از خروج آمريکا فرصت سازي کنيم
يک عضو کميسيون امنيت ملي مجلس با تاکيد بر اينکه ترامپ براي پوشش گذاشتن به برخي از مشکلات دروني آمريکا، برجام را نقض کرد و از آن خارج شد، گفت: ما بايد بدون از دست دادن زمان از اين موضوع فرصت بسازيم و به داخل تکيه کنيم.مصطفي کواکبيان در گفت‌وگو با ايسنا افزود: با توجه به خروج آمريکا از برجام نبايد رايزني‌ها با اروپايي‌ها زمان‌بر باشد. به نظر بنده حتي مهلت يک هفته‌اي به طرف‌هاي اروپايي هم زياد است. آنها بايد قاطعانه اعلام کنند که به برجام پايبند بوده يا نيستند. اگر مي‌خواهند به برجام پايبند باشند نبايد تابع تحريم‌هاي آمريکا باشند بلکه اقداماتش را محکوم کرده و با ورود به استقلال سياسي، مقابل آمريکا بايستند. البته بنده بعيد مي‌دانم که اين اتفاق بيفتد.

احزاب براي اداره کشور راهکار بدهند
يک استاد علوم سياسي دانشگاه تهران با اشاره به اينکه مهم‌ترين کارکرد حزب، آموزش و آگاهي دادن به جامعه است، گفت: احزاب بايد در قالب برنامه‌هاي خود راهکارهاي علمي‌و اجرايي براي اداره کشور ارائه کنند.به گزارش ايسنا، الهه کولايي با اشاره به اينکه جامعه ما در مواجهه با مدرنيته بسياري از نهادها را بدون وجود زيرساخت وارد کرد گفت: به همين دليل کارکردهاي نهادهايي مثل احزاب يا قانون اساسي که از خارج کشور وارد شد به اشکال مختلفي تجربه کرديم.وي افزود: به دليل نبود زيرساخت‌هاي لازم براي احزاب، طوايف و قبايل در کشور ما شکل حزب گرفتند. حزب را وارد کشور کرديم اما زيربناي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي براي احزاب وجود نداشت. 

 آمريکا به دنبال ادامه جنگ نيابتي
 دبيرکل جامعه اسلامي‌مهندسين گفت: لازم است استفاده مناسبي از ظرفيت ديپلماسي ايران در وضعيت فعلي انجام شود و ما بايد در جهت مذاکره براي اخذ تضمين‌هاي لازم از اروپايي‌ها براي ادامه برجام، حرکت کنيم.به گزارش ايسنا،‌ محمدرضا باهنر با اشاره به خروج آمريکا از برجام، گفت: سياست راهبردي آمريکا اين است که جنگ نيابتي را در خاورميانه به هر شکلي ادامه دهد تا آتش درگيري در منطقه تشديد شود و اين هدف فقط در راستاي منافع سياسي اين کشور نيست بلکه همسويي کامل با منافع اقتصادي آمريکا دارد تا با گران شدن نفت در دنيا بتواند با استفاده از منابع نفتي‌اش، کشورهاي رقيب و مصرف کننده نفت را زمين‌گير کند.


