افزايش ۲ درصدي قيمت نفت

در پي خروج آمريکا از برجام قيمت نفت ۲ درصد افزايش يافت و هر بشکه نفت برنت درياي شمال بيش از ۷۶ دلار در هر بشکه معامله شد.

به نقل از رويترز، در پي خروج آمريکا از توافق هسته‌اي با ايران قيمت نفت در بازارهاي جهاني بيش از 2 درصد افزايش يافت و به بالاترين رقم در سه سال و نيم گذشته رسيد. با خروج آمريکا از برجام احتمال درگيري در منطقه غرب آسيا را افزايش داده است. بخش مهمي‌از نفت مورد نياز جهان از اين منطقه تامين مي‌شود.

قيمت هر بشکه نفت سبک آمريکا با افزايش 1.53 دلاري به 70.59 دلار رسيده است. قيمت نفت برنت درياي شمال نيز به 76.64 دلار در هر بشکه رسيد.

اميدواريم جيره‌بندي آب نداشته باشيم
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: اميدواريم امسال تابستان جيره بندي آب نداشته باشيم و کار به آنجا نکشد که مجبور به جيره‌بندي آب شويم.

عباس سروش در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه سياست وزارت نيرو اين است که با کنترل و تنظيم فشار روند تامين آب مشترکان را مديريت کند، گفت:اميدواريم با همکاري مشترکان تابستان امسال را بدون مشکل پشت سر بگذاريم. وي با اشاره به استان‌هايي که امسال بيشتر دچار بحران آب خواهند بود، عنوان کرد: استان‌هاي شرقي همچون سيستان و بلوچستان، يزد، کرمان، فارس، زاهدان، خراسان جنوبي و هرمزگان به لحاظ منابع آب وضعيت بدتري نسبت ساير استان‌ها خواهند داشت. براي زاينده رود کارگروه خاصي تشکيل شده که هدف آن ابتدا تامين آب شرب است.

جذب 2 هزار نيروي جديد در وزارت نيرو
معاون تحقيقات و منابع انساني وزير نيرو گفت: با توجه به نيازهاي استخدامي‌اعلام شده توسط شرکتهاي وابسته (غيردولتي)، زيرمجموعه توانير و آب و فاضلاب، وزارت نيرو در نظر دارد با برنامه‌ريزي لازم نسبت به برگزاري آزمون مربوطه حداکثر تا پايان مهرماه سال جاري به منظور جذب حدود دو هزار نفر در شرکتهاي مذکور اقدام نمايد. علي‌اکبر مهاجري در گفتگو با پاون، به نحوه محاسبه حقوق پرسنل شرکت‌هاي برق منطقه‌اي پرداخت و افزود: با توجه به اينکه شرکت‌هاي وزارت نيرو به دو بخش دولتي و غيردولتي تقسيم مي‌شوند بدين منظور حقوق و مزايا بخش غيردولتي تابع مصوبات شوراي‌عالي کار است.وي گفت: براي اولين بار در کشور انتخاب مدير روابط عمومي‌وزارت نيرو از طريق فراخوان عمومي‌انجام گرفت.


صرفه‌جويي ۱۰ ميليارد کيلووات ساعت برق با کاهش تلفات انرژي

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي گفت: با اقدامات صورت گرفته در بخش توزيع، توانستيم در سال گذشته تلفات برق را از ۱۵ درصد به ۱۰.۷ درصد کاهش دهيم و اين مساله موجب شد تا سالانه ۱۰ ميليارد کيلووات ساعت صرفه جويي انرژي صورت گيرد. به نقل از ايسنا، همايون حائري در بيست و سومين کنفرانس ملي شبکه‌هاي توزيع نيروي برق با اشاره به اقدامات بخش توزيع در سال گذشته اظهار کرد: مدرن کردن شبکه‌هاي توزيع يکي از اقدامات بسيار شاخصي بود که با کمک بخش خصوصي و دانشگاهيان در حوزه توزيع انجام شد. اما بايد به اين مسئله توجه کرد که تکنولوژي مسئله‌اي است که بايد مورد پايش و ارزيابي قرار گيرد. به گفته وي، حمايت از ساخت داخل و خودکفايي بيشتر در بخش توزيع از ديگر مسائلي بودکه طي سال گذشته شاهد آن بوديم و اميدواريم تا با انجام اين اقدامات بتوانيم تعهد خودمان را براي ارائه خدمات کمي‌و کيفي به مردم افزايش دهيم.

