سه «ميلياردري» که ترامپ را به سوي خروج از برجام هدايت کردند

«تابناک» به نقل از نشريه «لوبلاگ» نوشت: در خروج از برجام، رئيس‌جمهور آمريکا بر خلاف مشاوره بسياري افراد، از جمله وزير دفاع خود جيم متيس و رئيس کميته روابط خارجي سنا اد رويس، سه متحد بزرگ اروپايي واشنگتن و تقريباً دوسوم از آمريکايي‌ها که بر اين باور بودند که آمريکا بايد در برجام بماند عمل کرده است. در اين تصميم سه ميلياردر تأثير گذار بوده‌اند. به گفته اين نشريه و نويسنده آن «الي کليفتون» در اعلام خروج ترامپ از برجام، هزينه‌هاي اصلي بر گردن دو تن از بزرگ‌ترين حاميان مالي وي يعني «شلدون آدلسون» و «برنارد مارکوس» و همچنين يکي از بزرگ‌ترين حاميان مالي سخنراني روز تحليف وي يعني «پل سينگر» بوده است. مارکوس و آدلسون که هر دو عضوي از هيأت‌مديره بنياد ائتلاف يهوديان وابسته به حزب ليکود هستند، تا همين‌جا هم بازگشت سود بسيار مطمئن و خوبي بر سرمايه‌گذاري خود داشته‌اند: تطابق کامل ايالات‌متحده با اسرائيل، انتقال سفارت اسرائيل به تل آويو در هفته آينده و شناسايي رسمي‌مناطق اشغال‌ شده به‌ عنوان سرزمين‌هاي اسرائيل.

آدلسون شخصاً بزرگ‌ترين حامي‌مالي ترامپ و حزب جمهوري‌خواه است. وي و همسرش «مريام» 35 ميليون دلار هزينه در خارج براي انتخاب ترامپ، 20 ميليون هزينه براي بنياد رهبري کنگره (بنيادي وابسته به PAK براي اطمينان از حائز اکثريت بودن جمهور خواهان در کنگره) و 35 ميليون هزينه براي بنياد رهبري سنا (مشابه قبلي اما براي سنا) تنها در انتخابات سال 2016 متحمل شدند.

به گفته «لوبلاگ»، ترامپ بلافاصله بعدازآن که به‌عنوان گزينه منتخب جمهوري‌خواهان براي انتخابات معرفي شد، به تکرار سخنان آدلسون براي انتقال سفارت و موضوع صلح اسرائيل و فلسطين پرداخت. اين نشريه از جان بولتون و نيوت گينگريچ به‌عنوان دو تن از بزرگ‌ترين بهره‌مندان از سرمايه‌گذاري‌هاي آدلسون ياد کرده و به نقل از «پاليتيکو» مي‌گويد: سخنراني ماه اکتبر ترامپ در سازمان ملل ـ که در آن تهديد به خروج از برجام را کرده بودند ـ کاملاً توسط جان بولتون نوشته‌ شده بود.

همچنين نيوت گينگريچ در کمپين انتخاباتي سال 2012 خود که با شکست همراه شد، بيان کرده که ارزش محوري آدلسون اسرائيل است. اما آدلسون تنها کسي نيست که عميقاً با ايران دشمني داشته و رئيس‌جمهور گوش‌به‌فرمان اوست يا حداقل اهرم اقتصادي خوبي براي فشار به ترامپ دارد.

«برنارد مارکوس» دومين سرمايه‌گذار و حامي‌مالي بزرگ ترامپ 7 ميليون دلار به گروه حامي‌ترامپ در PAK، 500 هزار دلار به بنياد رهبري کنگره و 2 ميليون دلار نيز به بنياد رهبري سنا، طي رقابت‌هاي انتخاباتي سال 2016 هديه داده است. مارکوس در مصاحبه‌اي با فاکس بيزينس در 2015 از برجام و توافق هسته‌اي به‌عنوان معامله با شيطان نام برده و گفته بود از نظر او ايران شيطان است.

اما حاميان مالي اين بنياد به اين دو ختم نشده و ميلياردر ديگر «پل اليوت سينگر» تا پايان سال 2011 رقم 3.6 ميليون دلار به اين گروه کمک مالي کرده که وي را در جايگاه دومين حامي‌مالي بزرگ آن‌ها قرار مي‌دهد. کارمندان شرکت تجاري سينگر بانام «شرکت مديريت اليوت» از بزرگ‌ترين حاميان کمپين 2014 تام کاتن، سياستمدار تندروي جمهوري‌خواه عليه ايران بودند و خود سينگر مبلغ 1.6 ميليون و 6 ميليون دلار به دو جريان حامي‌اين کمپين ياري رسانده است.