سران کشورهای اروپایی در گفتگو با رئیس‌جمهور تاکید کردند؛
پس از آنکه ترامپ اعلام کرد که دولتش در راستاي اثبات پيمان شکني شيطان بزرگ از برجام خارج شده، مذاکراتي در اين زمينه صورت گرفته که بيشترين آنها از سوي رييس جمهور کشورمان بوده است.رئيس جمهوري اسلامي‌ايران، در گفت‌وگوي "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان با وي، با تاکيد بر اين‌که "منافع تهران در برجام بايد به‌طور دقيق و صريح، مشخص و تضمين شود"؛ از اتحاديه اروپايي و به‌ويژه آلمان، فرانسه و انگلستان خواست در فرصت محدود، موضع قاطع خود را درباره چگونگي تامين و تضمين منافع ايران در برجام بعد از خروج آمريکا از اين توافق، اعلام کنند.حجت‌الاسلام حسن روحاني در تماس تلفني "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان تصريح کرد: منافع ايران در موضوعات و مسائل مهم مرتبط با برجام مانند فروش نفت، گاز، پتروشيمي‌و روابط بانکي، به‌طور روشن و صريح بايد مشخص و تضمين شود.وي اظهار داشت: اين موضوعات که مي‌تواند به حفظ برجام کمک کند، بايد در فرصت چندهفته‌اي، در نشست وزراي خارجه و گروه‌هاي کارشناسي ايران و کشورهاي اتحاديه اروپا بررسي و نهايي شوند.رئيس جمهور روابط تهران – برلين را همواره دوستانه و سازنده خواند و گفت: در دوره جديد نيز از گسترش بيش از پيش روابط دو کشور استقبال مي‌کنيم.روحاني با اشاره به نقش سازنده و تاثيرگذار آلمان در مذاکرات برجام به‌عنوان يک قرارداد مهم چندجانبه، خروج يک‌جانبه آمريکا از اين توافق را اقدامي‌خلاف مقررات بين‌المللي، ناپخته و خارج از عرف دانست و تصريح کرد: اگر بنا باشد توافقي که با قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد تاييد شده، با يک بدعهدي و اين‌گونه زير پا گذاشته شود، تبعات آن در عرصه بين‌الملل زيان‌بار خواهد بود.
لزوم برخورد منطقي 
صدر اعظم آلمان نيز در اين تماس تلفني با ابراز تاسف از خروج آمريکا از برجام، تاکيد کرد: موضوع خروج آمريکا از برجام مشکلي است که ايجاد شده اما بايد با آن منطقي برخورد کرد و اتحاديه اروپا همچنان به اين توافق پايبند خواهد بود و از ايران نيز درخواست دارد به آن پايبند بماند. 
آنگلا مرکل گفت: حفظ و پايداري توافق برجام براي اروپا از اهميت بسياري برخوردار است.وي با تاکيد بر اهميت نشست کارشناسان و وزيران خارجه ايران و سه کشور اروپايي و رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا، گفت: در اين نشست‌ها بايد کاملا جزئيات مشخص و بر اجراي دقيق آنها تاکيد شود.صدراعظم آلمان همچنين خواهان تقويت گفت‌وگوهاي ايران و آلمان درباره موضوعات منطقه‌اي شد.
ايستادگي در برابر دولت آمريکا 
از سوي ديگر رييس جمهور در تماس تلفني رجب طيب اردوغان رييس جمهور ترکيه با تاکيد بر ضرورت ايستادگي در برابر يکجانبه گرايي دولت آمريکا، گفت: آمريکايي‌ها بايد بدانند که به راحتي و بدون پرداخت هزينه نمي‌توانند از توافقات و تعهدات بين المللي خود خارج شوند. روحاني ضمن اشاره به اين‌که «برجام توافق مهم بين المللي در راستاي توسعه ثبات و امنيت جهاني و پيمان عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي است»، اظهار کرد: جمهوري اسلامي‌ايران به اذعان ۱۱ گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي‌از ابتدا و به طور کامل به همه تعهدات خود در برجام پايبند بوده و به آن‌ها عمل کرده است.وي برجام را توافقي ۷ جانبه و مورد تاييد سازمان ملل متحد برشمرد و افزود: متاسفانه دولت آمريکا در ادامه بدعهدي‌هاي خود، يکطرفه از اين قرارداد بين المللي خارج شد و انتظار ما از همه رهبران جهان اين است که اين اقدام را محکوم کنند.وي با اشاره به اين‌که «امروز آن‌چه براي ايران اهميت دارد، بهره برداري و استفاده کامل از منافع برجام پس از خروج آمريکا از اين قرارداد است»، خاطرنشان کرد: اروپا و بويژه ۵ کشور طرف مذاکره با ايران بايد در فرصت کوتاه باقي مانده به طور روشن اقدامات و مواضع خود را براي جبران خروج آمريکا از برجام مشخص و اعلام کنند.رئيس‌جمهور اظهار کرد: هرگونه تحريم جديد عليه ملت ايران از سوي آمريکا برخلاف مقررات بين المللي و قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل است.وي با اشاره به اين‌که «نبايد اجازه داد تا دولت آمريکا قوانين داخلي خود را به ديگر کشورها تحميل کند»، گفت: ايران و ترکيه همواره مانند دو برادر صميمي‌در برابر اقدامات غيرقانوني در جامعه بين الملل ايستادگي کرده و در شرايط مختلف در کنار يکديگر خواهند بود.
