«سيريسنا» خواستار افزايش صادرات نفت خام ايران به سريلانکا شد؛

مايتريپالا سيريسنا، رييس جمهور سريلانکا وارد تهران شد و مورد استقبال حسن روحاني رييس جمهور کشورمان قرار گرفت. در ادامه نشست هيأت‌هاي عالي‌رتبه ايران و سريلانکا برگزار شد. که رئيس جمهور کشورمان روابط ايران و سريلانکا را مثبت ارزيابي کرد و با تاکيد بر ضرورت تلاش در راستاي توسعه همه جانبه مناسبات بويژه همکاري‌هاي مشترک تجاري و اقتصادي، گفت: جمهوري اسلامي‌ايران آماده توسعه همه جانبه مناسبات و همکاري‌ها با سريلانکا به عنوان کشوري دوست است.حجت‌الاسلام حسن روحاني، گسترش روابط کارگزاري بانکي ايران و سريلانکا را در توسعه مناسبات تجاري و اقتصادي دو کشور داراي اهميت دانست و تأکيد کرد: شرکت‌ها و متخصصان ايراني با تجربه، دانش و تخصص بالا آماده ارايه ژخدمات فني – مهندسي در بخش‌هاي مختلف از جمله سدسازي، احداث نيروگاه و توسعه پالايشگاه و برق‌رساني به روستاها در سريلانکا هستند. روحاني برقراري تجارت ترجيحي، کشت فرا سرزميني، همکاري در بخش‌هاي فرهنگي، هنري، ورزشي، علمي، دانشگاهي، پزشکي، درماني و توسعه گردشگري را از جمله زمينه‌هاي مناسب توسعه روابط و همکارهاي تهران – کلمبو برشمرد. رئيس جمهور با اشاره به همکاري‌ها و روابط خوب ايران و سريلانکا در سازمان‌ها و مجامع بين‌المللي، گفت: اساس سياست جمهوري اسلامي‌ايران در روابط خارجي خود، بر مبناي صلح، امنيت و تعامل سازنده با جهان است.روحاني با بيان اينکه دستيابي به توافق برجام در مذاکرات هسته‌اي به جهان نشان داد که ايران کشوري خواهان صلح است، افزود: امروز مي‌بينيم که 5 کشور اروپايي و جامعه جهاني بر اجراي اين توافق تأکيد داشته و نسبت به ادامه و حفاظت از آن اصرار دارند.

رئيس جمهور خارج شدن يک طرفه آمريکا از برجام را اقدامي‌خلاف اخلاق، عرف و مقررات بين‌المللي دانست و تصريح کرد: تعهدات دولت‌ها در نظام بين‌الملل ادامه دار بوده و هيچ دولتي نمي‌تواند تعهدات دولت قبل را که براساس مقررات سازمان ملل تأييد شده، برهم بزند.روحاني با تأکيد بر اينکه اين عهدشکني آمريکايي‌ها ، نشان مي‌دهد که آنها به تعهدات خود پايبند نبوده و نمي‌توان به آنان اعتماد کرد، گفت: سياست ايران در منطقه بر مبناي تلاش براي حفظ امنيت، ثبات و مبارزه با تروريسم است و امروز خوشحاليم که توانسته‌ايم به دولت و ملت عراق، کمک کرده و داعش را از پاي در آوريم و مردم اين کشور در امنيت و آرامش پاي صندوق‌هاي رأي رفتند.رئيس جمهور افزود: تروريسم معضلي بزرگ براي منطقه و جهان بوده و همه بايد براي مبارزه با تروريست‌ها دست به دست هم بدهيم. روحاني با تأکيد بر ضرورت کمک به ملت‌هايي که از حقوق‌شان محروم شده‌اند، اظهار داشت: بسيار جاي تأسف است که مردم فلسطين، 70 سال ظلم و جنايت را تحمل کردند و رژيم اشغالگر صهيونيستي، همچنان به اقدامات خود ادامه مي‌دهد.رئيس جمهور با اشاره به اينکه همکاري ايران و سريلانکا در سازمان‌هاي بين‌المللي با توجه به ديدگاه‌هاي مشترکي که در زمينه مسايل منطقه‌اي و جهاني دارند، بسيار مفيد است، گفت: مبارزه با مواد مخدر از وظايف همه کشورهاي منطقه بشمار مي‌رود و بايد به همکاري‌هاي خود در اين راستا ادامه دهيم.

