رهبر انقلاب خبردادند؛

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با بيان اينکه يکي از مسائل مهم دنياي اسلام، موضوع پيشرفت علمي‌و حرکت جدي در اين زمينه است، فرمودند: بر اساس گزارش‌هاي مراکز علمي‌جهاني، شتاب حرکت علمي‌ايران در سال‌هاي گذشته ۱۳ برابر متوسط جهاني بوده است،‌

‌حضرت آيت ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار شرکت کنندگان در کنگره بين المللي «نقش شيعه در پيدايش و گسترش علوم اسلامي»، مهمترين نياز امروز دنياي اسلام را «وحدت و يکپارچگي» و همچنين «حرکت جدي براي پيشرفت علمي‌در همه علوم» دانستند و تأکيد کردند: امروز «بيداري» در دنياي اسلام بوجود آمده است و برغم تلاش غربي‌ها براي انکار آن، اين بيداري زمينه ساز گرايش بيشتر به اسلام و نويدبخش آينده‌اي بهتر است.

رهبر انقلاب اسلامي‌با قدرداني از دست‌اندرکاران و پديدآورندگان اين همايش، بويژه شخص حضرت آيت ا... مکارم شيرازي، گفتند: امروز هر حرکتي که موجب شناخت بيشتر گروهها و فرقه‌هاي اسلامي‌از يکديگر شود، يک حسنه است و اين گردهمايي از مصاديق حرکت در جهت اتحاد امت اسلامي‌است.

حضرت آيت ا... خامنه‌اي با اشاره به تلاش ديرينه دشمنان براي رو در رو قرار دادن مسلمانان، افزودند: در چنين شرايطي، هر عملي که موجب شناخت مسلمانان از نقاط قوت يکديگر و زمينه‌ساز هم‌افزايي آنها شود، به وحدت و يکپارچگي امت اسلامي‌کمک خواهد کرد.

ايشان به نقش شيعه در طول تاريخ براي اعتلاي علوم اسلامي‌و طبيعي اشاره و خاطرنشان کردند: اين آثار و خدمات گرانبها بايد به امت اسلامي‌معرفي شوند زيرا مايه افتخار و موجب يکپارچگي خواهند بود.

رهبر انقلاب اسلامي‌با تأکيد بر لزوم مراقبت جدي براي جلوگيري از ايجاد هرگونه شائبه و گلايه ميان فِرَق اسلامي، گفتند: يکي از مسائل بسيار مهم و مورد نياز کنوني دنياي اسلام، موضوع پيشرفت علمي‌و حرکت جدي در اين زمينه است.

حضرت آيت ا... خامنه اي، علت اصلي تحت سلطه قرار گرفتن دنياي اسلام را عقب ماندگي علمي‌دانستند و افزودند: دنياي غرب بعد از قرنهاي متمادي عقب ماندگي علمي، توانست با استفاده از پيشرفتهاي علمي‌دنياي اسلام، ثروت و قدرت علمي، نظامي، سياسي و تبليغاتي خود را افزايش دهد و در نهايت با استعمار، وضعيت کشورهاي اسلامي‌را به شرايط کنوني برساند.

ايشان با اشاره به زورگويي قدرتهاي غربي به کشورهاي اسلامي‌و دنباله روي بسياري از حکام اين کشورها از زورگويان بين‌المللي، تأکيد کردند: اين شرايط بايد بواسطه پيشرفت علمي‌کشورهاي اسلامي‌تغيير کند و دنياي اسلام مي‌تواند بار ديگر در قله تمدن بشري قرار گيرد.

رهبر انقلاب، حرکت در مسير پيشرفت علمي‌را وظيفه حکومتهاي اسلامي‌و نخبگان آن برشمردند و گفتند: نخبگان دنياي اسلام بايد يک حرکت عظيم فکري و يک خواست عمومي‌براي پيشرفت علمي‌و رسيدن به قله علم و دانش را به وجود آورند.

حضرت آيت ا... خامنه‌اي از حرکت جمهوري اسلامي‌ايران در مسير پيشرفت علمي‌به عنوان يک نمونه موفق ياد کردند و افزودند: بر اساس گزارشهاي مراکز علمي‌جهاني، شتاب حرکت علمي‌ايران در سالهاي گذشته، 13 برابر متوسط جهاني بوده است.

