قابليت‌هاي ضدتحريمي‌نگراني‌هاي فراتحريمي

مهدي حسن زاده در خراسان نوشت:

سوال اين روزهاي مردم اين است، با خروج ترامپ از برجام چه بر سر اقتصاد ايران مي‌آيد؟ اگر اروپايي‌ها نتوانستند تضمين لازم براي بازنگشتن تحريم‌ها را بدهند، اقتصاد ايران در مواجهه با شرايط جديد چه قابليت‌ها و چالش‌هايي خواهد داشت. اين يادداشت تلاش مي‌کند به صورت اجمالي به اين سوال‌ها پاسخ دهد که توضيح مبسوط آن در گزارش صفحه 7 آمده است.

  • وابستگي کمتر بودجه به نفت

شايد مهم‌ترين چالش بازگشت تحريم‌ها که برجام آن را حل کرده بود، کاهش فروش نفت باشد. براي مواجهه با اين چالش بايد به وابستگي بودجه به درآمد نفت نگاهي بيندازيم.

قطعا يکي از مهم‌ترين شکنندگي‌هاي اقتصاد ايران، در طول سال‌هاي مختلف، وابستگي بودجه به نفت بوده است…

  • دلار و سلطه‌اي که کمرنگ تر شد

يکي ديگر از شکنندگي‌ها به رژيم ارزي و وابستگي به دلار باز مي‌گردد. در سال‌هاي گذشته، دلار ارز غالب در مبادلات تجاري کشور، اعم از نفتي و غيرنفتي بود و با توجه به تحريم چرخه دلار و نظارتي که خزانه داري آمريکا به تراکنش‌هاي دلاري در سطح جهان دارد، عملا امکان استفاده از دلار به تدريج ناممکن شد. با اين حال اکنون، سهم دلار در مبادلات تجاري ايران به کمترين سطح رسيده است و به گفته مسئولان عمده فروش ارز به يورو صورت مي‌گيرد. ...

  • ستاره‌اي که تحريم بنزين را کور کرده است

يکي ديگر از شکنندگي‌هاي اقتصاد ايران، وابستگي به واردات بنزين است. پيش از اين نيز کشور به واردات بنزين نيازمند بود، اما در سال 90، با توليد بنزين در برخي واحدهاي پتروشيمي‌به صورت موقت، اين خطر دفع شد، اما پس از ترديدهايي که حاکي از آلايندگي اين بنزين‌ها بود و همچنين روند رو به رشد مصرف بنزين، باز هم وابستگي به واردات بنزين تا روزانه 10 ميليون ليتر افزايش يافت. ...

  • نگراني‌هايي که باقي است

با اين حال اقتصاد ايران با چالش‌هايي مواجه است که همچنان در ادامه مسير و مواجهه با تحريم‌ها بايد براي مديريت آن فکري کرد. شکنندگي بازار ارز در برابر تهديدهاي سياسي يکي از اين موارد است. واقعيت اين است که نظام ارزي با وجود کمرنگ شدن نقش دلار، همچنان به اخبار سياسي منفي واکنش نشان مي‌دهد. بخشي از اين واکنش نه به تحولات سياسي پيش رو که به نااطميناني به سياست‌هاي دولت باز مي‌گردد. اين که دولت با چه منطق و فرمولي نرخ ارز را تعيين مي‌کند و اين که اختلاف نظرهاي درون دولت براي مديريت بازار ارز، در بدترين شرايط رسانه‌اي مي‌شود، نشان مي‌دهد که نظام ارزي کشور به عنوان نخستين خاکريز مواجهه با تحريم‌ها، به اندازه تهديدات سياسي، با معضل مديريتي مواجه است...



درآمد ۲۰ ميليون توماني چغاله بادام!

اگر از آن دسته افراد هستيد که وقتي چرخ‌دستي‌هاي نوبرانه را در خيابان مي‌بينيد و دلتان به حال آدم‌هايي که خرج زندگي‌شان را از اين راه در مي‌آورند، مي‌سوزند؛ خواندن اين گزارش را از دست ندهيد.

