عرضه حلال 402 در رينگ داخلي بورس انرژي 
امروز در بازار فيزيکي بورس انرژي ايران، کالاهاي آيزوريسايکل، آيزوفيد، حلال 402 و حلال 404 پالايش نفت تبريز، بوتان، پروپان و گاز مايع صنعتي پتروشيمي‌بندرامام در رينگ داخلي عرضه مي‌شود. به نقل از بورس انرژي، روز شنبه شنبه بيست و دوم ارديبهشت ماه (امروز) در بازار فيزيکي بورس انرژي ايران، کالاهاي آيزوريسايکل، آيزوفيد، حلال 402 و حلال 404 پالايش نفت تبريز، بوتان، پروپان و گاز مايع صنعتي پتروشيمي‌بندرامام در رينگ داخلي و سوخت هوايي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران از انبار نفت اراک به مقصد ارمنستان در رينگ بين الملل عرضه خواهد شد.  از نکات مهم عرضه‌هاي شنبه مي‌توان به عرضه بيش از 4 ميليون حلال 402 در رينگ داخلي اشاره نمود.

برترين‌هاي معاملات آتي زعفران مشخص شدند
نفرات برتر معاملات آتي زعفران در سامانه معاملات مجازي بازار مشتقه بورس کالا مشخص شدند که به هر يک جوايزي اعطا مي‌شود. ايجاد نماد معاملات آتي زعفران در سامانه مجازي بازار مشتقه به منظور آشنايي فعالان اين حوزه و کسب آمادگي‌هاي لازم براي ورود به معاملات واقعي فراهم شده است که در همين راستا روز سه شنبه سه نفر نخست اين معاملات مشخص شدند. براين اساس يحيي مهتاب، بهناز کوهکن و محمد مهدي صادقي به عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب شدند و جوايزي به آنها اهدا مي‌شود. همچنين برندگان معاملات مجازي قراردادهاي آتي زعفران طي روز چهارشنبه نيز مشخص شدند که به ترتيب خانم مريم اسکندري، محسن ابراهيمي‌و سجاد شريفي نفرات اول تا سوم در معاملات بودند.

 اعلام زمان پرداخت سود سهامداران «پرداخت»
«پرداخت» (سهامي‌عام) زمان پرداخت سود سهامداران خود را اعلام کرد. به گزارش ايلنا؛ شرکت به پرداخت ملت که با نماد «پرداخت» در بورس فعال است، با انتشار اطلاعيه‌اي در سامانه کدال زمان‌بندي پرداخت سود سهامداران حقيقي و حقوقي براي عملکرد سال مالي منتهي به ۲۹ اسفندماه سال ۹۶ خود را اعلام کرد. پرداخت سود سهامداران حقيقي اين شرکت از تاريخ ۲۰ مهرماه سال ۹۷ از طريق مراجعه به تمامي‌شعب بانک ملت قابل پرداخت خواهد بود.  همچنين سهامداران حقيقي که از اين طريق سيستم بانکي سود خود را دريافت نکنند مي‌توانند با اعلام شماره حساب نسبت به دريافت سود سهام خود اقدام کنند.زمان پرداخت سود سهامداران حقوقي اين شرکت از تاريخ يکم دي ماه ۹۷ آغاز مي‌شود.
بورس‌هاي دنيا در مسير صعود
بيشتر بورس‌ها در آسيا، اروپا و آمريکا به رهبري نمادهاي انرژي سبزپوش بودند و بهاي نفت نيز کماکان متاثر از تصميم آمريکا در خصوص برجام رو به افزايش است.
به گزارش ايسنا به نقل از رويترز، بورس‌هاي اروپايي عملکردي بهتر از پيش‌بيني‌ها داشتند و شاخص "فوتسي ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۲ درصد، شاخص "دکس"آلمان ۰.۴ درصد و شاخص "کک" فرانسه ۰.۳ درصد افزايش بسته شدند. 
در معاملات روز جمعه آسيا نيز شاخص "ام اس سي آي" بورس‌هاي منطقه آسيا-اقيانوسيه به جز ژاپن ۰.۶ درصد افزايش يافت. در ژاپن شاخص " نيک کي ۲۲۵" ۰.۳ درصد بالا رفت و بورس‌هاي سئول کره جنوبي و شانگهاي چين، کار خود را با افزايش ۰.۵ و ۰.۲ درصدي به پايان بردند.