ايشان خاطرنشان کردند: ما اين مسير را تا رسيدن به مرزهاي علم و دانش ادامه خواهيم داد و ايران بر خلاف غربي‌ها، آمادگي انتقال دستاوردها و پيشرفتهاي علمي‌خود را به ديگر کشورهاي اسلامي‌دارد.

رهبر انقلاب، پيشرفت در علوم اسلامي‌و علوم طبيعي را ضروري خواندند و افزودند: يکي از مواردي که اسلام مي‌تواند در مسائل مختلف بشري «حرف نو» داشته باشد، در زمينه مسائل فقهي است که بايد در اين زمينه کار بيشتر و جدي تري انجام شود.

حضرت آيت ا... خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه بايد در زمينه فلسفه و علوم عقلي، سرعت حرکت علمي‌افزايش يابد، گفتند: غربي‌ها، فلسفه خود را تا عرصه‌هاي مختلف مسائل سياسي و اجتماعي امتداد داده‌اند و ما نيز بايد چنين کاري را انجام دهيم زيرا فلسفه اسلامي، قوي‌تر، ريشه‌دارتر و مستحکم‌تر از فلسفه غربي است.

ايشان با اشاره به گسترش بيداري در دنياي اسلام و افزايش گرايش به اسلام در جهان، خاطرنشان کردند: امروز جوانان در دنيا، سؤالهاي زيادي دارند که مي‌خواهند پاسخ آنها را در چارچوب اسلام بيابند، بنابراين بايد حرکت علمي‌در دنياي اسلام شتاب بگيرد و امت اسلامي‌بار ديگر به اوج اقتدار علمي‌و تمدني خود برسد تا دشمنان اسلام و امريکايي‌ها نتوانند به رؤساي کشورهاي اسلامي‌دستور بدهند و «بايد و نبايد» بگويند.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، حجت‌الاسلام‌والمسلمين اعرافي رئيس شوراي سياستگذاري کنگره «نقش شيعه در پيدايش و گسترش علوم اسلامي» گفت: «پاسخ به شبهات»، «تعميق تفاهم ميان مذاهب اسلامي»، «بازشناسي سرمايه‌هاي فکري شيعه و مسلمانان» و «دستيابي به نقاط قوت براي تکميل و ارائه علوم اسلامي» جزو اهداف اصلي کنگره بوده است.

همچنين حجت‌الاسلام دکتر رضايي دبير کنگره گزارشي از اهداف و برنامه‌هاي اين همايش بيان کرد.



احزاب به تقويت وحدت ملي کمک کنند

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به اينکه جريان‌هاي سياسي و احزاب بايد در شرايط خروج آمريکا از برجام به تقويت وحدت ملي کمک کنند، گفت: اکنون زمان آن است که براي تامين منافع ملي کشور از منافع حزبي و جرياني خود بگذريم.اسماعيل گرامي‌مقدم در گفت‌وگو با ايسنا گفت: برجام براي ما تمام نشده و مي‌شود از امکانات اروپايي‌ها استفاده کرد تا يا آمريکا منزوي شود يا به برجام بازگردد.وي افزود: رسيدن به اين هدف مستلزم يک ديپلماسي قوي در وزارت خارجه و کل حاکميت است و براي اينکه اين ديپلماسي به نتيجه برسد بايد در داخل کشور انسجام و وحدت وجود داشته باشد. از سويي بايد دستگاه‌هاي قضايي و امنيتي شرايط را به خوبي درک کنند.

فناوري فرصت سازي از تهديد

دبير مجمع تشخيص گفت: از مهمترين دستاوردهاي انقلاب فناوري فرصت سازي از تهديد بوده است. به گزارش ايسنا، محسن رضايي در اينستاگرام خود نوشت:دستهايي در داخل و خارج در يک تباني پنهان مي‌کوشند اين فناوري را از کار بيندازند و انتظار بيهوده سراب را جايگزين آن کنند.اگر اين فناوري امروز فعال بود، در ده سال اخير از تحريم‌هاي اقتصادي، بزرگترين اقتصاد منطقه را ساخته بوديم. اين فناوري در دهه اول انقلاب از تجربه ترورها و شورش‌ها سازمان و اقتدار امنيت کشور را شکل داد و از هشت سال جنگ، قويترين نيروهاي مسلح را سازماندهي کرد.ملت ما بايد دستهاي داخلي و خارجي را که نمي‌گذارند فناوري انقلاب به کار افتد، از کشور کوتاه کند.