به نقل از خبرگزاري مهر، چرخ دستي‌هاي گوشه خيابان و سر چهارراه‌ها يکي از همين‌ها هستند. يکي از جاماندگاني که با گذر سال‌هاي دور و دراز همچنان با همان کاربرد و کاربري سابقشان مشغول‌اند و مي‌شود حضور و نمود چهار فصل را به فراخورد تغيير آب و هوا در آنها ديد. چرخ دستي‌هاي کوچکي که فروش زمستانه‌اش با لبو و باقالي گرم مي‌شود و بازار نوبرانه شان در بهار با گوجه سبز و چغاله بادام رونق مي‌گيرد. نوبرهايي که در بدو ورود پيش از اينکه ديدن خودشان ما را به وجد بياورد قيمت‌هاي عجيب وغريبشان شگفت زده‌مان مي‌کند. موضوعي که در آمد فصلي و ماهانه آنها باعث شد تا در قالب يک مشتري سر صحبت را با يکي از صاحبان همين چرخ دستي‌هاي پاي ثابت خيابانهاي پايتخت باز کنيم و او برايمان از ساعت کاري، در آمد و حتي شعبه‌هاي چرخ دستي‌هاي ديگرش در سطح شهر برايمان بگويد.

  • کار با چرخ دستي شغل آبا و اجدادمان است

ديدن چرخ دستي‌هاي کوچک، با رو اندازهاي پلاستيکي قرمز رنگ و چراغ‌هاي زنبوري رويشان از المان‌هاي پاي ثابت وخاطره انگيز زندگي شهري است که هنوز که هنوز است زور مدرنيته به حذف کردن آنها نرسيده است. براي همين هم تک و توک مي‌شود هر کدامشان را در محله‌ها و چهارراه‌هاي مختلف ديد. کسب و کارهاي کوچکي که شمايل جمع و جور و نقلي‌شان انقدر برايمان هوس انگيز هست که هر کدام براي خريد کردن سر وقتشان برويم يا بسته به باري که دارند از خوراکي‌هايشان چشيده باشيم. خوراکي‌هايي که به محض شروع سال نو مي‌شود، بار گوجه سبز و چغاله بادام‌هايشان را لا به لاي شلوغي‌هاي خيابان پيدا کرد. محمد يکي از همين فروشنده‌هاست. سن و سالش به ۳۵نمي‌رسد. از وقتي خودش را شناخته کار اصلي اش همين بوده. وقتي سر صحبت را با او باز مي‌کنيم تا از کسب و کار اين روزها بگويد اين شغل را شغل آبا و اجدادش معرفي مي‌کند. «من از همان اول کارم همين بوده که با چرخ دستي چغاله و لبو باقالي فروخته ام. يک جورايي اين کاسبي پدري‌مان به حساب مي‌آيد چون هم پدرم و هم پدربزرگم کارشان در تهران همين بوده که فصلي با چرخ دستي يک چيزي مي‌فروخته‌اند.»

  • با شهرداري کنار آمده‌ايم

محمد بچه تهران نيست؛ براي همين هم ترجيح مي‌دهد به جاي پايتخت سرمايه‌اش را در شهر خودش خرج کند. تا جايي که مي‌گويد او در اين مدت با پول کسب و کارش در مشهد باغات و زمين خريداري کرده و فعلا با خانواده‌اش در تهران اجاره نشين است.«من علاوه بر خودم چند چرخ دستي ديگر هم دارم که بقيه پاي آن کار مي‌کنند که من ماهانه به هرکدامشان چيزي حدود ۱ميليون و نيم حقوق مي‌دهم و در کنارش به طور ميانگين اگر اوضاع درآمدي خوبي داشته باشم برجي حدود ۲۰ ميليون درآمد دارم.» بيشترمان به محض ديدن دست فروش‌ها و چرخ دستي‌ها يکي از اولين چيزهايي که به ذهنمان مي‌رسد موضوع شهرداري و ماموران سد معبر است. معضلي که گويا محمد آن را هم حل کرده است.« راستش را بخواهيد سر اين قضيه با شهرداري کنار آمده‌ايم. طبق قرار هر ماه حدود ۲۰۰ هزار تومان چيزي شبيه ماليات براي چرخ دستي‌هايمان به آنها پرداخت مي‌کنيم.»


