حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌با صدور پيامي‌درگذشت حجت‌الاسلام آقاي حاج شيخ اسدا... ايماني امام جمعه شيراز را تسليت گفتند. به گزارش روزنامه تجارت از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، متن پيام تسليت رهبر معظم انقلاب اسلامي‌به شرح زير است:

بسم ا... الرحمن الرحيم

با تاسف و تاثر خبر درگذشت عالم مجاهد جناب حجة الاسلام آقاي حاج شيخ اسدا... ايماني امام جمعه‌ خدوم و پرتلاش شيراز را دريافت کردم.

اين روحاني خدمتگزار و انقلابي در طول ساليان دراز، همواره در صفوف مقدم مجاهدات اجتماعي و انقلابي حضور داشته و در جايگاه برجسته‌ امامت جمعه و عضويت مجلس خبرگان و فعاليت‌هاي متعدد علمي‌و اجتماعي و مردمي، متعهدانه به انجام وظايف خطير پرداخته‌اند.

فقدان اين عالِم بصير و صديق، ضايعه‌اي براي روحانيت و مردم عزيز شيراز و استان فارس است.

اينجانب به خاندان مکرم و بازماندگان آن مرحوم و نيز به علاقه مندان و شاگردان ايشان و به عموم مردم شيراز و فارس به ويژه جامعه‌ روحانيت آن منطقه تسليت عرض مي‌کنم و رحمت و مغفرت الهي را براي ايشان مسالت مينمايم.

سيد علي خامنه‌اي

18 ارديبهشت 1397



سرمقاله

مسعود يوسفي

روزنامه نگار

yousef44@yahoo.com

سرانجام آمريکا از توافق هسته اي، موسوم به برجام خارج شد. فارغ از موضع ترامپ و آمريکا در باره برجام بايد به اين نکته توجه داشت که اساس و پايه اقتصادي ايران بايستي بدان پايه از ثبات و استحکام برسد که هيچ نوع تهديد و اظهار نظري هرچند از جانب قدرت‌هاي بزرگ و شخصي همچون رييس جمهور آمريکا نتواند آن را با مخاطره روبرو کند.اقتصاد ايران با توجه به قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي شگرفي که دارد مي‌تواند تا بدان پايه اوج بگيرد و تناور شود که هيچ تندبادي آن را از جا نجنباند. هم اکنون شاهد هستيم که کشوري همچون ژاپن بي آنکه از منابع سرزميني قابل توجهي برخوردار باشد، با تکيه بر تربيت نيروي کار و تقدس قائل شدن براي کار و اشتغال در جايگاه سومين قدرت برتر اقتصادي جهان قرار بگيرد. حال چگونه است که ما با داشتن سرمايه‌هاي خدادادي و بهره گيري از ثروت سرشار طبيعي و انساني نمي‌توانيم به يک موقعيت با ثبات اقتصادي دست پيدا کنيم؟ در پاسخ به اين سئوال بايد گفت:« ما مي‌توانيم، اگر بخواهيم». خوشبختانه چند صباحي است که اين فعل خواستن به خوبي در حال طرح و اجرا است. عبارت کريمه قرآني «و اعدوا لهم مااستطعتم بالقوه» تنها خاص امور نظامي‌نيست بلکه در ساير شئون جامعه، از جمله اقتصادي نيز قابل طرح و پياده سازي است.

دولت در برابر فيلتر تلگرام مخالفت نکند

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، گفت: دولت در برابر فيلتر تلگرام مخالفت نکند زيرا مسئولان قضائي واقعا به خاطر مصالح حساب شده، اين کار را انجام دادند.آيت ا... سيدمحمد غروي در گفت‌وگو با ايلنا، گفت: بايد آثار منفي تلگرام را ببينيم؛ از جمله اين که بالاخره تمام اطلاعات ما در جاي ديگر و نزد بيگانگان ضبط و حفظ مي‌شود و ممکن است در آينده، روي همين اطلاعاتي که ما در اين فضا رد و بدل کرديم، برنامه‌ريزي کنند؛ قطعا اين شرايط، موضوعي قابل قبول و عقلاني نيست



جهانگيري :

