در شرايط فعلي دعواي سياسي معنا ندارد

يک فعال سياسي اصلاح طلب گفت: ما بايد حمايت از دولت را حفظ کنيم چراکه دولت به پشتوانه ملت است که مي‌تواند دستاوردهايي را براي کشور تامين کند و دستگاه‌هاي دولتي بايد در زمينه صرفه‌جويي اقتصادي تلاش کنند چراکه يکي از کارهايي که آمريکا و هم‌پيمانان آنها قصد انجامش را دارند اين است که مي‌خواهند دلارها را از کشور خارج کنند که در داخل با چالش رو به رو شويم اما دولت با حفظ منابع بايد تمامي‌راه‌هاي خروجي دلار را ببندد که آنها به مقصودشان نرسند. نجفقلي حبيبي در گفت‌وگو با ايلنا افزود: در اين شرايط دعواهاي سياسي معنا ندارد و دولت بايد بيش از همه مراقبت کند تا بتوانيم با کوشش و همراهي جريان‌ها و نهادها به اقتداري که نياز است، برسد.

وکلا براي برجام راه حل بينديشند

معاون حقوقي رئيس‌جمهور گفت:‌ در دوره هشت ساله وزارت علوم بيش از ۸۰ سال عمر آموزش عالي مرکز آموزشي داير شد که اکنون فارغ‌التحصيلان زيادي دارد و ما با معضل انبوه بودن دانش آموختگان حقوق مواجه هستيم.به گزارش ايلنا، لعيا جنيدي گفت: يکي از شرکاي برجام خارج شد و شما وکلا بايد به مشکل پيش آمده در برجام فکر کنيد و براي آن راه حل اعلام کنيد. تصميم مردم ايران هميشه اين بوده که مشکلات را خود حل کنند نتيجه تصميمات از برون را ديده‌ايم ديگري نمي‌تواند مشکلات ما را حل کند.وي افزود: هنوز نمي‌شود درباره خروج آمريکا از برجام موضع‌گيري کرد بايد ديد آيا مي‌توانند تحريم را اجرا کنند يا مجبور مي‌شوند تحريم‌ها را ناديده بگيرند.

مخالفان داخلي مثل نتانياهو خوشحالي نکنند

دبير شوراي عالي حوزه‌هاي علميه با بيان اين که مخالفان داخلي دولت نبايد مثل نتانياهو نخست وزير اسراييل، براي خروج آمريکا از برجام خوشحالي کنند، گفت: در شرايط فعلي حمله مخالفان داخلي دولت روحاني به شخص رئيس جمهور و ظريف وزير خارجه به بهانه برجام و خروج آمريکا، يک حرکت مخالف اسلام، مخالف رضاي پروردگار و مخالف نظر امام زمان(عج) هست.آيت ا... مرتضي مقتدايي در گفت‌و‌گو با ايلنا با بيان اينکه شرايط فعلي البته يک مشکلاتي فراهم خواهد کرد، اما رفع خواهد شد، گفت: کساني که مؤمن و مسلمان و معتقد به اسلام هستند، و نظام جمهوري اسلامي‌را قبول دارند، بايد در مقابل اين فشار‌ها و اين صدمات بايستند و صبر کنند.


آقاي سيف، گفتار درماني کافي است

نماينده تهران گفت: آقاي سيف گفتاردرماني کافي است براي موفقيت در اين جنگ اقتصادي بايد تعجيل کنيد، همچنين بايد به تعهدات خود عمل کنيد اما به عنوان نمونه با وجود اينکه به مطبوعاتي‌ها تعهد داده بوديد اما اکنون کاغذ کيلوي 2 هزار تومان، 4 هزار تومان به آن‌ها فروخته مي‌شود و در مقابل ذره‌اي به اين جامعه کمک نمي‌شود.به گزارش ايلنا، مصطفي کواکبيان در تذکري شفاهي با محکوميت اقدام نابخردانه ترامپ براي خروج از برجام، خطاب به وزير امور خارجه گفت: جهت رايزني با کشورهاي اروپايي نبايد به گفته‌هاي آن‌ها همچون متاسفيم، ما پايبند برجام مي‌مانيم و با خروج آمريکا از برجام مخالفيم و ... اکتفا کنند، در واقع کشورهايي همچون انگليس، آلمان و فرانسه بايد در عمل نشان دهند مفاد برجام را رعايت مي‌کنند و در مقابل تحريم‌ها عليه ايران مي‌ايستند.نماينده تهران افزود: اگر قرار است اين کشورها بگويند پايبند برجام هستند اما فقط پوسته‌اي از برجام بماند بهتر است هم اکنون از آن خارج شويم تا تکليفمان مشخص شود.کواکبيان تصريح کرد: بايد از تهديدها فرصتي بسازيم و با تکيه بر امکانات داخلي از انسجام ملي و حقوق ملت ايران در روابط سياسي دفاع کنيم.

