همکاري ايران و روسيه براي احداث نيروگاه
وزارت انرژي روسيه اعلام کرد: ايران و روسيه توافقنامه الحاقي در مورد پروژه احداث نيروگاه حرارتي سيريک در ايران را امضا کردند. به گزارش ايرنا، «ريانووستي» به نقل از وزارت انرژي روسيه گزارش داد: در پايان مذاکرات «آناتولي تيخونوف» مديرعامل آژانس انرژي روسيه با «مسعود کرباسيان» وزير اقتصاد و دارايي جمهوري اسلامي‌ايران و رئيس ايراني کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي ايران و روسيه طرفين توافق‌هاي الحاقي در ارتباط با تضمين اجراي قرارداد ساخت نيروگاه حرارتي سيريک را امضا کردند.  شرکت روسي «تکنوپروم اکسپورت» و هلدينگ ايراني توليد برق حرارتي در اواسط سال 1395 قرارداد ساخت نيروگاه برق حرارتي سيريک را امضا کرده بودند. فاينانس اين پروژه به ارزش 1.2 ميليارد يورو را روسيه تامين مي‌کند.

«اني» قصد اجراي پروژه جديد در ايران ندارد
مدير شرکت اني ايتاليا در نشست سالانه اين شرکت به سهامدارانش گفت، اني تمام طلب‌هاي معوق خود از ايران بابت سرمايه‌گذاري‌هاي سال‌هاي گذشته در اين کشور را از تهران گرفته و قصدي براي اجراي پروژه جديد در ايران ندارد.
به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، کلوديو دسکالزي اين اظهارات را پس از آن بيان کرده که واشنگتن تصميم گرفته ضمن خروج از برجام، تحريم‌هاي جديدي عليه ايران به‌اجرا بگذارد. دسکالزي افزود، تنها فعاليت باقي‌مانده اني در ايران خريد ماهانه 2 ميليون بشکه نفت از اين کشور در قالب قراردادي است که در پايان سال جاري ميلادي منقضي مي‌شود. مدير شرکت اني ايتاليا همچنين اظهار داشت: برقراري هرگونه تحريم جديد عليه ايران 6 ماه طول خواهد کشيد.

متوسط قطعي برق خوزستان؛ 1000 دقيقه
استاندار خوزستان با اشاره به برنامه راه اندازي 14 پست GIS در استان اظهار داشت: تا پايان سال آينده حداقل يک هزار و 800 کليد بريکر (‌قطع کننده برق) گازي در استان خوزستان نصب خواهد شد. به نقل از ايسنا، غلامرضا شريعتي گفت: صنعت برق خوزستان زماني پيشروترين صنعت برق کشور بوده است.
استاندار خوزستان ادامه داد: به طور متوسط قطعي برق هر مشترک در استان خوزستان يک هزار دقيقه و در استان خراسان تنها 72 دقيقه است. زيبنده نيست که تمام مراکز برق خراسان و مشهد ديسپاچينگ باشد ولي توزيع برق خوزستان و اهواز فاقد يک مرکز ديسپاچينگ باشند؛ اين مسائل ناپايداري سيستم ما را مي‌رساند. خوشبختانه اقدامات بسيار موثري در اين مسير در حال انجام است. 

تاسيسات آب و برق سرخس در وضعيت نرمال قرار دارد
مديرکل دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل وزارت نيرو گفت: تمامي‌تاسيسات آب و برق در منطقه تحت تاثير زلزله سرخس در شرايط نرمال و پايدار قرار دارد.
ميثم جعفر زاده در گفتگو با وزارت نيرو، با اشاره به زلزله ۵ ريشتري در منطقه سرخس خراسان رضوي گفت: حسب گزارش دريافتي از منطقه سرخس، شبکه فشار قوي، فشار متوسط و فشار ضعيف برق در شرايط نرمال بهره‌برداري قرار دارد و تمامي‌تيم‌هاي عملياتي نيز در آمادگي کامل هستند.
وي افزود: طبق اعلام آبفاي شهري و روستايي در خراسان رضوي (منطقه سرخس) شرايط تأمين آب شرب منطقه کاملاً نرمال است.
جعفرزاده ادامه داد: مطابق گزارش موثق دريافتي شرايط خط انتقال آب از سد دوستي به شهر مشهد کاملا نرمال و مشکلي براي بهره برداري وجود ندارد.

تاثير کاهش ۵۰۰هزار بشکه‎اي فروش نفت ايران بر بازار نفت
بانک آمريکايي گلدمن ساکس در يادداشتي نوشت، به‌دليل تصميم آمريکا به خروج از برجام و همچنين افزايش تنش‌ها در ديگر کشورهاي توليدکننده نفت از جمله عربستان و ونزوئلا، قيمت نفت در معرض ريسک افزايش بيشتر قرار دارد.
