دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاکید بر توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی:
دبير شوراي عالي امنيت ملي به اظهارات و اقدامات رييس جمهور متوهم آمريکا در موضوع برجام اشاره کرد و گفت: موفقيت يا شکست برجام به عنوان توافقي سياسي و امنيتي که به تأييد شوراي امنيت سازمان ملل رسيده، آزموني تاريخي براي ارزيابي اثرگذاري منطق گفت وگو به جاي منازعه وهمچنين ميزان کارآيي نهادهاي بين المللي براي حل و فصل مسالمت آميز چالش‌هاي گوناگون در جهان است.
علي شمخاني در گردهمايي فرماندهان نيروي انتظامي‌جمهوري اسلامي‌افزود: اگر رييس جمهور فعلي آمريکا توافق و تعهد دولت قبل از خود را قبول ندارد، قطعاً هيچ کشور ديگري حاضر به مذاکره و توافق با آمريکا نخواهد بود چرا که اين احتمال وجود دارد که دولت‌هاي بعد نيز تعهدات دولت فعلي را رد کنند .
شمخاني با تبيين ابعاد جنگ ادراکي که از سوي آمريکا و رژيم صهيونيستي براي قرار دادن گزاره جعلي تسليم- جنگ در برابر افکار عمومي‌دنبال مي‌شود، اظهار داشت: به عنوان مسئول نهاد امنيت ملي کشور با صراحت و اطمينان اعلام مي‌کنم که به دليل برآورد دشمنان از اقتدار سياسي و آمادگي نظامي‌و امنيتي جمهوري اسلامي‌در ابعاد داخلي و خارجي و همچنين فقدان اراده، انسجام و توان عملياتي دشمن، امکان شکل گيري هيچگونه جنگي متصور نيست.
وي در بخش ديگري از اظهارات خود گفت: نيروي انتظامي‌بعنوان يکي از مهمترين نهادهاي کشور بوده که در شئون مختلف انتظامي، امنيتي و اجتماعي، داراي کارکردهاي راهبردي و تعيين کننده است.
وي افزود: نيروي انتظامي‌به عنوان سازماني که بيشترين ارتباط را با لايه‌هاي اجتماعي دارد، مي‌تواند به عنوان حسگر بسيار مهم، شرايط و نيازمندي‌هاي جامعه را در ابعاد مختلف تشخيص داده و منعکس کند. دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به سه دوره رشد ناجا که با جهش سازماني، هويتي و کارآمدي همراه است خاطر نشان کرد: ناجا به عنوان سازماني انتظامي- اجتماعي عليرغم پيچيدگي‌هاي ماموريتي توانسته با بگارگيري هوشمندانه فناوري‌هاي نوين، ضمن افزايش سرعت و کيفيت در ارائه خدمات، موضوع نظارت بر عملکرد خود را نيز ساختارمند نموده و در اين حوزه در سطح کشور پيشتاز باشد.وي نقش و جايگاه نيروي انتظامي‌جمهوري اسلامي‌با سازمان‌هاي مشابه در دنيا را مقايسه کرد و يادآور شد: ماهيت مردمي، خويشتنداري و رافت همراه با اقتدار، موجب افزايش اعتماد جامعه به پليس و نفوذ معنوي اين نيرو در کشور شده است. شمخاني با تاکيد بر ضرورت ارتقاء نرم افزاري و تلاش مستمر براي مؤثرتر عمل کردن، به ويژه نسبت به تهديدات جديد و پيچيده دشمن و همچنين روز آمد نمودن شيوه‌هاي کنترلي و مجهز شدن به دانش روز عمليات رواني را از وظايف جدي و اولويت‌هاي ناجا ذکر کرد و بر مقابله قاطع و همه جانبه با متخلفان و هنجار شکنان که به شکل پيچيده‌اي سعي دارند رخدادهاي فرهنگي و اجتماعي را سياسي و سپس امنيتي کنند، تاکيد کرد.

کدخدايي باتاکيد بر اينکه نظر شورا تغييري نداشته است؛
سخنگوي شوراي نگهبان گفت: درباره انتقادها به مفاد رجل سياسي آنچه نظر شوراي نگهبان بوده، ارائه شده و نظر جديدي نداريم. به گزارش ايلنا، عباسعلي کدخدايي در نشست خبري با اصحاب رسانه با اشاره به لايحه پالرمو گفت: علاوه بر اشکالات و ابهامات موجود در اين مصوبه، نظر به اينکه متن ارسالي با برخي موارد صراحتا با بعضي متن‌هاي منتشره که در ماده ۴۱ معتبر شناخته شده‌اند، مطابقت ندارد و در مواردي تطابق ان نيز ابهام دارد.
وي با بيان اينکه يکي از ايرادات ترجمه است، اظهار داشت: تقسيم اين لايحه در متن اصلي و آنچه ترجمه شده داراي جابجايي‌هايي است که به صورت يک صفحه آمده است. آنچه در اين متن آمده فراتر از ايرادات تايپي است و به کساني که مي‌گويند شوراي نگهبان نمي‌تواند به ترجمه ايراد بگيرد مي‌گويم اگر ترجمه مفاد را تغيير دهد شورا مي‌تواند و بايد ايراد بگيرد. اين حقوقدان شوراي نگهبان ادامه داد: مقتضي است متن ترجمه، تصويب و به شوراي نگهبان ارسال شود تا اظهارنظر ممکن شود.
کدخدايي درباره کنوانسيون پالرمو و عدم توجه مجلس به ايرادات ترجمه تصريح کرد: اشکال خاصي نيست و مجلس و دولت بايد اين ايراد را رفع کنند.
وي با اشاره به طرح جامع انتخابات خاطرنشان کرد: براساس اظهارات رييس کميسيون شوراهاي مجلس گفتند کارهاي کارشناسي انجام شده و قرار شد اين هفته با دوستان مجلس جلسه داشته باشيم تا بتوانيم نسبت به متن نهايي را در مرحله کارشناسي است، اعمال نظر داشته باشيم و ان شاا... دولت يا مجلس آن را در قالب لايحه يا طرح ارائه کنند تا بررسي شود. سخنگوي شوراي نگهبان درباره انتقادات مطرح شده به شاخصه‌هاي ارائه شده از شورا درباره رجل سياسي ابراز داشت: آنچه نظر شوراي نگهبان بوده، ارايه شده و نظر جديدي نداريم. درباره عدم تعيين مقوله جنسيت در رجل سياسي نيز مطلب جديدي ندارم که بگويم. وي درباره اقدامات شوراي نگهبان در رابطه با انتخابات سال ۹۸ يادآور شد: زمان زياد است. شوراي نگهبان کار خاصي انجام نمي‌دهد. البته آمادگي‌هاي آموزشي براساس روال پيش مي‌رود. اين حقوقدان شوراي نگهبان در پاسخ به اين که گفته مي‌شود فيلترينگ تلگرام بايد قانون مي‌شد و در شوراي نگهبان به تاييد مي‌رسيد، عنوان کرد: شوراي نگهبان پيشنهاد خاصي ندارد. اگر مصوبه‌اي به شورا بياييد درباره آن تصميم‌گيري مي‌شود. 

مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com

روز گذشته معاون دفتر تنظيم بازار وزارت جهاد کشاورزي اعلام کرد که قراردادهاي آتي زعفران در بورس کالاي ايران به زودي راه‌اندازي مي‌شود و اشاره کرد که قرارداد آتي زعفران، ابزار بسيار مناسبي از لحاظ شفافيت، کشف قيمت و تامين منابع مالي بخش کشاورزي است. ضمن اينکه باعث حرکت کردن به سمت استاندارد سازي محصول، تنظيم بازار و پيش بيني پذير کردن آن مي‌شود. وي همچنين اشاره کرد که قراردادهاي آتي ابزاري است که در تمام دنيا رواج داشته و مورد توجه بخش‌هاي مختلف قرار دارد به طوري براي مثال کشمش سال‌هاست که در قالب اين قرارداد در ازمير ترکيه معامله شده و مزاياي فراواني را براي بخش مشاورزي ترکيه به همراه داشته است. اما قرارداد آتي چيست و چه مزايايي دارد؟ به طور کلي در قرارداد آتي خريدار و فروشنده بر سر معامله مقدار مشخصي کالاي با کيفيت مشخص، قيمت معلوم و در زمان مشخص به توافق مي‌‌رسند. در اين نوع قرارداد فروشنده به تحويل کالا در تاريخي که در زمان عقد قرارداد معين شده متعهد مي‌شود و همچنين خريدار به پرداخت وجه در تاريخ مذکور متعهد خواهد شد. سرمايه‌گذاران و فعالان بازار سرمايه به طور معمول از اين نوع قرارداد براي پوشش ريسک خود استفاده مي‌کنند. به طور مثال؛ زارعي که مي‌خواهد محصولش در فصل برداشت از نوسانات قيمتي در امان باشد، مي‌تواند در اين نوع قراردادها سرمايه گذاري کند. به دليل داشتن خصوصيات اهرمي‌و دو طرفه بودن بازار؛ قراردادهاي آتي مورد توجه بسياري از فعالان بازار سرمايه قرار گرفته و طرفداران پروپاقرص خود را دارد و به همين دليل قرارداد آتي از ابزارهاي مالي در بازارهاي جهاني به شمار مي‌آيد. اين خصوصيت يعني خاصيت اهرمي‌مي‌تواند سودهاي سرشاري براي سرمايه‌گذاران داشته باشد و البته در کنار آناين نوع قراردادها از ريسک بالايي نيز برخوردارند. به همين دليل سرمايه‌گذاري در قراردادهاي آتي مستلزم داشتن دانش سرمايه‌گذاري بسيار بالايي است. اما خاصيت اهرمي‌اين نوع قراردادها بسيار مورد توجه است. خاصيت اصلي اهرم بدين صورت است که وارد آوردن نيرويي کوچک عملکردي چندين برابري به دست مي‌آيد. در قراردادهاي آتي نيز با سرمايه‌گذاري در آنها ممکن است که بازدهي چندين برابري نصيب سرمايه گذار شود.


واکنش شخصیت‌ها به فیلترینگ ادامه دارد
کورش شرفشاهي: بحث دستبرد به اطلاعات و سواستفاده از فضايي که در اختيار کاربران در شبکه‌هاي اجتماعي قرار مي‌گيرد، موضوعي است که باعث شده تا تلگرام فيلتر شود. بدتر اينکه تلگرام در اختيار شبکه‌هاي تروريستي همچون داعش قرار دارد و به تروريستها در عضو گيري کمک مي‌کند. اما فيلتر کردن تلگرام تبعاتي هم به دنبال داشته است. مردم در اين کانال به کسب وکار مشغول بودند و بسياري از امور جاري و اداري در اين فضا صورت مي‌گرفت. در اين رابطه کانال‌هاي داخلي تعريف و تقويت شد تا مردم به سادگي بتوانند از تلگرام به سروش و ديگر کانالهاي داخلي کوچ کنند. اينکه عده‌اي اين کوچ کردن را سخت عنوان مي‌کنند، مقداري سياه نمايي است زيرا در گذشته انتقال از وايبر به تلگرام را بدون هيچ مشکلي تجريه کرده‌ايم و امروز مي‌توانيم به جاي وابستگي به شبکه‌هاي خارجي، از امکانات داخلي بهره بگيريم.
برائت دولت از فيلترينگ
با وجود آنکه دستور فيلترينگ تلگرام از سوي بازپرس دادسراي فرهنگ و رسانه صادر شده است، اما رئيس‌جمهور در صفحه اينستاگرام خود تأکيد کرد: فيلتر و مسدودسازي اخير تلگرام نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأييد دولت است. صفحه رسمي‌«حسن روحاني» در اينستاگرام، با اشاره به فيلتر شدن تلگرام با دستور قضايي، متني را منتشر کرد و نوشت: «سياست دولت يازدهم و دوازدهم مبتني بر ايجاد فضاي امن مجازي بوده و نه امنيتي و تاکنون هيچ شبکه اجتماعي يا پيام‌رسان «توسط اين دولت» مسدود نشده و نخواهد شد. فيلتر و مسدودسازي اخير تلگرام نيز نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأييد دولت است.براي مسدودسازي پيام‌رسان مذکور در تاريخ ۹۷.۲.۱۰ حکم قضايي صادر و به همه اپراتورهاي موبايل و ارائه‌دهندگان خدمات اينترنتي ابلاغ کردند تا آن‌ها رأساً اقدام به اختلال در ارتباط نمايند. (مشابه اين اقدام نيز سال گذشته و در دوران انتخابات رياست جمهوري، براي امکان تماس صوتي تلگرام انجام شده بود.) عدم طي مراحل قانوني امور اجرايي که با استفاده از ابزار قهريه و قضائيه صورت بگيرد، در تعارض با شعار «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» و در نقطه مقابل دموکراسي قرار دارد.اگر در عالي‌ترين سطح نظام، تصميمي‌براي محدود کردن يا مسدودسازي ارتباطات مردم گرفته شده است، بايد صاحبان واقعي اين کشور که مردم هستند در جريان امور قرار بگيرند.»
بيشترين تجسس از کاربران ايراني 
اما آنچه اتفاق افتاده نشان مي‌دهد که مشکلات سنگين تر از اين حرفها است. طبق اعلام مسوولان مربوطه، بيشترين حجم تجسس اينترنتي در دنيا از شبکه‌هاي تلفن همراه و رايانه کاربران ايراني انجام گرفته است.
به گزارش ايسنا، افشاگري‌هاي ادوارد اسنودن نشان مي‌دهد، آمريکا تنها در يک ماه ۱۴ ميليارد قطعه داده از شبکه‌هاي تلفن همراه و رايانه کاربران ايراني جمع‌آوري کرده که اين حجم پوشش اطلاعاتي در ميان کشورهاي دنيا بي‌سابقه است.
نکته‌اي که در کنار اقبال روزافزون شبکه‌هاي اجتماعي مبتني بر موبايل، قابل تامل و تعمق است، ‌عدم توجه به سطح دسترسي‌هايي است که کاربران هنگام نصب اين قبيل از نرم افزارها با دستان خود در اختيار سرويس‌دهندگان خارجي اين قبيل از نرم‌افزارها مي‌گذارند و بدين ترتيب زمينه نفوذ به حريم خصوصي را براي سرويس دهندگان نرم‌افزارهاي نسخه خارجي به راحتي فراهم مي‌کنند.
امنيت و سلامت اخلاقي درخطر 
در اين باره سرهنگ محمدخاني -رئيس پليس فتا استان گيلان- با اشاره به خواندن ليست مخاطبان، اطلاعات تماس ذخيره شده در گوشي، فعال کردن ميکروفن، استفاده از دوربين دستگاه بدون اطلاع کاربر را نمونه‌اي از سطح دسترسي‌ها برشمرد که سرويس‌دهندگان خارجي جهت فعال‌سازي نرم افزار به آن نياز دارند.کارشناسان پليس فتا به کاربران توصيه مي‌کنند که از پيام‌رسان‌هاي داخلي و مزايا و امکانات آن‌ها استفاده کنند تا خيالشان از امنيت و سلامت اخلاقي اين شبکه‌ها راحت‌تر باشد.