واگذاري عمليات سوخت‌گيري هواپيمايي به بخش خصوصي

شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران در نظر دارد در آينده نزديک عمليات سوخت‌رساني هواپيمايي را به بخش خصوصي واگذار کند.

به نقل از وزارت نفت، محمد فرازمند، مديرعمليات شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران در اين باره گفت: کل فرودگاه‌هاي کشور و عمليات سوخت‌رساني به آنها به هفت خوشه تقسيم شده است. وي با تاکيد بر اين‌که عمليات سوختگيري هواپيما داراي حساسيت زيادي است، تصريح کرد: از سويي کيفيت سوخت هواپيماها بسيار مهم است و از ديگر سو اين اقدام به سرمايه زيادي نياز دارد. مديرعمليات شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي تشريح کرد: خوشه‌هاي تقسيم شده و نوع عمليات به صورت آگهي و دعوتنامه به شرکت‌هايي که در اين زمينه توانمند هستند اعلام شد و تعدادي شرکت نيز آمادگي خود را عنوان کرده‌اند. وي تعداد شرکت‌هاي معتبري را که تاييد صلاحيت شده‌اند ۱۲ مورد اعلام کرد و افزود: پس از بررسي و انجام مراحل نهايي، مناقصه‌اي برگزار و شرکت‌هاي برنده انتخاب خواهد شد.

آمادگي ژاپني‌ها براي همکاري در زمينه واگذاري لايسنس‌هاي پتروشيمي

هدف عمده حضور ژاپن در قالب يک پاويون معرفي فرصت‌هاي همکاري با شرکت‌هاي ايراني در زمينه واگذاري لايسنس فناوري به ويژه در حوزه پتروشيمي و صنايع شيميايي است. کنيچي سايتو (Kenichi Saito)، مدير ارشد اجرايي شرکت آي‌اس‌سي (ISC) و رئيس پاويون ژاپن، در گفت‌وگو با شانا هدف عمده از حضور ژاپن در قالب يک پاويون را معرفي فرصت‌هاي همکاري با شرکت‌هاي ايراني در زمينه واگذاري لايسنس فناوري به‌ويژه در صنايع پتروشيمي‌و صنايع شيميايي دانست. سايتو افزود: هم‌اکنون نيز گفت‌وگوهايي انجام شده و شرکت‌هايي مانند ميتسوبيشي کميکال براي امضاي تفاهم‌نامه همکاري با شرکت‌‌هاي مطرح ايراني اقدام کرده‌اند. البته در حال حاضر نمي‌توانيم جزئيات بيشتري از اين يادداشت‌هاي تفاهم ارائه کنيم. مدير ارشد اجرايي شرکت آي‌اس‌سي همچنين يادآورد شد: در صورت امضا شدن هرگونه قراردادي در آينده، ارائه برنامه‌هاي آموزشي به کارکنان ايراني و انتقال فناوري بخشي از برنامه همکاري ما با ايران خواهد بود.



عضو کميسيون انرژي مجلس در گفتگو با «تجارت» با اشاره به خروج آمريکا از برجام پيش‌بيني کرد؛

گروه انرژی- مجتبی آزادیان: هدايت‌ا... خادمي‌عضو کميسيون انرژي مجلس و نماينده مردم ايذه و باغملک در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص خروج آمريکا از برجام و سرنوشت قراردادهاي نفتي پسابرجامي‌اظهار داشت: زماني که آمريکا از برجام خارج شد، خيلي ساده انگارانه است اگر فکر کنيم برجامي‌وجود خواهد داشت، ما تاسيسات خودمان را مطابق برجام تعطيل کرديم و در کل اقداماتي انجام داديم که نمي‌بايستي مي‌کرديم. آن زمان خيلي با دستپاچگي و خوشحالي اين کار را انجام داديم و توجهي به تضامين نداشتيم و بدون تضمين همه کار کرديم.