هزار ايراني در دانمارک مجوز کار گرفتند

«علي ربيعي» که در دانمارک به سر مي‌برد، گفت: اکنون ۳۶ هزار ايراني در اين کشور حضور دارند و يک هزار نفر نيز مجوز کار دريافت کرده‌اند که بايد براي آنان جايابي شود به گزارش ايلنا، علي ربيعي درباره برنامه‌هاي سفر سه روزه خود به دانمارک گفت: اين کشور اروپايي همواره به جذب نيرو از ايران تمايل داشته است؛ از اين رو، درصد هستيم درباره اشتغال ايرانيان در دانمارک و نيازهاي اين کشور به نيروي خارجي به‌ويژه در بخش فناوري اطلاعات و مهندسي تفاهمنامه امضا کنيم. وي ادامه داد: در ديدار با وزير کار دانمارک سعي مي‌کنيم در زمينه مهارت‌آموزي فني- حرفه‌اي نيز به يک تفاهمنامه دست يابيم؛ همچنين در اين ديدار درباره حمايت‌هاي اجتماعي و درمان اعتياد مذاکره مي‌کنيم.وي تبادل تجربيات در زمينه صندوق‌هاي بازنشستگي را از ديگر اهداف سفر به دانمارک بيان کرد. ربیعی همچنین يادآور شد: ظرفيت خوبي در بازار دارويي ايران وجود دارد و به بازار دارويي 400 ميليون نفري منطقه دسترسي داريم. ربيعي افزود: شير خشک و شيرخشک کودک کالاي راهبردي براي کشور است و درصد هستيم با دانمارکي‌ها در زمينه توليد آن همکاري کنيم.


استخدام 18 هزار نفر در دستگاه‌هاي دولتي

آگهي استخدام ۱۸ هزار نفر روز سه‌شنبه در سايت سازمان سنجش اعلام شد و از شنبه ثبت نام افراد متقاضي استخدام با شرايط ذکر شده در متن آگهي آغاز مي‌شود. رئيس سازمان امور اداري و استخدامي‌کشور از استخدام ۱۸ هزار نفر در دستگاه‌هاي دولتي خبر داد. جمشيد انصاري در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: آگهي استخدام ۱۸ هزار نفر روز سه‌شنبه در سايت سازمان سنجش اعلام شد و از شنبه ثبت نام افراد متقاضي استخدام با شرايط ذکر شده در متن آگهي آغاز مي‌شود.

وي متوسط سن مديريت در کشور را در حال حاضر ۴۷ سال اعلام کرد و گفت: در نظر است تا پايان برنامه ششم متوسط سن مديريت در کشور به ۴۰ سال برسد. انصاري با بيان اينکه دولت تلاش کرده در جهت برآورده کردن خواسته‌ها و رفع نيازهاي مردم قدم‌هايي را بردارد، بيان کرد: در برخي از زمينه‌ها بايد کارهاي در دست اجرا با سرعت بيشتري انجام شود و يا برخي از کارها در حوزه‌هاي جديد مورد توجه دولت قرار گيرد.



ارزيابي شغلی

پسر کوچکي وارد مغازه‌اي شد، جعبه نوشابه را به سمت تلفن هل داد. بر روي جعبه رفت تا دستش به دکمه‌هاي تلفن برسد و شروع کرد به گرفتن شماره. مغازه دار متوجه پسر بود و به مکالماتش گوش مي‌داد.

پسرک پرسيد: «خانم، مي‌توانم خواهش کنم کوتاه کردن چمن‌هاي حياط خانه تان را به من بسپاريد؟»

زن پاسخ داد: «کسي هست که اين کار را برايم انجام مي‌دهد.»

پسرک گفت: «خانم، من اين کار را با نصف قيمتي که او مي‌دهد انجام خواهم داد.» ...

زن در جوابش گفت که از کار اين فرد کاملا راضي است.

پسرک بيشتر اصرار کرد و پيشنهاد داد: «خانم، من پياده رو و جدول جلوي خانه را هم برايتان جارو مي‌کنم. در اين صورت شما در يکشنبه زيباترين چمن را در کل شهر خواهيد داشت.» مجددا زن پاسخش منفي بود.