تلاش براي حفظ برجام
رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه نيز برجام را توافقي موفق در جهان دانست و با تاکيد بر ضرورت تلاش در راستاي حفاظت از آن، گفت: ترکيه تصميم دولت آمريکا مبني بر خروج از برجام را نادرست و اشتباه دانسته و به طور رسمي‌اعلام کرده که به هيچ عنوان آن را نمي‌پذيرد.وي با بيان اين‌که «آمريکا خود بازنده اصلي و نهايي اين تصميم اشتباه خواهد بود»، موضع جمهوري اسلامي‌ايران در قبال آن را سازنده و مدبرانه دانست و گفت: مذاکره براي حفظ و ادامه برجام براي امنيت و ثبات منطقه و جهان بسيار مفيد و لازم است و در اين راستا ترکيه از هيچ کمکي دريغ نخواهد کرد.اردوغان توسعه روابط اقتصادي، همکاري‌هاي بانکي، استفاده از پول ملي در مناسبات تجاري و گسترش تجارت ترجيحي ميان ايران و ترکيه را پس از خروج آمريکا از برجام بسيار حائز اهميت برشمرد و اظهار داشت: بايد با اراده محکم براي حفاظت اقتصادهاي دو کشور از دخالت ديگران تلاش کنيم.
فرصت محدود اروپا
همچنين رئيس‌جمهور در تماس تلفني «امانوئل مکرون» رئيس‌جمهور فرانسه ، نقض عهدهاي مکرر آمريکا از ابتداي توافق مهم برجام را سرشکستگي تاريخي براي دولت اين کشور برشمرد و تاکيد کرد: اروپا در شرايط کنوني فرصت بسيار محدودي براي حفظ برجام در اختيار دارد و بايد هرچه سريعتر موضع روشن و قاطع خود را نسبت به تعهداتش در برجام، مشخص و اعلام کند.روحاني گفت: برجام در نتيجه تلاش‌هاي طولاني و مستمر از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ حاصل شد و بواسطه تأييد آن در شوراي امنيت سازمان ملل متحد، توافقي بين‌المللي است.روحاني با سخيف دانستن اقدام رئيس‌جمهور آمريکا مبني بر اعلام خروج از برجام، تاکيد کرد: جمهوري اسلامي‌ايران ضمن پايبندي صد در صدي به تعهدات خود در برجام، دستيابي به منافع ملي را دنبال کرده و خواهد کرد؛ اما متاسفانه طرف مقابل در اجراي تعهدات، عملکرد رضايت بخشي نداشته است.رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه وزراي خارجه و گروه‌هاي کارشناسي ايران و کشورهاي اتحاديه اروپا بايد در مدت کوتاه چند هفته‌اي با جلسات مکرر مسائل مربوط به حفظ برجام را بررسي و به تصميمي‌واضح و شفاف برسند، گفت: بايد منافع ايران در موضوعات و مسائل مهم مرتبط با برجام مانند فروش نفت، روابط بانکي، سرمايه‌گذاري‌ها و بيمه به طور روشن و صريح مشخص و تضمين شود.
ابراز تاسف از تصميم ترامپ
مکرون نيز با ابراز تاسف از تصميم ترامپ مبني بر خروج آمريکا از برجام، گفت: کشورهاي اروپايي در عکس‌العملي جمعي اعتراض خود را نسبت به اين تصميم اعلام کردند.رئيس‌جمهور فرانسه با بيان اينکه "تصميم ترامپ حتي موجب ايجاد تضاد بزرگي در آمريکا شده است"، بر ضرورت حفظ چارچوب برجام و پايبندي همه طرف‌ها به تعهداتشان تاکيد کرد و افزود: اروپا به طور منسجم براي پايداري و حفظ برجام تلاش خواهد کرد.وي با تاکيد بر اينکه "با گسترش همکاري‌ها مي‌توانيم در زمينه چگونگي فعاليت‌هاي فراتر از برجام برنامه‌ريزي کنيم"، اظهار کرد: همکاري گسترده ايران و اروپا براي تقويت صلح و امنيت منطقه‌اي بسيار حائز اهميت است.