دادن اختيار به خارجي‌ها
شواهد نشان مي‌دهد که هر روز بر تعداد کاربران نرم‌افزارهاي پيام‌رسان موبايلي افزوده مي‌شود اما نکته‌اي که در کنار اين اقبال روزافزون قابل تامل و تعمق است، عدم توجه به سطح دسترسي‌هايي است که کاربران هنگام نصب نرم‌افزار با دستان خود در اختيار سرويس‌دهندگان اين قبيل از نرم‌افزارها مي‌گذارند و بدين ترتيب زمينه نقض حريم خصوصي براي سرويس‌دهندگان پيام‌رسان‌هاي موبايلي نسخه خارجي به راحتي فراهم مي‌گردد. بررسي‌هاي صورت گرفته درباره يکي از اين نرم افزارهاي پيام‌رسان نشان داده که خواندن ليست مخاطبان يا اطلاعات تماس ذخيره شده در گوشي، فعال کردن ميکروفون، استفاده از دوربين دستگاه بدون اطلاع کاربر و ... نمونه‌اي از سطح دسترسي‌هايي است که سرويس دهنده جهت فعال‌سازي نرم افزار به آن نياز دارد.در اين باره کارشناسان با تاکيد بر اهميت حمايت از شبکه‌هاي اجتماعي مبتني بر موبايل بومي‌و ملي توليد داخل، تاکيد دارند که استفاده از نرم‌افزارهاي پيام رسان بومي‌و ملي توليد داخل براي حفظ حريم خصوصي افراد و مقابله با تهديدها و آسيب‌هاي جدي شبکه‌هاي اجتماعي مبتني بر موبايل نسخه خارجي ضروري است.در اين باره حمايت و تقويت پيام‌رسان‌ها يا شبکه‌هاي اجتماعي داخلي براي رقابت با انواع مشابه خارجي از جمله موضوعاتي است که علاوه بر مجموعه وزارت ارتباطات در جلسات مرکز ملي فضاي مجازي هم مورد تاکيد رئيس دولت تدبير و اميد قرار گرفته است و شکي نيست که اگر وزارت ارتباطات و متوليان امر در اجراي وظايف خود، موانع موجود بر سر راه پيام‌رسان‌هاي داخلي را بر دارند، آن‌ها به زودي قله‌هاي موفقيت را فتح مي‌کنند.
شبکه‌هاي داخلي ايراد دارد
بدون شک طراحي اپليکيشن‌هاي ايراني بدون ايراد نيست. البته اين موضوع تنها به نمونه‌هاي بومي‌مختص نيست و همه اپليکيشن‌ها در نسخه‌هاي اوليه خود با مشکلاتي مواجهند اما در راستاي فرهنگ‌سازي کاربران براي استفاده از پيام رسان‌هاي داخلي بايد به نکات مختلفي توجه شود؛ از جمله اينکه کاربران ما با سيستمي‌مثل تلگرام آشنا شدند که از ۱۰ سال پيش کارش را آغاز کرده، درحالي که داخلي‌ها مدت زيادي از فعاليتشان نمي‌گذرد.
راي گيري درباره فيلترينگ 
اما يک عضو شوراي مرکزي فراکسيون اميد با طرح پيشنهادي گفت که رئيس مجلس در اولين جلسه علني درباره فيلترينگ تلگرام از نمايندگان راي گيري کند.به گزارش ايسنا، عليرضا رحيمي‌در توئيتر خود در واکنش به فيلتر تلگرام نوشت:«در جلسه علني، رئيس مجلس براي اطلاع سران قوا از واقعيات جامعه فيلترينگ تلگرام را در صحن راي گيري کند.نتيجه راي نمايندگان مهم است. رئيس مجلس وظيفه دارد از حقوق ملت به شايستگي دفاع کند. نکته مهمي‌که در بحث فيلترينگ تلگرام وجود دارد، تاخيرهايي است که در تصميم گيري وجود دارد. هنگامي‌که براي مسوولان اثبات شده وابستگي به رسانه‌هاي بيگانه تبعات سنگيني براي اقتصاد و اشتغال دارد و اخلاق جامعه را تهديد مي‌کند، چرا مسوولان زودتر از اين به فکر راه اندازي و تقويت پيام رسان داخلي نيفتادند تا مردم با رغبت بيشتري از تلگرام به پيام رسان داخلي کوچ کنند. بايد بپذيريم که مشکلات پيش آمده ناشي از اين بوده که مسوولان ابتدا فيلتر مي‌کنند و سپس به فکر جايگزين براي آن مي‌افتند.

سرمقاله
مهرداد بائوج لاهوتي
عضو کميسيون برنامه و بودجه

براي حمايت از توليد داخلي پازل‌هاي مشخصي وجود دارد. به عبارتي براي اينکه به رونق توليد کمک کنيم، ابتدا بايد از واردات کالاها و اقلام غير ضرور جلوگيري شود. اکنون سالانه بيش از 75 ميليار دلار کالا از مبادي رسمي‌وغيررسمي‌( قاچاق) به کشور وارد مي‌شود. براساس آمارها 20 ميليارد دلار شايد هم کمي‌بيشتر از طريق قاچاق واردات به کشور صورت مي‌گيرد. اين وظيفه دولت است که ابتدا با انجام اقدامات ويژه، از قاچاق کالا به کشور جلوگيري کرده و همزمان نيز با تمهيدات خاص همچون استفاده از ظرفيت‌هاي کشور با استفاده از آمايش سرزميني از واردات کالاهايي که در کشور مي‌توان توليد يا به بهره‌برداري رساند جلوگيري کند. در مجموع دولت بايد کاهش حجم واردات را در دستور کار خود قرار دهد. دولت بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي کند که30 ميليارد دلار از حجم واردات کاهش دهد. اولويت بعدي دولت فراهم کردن شرايط لازم براي حمايت از توليدکنندگان در راستاي توليد ملي آن هم با کيفيت است. اگر دولت بتواند اين دو اقدام مهم را انجام دهد، مي‌توان به رونق توليد ملي آن هم با کيفيت اميدوار بود.
اما توليدکنندگان نيز در قبال اين تمهيدات، وظايفي دارند؛ از جمله اينکه بايد اعتمادسازي کنند. به عبارتي ديگر، اينکه اگر قرار به توليد بي‌کيفيت باشد نه تنها اعتماد مردم نسبت به کالاي ايراني ايجاد نخواهد شد بلکه رقابت‌پذيري نيز فقط در حد يک رويا باقي خواهد ماند. از اين رو لازم است توليدکنندگان اولويت خود را بر پايه اعتمادسازي قرار دهند و اين امر محقق نخواهد شد مگر کالاهاي توليد شده با کيفيت‌ ساخته شوند. 
در طرف ديگر نيز مردم بايد موقعيت و شرايط دشوار اقتصادي را ارزيابي کرده و توليد داخلي حمايت کنند. حمايت از توليد داخلي يعني کاهش بيکاري و افزايش رقابت‌پذيري بين توليدکنندگان داخلي موجب رشد کيفيت کالاها توليد شده مي‌شود. اما موضوع بسيار مهم نيفتادن در دام افراط و تفريط است. متاسفانه همواره اين موضوع به رفتارهاي اقتصادي کشور ضربه زده است. لذا سازمان استاندارد بايد شرايطي فراهم کند که در دام اين موضوع گرفتنار نشود. ما نمي‌توانيم يک شبه به ايده‌آل‌هاي لازم برسيم و همچنين نمي‌توانيم همه چيز را رها کنيم. بايد کيفيت‌سازي کالاهاي توليد متناسب با شرايط در نظر بگيريم. يعني روش متعادل و گام به گام.


واکاوي تجارت از رشد نرخ فلز زرد؛
تجارت/ گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: انگار از سلبريتي‌ها محبوب‌تر شده‌اند. اين روزها در صدر اخبار قرار گرفته‌اند. مهار ناپذيري‌اشان همه را مات و مبهوت خود کرده‌اند. هر روز قيمت‌هايشان گران‌تر مي‌شود. ديروز در بازار تهران، سکه طرح جدید با افزايش 115هزار تومان قيمت‌گذاري و فروخته شد.