پاسخ ايران پشيمان‌کننده خواهد بود

معاون هماهنگ‌کننده ارتش تاکيد کرد: در نيروهاي مسلح اين توان وجود دارد که اگر دشمن اقدامي‌کند، چنان پاسخي به آنها مي‌دهيم که تا آخر عمرشان پشيمان باشند.به گزارش ايلنا، امير دريادار حبيب‌‌‌‌ا... سياري کپي‌‌‌برداري و استفاده از مطالب اينترنت را مسئله‌‌‌اي براي کل جهان دانست و گفت: جهان با بي‌‌‌سوادي مدرن روبرو است.وي افزود: فرماندهي در نيروي زميني به عنوان گسترده‌‌‌‌ترين نيرو در سطح نيروهاي مسلح بسيار مهم است. فرماندهي امروز با گذشته بسيار متفاوت است و کرامت انساني در اين مديريت بسيار اهميت دارد.وي افزود: داشتن نقشه اينکه کجا بوديم، به برکت انقلاب کجا هستيم و به کجا مي‌‌‌خواهيم بسيار مهم است. بايد بدانيم که با وجود تحريم به کجا رسيده‌‌ايم.


آمريکا به دنبال اعمال فشار به ايران

کاخ سفيد در بيانيه‌اي، از طرف‌هايي که آنها را «کشورهاي مسئول» خوانده، خواسته است ايران را براي تغيير دادن رويکرد منطقه‌اي خود، تحت فشار قرار دهند.به گزارش ايلنا از خبرگزاري فرانسه، بعد از آن‌که رژيم صهيونيستي، ايران را به شليک ۲۰ فروند موشک از سوريه به بخش اشغالي بلندي‌هاي جولان متهم کرد، کاخ سفيد با صدور بيانيه‌اي مدعي شد که ايران «تهديدي خطرناک» براي ثبات در منطقه خاورميانه است.کاخ سفيد در اين بيانيه، مدعي شده است که ايران با هزينه کردن منابع خود در راه بي‌ثبات کردن منطقه، مردم کشور خود را قرباني اقتصاد ضعيف مي‌کند.در اين بيانيه ادعا شده که «نيروهاي نظامي‌ايران موشک‌هايي را به سوي غيرنظاميان اسرائيلي شليک مي‌کنند هم‌چنان‌که وکلاي ايراني در يمن موشک‌هاي بالستيک را سمت رياض هدف قرار مي‌دهند.»کاخ سفيد در ادامه اين اظهارات بي‌اساس، افزود: «اين اقدام‌ها دليلي بر عملکرد بي‌پرواي نظام ايران است که تهديدي خطرناک براي صلح و امنيت در منطقه محسوب مي‌‌شود.»در اين بيانيه همچنين ادعا شده است: «زمان آن رسيده است که کشورهاي مسئول، ايران را براي تغيير دادن رفتار خطرناکش تحت فشار قرار دهند.»

برلين به دنبال مستثني شدن از تحريم

وزير دارايي آلمان در تماس با همتاي آمريکايي موضوع مستثني شدن شرکت‌هاي آلماني از تحريم‌هاي آمريکا را مورد بحث قرار داد.به گزارش ايسنا به نقل از هندلزبلات، اولاف شولتس، وزير دارايي آلمان براي مستثني‌ شدن شرکت‌هاي آلماني فعال در ايران از تحريم‌ها، با همتاي آمريکايي خود رايزني کرد.شولتس در تماس تلفني با استيو منوچين، وزير خزانه‌داري آمريکا، موضوع شرکت‌هاي آلماني فعال در ايران را مطرح کرده است.هندلزبلات نوشت که وزير دارايي آلمان در گفت‌وگو با همتاي آمريکايي خود به صراحت خواستار «مستثني‌شدن شرکت‌هاي آلماني از قوانين تحريمي‌آمريکا» شده است.