وي افزود: اروپا بدون اجازه آمريکا نفس هم نمي‌کشد، هر جا که آمريکا به آنها اجازه دهد، مي‌توانند با ما همکاري کنند و در جاهايي که به آنها اجازه داده نمي‌شود، بدون هيچ بحثي، کنار مي‌کشند. بنابراين وقتي آمريکا از برجام بيرون رفت، يعني برجام رسما پايان يافت و لغو شد و ما به روال پيش از برجام برگشتيم. عضو کميسيون انرژي مجلس ادامه داد: اينکه اروپايي‌ها گفته‌اند که ما در برجام مي‌مانيم به نظرم تنها راهکاري است که از قبل بين آنها و آمريکا پيش‌بيني شده تا تقسيم کار داشته باشند و ما را در يک حالت تعليق نگاه دارند و ما را به اين امر عادت دهند که در همه مواردي که انها مي‌خواهند از جمله موشک‌هاي بالستيک با آنها بعدا پاي ميز مذاکره بنشينيم.

خادمي‌در مورد بحث خروج احتمالي توتال از قرارداد با ايران در پي لغو برجام از سوي آمريکا نيز گفت: توتال چندين سال است که ما را سر کار گذاشته تنها اقدامي‌که کرده اين است که اطلاعات مرزي‌ترين فاز پارس جنوبي را از ما گرفت، يعني فازي که امکان مهاجرت گاز در آن بسيار بالاست و در نهايت با قطر شريک شد. همانطور که گفتم اروپايي‌ها و مثال بارز آن توتال کاملا مطابق ميل امريکا عمل خواهند کرد و به همين دليل به نظرم امکان ندارد توتال با ايران ادامه دهد.

وي در پايان گفت: چند وقت پيش به آقاي زنگنه نامه‌اي نوشتم و از ايشان خواستم در خصوص پيشرفت پروژه توتال توضيحات دهند و نمايندگان کميسيون انرژي بازديدي از روند پيشرفت پروژه توتال داشته باشند؛ اما کاملا مشخص بود که اتفاقي رخ نداده است و توتال تنها در پي جمع اوري اطلاعات ما در اين فاز بسيار مهم و حساس بوده و هنوز هم هست.

  • تاکنون سيگنالي از توتال براي خروج از پارس‌جنوبي نداشته‌ايم

در همين زمينه مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به خروج آمريکا از برجام و احتمال کنار رفتن توتال از فاز ١١ پارس جنوبي گفت: تمهيدات لازم در اين زمينه انديشيده شده است. محمد مشکين فام گفت: نه تنها براي فاز ١١ بلکه براي همه امور گزينه‌هاي ديگري پيش بيني شده است و توتال به هر دليلي نتواند ادامه دهد توسعه فاز ١١ ادامه خواهد يافت.

وي افزود: اگر توتال در ايران ماند با آنها همکاري‌مان را ادامه خواهيم داد و در غير اين صورت شرکت چيني کار را بر عهده خواهد گرفت و در غير اينصورت شرکت پتروپارس کار را برعهده مي‌گيرد. مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بيان اينکه توسعه فاز ١١ پارس جنوبي در دو بخش خواهد بود، افزود: بخش اول توليد طبيعي گاز از مخزن است که در اين بخش نگراني نداريم و شرکت پتروپارس قبلا اين عمليات را در فازهاي ١٩و١٢ انجام داده است.

مشکين فام ادامه داد: فاز دوم کار، تقويت فشار است که قرار بود توسط توتال انجام و الگويي براي ساير فازها شود. فقط در اين زمينه ممکن است مشکل ايجاد شود.

  • تاکنون سيگنالي از توتال مبني بر خروج از فاز ۱۱ نداشتيم

مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه با بيان اينکه توتال تاکنون ۹۰ ميليون دلار در فاز ۱۱ پارس جنوبي هزينه کرده است و عمليات طراحي، برگزاري مناقصه و مطالعات را انجام داده است، گفت: وضعيت توتال در سال ۲۰۱۸ با سال ۲۰۰۶ متفاوت است. در سال ۲۰۰۶ که توتال به ايران آمد، قرار بود پارس ال ان جي را احداث کند اما در حال حاضر مي‌خواهد گاز شبکه توليد کند.