دورهمي‌کارآفريني برگزار می‌شود

نخستين دورهمي‌کارآفريني با دعوت از استارت آپ‌ها و شتاب دهنده‌هاي حوزه فرهنگ و هنر برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سلسله نشست‌هاي کارآفريني با محوريت کسب و کارهاي نوپا به ميزباني وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي برگزار مي‌شود که نخستين دور از اين سلسله نشست‌ها به «دورهمي‌کارآفريني در حوزه فرهنگ و هنر» اختصاص دارد.

دورهمي‌کارآفريني در اين حوزه با ۶ محور ترويج کارآفريني ديجيتال در عرصه فرهنگ و هنر، شبکه سازي و هم افزايي ذي‌نفعان صنعت فرهنگ و هنر، تبادل نظر بخش خصوصي و دولت در اين حوزه، توسعه بازار فرهنگ و هنر ايران، گسترش اقتصاد توليد محتوا در بستر ديجيتال و توسعه اکوسيستم کارآفريني ايران برگزار مي‌شود. اين نشست با حضور استارت آپ‌ها، شتاب دهنده‌ها، کسب و کارهاي توسعه يافته، مربيان و سرمايه گذاران، انجمن‌ها و شوراهاي فرهنگي هنري، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشي و مسئولا وزارت کار برگزار خواهد شد.



ابلاغ افزايش حقوق بازنشستگان

معاون اول رئيس جهمور مصوبه افزايش حقوق بازنشستگان را ابلاغ کرد که بر اين اساس حداقل حقوق بازنشستگان در سال ۹۷ معادل ۱۹.۵ درصد و حقوق ساير سطوح مزدي نيز ۱۳ درصد افزايش يافت.

هيات وزيران در جلسه ۱۶ ارديبهشت به‌پيشنهاد شماره ۱۳۱۶۶ مورخ ۱۶ ارديبهشت ماه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و به‌استناد ماده (۹۶) قانون تامين اجتماعي مصوب ۱۳۵۴ تصويب کرد:

از تاريخ يکم فروردين ۱۳۹۷ تمامي‌مستمري‌هاي بازنشستگي، ازکارافتادگي و مجموع مستمري بازماندگان مشمول قانون تأمين اجتماعي که تا پايان سال ۹۶ برقرار شده‌اند، به‌ترتيب براي دريافت کنندگان حداقل مستمري بر اساس مصوبه مورخ ۲۲ فروردين ۹۷ شوراي عالي کار به‌ميزان ۱۹.۵ درصد و براي ساير سطوح به‌ميزان ۱۳ درصد مستمري آنان در پايان اسفند ماه ۹۶ افزايش مي‌يابد.

بر اساس اين گزارش، اين مصوبه از سوي اسحاق جهانگيري به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد.



توصيه‌هايی براي پس‌انداز کردن

(قسمت دوم)

ادامه از قسمت قبل

۳. کارهاي خدماتي را با قيمت کمتري انجام دهيد

اصلا نمي‌توانم خودم را قانع کنم تا پول خريد يک هفته خواروبار منزل را بدهم و موهايم را کوتاه کنم. اين طور شد که تصميم گرفتم به آرايشگاه‌هايي بروم که کارآموز و نياز به مدل رايگان دارند.ساده بگويم، مي‌توانيد به يکي از بهترين آرايشگاه‌ها برويد و به ازاي مبلغي بسيار کم، خدمات عالي دريافت کنيد. ۴. خود را وادار به خرج کردن نکنيد