ترامپ انسان بود پاي امضايش مي‌ايستاد

آيت ا... جوادي آملي با بيان اينکه ترامپ با اين کار خودش را افتضاح کرد، گفت: اينکه ايران پاي امضايش ايستاد نشانه شرف اوست ولي ما از اين به بعد هيچ حرمت و شخصيتي براي آمريکا و امضاهايشان قائل نيستيم.به گزارش ايسنا، آيت‌ا... العظمي‌جوادي آملي در پايان جلسه تفسير خود در مسجد اعظم، با اشاره به خروج آمريکا از برجام با بيان اينکه براي نظام اسلامي‌اين حوادث زياد پيش آمده و مهم نيست، ادامه داد: برخي دستورات قرآن، محلي و منطقه‌اي و برخي بين‌المللي است که از جمله دستورات بين‌المللي وفاداري به عهد و پيمان است.وي با اشاره به فرمايش امام حسين(ع) به دشمنانشان در روز عاشورا تاکيد کرد: آقاي ترامپ اگر کافري باش؛ تو به هيچ ديني پايبند نيستي ولي انسان که هستي و اگر انساني بايد پاي امضايت مي‌ايستادي.اين مفسر بيان کرد: اينکه ايران پاي امضايش ايستاد نشانه شرف اوست ولي ما از اين به بعد هيچ حرمت و شخصيتي براي آمريکا و امضاهايشان قائل نيستيم.وي تاکيد کرد: ظلم ظالم به خودش برمي‌گردد و ملت ايران مسير عظمت را خواهند پيمود.

ظريف و صالحي به مجلس مي‌روند

سخنگوي کميسيون امنيت ملي مجلس از حضور وزير خارجه و رئيس سازمان انرژي اتمي‌در جلسه هفته آينده اين کميسيون خبر داد.سيد حسين نقوي حسيني در گفت وگو با ايسنا افزود: يکشنبه آينده 23 ارديبهشت کميسيون امنيت ملي ميزبان وزير امور خارجه و همکارانش براي توضيح درباره برجام و آينده آن است.وي گفت که قرار است همان روز صالحي رئيس سازمان اتمي‌درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي‌ايران و آينده آن توضيح دهد.

جنگ اصلي جنگ اقتصادي است

يک عضو کميسيون اقتصادي مجلس گفت: جنگ نظامي، تير خلاص بر جسم مرده است؛ جنگ اصلي جنگ اقتصادي است.به گزارش ايسنا، معصومه آقاپور ضمن محکوميت آمريکا از خروج از برجام بيان کرد:‌ در ابتدا از طرف ملت ايران و همشهريان ترک زبانم از دکتر روحاني و هيات دولت و دکتر لاريجاني که مواضع ايران را صراحت و شفافيت در خصوص برجام اعلام کردند تشکر مي‌کنم.آقاپور بيان کرد: جنگ نظامي، تير خلاص بر جسم مرده است؛ جنگ اصلي جنگ اقتصادي است. در اين رابطه وحدت سه قوا به دور از جناح سياسي لازم است جانفشاني سپاه و ارتش و بسيج و نيروهاي نظامي‌را که پرچم داعش را سوزاندند و حامي‌امنيت ايران و ولايت بودند.

استقبال نظايمان از رفتار برجامي‌ترامپ

در پي خروج آمريکا از برجام، برخي مقامات نظامي‌کشورمان نسبت به اين اقدام واکنش نشان دادند.به گزارش ايسنا، سرلشکر محمد باقري رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح با بيان اينکه برجام از ابتدا مطلوب ملت ايران نبود گفت:با نظامي‌مواجهيم که حتي در امضاي خود در برجام پايدار نماند؛ برجام آن چيزي نبود که ما آن را بپسنديم اما براي اتمام حجت با جهان ايران با کرامت و بزرگواري برجام را پذيرفت. اما آن کشور استکباري به امضاي خود در برجام نيز پايدار نماند. سرلشکر سيد عبدالرحيم موسوي فرمانده کل ارتش نيز گفت: بزرگترين خسارت برجام مشروعيت بخشيدن و نشستن پشت ميز مذاکره با آمريکا بود. وي افزود: خدا را شکر که آمريکا از برجام خارج شد، اين طبيعت نظام سلطه است و براساس قرآن آنها تا آخر به دنبال دوري ما از اصول مان هستند.سرلشکر محمدعلي جعفري فرمانده سپاه نيز خروج شرورانه آمريکا را از برجام تبريک گفت و اظهار کرد: اين اتفاق جديدي نيست و تاثير تعيين کننده‌اي در هيچ حوزه‌اي که خلاف منافع ملي ما باشد، نخواهد داشت.