مشکين فام با بيان اينکه تاکنون هيچ سيگنالي از سوي توتال مبني بر خروج از فاز ۱۱ نداشته‌ايم، اظهار کرد: در اين نمايشگاه با نماينده توتال صحبت کردم. آنها در مورد مسائل ريز فني و مناقصات بحث مي‌کنند. اگر شرکتي نخواهد کار کند، وارد جزئيات نمي‌شود. اين موضوع نشان مي‌دهد آنها در اين قضيه جدي هستند.

وي ادامه داد: در مورد فازهاي ديگر بايد گفت ما هر تجهيزاتي که نياز داشته‌ايم، تاکنون وارد کرديم. از سوي ديگر سازنده‌هاي داخلي خلاقيت دارند و با توجه به اينکه در شرايط تحريم، عملکرد بهتر مي‌شود، نگراني نخواهيم داشت. البته به طور کلي در حال حاضر زود است که بخواهيم در مورد توتال صحبت کنيم.

  • آمريکا با توليدکنندگان نفتي براي افزايش توليد مذاکره کرده است

در همين زمينه «استيو منوچين» وزير خزانه داري (دارايي) آمريکا گفت کشورش با شرکت‌هاي بزرگ توليد کننده نفت درباره راه‌هاي افزايش عرضه نفت و جبران هرگونه تاثير احتمالي اعمال دوباره تحريم‌هاي ايران مذاکره کرده است.

روزنامه انگليسي فايننشال تايمز در گزارشي با اعلام اين خبر افزود: منوچين در گفتگو با خبرنگاران در واشنگتن دي سي با بيان اينکه تلاش‌هايي براي کاهش خطرات احتمالي ناشي از کاهش صادرات نفت ايران صورت مي‌گيرد، افزود: مذاکرات متعددي با طرف‌هايي مختلف درباره گروه‌هايي مختلف داشته‌ايم که علاقه دارند براي جبران اين مساله عرضه نفت خود را افزايش دهند. وزير خزانه داري آمريکا گفت، انتظار ندارد قيمت نفت بالاتر برود و اين تاثير تا حدي در قيمت‌هاي کنوني بازار نفت وجود داشته است. منوچين از اشاره به نام کشورهاي مذاکره کننده با آمريکا درباره افزايش احتمالي توليد نفت خود خودداري کرد اما عربستان داراي ظرفيت افزايش توليد و از حاميان اصلي خروج آمريکا از توافق هسته‌اي بوده است. وي مدعي شد: ما به دنبال اطمينان دادن درباره توازن در عرضه و تقاضا هستيم. بخشي از پيشنهاد تمديد زماني قبل از اجرايي شدن تحريم‌ها اجازه به ديگر توليد کنندگان نفتي براي تقويت توليد خود است.

  • تحريم‌هاي جديد صادرات نفت ايران را مختل نمي‌کند

همچنين نشريه آمريکايي فارن پاليسي در گزارشي نوشت: با خروج آمريکا از برجام دونالد ترامپ اعلام کرد که تحريم‌هاي تازه اقتصادي بويژه در زمينه صنعت نفت، منتظر ايران خواهد بود اما بعيد است اين تحريم‌ها به فلج شدن بازار نفت ايران شبيه آنچه سال 2012 رخ داد منجر شود.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، کيت جانسون خبرنگار اين نشريه در گزارشي با عنوان تحريم‌هاي جديد آمريکا، احتمالا تغييري در بازار نفت ايران ايجاد نخواهد کرد، افزود: ترامپ از برجام خارج شد اما مشتريان آسيايي ايران همچنان به خريد نفت خام ايران ادامه خواهند داد.



نخستين قرارداد انتقال تکنولوژي ساخت کمپرسورهاي گاز بين ايران و شرکت اتريشي LMF امضا شد.