حالا خانواده سکه، خوشبخت‌ترين خانواده‌هاي انواع فلزات هستند. قيمت انواع سکه ديروز در بازار تهران مثل روزهاي گذشته با افزايش مواجه شد. افزايش چشمگير که به نوعي تداعي روزهاي گراني بازار آن در گذشته دارد.
هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد ديروز در بازار تهران با 115 هزار تومان افزايش، ايستگاه دو ميليون تومان را جا گذاشت و به ايستگاه دو ميليون و 100 هزار تومان رسيد.
بر پايه داده‌هاي استخراج شده از بازار سکه تهران در روز شنبه، سکه تمام بهار آزادي طرح قديم ۷۵ هزار تومان، نيم سکه ۵۸ هزار و ربع سکه ۳۰ هزار تومان گران‌تر فروخته شدند. به عبارتي ديگر، سکه طرح قديم يک ميليون و ۹۵۰ هزار تومان، نيم سکه يک ميليون و ۱۸ هزار، ربع سکه ۶۰۰ هزار در بازار سکه و طلاي ديروز تهران عرضه شد.
در اين ميان کنش‍گران، فعالان بازار، مشتريان و حتي مردم نسبت به گراني نرخ سکه واکنش نشان داده و هر کدام در جايگاه خود به تحليل بازار طلا و سکه پرداخته‌اند.
ارتباط نوسان قيمت سکه با بازار ارز
رفتارهاي بازار طلا و سکه در طي يک دهه گذشته؛ وابستگي بيش از حد اين بازار به نرخ ارز را به خوبي نشان مي‌دهد. ردپاي بازار ارز و پدرخواندگي اين بازار برخانواده سکه باعث تغييرات پياپي در اين بازار شده است.
نرخ ارز در طي چند ماه گذشته همواره به دلايل متفاوت دچار التهاب شده و به تبع آن سکه و طلا را با نوسان‌هاي قيمتي مواجه کرده است.
با اعلام تعيين نرخ 4200 تومان براي دلار در راستاي ساماندهي بازار ارز، انتظار مي‌رفت که بازار سکه و طلا با فروکش کردن نوسان‌هاي قيمتي روبه رو شود؛ موضوعي که محقق نشد!
حالا نرخ انواع سکه در روزهاي اخير گوي سبقت را از بازار ارز ربوده و صدرنشين بلامنازع گراني‌هاي اخير بازارها شده است.
کارشناسان اقتصادي و فعالان بازار دلايل گوناگوني را در اين‌باره مطرح مي‌کنند؛ گراني سکه و طلا برآيند تاثير رواني التهابات نرخ ارز در اين مدت بر بازار سکه و طلا بوده است.
شايد به همين دليل است که يک تحليلگر و فعال بازار سکه و طلا بر اين موضوع تاکيد مي‌کند.«در طي چند ماه اخير بازار ارز با نوسان‌هاي شديدي مواجه بوده و به تبع آن بازار سکه و طلا را متاثر کرده است. اما آنچه در اين چند روز اخير در بازار سکه و طلا شاهد آن بوده‌ايم، به تلاطم‌هاي بازار ارز در چند ماه گذشته ارتباط مستقيم ندارد؛ بلکه تاثير رواني حاصل از سياست تک نرخي ارز عامل اصلي در اين زمينه در حوزه داخلي بوده است.»
عباد محمدولي در توضيح بيشتر به خبرنگار روزنامه تجارت مي‌گويد:« هر سياست‌گذاري اقتصادي با واکنش‌هاي منفي و مثبت در همان ابتدا مواجه مي‌شود به طوري که اين موضوع کاملا طبيعي است، از آنجا که تک نرخي کردن ارز و سياست‌گذاري جديد در بازار ارز به نوعي براي اولين بار انجام مي‌گيرد، لذا آثار رواني ناشي از آن در روزهاي ابتدايي اجراي اين طرح بر ديگر بازارها تاثيرخواهد گذاشت. با توجه به اينکه بازار سکه کاملا وابستگي تنگاتنگي با بازار ارز دارد، لذا افزايش نوسان‌هاي قيمتي اين بازار کاملا مقطعي خواهد بود.»
به گفته محمدولي، تداوم بخشي از نوسان‌هاي بازار سکه و طلا به خروجي سياست‌گذاري جديد بانک مرکزي در بازار ارز وابسته است. از اين‌رو زمان مشخص کننده اصلي مسئله خواهد بود؛ به همين دليل است که گراني سکه و طلا مقطعي بوده، به عبارتي حداقل در حوزه داخلي اين چنين است.
نبود تخصيص ارز 
اين در حالي است که برخي از کارشناسان اقتصاي معتقدند نبايد اين بخش را به دو قسمت خارجي و داخلي تقسيم‎بندي کرد.
آنها معتقدند:«گراني اخير بازار ارز و همچنين نبود ارتباط بانکي با بانک‌هاي خارجي و عدم تسهيل در مراودات بانکي عامل اصلي در افزايش نوسان‌هاي بازار سکه و طلا بوده است».
احمد حاتمي‌يزد، کارشناس پولي و يکي از مديران اسبق بانکي کشور به خبرنگار روزنامه تجارت مي‌گويد:«عامل اصلي افزايش نرخ ارز در بازار سياه است؛ چرا که ارز تخصیص یافته بخشنامه‌اي در دسترس قرار ندارد و همين موضوع باعث شده تا با ارز بازار سياه، طلا وارد کشور شود. اين امر باعث گراني سکه مي‌شود»
به گفته حاتمي‌يزد، بانک‌هاي داخلي ارتباط مناسبي با بانک‌هاي خارجي نداشته و به همين دليل مروادات بانکي و پولي به سختي انجام مي‌شود. از اين‌رو بيشتر ميزان ارز حاصل از فروش نفت به ديگر کشور‌ها در بانک‌هاي خارجي و کشورهاي متبوع بلوکه شده‌اند.
وي ادامه مي‌دهد:«اکنون حجم زيادي از ارز حاصل از فروش نفت به کشورهايي مثل چين، کره جنوبي و هند بلوکه شده است».
البته اين کارشناس پولي، تاکيد مي‌کند که ايران داراي ذخاير مناسب ارزي بوده و به قدر کافي ارز دارد.
اظهارنظر اين دو کارشناس و تحليلگر نشان مي‌دهد که اکنون تقاضا در بازار سکه و طلا بر عرضه پيشي گرفته و از طرفي نرخ ارز عامل اصلي گراني سکه بوده است.
درکنار التهابات داخلي بازار طلا و سکه، بازار جهاني طلا نيز روزگار خوشي را سپري نمي‌کند.
صعود طلاي جهاني؛ گراني سکه
گراني 10 دلاري طلا در هر اونس در روزهاي اخير نشان مي‌دهد که اقتصاد جهاني روند با ثباتي را طي نمي‌کند. واقعيت اين است که با بروز بحران اقتصادي و کشمکش‌هاي سياسي در جهان و به طور کلي بي‌ثباتي در جهان، قيمت طلا افزايش مي‌يابد. به عبارتي مي‌توان طلا را نمايشگر اوضاع سياسي و اقتصادي در جهان ناميد. در ماه‌هاي اخير عوامل تاثيرگذار سياسي و اقتصادي چون تنش‌هاي سياسي در کشورهاي جهان و منطقه خاورميانه، افزايش نرخ بهره توسط بانک مرکزي اروپا و آمريکا و سياست‌هاي تورم‌زدايي چين تاثير بسزايي بر قيمت طلا در بازارهاي جهاني داشت. 