  • سريلانکا در کنار ايران مي‌ماند

در ادامه "مايتريپالا سيريسنا" گفت: مناسبات ايران و سريلانکا، دوستانه و ديرينه بوده و اين سفر فرصت بسيار خوبي براي تقويت و توسعه همه جانبه روابط و همکاري‌هاي تهران – کلمبو است.رئيس جمهوري سريلانکا گسترش روابط و همکاري‌هاي اقتصادي دو کشور در راستاي ارتقاء سطح مبادلات تجاري و رسيدن به شکوفايي اقتصادي را ضروري خواند و افزود: مسئولان دو کشور و کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي ايران و سريلانکا بايد براي توسعه همه جانبه مناسبات تلاش بيشتري داشته باشند. سيريسنا با بيان اينکه ايران و سريلانکا مي‌توانند روابط و همکاري‌هاي خود را در بخش‌هاي مختلف انرژي، گردشگري، حمل و نقل، مناسبات بانکي، کشاورزي، آموزش‌هاي فني و تخصصي، برق‌رساني، ساخت پالايشگاه و ديگرحوزه‌هاي مورد علاقه طرفين گسترش دهند، خواستار حضور سرمايه‌گذاران و فعالان اقتصادي ايران در اجراي پروژه‌هاي سريلانکا شد و ادامه داد: سريلانکا از حضور سرمايه‌گذاران ايراني، استقبال و حمايت مي‌کند.رئيس جمهوري سريلانکا با بيان اينکه سريلانکا بدون توجه به جريانات مخالف سياسي و خواست برخي کشورها، همواره در کنار ايران خواهد بود، گفت: هرگز موافق اعمال تحريم‌هاي سياسي و اقتصادي عليه ايران نبوده و معتقديم قدرت‌هاي جهاني بايد نسبت به سياست‌هاي خود در قبال ايران تجديدنظر کنند.

  • ايران پايبند به تعهدات

همچنين روحاني در کنفرانس خبري مشترک با رييس‌جمهور سريلانکا با اشاره به اينکه اساس سياست خارجي ايران بر مبناي اخلاق، اعتماد و توجه به مقررات بين‌المللي است گفت: ايران در هر توافقي که امضا کرده کاملا به تعهدات خود پايبند بوده با اين وجود شاهديم که آمريکا از برجام خارج شد و اين به معناي زير پا گذاشتن اخلاق، سياست، ديپلماسي و مقررات بين‌المللي است.وي افزود: در صورتي که پنج کشور ديگر عضو برجام به تعهدات خود عمل کنند و به ايران تضمين دهند که منافع ايران با ادامه برجام، تضمين مي‌شود، اين توافق باقي مي‌ماند.روحاني با تاکيد بر اينکه از ظرفيت‌هاي روابط تجاري و اقتصادي دو کشور، متاسفانه به اندازه کافي استفاده نشده است گفت: در مذاکرات امروز فروش نفت خام ايران به سريلانکا، فروش مواد پتروشيمي، مصالح ساختماني و خدمات فني و مهندسي مورد توجه قرار گرفت. ايران تجربه ساخت سد، نيروگاه و برق‌رساني به سريلانکا را داشته و آماده است تا اين پروژه‌ها را ادامه داده و به اتمام برساند. در زمينه خدمات ديگر از جمله راه‌آهن و ساخت پالايشگاه نيز توافقاتي در مذاکرات امروز به دست آمد. اميدواريم مذاکرات امروز در کميسيون مشترک دوازدهم که به زودي در تهران تشکيل مي‌شود، پيگيري شود.