بي‌اطلاعي آمريکا از غني‌سازي ايران

نماينده تهران گفت: سازمان انرژي اتمي‌براي هرگونه تجديدنظر و بررسي مجدد توان هسته‌اي ما آما‌ده‌باش کامل است.به گزارش ايلنا، عليرضا رحيمي‌گفت: اقدامي‌که ترامپ انجام داد و اين بيانيه سراسر کذب و بي اساسي که در مقابل افکار عمومي‌اعلام کرد کاملا ناشيانه بود.وي تصريح کرد: ظاهرا آنها فراموش کرده‌اند که مکانيسم ماشه دو طرفه است و انگار از ظرفيت غني‌سازي ما هم بي اطلاع هستند.نماينده تهران ادامه داد: اگر جمهوري اسلامي‌غني سازي ۶/۳ را متعهد شده به دليل تعهد برجامي‌است و گرنه ظرفيت غني سازي کشور به لحاظ فني به ما اجازه تجديد نظر اساسي مي‌دهد.رحيمي‌گفت: هم اکنون هم سازمان انرژي اتمي‌براي هر گونه تجديد نظر و بررسي مجدد آماده باش کامل است.

آماده براي هرگونه پاسخگويي

وزير کشور اعلام کرد: خروج ترامپ از برجام قابل پيش‌بيني بود، براي تمام سناريوهاي احتمالي آمريکا از لحاظ سياسي و اقتصادي آماده بوديم.به گزارش ايلنا، عبدالرضا رحماني فضلي افزود: موضوع خروج آمريکا از برجام موضوعي است که از ماه‌ها پيش مطرح شده و در جلسات مختلف در حوزه‌هاي متفاوتي همچون اقتصادي و سياسي همه تصميمات با سناريوهاي مختلف درباره اين موضوع اتخاذ شده است.وي ادامه داد: صحبت‌هايي که رئيس‌جمهور داشت، تقريبا جمع بندي تمام تصميماتي است که طي اين مدت گرفته شده است. ما اگر عهدي داشتيم پاي آن مانديم و خواهيم ماند. آمريکا بدعهدي مي‌کند و نمي‌شود روي آن حساب کرد. ما خودمان را براي هرگونه پاسخگويي آماده کرده‌ايم. ان‌شاءا... با وحدت و انسجام و تلاش بيشتر و ديپلماسي قوي‌تر از اين شرايط عبور مي‌کنيم.رحماني فضلي درباره چگونگي رفتار اروپا درباره خروج ترامپ از برجام گفت: ما قبول داريم احساس مي‌شود که رفتار اروپايي‌ها همانند موضع‌گيري‌هايي است که درباره اين موضوع داشته‌اند.



رهبر معظم انقلاب تاکید کردند؛

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با اشاره به برخي حرف‌ها درباره ادامه‌دادن برجام با سه کشور اروپايي تصريح کردند: من به اين سه کشور هم اعتماد ندارم و مي‌گويم به اينها هم اعتماد نکنيد. اگر مي‌خواهيد قراردادي ببنديد، تضمين واقعي و عملي بگيريد والا فردا اين‌ها هم همان کار امروز آمريکا را به شيوه ديگري خواهند کرد.

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌به مناسبت هفته معلم در دانشگاه فرهنگيان حضور يافتند و در ديدار هزاران نفر از دانشجويان و معلمان، منزلت و جايگاه والاي معلمان را همچون معيشت آنان بسيار مهم و نيازمند توجه کامل خواندند و اجراي زمان‌بندي شده سند متقن و جامع تحول آموزش‌وپرورش را بسيار لازم و زمينه‌ساز نوسازي اين دستگاه عظيم و سرنوشت‌ساز برشمردند.

ايشان در سخنان مهمي‌درباره «امريکا» و «برجام» با اشاره به استمرار عزت و عظمت ملت ايران و بي‌نتيجه ماندن توطئه‌هاي دشمنان تأکيد کردند: بارها گفته بوديم «به امريکا اعتماد نکنيد»، اين هم نتيجه‌اش. درباره مذاکره با سه کشور اروپايي هم مي‌گوييم به اينها هم نبايد اعتماد کرد و براي هر قرارداد بايد تضمين‌هاي واقعي و عملي بگيريد وگرنه نمي‌شود به اين شکل حرکت را ادامه داد.

رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به حرفهاي سخيف و سبک ترامپ گفتند: اين شخص علاوه بر بيش از ده دروغ آشکار، ملت ايران و جمهوري اسلامي‌را هم تهديد کرد که بنده از طرف ملت ايران به او مي‌گويم «شما غلط مي‌کنيد».

ايشان مسئله امريکا را مسئله‌اي مهم، جدي و غير احساساتي بر شمردند و خاطرنشان کردند: دشمني مستمر، عميق و براندازانه آمريکايي‌ها، دشمني با اينجانب يا ديگر مسئولان کشور نيست بلکه خصومت با مجموعه نظام اسلامي‌و ملتي است که اين نظام را انتخاب کرده و در راه آن حرکت مي‌کند.

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي در همين زمينه افزودند: حتي در دولت اوباما که نامه مي‌نوشتند و حرفهايي مي‌زدند، در صدد براندازي بودند اما به دروغ مي‌گفتند هدفمان براندازي نظام اسلامي‌نيست.

رهبر انقلاب در بازخواني کوتاه روند منتهي به قرارداد برجام افزودند: وقتي مسئله هسته‌اي و تحريم‌ها شروع شد، برخي چهره‌هاي شناخته شده به اينجانب مي‌گفتند «چرا بر روي مسئله هسته‌اي مي‌ايستيد»، اين مسئله را کنار بگذاريد تا آمريکايي‌ها خباثت و دشمني نکنند.

ايشان افزودند: اين حرف البته از چند زاويه غلط بود؛ يکي اينکه انرژي هسته‌اي نياز واقعي کشور است و تا چند سال ديگر، ايران به ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌اي نياز دارد.

رهبر انقلاب اسلامي‌در همين زمينه خاطرنشان کردند: مي‌گوييد براي تأمين نياز خود به انرژي، «نفت» داريد اما مگر نفت، ابدي است؟ آيا وقتي نفت تمام شد تازه به دنبال امکانات هسته‌اي برويم؟ آيا نسل‌هاي آن روز ما را لعنت نمي‌کنند که چرا به موقع، سراغ انرژي هسته‌اي نرفتيد؟

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي افزودند: همان موقع به اين مسئولان مي‌گفتم «انرژي هسته‌اي بهانه است اگر اين را کوتاه بياييد آمريکايي‌ها بهانه ديگري مي‌گيرند» آنها مي‌گفتند «اينجوري نيست» اما حالا ديديد که همين‌جوري است و آنچه مي‌گفتيم تحقق يافت.

ايشان افزودند: مسئله هسته‌اي را به شکلي که مخالفان ايران مي‌خواستند قبول کرديم و زير بار رفتيم اما دشمني آمريکا و بهانه‌گيري آنها تمام نشد.

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با اشاره به بهانه‌هاي آمريکا درباره توان دفاعي و حضور منطقه‌اي ايران، تأکيد کردند: اگر فردا اعلام کنيد که ديگر موشک توليد نمي‌کنيم يا برد آنها را محدود مي‌کنيم اين مسئله تمام مي‌شود، اما حتماً يک بهانه و قضيه ديگر را مطرح مي‌کنند چرا که دعواي آنها با ما بنيادي است و آمريکا با اصل جمهوري اسلامي‌مخالف است.

ايشان علت اصلي اين خصومت شديد را پيروزي انقلاب اسلامي‌و تشکيل جمهوري اسلامي‌و کوتاه شدن دست آمريکايي‌ها از ايران دانستند و افزودند: آنها مي‌خواهند نظام را نابود و مجدداً بر ايرانِ داراي ذخاير مهم و موقعيت راهبردي حکم‌فرمايي کنند.

رهبر انقلاب اسلامي‌افزودند: آمريکايي‌ها نوکراني مي‌خواهند که مانند برخي حکام کشورهاي منطقه فقط اطاعت کنند اما جمهوري اسلامي‌عزت خود و ملت ايران را به رخ آنها مي‌کشد و اين عظمت و سرافرازي براي آنها قابل تحمل نيست.

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با اشاره به نامه‌اي که ترامپ چند روز قبل براي حکام کشورهاي خليج فارس فرستاده است، افزودند: رئيس‌جمهور آمريکا در نامه به اين کشورها دستور مي‌دهد که اين کارها را بکنيد و آن کارها را نکنيد، آنها مي‌خواهند با نظام اسلامي‌همين گونه رفتار کنند اما نمي‌توانند چرا که جمهوري اسلامي‌ذلت ملت و کشور را در دوران قاجار و پهلوي به عزت و استقلال و ايستادگي تبديل کرده و از منافع ملي خود کوتاه نمي‌آيد.