به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، در حالي که قيمت نفت در حال حاضر به بالاي 77 دلار در هر بشکه رسيده، اين بانک آمريکايي پيش‌بيني کرده که قيمت هر بشکه نفت برنت تا فصل تابستان به 82.5 دلار برسد.
اين گزارش حاکي است، اتخاذ مواضع تندتر از سوي دولت آمريکا مي‌تواند در ابتدا توليد نفت ايران را از 3.8 ميليون بشکه فعلي به‌ميزان حدود 500 هزار بشکه کاهش دهد، چنين کاهشي قيمت هر بشکه نفت را به‌ميزان حدود 6 دلار و 20 سنت افزايش خواهد داد.
مؤسسه بانک آمريکا هم در گزارشي نوشت، با توجه به ريسک عرضه نفت در ايران و ونزوئلا، ممکن است قيمت نفت در سال آينده ميلادي به 100 دلار در هر بشکه برسد. اين بانک آمريکايي گفته، با کاهش ميزان ذخاير جهاني، قيمت نفت در سه‌ماهه دوم سال 2019 به 90 دلار خواهد رسيد. 
با توجه به گمانه‌زني‌ها در مورد احتمال احياي توليد نفت اوپک و تأثيرپذيري محدود صادرات نفت ايران از تحريم‌ها، اين اولين بانک آمريکايي است که از نفت 100دلاري سخن مي‌گويد.

بازي جديد «سريکا» در ميدان گازي «رام»
شرکت سريکا انرژي انگليس اعلام کرد، به دنبال بررسي اين مسئله است که تحريم‌هاي جديد آمريکا عليه ايران چه تاثيري بر فعاليت‌ها در ميدان گازي رام که اين شرکت به صورت مشترک با شرکت ملي نفت ايران مالکيت آن را در اختيار دارد، خواهد گذاشت؟
به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، پس از آنکه دونالد ترامپ اعلام کرد از توافق هسته‌اي با ايران خارج مي‌شود، دولت آمريکا قصد دارد تحريم‌هاي يکجانبه جديدي را عليه ايران به اجرا بگذارد.
شرکت سريکا گفته، در حال ارزيابي تبعات اظهارات ترامپ بر ميدان رام در درياي شمال است. شرکت ملي نفت ايران 50 درصد از سهام اين ميدان را در اختيار دارد.
سريکا در بيانيه‌اي اعلام کرد: «ما در مسيري مقتضي به صورتي مناسب بازار را به روز خواهيم کرد.» شرکت سريکا در سال گذشته ميلادي سهم شرکت بي پي را از ميدان رام خريداري کرد.

امضاي تفاهم‌نامه بين سازمان انرژي اتمي‌ و پژوهشگاه صنعت نفت
تفاهمنامه همکاري بين سازمان انرژي اتمي‌ايران و پژوهشگاه صنعت نفت به امضا رسيد.
به نقل از ايلنا، اصغر زارعان، دستيار ويژه معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي‌در آئين امضاء اين تفاهم نامه اعلام داشت، در راستاي استمرار همکاري‌هاي موفقيت آميز و اثبات توانمندي‌ها، شاهد امضاء تفاهم نامه ديگري که در چند روز آينده منتج به قرارداد خواهد شد با جناب آقاي دکتر جعفر توفيقي رياست محترم پژوهشگاه نفت هستيم.
وي افزود: با امضاي اين تفاهم نامه، سازمان انرژي اتمي‌ايران در راستاي اقدامات بالادستي در صنعت نفت، مطالعات در حوزه سنگ مخزن، رفتار مخزن و برداشت از مخزن نفت، سيستم اندازه گيري و تصويربرداري، تست خودکار و دقت اندازه گيري و... با توليد سانتريفيوژهاي ديگر نياز صنعت نفتمان را تأمين مي‌کند.

طرح تقويت فشار فازهاي پارس جنوبي نهايي شد
مديرعامل نفت و گاز پارس با اشاره به طرح توسعه فاز دوم پارس جنوبي که توسط يک شرکت فرانسوي در حال بررسي بود اظهار کرد: فاز دوم پارس جنوبي مشاور فرانسوي کار خود را انجام داده و طرحي که ارائه کرده است تدوين و نهايي شده است.
محمد مشکين فام در گفتگو با ايسنا، با اعلام خبر فوق افزود:پکيج آماده است و درحال انجام تدوين نهايي هستيم. هنگامي‌که تصويب شد در مورد آن تصميم خواهيم گرفت.