  • استقبال از مناسبات اقتصادي

در ادامه پالا سريسينا گفت: مناسبات اقتصادي و تجاري دو کشور بعد از پايان اين سفر تقويت مي‌شود. و دو کشور بايد به سمت ارتقاي مناسبات اقتصادي و تجاري حرکت کرده و با يکديگر همکاري داشته باشند.وي ادامه داد: ايران يکي از خريداران عمده چاي سريلانکاست و سريلانکا نيز واردکننده نفت خام از ايران است.

دولت ايران 50 سال پيش پالايشگاه نفت در سريلانکا افتتاح کرده است و ما تقاضا داريم که صادرات نفت خام ايران به سريلانکا افزايش يابد.ماتري پالا سريسينا با اشاره به اينکه ايران و سريلانکا جزو قديمي‌ترين و ارشدترين اعضاي جنبش عدم تعهد هستند، خاطرنشان کرد: سياست ما مبتني بر دوستي با تمام کشورهاي دنياست و سياست خارجي ما بي‌طرفانه است.وي با بيان اينکه از دولت ايران تقاضا کرديم که پرواز مستقيم تهران ـ کلومبو را براي افزايش گردشگري دو کشور برقرار کند، اظهار کرد: در سال 2017، هفت هزار گردشگر ايراني از سريلانکا بازديد داشتند. ما همچنين از دولت ايران درخواست کرديم که سرمايه‌گذاري بيشتر در سريلانکا انجام دهد و براي افزايش سرمايه‌گذاري در کشور خود تسهيلاتي از جمله معافيت‌هاي مالياتي در نظر گرفتيم.



هر اقدام افراطي، به نفع ترامپ است

اين عضو انجمن اسلامي‌مدرسين دانشگاه‌ها با تاکيد بر اينکه بايد به دنبال اقداماتي در جهت تاييد حقانيت خود باشيم گفت: هر اقدام افراطي در داخل کشور به نفع مخالفان برجام و بنابراين در خلاف منافع ملي ماست. محسن رهامي‌در گفت‌وگو با ايسنا افزود: دولت، مجلس و ساير مسئولان کمک کنند تا از ايران چهره منطقي، قانون‌مند و پايبند به قراردادهاي بين‌المللي نشان داده شود. در شرايط فعلي مسئولان با تدبير، استفاده از ظرفيت کشورهاي حامي‌برجام و اتحاد داخلي، تلاش کنند تا آثار خارج شدن آمريکا از برجام کاهش يابد.وي افزود: حرکت‌هاي افراطي در داخل کشور چهره ايران را خشونت‌طلب و توهين‌کننده به ساير ملت‌ها نشان داده و به ضرر ملت ماست.

همراهي جهاني با ايران را سرمايه بدانيم

رئيس دفتر رئيس‌جمهور گفت: همراهي جهاني با ايران در زمينه برجام را بايد به عنوان يک سرمايه تلقي کرده و براي مقابله با اقدامات ترامپ عليه کشورمان، وحدت، انسجام و صميميت بيشتري در داخل کشور ايجاد کنيم.محمود واعظي در گفت‌وگو با ايسنا گفت: در اين شرايط نيازمنديم که در داخل کشور در همه زمينه‌ها از جمله زمينه اقتصادي خود را بيشتر تقويت کنيم، بايد موانع توليد را برطرف کنيم.وي با تاکيد بر ضرورت همبستگي داخلي براي مقابله با اقدامات ترامپ بيان کرد: برخي اختلاف سليقه‌ها ميان سياسيون وجود دارد، اما در اين شرايط بايد بر وحدت، انسجام و صميميت بيشتر ميان جريان‌هاي سياسي و سران قوا تاکيد کنيم .

«سيف» از نمايندگان مجلس شکايت کرد

نماينده رشت گفت: ولي ا... رئيس بانک مرکزي از بنده و جمعي ديگر از نمايندگان شکايت کرده است. جبار کوچکي نژاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران درباره علت اين شکايت گفت: چندي پيش رئيس بانک مرکزي براي توضيح درباره وضعيت نرخ ارز و مشکلاتي که براي موسسات مالي و اعتباري ايجاد شده به مجلس آمد، اما ما به هيئت رييسه اخطار داديم که در صلاحيت وي نيست که از تريبون مجلس باز هم به مالباختگان وعده‌هاي دروغين دهد. وي گفت: حق ما بود که اجازه سخنراني به سيف ندهيم چرا که وي با وعده‌هاي دروغيني که داده بود، مال باختگان موسسات مالي و اعتباري را به جان ما نمايندگان انداخته بود و هيچ گونه پاسخي هم براي حل اين مشکل نداشت.