در جواني هميشه رويدادهايي مثل جشن‌هاي تولد، مهماني‌ها و دورهمي‌ها در کافه و رستوران رخ مي‌دهند که پول تان را مانند يک جاروبرقي مي‌بلعند! اگر هر بار که يکي از دوستانم مرا به کافه دعوت مي‌کرد پاسخ مثبت مي‌دادم، اما وقتي که «نه» گفتن را تمرين کردم، توانستم زمان بيشتري براي مطالعه، ديدن برنامه‌هاي دلخواه يا از همه بهتر، خواب، پيدا کنم! و در عين حال پولم را هم پس انداز مي‌کردم. ۵. تکليف تان را با خودتان مشخص کنيد من کارت‌هاي اعتباري مختلفي دارم اما سعي مي‌کنم با استفاده از ابزاري به اسم Mirt.com، حواسم به همه حساب‌هايم باشد. همچنين در ابتداي ماه، ميزان مخارج را پيش بيني مي‌کنم تا در صورت نياز، با احتياط بيشتري پول خرج کنم. وقتي به خوبي آگاه باشيد که پول تان را صرف چه چيزهايي مي‌کنيد، پس انداز کردن ساده تر، قابل کنترل تر و خوشبينانه تر خواهد شد. از همه مهم تر اين است که چنين رفتاري، به پس اندازي قابل توجه در آينده خواهد انجاميد. بخشي از فرآيند پس انداز را بايد با آزمايش و خطا پيش ببريد و بخش ديگر آن را با مطالعه و افزايش سواد مالي تان بهبود ببخشيد. البته توصيه‌هاي زيادي در اين زمينه وجود دارد که همه آنها کاربردي و عملي نيستند. بايد ببينيد چه روشي براي شما کارساز است. من نيز دقيقا همين کار را کردم.

منبع: برترين‌ها



حمایت مجلس از کالای ایرانی

کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي در مجلس شوراي اسلامي، با تدوين يک طرح ۱۷ ماده‌اي، براي «حمايت از کالاي ايراني» دست به کار شد.

به گزارش دريافتي، اين طرح که در ۱۷ ماده تهيه شده، با محوريت اولويت دهي به توليدات ملي و کالاهاي ايراني در اجراي پروژه‌ها و امور خدماتي و اداري کشور تنظيم شده و برخي محدوديت‌ها در زمينه واردات کالاهاي خارجي داراي مشابه داخلي يا کالاهاي غيرضروري ايجاد کرده است؛ از جمله ماده ۳ اين طرح که تاکيد مي‌کند: «دولت موظف است بر اساس معيارهاي متناسب با شرايط اقتصادي و تجاري کشور واردات کالاهاي مصرفي و مصرفي بادوام غيرضرور داراي توليد کافي (همگن) و يا مشابه کالاي ايراني را ممنوع و يا با اعمال موانع فني بطور موثر کنترل کند». طرح کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي، هم اکنون در حال دريافت آخرين نظرات وزارتخانه‌هاي اقتصادي دولت است و در آينده نزديک، تقديم هيات رئيسه مجلس مي‌شود. متن کامل طرح «حداکثر استفاده از توان توليدي و خدماتي کشور و حمايت از کالاي ايراني» در سايت خبرگزاري مهر آمده است.



قوي‌ترين رايانه جيبي جهان

رایانه Mini PC 5؛ مجهز به ويندوز 10 و 128 گيگ حافظه داخلي قوي‌ترين رايانه قابل‌حمل جيبي است که سازندگان، قيمت 130 دلار را برايش تعيين کرده‌اند. Mini PC 5؛ مجهز به ويندوز 10 و 128 گيگ حافظه داخلي قوي‌ترين رايانه قابل‌حمل جيبي است که سازندگان، قيمت 130 دلار را برايش تعيين کرده‌اند. به گزارش خبرآنلاين، اين ميني پي سي 5 اينچي با رزولوشن 1280 در 720 پيکسل در ابعاد 135 در 90 در 16 ميلي‌متر ساخته‌شده و 230 گرم هم وزن دارد.{لينک} پردازنده بکار رفته از نوع اينتل اتم X7-Z8750 با 2 مگ کش و سرعت 2.56 گيگاهرتز در کنار 8 گيگ رم قابل‌توجه است. روي اين ميني پي سي ويندوز 10 به‌طور کامل نصب‌شده و کاربران قادر به نصب اندرويد 5.1 نيز هستند. يک يو اس بي تايپ سي، يک يو اس بي نسخه 3.0 و 3 يو اس بي نسخه 2.0 در کنار پورت اچ دي ام آي و گيگابيت اترنت؛ اجازه اتصال انواع کيبورد، موس، مانيتور،پروژکتور و ... را به کاربر مي‌دهد.اين ميني پي سي بدون فن ساخته‌شده و سروصدا ندارد.