رهبر انقلاب اسلامي‌در ادامه سخنانشان رفتار زشت و سخيف ترامپ را قابل انتظار خواندند و با اشاره به استمرار خباثت همه مسئولان مختلف آمريکايي در همه سالهاي پس از انقلاب افزودند: کساني که آن خصومت‌ها را نسبت به ملت ايران انجام مي‌دادند، اکنون استخوانهايشان زير خاک است اما جمهوري اسلامي‌ايستاده است، اين آقا هم روزي بدنش زير خاک مي‌رود اما جمهوري اسلامي‌همچنان ايستاده و سرافراز خواهد بود.

بخش مهم ديگري ازسخنان امروز رهبر انقلاب اسلامي‌به «برجام» اختصاص داشت.

ايشان با يادآوري تذکرات مکرر و مکرر خود در جلسات خصوصي و عمومي‌به مسئولان درباره پرهيز از اعتماد به امريکا افزودند: به مسئولين گفتيم قبل از هرقرارداد از طرف مقابل تضمين‌هاي واقعي بگيريد و به حرف آنها اعتماد نکنيد.

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با يادآوري شروط خود براي پذيرش برجام از طرف ايران گفتند: يکي از اين شروط، تضمين کتبي و امضاي رئيس‌جمهور وقت امريکا مبني بر برداشته شدن تحريمها بود، البته مسئولان محترم تلاش کردند اما نتوانستند و نتيجه‌اش اين شد که بعد از دو سال و نيم عمل کردن ايران به همه تعهدات، رئيس‌جمهورآمريکا ضمن خروج از برجام، ملت ايران را تهديد هم مي‌کند!

رهبر انقلاب اسلامي‌در فراز بسيار مهم ديگري از سخنانشان به برخي حرفها درباره ادامه دادن برجام با سه کشور اروپايي اشاره کردند و افزودند: من به اين سه کشور هم اعتماد ندارم و مي‌گويم به اينها هم اعتماد نکنيد. اگر مي‌خواهيد قراردادي ببنديد، تضمين واقعي و عملي بگيريد والا فردا اين‌ها هم همان کار امروز آمريکا را به شيوه ديگري خواهند کرد.

ايشان خاطرنشان کردند: اينها گاهي در حال لبخند، خنجر را در سينه طرف مقابل فرو مي‌برند و با تعريف و تمجيد ظاهري و اين که ما مي‌دانيم شما قرارداد را به هم نمي‌زنيد، اهداف خود را دنبال مي‌کنند.

رهبر انقلاب اسلامي‌درباره کار با اروپايي‌ها افزودند: اين مسئله بسيار حساس است، اگر توانستيد تضمين قطعي و قابل اعتماد بگيريد که البته بسيار بعيد است، اشکالي ندارد و حرکت را ادامه دهيد، و گرنه نمي‌شود به اين شکل حرکت را ادامه داد.

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي، مسئولان کشور را در معرض آزموني بزرگ توصيف و تأکيد کردند: مسئولان در معرض «آزمون بزرگ» قرار دارند که آيا عزت و اقتدار اين ملت را حفظ خواهند کرد يا نه. بايد عزت و منافع ملت به معني واقعي کلمه تأمين شود.

ايشان افزودند: البته خوشبختانه مسئولان هم همين مسئله تأمين منافع را گفته‌اند اما براي تحقق اين هدف بايد با دقت، هوشياري و عاقلانه با اروپايي‌ها روبرو شد و به حرف مسئولان اروپايي اعتماد نکرد، چرا که صرف حرف زدن اعتبار ندارد و آنها در عالم ديپلماسي کاملاً بي‌اخلاق عمل مي‌کنند.

رهبر انقلاب اسلامي‌در بخش ديگري از سخنانشان، اين ديدار را به لحاظ حضور در جمع جامعه عظيم‌الشأن معلمان، يکي از شيرين‌ترين ديدارها توصيف کردند و با اشاره به جمله معروف امام خميني(ره) که معلمي‌«شغل انبياء» است، خاطرنشان کردند: متأسفانه هنوز جايگاه و منزلت معلم به صورت واقعي در جامعه تبيين نشده و در اذهان عمومي‌شکل نگرفته است که اين کار فقط با صحبت امکان‌پذير نيست بلکه نيازمند برنامه‌ريزي و کارهاي هنري در ابعاد مختلف است.

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه تعليم و تربيت عمومي‌بايد در جهت برخورداري از عدالت و تربيت انسان‌هايي عدالت‌پرور، عدالت‌ساز و عدالتخواه باشد، افزودند: جهت‌گيري و اهداف آموزش‌وپرورش در دوران ۱۲ ساله تحصيل بايد بگونه‌اي باشد که دانش آموز، جايگاه خود را در کاروان حرکت به سمت پيشرفت، بيايد و با احساس مسئوليت و با روحيه آزادانديشي، راستگو، بلندهمت، شجاع، فداکار، پاکدامن و پرهيزکار، تربيت و تحويل جامعه شود.