وي افزود: کاري که مشاور فرانسوي انجام داد مطالعات امکان سنجي بوده است،اين شرکت گزينه‌هاي مختلف را بررسي کرده و بهترين گزينه ممکن را به ما معرفي کرده است، بر اين اساس ما اين گزينه را نهايي مي‌کنيم و طراحي پايه و طراحي تفصيلي را انجام مي‌دهيم و براي انتخاب پيمانکار مناقصه برگزار خواهيم کرد.
مديرعامل نفت و گاز پارس با بيان اينکه در مجموع براي تقويت فشار فازهاي پارس جنوبي ٢٠ ميليارد دلار نياز است،تصريح کرد:فعلا مشخص نيست تقويت فشار را خودمان انجام دهيم يا اينکار با همکاري شرکت‌هاي خارجي انجام شود. روي شرکت‌هاي داخلي هم کار مي‌کنيم.شرکت فرانسوي هم چندين بار از ياردهاي سکوساز بازديد کرده و از توانمندي شرکت‌هاي ايراني آگاه است.کاري که پيشنهاد داده بر مبناي توانمندي پيمان کاران ايراني است.

احتمال انتقال آب درياي عمان به ۳ استان از سال آينده
با توجه به طرح انتقال آب از درياي عمان به استان‌هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوي معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به ضرورت مطالعات انتقال آب درياي عمان از احتمال اجراي آن از يک سال آينده خبر داد.
پروين فرشچي در گفتگو با ايسنا، با اشاره به اينکه در بحث انتقال آب درياي عمان تاکيد دارم که حتما استان سيستان و بلوچستان در اولويت قرار گيرد، تصريح کرد: اگرچه کم‌آبي و بي‌آبي در سه استان سيستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوي بيداد مي‌کند اما سيستان و بلوچستان به دليل مجاورت با درياي عمان بايد در اولويت آبرساني قرار گيرد.
وي در مورد ضرورت انتقال آب درياي عمان اظهار کرد: پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد که تا سه سال آينده استان‌هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوي حتما به منابع آبي نياز دارند و انتقال آب حتما بايد صورت گيرد.

واکنش وزیر نفت به تهدیدات اخیر ترامپ؛
وزير نفت مهمترين اقدام‌ها و برنامه‌هاي صنعت نفت را پس از بيست‌و‌سومين نمايشگاه بين‌المللي نفت ايران تشريح کرد و گفت: توليد بنزين وضع خوبي دارد و به‌زودي فاز دوم پالايشگاه ستاره خليج فارس با حضور رئيس جمهوري به صورت رسمي‌افتتاح مي‌شود. بيژن زنگنه به برگزاري بيست و سومين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي‌اشاره کرد و درباره تفاوت امروز صنعت نفت با ۲۰ سال گذشته اظهار کرد: در زنجيره احداث تاسيسات شامل شرکت‌هاي اکتشاف و توليد، پيمانکاران عمومي، شرکت‌هاي ساخت و نصب، سازندگان سيستم‌ها و بسته‌هاي مورد نياز و سازندگان تجهيزات تحول بزرگي رخ داده است. وي با يادآوري اين که در ۲۰ سال گذشته نمي‌توانستيم يک متر لوله گذاري دريايي انجام دهيم اما هم اکنون به راحتي تاسيسات و تجهيزاتي داريم که لوله گذاري دريايي انجام مي‌دهند، يادآور شد: در سال ۷۶ قادر نبوديم پايه‌هاي سکو به ارتفاع ۹۰ تا ۱۰۰ متر را در داخل کشور بسازيم و در مالزي، سنگاپور و امارات ساخته مي‌شد اما هم اکنون حداقل سه شرکت بزرگ در اين زمينه فعاليت مي‌کنند. همچنين ساخت سکو که مانند ميني پالايشگاه داراي سيستم پيچيده‌اي است به راحتي در ايران ساخته مي‌شود. وزير نفت، ساخت توربين، کمپرسور و تجهيزات سنگين از سوي سازندگان داخلي را ديگر تحول در زمينه تجهيزات صنعت نفت نام برد که توانايي آن در سال ۷۶ وجود نداشت و افزود: زنجيره‌اي از فعاليت پيش رواست که بايد به هم پيوند دهيم تا صاحب تکنولوژي بهتري شويم. وي با بيان اين که شرکت‌هاي اکتشاف و توليد ايراني نخستين حلقه از اين زنجيره هستند که تاکنون ۱۷ شرکت در اين زمينه تاييد صلاحيت شدند،‌ تصريح کرد: شرکت‌هاي خارجي براي گرفتن پروژه در ايران موظفند با يک شرکت اکتشاف و توليد ايراني شريک شوند و قرار داد توانمندسازي بين آن‌ها وجود داشته باشد تا انتقال تکنولوژي نرم افزاري از جمله تکنولوژي مديريت پروژه، نحوه تامين منابع بانکي و يا بهره برداري و نيروي انساني در چهار – پنج سال منتقل شود.