در آمريکا نيز شاخص "داو جونز" افزايشي ۰.۷۵ درصدي داشت و شاخص "اس اند پي ۵۰۰" بيش از ۱ درصد بالاتر رفت. افزايش بهاي نفت باعث نگراني از تورم در آمريکا شده است و اين مساله باعث شد بازده اوراق ۱۰ ساله وزارت خزانه داري پيش از آن که با کمي‌عقب نشيني به ۲.۹۸ درصد برسد، براي ساعتي سطح بالاي ۳ درصد را لمس کند. نفت خام برنت براي تحويل در آينده با ۰.۸ درصد افزايش به ۷۷.۸۲ دلار در هر بشکه رسيد که بالاترين سطح از نوامبر ۲۰۱۴ محسوب مي‌شود. نفت سبک آمريکا نيز ۰.۶ درصد افزايش يافت و به ۷۱.۶۹ دلار در هر بشکه رسيد. از سوي ديگر ارزش دلار نيز همگام با نفت افزايش يافت و با ثبت سطح ۹۳.۴۱۶ واحدي به بالاترين سطح ۴.۵ ماه اخير رسيد، اما در نهايت شاخص دلار در برابر سبدي از ۶ ارز مهم جهاني به ۹۲.۹۵۶ واحد رسيد. يورو با اندکي افزايش به ۱.۱۸۷۱ دلار رسيد و هر دلار نيز به ۱۰۹.۶۹۰ ين رسيد.

چشم‌انداز آتي بازار روشن است
در حوزه اقتصادي به ويژه بازار سرمايه از آنجا که ريسک خروج از برجام و آثار منفي تحريم‌ها قبل از اجرايي شدن، به نوعي پيش خور شده بود، چشم‌انداز آتي بازار روشن است و بازار در اين مرحله تاثير چنداني از اين قضيه نخواهد گرفت.
عباس آرگون عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران در گفتگو با سنا گفت: در حوزه اقتصادي به ويژه بازار سرمايه نيز از آنجا که ريسک خروج آمريکا از برجام و آثار منفي تحريم‌ها قبل از اجرايي شدن، به نوعي پيش خور شده بود، چشم انداز آتي بازار روشن است و بازار در اين مرحله تاثير چنداني از اين قضيه نخواهد گرفت.
وي در پاسخ به اين سوال که خروج امريکا از برجام چه ريسک‌هايي را بر اين کشور تحميل خواهد کرد و آيا اصلا به نفع آمريکا بود که به اين سمت حرکت کند يا خير، گفت: برداشت من اين است که با توجه به مذاکرات امريکايي‌ها با کره شمالي، خروج از برجام هزينه حيثيتي امريکا را بالا مي‌برد و اعتماد و اعتبار اين کشور را در جهان خدشه دار خواهد کرد و در واقع اين قضيه، بد عهدي امريکا را بيش از پيش به رخ خواهد کشيد. 
اين کارشناس در پاسخ به اين سوال که با عقب نشيني امريکا از برجام، شرکت‌هاي بين المللي به ويژه در اروپا تا چه حد ريسک همکاري با ايران را مي‌پذيرند و در کنار ايران خواهند ماند، گفت: با حضور کشورهاي اروپايي در برجام ما نيز مي‌توانيم باقي بمانيم و بيش از گذشته تاثيرگذار باشيم و البته روابط خود با اروپا را به واسطه اين فرصت توسعه دهيم.

يک فعال بازار سرمايه مطرح کرد؛
مديرعامل گروه مالي سپهر صادرات در پاسخ به سوالي در خصوص وضعيت بنيادي صنايع بازار سرمايه تاکيد کرد: شرايط بنيادي صنايع خوب است و با توجه به اصلاح قيمتي اکثر سهام به خصوص در صنايع بزرگ بازار، نرخ‌ها در محدوده‌هاي حمايتي جذابي قرار دارند.
بهروز خدارحمي‌گفت: تحليلگران بازار سرمايه مي‌توانند با تحليل‌هاي اقتصادي و مالي صحيح بازار را از هيجان‌هاي منفي و کاذب دور نگه دارند. بارها ديده شده که رفتارهاي تحليلگران در ايجاد نوسان در بازار بسيار تعيين کننده و تاثير گذار است.
دبيرکل سابق کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري در گفتگو با سنا، با تاکيد بر اينکه صنايع بازار سرمايه عملکرد خوبي در سال گذشته داشتند، تاکيد کرد: در يک ماهه اخير اتفاق منفي در بازار رخ نداده و اکثر گزارش‌هاي عملکردي شرکت‌ها، مثبت و قابل قبول بوده است که همين امر، خوش بيني به آينده را به همراه دارد.