معاون سياسي وزير کشور:
معاون سياسي وزير کشور گفت: بايد از شرايط خروج آمريکا از برجام استفاده و به دنيا اثبات کرد که اداره دنيا بدون آمريکا راحت‌تر است. به گزارش ايسنا، جبارزاده در حاشيه همايش ملي تحزب و توسعه درباره نتايج و پيامدهاي خروج آمريکا از برجام، اظهار کرد: از اين بابت خوشحاليم که آن‌چه مردم ما ساليان سال به آن باور داشتند را امروز جهانيان ديدند. ما گفتيم آمريکا کشوري زورگو، انحصارطلب و دنبال منافع خود است و خروج ترامپ از برجام که يک قرارداد بين‌المللي است بهترين سند براي ادعاي ماست. وي افزود: ما بايد جشن گرفته و شادي کنيم که آن‌چه ما دنبال آن بوديم به دست خود دشمن محقق شد. شايد براي ما خيلي هزينه‌بر و زمان‌بر بود که اين ادعاي خود را اثبات کنيم اما اکنون عموم دولتمردان و عقلاي دنيا رفتار ترامپ را غيرحرفه‌اي، غيراخلاقي و غيرقانوني تلقي مي‌کنند. آمريکا با اين رفتار ثابت کرد که هيچ کشوري نبايد به آن‌ها اعتماد کند. وقتي آن‌ها به راحتي از يک قرارداد بين‌المللي خارج مي‌شوند هيچ ملت و دولتي به آن‌ها اطمينان نمي‌کند که پاي ميز مذاکره برود.
وي همچنين خاطرنشان کرد: نکته ديگر اين است که مي‌شود دنيا را هم بدون آمريکا اداره کرد. آن‌ها ادعا دارند که در اداره دنيا نقش‌آفرين هستند اما اميدواريم برجام بدون حضور آمريکا به نحو احسن اجرا شود تا ثابت شود اداره دنيا بدون آمريکا هم ممکن است. ساير دولت‌هاي عضو برجام بايد نقش خود را در غياب آمريکا خوب ايفا کنند و از اين شرايط استفاده کرده و ثابت کرد که اداره دنيا بدون آمريکا راحت‌تر است تا با حضور و کارشکني آن‌ها.


رئیس فراکسیون امید:
رئيس فراکسيون اميد گفت: اختلافات کارشناسي برکت است. ما دو جريان اصيل در کشور داريم که فرض مي‌کنيم دغدغه هردو انقلاب است. نمي‌توانيم بگوييم چرا فلاني سکوت مي‌کند، خب نمي‌توان مسائل را در بوق و کرنا کرد. مهم‌ترين مسئله در حال حاضر گفت‌وگوي ملي است بايد روي مشترکات صحبت کنيم. ما روي بحران‌ها اختلاف نداريم. مسئله حصر مسئله گفت‌وگوي دو جريان نيست، حصر را اصلاحات پيگيري مي‌کند. تاثير جوانان در مسائل سياسي در خانواده‌ها زياد است. متاسفانه بعضا مي‌بينيم دو وزير در تريبون با هم صحبت مي‌کنند. گفت‌وگو را جدي بگيريم، معلمان گفت‌وگو را در ميان جوانان نهادينه کنند. به گزارش ايلنا، محمدرضا عارف در کنگره اجمن اسلامي‌معلمان گفت: درباره سند تحول در نظم آموزش و پرورش و فلسفه تعليم و تربيت که کمتر به آن پرداخته شد، بارها مطرح شد چه کسي مي‌خواهد اين اسناد را اجرا کند؟ و دولت‌ها هم اعتنايي به اجراي آن نمي‌کردند. سند تحول بارها مطرح شد جواب آن معلم است. معلمي‌که قصد اجراي سند تحول را دارد بايد تامين باشد تا بتواند فرزندان ما را هدايت کند. عارف با بيان اينکه با معلمان برخورد امنيتي مي‌شود، گفت: کساني با معلمان برخورد مي‌کنند که در بهترين حالت دانش‌آموز آنها بوده‌اند. رئيس فراکسيون اميد مجلس با اشاره به حرف‌هاي ترامپ گفت : آنها درس نمي‌گيرند با رجز خواني به اهداف خود نمي‌رسند و انسجام و وحدت مردم ما بيشتر مي‌شود. وي افزود: رمز پيروزي مردم ما در انقلاب وحدت بود. گفتمان اصلاحات