60 درصد مسکن‌هاي مهر را تحويل داديم
قائم مقام وزير راه و شهرسازي در مسکن مهر با اشاره به اهتمام ويژه دولت به اتمام اين طرح در همه استان‌ها گفت: 60 درصد واحدهاي تحويلي مسکن مهر به متقاضيان شامل بيش از يک ميليون واحد، مربوط به دولت تدبير و اميد بوده است. احمد اصغري مهرآبادي افزود: اين در حالي است که در دولت‌هاي گذشته تنها 690 هزار واحد تحويل متقاضيان شده بود. وي اضافه کرد: همه اين واحدهاي مسکوني با وجود محدوديت‌هاي شديد اعتباري دولت ساخته و تحويل متقاضيان داده شده است. قائم مقام وزير راه و شهرسازي ادامه داد: مهمترين مشکل مراحل پاياني تحويل واحدهاي مسکن مهر در کشور را نبود خدمات زيرساختي است.

سامانه ملي املاک بدون وقفه اجرايي شود 
رئيس کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه بخشي عظيمي‌از هرج و مرج فعلي بازار مسکن ناشي از انباشت خانه‌هاي خالي و در پي آن بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا است، گفت: دولت با تعلل در اجراي قانون اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي تخلف کرده است. محمدرضا رضايي با انتقاد از تعلل دولت در اجراي قانون اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي، گفت: بخشي از هرج و مرج فعلي بازار مسکن ناشي از انباشت خانه‌هاي خالي و در پي آن برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا است. وي گفت: وزارت راه بايد با راه اندازي سامانه ملي املاک اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي را سريع‌تر آغاز کند.

سازمان بنادر بحران سانچي را مديريت کرد
ولي داداشي، عضو فراکسيون بنادر، دريانوردي و توسعه صنايع دريايي مجلس درباره گزارش نهايي تصادم سانچي، اعلام کرد: سانحه سانچي يکي از حوادث تلخ سال گذشته بود چراکه ما ۳۰ نفر از نيروهاي متخصص خود را از دست داديم و قطعاً اين موضوع قابل جبران نيست. بر اين اساس يکي از خواسته‌هاي به حق خانواده خدمه نفتکش سانچي و مردم علت اين سانحه بود. وي با بيان اينکه ازهمان روزهاي اول تصادم، سازمان بنادر ودريانوردي در کميته رسيدگي سانحه سانچي حضور داشت، گفت: جمع بندي گزارش نهايي سانچي در کمتر از ۴ ماه قابل تقدير است. حال با مشخص شدن علت حادثه؛ بخش‌هاي مختلف مي‌توانند بيمه سانچي را پيگيري کنند.


پولي نزد ايرباس و بوئينگ‌ نداريم
مشاور وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل با بيان اينکه کمپاني ايرباس تا هفته آينده موضع خود را درباره قرارداد ايرباس‌ها‌ اعلام مي‌کند، گفت: موضوع خروج از برجام در قراردادها پيش‌بيني نشده بود و قرار نبود که چنين پيش‌بيني داشته باشيم. اصغر فخريه‌کاشان در گفتگو با فارس، درباره تصميم رئيس‌جمهور آمريکا مبني بر خروج‌ از برجام و تأثير آن در قراردادهاي خريد هواپيماهاي پسابرجامي، اظهار داشت: بايد صبر کنيم تا مشخص شود عکس‌العمل اروپايي‌ها با اين تصميم ترامپ در برجام چه خواهد بود. فخريه کاشان بيان کرد: اين موضوع پيش‌بيني شده بود که ‌اگر کمپاني‌هاي سازنده هواپيما نتوانند به ما هواپيما بدهند، طوري عمل کنيم که ما خسارتي نبينيم و وجهي پيش آنها نداشته باشيم؛ همه اين پيش‌بيني‌ها انجام شده و در قرارداد گنجانده شده است تا بدين ترتيب ما ضرر و زياني نبينيم. مشاور وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل تأکيد کرد: ما هيچ پولي پيش کمپاني‌هاي سازنده هواپيما نظير ايرباس و بوئينگ نداريم تا در صورت توقف قراردادها، ضرر و زيان ببينيم.