پسرک در حالي که لبخندي بر لب داشت، گوشي را گذاشت. مغازه دار که به صحبت‌هاي او گوش داده بود به سمتش رفت و گفت: «پسر...، از رفتارت خوشم آمد؛ به خاطر اينکه روحيه خاص و خوبي داري دوست دارم کاري به تو بدهم.»

پسر جوان جواب داد: «نه ممنون، من فقط داشتم عملکردم را مي‌سنجيدم. من همان کسي هستم که براي اين خانم کار مي‌کند.»



سوچي در يک نگاه

سوچي از شهرهاي زيباي روسيه است و مي‌توانيد با شرکت در تورهاي ترکيبي روسيه، به اين شهر هم سفر کنيد. سوچي در سرزمين کراسنودار روسيه قرار دارد که در نزديکي مرز گرجستان، ازبکستان و روسيه واقع شده است و با جاذبه‌هاي متعدد خود قطعاً اوقات به يادماندني را براي هر گردشگري مي‌سازد. سوچي از شهرهاي زيباي روسيه است و مي‌توانيد با شرکت در تورهاي ترکيبي روسيه، به اين شهر هم سفر کنيد. برخي از بازي‌هاي جام جهاني ۲۰۱۸ هم در اين شهر برگزار مي‌شود و با شرکت در تورهاي جام جهاني روسيه، مي‌توانيد به تماشاي بازي‌هاي هيجان‌انگيز جام جهاني ۲۰۱۸ برويد. سوچي، از شهرهاي توريستي روسيه است که در دامنه بلندي‌هاي پوشيده از برف رشته‌کوه قفقاز جاي دارد. قرن‌ها پيش منطقه فعلي شهر سوچي، تحت تصرف روميان و يونانيان باستان بود. سپس از قرن ۶ ميلادي بود که به تملک پادشاهي گرج درآمد. از قرن ۱۵ به بعد، توسط حکومت‌هاي خودمختار اداره مي‌شد تا اينکه در اوايل قرن ۱۹ به کشور روسيه پيوست.


طلا گران نمي‌شود

عضو هيات رئيسه اتحاديه فروشندگان طلا گفت: اگرچه شب گذشته پس از خروج آمريکا از برجام براي ساعاتي بازار طلا با نوسانات قيمت مواجه شد اما در حال حاضر شرايط با روز گذشته تفاوت چنداني ندارد و شوک قيمتي به طلا وارد نشده است. همچنين پيش‌بيني مي‌شود در روزهاي آينده افزايش قيمت نداشته باشيم. محمد کشتي‌آراي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: پس از خروج آمريکا از برجام براي مدتي قيمت طلا به ويژه در فضاي مجازي نوساناتي داشت و نوعي شوک قيمتي مشاهده شد اما از صبح امروز اين التهابات برطرف شده و فضا به سمت ديروز مي‌رود. وي با بيان اينکه تا اين ساعت قيمت طلا با روز گذشته اختلاف چنداني ندارد، گفت: البته هنوز داد و ستدهاي بازار آغاز نشده است. کشتي‌آراي همچنين به پيش‌بيني‌هايي که مبني بر تاثير بازار طلا از وضعيت برجام وجود داشت، اشاره کرد و افزود: فعلا بازار طلا در شرايط عادي است و حتي پيش‌بيني مي‌کنيم در روزهاي آينده با نوعي ثبات قيمت مواجه شويم و قيمت‌ها بالاتر از حد فعلي نرود.


گل بکاريد! پولدار شويد!

يک مهندس عمران با اشاره به اينکه ماهيانه ميانگين ۳۰ ميليون تومان درآمد دارم گفت: سود اصلي نصيب دلالان مي‌شود. شهرداري به جاي قرارداد بستن با توليدکننده با دلالان قرارداد مي‌بندد.

به گزارش تسنيم، درآمدي که از فروش 30 تا 40 شاخه گل عايد ما مي‌شود، با درآمد فروش يک بشکه نفت برابري مي‌کند. مصطفي رجب سعيدي جوان کارآفرين 25 ساله رامسري است که بعد از نا اميد شدن از کار اداري کاري مي‌کند کارستان. او داراي مدرک کارشناسي ارشد مهندسي عمران است و با توجه به علاقه‌اي که به پرورش گل و گياه داشت گلخانه‌اي را با يک ميليون تومان سرمايه راه اندازي مي‌کند.