روند رو به رشد قيمت طلا در چهار سال گذشته حکايت از آن دارد که طلا همچنان کالايي امن براي سرمايه‌گذاري در شرايط نامطمئن اقتصادي است. مارتين هنکه، تحليلگر اقتصادي در اين باره مي‌گويد:«با وجود تمام اين بي‌ثباتي‌هاي اقتصادي موجود، سرمايه‌گذاران به دليل ترس از دست دادن دارايي‌هاي خود و به منظور رويايي با افزايش تورم، به طلا به عنوان کالايي امن روي آورده‌اند».
گران شدن استخراج طلا در جهان
از اين‌رو است که عباد محمدولي، تحليلگر بازار طلا و سکه از گران شدن استخراج طلا در جهان سخن مي‌گويد.« با افزايش تقاضا طلا در بازار جهاني، قيمت اين فلز زرد با گراني مواجه شده است. افزايش قيمت با توجه به رشد قيمت ارز توآمان شده و همين موضوع واردات طلا را با گراني مواجه کرده است. از اين رو طبيعي است که بخشي از نوسان‌هاي قيمتي بازار سکه به گراني طلا و نحوه واردات آن به کشور ارتباط پيدا کرده است.»
به گفته وي، اينکه قيمت طلا در بازار جهاني تا چه سقفي گران مي‌شود به نحوه کارکرد متغييرهاي اقتصادي در سطح جهان مربوط مي‌شود. اما آنچه مشخص است، استخراج طلا هزينه‌بر بوده و رويکرد کشورها براي خريد طلا تغيير کرده و همه بيشتر از نيازشان متقاضي آن شده‌اند. اين مسئله بر روند نرخ ارز و سپس نرخ طلا و سکه در بازار داخلي تاثير منفي مي‌گذارد. احمد حاتمي‌يزد نيز با تاييد حرف‌هاي عباد محمدولي به تجارت مي‌گويد: «گراني طلا باعث شده تا براي واردات آن به کشور به حجم بالايي از ارز نياز باشد، لذا اين موضوع به دليل نبود مراودات بانکي از يک سو و از طرفي عدم تخصيص ارز تعيين شده، دلار با نرخ بازار سياه براي واردات طلا تامين شود که به گراني سکه دامن زده است».
درعدم اجراي بخشنامه‌هاي بانک مرکزي براي ساماندهي نرخ ارز
به گفته حاتمي‌يزد، عدم اجراي بخشنامه‌هاي بانک مرکزي براي ساماندهي نرخ ارز تاکنون ضمن آنکه موجب بلاتکليفي در اين بازار شده، دست دلالان و سوداگران را براي گسترش بازار سياه در بازار سکه و طلا را باز گذاشته که در اين ميان افرادي که سال‌هاست از محل اقتصاد غيرمولد تغذيه مي‌کرده‌اند به خروج ارز از کشور با استفاده از خريد سکه و طلا مبادرت مي‌کنند. براي اين افراد سقف قيمتي معنا ندارد.
وي همچنين از اثرگذاري رواني سرنوشت برجام بر بازار سکه نيز پرداخته و مي‌گويد: « اگر چه تاثيرگذار بوده اما آنچه بيش از همه براين بازار تاثير گذارده است، وجود عوامل رانتي و انحصارگرا در بازار سکه و ارز است.»
حضور دلالان و رانت‌خواران در اين بازار
نکته قابل تآمل اينکه حضور دلالان و رانت‌خواران در اين بازار است. آنچه که در گفته‌هاي اين دو کارشناس به خوبي بيان شد. اينکه مردم در گراني اخير نقش منفعلي داشته و دارند، تنها خريداران دلالان و گردانندگان بازار سياه و صاحبان اقتصاد غيرمولد بازيگردان اصلي اين بازار بوده و هستند.
موضوعي که احمد حاتمي‌يزد در اين گفت‌وگو به آن اذعان داشت. نکته جالب اينکه در اغلب موارد نوسان‌هاي قيمتي سکه از بازار طلاي جهاني تبعيت نمي‌کرد؛ به طوري که هميشه پرسش بسياري از خبرنگاران از فعالان بازار و کارشناسان اقتصادي اين موضوع بود. جالب اينکه پاسخي که از سوي کارشناسان و فعالان اقتصادي مطرح مي‌شد اين بود که اقتصاد ما تابع متغييرهاي داخلي است؟!
آنچه مشخص است، هنوز حلقه‌هاي مفقوده بسياري در اين باره وجود دارد. اين موضوع هم حلقه‌اي از حلقه‌هاي مفقوده اقتصاد کشور است که هنوز راهکاري براي آن تعيين نشده است.

رئيس سازمان ملي استاندارد تاکيد کرد:
رئيس سازمان ملي استاندارد با بيان اين‌که حمايت از مصرف کنندگان در اولويت اول و حمايت از توليدکنندگان در اولويت دوم قرار دارد، گفت: به طور حتم با توليدکنندگان متخلف برخورد خواهد شد.به نقل از ايسنا، نيره پيروزبخت در ارتباط با نقش سازمان ملي استاندارد ايران در حمايت از کالاي ايراني و اينکه برخي اعتقاد دارند با توجه به وجود قوانين سخت گيرانه تصميمات اين سازمان مي‌تواند منجر به تعطيلي برخي واحدهاي توليدي شود، اظهار کرد: مقوله استاندارد جزو جدايي ناپذير حمايت از کالاي ايراني است و مقام معظم رهبري و رئيس جمهوري بر اين مساله تاکيد دارند که افزايش کيفيت کالاي ايراني مي‌تواند موجب استقبال مردم از اين توليدات شود.
وي ادامه داد: در صورتي که شاهد افزايش کيفي توليد کالاهاي ايراني نباشيم، نمي‌توان توقع داشت مردم از محصولات توليد شده داخلي حمايت و استقبال کنند.
تاکيد رئيس جمهوري بر ارتباط کيفيت و قيمت کالا
رئيس سازمان ملي استاندارد ايران با اشاره به اين‌که رئيس جمهوري بر ارتباط کيفيت و قيمت تاکيد دارد، گفت: اميدوار هستيم با ارتقاي کيفيت و در نظر گرفتن قيمت مناسب براي محصولات توليد شده شاهد استقبال مردم و حمايت آنها از کالاي ايراني باشيم.
پيروزبخت با بيان اين‌که سازمان ملي استاندارد بايد بر توليدات داخل نظارت کند، خاطر نشان کرد: رعايت استاندارد و ارتقاي کيفيت محصولات توليد شده از جمله مسائل مورد نظر سازمان ملي استاندارد ايران است و سياست‌هاي مختلفي در اين رابطه اتخاذ کرده است.
رعايت استانداردها، سختگيرانه نيست
وي با تاکيد بر اين که عبارت برخورد سختگيرانه را از سوي سازمان ملي استاندارد ايران با توليدکنندگان نمي‌پذيريم، اظهار کرد: استاندارد مساله سختگيرانه‌اي نيست و همگي اعتقاد داريم که اين مقوله بايد در ارتباط با محصولات توليدي رعايت شود. استاندارد ويژگي قابل قبولي است که هر کالا و هر خدمتي بايد داشته باشد تا مصرف کننده بتواند آن را مورد استفاده قرار دهد و در اين رابطه از سلامت و ايمني مطمئن شود، بنابراين ما اين مساله را سختگيرانه نمي‌پنداريم.
رئيس سازمان ملي استاندارد ايران ادامه داد: نکته قابل اشاره ديگر اين است که سرمايه‌گذاري در بخش کيفي سازي محصول به منزله هدررفت هزينه نيست و سرمايه‌ گذاري است که بعدا با سود چند برابري همراه خواهد شد.
پيروزبخت با اشاره به اين‌که چند سالي است سازمان ملي استاندارد در حال فعاليت روي رويکرد نوين استاندارد سازي است، گفت: در رويکرد نوين استانداردسازي کليه کالاهاي ايراني و محصولاتي که در داخل مورد استفاده قرار مي‌گيرد براساس بند ۴ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي شامل استاندارد تعريف شده مي‌شود.
