تمام نيازهاي ارزي از شبکه نيما تخصيص مي‌يابد

رييس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره برخي گلايه‌ها از نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان، اظهار کرد: کاري نداريم کسي در کوچه پس کوچه تهران دلار را با رقمي‌ديگر خريده است و اکنون بگويد دلار ۴۲۰۰ تومان کجاست؟ تمام نيازهاي ارزي از شبکه نيما تخصيص مي‌يابد و ارز از طريق قانوني به نرخ خود ارائه مي‌شود.

محمدباقر نوبخت با اشاره به اينکه از اول تا ۱۵ ارديبهشت امسال، دولت چهار ميليارد و ۶۵۰ ميليون دلار ثبت سفارش در بخش‌هاي مختلف براي کالاهايي وارداتي همچون کالاهاي اساسي و يا لوکس داشته است، گفت: کالاهاي وارداتي با ارز ۴۲۰۰ تومان ثبت سفارش مي‌شود، البته دولت هر روز اعداد و خريد و فروش ارز را در کشور رصد مي‌کند.

نوبخت گفت: هدف امسال دولت در چارچوب اقتصاد مقاومتي و به ويژه آنچه مقام معظم رهبري تعيين کردند و طبق تبصره ۱۸ قانون بودجه، موضوع اشتغال است و بر اين اساس بايد بيش از يک ميليون و ۳۳ هزار فرصت شغلي ايجاد کنيم.

وي با بيان اينکه ما براي تمام نيازهاي کشور ارز داريم، اما هر کسي نبايد پول خود را به دلار تبديل کند، تاکيد کرد: دولت براي ۸۰ ميليون نفر تصميم مي‌گيرد، نه براي ۸۰۰۰ نفر عده خاص و کاري نداريم يک نفر سکه و يا دلار را چه قيمتي خريده است.

شرايط بخشش معوقات بانکي توليدکنندگان اعلام شد

چنانچه مشتريان بدهي معوق خود را که تا پايان سال ۱۳۹۶ سررسيد شده، تا پايان شهريور۹۷ تسويه کنند، بانک‌ها و مؤسسات اعتباري مکلفند اصل و سود خود را مطابق قرارداد اوليه بدون جريمه دريافت کنند. بانک مرکزي در بخشنامه‌اي اعلام کرد: به منظور تشويق توليدکنندگان و تسويه مطالبات بانک‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري چنانچه مشتريان بدهي معوق خود را که تا پايان سال ۱۳۹۶ سررسيد شده باشد از تاريخ سررسيد تا پايان شهريورماه ۱۳۹۷ تسويه کنند، بانک‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري مکلفند اصل و سود خود را مطابق قرارداد اوليه و بدون احتساب جريمه دريافت و تسويه کنند.

همچنين برخي از تکاليف شبکه بانکي کشور مقرر در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور به شرح زير توسط بانک مرکزي به شبکه بانکي ابلاغ شد. - جزء (۱) ذيل بند (ح) تبصره (۱۲) ـ دستگاه‌هاي مشمول ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و ماده (۵) قانون مديريت خدمات کشوري مجاز به دريافت سود از حساب‌هاي بانکي (حساب جاري، پشتيبان، سپرده‌گذاري کوتاه‌مدت، بلندمدت) مفتوح در بانک‌هاي دولتي و غيردولتي نيستند. در اجراي اين حکم بانک‌هاي دولتي و غيردولتي نيز مجاز به پرداخت سود به حساب دستگاه‌هاي اجرايي که فاقد قوانين و مقررات براي دريافت سود هستند، نمي‌باشند. بانک‌ها، شرکت‌هاي بيمه دولتي، سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشي و دستگاه‌هاي مأذون از مقام معظم رهبري و هريک از دستگاه‌هاي اجرايي که در قوانين و مقررات و يا اساسنامه مجاز به دريافت سود مي‌باشند، از شمول اين حکم مستثني هستند.