 خروج آمريکا از برجام هم مسير را براي همکاري‌هاي بهتر ايران و اروپا فراهم کرد
عضو هيات علمي‌دانشگاه ترتيب مدرس ادامه داد: در اين شرايط انتظار واکنش‌هاي هيجاني و دور از منطق فعالان بازار سرمايه وجود ندارد. در عين حال، خروج آمريکا از برجام هم مسير را براي همکاري‌هاي بهتر ايران و اروپا فراهم کرد.
تحليلگران با گزارش‌هاي غيرتخصصي موجب التهاب بازار نشوند
وي ضمن توصيه به سرمايه‌گذاران براي تصميم گيري به دور از هيجان‌هاي کاذب، ادامه داد: بيشترين توصيه من به تحليلگران بازار سرمايه است نه عموم مردم. چراکه تحليلگران با گزارش‌هاي غير تخصصي باعث التهاب فضاي بازار سرمايه مي‌شوند.

 تحليل‌هاي مالي و اقتصادي در خصوص صنايع بورسي مدنظر تحليلگران باشد
دبيرکل سابق کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري با اشاره به اينکه تحليلگران بازار سرمايه به عنوان ليدر بازار هميشه چندين سرمايه گذار را دنباله رو خود مي‌کنند، افزود: تحليل‌هاي مالي و اقتصادي در خصوص صنايع بورسي، وضعيت بنيادي بازار سرمايه، ارتباط ارکان اقتصادي با بازار سرمايه و امثال چنين موضوع‌هايي بايد مدنظر تحليلگران بازار سرمايه باشد.
شرايط بنيادي صنايع خوب است و نرخ‌ها در محدوده‌هاي حمايتي جذابي قرار دارند
مديرعامل گروه مالي سپهر صادرات در پاسخ به سوالي ديگر در خصوص وضعيت بنيادي صنايع بازار سرمايه تاکيد کرد: شرايط بنيادي صنايع خوب است و با توجه به اصلاح قيمتي اکثر سهام به خصوص در صنايع بزرگ بازار، نرخ‌ها در محدوده‌هاي حمايتي جذابي قرار دارند تا جايي که با خروج آمريکا از برجام، نمي‌توان افت بيشتري براي بازار متصور بود.
بازار بيش‌واکنش نسبت به خبرهاي سياسي داشته است
وي با تاکيد بر اينکه بازار بيش واکنش نسبت به خبرهاي سياسي داشته است، پيشنهاد داد: صنايع بازار به خصوص صنايع بزرگ در شرايط خوبي قرار دارند و سرمايه گذاران با تصميم‌هاي هيجاني اقدام به فروش سهام خود نکنند.
وي همچنين در گفت‌وگو با ايلنا در مورد خروج ۳۰ ميليارد دلار ارز از کشور اظهار داشت: آنچه در فضاي ارزي کشور تاثيرگذار است مربوط به شاخص‌هاي اقتصادي نيست و دليل اقتصادي براي رشدهاي عجيب و غريب قيمت ارز که منجر به تصميمات بانک مرکزي و دولت شود وجود ندارد.
وي با بيان اينکه ما شرايط اقتصادي خوبي نداريم و در رکود به سر مي‌بريم، گفت: هم اکنون تعاملات بين‌المللي ايده آل نيست و اين که در يک روز قيمت دلار به شکل غيرمنطقي افزايش پيدا مي‌کند تنها دليل رواني دارد.
خدارحمي‌تصريح کرد: اين دولت هميشه به بازار آزاد معتقد بوده و اين مقدار افزايش نرخ ارز آنجا عجيب به نظر مي‌رسد که هيچ گاه دولت مداخله‌اي در بخش نمي‌کرد و به جاي آنکه اجازه دهد عرضه و تقاضا نرخ ارز را در مارکت‌هاي مختلف مشخص کند اين بار به شکل عجيب ‌و غريبي بهاي دلار رشد کرد که آن هم به دلايل غير اقتصادي و رواني و سفته بازي بوده است.