خروج بنياد مستضعفان از پروژه‌هاي پيمانکاري کمتر از ۱۰۰ ميليارد تومان
بنياد مستضعفان در راستاي حمايت از بخش خصوصي و توجه بيشتر به پروژه‌هاي ملي، حضور شرکت‌هاي تحت پوشش خود در پروژه‌هاي پيمانکاري کمتر از ۱۰۰ ميليارد تومان را ممنوع اعلام کرد. ‌به گزارش فارس، در راستاي تقويت توان رقابت بخش خصوصي، بنياد مستضعفان طي ابلاغيه‌اي ورود هلدينگ‌ها و شرکت‌هاي اين بنياد در پروژه‌هاي پيمانکاري با کمتر از مبلغ 100 ميليارد تومان براي شرکت‌هاي گروه يک خود و 70 ميليارد تومان براي ساير شرکت‌هاي تحت پوشش را در اخذ پروژه‌هاي پيمانکاري از سال 97 ممنوع اعلام کرد. ‌اين ابلاغيه در راستاي افزايش قدرت رقابتي بخش خصوصي و حضور موثرتر بنياد مستضعفان در پروژه‌هاي کلان صورت مي‌پذيرد. با توجه به توانمندي‌ها و حسن سوابق شرکت‌هاي گروه بنياد در اجراي پروژه‌هاي پيمانکاري، اجراي ابلاغيه مذکور جهت ارائه خدمات فني و مهندسي در پروژه‌­هاي کلان کشور و همچنين ايجاد فرصت حضور در مناقصات بين­‌المللي، مي‌­تواند نقش موثري در حفظ و ارتقاي توانمندي شرکت‌هاي زير مجموعه و نيز کسب مزيت رقابتي در بازارهاي بين المللي را به همراه داشته باشد.

رشد 10 درصدي پروازهاي فرودگاهي در فروردين
شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران، شمار پروازهاي فرودگاه‌هاي کشور در فروردين ماه را 41 هزار و 90 اعلام کرد که در همسنجي با مدت مشابه پارسال سه درصد کاهش و نسبت به اسفندماه گذشته 10 درصد افزايش يافت. به گزارش جمعه وزارت راه و شهرسازي، آمارهاي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران نشان مي‌دهد در فروردين ماه سال 1397 پنج ميليون و 14 هزار و 797 مسافر و 55 ميليون و 79 هزار و 399 کيلوگرم بار در اين فرودگاه‌ها اعزام و پذيرش شد که در مقايسه با اسفند 1396 به ترتيب 11 و 23 درصد بيشتر شد. اين ميزان نسبت به فروردين ماه پارسال در هر 2 مورد، چهار درصد کاهش يافت. براساس آمار، در فروردين ماه امسال 31 هزار و 966 پرواز بين المللي از اسمان ايران عبور کرد که نسبت به مدت مشابه پارسال چهار درصد کاهش يافت.

«تجارت» از تاثير تصميم ترامپ بر بازار ساخت‌وساز گزارش مي‌دهد
گروه راه و مسکن: سه شنبه هفته گذشته بود که ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا اعلام کرد که اين کشور از برجام خارج مي‌شود. اين اقدام از همان روز نخست موجب طرح اين پرسش فراگير در بازارهاي مختلف چه اتفاقي خواهد افتاد. يکي از اين بازارها، بازار مسکن است. هرچند ماه‌هاي گذشته گزارش‌هايي از پيش رونق در بخش مسکن مشاهده مي‌شد، اما از آخرين ماه‌هاي زمستان سال گذشته همزمان با بروز نشانه افزايش قيمت در بازار، رکود نيز خود را نشان داد. بازار مسکن، بي‌ارتباط و مستقل از تغيير و تحولات ساير بازارهاي اقتصادي نيست ضمن آنکه، مجموعه‌اي از متغيرهاي بيروني و داخلي بر جهت‌گيري شاخص‌هاي اقتصاد مسکن تاثير مي‌گذارد. 