- بند (و) تبصره (۱۶) ـ به منظور تشويق توليدکنندگان و تسويه مطالبات بانک‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري چنانچه مشتريان بدهي معوق خود را که تا پايان سال ۱۳۹۶ سررسيد شده باشد از تاريخ سررسيد تا پايان شهريورماه ۱۳۹۷ تسويه کنند، بانک‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري مکلفند اصل و سود خود را مطابق قرارداد اوليه و بدون احتساب جريمه دريافت و تسويه کنند. بند (الف) تبصره (۲۰) ـ در اجراي بودجه‌ريزي مبتني بر عملکرد، تمامي‌دستگاه‌هاي اجرايي موضوع ماده (۵) قانون مديريت خدمات کشوري از جمله بانک‌ها و شرکت‌هاي دولتي، مکلفند در سال ۱۳۹۷ نسبت ‌به استقرار يا تکميل سامانه (سيستم) حسابداري قيمت ‌تمام‌شده اقدام کنند. شناسايي سه هزار شرکت صوري دستاورد ماليات بر ارزش افزوده است معاون سازمان مالياتي شناسايي بيش از سه هزار شرکت صوري و کاغذي را حاصل شفاف سازي ماليات بر ارزش افزوده دانست. محمد مسيحي با اشاره به اينکه ماليات ابزار تامين مالي دولت‌ها است، اجراي قانون و وصول ماليات را امري اجتناب ناپذير دانست و گفت: چالش‌هاي قانوني و اجرايي در قانون ماليات بر ارزش افزوده، کم و بيش در بيشتر کشورها ديده مي‌شود اما با اين حال اين نوع ماليات نوين به شيوه کنوني در ۱۶۰ کشور جهان اجرا مي‌شود. معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي با اشاره به پيوند ماليات بر ارزش افزوده با رکود در حوزه توليد، فرار رو به جلو عنوان کرد: اينکه مشکلات اقتصادي و به ويژه توليد را به حوزه ماليات بر ارزش افزوده مرتبط بدانيم حرفي غير کارشناسي و فرار رو به جلو از سوي برخي از دستگاه‌ها است که نتواستند در حوزه ماموريت خود موفق عمل نمايند. وي افزود: ماليات بر ارزش افزوده با وجود برخي مشکلات اجرايي و خلاءهاي قانوني نمي‌تواند دليل رکود اقتصادي و توليد باشد بلکه پديده‌هاي ناصوابي نظير قاچاق کالا، رانت توزيع، غير رقابتي بودن برخي کالاها و خدمات و ... شرايط توليد و اقتصاد کشور تاثيرگذار است. وي با بيان اينکه کارکرد شفاف سازي اين نوع ماليات به شدت در تعارض با پديده‌هاي ياد شده است، افزود: شناسايي بيش از سه هزار شرکت صوري و کاغذي که سيستم کلان اقتصادي کشور را دچار اخلال مي‌کند و در خدمت قاچاق کالا و رانت توزيع و غير رقابتي کردن اقتصاد بودند از مزيت‌هاي کارکرد شفاف سازي ماليات بر ارزش افزوده است. مسيحي تاکيد کرد: البته نظام مالياتي نيز بايد براي تسهيل در اجرا و کاهش اثرات ناصواب پديده‌هاي مذکور همکاري و تسهيلات بيشتري را براي موديان فراهم نمايد که اقدامات دو ساله اخير در همين راستا بوده است.

۸ درصد قاچاق از مناطق آزاد است

مديرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: طبق برآوردها ۸ درصد از قاچاق کالا مربوط به مناطق آزاد است.

به گزارش فارس، ابراهيم زارعي با بيان اينکه هر تخلفي در ساير مبادي به لحاظ قاچاق صورت بگيرد، امکان آن در 9 مبادي رسمي‌مناطق آزاد نيز وجود دارد، ولي تحليل و برآوردها از حجم قاچاق 7 تا 8 درصد از کل قاچاق 12.5 ميليارد دلاري در قالب مسافري است و اعمال معافيت 80 دلار کار را مشکل کرده است. وي با اشاره به زيرساخت‌هاي موردنياز براي مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصريح کرد: در دنيا 3500 منطقه آزاد در 130 کشور دنيا وجود دارد که حجم تجارت آنها بيش از 3 تريليون دلار است. اين کارشناس به موضوع افزايش مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: در کرمانشاه مي‌خواهيم منطقه آزاد جديد ايجاد کنيم، درحالي‌که همين الان دو منطقه ويژه وجود دارد،‌ بنابراين اگر آنها تقويت شوند همان کارکرد را خواهند داشت. زارعي به مغايرت‌هاي ايجاد مناطق جديد با قوانين بالادستي پرداخت و خاطرنشان کرد: آنچه در بند 11 سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي مبني بر توسعه عمل مناطق آزاد هست، ناظر به کيفي‌سازي بوده و نه توسعه کمي. همچنين با آمايش سرزميني اگر جايگاه و نقش آن تعيين نشده باشد، در تناقض است. وي‌ ادامه داد: طبق بند 17 سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي مبني بر افزايش درآمدهاي مالياتي مناطق آزاد جديد ماليات‌ها را کاهش مي‌دهند و نيز طبق قانون برنامه ششم مبني بر عدم ايجاد پست جديد سازماني در صورتي که اين مناطق تأسيس شوند، پست سازماني براي گمرک و مناطق آزاد نياز است.