در ابتدا انسان‌ها به جاي مبادله پاياپاي کالا با کالا به شکلي که در بالا گفتيم، يک کالاي به خصوص را به عنوان تعيين‌کننده ارزش کالاها انتخاب کردند که گزينش آن کالاي به خصوص بستگي به نوع و فراواني کالا در آن منطقه يا شهر داشت. همان‌طور که همه مي‌گويند، پول بر درخت سبز نمي‌شود. اما ايده خلق پول از کجا نشأت گرفته است؟ درواقع هيچ‌کس نمي‌‌داند. اما ما مي‌دانيم که چرا پول به وجود آمده است. پاسخ اين است که پول جايگزين مبادله پاياپاي در روابط افراد با يکديگر شد. به نقل از سنا، در زمان‌ها بسيار دور مردمان کالاهاي خود را با يکديگر مبادله مي‌کردند. کشاورزان گندم با دامداران گاو، دانه گندم را در برابر گاو مبادله مي‌کردند و چرم سازان با آجر سازان مبادله داشتند. اين نوع معامله، مبادله پاياپاي نام دارد. نظام آن‌ها به‌خوبي کار مي‌کرد، اما مشکلاتي هم وجود داشت. در مواقعي برخي از افراد متوجه مي‌شدند که براي مثال صاحب چندين انبار گندم هستند اما هيچ‌کس در هيچ کجا به دنبال گندم آن‌ها نيست و سايرين حاضر نمي‌شوند کالاهاي خود را در قبال گندم به او بدهند. افرادي هم متوجه شدند که حمل‌ونقل يک گاو با خود به نقاط مختلف شهر براي يافتن کسي که هم نيازمند گوشت گاو است و هم بتواند در مراسم عروسي دخترشان نوازندگي کند، کار بسيار سختي است. برخي ديگر نيز به اين نتيجه دست يافتند که ميوه‌اي که از مزارعشان برداشت مي‌کنند در چند روز فاسد مي‌شود، پس آن‌ها بايد هرچه زودتر از دست ميوه‌هايشان خلاص شوند و آن‌ها را با ظروف گلي معاوضه کنند، حتي اگر بيشتر از نيازشان ظرف گلي دارند. اين‌ها فقط برخي از مشکلات مبادله پاياپاي به حساب مي‌آيند. مشکل عمده ديگر پدران و مادران ما در دوران قديم، تعيين ارزش واقعي کالايي بود که قصد داشتند در قبال دريافت کالايي ديگر به دست آورند. گاهي حتي به دليل عدم توافق طرفين، معامله‌اي انجام نمي‌شد. براي حل چنين مشکلاتي، احتمالاً همگي آن‌ها در مرکز شهرشان گرد هم آمدند و يک‌صدا بيان کرده‌اند که، "بايد راه بهتري هم وجود داشته باشد در ابتدا انسان‌ها به جاي مبادله پاياپاي کالا با کالا به شکلي که در بالا گفتيم، يک کالاي به خصوص را به عنوان تعيين‌کننده ارزش کالاها انتخاب کردند که گزينش آن کالاي به خصوص بستگي به نوع و فراواني کالا در آن منطقه يا شهر داشت. مثلاً ممکن بود در شهرهاي ساحلي و نزديک به دريا کالايي نظير صدف به عنوان کالاي مرجع در نظر گرفته شود يا در نواحي کوهستاني بز يا قوچ را به عنوان کالاي اصلي انتخاب کنند. اگرچه با انتخاب کالاهاي واسطه دو مشکل اساسي که قبلاً وجود داشت، ظاهراً حل شد اما گاهي کالاي واسطه نيز به علت غيرقابل تقسيم بودن، مانع انجام معاملات کوچک مي‌شد و يا به علت حجم زياد و ارزش کم نقش اساسي ذخيره کالاي واسطه تا زمان احتياج را غيرممکن مي‌‌کرد و حتي در بعضي مواقع نگهداري کالاي واسطه به علت فسادپذيري امکان نداشت. تنوع توليد و رفع نياز بشر از توليدات مختلف در سير گسترش اقتصاد کشورها موجب پيدايش يک وسيله اقتصادي موردقبول همه مردم شد و به‌اين‌ترتيب بود که پول به وجود آمد. مبادله پاياپاي به شدت و به شکل باورنکردني و دشواري نامناسب بود. اما از سوي ديگر پيدايش پول زندگي را به شدت راحت مي‌کرد.
بررسي ارزش معاملات بلوکي در مقايسه با ارزش معاملات خرد نشان مي‌دهد در حالي که ارزش کل معاملات انجام شده در هفته‌اي که گذشت، 1248 ميليارد تومان بوده است،ارزش معاملات بلوکي با 650 ميليارد تومان اندکي از معاملات خرد پيشي گرفته است.