۶۵درصد تجهيزات يک پالايشگاه ايراني است
وزير نفت در ادامه به اقدام وزارت نفت براي تامين و خريد ۱۰ گروه کالايي مورد نياز صنعت نفت، اشاره کرد و به عنوان نمونه گفت: قرارداد ۵۵۶ ميليون يوروي ساخت لوله CRA پارسال ميان يک شرکت ايراني و اسپانيايي امضاء شده است. تکنولوژي ساخت اين لوله که براي انتقال گاز ترش از دريا به خشکي مورد استفاده قرار مي‌گيرد به مرور به شرکت ايراني منتقل مي‌شود. در پايان اين قرارداد، ايران جزو ۴ يا ۵ کشور جهان و تنها کشور منطقه است که لوله‌هاي مقاوم در مقابل خوردگي را توليد مي‌کند که ارزش افزوده و ايجاد اشتغال را به همراه دارد. 
به گفته وي، هم اکنون به معناي واقعي تا بالاي ۶۵ درصد از تجهيزات يک پالايشگاه داخلي است و هر چه اين عدد بيشتر شود اشتغال و توان بيشتري ايجاد مي‌شود.
اتفاق قابل ذکري با خروج آمريکا براي صادرات نفت‌مان نمي‌افتد
زنگنه در پاسخ به سوالي درباره تاثير خروج آمريکا از برجام و اين‌که چقدر روي صنعت نفت، درآمد و صادرات ما اثر مي‌گذارد، گفت: معتقدم با خروج آمريکا از برجام اتفاق قابل ذکري براي صادرات نفت و ميعانات گازي ما رخ نخواهد داد و درآمدهاي ارزي کشور طبق آنچه در بودجه است، تامين خواهد شد.
وي افزود: قديم‌ها خيلي براي ما شاخ و شانه مي‌کشيدند که جلوي واردات بنزين را مي‌گيريم و ايران را فلج مي‌کنيم اين حرفها به تاريخ پيوسته است و وضعمان در توليد بنزين با وجود رشد مصرف سالانه ۸ الي۹ درصدي خيلي خوب است و از اين طريق نمي‌توانند ما را تحت فشار قرار دهند.
دودوزه بازي آمريکا در بازار نفت
وزير نفت درباره قيمت نفت گفت: فکر مي‌کنم آقاي ترامپ درباره بازار نفت دودوزه بازي مي‌کنند يعني دلش مي‌خواهد قيمت نفت بالا برود و به همين دليل با بعضي از اعضاي اوپک به توافق رسيد که آنها توليد را پايين نگه دارند و قيمت را افزايش دهند تا شيل اويل در آمريکا فعال شود. اکنون اين کشور روزانه شش ميليون بشکه توليد شيل اويل دارد که رقم بسيار بزرگي است.
زنگنه درباره نقش آمريکا بر قيمت بالاي نفت اظهار کرد: آمريکا مي‌خواهد با بالا نگهداشتن قيمت نفت، توليد شيل اويل را در اين کشور فعال و اقتصادي کند. زماني‌که قيمت نفت پايين بود توليد نفت شيل نيز پايين آمده بود اما اکنون که قيمت بالا رفته توليد نيز بالا مي‌رود، اقتصادشان فعال مي‌شود، موضوع اشتغال حل مي‌شود و ماليات بيشتري نيز به دولت مي‌دهند که همه اينها در يک سوي ماجرا است اما از سوي ديگر آقاي ترامپ به سبب آنکه تحت فشار از سوي مصرف کننده داخلي خود قرار نگيرد، مي‌گويد که شما قيمت‌ها را بالا برده‌ايد در حالي که خودش با يک عده‌اي در اوپک همراه است و به نفعش نيز است که قيمت نفت بالا باشد. اصلا صداقتي در حرف او (ترامپ) نيست.
زنگنه با بيان اين‌که در آمريکا، شرکت‌هاي نفتي‌ حامي‌جمهوري خواهان هستند، تاکيد کرد: پشتوانه اقتصادي به همراه ماليات و ايجاد اشتغال همراه با نفت است و سبب مي‌شود وابستگي آنها به خارج کم شود اما براي آن که همان مصرف کننده‌هاي پمپ بنزين نيز راضي باشند مي‌گويند که قيمت بالاي نفت تقصير اوپک است اما واقعا آنها دلشان مي‌خواهد که قيمت بالا باشد.