نقش مشاوره سازمان استاندارد براي توليدکنندگان
وي ادامه داد: با برنامه‌ريزي که از سال‌ها قبل صورت گرفت قانون تقويت و توسعه نظام استاندارد به عنوان قانون جديد سازمان ملي استاندارد در سال ۱۳۹۶ به تصويب رسيد و توسط رئيس جمهوري ابلاغ شد تا شاهد افزايش وظايف، ارتقاي جايگاه و بيشتر شدن حساسيت‌ها نسبت به عملکرد سازمان در حوزه استاندارد باشيم.
پيروزبخت با تاکيد بر اين‌که سازمان ملي استاندارد همانند يک مشاور با واحدهاي توليدي برخورد مي‌کند، اظهار کرد: قرار بر اين است که سختگيري نابه‌جايي با واحدهاي توليدي صورت گيرد و آنها در اين راستا دچار مشکل شوند.
رئيس سازمان ملي استاندارد ايران با اشاره به اين‌که قرار است اين سازمان بر سه مقوله توليد، واردات و صادرات تمرکز بيشتري داشته باشند، گفت: سه مقوله صادرات، واردات و توليد داخل از يکديگر جدايي ناپذيرند و نمي‌توانيم به موفقيت توليد بدون توجه به صادرات و واردات توجه کنيم و اين سه هدف الزام و ملزوم يکديگر هستند.
مديريت واردات براي حمايت از توليد داخل
وي افزود: در راستاي مديريت واردات هماهنگي با ساير سازمان‌هاي ذيربط در دستور کار قرار گيرد تا محصولات توليدي داخلي که از کيفيت بالايي برخوردارند و رضايت مشتري را نيز به همراه دارند، مشابه خارجي آنها به کشور وارد نشود.
پيروزبخت با اشاره به اين‌که از سوي ديگر بايد روند برعکسي مدنظر قرار بگيرد و براي تهيه مواد اوليه واحدهاي توليدي داخلي تسهيلات ويژه‌اي در نظر گرفته شود تا بتوان شاهد رونق توليد در کشور بود.
رئيس سازمان ملي استاندارد ايران در ادامه با اشاره به اينکه اگر توليدکنندگان اطمينان خاطر داشته باشند که اين سازمان در کنار آنها قرار دارد و به فرآيند صادرات محصولات‌شان کمک خواهد کرد با اين وجود شاهد ارتقاي کيفي محصولات توليد شده خواهيم بود، گفت: اگر چنين موضوعي براي توليدکنندگان جا بيفتد رونق ميزان صادرات را نيز به دنبال خواهد داشت.
لحاظ مقررات نانوشته در صنعت خودروسازي دنيا
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌که چنين روند سختگيرانه در ارتباط با صنعت خودرو در حوزه استاندارد رخ نداده و اگر به طور حتم شاهد نظارت و عملکرد سختگيرانه‌تر سازمان ملي استاندارد در صنعت خودروسازي باشيم رضايت مردم بيشتر جلب خواهد شد و به طور حتم حمايت صرف از توليد داخلي منجر به ايجاد انحصار خواهد شد، اظهار کرد: خودروسازي در دنيا به عنوان يک صنعت استراتژيک تلقي مي‌شود و بسياري از کشورها را مي‌بينيد که براي ارتقا کيفيت خودروهاي داخلي خود در حالي که ممنوعيت ايجاد نمي‌کنند اما مقررات نانوشته‌اي دارند. پيروزبخت با بيان اين‌که در بسياري از صنايع شاهد ايجاد تحول در طول ساليان گذشته هستيم، گفت: صنايع همچون مصالح ساختماني، صنايع غذايي و مواردي از اين دست در کشور از کيفيت بالاي توليد برخوردارند و سازمان ملي استاندارد در وهله اول به عنوان يک مشاور در کنار توليد کنندگان قرار دارد و به آنها کمک خواهد کرد که توليد آن‌ها همراه با رعايت استانداردها و جلب رضايت مشتريان متوقف نشود. 
رئيس سازمان ملي استاندارد ايران ادامه داد: اما اگر به نقطه‌اي برسيم که ببينيم توليد به مصرف کنندگان ضرر مي‌رساند و سلامت و ايمني آنها را در معرض خطر قرار مي‌دهد قطعا با آن برخورد خواهيم کرد.
حمايت از مصرف‌کننده اولويت اول است
وي با بيان اين‌که نقش اول سازمان ملي استاندارد حمايت از مصرف کننده و نقش دوم آن حمايت از توليد کننده است، تاکيد کرد: اين سازمان از توليد کننده‌اي که کالاي با کيفيت و قانون‌مند توليد مي‌کند و رضايت مشتري را مدنظر قرار مي‌دهد حمايت مي‌کند و به طور حتم سازمان ملي استاندارد ايران با توليد کنندگان متخلف برخورد مي‌کند.

آخوندي در اجلاس وزراي حمل و نقل «اکو»تاکيد کرد:
وزير راه و شهرسازي گفت: جمهوري اسلامي‌ايران با در اختيار داشتن زيرساخت‌هاي مناسب حمل و نقلي در بخش‌هاي مختلف، نقش مهمي‌را در رشد و گسترش تجارت منطقه اکو به ويژه کشورهاي محصور در خشکي ايفا مي‌کند. 
به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، «عباس آخوندي» در نهمين اجلاس وزراي حمل و نقل کشورهاي عضو سازمان همکاري اقتصادي -اکو- در بندر ترکمنباشي ، افزود: اجلاس وزاري حمل و نقل کريدور شمال –جنوب مهر ماه امسال در تهران برگزار و مسائل مربوط به تجاري سازي اين کريدور، وضع نظام تعرفه و ساير مسائل مربوط به آن بررسي خواهد شد.
وي با اشاره به افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر چابهار و ظرفيت ۸ ميليون تني فعلي آن و تکميل طرح‌هاي توسعه آن با مشارکت طرفه‌هاي خارجي اعلام کرد که موقيعت ويژه ترانزيتي اين بندر در اتصال شرق آسيا به شبه قاره هند و افغانستان به آسياي ميانه، روسيه و اروپا کمک بسيار چشمگيري به رونق ترانزيت منطقه‌اي و بين‌المللي و به تبع آن روانسازي جريان تجارت در اين منطقه خواهد کرد.
وزير راه و شهرسازي ايران ، با ارائه آخرين وضيعت کريدور بين‌المللي شمال-جنوب و اقدامات صورت گرفته در اتصال شبکه ريلي آستارا در ايران و آستاراي آذربايجان، اعلام کرد که تا تکميل حلقه مفقوده باقيمانده در مسير اين کريدوربه صورت حمل و نقل ترکيبي انجام مي‌شود.
آخوندي تاکيد کرد که امروز زمان برداشتن گام‌هاي عملي براي تحقق برنامه‌ها و تصميم‌هايي است که قبلا در منطقه اکو و چارچوب برنامه‌هاي بخش حمل و نقل اکو وضع شده‌است .
وزير راه و شهرسازي اظهار اميدواري کرد که مقدمات و ساز و کارهاي لازم براي مطالعه تجاري سازي کريدور ريلي قزاقستان، ترکمنستان و ايران بزودي نهايي شود.
آخوندي اضافه کرد: اميدوارم که اجلاس وزاري حمل و نقل کشورهاي واقع در مسير کريدور چين، قرقيزستان، قزاقستان، تاجيکستان، افغانستان و ايران که کشور چين را از مسير اين کشورها و ايران و اروپا متصل مي‌کند و افغانستان ميزباني آن را بر عهده گرفته است ، امسال برگزار شود.
وي همچنين ضرورت حضور چين در اين کريدور و نيز گسترش فطارهاي کانتينري آلماتي-استانبول و آلماتي – بندر عباس در چارچوب اکو به چين را خواستار شد.