به نقل از بورس‌نيوز، سومين هفته ارديبهشت با کاهش شاخص اکثر گروه‌ها همراه بود، اما گروه فرآورده‌هاي نفتي و راديويي با افزايش شاخص کل همراه بودند به طوري که شاخص فرآورده‌هاي نفتي که کار خود را با رقم 359هزار و 245 واحد آغاز کرده بود، روز چهارشنبه در کانال 361 هزار و 192 واحدي قرار گرفت. افزايش قيمت جهاني نفت از مولفه‌هاي بنيادي موثر بر سودآوري اين گروه بوده است.
اکثر تحليلگران براين باورند که بازار سرمايه ريسک خروج امريکا از برجام را طي چند هفته اخير پيش خور کرده بود، بر اين اساس دماسنج بازار 2 روز قبل از اعلام تصميم ترامپ روند صعودي يافت و پس از اعلام موضع آمريکا حتي ارزش معاملات خرد از معاملات بلوکي فراتر رفت که گواهي بر بلوغ فکري اهالي بازار سرمايه و بي توجهي انان به رفتار سخيف رييس جمهور آمريکا در خروج از برجام بود.
شاخص کل درآغاز معاملات هفته‌اي که گذشت، روند نزولي داشت به طوري که در دومين روز معاملاتي هفته با سقوط به کانال 92 هزار واحدي، در کف قيمتي قرار گرفت ولي در 3 روز باقي مانده هفته روند مثبت را طي کرد و در نهايت در حالي که روز شنبه نماگر بورس تهران رقم 93هزار و 612 واحدي را نشان مي‌داد، با 79 واحد افزايش در طول هفته، روز چهارشنبه در ارتفاع 93 هزارو 691 واحدي کار خود را پايان داد.
شاخص قيمت وزني -ارزشي اما تغيير خاصي نداشت و با يک واحد افزايش رقم 29هزار و 411 واحدي را در پايان معاملات ديروز ثبت کرد.
شاخص کل هم وزن و شاخص قيمت هم وزن در هفته‌اي که گذشت روند نزولي را طي کردند بدين ترتيب شاخص کل هم وزن با کاهش 113 واحدي از ارتفاع 16610 واحدي، به کانال 16هزارو 497 واحدي برگشت و شاخص قيمت هم وزن نيز با کاهش 99 واحدي در ارتفاع 12 هزار و 231 واحدي قرار گرفت .
شاخص آزاد شناور با روند افزايشي همراه بود و توانست با افزايش 135 واحدي درحالي در پايان معاملات روز چهارشنبه در کانال 99هزار و 590 واحدي قرار گرفت که روز شنبه رقم 99455 واحدي را نشان ميداد.
در حاليکه شاخص بازار اول با افزايش 232 واحدي مواجه و در ارتفاع 66 هزار و 697 واحدي قرار گرفت، شاخص بازار دوم با کاهش 774 واحدي مواجه و به ارتفاع 198 هزار و 755 واحدي برگشت.
ارزش معاملات خرد نخستين روزهفته، 60 درصد کل ارزش معاملات و برابر با 87 ميليارد تومان و ارزش معاملات بلوکي نيز 59 ميليارد تومان و معادل 40 درصد ارزش معاملات بود.
نمادهاي ايران ترانسفو، پالايش نفت اصفهان، معدني و صنعتي گل گهر، پتروشيمي‌مبيم و بانک پارسيان در روز شنبه با معاملات بلوکي همراه بودند.
در دومين روز هفته گذشته اما ارزش معاملات بلوکي 60 درصد کل ارزش معاملات و برابر با 206 ميليارد تومان بود در حالي که ارزش معاملات خرد 94 ميليارد تومان و تنها 31 درصد ارزش کل معاملات را داشت.

دريافت وام‌هاي کوتاه مدت و يا بلندمدت، مشارکت در سرمايه گذاري، سرمايه گذاري به شرط خريد محصول و صدور اوراق قرضه از روش‌هاي تامين مالي در ايران به شمار مي‌روند.
به نقل از ايلنا؛ سرمايه مالي از موضوعاتي است که در بحث راه‌اندازي هر سرمايه‌گذاري جديد مطرح مي‌شود. سرمايه مالي سرمايه‌اي است که بانک‌ها در اختيار دارند و صاحبان صنايع آن را به کار مي‌برند.
بحث تامين مالي به خصوص در کشورهاي در حال توسعه از اهميت دو چنداني برخوردار است؛ کشورهاي در حال توسعه به منظور پيشرفت در عرصه‌هاي مختلف اقتصادي نياز به منابع مالي فراوان دارند.