عده‌اي در اوپک ابزار سياست آمريکا شده‌اند، اوپک مستقل تصميم بگيرد
وزير نفت درباره قيمت نفت اظهار کرد: از نظر من قيمت خيلي بالا مناسب نيست زيرا سبب مي‌شود توليد شيل اويل افزايش پيدا کند و عرضه از تقاضا پيشي بگيرد که اين در نهايت سبب سقوط قيمت مي‌شود و کسي که دوباره بايد توليدش را کم کند اوپک است زيرا مي‌خواهد قيمت را بالاتر نگه دارد.
وي افزود: ما (اوپک) مرتب در نوسانيم در حالي که قيمت ۶۰ دلاري بدون نوسان براي ما در بلندمدت بهتر است اما عملاً يک عده‌اي در اوپک ابزار اجراي سياست امريکا شده اند.
زنگنه به اين پرسش که آينده قيمت نفت را چگونه پيش‌بيني مي‌کنيد، پاسخ داد: به نظرم آمريکا دلش مي‌خواهد قيمت نفت بالا باشد و نمي‌خواهد قيمت پايين بيايد اما بايد منافع بلندمدت اوپک را در نظر داشته باشيم زيرا قيمت نفت بصورت مداوم بالا مي‌رود و افت مي‌کند و اين جريان تکرار مي‌شود.
پارس جنوبي ديگري نداريم
وزير نفت با بيان اين که پارس جنوبي ميداني است که ديگر تکرار نمي‌شود و همه واحدهاي آن توسعه يافته است، اظهار کرد: ما ۱۰ ميدان پارس جنوبي نداريم ميدان پارس جنوبي، همين ميدان است که همه واحدهايش توسعه يافته است و تمام سرمايه گذاري‌هايي که پس از آن انجام ميدهيم با هدف حفظ ميزان توليد است.
پاکستان به دليل سياسي از ما گاز نمي‌خرد
وي درباره بازار گاز پاکستان تصريح کرد: پاکستان به دلايل سياسي طرح را متوقف کرده و اين موضوع کاملاً روشن است که به دلايل سياسي نمي‌خواهد از ما گاز بخرد در حالي‌که قرارداد پاکستان معتبر است ولي آنها بدون هيچ مشکلي تخلف کردند و هيچ بهانه‌اي از لحاظ حقوقي براي ما قابل قبول نيست و حق ما است که شکايت کنيم.

در نشست وزير نيرو با دبيرکل wmo مقرر شد؛
وزير نيرو که براي شرکت در کنفرانس سازمان جهاني هواشناسي (wmo) به سوئيس سفر کرده است، در حاشيه اين رويداد بين‌المللي با پتري تالاس، دبيرکل سازمان جهاني هواشناسي ملاقات کرد.
به نقل از صدا و سيما، در اين ديدار که با حضور جوناس کالمن (Johannes cullmann)، مدير آب و اقليم سازمان جهاني هواشناسي و همچنين سرپرست نمايندگي جمهوري اسلامي‌ايران در مقر اروپايي سازمان ملل در ژنو صورت گرفت مقرر شد سازمان جهاني هواشناسي در بررسي تخصصي براي محاسبه ميزان تاثير «پروژه‌هاي باروري ابرها» به جمهوري اسلامي‌ايران خدمات ارائه خواهد کرد.
بر اين اساس متخصصان اين سازمان در جلسه کارشناسي که بدين منظور با مشارکت وزارت نيرو، سازمان هواشناسي و دانشگاه تهران برگزار مي‌شود شرکت کنند.
همچنين سازمان جهاني هواشناسي مشارکت لازم را در موضوع ريزگردها و راه‌اندازي «مرکز پيش‌بيني ريزگردها» به عمل خواهد آورد. در اين ديدار موضوع استفاده جمهوري اسلامي‌ايران از سيستم‌هاي پيشرفته‌تر «پيش‌بيني بارش و شرايط اقليمي» نيز مورد مذاکره قرار گرفت.
گفتني است: نشست با آژانس سوئيس براي توسعه و همکاري و نيز کميسيون اقتصادي اروپاي سازمان ملل متحد در حاشيه اجلاس (کنفرانس بين‌المللي سازمان جهاني هواشناسي) براي بررسي همکاري‌هاي منطقه‌اي بخش ديگري از برنامه‌هاي اردکانيان در سفر به سوئيس بوده است. همچنين وزير نيرو در جلسه وزرا و نمايندگان عاليرتبه کنفرانس بين‌المللي «آينده بهتر با خدمات آب‌شناسي» wmo که با حضور ۲۱۵ شرکت کننده از ۹۵ کشور دنيا برگزار شد، سخنراني کرد.