بيمه گذاران، بيمه نامه‌ها را اصلاح کنند

دست اندرکاران صنعت بيمه يک ماه پس از يکسان سازي نرخ ارز مي‌گويند، بيمه گذاران براي جلوگيري از زيان آتي بايد بيمه نامه‌هاي خود را اصلاح کنند. به گزارش ايرنا، بررسي اثر نوسان نرخ ارز بر صنعت بيمه موضوع نشست مديران بيمه با خبرنگاران در سنديکاي بيمه گران بود. ديرعامل بيمه پاسارگاد به خبرنگاران گفت: از نظر مقررات ارزي، صنعت بيمه تابع دريافت ارز مبادله‌اي است و نيازهاي خود را از بانک مرکزي و با تاييد بيمه مرکزي دريافت مي‌کنند. «شرکت‌هايي که دارايي يا منابع ارزي دارند از تسعير ارز بهره مند مي‌شوند اما بدهي شرکت‌هايي که بايد خسارت به ارز پرداخت کنند، افزايش مي‌يابد». معصوم ضميري افزود: حق بيمه اتکايي بايد به ارز پرداخت شود و به همين دليل حق بيمه دريافتي نيز افزايش مي‌يابد. وي تاکيد کرد ارايه پوشش بيمه براي نوسان‌هاي ارزي درست نيست بلکه بيمه نامه‌ها بايد با الحاقيه‌ها به روز رساني شود.
  • افزايش نرخ ارز نقدينگي به همراه ندارد

مديرعامل بيمه اتکايي ايرانيان نيز در اين نشست گفت: افزايش نرخ ارز در صورت‌هاي مالي شايد مثبت باشد اما براي شرکت‌ها نقدينگي به همراه ندارد؛ زيرا دارايي ٣٧٠٠ توماني آنها به ٤٢٠٠ تومان افزايش مي‌يابد. محمد آسوده بيمه نامه‌هاي داخلي را به سه دسته بيمه نامه‌هاي ريالي، بيمه نامه‌هاي ارزي و بيمه نامه‌هاي با نرخ ثابت ارز تقسيم کرد و افزود: حق بيمه برخي از اين بيمه نامه‌ها زودتر و برخي ديرتر به افزايش نرخ ارز حساسيت نشان مي‌دهند. به گفته وي، بر اساس قاعده نسبي و ماده ١٠ قانون بيمه، در صورتي که دارايي به کمتر از ارزش واقعي بيمه شده باشد، به تناسب خسارت کمتري دريافت مي‌کند.

  • اثر نوسان ارزي بر بيمه نامه‌هاي انرژي و خدمات مهندسي

يکي از کارشناسان صنعت بيمه نيز گفت: نوسان ارزي در حوزه بيمه نامه‌هاي انرژي و خدمات مهندسي بويژه نفت و گاز بر ارزش افزوده کالا اثر مي‌گذارند ؛ اين ريسک بزرگي است که به طور مستقيم بر عملکرد شرکت‌هاي بيمه اثر مي‌گدارد. مجيد کاظمي‌خواستار آن شد که بيمه گذاران توجيه شوند و با اصلاح بيمه نامه‌ها، در زمان بروز حادثه و دريافت خسارت دچار مشکل نشوند. کاظمي‌يادآور شد: بيمه‌ها در زمان بروز حادثه، بايد خسارت وارد شده را بر مبناي نرخ روز بپردازند که سبب تحميل بدهي به بيمه‌ها مي‌شود.