به عنوان گفتمان اصيل وحدت و آرامش بود. همه رهبران ما در اصلاحات از حق فردي خود گذشتند. مرام اصلاحات تمکين به خرد جمعي است. به شوراهاي اسلامي‌مي‌گويم ما دستاورد عظيمي‌در انتخابات داشتيم، رمز پيروزي ما وحدت بود دنبال سهم‌خواهي نباشيد. ما به۱۵۰ فرد واجد شرايط رسيديم اما نهايتا بايد به ۲۱ نفر مي‌رسيديم. تشخيص ۲۱ فرد برجسته يک کار کيفي است. ما بايد ظرفيت خود را نشان دهيم. راهبرد ما در مجلس عدم خط کشي بود. راهبرد ما بازکردن باب گفت‌وگو بود.
اکرمي‌با اشاره به تصميم اخير ترامپ:
يک عضو جامعه روحانيت مبارز با بيان اينکه رويکرد جديد ترامپ براي ما تازگي ندارد، گفت: بايد نسبت به خروج يک مزاحم از برجام خوشحال بود. اما اگر فقط اهل شعار دادن باشيم و بخواهيم در ۲۲ بهمن با شعار مرگ بر آمريکا به خيابان‌ها بياييم و با يک افزايش قيمت ارز، انتقادهايمان را شروع کنيم موفق نخواهيم شد.سيدرضا اکرمي‌در گفت‌وگو با ايلنا، درباره تاثيرات خروج آمريکا از برجام براي ايران، گفت: ما تجربه‌اي ۴۰ ساله درباره جنگ، ترور، تحريم، تهديد و ساير فشارها داريم که از سال ۵۷ تا ۹۷ ادامه داشت و اين رويکرد‌هاي ترامپ که برخلاف قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و سازمان ملل است براي ما تازگي ندارد و باعث شده که ترامپ آبروي آمريکا را ببرد و متحدان اروپايي خود را از آن کشور دور کند.اين عضو جامعه روحانيت مبارز با بيان اينکه آمريکا و ترامپ به نصيحت و خيرخواهي‌هاي ديگران توجه نکردند، اظهار کرد:‌ خداوند گاهي شري را مي‌رساند که در آن خيري نهفته است. تاکنون آمريکا نشان داده که در رفع تحريم‌ها تلاشي نداشته و اين باعث مي‌شود که ما از آمريکا مثل گذشته دل بکنيم و بر امکانات داخلي خودمان تکيه کنيم. ديگران نه تنها دست ما را نمي‌گيرند بلکه مي‌خواهند پاي ما را ببندند و ما هم بايد پاي خود را از همه وابستگي‌ها حتي از اروپا جدا کنيم و روي پاي خود بايستيم. نماينده ادوار مجلس با بيان اينکه ما در داخل ظرفيت‌هايي بسيار داريم، يادآور شد: ما مي‌خواهيم با دنيا تعامل داشته باشيم اما بايد روي پاي خود بايستيم و با ديگران فقط کار کنيم و در اين راستا بايد انسجام داخلي خودمان را حفظ کنيم و همه جريان‌ها و نهادها و بزرگان کشور بايد روي مسائل اصلي جامعه که بيکاري، نقدينگي، صادرات، واردات و قاچاق از جمله آنهاست، کار کند. اکرمي‌تصريح کرد: اگر اين موضوع بتواند باعث هوشياري، اعتماد و بيداري ما بشود بايد نسبت به خروج يک مزاحم از برجام خوشحال بود. اما اگر فقط اهل شعار دادن باشيم و بخواهيم در ۲۲ بهمن با شعار مرگ بر آمريکا به خيابان‌ها بياييم و با يک افزايش قيمت ارز، انتقادهايمان را شروع کنيم موفق نخواهيم شد. اين فعال سياسي درباره لزوم حفظ اتحاد و انسجام در کشور گفت: درباره اتحاد و انسجام بارها صحبت کرده‌ايم اما بايد به طور عملي به اين موضوع وارد شويم اينکه هر کس به تنهايي حرف بزند کاري را حل نمي‌کند بلکه بايد در کنار هم صحبت کنيم ما بايد بپذيريم که يک کشور، يک نظام، يک رهبر و يک قانون اساسي داريم هرچند که اختلاف بين اشخاص و جريان‌ها مسلم است اما مشترکاتي داريم که بايد به آنها توجه کنيم.