بحران سازي نتانياهو حول محور ايران

روزنامه گاردين در گزارشي با اشاره به افزايش تنشها در سوريه در پي حملات اخير رژيم صهيونيستي به برخي تاسيسات نظامي‌سوريه، تاکيد کرد که استراتژي نتانياهو نه درگيري مستقيم بلکه ايجاد بحران حول محور ايران است.به گزارش ايسنا، گاردين با اشاره به وقوع انقلاب اسلامي‌ در ايران و قطع رابطه تهران و رژيم صهيونيستي و پايان شراکت راهبردي ميان رژيم شاهنشاهي ايران و اين رژيم نوشت که دو طرف طي 40 سال گذشته در جنگي اعلام نشده حضور داشته‌اند. ايران از طرفي به گروه‌هايي که به مقابله عليه رژيم صهيونيستي مي‌پرداختند، مثل حزب‌ا... کمک و حمايت مالي رسانده است. اين رژيم نيز به برخي اقدامات عليه ايران مثل استفاده از ترور، خرابکاري و حملات سايبري عليه تاسيسات هسته‌اي روي آورده است.گاردين افزود، در طي ماه‌هاي گذشته اما سطح اين دشمني افزايش يافته و پس از ورود يک پهپاد به سرزمين‌هاي اشغالي، نيروي نظامي‌آن طي چند ماه گذشته چند پايگاه نظامي‌در سوريه که گفته مي‌شود متعلق به ايران است را مورد حمله نظامي‌قرار داده است.

برگزاري دور نهم مذاکرات آستانه

وزارت امور خارجه قزاقستان اعلام کرد که نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه قرار است در دور بعدي مذاکرات آستانه در کنار ايران، روسيه و ترکيه حضور داشته باشد.به گزارش ايسنا از اينترفکس، وزارت امور خارجه قزاقستان اعلام کرد: استفان ديميستورا نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه در مذاکرات بعدي آستانه که قرار است روز دوشنبه با حضور نمايندگان ايران، روسيه و ترکيه در پايتخت قزاقستان برگزار شود، شرکت خواهد کرد.تمامي‌طرف‌هاي اين مذاکرات، شامل گروه‌هاي مخالف مسلح سوري حضور خود در نهمين دور اين مذاکرات را مورد تائيد قرار داده‌اند.اين مذاکرات با ابتکار عمل ايران، روسيه و ترکيه با هدف برقراري آتش بس در سوريه و حل بحران کنوني در اين کشور برگزار مي‌شود.

لزوم وحدت مقابل عمليات رواني آمريکا

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) در بازديد از منطقه پدافند هوايي جنوب شرق گفت:در اين برهه زماني که آمريکا دست به انجام عمليات رواني گسترده بر عليه کشور ما زده لزوم حفظ وحدت و يکپارچگي بيش از پيش مورد نياز است و ما از خروج آمريکا از برجام نگراني نداريم چرا که آمريکا تا کنون هم در برجام حضور نداشت.به گزارش ايسنا، امير اسماعيلي افزود: راز موفقيت و پيروزي اطاعت از ولي فقيه است و ما هرآنچه را که ولايت فقيه امر کنند همان را نگاه مي‌کنيم و هرکس از اين کشور حرفي بزند اگر در آن راستا باشد حمايت مي‌کنيم و اگر نباشد توجه نمي‌کنيم.امير اسماعيلي از سامانه‌هاي موشکي واقع در جزيره بوموسي و مواضع پدافندي سپاه در اين جزيره بازديد و توان عملياتي اين يگان‌ها را مورد ارزيابي قرار داد.

ادامه فعاليت‌هاي پادماني آژانس

سخنگوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌با اشاره به استعفاي رييس بازرسان آژانس گفت: فعاليت‌هاي پادماني آژانس کماکان در سطح قبل و به طور حرفه‌اي ادامه خواهد داشت.به گزارش ايسنا از خبرگزاري فرانسه، سخنگوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌اعلام کرد: ترو واريورانتا، رئيس بازرسان آژانس استعفا کرده است.در حالي که تنها چند روز از خروج دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا از توافق ايران و قدرت‌هاي جهاني مي‌گذرد، واريورانتا که از سال ۲۰۱۳ در اين سمت فعاليت مي‌کند و شخصي بوده که گزارش‌هاي آژانس درباره پايبندي ايران به تعهدات هسته‌اي‌اش در اين توافق را ارائه مي‌داده، بدون ارائه هيچ توضيحي استعفا کرده است.سخنگوي آژانس گفت: فعاليت‌هاي پادماني آژانس کماکان در سطح قبل و به طور حرفه‌اي ادامه خواهد داشت.در حال حاضر ماسيمو آپارو، رئيس دفتر راستي آزمايي آژانس در ايران به طور موقت جايگزين واريورانتا فنلاندي شده است و بنا به گفته سخنگوي آژانس جايگزين قطعي او به زودي مشخص خواهد شد.