معاون اول رييس جمهور گفت: کشور امروز بيش از هر زمان ديگري براي حل چالش‌ها به گفت و گو نياز دارد، بايد با گفت و گو افق‌هاي تازه‌اي در مسائل آني و روزمره و آتي و بلند مدت بازکنيم.تصريح کرد که کشور بيش از هر زمان ديگري براي حل چالش‌ها به گفت و گو نياز دارد.به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري افزود: امروز مسائل کشور ديگر تک‌بعدي نيست، برخي از مسائل به دليل طولاني شدن پيچيده و چندوجهي شده است. وي افزود: در اين وضعيت وقتي به مسائل اصلي نگاه مي‌کنيم متوجه مي‌شويم که برجسته‌ترين مسائل کشور سياسي است.جهانگيري با بيان اينکه براي حل مشکلات بايد به فهمي‌درست از مسائل و تفاهمي‌مشترک براي حل آن برسيم ادامه داد: در اين مسير حتما ابعاد سياسي بيش از بقيه خود را نشان خواهد داد.معاون اول رئيس جمهور با اشاره به تهديدهاي جديد منطقه‌اي و بين المللي تصريح کرد: هيچ کدام از اين مسائل راه حل تک بعدي ندارد و براي حل آنها بايد گفت‌وگو کرد تا راه حلي مورد اتفاق همه بخش‌ها براي آن يافت. اين مسئول با بيان اينکه سياست يعني افق جديدي پيش روي جامعه باز کنيم تصريح کرد: با جامعه‌اي مايوس نسبت به آينده نمي‌توان به سمت پيشرفت حرکت کرد.

جهانگيري در ادامه با بيان اينکه امروز عده‌اي در کشور تلاش مي‌کنند، شرايط و آينده کشور را بحراني جلوه دهند، گفت: اين مسأله هم به اقتصاد هم به سياست و هم به اجتماع لطمه وارد مي‌کند و هزينه حل مشکلات را بالا مي‌برد. وي ادامه داد: کشور‌ها تلاش دارند مشکلات بزرگ خود را کوچک کنند، اما در کشور ما برخي به خاطر رقابت سياسي سعي مي‌کنند مشکلات کوچک را بزرگ جلوه دهند. اين مسئول افزود: امروز جريان مخالف نظام جمهوري اسلامي‌که همواره به دنبال براندازي بوده‌اند سعي دارد به جامعه اين موضوع را القا کند که جامعه دولت ندارد و بي دولتي را به مردم القا کند. جهانگيري خاطرنشان کرد: من با صراحت مي‌گويم امروز کشور بيش از آنکه با مشکلات روبرو باشد با بزرگنمايي مشکلات روبروست و بزرگنمايي مشکلات به دستور کار همه کساني که مي‌خواهند به ايران ضربه بزنند و از حاکميت قانون نگران هستند، تبديل شده است. جهانگيري اضافه کرد: آن چيزي که موجب آسيب زدن به يک ملت مي‌شود تخريب و تضعيف سرمايه‌هاي اجتماعي و اميد مردم نسبت به آينده است. وي از فضايي که پيشتر عليه ايران و ايراني در جهان درست شده بود گفت و تصريح کرد: در چنين شرايطي ما پشت ميز مذاکره نشستيم و در مقابل همه قدرت‌ها از منطق خود دفاع کرديم. جهانگيري افزود: برجام از اين منظر نمايانگر قدرت ايران بود ، حال هم که آمريکا مي‌گويد در اين توافق کلاه سر ما رفته است. معاون اول رئيس‌جمهور ادامه داد: ما به توافقي رسيديم که حز افتخارات ديپلماسي دنياست و امروز بزرگترين قدرت دنيا فرياد مي‌زند که آن را قبول ندارد، اينکه آنها با اين توافق چه کار کنند با خودشان است ولي کشوري که اينگونه عمل کند بايد افراد ساده‌لوحي باشند که بپذيرند با چنين کشوري وارد گفت و گو شوند. جهانگيري افزود: ما براي اداره کشور در همه شرايط آمادگي و برنامه داريم، اين شعار نيست و اين برنامه‌هاي تنظيم شده را اجرا خواهيم کرد ولي براي آنها روسياهي در تاريخ ثبت خواهد شد. وي تصريح کرد: ما در دوران تحريم يک ميليون و در برخي مواقع کمتر از يک ميليون بشکه نفت در روز مي‌فروختيم اما در همان زمان موفق شديم رشد اقتصادي را مثبت کنيم و تورم را کاهش دهيم. جهانگيري با بيان اينکه امروز هيچکدام از شاخص‌هاي اصلي اقتصاد کشور نگران کننده نيست افزود: ما در سال ۹۶ پس از يک دوره پنج ساله رشد منفي سرمايه‌گذاري اين رشد را مثبت کرديم، در اين سال رشد اقتصادي کشور نيز به مثبت چهار و نيم درصد رسيد.