ايران به دليل دارا بودن اقليم چهار فصل يکي از 10 توليدکننده بزرگ گل و گياه در جهان به شمار مي‌آيد. گرچه ضعف‌هاي صادراتي باعث شده که درآمد فروش گل ايران به کشورهاي خارجي تنها به اندازه يک پنجم توان واقعي مان باشد اما پتانسيل‌هاي توليد گل در کشور آنقدري بوده است که خارجي‌ها نتوانند از آن چشم پوشي کنند.

در اين روزها بازار فروش گل‌ها داغ داغ است. اکثر مردم ما عاشق گل و گياه هستند و اين را از شلوغي گل فروشي‌ها و بازار داغ دوره گردهاي گل فروش متوجه مي‌شويم.غير ممکن است عابري از کنار گلدان‌هاي زيبا عبور کند و دل به اين گلدان‌ها نسپرد و به انها توجه نکند. حتي غالبا اين توجه‌ها به خريد ختم مي‌شود. گل‌هاي تزييني و آپارتماني در حال حاضر جزو پرطرفدارترين‌ها هستند. پرورش گل اگر با برنامه‌ريزي صورت بگيرد و دقت شود سود خوبي دارد. شما مي‌توانيد ميانگين ماهانه 5 ميليون تومان درآمد داشته باشيد.

  • با يک ميليون تومان گلخانه را راه اندازي کرديم

از سال 90 بعد از نا اميد شدن از کار اداري گلخانه‌اي را با کمک برادرم راه اندازي کردم. خيلي دنبال کار گشتم اما فايده‌اي نداشتکفش آهني هم کم اورد چه برسد به من! در نهايت بعد از مشورت با باتجربه‌ها در زمينه کسب و کار تصميم گرفتم براي خودم کار کنم. شدم کارآفرين گلهاي زينتي و آقاي خودم. در ابتدا از يک گلخانه کوچک و با يک ميليون تومان سرمايه آغاز کردم اما با گذشت زمان هم فضاي بزرگتر و هم نيروي انساني بيشتري را نياز داشتم و اين شد که در ابتدا برادرم به من پيوست و سپس با گسترش کار همسر من و برادرم نيز به ما اضافه شدند و به صورت خانوادگي گلخانه را اداره کرديم.

  • با 20 ميليون تومان وام بسيج سازندگي به کارم گسترش دادم

همسر من و همسر برادرم نيز در دانشگاه تحصيل کرده‌اند و باهم يک جمع دانشگاهي کارآفرين شده ايم. دوست داشتم به جوانان ديگر هم کمک کنم و اشتغالزايي انجام دهم. اين شد که در سال 95 با 20 ميليون تومان وام بسيج سازندگي به کارم گسترش دادم و در حال حاضر با 3 گلخانه فعاليت مي‌کنيم و توانسته‌ايم براي 5 نفر ديگر اشتغالزايي کنيم. البته کار گل انتها ندارد و اشباع شدني نيست. يعني هر چقدر سرمايه گذاري کنيد بهتر مي‌توانيد درآمد کسب کنيد. گلخانه اساساً سهم بسزايي در اشتغالزايي دارد که دولت نيز ميتواند از اين ظرفيت به خوبي بهره ببرد و با دادن تسهيلات مناسب به علاقمندان زمينه را براي راه اندازي گلخانه و اشتغالزايي فراهم نمايد. بازار گل بازار خوب و آينده داري است اگر حمايت شود اشتغالزايي خوبي نيز ايجاد مي‌نمايد. تقاضا براي گل هميشه بالا بوده است ولي اين بازار بايد ساماندهي و مديريت شود.

  • کارمند نشدن را به فال نيک گرفتم

درست است که نبود کار دولتي باعث شد که من به دنبال علاقه‌ام بروم اما من اين را به فال نيک گرفتم و با انگيزه کار گلخانه را آغاز کردم. و در حال حاضر خوشحال هستم که کارمند نشدم و روي پاي خودم ايستادم و کار آفرين شدم. حتي توانستم دست چند جوان را بگيرم و براي آنان هم اشتغالزايي کنم و درآمدم هم از کارمندي بهتر و بيشتر است. کارمندي يک روال ثابتي دارد اما کار توليدي لذتبخش و متنوع است. مخصوصاً کار با گل انسان را با روحيه و جوان نگه مي‌دارد.