گفت‌وگوي برجامي‌مکرون و ترامپ

رئيس جمهور فرانسه در گفت‌وگوي تلفني با همتاي آمريکايي خود نسبت به تاثير خروج واشنگتن از برجام روي وضعيت خاورميانه ابراز نگراني کرد.به گزارش ايسنا از آسوشيتدپرس، دفتر امانوئل مکرون رئيس جمهور فرانسه اعلام کرد که وي در يک تماس تلفني با دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا درباره خروج وي از توافق هسته‌اي با ايران گفت‌وگو کرده است.مکرون که مخالف خروج آمريکا از اين توافق است، در اين گفت‌وگو تاکيد کرده که نسبت به تاثير اين اقدام بر تنش‌هاي منطقه خاورميانه بسيار نگران است.دو طرف همچنين در اين تماس تلفني درباره مسائل تجاري رايزني کرده‌اند. دولت‌هاي اروپايي‌ در تلاش‌اند تا ميليون‌ها دلاري که از تجارت با ايران در نتيجه اجراي توافق هسته‌اي به دست مي‌آورند را حفظ کنند.رئيس جمهور آمريکا خروج از برجام را اعلام کرد و گفت که تحريم‌هاي ايران را بازمي‌گرداند.اين تصميم ترامپ با مخالفت و انتقاد بسياري از کشورها، به ويژه ديگر طرف‌هاي توافق مواجه شد.

ادعاي افزايش بودجه نظامي‌ايران

دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا با انتشار پيامي‌در صفحه توئيتر خود مدعي شد: بودجه نظامي‌ايران از زماني که اوباما توافق هسته‌اي را به دست آورد، 40 درصد افزايش يافته است. اين يک نشانه ديگر از اين است که اين توافق يک دروغ بزرگ بود اما ديگر نيست. به گزارش ايسنا از سي‌ان‌ان، رئيس‌جمهور آمريکا زماني که خروج خود از توافق هسته‌اي ايران با قدرت‌هاي جهاني را اعلام کرد، ادعاي مشابهي را مطرح کرد که بنابر ارزيابي تحليلگران اغراق شده و فاقد اعتبار است.ترامپ سه‌شنبه گذشته طي سخناني ضمن اعلام کنار گذاشتن توافق هسته‌اي گفت: از زماني که توافق حاصل شده، بودجه نظامي‌ايران حدود 40 درصد افزايش يافته است در حالي که اقتصاد اين کشور وضعيت بدي دارد.

اعدام، مجازات متهمان حمله به مجلس

رئيس دادگاه انقلاب از صدور حکم اعدام براي هشت نفر از متهمان حمله به مجلس و حرم امام خميني (ره) خبر داد.حجت‌الاسلام موسي غضنفر آبادي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: براي هشت نفر از متهمان پرونده حمله به مجلس و حرم مطهر که دادگاهشان در هفته‌هاي گذشته برگزار شد حکم اعدام صادر شده است.وي افزود: کيفرخواست پرونده ۱۸ نفر ديگر از اين متهمان صادر شده ولي هنوز پرونده به دادگاه نيامده است. ان‌شاءا... در مراحل بعدي به اتهام آنها رسيدگي خواهد شد.