ايجاد «اداره تسهيل جذب گردشگر»

مسئول نمايندگي وزارت خارجه در شمال شرق کشور گفت: براي تقويت قابليت‌هاي گردشگري در ايران در کنار ديگر معاونت‌هاي وزارت خارجه اداره‌اي به نام «اداره تسهيل جذب گردشگر خارجي» ايجاد شده است.به گزارش ايسنا، غلامعباس ارباب خالص گفت: ايران به جهت داشتن جاذبه‌هاي گردشگري در صدر کشورهاي جهان قرار داشته و بايد اين جاذبه‌‌ها بيشتر به مردم دنيا معرفي شوند.وي اضافه کرد: ترتيبي اتخاذ شده است که ايرانيان مقيم کشورهاي خارجي که علاقه به سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري هستند شناسايي شوند تا از اين قابليت در جهت اشتغالزايي و معرفي ميراث فرهنگي استفاده شود.



موگريني سياست‌هاي اتحاديه اروپا را تشريح کرد؛

آمريکا از برجام خارج شد اما حاشيه‌هاي همچنان ادامه دارد. از يک سو عده‌اي به دنبال حفظ برجام و عده‌اي ديگر به دنبال نابودي برجام هستند اما اتحاديه اروپا اصرار زيادي بر حفظ برجام دارد در حالي که کشورمان مواضع خود را در خصوص ماندن در برجام به صراحت اعلام کرده است.

  • اصرار اتحاديه اروپا

در اين رابطه مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا تاکيد کرد که حتي بدون حمايت آمريکا، توافق هسته‌اي ايران حفظ خواهد شد.به گزارش ايسنا از پوليتيکو، فدريکا موگريني در کنفرانس اتحاديه اروپا ادعا کرد: من از حسن روحاني ضمانت گرفتم که حتي در صورت خروج آمريکا از برجام و بازگرداندن تحريم‌هاي هسته‌اي عليه اين کشور، ايران به برجام پايبند بماند.مقامات عالي کشورمان پس از خروج ترامپ از برجام تاکيد کردند که ايران تنها در صورتي به برجام پايبند خواهد ماند که سه کشور اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان به کشورمان در رابطه با تامين منافع ايران در برجام تضمين دهند.موگريني تاکيد کرد: ما مصمم هستيم تا اين توافق بين‌المللي را حفظ کنيم. به گزارش ايسنا، بنابر اعلام برخي رسانه‌هاي جهان، موگريني قرار است روز سه‌شنبه در بروکسل با وزراي خارجه ايران و سه کشور اروپايي آلمان، فرانسه و انگليس طي روزهاي آينده ديدار و در مورد چگونگي ادامه برجام گفت‌وگو کند.موگريني با اشاره غيرمستقيم به دونالد ترامپ در سخنان خود، گفت: به نظر مي‌رسد که داد و فرياد، توهين و تخريب همه آن چيزي که به دست آمده به بخشي از رفتار زمان کنوني تبديل شده است؛ در حالي که تغيير به معناي آن است که با حفظ توافقات گذشته به دنبال توافقات جديد بود، اين نوع رفتار مشکل ما را حل نخواهد کرد.به گزارش ايسنا، پيشتر امانوئل مکرون رييس‌جمهور فرانسه در تماسي تلفني با حسن روحاني رييس‌جمهور کشورمان تاکيد کرد که فرانسه همه تلاش خود را براي حفظ برجام ادامه خواهد داد.در همين حال اولاف شولتس، وزير دارايي آلمان براي مستثني‌ شدن شرکت‌هاي آلماني فعال در ايران از تحريم‌ها، با همتاي آمريکايي خود رايزني کرد. شولتس در تماس تلفني با استيو منوچين، وزير خزانه‌داري آمريکا، موضوع شرکت‌هاي آلماني فعال در ايران را مطرح کرده است. وزير دارايي آلمان در گفت‌وگو با همتاي آمريکايي خود به صراحت خواستار «مستثني‌شدن شرکت‌هاي آلماني از قوانين تحريمي‌آمريکا» شده است.جرارد آرود، سفير فرانسه در واشنگتن مي‌گويد اتحاديه اروپا هفته آينده سياستش در قبال ايران را بعد از تصميم آمريکا براي خروج از برجام تعيين مي‌کند.