کارشناسان مي‌گويند که بازار معاملات مسکن در دوره خروج آمريکا از برجام به يکي از دو مسير قابل پيش‌بيني، وارد مي‌شود. براساس اين نظرات چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار معاملات مسکن اين است که تقاضاي مصرفي خريد مسکن به نوعي، اختيار عمل بيشتر از گذشته پيدا مي‌کند. همچنين پيش‌بيني شده که تقاضاي سرمايه‌اي و ميل به سفته‌بازي در بازار ملک مسکوني، نسبت به سال گذشته، کاهش پيدا کند. شرايطي که در بازار مسکن با مهار شدن سفته‌بازي‌هاي ملکي دوران رونق، رقم مي‌خورد در نهايت تورم شديد ماه‌هاي اخير در اين بازار را به کنترل در مي‌آورد و از اين بابت به نفع خريداران مصرفي خواهد شد.
آخرين گزارش‌ها نشان مي‌دهد که شيب رشد ماهانه قيمت مسکن طي ۴ ماه گذشته، دو برابر يک سال قبل از آن بود و پرش‌هاي پي در پي در سطح قيمت آپارتمان‌هاي فروشي در تهران باعث شد قدرت خريد مسکن در شروع سال جاري دست‌کم ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت کند. از طرف ديگر با فضاي رواني و اقتصادي ايجاد شده خروج آمريکا از برجام، تاثير بر تقاضاي سرمايه‌اي خريد ملک خواهد داشت، شرايط براي تثبيت قيمت مسکن دست‌کم طي يکي دو ماه آينده فراهم مي‌شود. در اين ميان ورود بازار معاملات مسکن به شرايط خاص ماه مبارک رمضان که همه ساله به شکل سنتي، حجم معاملات مسکن به دليل خروج دست‌جمعي دو سمت عرضه و تقاضا از اين بازار، کاهش پيدا مي‌کند، اين نظر را تقويت مي‌کند.
با اين حساب مي‌توان گفت که از چند روز آينده، حجم مراجعه به فايل‌هاي در نوبت فروش در بنگاه‌ها باز هم کاهش پيدا خواهد کرد. کاهش هيجان تقاضاي خريد نقطه قوت بازار مسکن است که در کنار انتظار ناشي از خروج آمريکا از برجام براي کمتر شدن تقاضاي سرمايه‌اي خريد ملک، شانس بازار براي ماندن در فاز رونق را تقويت مي‌کند. 
بررسي‌ها نشان مي‌دهد که طي سال گذشته و پس از بروز رونق در بازار مسکن تقاضاي خريد در بنگاه‌ها افزايش پيدا کرد. هرچند که به نسبت رشد تقاضاي خريد، حجم معاملات افزايش آنچناني پيدا نکرد. وضعيت سال گذشته باتوجه به مساعد نبودن بازارهاي رقيب براي جذب سرمايه‌گذار در آن زمان، تقاضاي سرمايه‌اي را نيز به سمت بازار مسکن کشاند، اما اکنون، انتظار آن است که تقاضاي سرمايه‌اي در بازار مسکن کاهش پيدا کند.
از طرف ديگر بر پايه برخي گزارش‌هاي موجود هرچند هيجان تقاضاي مصرفي خريد نسبت به ماه‌هاي پاياني سال گذشته کاهش پيدا کرده، اما اين، بيشتر ناشي از پرش‌هاي صورت گرفته در سطح قيمت مسکن است. اگر شرايط براي ثبات نسبي قيمت در ماه‌هاي آتي فراهم شود، خانه‌اولي‌هاي مجهز به وام يکم، گروه موثر و پرحجمي‌هستند براي آنکه دور موتور رونق در بازار معاملات مسکن را در سطح قابل قبولي افزايش دهند.