بررسی تجارت نشان می‌دهد؛

تجارت- گروه اقتصاد کلان: اگر درآمدهاي مالياتي يکي از عوامل تاثيرگذار در توسعه اقتصادي هر کشوري است، به همان اندازه نيز مي‌تواند مانع بزرگي بر سر رشد اقتصادي شود. به عبارتي زماني مي‌توان به درآمدهاي مالياتي دلخوش بود که توازن يا توسعه نظام مالياتي با توسعه زيرساخت‌هاي اقتصادي و در چارچوب سياست‌گذاري‌هاي مناسب اقتصادي همگام باشد. شايد بتوان با قاطعيت گفت که در کشورهاي بزرگ جهاني اين موضوع محقق شده است. به عنوان مثال کشورهايي اروپاي غربي مثل آلمان نمونه بارز اين مسئله است. اما در اينجا؛ يعني در شمال خليج فارس، ايران کشوري با اقتصاد تک محصولي چند سالي است که همه تمرکز خود را بر توسعه نظام مالياتي گذاشته است. موضوعي که همواره در اين مدت مورد انتقاد کارشناسان اقتصادي قرار گرفته است. دولت‌هايي که بعد از جنگ در 30 ساله گذشته روي کارآمده‌اند، براي رهايي کشور از اقتصاد تک محصولي، توسعه نظام مالياتي را در دستور کار قرار داده‌اند. اما اين توسعه تنها بر گسترش پايه‌هاي مالياتي پايه‌گذاري شده است؛ به گونه‌اي‌که ناعدالتي در پايه‌هاي مالياتي آن به خوبي مشهود بوده و هست.

در اين مدت اقتصاد تک محصولي ايران در کنار سياست‌هاي از هم گسسته‌اي که متکي به سلايق بوده باعث گسترش اقتصاد زيرزميني، افزايش فرار مالياتي و رشد جريان سوداگري شده است. اين امر کارکرد ماليات را زير سوال برده است.

در کنار آن فشارهاي دولت‌ها براي افزايش ميزان درآمدهاي مالياتي؛ توليد کنندگان را در تنگنا قرار داده و همين امر آثار منفي بر درآمد کارگران بر جاي گذاشته است. به عنوان مثال دولت در بودجه سال ۹۷ درآمد، ۱۹۴ هزار ميليارد توماني را از محل ماليات، براي خود پيش‌بيني کرده است.

  • ماليات و افزايش هزينه‌هاي توليد

به گفته کارشناسان اين ميزان تعيين شده درآمد بيشتر از ظرفيت اقتصادي کشور بوده، لذا بار پرداخت عمده ماليات مدنظر دولت بر دوش کارگران و توليدکنندگان قرار گرفته است. عواقب اين مسئله اشتغال و امنيت شغلي کارگران و توليدکنندگان را به مخاطره انداخته است. به نظر مي‌رسد که ماليات وضع شده در اقتصاد به شدت گرفتار، نتيجه‌اي معکوس در پي خواهد داشت و ناعدالتي را بيشتر گسترش مي‌دهد. کارشناسان اعتقاد دارند که ماليات تنها يکي از نهاده‌هاي توليد است. طبق تعريف به هر چيزى که در فرآيند توليد به‌کار برده مى‌شود تا محصولى توليد شود، نهاده يا عامل توليد مى‌گويند. انرژي، مواد اوليه، تجهيزات از ديگر نهاده‌هاي توليد هستند که آن‌ها هم به اتفاق هزينه‌هاي سرسام‌آوري را به توليدکنندگان تحميل مي‌کنند. در چنين شرايطي که هزينه‌هاي عوامل توليد افزايش داشته و توليدکنندگان را هراسان کرده، دولت هم ماليات بيشتري از توليدکنندگان مطالبه مي‌کند. اين در شرايطي است که نهادهاي «غيرپاسخگو» و «قدرتمند» با اعمال نفوذ در دولت و در مجلس خود را از پرداخت ماليات معاف کرده‌اند و بار آن را مستقيم بر دوش شناسنامه‌دار‌ها (توليدکنندگان و صنوف) گذاشته‌اند.