  • استعفاي برجامي‌مقام آمريکايي

بي شک تبعات رفتار ترامپ پاياني ندارد و ريچارد جانسون کارشناس ارشد اشاعه هسته‌اي در وزارت امور خارجه آمريکا در روزهاي اخير پس از آنکه دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور اين کشور اعلام کرد از توافق هسته‌اي با ايران خارج مي‌شود، از سمت خود استعفا کرده است. به گزارش ايسنا از فارين پاليسي،جانسون در دفتر اجراي توافق هسته‌اي با ايران در وزارت امور خارجه آمريکا به عنوان معاون هماهنگ کننده امور مربوط به اجراي اين توافق فعاليت مي‌کرده و در مذاکرات با طرف‌هاي اروپايي قبل از توافق هسته‌اي يعني انگليس، فرانسه و آلمان که تلاش کردند مانع از خروج واشنگتن از توافق شوند، حضور داشته است.به نوشته فارين پاليسي، وي هيچ دليلي براي استعفاي خود اعلام نکرده اما در يک ايميل به همکارانش تاکيد کرده که توافق هسته‌اي 2015 به طور موفقيت آميزي برنامه هسته‌اي ايران را محدود کرده است.وي در اين ايميل گفته است، از اينکه نقشي کوچک در اين تلاش‌ها به ويژه دستيابي به توافق با ايران داشته‌، به خود مي‌بالد.بر اساس اين گزارش، استعفاي ريچارد جانسون نشان دهنده مشکلي بزرگتر در استعفاهاي مقامات بلندپايه در دولت آمريکا است. رکس تيلرسون، وزير امور خارجه پيشين آمريکا نيز که به تازگي از اين سمت کنار گذاشته شد، سال گذشته دفتر هماهنگي تحريم‌ها در وزارت امور خارجه را تعطيل و برخي از کارشناسان حوزه تحريم را در سمت‌هاي اجرايي منصوب کرد.يک مقام آمريکايي که در امور تحريم‌ها فعاليت مي‌کند، استعفاي جانسون را يک فقدان بزرگ براي وزارت امور خارجه و نشان دهنده بي‌اعتنايي دولت ترامپ نسبت به تجربه اين اشخاص دانست. به گفته يک مقام پيشين وزارت امور خارجه آمريکا جانسون که هم‌اکنون 38 ساله است، پيش از خروج واشنگتن از توافق هسته‌اي قصد داشته است در خدمت دولت باقي بماند.



در دیدار وزیر خارجه ترکمنستان با مقامات کشورمان تاکید شد؛

رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان به کشورمان سفر کرد و با مقامات ایرانی دیدار و گفتگو کرد. در این رابطه رئیس جمهور در دیدار وزیر خارجه ترکمنستان تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران مصمم است روابط خود را با همه همسایگان و از جمله ترکمنستان به عنوان یک کشور دوست و برادر، در همه عرصه های مورد علاقه، توسعه و تعمیق بخشد. حجت الاسلام حسن روحانی در دیدار مردوف، اجرای سریع توافقات میان تهران – عشق آباد را در راستای منافع دو ملت برشمرد و تاکید کرد: هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط دو کشور نیست و ضروری است که این روابط در همه عرصه ها توسعه یابد.وی اجرای توافقات در زمینه سواپ انرژی ، انتقال برق ، تقویت همکاری های ترانزیتی ، فعال کردن خطوط راه آهن و جاده و ارائه تسهیلات و توسعه همکاری های تجاری را مورد تاکید قرار داد و گفت: شرکتهای ایرانی آماده ارائه خدمات فنی – مهندسی به ترکمنستان و اجرای طرحهای مرتبط از جمله احداث اتوبان ها و خطوط جاده ای در این کشور هستند.وی توسعه همکاری‌های علمی ، دانشگاهی و شرکتهای فعال در عرصه فناوری های نوین میان دو کشور را ضروری خواند و با اشاره به اشتراکات عمیق فرهنگی و دینی مردم ایران و ترکمنستان در کنار جاذبه های تاریخی دو کشور ، گفت: تسهیل رفت و آمد مردم و تقویت توریسم می تواند روابط دو کشور را در همه عرصه ها نیز توسعه دهد.