رهبر انقلاب اسلامي، عرصه تربيت جوانان والا و با انگيزه و با همت را عرصه يک جنگ بزرگ و واقعي دانستند و گفتند: برخي مي‌خواهند لالايي بخوانند تا ما خوابمان ببرد و متوجه اين جنگ نشويم، درحالي‌که جريان مقابل نظام اسلامي‌به‌شدت تلاش دارد از راههاي مختلف مانع تربيت نسل جوان با چنين خصوصياتي شود.

ايشان با اشاره به وجود الگوهاي برجسته و فراوان در جامعه، خاطرنشان کردند: ما براي تربيت نسل جوان منطبق بر اهداف و آرمان‌ها و جهت‌گيري‌هاي نظام اسلامي‌دچار فقر الگو نيستيم که سراغ فلان شخصيت تاريخي بيگانه برويم، بلکه الگوهاي بزرگي همچون شهداي هسته‌اي، شهيد چمران، شهيد آويني و شهيد حججي داريم که با احساس مسئوليت و با قدرت و عزت و براي افتخار و سربلندي ملت، در مقابل دشمن ايستادند. رهبر انقلاب اسلامي‌در ادامه با تأکيد بر لزوم تعليم «علم نافع» در آموزش‌وپرورش، گفتند: نبايد نگرش به آموزش‌وپرورش همانند نگرش به ديگر دستگاهها و ادارات باشد زيرا اين مجموعه، فرصت کم‌نظير و ۱۲ ساله براي انتقال صحيح و جامع آرمانهاي انقلابي و ملي و نهادينه‌کردن هويت ملي در کودکان و نوجوانان در اختيار دارد. ايشان افزودند: آموزش‌وپرورش براي رسيدن به اهداف والاي خود نيازمند نوسازي است و اين نوسازي با تحقق سند تحول آموزش‌وپرورش، امکانپذير است.

رهبر انقلاب اسلامي، تحقق سند تحول را از واجب‌ترين کارها برشمردند و گفتند: به‌رغم اقدامات انجام‌گرفته اما گزارشها نشان مي‌دهد، تا کنون فقط کمتر از ۱۰ درصد از سند تحول آموزش‌وپرورش تحقق يافته است.

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي تأکيد کردند: مطالبه اصلي من از آموزش و پروش اين است که براي تحقق سند تحول، زمانبندي دقيقي معين و اين سند اجرا شود.

ايشان يکي ديگر از کارهاي ضروري براي تحقق سند تحول آموزش‌وپرورش را آشنايي بدنه آموزش‌وپرورش با اين سند دانستند و در خصوص معاونت پرورشي نيز گفتند: من بارها بر موضوع معاونت پرورشي تأکيد کرده‌ام و انتظار اين است وزير محترم که فردي با انگيزه و با نشاط هستند، اين موضوع را به‌طور جدي پيگيري کنند.

يکي ديگر از نکاتي که رهبر انقلاب اسلامي‌مورد تأکيد قرار دادند، توجه همه‌جانبه و کاملاً حرفه‌اي و بدون تبعيض به موضوع تيزهوشان و مدارس سمپاد بود.

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي در ادامه در خصوص سند ۲۰۳۰ نيز گفتند: من سال گذشته، رسماً و علناً و با قاطعيت، اجراي اين سند انحرافي را منع کردم که با استقبال مسئولان هم مواجه شد اما شنيده‌ام در بخش‌هاي مختلف، برخي مفاد سند ۲۰۳۰ در حال اجرا است که اين به معناي قراردادن مهم‌ترين مسئله کشور، در اختيار بيگانگان است.

ايشان افزودند: معني ندارد کشوري همچون ايران با اين سابقه و فرهنگ و با اين نظام مقتدر، برنامه‌هاي آموزشي و تربيتي خود را از ديگران بگيرد.

رهبر انقلاب اسلامي‌همچنين به موضوع دانشگاه فرهنگيان و دانشگاههاي تربيت معلم پرداختند و گفتند: دانشگاههاي تربيت معلم بايد از نظر کيفي و کمي‌توسعه يابند زيرا تا چند سال آينده تعداد زيادي از معلمان بازنشسته مي‌شوند و کشور با بحران کمبود معلم مواجه خواهد شد. حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه «معلمي» يک حرفه هنري و تخصصي است و نياز به آموزش دارد، خاطرنشان کردند: متأسفانه در خصوص دانشگاه فرهنگيان و دانشگاههاي تربيت معلم کوتاهي شده است و اين دانشگاهها از لحاظ استاد، بودجه و فضاي آموزشي دچار کمبودهاي جدي هستند.