وي ادامه داد: در ميزان برداشت از ميدان مشترک پارس جنوبي امروز ما کمي‌بيشتر از قطر برداشت مي‌کنيم.

جهانگيري با بيان اينکه ما در بخش آب و خاک هم کارهاي مهمي‌انجام داده‌ايم گفت: با يک تصميم گيري در بخش آب استان‌هاي غربي هشت ميليارد دلار سرمايه‌گذاري کرديم، تونلي به طول ۴۵ کيلومتر را تکميل کرديم که با آن چند وقت ديگر دشت‌هاي کرمانشاه و ايلام زير کشت خواهد رفت.



رييس جمهور سياستهاي دولت تدبير و اميد را تشريح کرد؛

رييس جمهور اعلام کرد: ايجاد فضاي مناسب براي سرمايه‌گذاري در داخل و خارج از کشور از کارهاي مهم دولت است. اين دولت از روز اول مبناي برنامه‌اش بر اين بوده که تعاملي درست، صحيح و سازنده و موثر و به تعبير خودمان برد-برد با دنيا داشته باشد.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در جلسه‌اي با حضور مديران دولتي و فعالان بخش خصوصي حوزه نفت با بيان اينکه نفت به طور کلي صنعتي کاملا راهبردي براي ما، منطقه و دنياي صنعتي است اظهار کرد: هيچگاه در ايران نفت يک مسئله اقتصادي نبوده بلکه در ابتدا به عنوان يک موضوع سياسي مطرح بوده و در مراحل بعدي مسائل اقتصادي، اجتماعي و ديگر مسائل را در پي داشته است.

رئيس‌جمهوري تصريح کرد: نفت صنعتي ويژه و مهم براي ديپلماسي و قدرت ملي ما است و کشوري که بتواند نفت و پتروشيمي‌و فرآورده‌هاي نفتي صادر کند، داراي قدرت است.

وي با بيان اينکه در بعضي از حوزه‌ها در پيش‌برد امور چاره‌اي جز ريسک کردن نداريم، اظهار کرد: کار مشترک با فناوري خارجي و سپس دستيابي به استقلال کامل راهي ميان‌بر است. مشارکت با شرکت‌هاي معروف قابل اعتماد و اتکاي خارجي در آغاز اقدامات حساس راهي ميان‌بر است که ممکن است ما را سريعتر به نتيجه مطلوب برساند.

روحاني تاکيد کرد: شرکت‌هاي داخلي بايد به اين اعتماد کنند که دولت و دستگاه‌هاي اجرايي هرکجا بدانند ساخت داخلي مطمئن ايجاد شده، خريد خارجي را در آن زمينه قطع خواهند کرد. حتي اگر جنسي که در داخل ساخته مي‌شود داراي عمري کمتر و قيمتي بيشتر از مورد خارجي باشد، بازهم حتما قابل قبول خواهد بود چراکه به غير از اين روش نمي‌توان صنعت داخلي را متحول کرد و آن را روي ريل سرعت انداخت.

رئيس‌جمهوري خاطر نشان کرد: وزارت نفت امروز مصمم است که از توان و امکانات داخلي استفاده کند. کاري که بخش خصوصي و فعالان حوزه نفتي انجام مي‌دهند، کاري بسيار ارزشمند است که تنها کمک اقتصادي محسوب نمي‌شود بلکه در کنار فوايدي که براي اقتصاد و اشتغالزايي کشور دارد، اميد، نشاط و غرور ملي را به وجود مي‌آورد که بسيار ارزشمندتر است.