حرکت به سوي ثبات قيمتي
در همين حال عضو کميسيون عمران مجلس، با بي اثر خواندن خروج آمريکا از برجام در مسائل اقتصادي کشور، گفت: بازار مسکن مسير خود به سمت ثبات قيمتي طي کرده و تحت تاثير هيچ موضوعي قرار نمي‌گيرد. يوناتن بت کليا در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به خروج آمريکا از برجام، گفت: خروج آمريکا از برجام تاثيري در بازارهاي ما نداشته و به آشفتگي قيمت‌ها منجر نمي‌شود. اين نماينده مجلس با بيان اينکه وضعيت نابه سامان بازار مسکن متاثر از مولفه‌هايي همچون کمبود واحد مسکوني است، افزود: خروج آمريکا از توافق برجام به رشد قيمت مسکن و نابه ساماني قيمت‌ها نمي‌انجامد. بت کليا با تاکيد بر ضرورت برخورد با هر نوع رفتاري که به بروز تنش در بازار و التهاب قيمتي در آن مي‌شود، افزود: اگر اظهار نظرهاي منفي صورت نگيرد بازار ما به هيچ وجه درگير تنش‌هاي قيمتي نخواهد شد. وي ادامه داد: بازار مسکن مسير خود به سمت بهبود قيمت‌ها و ثبات نرخي را در پيش گرفته و به طور حتم اين مسير با توفيق طي خواهد شد. 
کاهش قيمت مسکن در ماه رمضان
همچنين رئيس اتحاديه املاک استان تهران‌ گفت: قيمت‌ مسکن در ماه رمضان به ويژه در بازار رهن و اجاره تثبيت‌ مي‌شود و در برخي از مناطق نيز شاهد کاهش قيمت نيز خواهيم بود. براساس گزارش اقتصاد آنلاين، مصطفي‌قلي‌ خسروي با تأکيد بر اينکه بايد استدلال‌هاي درست و صحيحي از وضعيت بازار مسکن ارائه کنيم، گفت: مردم و متقاضيان مسکن بايد در اين بازار صبورانه‌ اقدام کنند و با عجله در اين بازار سرمايه‌گذاري نکنند. وي گفت: زماني که مردم و يا مشاوران املاک مي‌گويند گراني در اين بازار ايجاد شده تمامي‌کالاها‌ گران مي‌شود، بنابراين بايد صبورانه در اين بازار کارها را پيش ببريم. خسروي اظهار کرد: قيمت‌ مسکن در ماه رمضان به ويژه در بازار رهن و اجاره تثبيت‌ مي‌شود و در برخي از مناطق نيز شاهد کاهش قيمت نيز خواهيم بود. خسروي با بيان اينکه ميزان تسهيلات مسکن به ويژه در بافت‌هاي فرسوده براي خريد مسکن کافي نيست، گفت: بايد تسهيلات خريد در اين بازار افزايش يابد تا عرضه و تقاضا به تعادل برسد‌.
تاثير تصميم ترامپ قابل پيش بيني نيست
از طرف ديگر فردين يزداني، کارشناس حوزه اقتصاد مسکن در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» گفت: آينده بازار مسکن تحت تاثير خروج ترامپ از برجام به عوامل مختلف سياسي و اقتصادي بستگي دارد و با توجه به اينکه هنوز تصوير واضحي از فضاي بين‌المللي چه در حوزه سياست و چه در حوزه اقتصاد بعد از اين اقدام رئيس‌جمهور آمريکا مشخص نيست، نمي‌توان با صراحت اعلام کرد که اين تصميم چه اثري بر بخش مسکن خواهد داشت.  يزداني ادامه داد: احتمالاتي درخصوص وضعيت پيش‌روي بازار مسکن در کوتاه‌مدت و بلندمدت مي‌توان در نظر گرفت که مي‌تواند اثر خود را به اشکال مختلفي بر بازار مسکن داشته باشد. اين کارشناس مسکن ادامه داد: در کوتاه‌مدت اين احتمال وجود دارد که تحت تاثير ايجاد نااطميناني در بازارها، بخشي از تقاضاي سرمايه‌اي از بازار مسکن خارج شود؛ هرچند تقاضاي مصرفي همچنان در بازار حضور دارد، اما خروج تقاضاي سفته‌بازي و سوداگرانه از بازار مسکن احتمالا سطح قيمت‌ها در اين بازار را به‌صورت نسبي تحت‌تاثير قرار مي‌‌دهد و منجر به کاهش يا دست‌کم ثبات قيمت‌ها مي‌شود. يزداني ادامه داد: با اين حال در صورت تغيير شرايط موجود مبني بر اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران اين احتمال نيز وجود دارد که با تنگ‌تر شدن مجراي مبادلات اقتصادي ايران با فضاي بين‌المللي بخشي از نقدينگي موجود در جامعه وارد بازار مسکن شود و تقاضا براي خريد ملک به‌عنوان بازار با درجه ريسک کمتر، افزايش يابد.

 مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور گفت: ۵ استان کشور شامل کرمانشاه، همدان، گيلان و آذربايجان‌هاي غربي و شرقي به شبکه ريلي کشور متصل مي‌شود که اتصال ۲ استان از اين تعداد برقرار شده و ۳ استان ديگر نيز در ۶ ماهه اول امسال متصل مي‌شود. به گزارش ايسنا، خيرا... خادمي‌اظهار کرد: در کشور حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ کيلومتر راه آهن از ابتدا تاکنون احداث شده و در حال حاضر نيز ۹۰۰۰ کيلومتر توسعه نيز در دست اقدام است. وي ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ براساس برنامه‌ريزي‌ها اقداماتي شد تا ۵ استان کشور شامل کرمانشاه، همدان، گيلان و آذربايجان‌هاي غربي و شرقي به شبکه ريلي کشور متصل شود که اتصال ۲ استان از اين تعداد برقرار شده و ۳ استان ديگر نيز در ۶ ماهه اول امسال متصل مي‌شود. اين اقدام مستلزم ۵۱۶ کيلومتر ريل گذاري در يک سال بوده است. در حالي که مقدار متوسط ما در کشور هيچگاه بالاي ۲۳۸ کيلومتر نبوده است.
 صديف بدري، سخنگوي کميسيون عمران مجلس در گفتگو با تسنيم با اشاره به مشکلات ايجاد شده در حوزه مسکن مهر، گفت: يکي از اشتباهات دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم در حوزه تأمين مسکن اقشار کم‌درآمد و ضعيف جامعه اين بود که عزم جدي براي تکميل و يا حتي ادامه طرح مسکن مهر نداشت. وي اظهار داشت: در جلسات به آقاي آخوندي و معاونان وزارت راه و شهرسازي متذکر شده‌ايم که بايد چاره‌اي عقلاني و منطقي براي تکميل طرح‌‌هاي مسکن مهر بينديشند، زيرا متقاضيان با مشکلات بسياري مواجه هستند، هشدارهايي پيرامون اين موضوع داده‌ايم که ممکن است اوضاع براي متقاضيان مسکن مهر وخيم شده و تبعاتي را براي کشور ايجاد کند. سخنگوي کميسيون عمران مجلس تصريح کرد: در آخرين نشستي که با آقاي آخوندي وزير راه‌ و شهرسازي پيرامون وضعيت مسکن مهر داشتيم و چندي قبل برگزار شد، وي قول داد که اقدامات لازم نسبت به تکميل طرح‌هاي مسکن مهر تا پايان امسال را انجام دهد.