جريان انقلابي تضعيف نشود
رهبر انقلاب اسلامي‌مهمترين وظيفه مسئولان فرهنگي را تقويت روحيه انقلابي در جوانان دانستند و با تأکيد بر لزوم پشتيباني از جريان عظيم نيروي انقلاب، افزودند: گفتند: نبايد در محيطهاي دانشگاهي و فرهنگي، جريان انقلابي تضعيف، و جريان مقابل آنها تقويت شود.به گزارش ايلنا، بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت آيت‌ا... حاج شيخ غلامرضا يزدي (فقيه خراساني) که در تاريخ ۳۰ مرداد ۹۶ برگزار شده بود، در محل اين همايش در يزد منتشر شد.رهبر انقلاب با اشاره به برکات حضور آيت‌ا... حاج شيخ غلامرضا يزدي در يزد و حضور فعال آن عالم زاهد و متقي در عرصه خدمات اجتماعي و کمک به فقراي شهر حتي فقراي يهودي و زرتشتي، گفتند: اين‌گونه رفتارها و خدمات در دنياي مادي امروز مهجور است و تنها دين اسلام است که به پيروان خود مي‌آموزد انسانها حتي اگر به دين ما معتقد نباشند در خلقت شبيه به ما و در سختي‌ها نيازمند کمک ما هستند و از هر کس که با اسلام انس بيشتري دارد، چنين خدمات و کمک‌هايي بيشتر سر مي‌زند.آيت‌ا... خامنه‌اي با تأکيد بر لزوم انتقال اين مفاهيم ارزشمند به نسل رو به رشد و معرفي شاخص‌هايي از زندگي بزرگان در مقابل حجم انبوه تبليغات مضرّ و اغواگر، افزودند: در مقابل صداهاي گمراه‌کننده و تصويرهاي فريبنده‌اي که در دنياي امروز براي منحرف‌کردن نسل جوان وجود دارد، خوشبختانه ظرفيت و امکان هدايت و رويش نسل جوان نيز وجود دارد.

بازديد از نمايشگاه کتاب
همچنين رهبر معظم انقلاب اسلامي‌به مدت يک‌ساعت و نيم از سي‌ويکمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران بازديد کردند. در اين بازديد که آقاي صالحي وزير ارشاد نيز حضور داشت، حضرت آيت ا... خامنه‌اي از ۵۰ غرفه ديدن کردند و ضمن گفت‌وگو با ناشران و شنيدن نکات و دغدغه‌هاي آنان در جريان تازه‌هاي نشر قرار گرفتند.رهبر انقلاب اسلامي‌پس از بازديد، در سخنان کوتاهي، کتاب و کتابخواني را يکي از ضرورتهاي زندگي آحاد مردم بويژه جوانان دانستند و افزودند: نقش کتاب يک نقش بي‌بديل است، البته بهترين کتابها، کتابي است که انسان را به سمت خداوند و ارزشهاي والا و انقلابي هدايت کند، و اميدواريم کتاب جايگاه حقيقي خود را در جامعه بيابد.