رئيس‌جمهوري با اشاره به طرح‌هاي مهم دولت در حوزه نفت، گاز و انرژي خاطر نشان کرد: حفظ و حراست و نگهداري از ميدان‌ها و منابع نفتي و گازي و استفاده بهتر و حداکثري از اين ميادين به جاي صرف زمان و هزينه براي انجام اکتشافات جديد از جمله طرح‌هاي در دست دولت در حوزه نفت است. براساس اعلام وزير نفت سرمايه‌گذاري جديدي که در حوزه نفت انجام شده است عمدتا براي آن است تا بتوانيم ميزان توليد همه بخش‌ها و مخازن مورد استفاده را افزايش دهيم. اين اقدام علاوه بر منابع و سرمايه، مديريت و تکنولوژي مورد نياز خود را مي‌خواهد.و اگر بتوانيم برنامه‌اي دقيق و مديريتي صحيح در اين زمينه داشته باشيم بالاترين قدرت نرم و تکنولوژي را در اختيار خواهيم داشت.

روحاني با اشاره به امکان جذب راحت‌تر سرمايه داخلي و خارجي در بخش نفت گفت: يکي از امتيازاتي که نفت دارد اين است که نسبت به ساير بخش‌ها راحت‌تر سرمايه داخلي و خارجي را جذب مي‌کند و مورد اعتماد قرار مي‌گيرد. شرکت‌هاي ملي نفت و گاز به دليل اعتباري که دارند و اعتمادي که به آنها مي‌شود، مي‌توانند با امضاي خود سرمايه‌هاي بسياري را جذب کنند.

وي با اشاره به نحوه حمايت دولت از بخش خصوصي حوزه نفت خاطر نشان کرد: کمک بزرگي که دولت براي فعالان حوزه نفتي مي‌کند در ظاهر ايجاد تسهيلات مالي و خريد توليدات آنها است اما اقدام مهمتر آن است که دولت فضاي مناسب براي کار و فعاليت را براي اين شرکت‌ها ايجاد نمايد. در اين زمينه اگر رابطه ما با همسايگان خوب و با دنيا رابطه حساب شده نباشد با مشکلاتي مواجه خواهيم شد.

وي اظهار کرد: ممکن است شرايطي استثنايي در هر زماني پيش بيايد و آدم خاصي در کشور حاکم شود اما اين موضوع همواره در دنيا بوده اما الان عبور خواهيم کرد. ممکن است دو ماه يا سه ماه درگير آن مشکل باشيم اما از آن عبور خواهيم کرد.

رئيس‌جمهوري تصريح کرد: اساس سياست ما اين است که با دنيا کار کنيم و تعامل سازنده داشته باشيم يک نمونه از اجراي اين سياست کار مشترکي است که مي‌خواهيم با آذربايجان انجام دهيم.

روحاني باا براز اميدواري نسبت به تکميل چند فاز ديگر پارس جنوبي تا پايان سال و اتمام اين پروژه تا پايان دوره دولت دوازدهم خاطر نشان کرد: تلاش بعدي که در اين زمينه بايد انجام دهيم پايدار کردن توليدات پارس جنوبي است.

وي با بيان اينکه طرح‌هاي مهمي‌در حوزه نفت و گاز داريم و براي اجراي آنها نيز عجله داريم، ادامه داد: در اين زمينه زمان براي ما بر مبناي سال نيست بلکه بايد بر مبناي ماه باشد و در اين مبنا برنامه‌ريزي کنيم.

رئيس‌جمهوري تامين مالي مورد نياز پروژه‌هاي نفتي را از ديگر اقدامات در دستور کار وزارت نفت عنوان کرد و گفت: استفاده از منابع بانکها و صندوق توسعه ملي از روشهاي تامين نياز مالي پروژه‌هاي نفتي است اما امروز بخش نفت مي‌تواند با ايجاد يک صندوق، از مردم و بخش خصوصي براي مشارکت در پروژه‌ها دعوت کند. براساس گفته وزير نفت اگر 50 درصد از درآمد اين پولها مورد استفاده قرار بگيرد، سرمايه اوليه سه ساله باز مي‌گردد. برهمين اساس وزارت نفت ابتدا بايد روي پاي خود بايستد و صندوق مورد نظر خومد را تشکيل دهد اما اگر باز هم به سرمايه نياز داشت از جانب بانکها موردحمايت قرار خواهد گرفت.

وي با تاکيد بر اهميت حوزه‌هاي پايين دستي نفت خاطر نشان کرد: مهمترين موضوع پايين دستي نفت بخش پتروشيمي‌است. اين بخش به لحاظ درآمد و همچنين فعال شدن صنايع پايين دستي خود و اشتغالي که به همراه دارد از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.