  • ماليات و حضور برخي نهادهاي خاص

حسين راغفر، کارشناس اقتصادي گفته است:«عدم توسعه نظام مالياتي درکشور يکي از مهم‌ترين دليل حضور برخي از نهادهاي خاص در فعاليت‌هاي اقتصادي است. همين حضور اختلال‌هاي بزرگي در اقتصاد کشور ايجاد مي‌کند. درواقع کسي که فرار مالياتي دارد از اموال و منابع عمومي‌سرقت مي‌کند و اين درحالي است که اين منابع عمومي‌قرار است صرف هزينه‌هاي عمومي‌مانند آموزش، سلامت و زيرساخت‌هاي کشور شود که به صورت مستقيم در تسهيل سرمايه‌گذاري، افزايش توليد و اشتغالزايي نقش دارد. برهمين اساس کسي که ماليات نمي‌پردازد در قتلي که توسط بزهکاران درآينده انجام مي‌شود، مشارکت دارد». گسترش اقتصاد پنهان حسن سبحاني ديگر کارشناس اقتصادي نيز با بيان اينکه عدم توسعه نظام مالياتي موجب شده تا دولت‌ها تنها موجب گسترش اقتصاد پنهان شده است؛ چندي پيش در گفت‎وگو با روزنامه تجارت گفته بود: «عدم تحقق درآمدهاي مالياتي به موارد زيادي مثل هزينه‌هاي جاري دولت و تلاش دولت براي به بالاتر ديدن مقدار ماليات وصولي برمي‌گردد که در بسياري از موارد واقع بينانه نيست.هزينه‌هاي جاري دولت بسيار زياد است. پس دولت يا همان سازمان برنامه بيش از ظرفيت اقتصادي کشور ماليات وضع مي‌کند».

  • پايه‌هاي مالياتي

سبحاني با اين استدلال در حقيقت اين موضوع را به خوبي روشن کرده بود که دولت بدون آنکه بخواهد گامي‌براي توسعه اقتصادي تنها به فکر درآمد خود بوده و براي تامين آن ماليات را منبع درآمدي مناسبي دانسته است. وي گفته بود: «نکته بعدي درباره پايه‌هاي مالياتي است.پايه‌هاي مالياتي براي تحقق درآمدهاي مالياتي قابل گسترش است اما بايد به مقوله عدالت نيز در اين زمينه توجه شود. به طور مثال در بعضي موارد پايه مالياتي گسترش مي‌يابد اما عدالت مالياتي برقرار نمي‌شود. در ده سال گذشته مقوله‌اي تحت عنوان ماليات بر ارزش افزوده وضع شده که اين در حقيقت ماليات بر ارزش افزوده بر مصرف کننده هست چون مصرف کنننده ناگزير است کالايي را بخرد و تاوان آن را نيز بدهد».

  • توسعه زير ساخت‌هاي اقتصادي و ماليات

مهدي تقوي، کارشناس اقتصادي نيز گفته‌هاي حسن سبحاني را مورد تاکيد قرار داده و به خبرنگار روزنامه تجارت مي‌گويد:«براي رسيدن درآمد مالياتي متوازن بايد زيرساخت‌هاي اقتصادي در بخش‌هاي متفاوت ايجاد و تامين شود. به طور مثال دولت بايد سياست‌گذاري مناسبي در راستاي بهره‌وري نيروي انساني داشته باشد سخت افزارهاي مناسب در کنار برنامه‌ريزي توسعه‌اي براي رشد بخش‌هاي مختلف اقتصادي تهيه کند. در مجموع دولت‌ها بايد براي توسعه نظام مالياتي متوازن همراه با عدالت سياست‌هاي مناسب اقتصادي را اعمال کنند تا ايجاد و گسترش اقتصاد پنهان و به تبع آن فرار مالياتي جلوگيري شود».به گفته وي،« نبايد بار تورمي‌حاصل از کارکرد نامناسب اقتصادي با توسعه نامتوازن مالياتي بر سر توليد و مصرف کننده تحميل شود؛ به طوري که امنيت شغلي و اشتغالزايي در معرض تهديد قرار بگيرد». آنچه مشخص است، توسعه متوازن و عادلانه نظام مالياتي با توسعه پازل‌هاي اقتصادي محقق خواهد شد. آنچه اکنون در اقتصاد مشاهده مي‌شود، گسترش پايه‌هاي مالياتي نامتوازن است.