توده بزرگ ريزگرد عراقي وارد خوزستان شد
در همين زمينه توده بزرگ گرد و غبار که در کشور عراق شکل و اين کشور را در بر گرفته، عصر جمعه وارد خوزستان شد.
توده بزرگ گرد و خاک عراقي تا امروز شنبه در خوزستان برقرار بوده و قسمت‌هاي جنوبي استان به ويژه اهواز را در بر مي‌گيرد.
اين توده که بارش‌هاي خوبي را در برخي نقاط استان داشته، تا شنبه نيز به صورت نقطه‌اي موجب بارندگي در برخي نقاط استان خواهد شد.
وي ادامه داد: ايستگاه‌هاي هواشناسي ميزان بارندگي را در مسجدسليمان هشت ميليمتر، در ايذه 6 ميليمتر، اهواز 2.6 ميليمتر و شوش 3.7 ميليمتر ثبت کردند. اما در برخي نقاط استان از جمله آبادان، آغاجاري، لالي و اميديه هيچ بارشي گزارش نشد.
پيش‌بيني ۱۰۰ ميليون دلار براي مهار ريزگرد‌هاي خوزستان در سال جاري
همچنين به نقل از ميزان، محمد باقر نوبخت معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه از طرح ملي مهار کانون‌هاي ريزگرد جنوب شرق اهواز بازديد نمود.
در اين بازديد که آقايي رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور، شريعتي استاندار خوزستان و مديران اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان حضور داشتند.
محمد باقر نوبخت گفت: بعد از بحراني شدن مسئله ريزگرد‌ها فعاليت‌ها طبقه بندي شد و قرار بر اين شد که در مناطق فوق بحراني از طريق نهالکاري مشکل رفع شود که تا امروز بخش زيادي از کار انجام شده است.
نوبخت افزود: مناطق بحراني توليد گرد و غبار ۴۲ هزار هکتار براورد شده بود که تا به امروز در ۳۵ هزار هکتار آن اقدام عملي صورت گرفته است.
رئيس سازمان برنامه و بودجه با اعلام اينکه ۱۰۰ ميليون دلار براي تکميل کار در سال جاري در نظر گرفته شده است اظهار اميدواري کرد پس از مهار کانون‌هاي فوق بحراني توليد ريزگرد، مناطق بحراني در دستور کار قرار گيرد و مشکل مردم را تقليل داد.

منابع آگاه اعلام کردند: مقامات شرکت نفت CNPC چين اعلام کردند در صورتي که شرکت نفت توتال فرانسه ايران را ترک کند آمادگي داريم پروژه‌هاي ميدان گازي پارس جنوبي را اجرا کنيم. به گزارش فارس به نقل از رويترز، شرکت نفت CNPC چين اعلام کرد: در صورتي که شرکت نفتي فرانسوي توتال پروژه‌هاي خود در ميدان گازي پارس جنوبي را به دليل خروج آمريکا از برجام نيمه کاره رها کند آمادگي داريم تا جايگزين اين شرکت در پارس جنوبي شويم.  طي روزهاي گذشته آمريکا از برجام خارج شد و اعلام کرد تحريم‌هاي نفتي و گازي را عليه ايران مجددا به جريان خواهند انداخت. اگرچه اين تحريم‌ها يکجانبه خواهند بود اما به نظر مي‌رسد برخي شرکت‌ها نظير اينپکس ژاپن سر تعظيم در برابر فشارهاي آمريکا فرود آورده و در حال ترک ايران هستند.  منابع آگاه اعلام کردند: در صورتي که توتال نيز چنين سياستي را در پيش گرفته و پروژه‌هاي خود در ميدان گازي پارس جنوبي را رها کنند شرکت CNPC چين آمادگي دارد تا اين پروژه‌ها را بدست گيرد. ميدان گازي پارس جنوبي بزرگترين ميدان گازي جهان است. البته هنوز مشخص نيست که شرکت CNPC در پس پيشنهاد خود مجوز دولت خود را گرفته است يا خير اما اين مساله مي‌تواند به شدت گرفتن اختلاف تجاري بين پکن و واشنگتن منجر شود.  در دسامبر سال گذشته توافقي به ارزش يک ميليارد دلار امضا شد که به اين شرکت چيني اجازه داد تا در صورت ترک پروژه‌هاي ايران توسط توتال آنها را بدست گيرد.  بنا به اعلام چندين منبع آگاه از آن زمان به بعد شرکت CNPC برنامه‌ريزي کاملي را براي بدست گرفتن پروژه‌هاي توتال در صنعت گاز ايران انجام داده است. بنا به گفته يک منبع ارشد دولتي در حال حاضر احتمال کناره‌گيري توتال از پروژه‌هاي گازي ايران بالا است و در صورت بروز اين اتفاق CNPC آمادگي دارد تا به طور کامل اين پروژه‌ها را در دست گيرد. 