در اين کشورها برخي از پروژه‌ها را با تامين مالي داخلي مي‌توان انجام داد اما در پروژه‌هاي مهم و زيرساختي مورد نياز کشور که امکان تامين منابع کامل آن توسط دولت فراهم نيست مانند پروژه‌هاي نفتي، گازي، پتروشيمي‌و بسياري از صنايع ديگر براي توسعه زير ساخت‌ها برخورداري از منابع خارجي بسيار جدي است.
انواع روش‌هاي تامين مالي
انواع تامين مالي شامل دريافت وام کوتاه يا بلندمدت٬ مشارکت در سرمايه گذاري٬ سرمايه گذاري به شرط خريد محصول٬ فروش سهام شرکت يا صدور اوراق قرضه (البته دو روش آخر براي شرکت‌هاي بزرگ مقدور است) و غيره انجام مي‌گيرد.
تامين مالي پروژه‌ها چه مربوط به بخش دولتي باشد و چه بخش خصوصي يا از طريق منابع داخل کشور صورت مي‌گيرد يا از طريق جذب منابع خارجي در هر کدام از اين روش‌ها گزينه‌هاي مختلفي وجود دارد که کارفرماي پروژه با توجه به نياز خود از يکي از اين دو روش، پروژه خود را تامين مالي مي‌کند.
انواع اوراق قرضه
اوراق قرضه‌ دولتي: براي تامين مالي برنامه‌ها، پرداخت ليست حقوق و به خصوص پرداخت صورتحساب‌ها، دولت‌ها اوراق قرضه صادر مي‌کنند. اوراق قرضه‌ کشورهاي باثباتي مثل آمريکا، جزو امن‌ترين سرمايه‌گذاري‌ها شناخته مي‌شود. اما در طرف ديگر، اوراق قرضه‌ کشورهاي در حال توسعه، داراي ريسک بالاتري هستند.
دولت آمريکا اوراق قرضه‌ خود را از طريق خزانه‌داري و چندين نهاد دولتي مختلف صادر مي‌کند. در آمريکا به اوراق قرضه‌اي که موعد سررسيد آنها کمتر از يکسال باشد، اصطلاحا T-bills، اوراق قرضه با سررسيد بين يک تا ۱۰ سال را T-notes و بيش از ۱۰ سال را اوراق خزانه‌داري مي‌گويند. در برخي موارد، بهره‌ دريافتي از اين اوراق شامل ماليات بر درآمد نمي‌شود.
اوراق قرضه‌ شهرداري: اين اوراق توسط ايالات، شهرها، کشورها و مناطق مختلف براي تامين مالي عمليات‌ها يا پرداخت هزينه‌ پروژه‌ها صادر مي‌شود. اوراق قرضه‌ شهرداري هزينه‌هاي ساخت بيمارستان، مدرسه، نيروگاه، خيابان، دفاتر اداري، فرودگاه، پل و غيره را از نظر مالي تامين مي‌کند.
شهرداري‌ها معمولا زماني به صدور اوراق قرضه اقدام مي‌کنند که به پولي بيشتر از پول حاصل از جمع‌آوري ماليات‌ها احتياج داشته باشند. يکي از مزيت‌هاي اوراق قرضه‌ شهرداري اين است که سود حاصل از آن، معاف از ماليات است.
اوراق قرضه‌ شرکتي: اوراق قرضه‌ شرکتي توسط کسب‌ و کار و براي کمک به تامين هزينه‌ آنها صادر مي‌شود. با وجود اينکه ريسک اين اوراق بالاتر از اوراق قرضه‌ دولتي است، اما پول بيشتري مي‌توان از آن کسب کرد. همچنين تعداد گزينه‌ها براي انتخاب از ميان اوراق قرضه‌ شرکتي بيشتر است. اما از معايب اين اوراق، معاف نبودن از ماليات است. به ويژه در خصوص سرمايه‌گذاري در اوراق قرضه شرکتي، در نظر گرفتن ريسک اوراق بسيار مهم است. هيچ سرمايه‌گذاري دوست ندارد که پول خود را صرف اوراق قرضه‌ کم‌بازدهي‌کند که احتمال ورشکستگي شرکت آن ۵۰-۵۰ باشد. براي خريد اوراق قرضه‌ شرکتي بايد درباره‌ وضعيت مالي صادرکننده و چشم‌انداز اقتصادي آن تحقيق کرد. اين تحقيقات مي‌توانند شامل ميزان جريان نقدي، بدهي، نقدينگي و برنامه‌ کسب‌ و کار شرکت باشد.