دبير انجمن شرکت‌هاي حمل و نقل ريلي گفت: خروج آمريکا از برجام و بازگشت احتمالي تحريم‌ها نمي‌تواند تاثيري بر توسعه صنعت ريلي چه در بخش زيرساخت و چه در بخش ناوگان داشته باشد. مجيد بابايي در گفتگو با مهر درباره تأثير خروج آمريکا از برجام بر صنعت ريلي گفت: صنعت ريلي ايران ۹۰ سال است که همواره با نگاه توسعه‌اي و رو به رشد فعاليت دارد و همه ۴۰ سال بعد از انقلاب همواره تحريم بوده‌ايم، بنابراين احتمال بازگشت تحريم‌ها نمي‌تواند تأثير چنداني بر اين صنعت داشته باشد. اگر چه در دوره برجام گشايش‌هايي براي اين صنعت به خصوص در زمينه خريد ناوگان نو ايجاد شد، اما در صورت بازگشت تحريم‌ها نيز امکان تأمين ناوگان ريلي با استفاده از روش‌هاي جايگزين و مسيرهاي غيربانکي امکانپذير خواهد بود. وي درباره تأثير بازگشت احتمالي تحريم‌ها بر بخش زيربنايي ريلي اظهار داشت: حوزه زيربنايي ريلي کمترين وابستگي به خارج را دارد و ما در اين حوزه چه در بخش مهندسي و چه در بخش توليد قطعات کاملاً خودکفا هستيم. تنها در بخش ريل است که واردکننده‌ايم، ولي با توجه به اينکه خط توليد ريل در داخل ايجاد شده ولي هنوز فعال نيست، امکان فعال کردن خط توليد ريل ملي هم در صورت هماهنگي ميان توليدکننده و شرکت راه آهن يا شرکت ساخت و توسعه وجود خواهد داشت.
دبير انجمن شرکت‌هاي ريلي ادامه داد: در زمينه ناوگان اگر چه همه شرکت‌هاي توليد واگن در يکي دو سال اخير به دليل افزايش سفارشات شرکت‌هاي ريلي فعال شده‌اند اما در مواردي همچنان واردات واگن داريم که با توجه به اينکه تکنولوژي توليد ناوگان و واگن چندان پيچيده نيست و مهندسان ايراني توان فعال کردن آن را دارند، امکان کاهش واردات در اين زمينه وجود دارد. بابايي بيشترين وابستگي در بخش ناوگان را واردات لوکوموتيو عنوان و تصريح کرد: اين وابستگي در بخش واگن‌هاي مسافري و باري بسيار کمتر است و در صورت بازگشت تحريم‌ها تنها ممکن است هزينه تأمين ناوگان براي شرکت‌هاي ريلي افزايش يابد که علت آن هم تحريم‌هاي بانکي است و ما مجبوريم ناوگان ريلي را از مسيرهايي غير از قراردادهاي بانکي خريداري کنيم.

مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران با اشاره به پرداخت ۱۰۰۰ ميليارد تومان از حساب اين شرکت به دولت بابت سود سهام و ماليات، گفت: هر سرمايه‌گذاري در فرودگاه‌ها به جاي ۱۰۰ درصد هزينه، ۱۷۵ درصد هزينه به دنبال دارد. رحمت‌ا... مه‌آبادي در گفتگو با تسنيم در پاسخ به اين پرسش که آيا از حساب شرکت فرودگاه‌ها نزد خزانه دولت طي سال‌هاي اخير برداشتي صورت گرفته است،‌ اظهار کرد: اعتراض داريم نسبت به اين‌که سود تلقي مي‌کنند، اين سود نيست. به واسطه اين‌که سود حاصل يک ساز و کار اقتصادي-تجاري است. يعني کسي سرمايه‌گذاري کرده و از قبل آن هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري، جاري تامين شده ضمن اين‌که سودي هم به دست مي‌آيد. وي افزود:‌ فرودگاه‌هايي که در کشور ايجاد مي‌شود از همان اول زيانده است؛ بنابراين سودي ندارد. از سوي ديگر نوع ساختار حسابداري ما به گونه‌اي است که هر چه طرح عمراني داريم در رديف درآمدها قرار مي‌گيرد و از ارزش آن حدود 50 درصد سود سهام و 25 درصد ماليات دريافت مي‌شود. وي توضيح داد:‌به عبارت ديگر هر