يک مقام ديگر نيز گفت: از زمان تاييد سرمايه‌گذاري شرکت چيني برنامه‌ريزي خود در اين زمينه را آغاز کرده است . 
وي تاکيد کرد: پيش‌تر شرکت CNPC چين پيش‌بيني کرده بود که احتمال اعمال تحريم‌هاي نفتي عليه ايران زياد است. 
بنا به توافق انجام شده در فاز يازده پارس جنوبي شرکت CNPC مي‌تواند در صورت خروج توتال سهام 50.1 درصدي اين شرکت را بدست گيرد. اين شرکت هم اکنون در اين ميدان گازي 30درصد سهيم است. 
منابع آگاه اعلام کردند تا کنون اين شرکت هندي 20 ميليون دلار براي طراحي و برنامه‌‌ريزي توسعه اين ميدان گازي هزينه کرده است.

معاون وزير نفت در امور بين الملل و بازرگاني گفت: موضوع توافق دو کشور ايران و آذربايجان بر روي دو بلوک است که ما به يکي از اين بلوک‌ها "البرز" مي‌گوييم و آنها به همين بلوک "الو" مي‌گويند و همچنين بلوک ديگري که کمي‌پايين تر از اين بلوک است. اميرحسين زماني نيا معاون امور بين الملل و بازرگاني وزير نفت در گفتگو با تسنيم اظهار داشت: در توافق نفتي ايران و آذربايجان اصلا روي مرزهاي آبي صحبت نشده و اهميت اين توافق ما با آذربايجان هم اين است که روابط سياسي آنقدر بهبود پيدا کرده که اعتماد بين دو کشور بهتر شده که توانستند به اين توافق، قبل از مشخص شدن رژيم حقوقي درياي خزر دست پيدا کنند. معاون وزير نفت با بيان اينکه "اين توافق بر روي ميدان سردار جنگل نيست"، گفت: موضوع توافق دو کشور بر روي دو بلوک است که ما به يکي از اين بلوک‌ها "البرز" مي‌گوييم و آنها به همين بلوک "الو" مي‌گويند و همچنين بلوک ديگري که کمي‌پايين تر از اين بلوک است. وي ادامه داد: قرارداد منعقد شده، مسائل سياسي آن حل و فصل شده و اکنون بايد دو شرکت نفت بر سر يک ميز بنشينند و با هم به نقطه نظر مشترک براي روند توسعه ميدان برسند. زماني نيا در پاسخ به اينکه "آيا اين فعاليت مشترک هم شامل کار اکتشافي و هم برداشت مشترک مي‌شود"، گفت: فکر مي‌کنم کار اکتشافي (مشترک) هم دارند. زماني نيا در خصوص ابهام اين توافق نفتي در زمان نبود رژيم حقوقي و مرزهاي آبي اظهار داشت: اين مسئله اصلا به مرزها ربطي ندارد و هيچ صحبتي روي مرزهاي آبي نشده است. وي افزود: مشخصات جغرافيايي اين دو بلوک روي اين قرارداد مشخص است، ولي هيچ ارتباطي به موضوع رژيم حقوقي درياي خزر و مرزهاي آبي ندارد.

«با هدف انجام فعاليت‌هاي مشترک در بلوک‌هاي اکتشافي خزر، ايران و آذربايجان سند همکاري نفتي امضا کردند»، خبري بود که هشتم فروردين ماه سال جاري روي خروجي رسانه‌هاي جمعي قرار گرفت و وزير نفت از آن به‌عنوان "باز شدن قفل خزر در بخش نفت" نام برد.
طبق اعلام وزارت نفت "سند همکاري ايران و جمهوري آذربايجان به‌منظور انجام فعاليت‌هاي مشترک در بلوک‌هاي اکتشافي خزر، با حضور رؤساي جمهوري دو کشور امضا شد. اين سند همکاري عصر روز چهارشنبه، هشتم فروردين ماه، بين بيژن زنگنه، وزير نفت ايران و پرويز شهبازاف، وزير انرژي آذربايجان امضا و زمينه همکاري راهبردي دو کشور در اين حوزه، پس از سال‌ها فراهم شد".