  • تحکیم و تعمیق روابط

وزیر خارجه ترکمنستان نیز در این دیدار ضمن تقدیم پیام کتبی رئیس جمهور کشورش به روحانی تاکید کرد که دولت ترکمنستان برای تحکیم و تعمیق روابط خود با تهران ، اراده بسیار مستحکمی دارد و ما خواهان انعقاد قراردادهای بلندمدت با تهران در همه زمینه های مورد علاقه دو طرف هستیم. مردوف به اشتراکات عمیق فرهنگی و تاریخی میان دو ملت ایران و ترکمنستان اشاره و تاکید کرد که این اشتراکات عمیق دو ملت ، پایه های محکمی را برای توسعه روابط همه جانبه تهران – عشق آباد ایجاد کرده است.وی با اشاره به همراهی مقامهای ارشد کشورش در حوزه های اقتصادی در سفر به تهران گفت: دو کشور ظرفیتهای گسترده ای برای همکاری در همه حوزه ها از جمله انرژی و ترانزیت دارند که در این سفر پیرامون تقویت این همکاری ها و راههای تسریع در اجرای توافقات گسترده میان دو کشور در بخش های انرژی ، سواپ و ترانزیت ، بحث و تبادل نظر خواهد شد.

  • توسعه همکاری های گسترده

همچنین مرادف به دیدار محمدجواد ظریف رفت و در این دیدار گفت: آمادگی داریم در زمینه‌های مختلف روابط با جمهوری اسلامی ایران را توسعه دهیم.ظریف نیز در این دیدار از توسعه همکاری های بین دوکشور در زمینه های سیاسی اقتصادی، فر هنگی و مردمی استقبال کرد و افزود: در زمینه افزایش همکاری‌ها هیچ محدودیتی نداریم و آماده توسعه و تعمیق روابط دوجانبه با کشور همسایه ترکمستان هستیم.طرفین در این دیدار در خصوص طیف وسیعی از زمینه‌های همکاری از جمله پروژه‌های گاز، سوآپ، صنعت، کشاورزی، گردشگری، آموزشی، فرهنگی، تدوین رژیم حقوقی دریای خزر، بهره‌برداری از منابع دریای خزر، سرمایه‌گذاری شرکت‌های دو کشور، بررسی بحران آب، برگزاری مراسم نوروز، تسهیل رفت و آمدهای مرزی، تعرفه‌های گمرکی، همکاری‌های جاده‌ای و ریلی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

  • سیر روابط راهبردی

همچنین علی‌اکبر ولایتی در دیدار با مرادف با بیان اینکه ما به کشور دوست و همسایه ترکمنستان با سیر روابط راهبردی نگاه می‌کنیم، گفت: ما مرز مشترکی در خشکی و آب با ترکمنستان داریم، ضمن اینکه هر دو کشور تاریخ، دین و فرهنگ مشترکی دارند بخصوص اینکه عده زیادی از مردم ما در شمال شرق کشور هم‌نژاد ترکمن‌ها هستند.وی افزود: بعد از تشکیل کشور مستقل ترکمنستان، ما جزو اولین کشورهایی بودیم که آن را به رسمیت شناختیم و به روابط‌مان با این کشور اهمیت زیادی می‌دهیم.

  • تقدیم نامه به رهبری

در ادامه وزیر خارجه ترکمنستان در دیدار با ولایتی نامه رییس جمهور این کشور به مقام معظم رهبری را تقدیم کرد. مرداف در این دیدار با تاکید بر اینکه ایران و ترکنمستان تاریخ، فرهنگ، دین و سنت یکسانی دارند، گفت: ما باید قدر اینها را بدانیم و از جهت اینکه ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی به شخصیت‌های ترکمنستان دارند، این مساله برای ما بسیار ارزشمند است.وی احترام و کلام رییس‌جمهور ترکمنستان به رهبر معظم انقلاب را به دلیل نگاه ویژه‌ای که به این کشور دارد به ولایتی منتقل کرد و همچنین نامه رییس‌جمهور ترکمنستان را به ولایتی سپرد تا به مقام معظم رهبری تقدیم کند.