وزير راه و شهرسازي فعال شدن مسير ريلي کريدور اسلام آباد- تهران- استانبول (ITI) و تلاش براي بازسازي و بهسازي مسير کويته – تفتان در داخل پاکستان را که يکي از موانع جدي براي عملياتي شدن اين مسير است مورد تاکيد قرار داد.
آخوندي ،با توجه به ظرفيت‌هاي فراوان و اشتراکات زياد بين کشورهاي منطقه اکو ، پيشنهاد کرد موضوع از سرگيري قطارهاي مسافري مشهد-عشق‌آباد و نيز قطارهاي مسافري بين ايران و ازبکستان از جمله شهرهاي سمرقند و بخارا بررسي شود .
وي بر تمرکز جدي دبيرخانه اکو جهت تسريع در اجرايي کردن چهارچوب موافقتنامه حمل و نقل و ترانزيت اکو (TTFA) ، تسهيل عبور مرزي، برداشتن موانع غيرفيزيکي و تشريفات غير لازم در حمل و نقل و ترانزيت و عملياتي کردن کريدورهاي ريلي و جاده‌اي منطقه اکو با تعريف پروژه‌هاي مشترک تاکيد کرد.
آخوندي همچنين به مشترکات تاريخي، فرهنگي و تمدني کشورهاي منطقه اکو و مسيرهاي اتصالي کشورهاي همسايه به همديگر به همراه پتانسيل‌هاي فراوان در آن از جمله وسعت هشت ميليون کيلومتر مربعي، جميعت ۴۰۰ ميليوني، منابع غني انرژي و تنوع گردشگري قابل توجه و نيز رشد اقتصادي مناسب آن که موجب شده تا اين منطقه به عنوان يکي از راهبردي‌ترين مناطق در جغرافيايي سياسي جهاني شناخته شود ، اشاره کرد.
وزير راه و شهرسازي ايران ، اعلام کرد که اين امر ما را بر آن مي‌دارد تا با استفاده از امکانات بلقوه اقتصادي کشورهاي عضو موجب ارتقاي رفاه ملت‌هاي خود را فراهم کنيم .
نهمين اجلاس وزاري حمل و نقل سازمان همکاري‌هاي اقتصادي «اکو»ساعتي پيش در محل هتل «دنيز» منطقه ملي گردشگري «آوازه» در نزديکي شهر ترکمنباشي واقع در ساحل ترکمني درياي خزر با حضور وزاري حمل و نقل کشورهاي اعضو اکو،معاونين وزيران و نيز سفيران کشورهاي عضو اکو به کار خود پايان داد.


اختلاف نظر کشورهاي ذي‌نفع در اعلام دلايل وقوع سانحه سانچي؛
رييس هيات ايراني بررسي سانحه سانچي گفت: خطاي انساني و کنترل نامناسب دو کشتي کريستال و سانچي، علت تصادف فله بر چيني با نفتکش ايراني در آب‌هاي چين شناخته شد. نادر پسنده در نشست تشريح نتايج رسيدگي به سانحه نفتکش سانچي و کشتي فله بر کريستال در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اينکه کشورهاي ذينفع در کميته بررسي اين سانحه به يک توافق کامل نرسيده اند، لذا دو نظريه در اين خصوص ارايه شده است. وي بيان کرد: نظريه‌اي که ايران، پاناما و بنگلادش روي آن تاکيد کردند، اين بود که تغيير مسير کشتي کريستال چيني به سمت راست که در 15 دقيقه قبل از سانحه آغاز شده بود، باعث آن شده است و اگر اين تغيير مسير صورت نمي‌گرفت، تصادفي رخ نمي‌داد. مدير کل امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي در ادامه با اشاره به نظريه کشور چين و هنگ کنگ اظهار داشت: نمايندگان اين دو معتقد بودند که اين سانحه در آبهاي آزاد در شرايط ديد مطلوب بين تانکر سانچي و کشتي کريستال رخ داده و مطابق با قانون 15 کنوانسيون جلوگيري از تصادف در دريا، اين دو کشتي در مسير تقاطع قرار داشتند و تانکر سانچي به عنوان کشتي راه دهنده بايد از مسير کشتي کريستال خارج مي‌شد و عامل اصلي آن خطاي انساني است. بر اساس اطلاعاتي که سازمان بنادر ارائه کرده، گزارش نهايي از حادثه زمستان سال گذشته با استفاده از اطلاعات جعبه سياه نقشه‌ها و گراف‌هاي هر دو کشتي ارائه شده و گزارش نهايي نشان مي‌دهد که هر دو کشتي در به وقوع رسيدن اين حادثه نقش داشته‌اند هر چند از نظر ايران علت اصلي تغيير جهت کشتي چيني بوده است. بر اساس اطلاعات اعلام شده در اين گزارش در روز ۱۶ دي ماه ساعت ۱۸:۲۴ دقيقه به وقت محلي در کشتي سانچي تغيير شيفت صورت مي‌گيرد و افسر سوم به جاي افسر دوم هدايت کشتي را بر عهده مي‌گيرد. اين در حالي است که در اصول بين المللي تغيير شيفت بايد در ساعت ۸ اتفاق بيفتد اما با توجه به اينکه سانچي زمان خود را براي پهلوگيري در کره جنوبي با اين کشور هماهنگ کرده تغيير شيفت يک ساعت زودتر از کشتي کريستال اجرايي مي‌شود. در اين ساعت با توجه به زمان ۱۵ دقيقه‌اي مورد نياز براي تغيير شيفت سه نفر در اتاق فرماندهي سانچي حضور دارند که در کنار آنها يک افسر دوم نيز براي بررسي نقشه‌ها باقي مانده است تا در کنار افسر سوم و ديده‌بان در اين اتاق حاضر باشد. در ساعت ۱۹:۲۴ کشتي کريستال که در مسير ۲۱۴ درجه‌اي حرکت مي‌کرده، براي نخستين بار در فاصله ۹.۸ مايلي رادار سانچي ديده مي‌شود. اين در شرايطي است که رادارها معمولا فاصله شش مايلي را نشان مي‌دهند اما با برنامه‌ريزي صورت گرفته در رادار سانچي امکان دريافت اطلاعات از اين فاصله وجود داشته. در اين لحظه دو کشتي در رادار سانچي نياز به مديريت داشته‌اند تا امکان تصادف به وجود نيايد. يک کشتي کريستال و دوم يک کشتي ماهيگيري در حال حرکت در منطقه. در ساعت ۱۹:۳۰ افسر سوم سانچي محاسبه مي‌کند که در شرايط فعلي دو کشتي از کنار يکديگر عبور مي‌کنند و امکان تصادف وجود ندارد. در ساعت ۱۹:۳۱ نيز ديده‌بان کريستال سانچي را مي‌بيند اما هر دو طرف به اين نتيجه مي‌رسند که اتفاق خطرناکي در پيش نيست و دو کشتي از کنار يکديگر عبور خواهند کرد. در ساعت ۱۹:۳۲ دقيقه سانچي رسما به اين نتيجه مي‌رسد که زاويه تقاطع ميان دو کشتي منفي است و خطري وجود ندارد. اتفاق اصلي در ساعت ۱۹:۳۴ مي‌افتد زماني که افسر کشتي کريستال تصميم مي‌گيرد مسير خود را از زاويه ۲۱۷ به زاويه ۲۲۵ درجه تغيير دهد. در جريان مصاحبه‌هايي که با اين افسر صورت گرفته وي معتقد است که اين تصميم را براي بازگشت به مسير اصلي و جلوگيري از انحراف گرفته است. در ساعت ۱۹:۳۵ ديده‌بان سانچي اعلام مي‌کند که چراغ‌هاي سبز و قرمز يک کشتي