جعفری‌نسب خبر داد؛
 مديرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران از خودکفايي 80 درصدي در بخش خط لوله و مخابرات نفت خبر داد. عباسعلي جعفري نسب با اشاره به ربع قرن تجربه در بخش پشتيباني از سازندگان داخلي گفت: از سال‌ ۱۳۷۲ در مجموعه خطوط لوله و مخابرات نفت ايران، ساخت داخل تجهيزات مورد نياز در دستور کار قرار گرفت که نتايج خوبي در پي داشت. اين مقام مسئول افزود: براي نمونه بيشتر توربين‌هاي مورد استفاده در صنعت نفت، درآن زمان آمريکايي و اروپايي بود؛ ما همان موقع هم در بخش ساخت داخلي قطعات اقداماتي را آغاز کرديم. همين امر باعث شده در دوره تحريم مشکل زيادي پيدا نکنيم و بتوانيم عمليات را به خوبي و بدون وقفه ادامه دهيم. مديرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت تصريح کرد: برخي شرکت‌هاي داخلي امروز به نقطه‌اي رسيده‌اند که توربين کامل را مشابه خارجي‌ها و حتي بهتر از توربين‌هاي آمريکايي با رنج سه مگاوات، تابلوهاي برق و بسياري ديگر از کالاها را به طور کامل بسازند و همچنين بيشتر کارهاي نگهداري و تعميرات توربين‌ها در داخل کشور انجام مي‌شود. به گفته جعفري‌نسب، اين روند خودکفايي از قطعات کوچکتر نظير پيچ و مهره، فلنج‌ها و اتصالات آغاز شده و بعد به توليد قطعات پيچيده تر مانند مکانيکال سيل‌ها که براي پمپ‌ها ضروري است، رسيد.
به نقل از شانا، وي همچنين اظهار کرد: در زمينه پروژه‌هاي تحقيقاتي هم شرکت‌هاي دانش بنيان کارهاي ستودني انجام داده‌اند که مي‌توان به ساخت درايو الکتروموتورهاي دور متغير با ولتاژ متوسط اشاره کرد که حدود دوسال است که در سرويس قرار دارد. جعفري نسب اظهار اميدواري کرد که اعتماد به سازندگان داخلي ادامه يابد تا جايي که شرکت‌هاي ايراني در پروژه‌هاي خارج از مرز نيز حضور داشته باشند.
وي تاکيد کرد: اقدام‌هاي خودکفايي هم اکنون به سطحي رسيده است که شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران به همه سازندگان توربين در دنيا اعلام کرده که ترجيح ما اين است که براي همکاري با ما بايد از حداکثر توان ايراني استفاده شود. جعفري نسب ادامه داد: هم اکنون با بيش از ۱۵ شرکت خارجي در زمينه خريد تجهيزات مورد نياز صنعت انتقال در ارتباط هستيم و يک شرکت خارجي هم در حال تجهيز کارگاهي در شهر پرند است. همچنين در زمينه سيستم نشت ياب اتوماتيک هم با شرکتي انگليسي قرارداد بستيم که اين سيستم روي ۳۰۰ کيلومتر از خطوط لوله شمال غرب کشور به صورت آزمايشي نصب شده و تا يک ماه آينده به صورت رسمي‌به بهره برداري مي‌رسد. مديرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران با بيان اينکه اين شرکت بر اساس طرح‌هاي نگهداشت ظرفيت انتقال خود، هر ساله پروژه‌هاي تعميراتي و نوسازي زيادي را در دستور کار قرار داده است. گفت: در بحث بازسازي و نوسازي ماشين آلات دوار همچون توربين، کمپرسور، پمپ‌ها و الکتروموتورها هر ساله برنامه منظمي‌براي تعميرات با حداکثر توان داخلي وجود دارد. جعفري نسب با بيان اين‌که نگهداري برخي تجهيزات مانند تجهيزات برق، کنترل، ‌ابزاردقيق، ماشين آلات دوار، مخازن و شيرآلات کاملا توسط شرکتهاي داخلي انجام مي‌شود افزود: تعمير و نگهداري بخش‌هايي که مجهز به ماشين آلات خارجي است مانند توربين‌هاي گازي که خيلي حساس هستند نياز به پشتيباني شرکت‌هاي سازنده دارد. با توجه به محدوديت‌هاي بين‌المللي براي ايران از ۲۰ سال پيش برنامه‌ريزي براي خودکفايي در قطعات و تجهيزات پر مصرف اين توربين‌ها در دستور کار قرار گرفته است.