وزير اطلاعات با بيان اين که سست عهدي و پيمان‌شکني يکطرفه رييس جمهور آمريکا در طول تاريخ بشريت مورد تاييد نبوده و نيست، تاکيد کرد: انسجام و پيوند مردم مانع زياده‌خواهي دشمنان خواهد بود.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام سيد محمود علوي در نشست شوراي اداري استان يزد که به منظور انجام توديع و معارفه مديران کل اداره اطلاعات اين استان در سالن شهيد عباسپور شرکت برق منطقه‌اي يزد برگزار شد، با اشاره به منطق قران که حکومت را براي مردم مي‌داند، فرق اسلام با دموکراسي را در اين مسئله دانست و گفت: براساس آموزه‌هاي اسلام، حکومت بر مردم نيست و حاکم و مردم حقوقي بر يکديگر دارند که اگر آنها رعايت شود، ثمرات خوبي شامل آنان خواهد شد.

وي برقراري امنيت، بازيابي جايگاه دين و بقاء و دوام ساختار حکومت را در گرو اداي حقوق و اجراي عدالت دانست و افزود: در اسلام، ارزش آبروي انسان‌ها از کعبه نيز بالاتر است و بايد در حفظ حيثيت و آبروي افراد کوشش کرد.

علوي بر حفظ امنيت فيزيکي و رواني در جامعه تاکيد کرد و گفت: در جامعه‌اي که احساس امنيت و شادابي نباشد، برکتي وجود نخواهد داشت ، مردم بايد انگيزه فعاليت و تلاش در سايه امنيت پايدار همراه با سرور و شادماني داشته باشند تا به رشد و پيشرفت در همه بخش‌ها دست يابند.

وي خطاب به مسئولان استاني گفت: جامعه در صورت وجود امنيت و آرامش به شکوفايي مي‌رسد لذا بايد با هر آنچه موجب سلب آرامش و نشاط مي‌شود، مقابله کرد.

وزير اطلاعات با بيان اين که در حکومت اسلامي‌همه چيز بايد در خدمت مردم قرار گيرد، خاطرنشان کرد: در نظام جمهوري اسلامي‌بايد به گونه‌اي به مردم خدمت‌گذاري کرد که از مسئولان رضايت داشته باشند و با شکر نعمت از امانتي که به مديران و مسئولان واگذار شده است، صيانت کنند.

وي ملاک عملکرد وزارت اطلاعات را رضايت الهي و سپردن بار امانت مسئوليت به خادمان واقعي ملت دانست و گفت: رفع اختلافات، اصلاح امور و قرار نگرفتن در مسائل حزبي و جناحي سرلوحه اقدامات سربازان گمنام امام زمان(عج) است.

علوي بر تحکيم و انسجام وحدت در جامعه تاکيد و تصريح کرد: بايد در خدمت مردم و وحدت جامعه بود تا سطح رضايت مردم از مسئولان ارتقاء يابد و در سايه آرامش و امنيت پايدار، مشکلات و کاستي‌ها رفع شود.

وي اقدامات سلبي و دستگيري را آخرين راهکار در نظام حکمت اسلامي‌اعلام کرد و گفت: وزارت اطلاعات با تدابير علمي‌و هم‌افزايي مشکلات را با کمترين هزينه رفع مي‌کند تا دلدادگي مردم به نظام حفظ شود.

وزير اطلاعات اعتمادآفريني و اطمينان‌بخشي براي رسيدن به آينده درخشان را لازمه اقدامات و فعاليت در جامعه دانست و افزود: انسجام و پيوند مردم مانع زياده‌خواهي دشمنان خواهد بود.

وي به موضعگيري جديد ترامپ اشاره و اظهار کرد: سست عهدي و پيمان‌شکني يکطرفه رييس جمهور آمريکا در طول تاريخ بشريت مورد تاييد نبوده و نيست.

وي در بخش ديگري از از سخنانش به نامگذاري امسال به عنوان سال حمايت از کالاي ايراني اشاره کرد و گفت: بايد در برابر کارآفرينان دست ادب به سينه گذاشت و از سرمايه‌گذاران براي ايجاد توليد در داخل کشور حمايت کرد.