را ديده است. اين در حالي است که چراغ‌هاي سبز و قرمز هر يک در يک سمت کشتي قرار دارند و ديدن همزمان آنها يعني کشتي از روبرو در حال نزديک شدن است و اين مي‌تواند نشانه‌اي خطرناک باشد. در ساعت ۱۹:۳۶ کشتي ماهيگير سانچي را صدا مي‌زند تا هر دو طرف از سمت چپ يکديگر عبور کنند. اما در ساعت ۱۹:۳۹ افسر سانچي به ديده‌بان مي‌گويد که پاسخي به کشتي ماهيگير چيني ندهد زيرا در صورت دريافت پاسخ اين کشتي به روش خود مانوري دو طرفه را اجرايي مي‌کند در شرايطي که در صورت عدم پاسخ به شکل انفرادي مسير خود را ادامه خواهد داد. در ساعت ۱۹:۴۰ افسر سانچي به ديده‌بان مي‌گويد که به شناور ماهيگيري علامت خطر بدهد و در ساعت ۱۹:۴۱ کشتي ماهيگيري با تغيير مسير خود از پاشنه کشتي سانچي برنامه‌ عبور را نهايي مي‌کند. در اين شرايط کشتي کريستال هنوز با زاويه ۲۲۵ درجه در حال حرکت است در حالي که محاسبات افسران دو کشتي در ابتدا نشان مي‌داد که عدم تصادف در زاويه ۲۱۷ درجه اتفاق خواهد افتاد. در ساعت ۱۹:۴۲ فاصله دو کشتي ۳.۱ مايل است. افسر سانچي که صدايش در جعبه سياه ضبط شده مي‌گويد که در چنين شرايطي اگر که اقدامي‌انجام دهد، اوضاع بدتر مي‌شود از اين رو کريستال که کشتي کوچک‌تري است، بايد تغيير مسير داده و از کنار آنها عبور کند. در ساعت ۱۹:۴۴ افسر سوم کشتي کريستال براي جابه‌جايي شيفت وارد اتاق فرماندهي مي‌شود و در شرايطي که طبق روال عادي بايد ۱۵ دقيقه زمان صرف شود تا افسر جديد اطلاعات را دريافت کرده و با فضا آشنا شود، عملا تنها براي تغيير شيفت دو دقيقه در کشتي کريستال زمان صرف مي‌شود و افسر اول مي‌گويد که با توجه به درخواست کاپيتانش براي برگزاري يک جلسه او اتاق فرماندهي را ترک کرده اين در حالي است که کاپيتان اين کشتي نيز اين موضوع را تاييد نمي‌کند. در ساعت ۱۹:۴۵ افسر سانچي دوباره موقعيت کريستال را بررسي کرده و از ديده‌بان مي‌خواهد که با زدن فلش رسما به کريستال اعلام خطر کند. در اين زمان کريستال در مسير خود ثابت شده اما درک همين موضوع نيز براي رادارها حداقل به سه دقيقه زمان احتياج دارد. در ساعت ۱۹:۴۶ افسر اول کريستال شيفت خود را تحويل مي‌دهد و اعلام مي‌کند هيچ ترافيک غيرعادي در حوالي کشتي وجود ندارد. در اين زمان ديده‌بان کشتي سانچي خطر را تشخيص مي‌دهد. در اين زمان با صداي مکالمه ديده‌بان ما افسر سوم را داريم که مي‌پرسد آيا کشتي ماهيگيري عبور کرد؟ کمي‌به سمت راست حرکت کنيم؟ افسر از او مي‌پرسد چرا به سمت راست؟ ديده‌بان پاسخ مي‌دهد که فاصله عبور دو کشتي از يکديگر صفر است. در ساعت ۱۹:۴۷ کريستال هنوز متوجه خطر تصادف نشده و يک دقيقه بعد افسر سوم سانچي با کاپيتان تماس مي‌گيرد تا در اتاق فرماندهي حاضر شود. ر ساعت ۱۹:۴۹ سانچي تلاش مي‌کند تغيير مسير دهد. ۳۰ ثانيه قبل از برخورد کاپيتان وارد پل فرماندهي مي‌شود و دستور تغيير جهت حرکت کشتي را صادر مي‌کند. در همين زمان و در فاصله چند ثانيه مانده تا برخورد کشتي کريستال متوجه برخورد شده و تلاش مي‌کند تغيير مسير دهد که ديگر فايده‌اي ندارد. در ساعت ۱۹:۵۰ کاپيتان سانچي دستور مي‌دهد که در کشتي اعلام خطر شود اما در ساعت ۱۹:۵۱ بلافاصله آتش به تمام بخش‌هاي کشتي وارد شده و حتي کشتي کريستال نيز مي‌رسد. در اين زمان انفجارهاي پي در پي در سانچي آغاز شده، پل فرماندهي و ساختمان کشتي را در بر مي‌گيرد و شعله آتش در کمتر از سه دقيقه به ۷۰ متر ارتفاع و ۷۰۰ درجه حرارت مي‌رسد. در ساعت ۱۹:۵۳ موتورها و ژنراتور اصلي از کار مي‌افتد.
پس از نهايي شدن بررسي‌ها چين و هنگ کنگ به يک نتيجه رسيدند و ايران، پاناما و بنگلادش به نتيجه ديگر رسيدند.


فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرد؛
فرمانده نيروي انتظامي‌با اشاره به تشکيل قرارگاه مقابله با قاچاق کالا و ارز، مبارزه با اين پديده شوم را اولويت ناجا برشمرد و گفت: براي حمايت کالاي ايراني مبارزه با قاچاق کالا از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
به گزارش ايرنا از پايگاه خبري پليس، سردار حسين اشتري در گردهمايي سراسري فرماندهان و معاونان ناجا با اشاره به تشکيل قرارگاه مقابله با قاچاق کالا و ارز، مبارزه با اين پديده شوم را اولويت بعدي ناجا برشمرد وافزود: در سال‌هاي گذشته، اين موضوع مورد تأکيد بوده البته با توجه به اينکه امسال سال حمايت از کالاي ايراني است اين موضوع از اهميت بالايي برخوردار است چرا که يکي از راه‌هاي تحقق اين امر، مقابله و مبارزه با کالاي قاچاق است که با جديت پيگيري شود.
وي تصريح کرد: کاهش تلفات جاده‌اي و تعيين سهم ساير دستگاه‌ها و مسئوليت سازي آنها در مبحث تصادفات يکي از اولويت‌هاي ناجا در سال جاري به شمار مي‌آيد.
اين مقام عالي انتظامي‌کشور، مبارزه با عرضه و توزيع مواد مخدر را از ديگر برنامه‌هاي ناجا در سال جاري برشمرد و افزود: اولويت‌هاي تعيين شده ناجا بايد با بهره مندي از تمام از ظرفيت‌هاي درون و برون سازماني به مرحله اجرا در آيد و از مشارکت مردمي‌و خيرين امنيت ساز نيز بايد بيش از گذشته در حفظ و ارتقاء امنيت استفاده شود تا ان شاء ا... بتوان به نتايج مطلوب در اين زمينه دست يافت.
سردار اشتري تأکيد کرد: ارتقاء روحيه ولايت مداري، مديريت جهادي، ابتکار عمل، نوآوري، جانشين پروري، صيانت و سلامت سازمان، معيشت و منزلت کارکنان ، ارتقاء کمي‌و کيفي در موضوع آموزش، جذب و گزينش از الويت‌هاي ناجا عنوان کرد.
وي افزود: برون سپاري، توسعه کمي‌و کيفي خدمات انتظامي، ساماندهي و انضباط بخشي فعاليت‌هاي اقتصادي همگي پايه و مبناي اولويت‌هاي ناجا به شمار مي‌آيد که بايد با سرمايه گذاري در اين زمينه‌ها، اولويت‌هاي مزبور را عملياتي کرد.