۵ تفاوت اوراق تسهيلات دو بانک ملي و مسکن

ميان دو نوع تسهيلات از محل اوراق که اکنون از طريق دو بانک ملي و مسکن قابل پرداخت است، تفاوت‌هايي وجود دارد. اولين و مهم‌ترين تفاوت در «سقف وام» است. همان‌گونه که پيش‌تر تشريح شد، با توجه به اينکه ميزان جعاله بانک ملي نصف بانک مسکن بوده و تسهيلات بدون سپرده و بدون اوراق ۱۰ ميليون توماني نيز صرفا به بانک مسکن اختصاص دارد، سقف تسهيلات مسکن از محل اوراق ميان اين دو بانک متفاوت است. تفاوت دوم به «مدت بازپرداخت وام» بازمي‌گردد. سقف تسهيلات خريد مسکن از محل اوراق در هر دو مدل ۱۲ ساله و با سود ۵/ ۱۷ درصد تعيين شده است، اما مدت بازپرداخت جعاله بانک مسکن ۵ ساله تعيين شده، در حالي که مدت بازپرداخت جعاله بانک ملي ۳ ساله است. سومين تفاوت در ميزان اوراق تعلق گرفته به حساب‌هاي ممتاز بانک مسکن در مقايسه با حساب‌هاي طرح مسکن بانک ملي است. در مدل بانک ملي پس از يک سال معادل ريالي يک برابر موجودي تا سقف ۳۸ ميليون تومان اوراق به دارنده حساب تعلق مي‌گيرد اما در بانک مسکن پس از گذشت يک سال معادل ريالي ۲۷ درصد از ميزان سپرده، اوراق پرداخت خواهد شد.

تفاوت چهارم که براي خريداران مسکن بسيار مهم است، حذف سقف سني در وام مسکن بانک ملي است. برابر مقررات فعلي بانک مسکن، تسهيلات از محل اوراق صرفا به املاک تا ۲۰ سال ساخت از تاريخ صدور پروانه ساختماني پرداخت مي‌شود و املاک ۲۰ تا ۲۵ ساله نيز مي‌توانند حداکثر ۳۵ ميليون تومان وام از محل اوراق دريافت کنند. اما املاک بيش از ۲۵ سال هرگز امکان برخورداري از وام بانک مسکن را ندارند. اين در حالي است که بانک ملي سقف سني آپارتمان براي استفاده از وام بدون سپرده را حذف کرده و اين نوع وام مسکن صرفا بر اين اساس که رقم آن تکافوي حداکثر ۸۰ درصد از ارزش نهايي ملک را داشته باشد، پرداخت مي‌شود. تفاوت پنجم دو نوع دسترسي به تسهيلات بانک مسکن نيز فقدان دو اهرم کنترل سفته‌بازي و تقاضاي سرمايه‌اي در بازار اوراق بانک ملي است. بانک مسکن به منظور ايجاد محافظ قيمتي براي اوراق مسکني که به پشتوانه سپرده‌هاي ممتاز خود منتشر کرده است، دو اهرم را طراحي کرده که يکي از آنها ممنوعيت مبادله اوراق تا چهار ماه پس از خريد و ديگري تعيين سقف روزانه خريد تا ۲۴۰ فقره اوراق است. بانک مسکن با استفاده از اين دو ابزار توانسته قيمت اوراق در يک سال گذشته را با وجود بازگشت رونق به بازار مسکن، تا حد زيادي کنترل کند. تابستان سال ۹۵ قيمت اوراق مسکن به مرز ۱۰۰ هزار تومان هم رسيده بود اما با سياست‌هاي عرضه و تکيه بر ابزارهاي کنترل تقاضاي سفته‌بازي قيمت اوراق از آن زمان به بعد کنترل شد و از ابتداي امسال نيز به پايين‌ترين حد خود در بيش از يک سال گذشته رسيده است، طوري که اکنون هر فقره اوراق تسهيلات بانک مسکن در فرابورس حدود ۶۳ هزار تومان مبادله مي‌شود. اما بانک ملي فعلا چنين ابزارهايي را به‌کار نگرفته و خريد و فروش اوراق با هر تعداد و بلافاصله پس از خريد، ممکن و ميسر است و اين موضوع نگراني درباره موج‌سواري روي قيمت اوراق «تملي» در ماه‌هاي آينده را بيشتر مي‌کند.

منبع: دنياي اقتصاد