گفت‌وگوي برجامي‌اردوغان و پوتين
رجب اردوغان و ولاديمير پوتين رؤساي جمهور ترکيه و روسيه حول موضوع خروج آمريکا از برجام و مساله سوريه به صورت تلفني گفت‌وگو کردند.به گزارش ايسنا از آناتولي، اردوغان و پوتين در اين گفت‌وگوي تلفني با اشتباه دانستن تصميم آمريکا براي خروج از توافق هسته‌اي، اين توافق را يک موفقيت ديپلماتيک شايسته حفاظت ارزيابي کردند.رؤساي جمهور دو کشور همچنين نسبت به تشديد درگيري‌ها طي روزهاي اخير در سوريه ابراز نگراني کردند.رجب طيب اردوغان در اين تماس تلفني آغاز دور جديد رياست جمهوري پوتين در روسيه را نيز به وي تبريک گفت.

 آمريکا به دنبال فاز جديد حمله به ايران 
رئيس سازمان بسيج سازندگي گفت: آمريکا با خروج از برجام مي‌خواهد فاز جديدي از حمله به ايران را شروع کند.به گزارش ايسنا، سردار نعمان غلامي‌در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران با اشاره به خروج آمريکا از برجام اظهار کرد: دشمن مي‌خواهد ميان مردم و نظام فاصله بياندازد. يکي از حوزه‌هاي نبرد دشمن جنگ اقتصادي است.وي ادامه داد: تقاضاي ما از مسئولين اين است که نظام و ملتي که در پيشينه خودش افتخار دفع خطر و دفاع مقدس را دارد، ملتي که در تاريخ خودش دفع پيچيده‌ترين و خطرناکترين جنگ نيابتي را در پيرامون خودش دارد که در اوج قله قدرت اين شر را از کيان جمهوري اسلامي‌ايران دفع کرده، ملتي که در پيشينه و تاريخ خودش جلوه‌هاي بي بديلي از افتخار دارد که پابرهنگان عالم به آن اقتدار کردند و ملتي که تاثير انقلاب را در عالم گسترش داده در شرايط کنوني آمريکا فاز جديد حمله‌شان براي يورش به کشور را با خروج از برجام آماده کردند، نيازمند توجه بيشتري هستند.غلامي‌گفت: مسئولين در مقابل دشمنان بياستند؛ چون آن‌ها مي‌خواهند به ما برجام موشکي تحميل کنند. 

آمريکا ۹ فرد و شرکت ايراني را تحريم کرد
وزارت خزانه‌داري آمريکا تحريم‌هايي عليه شش فرد حقيقي و سه فرد حقوقي ايران اعمال کرد.به گزارش ايلنا از خبرگزاري فرانسه، آمريکا شش فرد و سه شرکت ايراني از جمله يک صرافي را به فهرست تحريم‌هاي خود اضافه کرد.استيون منوچين، وزير خزانه‌داري آمريکا با ادعاي اين‌که اين افراد و شرکت‌ها بخشي از يک شبکه‌ ارزي گسترده براي تامين مالي نهادهاي نظامي‌ايران بوده‌اند، گغت که اين شبکه صدها ميليون دلار را به ارزهاي ديگر تبديل کرده‌اند.وي مدعي شده است که بانک مرکزي ايران هم در اين امر همکاري داشته است.بر اساس اين گزارش، اعمال تحريم عليه اين ۹ فرد و شرکت، در چارچوب تحريم‌هاي جاري آمريکا است و ارتباطي به خروج آمريکا از برجام ندارد.

تحريم مديران کميته امداد از سوي آمريکا
رئيس کميته امداد با تاکيد بر ريشه يابي دلايل فقر در کشور گفت: دلايل فقر در هر منطقه متفاوت است و براي رفع آن رويکرد علمي‌نياز است. به گزارش ايسنا، سيدپرويز فتاح با اشاره به تحريم مديران کميته امداد توسط دولت آمريکا اظهار کرد: قرار گرفتن نام مسئولان اين نهاد در ليست تحريم‌هاي اين کشور نشان دهنده خدمات مطلوب اين نهاد انقلابي است. هر اقدامي‌در جامعه که به فقرزدايي ختم شود به مثابه مبارزه با استکبار جهاني است.