ايشان از وزارت علوم، سازمان مديريت و سازمان امور استخدامي‌خواستند با همکاري وزارت آموزش‌وپرورش اين مشکلات را برطرف کنند و سهميه جذب اعضاي هيأت علمي‌اين دانشگاهها را افزايش دهند.

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي در خصوص جذب اساتيد براي دانشگاههاي فرهنگيان تأکيد کردند: اساتيد اين دانشگاهها بايد از لحاظ خصوصيات فکري و از لحاظ علمي‌و تدين و روحيه انقلابي، جزو شاخص‌ترين‌ها و منطبق با معيارهاي سند تحول باشند.ايشان با تأکيد بر اينکه هسته‌هاي گزينش در رعايت اين معيارها نبايد هيچ گونه مسامحه‌اي انجام دهند، اساتيد و دانشجويان دانشگاههاي تربيت معلم را به انس با آثار شهيد مطهري توصيه کردند.

رهبر انقلاب در پايان سخنانشان، آينده کشور را روشن و متعلق به ملت بويژه جوانان عزيز اين سرزمين دانستند وتأکيد کردند: آينده ايران ما، بدون ترديد به مراتب بهتر از امروز خواهد بود.



رئیس مجلس در نطق خود تاکید کرد؛

کورش شرفشاهي: از هنگامي‌که ترامپ اعلام کرد آمريکا از برجام خارج مي‌شود، واکنشهاي بسياري نسبت به اين مساله رخ داد که يکي از جدي‌ترين آنها، در صحن علني مجلس شوراي اسلامي‌صورت گرفت. بعد از قرائت گزارش دستور مجلس و تلاوت قران و قبل از آغاز نطق رييس مجلس، تعدادي از نمايندگان با حضور در جايگاه هيات رييسه شعار مرگ بر آمريکا را فرياد زدند.در اين حين حجت‌الاسلام ذوالنور عضو فراکسيون نمايندگان ولايي به همراه تعدادي ديگر از نمايندگان با فرياد مرگ بر آمريکا پرچم اين کشور و برجام را آتش زدند. آنها فرياد مي‌زدند برجام را آتش زديد ما هم پرچم شما را آتش مي‌زنيم و مجددا فرياد مرگ بر آمريکا را سر دادند. بعد از آن لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي‌خطاب به کوهکن يکي از کساني که در حال آتش زدن پرچم آمريکا بود، گفت مراقب باشيد مجلس را آتش نزنيد.