سرمايه‌گذاري در فرودگاه‌ها به جاي 100 درصد هزينه براي ما 175 درصد هزينه ايجاد مي‌کند. مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها تاکيد کرد:‌ اين نوع تقرب باعث مي‌شود رويکرد ما جاري باشد، چراکه در اين صورت پولي از حساب ما برداشت نمي‌شود. مه‌آبادي با بيان اين‌که کاري نکرده‌اند که به سمت توسعه برويم بلکه خودمان مشتاقانه به اين سمت حرکت کرده‌ايم، گفت: بر اساس قانون 100 درصد منابع شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران متعلق به خودش است. يعني اين‌که سود سهام اصلا نبايد تقسيم شود و در محله بعد بايد ماليات را هم همين جا هزينه کنيم. چه جايي بهتر از فرودگاه‌ها براي توسعه است. وي بيان کرد: در تمام دنيا دولت‌ها به تامين زيرساخت‌هاي فرودگاهي کمک مي‌کنند، ما مي‌گوييم کمک دولت را نمي‌خواهيم. در عين حال اگر ماليات خط قرمز است، مانعي ندارد اما سود سهام نبايد وجود داشته باشد. وي با اشاره به اين‌که در سه سال اخير 1000 ميليارد تومان به دولت پرداخت کرده‌ايم، افزود: از اين مبلغ 650 ميليون تومان سود سهام و 250 ميليارد تومان ماليات بوده است.


عضو کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه فنر قيمت مسکن با تلاش‌هاي بسيار ثابت نگه داشته شده است، گفت: ارايه تسهيلات مسکن نيز با گراني‌ها اخير تاثيري در خانه دار شدن مردم ندارد. حسن خسته بند در گفتگو با خانه ملت، با انتقاد از تعلل دولت در اجراي قانون اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي، گفت: هر چند عرضه خانه‌هاي خالي به بازار تاثير چنداني در قيمت‌ها ندارد اما مي‌تواند از انباشت تقاضا تا حدودي جلوگيري کند. اين نماينده مجلس با بيان اينکه عدم اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي خللي در کليات ماليات دريافتي دولت ايجاد نمي‌کند، افزود: اکنون در زمان عرضه واحدهاي خالي ماليات بر مصرف کننده اعمال مي‌شود از اين رو در نهايت باز مصرف کننده متضرر خواهد بود. وي با تاکيد بر اينکه بايد به دنبال اين باشيم که با ايجاد انگيزه سرمايه‌هاي رفته در بخش ارز، طلا و سکه به سمت ساخت و ساز و توليد هدايت شود، تصريح کرد: توليد واحدهاي مسکوني با انبوه سازي مي‌تواند کاهش قيمت را در پي داشته و در نتيجه اشتغال زيادي نيزايجاد شود.
اين نماينده مردم در مجلس دهم، با تاکيد بر اينکه نوسانات ارزي قيمت مصالح ساختماني و مواد اوليه توليد مسکن را به شدت افزايش داده است، افزود: متاسفانه تنش ارزي خود به خود به گراني خانه منجر شده از اين رو بايد سياست‌هاي مشخصي براي مقابله با آن اتخاذ شود. وي با بيان اينکه ارايه تسهيلات مسکن نيز با گراني‌ها اخير تاثيري در خانه دار شدن مردم ندارد، گفت: کساني که اقدام به خريد 25 هزار سکه مي‌کنند به طور حتم با هدايت منابع خود به سمت توليد و مسکن مي‌توانند بازار را از وضعيت فعلي به سمت ساماندهي هدايت کنند. خسته بند ادامه داد: با هدايت منابع خرد مردم به سمت توليد به ويژه مسکن انباشت تقاضا کم شده و رونق اقتصادي رخ مي‌دهد. عضو کميسيون عمران مجلس يادآور شد: ما سالانه 800 هزار واحد مسکوني براي زوج‌هاي جوان نياز داريم که با توجه به حجم خانه‌هاي خالي و عدم انگيزه براي ساخت و ساز در اين حوزه عقب هستيم.