شهرام الوندي مديرعامل شرکت تاپکو که طرف ايراني اين قرارداد است، با اشاره به فعاليت ۱۰ ساله اين شرکت در صنعت نفت گفت: فعاليت اين شرکت ابتدا در زمينه تعميرات و خدمات بود و در حال حاضر در زمينه توليد و دانش فني تجهيزات فعاليت مي‌کند. وي با بيان اينکه شرکت LMF اتريش بنيانگذار کمپرسورها در دنياست، افزود: بعد از مذاکراتي که با اين شرکت داشتيم، از دو سال قبل قراردادي امضا کرديم و توليد در کشور آغاز شد. مديرعامل شرکت تاپکو با بيان اينکه توليد تجهيزات دوار به دو بخش توليد انبوه و توليد بر اساس سفارش مشتري تقسيم مي‌شود، توضيح داد: کمپرسورهايي که در صنعت نفت و گاز کشور اهميت دارند، بر اساس توليد سفارشي توليد مي‌شوند. الوندي با تاکيد بر اينکه انتقال تکنولوژي يک فرآيند زمان‌بر است، ادامه داد: دانش فني طي سال‌ها منتقل مي‌شود و نيروها بايد تجربه کسب کنند. براي انتقال دانش فني توليد کمپرسور حدود هفت سال زمان نياز است که تاکنون دو سال آن گذشته است. وي در مورد اهميت کمپرسورهاي رفت و برگشتي در صنايع نفت توضيح داد: هيچ مجتمع پالايشي و پتروشيمي‌نيست که از اين کمپرسورها استفاده نکرده باشد. مديرعامل شرکت تاپکو با اشاره به حضور شرکت‌هاي خارجي در زمينه کمپرسور در بازار نفت ايران گفت: يکي از اين شرکت‌ها شرکت بيمه است. اين شرکت بعد از اينکه قراردادهاي سنگين با ايران امضا کرد، کار خود را در يک مقطعي به طور کامل متوقف کرد و حتي حاضر نبود تجهيزاتي که تحويل ايران داده است را راه‌اندازي کند. اين شرکت رقيب ما محسوب مي‌شود.



مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌گفت: با وجود تحريم سرعت رشد و توسعه کاهش يافت اما متوقف نشد و اين تنگناهاي تحريم بود که سبب رشد واحدهاي تحقيقاتي شد و قطعاتي که در گذشته وارد مي‌شد، در داخل با استانداردهاي لازم به توليد رسيد. به نقل از تسنيم، رضا نوروززاده مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌در حاشيه بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي نفت ايران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اين نمايشگاه در مقايسه با سال‌هاي پيش موقعيت و موفقيت بهتري دارد. وي افزود: در بازديد از غرفه‌ها مشاهده کردم که عمده توليدکنندگان داخلي خواهان استفاده از خدمات فني و هندسي و تجهيزات ساخت داخل در پروژه‌هاي جديد بودند و در حالي که نيروهاي انساني تحصيل کرده و تجهيزات توسعه يافته در اختيار داشتند ظرفيت‌هاي خوبي در بخش شرکتهاي خصوصي داخلي در صنعت نفت و صنعت پتروشيمي‌ايجاد شده است. معاون وزير نفت يکي از مشکلات کشور را طي سال‌هاي گذشته را تحريم دانست و گفت: با وجود تحريم سرعت رشد و توسعه ما کاهش يافت اما متوقف نشد. وي ادامه داد: با بررسي ظرفيت توليد در صنعت پتروشيمي‌متوجه مي‌شويد که درسال 2005 حجم توليد حدود 14 ميليون تن بود که اين ميزان در سال 2018 به بيش از 50 ميليون تن رسيده است و اين بدين معنا است که ظرفيت‌هاي بسيار خوبي ايجاد شده اما در صورت نبود تحريم مي‌توانستيم سرعت رشد سالانه خود را حدود 18 درصد بيشتر کنيم.نوروززاده اذعان داشت: اين تنگناهاي تحريم بود که سبب رشد واحدهاي تحقيقاتي شد و قطعاتي که در گذشته وارد مي‌شد در داخل کشور با استانداردهاي لازم به توليد رسيد.