  • زبان زور کارسازتر است

پس از آن علي لاريجاني در نطق خود گفت: شب گذشته همگان سخنان سخيف رئيس‌جمهور آمريکا را مشاهده کرديد. بيش از يک سال است که اين شوي ديپلماتيک را اجرا مي‌کند. يک روز در حضور رهبران کشورهاي دنيا در سازمان ملل اعلام مي‌کند ملت کره شمالي را نابود مي‌کنم و رئيس کره شمالي را بارها به تمسخر مي‌کشد. اما يک روز همه حرف‌هاي خود را فراموش کرده و مي‌گويد فرد محترمي‌است و با او مذاکره مي‌کند. يک روز اتحاديه اروپا را در خصوص تعرفه محصولات تهديد مي‌کند يک روز ديگر اعلام مي‌کند در خصوص همپينانان اجرا نمي‌کند.وي افزود: ترامپ يک روز اعلام مي‌کند از سوريه خارج مي‌شود. به زودي، به زودي. روز بعد مناطقي در سوريه را بمباران مي‌کند. شب گذشته اعلام مي‌کند همه بدانند به حرفم عمل مي‌کنم. آقاي ترامپ فکر مي‌کند تاريخ کشورها و اذهان ملت‌ها مطابق ذهن فراموش کار او دچار نسيان است. اين حوادث نشان مي‌دهد ملت آمريکا گرفتار فردي خودشيفته و ناشي در سياست شده است. آيا اقدامات براي کشوري که مدعي مديريت جهان است، سرشکستگي ‌آور نيست که حتي همپيمانان آن تلاش مي‌کنند او را از اقدامات احمقانه بازدارند و وي را کنترل کنند.لاريجاني گفت: آقاي ترامپ ذوق زده است که در قبال اقدامات شرارت آميز برخي کشورهاي کوته‌فکر منطقه اخاذي مي‌کند. آيا اين شأن افتخار آميزي است که نقش دزدان سر گردنه و آلت دست تعدادي مسئولان رذل منطقه يعني رژيم صهيونيستي را پيدا کرده و تمام هم و غم خود را معطوف آن مي‌کند که آنچه رئيس‌جمهور قبلي آمريکا ايجاد کرده تخريب کند.وي افزود: بايد به اين واقعيت هم اشاره کنيم که با توجه به نوع رفتار سالهاي دور اروپا چندان به ادعاي اوليه آنها در پابرجا نگهداشتن توافق هسته‌اي نمي‌توان اطمينان داشت. اما براي چند هفته ارزش آزمون ديگر را دارد که براي همگان اتمام حجت شود که ايران همه راه‌هاي حل و فصل سياسي و مسالمت آميز را طي کرده است. اين مقطع روزنه‌اي است که اروپا نشان دهد وزن لازم براي حل و فصل مسائل بين‌المللي را دارد يا نه. وي اضافه کرد: به نظر مي‌رسد آقاي ترامپ از کفايت عقلاني براي حل و فصل مسائل برخوردار نيست و زبان زور براي چنين فردي کارسازتر است. تا نتيجه خصلت‌هاي مغرورانه خود را دريافت کند. اگر اروپا و کشورهاي مهم مانند روسيه و چين اين خلاء بين‌المللي را پر کنند شايد راهي براي ادامه مسير باشد. در غير اين صورت جمهوري اسلامي‌ايران با اقدامات هسته‌اي خود ايشان را سرعقل مي‌آورد و اين را بدانند در چنين شرايطي ايران هيچ تعهدي ندارد که در جايگاه گذشته خود در مسئله هسته‌اي قرار گيرد.رئيس مجلس ادامه داد: با تمام اين اوصاف که بيان شد لازم است سازمان انرژي اتمي‌آمادگي تام براي از سرگيري تمامي‌ابعاد فعاليت هسته‌اي را داشته باشد و بعد از نتايج مذاکرات وزارت خارجه با اروپا طبق قانون اقدام متقابل اقدامات خود را شکل دهد. از طرفي ضرورت دارد ملت ايران و تمام جريان‌هاي سياسي در اين مسير هم صدا باشند و وفاق و همدلي و يد واحده بودن خود را به اينگونه اقدامات سبکسرانه نشان دهند. شايد برخي اختلافات جزئي و حاشيه سازي‌ها و برخي اقدامات رسانه‌اي ناپخته در کشور نيز اين موجودات سطحي را در آمريکا به وسوسه انداخته است. از گذشته درس بگيريم و نشان دهيم ملت ايران با همه اختلاف نظرها در مقابل دشمن حريص و طمعکار و بي اخلاق يک صدا و پشتيبان يکديگر است و لازم است متناسب با شرايط سازوکارهاي تصميم‌گيري براي ايجاد فضاي آرام در کشور فراهم کنيم که در اين زمينه تدابير لازم انديشيده شده است.

  • بيانيه نمايندگان در محکوميت آمريکا

همچنين نمايندگان مجلس با انتشار بيانيه‌اي از دولت خواستند تا ماده ۳ قانون اقدام متقابل و متناسب در اجراي برجام را در واکنش به رفتار شب گذشته ترامپ اجرايي کند. در بخشي از اين بيانيه که به امضاي تمام نمايندگان رسيد، آمده است: رييس‌جمهور گستاخ و هتاک آمريکا برخلاف قواعد بين‌المللي از برجام خارج شد و نشان داد دولت آمريکا، رژيم صهيونيستي، برخي مرتجعين عرب و منافقين در يک جبهه عليه ملت ايران قرار دارند. جمهوري اسلامي‌ايران همواره ضمن تأکيد بر صيانت از حقوق هسته‌اي خود، بر عنصر ديپلماسي و تعامل با دنيا تأکيد کرده و در اين عرصه يکبار ديگر حقانيت ملت ايران و امام راحل عظيم‌ الشأن و رهبر فرزانه انقلاب ما اثبات شد که آمريکا قابل اعتماد نيست.در بخش ديگري آمده است: آن روز که به ناحق پرونده هسته‌اي ما را به شوراي امنيت بردند و تلاش کردند تا ايران را در اين مسير منزوي کنند، موفقيتي حاصل نکرده‌اند تا چه رسد به امروز که همه عقلاي دنيا و بسياري از کشورهاي دنيا و حتي همپيمانان سنتي آمريکا، مسير ترامپ را غلط مي‌دانند و ملت ما نيز يکبار ديگر همانند دوران دفاع مقدس خواهند گفت آمريکا هيچ غلطي نمي‌تواند بکند. اين فرصت گشوده شده پيش‌روي ما براي استفاده از ظرفيت‌ها و مقررات داخلي است که بايد همه اين فرصت را با وحدت و همدلي مغتنم شماريم.