رئيس‌جمهوري تاکيد کرد: به عنوان دولت اعلام مي‌کنم که علاوه بر حمايت از طرح‌هاي اعلام شده از سوي وزارت نفت از فناوري‌هاي جديد، خوداتکايي و رسيدن به توليد داخلي در همه صنايع پشتبياني مي‌کند و وزارت نفت، معاونت علمي‌و فناوري و وزارت علوم و مراکز تحقيقاتي کشور از اين اقدامات حمايت خواهند کرد. همچنين تصميم دولت اين است که هر کالاي داخلي که توليد شد اگر مورد قبول قرار گرفت حتما ما خريدار آن باشيم.

وي با اشاره به برنده شدن تعدادي از شرکت‌هاي ايراني در مناقصه‌هاي مربوط به پروژه‌هاي بين‌المللي خاطر نشان کرد: اين که شرکت‌هاي داخلي ما در کنار شرکت‌هاي خارجي قرار بگيرند و در مقابل آنها در مناقصه‌ها برنده شوند، براي کشور افتخاري بزرگ است.



کاهش 70 درصدي پست‌هاي تلگرام

رييس سازمان فناوري اطلاعات با اعلام اينکه ميزان ترافيک بين‌الملل پيام رسان‌ها با کاهش برآوردي ۶۷ درصدي مواجه شده است، گفت: ميزان پست‌هاي ارسالي در کانالهاي تلگرام کاهش ۴۰ درصدي را نمايش مي‌دهد. رسول سراييان در گفت‌وگو با ايسنا افزود: ميزان بازديد از پست‌هاي تلگرامي‌مجموعا کاهشي ۷۰ درصدي از زمان آغاز مهاجرت داشته که ۵۰ درصد آن مربوط به زمان فيلتر شدن اين پيام رسان است.سراييان با اشاره به اينکه داخلي‌ها مجموعا تاکنون ۲۲ ميليون نصب داشته‌اند، اظهار کرد: از اين تعداد حدود ۸.۵ ميليون کاربر فعال هستند و تاکنون پهناي باندي معادل ۴۰ گيگ را به خود جذب کرده‌اند و شاهد مهاجرت معنادار به ساير پيام رسانهاي خارجي نبوديم.

حق نداريم زمان را با دعوا کردن بگذرانيم

وزير دادگستري گفت: همه ما مسئولان و مديران کشور در موقعيت سخت و خاص مسئوليت پذيرفته ايم؛ لذا حق نداريم غفلت کنيم.به گزارش ايسنا، سيدعليرضا آوايي گفت: حق نداريم زمان را با دعوا کردن با همديگر بگذرانيم؛ چرا که زمان نداريم و دنيا به سرعت پيشرفت مي‌کند و از سوي ديگر دشمنان در پي نابودي ما هستند.وي اظهار کرد: دشمنان با ما شوخي ندارند؛ زيرا با کشوري که مدافع مظلومان است، دشمني دارند.وي گفت: مسايل و موضوعات اخلاقي از مهم‌ترين و مبرم‌ترين نيازهاي امروز در جامعه است.وزير دادگستري از شهيد جهان آرا و خانواده شهيدان جهان آرا ياد کرد و افزود: ۲۰۰ خانواده پنج شهيدي در کشور داريم و پشتوانه ما خون شهداست.

سيستم انتخاباتي موجب هدر رفت انرژي

يک عضو کميسيون اقتصادي مجلس گفت: متاسفانه سيستم انتخاباتي کشور به گونه‌اي است که عملا از هر چهار سال، سه سال درگير اقدامات پيش از انتخابات و پس از انتخابات هستيم. به گزارش ايسنا، محمد حسن‌نژاد افزود: در سال ۹۵ همه نمايندگان مشغول آغاز مجلس و انتخاب کميسيون بودند و عملا کار اساسي انجام نشد. در سال ۹۶ کشور درگير انتخابات رياست جمهوري و شوراها و تعيين کابينه وزرا بود که عملا کشور نيمه تعطيل بود. سال ۹۷ نيز سال تثبيت همزمان مجلس و دولت و سال کار است و در سال ۹۸ نيز انتخابات مجلس است. عدم همزماني انتخابات مجلس و رياست جمهوري موجب هدر رفت انرژي کشور و موجب اصطکاک بين مجلس و دولت مي‌شود.