«نوسان ارز در بيمه نامه‌هاي ارزي حدود 20 تا 30 درصد پيش بيني مي‌شود و اگر بيش از اين باشد، بيمه نامه بايد اصلاح شود». سيداميد ميرآقازاده ديگر صاحب نظر حوزه صنعت بيمه به خبرنگاران توضيح داد: يکي از مشکلات تامين نقدينگي ارزي مورد نياز بيمه نامه‌هايي است که بر پايه ارز تدوين مي‌شود. وي افزود: بايد حق بيمه‌ها به نرخ روز به ارز مورد نظر پرداخت شود. وي توجه نکردن به اين مشکل را به معني منتقل کردن ريسک شرکت‌ها به بيمه‌ها دانست و تاکيد کرد «بايد اين رويه را اصلاح کرد؛ زيرا وقتي حق بيمه بر مبناي نوسان 20 تا 30 درصدي بسته مي‌شود اما نوسان 50 درصدي رخ مي‌دهد، ناگزير به اصلاح بيمه نامه‌ها هستيم».



جريمه مزاحمت از طريق سيم‌کارت‌هاي بي‌هويت

در صورت هرگونه ايجاد مزاحمت از طريق سيم‌کارت و يا ارتکاب اعمال مجرمانه، ابتدا مالک سيم‌کارت بايد در محاکم قضايي پاسخگو باشد چراکه قانون وي را دارنده سيم‌کارت مي‌شناسد؛ هر چند بعد از بررسي‌هاي فني مي‌توان مشخص کرد که اين تماس از سوي وي صورت نگرفته است، اما قانون در ابتدا مالک سيم‌کارت را مي‌خواهد و وي بايد پاسخ‌گوي محاکم قضايي و شاکي باشد تا بعد که مجرم اصلي شناسايي شود.

به گزارش ايسنا، به گفته برخي کارشناسان، ارزان بودن سيم‌کارتها بعضا باعث شده تا افراد در نگه‌داري سيم کارت‌ها دقت لازم را نداشته و در پي آن چندين سيم‌کارت داشته باشند، در حالي که نمي‌دانند که اين سيم‌کارت‌ها کجا و در دسترس چه کسي است.بر همين اساس عدم دقت در نگه‌داري سيم‌کارت ممکن است باعث شود تا اين سيم‌کارت در دسترس افراد سودجو قرار گيرد و آن‌ها با فعال کردن سيم‌کارت، در شبکه‌هاي اجتماعي عضو شده و به فعاليت‌هاي مجرمانه اقدام کنند. در اين باره شکايت‌هايي از سوي شهروندان مبني بر اينکه فردي ناشناس در تلگرام اقدام به مزاحمت و ارسال مطالب توهين آميز با محتواي مبتذل عليه آن‌ها کرده، مطرح شده و مورد بررسي و پيگيري قرار گرفته است.

کاربران مي‌توانند علاوه بر استفاده از سايت سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي، با ارسال کد ملي مالک خط به يکي از شماره‌هاي ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از طريق يکي از خطوط تحت مالکيت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت شده به نام خود اقدام کنند. همچنين بر اساس اطلاعات سايت پليس فتا، به افرادي که در فضاي مجازي اقدام به مزاحمت عليه شهروندان مي‌کنند، هشدار داده شده که طبق قانون جرايم رايانه‌اي به حبس از سه ماه تا دو سال يا جزاي نقدي يا هر دو آن محکوم مي‌شوند.

