليت پيگيري و برخورد دارد و بنابراين براساس، قوانين موجود در صورت مشاهده و ارائه گزارش مستند، از موضوع احتکار محصولات از جمله قطعات يدکي خودرو اين سازمان وظيفه برخورد با آن را برعهده دارد. وي افزود: از مردم درخواست مي‌کنيم در صورت مشاهده و دريافت گزارشي در اين باره موضوع را از طريق بازرسان اتاق اصناف يا بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت پيگيري کنند يا گزارش‌هاي مربوطه را به تلفن ۱۲۴ اطلاع دهند که نتيجه شکايت پس از بررسي، به آنها منعکس خواهد شد.


يک کارشناس صنعت خودرو کشور با اشاره به تاثير منفي تغيير تعرفه خودروهاي وارداتي بر رقابتي شدن صنعت خودرو گفت: با افزايش تعرفه خودروهاي خارجي در ظاهر امر از توليدات داخلي حمايت صورت گرفته و تمايل به خريد خودروهاي داخلي بيشتر شده و در مقابل واردات محصولات خارجي براي مصرف‌کننده گران تمام مي‌شود و منافع اين امر را توليدکنندگان داخلي مي‌برند در حالي که در باطن اينگونه نيست. جواد مرزبان در گفتگو با خبر خودرو اظهار داشت: روش افزايش تعرفه خودروهاي وارداتي روش درستي نيست و يک روش کوتاه‌مدت و موقتي است و در درازمدت موجب متضرر شدن خودروسازان داخلي مي‌گردد هرچند خودروسازان در حال حاضر متوجه اين امر نيستند. وي با اشاره به افزايش تمايل به خريد خودروهاي خارجي در پي افزايش تعرفه واردات گفت : در واقعيت امر افزايش تعرفه خودروهاي وارداتي موجب تشويق افراد به خريد خودروهاي خارجي شده زيرا به دنبال افزايش تعرفه خودروهاي وارداتي افرادي که صاحب اين خودروها بوده‌اند با يک افزايش قيمت چشمگير خودروي خود مواجه شده‌اند و از خريد خودروي خارجي احساس رضايت دارند در حالي که بايد شرايطي ايجاد کرد که مالکان خودروهاي خارجي از خريد خود احساس نارضايتي کنند و به سمت خريد خودروهاي داخلي بيايند. وي گفت: بايد به جاي افزايش تعرفه خودروهاي وارداتي، عوارض ساليانه‌اي بر مبناي قيمت هر خودرو مشخص شده و از مالکان خودروها دريافت گردد.
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس، گفت: با توجه به قيمت بالاي ارز قاچاق منسوجات به‌صرفه نيست و مجبور هستند به سمت توليدات و محصولات داخلي گرايش پيدا کنند. عبدا... رضيان در گفتگو با خانه ملت، درخصوص وضعيت صنعت نساجي در کشور، اظهار داشت: در اين صنعت بحث تامين مواد اوليه وجود دارد که با توجه به ميزان افزايش نرخ ارز نياز به حمايت بيشتر دارد و مهمترين مانع پيش روي صنعت نساجي به‌روزرساني تکنولوژي آن است که بايد به‌روز شود و کيفيت توليد آن ارتقاء يابد تا مصرف‌کننده به کالايي داخلي گرايش پيدا کند. وي با بيان اينکه بايد به بازسازي صنايع نساجي که زيرساخت آن وجود دارد و تنها نيازمند تجهيز و بازسازي هستند، کمک کنيم، گفت: در نساجي کشور شرايطي را فراهم کنيم تا رونق گذشته ايجاد شود.
اين نماينده مجلس با اشاره به اينکه افزايش نرخ دلار علي‌رغم اينکه باعث مي‌شود مواد اوليه با قيمت بالايي تامين و با آسيب‌هاي زيادي مواجه شويم اما به نفع نساجي است، ادامه داد: با توجه به قيمت بالاي ارز قاچاق منسوجات به‌صرفه نيست و مجبور هستند به سمت توليدات و محصولات داخلي گرايش پيدا کنند. وي با تاکيد بر اينکه بايد کيفيت محصولات صنايع نساجي را ارتقاء دهيم، خاطرنشان کرد: براي افزايش کيفيت محصولات واحدهاي توليدي که توسط بخش خصوصي و يا دولتي اداره مي‌شوند نياز داريم تا تسهيلات ارزان قيمت را در اين بخش پيش‌بيني کنيم.
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينکه توليد برندهاي فعال نساجي‌ استان مازندران بايد از صفر تا صد باشد، تصريح کرد: صنايع نساجي اگر بخواهد نخ مورد نياز خود را از بيرون تامين کند مجددا مشکلاتي به‌وجود مي‌آيد، اين واحدها بايد بتوانند پارچه مورد نياز خود را توليد و توان رنگرزي داشته باشند و تنها محصول نهايي را به بازار عرضه و ارزش افزوده بالاتري براي خود ايجاد کنند. رضيان اضافه کرد: در حال حاضر صنعت نساجي در استان مازندران بيشتر به شيوه کارمزدي فعاليت مي‌کند زيرا کسي که رنگرز است پارچه توليدي با کيفيت بالا را با قيمت نازلي خريداري مي‌کند و نتيجه و سود نهايي براي اين واحد کسب مي‌شود. 
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با اشاره به اينکه بايد به شيوه‌اي عمل کنيم تا زنجيره توليد در واحدهاي صنعتي ايجاد شود و کالا با قيمت مناسب به بازار عرضه و سود کافي را دريافت کند، اضافه کرد: نساجي مازندران در توليد پارچه مشکلي ندارد اما به‌دليل اينکه واحد رنگرزي آن فعال نيست به صورت خام توليد مي‌کند. رضيان در پايان با تاکيد بر اينکه در حال حاضر تجهيزات رنگرزي نساجي مازندران خريداري شده اما به‌دليل برخي مسائل تاکنون نصب نشده‌اند، خاطرنشان کرد: حدود 350ميليارد تومان تجهيزات از گذشته خريداري شده است که با نصب آنها مي‌توانند رنگ‌رزي و تنوع توليد داشته باشند، با به‌روزرساني تکنولوژي صرفه اقتصادي بيشتري نيز ايجاد مي‌شود.