به همين دليل و براي جلوگيري از سوءاستفاده‌هاي احتمالي، طرح احراز هويت سيم‌کارت‌هاي تلفن همراه از نيمه سال ۱۳۹۳ با اجراي فاز اول آغاز شد. در فاز اول دريافت کد ملي و اطلاعات هويتي مالکان سيم‌کارت‌ها از طريق سامانه اپراتورها صورت گرفت. در اين مرحله بود که افرادي با ۱۵ تا ۳۷ هزار سيم‌کارت شناسايي شدند. اين فاز ظاهرا به صورت کامل اجرايي شده يا به عبارتي ديگر سيم‌کارت بدون اطلاعات مالک در کشور وجود ندارد.فاز دوم اين طرح نيز شامل افرادي بود که بيش از ۱۰ سيم‌کارت به‌نام‌ خود دارند. با توجه به اينکه افراد حقيقي از نظر قانوني نمي‌توانند بيش از ۱۰ سيم‌کارت داشته باشند، در مرحله دوم اجراي طرح ساماندهي سيم‌کارت‌هاي فاقد اطلاعات مشخص به تمامي‌مشترکان اين سيم‌کارت‌ها پيامکي ارسال شد تا با مراجعه به امور مشترکان اپراتور خود، سيم‌کارت‌هاي فعال مورد نيازشان را اعلام کنند. اما ديوان عدالت اداري حکمي‌را صادر کرد که نمي‌توان مالکيت کساني را که در گذشته بيش از ۱۰ سيم‌کارت داشتند، مخدوش کرد. بنابراين اجراي آن به شهريور موکول شد.



معجزه اعتماد به نفس

روي نيمکتي در پارک نشسته بود و سرش را بين دستانش گرفته بود و به اين فکر مي‌کرد که آيا مي‌تواند شرکتش را از ورشکستگي نجات دهد يا نه. بدهي شرکت خيلي زياد شده بود و راهي براي بيرون آمدن از اين وضعيت نداشت. طلبکارها دائماً پيگير طلب خود بودند. فروشندگان مواد اوليه هم تقاضاي پرداخت بر اساس قرارداهاي بسته شده را داشتند.

ناگهان پيرمردي کنار او روي نيمکت نشست و گفت: «به نظر مياد خيلي ناراحتي.» بعد از شنيدن حرف‌هاي مدير، پيرمرد گفت: «من مي‌تونم کمکت کنم.» نام مدير را پرسيد و يک چک براي او نوشت و داد به دستش و گفت: «اين پول رو بگير. يک سال بعد همين موقع بيا اينجا و اون موقع مي‌توني پولي که بهت قرض دادم رو برگردوني.» بعد هم از آنجا دور شد. مدير شرکت در حال ورشکستگي، يک چک 500000 دلاري در دستش ديد که امضاء جان دي. راکفلر داشت، يکي از ثروتمندترين مردان روي زمين. با خود فکر کرد: «حالا مي‌تونم تمام مشکلات مالي شرکت رو در عرض چند ثانيه برطرف کنم.» اما تصميم گرفت فعلاً چک را نقد نکند و آن را در جاي امني نگه دارد. همين که مي‌دانست اين چک را دارد، اشتياق و توان تازه‌اي براي نجات شرکت پيدا کرد. توانست از طلبکاران براي پرداخت‌هاي عقب‌افتاده فرصت بگيرد. چند قرارداد جديد بست و چند سفارش فروش بزرگ دريافت کرد. در عرض چند ماه توانست تمام بدهي‌ها را تسويه کند و شرکت به سودآوري دوباره رسيد. دقيقاً يک سال بعد از اتفاقي که در پارک برايش پيش آمده بود، با چک نقد نشده به پارک رفت و روي همان نيمکت نشست. راکفلر آمد اما قبل از اينکه بخواهد چک را به او بازگرداند و داستان موفقيتش را براي او تعريف کند، پرستاري آمد و راکفلر را گرفت و فرياد زد: «گرفتمش!» بعد به مدير نگاه کرد و گفت: «اميدوارم شما را اذيت نکرده باشد. اين پيرمرد هميشه از آسايشگاه فرار مي‌کند و به مردم مي‌گويد که راکفلر است.» مدير تازه فهميد اين پول نبود که شرايط او را تغيير داد بلکه اعتماد به نفس به وجود آمده در او بود که قدرت لازم براي نجات شرکت را به او داده بود.