عجله احمدي‌نژاد براي مذاکره با آمريکا

قائم‌مقام اسبق وزارت امور خارجه با رد ادعاي اخير محمود احمدي‌نژاد جزيياتي از شتاب او براي مذاکره با آمريکا در عمان را افشا کرد. حسين شيخ‌الاسلام در گفت‌وگو با تسنيم، با رد ادعاي اخير محمود احمدي‌نژاد مبني بر مخالف بودن او با مذاکرات ايران و آمريکا در عمان گفت: اين مذاکرات با حمايت شخص احمدي‌نژاد انجام شد و حتي وي دستور داد که برخي مقامات رسمي‌وزارت خارجه در مذاکرات حضور داشته باشند.وي با بيان اينکه احمدي‌‌نژاد بدون اطلاع و هماهنگي با مقامات عالي‌رتبه نظام، مذاکره با آمريکاييها در عمان را کليد زد افزوئ: احمدي‌نژاد به وزارت‌ خارجه دستور داد که هيئتي را براي مذاکره با آمريکايي‌ها به عمان بفرستد و حتي برخي مقامات رسمي‌وزارت امور خارجه که اکنون نيز مسئوليت دارند، به عمان رفتند.وي گفت: زماني که بنده قائم‌مقام وزير خارجه در دولت آقاي احمد‌ي‌نژاد بودم، مشايي به عمان رفت و با مقامات عماني با عنوان نماينده دولت ايران در خليج فارس گفت‌وگوي رسمي‌انجام داد.

واکنش خبرگان به خروج آمريکا از برجام

در پي نقض عهد و خروج غير قانوني آمريکا از برجام، مجلس خبرگان رهبري با صدور بيانيه‌اي ضمن محکوم کردن اين اقدام عنوان کرد که در مواردي خطوط قرمز مورد نظر مقام معظم رهبري در برجام رعايت نشد.به گزارش ايسنا در بخشي از اين بيانيه آمده است: دستگاه ديپلماسي کشور اگر چه در چند سال گذشته، تمام تلاش خود را براي انجام توافق موسوم به برجام به کار بست؛ لکن در مواردي خطوط قرمز مورد نظر مقام معظم رهبري در اين توافق رعايت نگرديد و در حالي که جمهوري اسلامي‌ايران تمامي‌تعهدات خود را بصورت کامل به اجرا گذاشت؛ اما تضمين لازم از طرف مقابل دريافت نشد و زمينه را براي خروج آمريکا از برجام فراهم نمود. در بخش ديگري آمده است: خروج هر يک از طرفها از توافق، به معناي نقض پيمان است؛ خصوصاً در شرايطي که اکثر تعهدات طرف مقابل بر عهده طرف نقض عهدکننده يعني آمريکا بوده و با خروج آمريکا از برجام، ديگر هيچ محدوديتي براي اين کشور در جهت مانع تراشي بر سر راه ايران عزيز نخواهد بود. در شرايط کنوني، ماندن در اين قرارداد بدون اخذ تضمين‌هاي صريح و روشن، بطور مسلم تضمين کننده منافع ملي ما نخواهد بود.

لزوم تقويت اقتصاد کشور

استاندار تهران بر لزوم تقويت پايه‌هاي اقتصادي کشور تاکيد کرد و افزود:‌ با اجرايي کردن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي مي‌توانيم در مسير تقويت اقتصاد کشور گام برداريم.به گزارش ايسنا، محمد حسيني مقيمي‌افزود:‌ امروز تکليف ما اين است که سياست‌هاي اقتصاد مقاوتي را "مو به مو" اجرا کنيم و هنوز "سو سويي" از برجام وجود دارد که مي‌تواند به ما درجهت تبديل فناوري‌ها و تکنولوژي‌هاي قديمي‌کمک کند. لذا بايد وقت بگذاريم و سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را با بهره‌گيري از اين فرصت باقي‌مانده اجرايي کنيم.وي افزود: قطعا ما با عنوان مديران در مقابل نسل‌هاي بعدي مسئوليت داريم و امروز دشمن عزم خود را براي جلوگيري از حرکت کشور ما راسخ کرده و اراده ما نيز پيشرفت و توسعه کشور است و بايد جمهوري اسلامي‌ايران را به آنجايي که بايد برسانيم. مقيمي‌در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با تاکيد بر اينکه بايد پايه‌هاي اقتصادي کشور را تقويت کنيم، ادامه داد: در مسير تقويت حوزه اقتصادي کشور سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي تنها نسخه‌اي است که مي‌تواند به ما کمک کند. لذا از همه مسئولين استان تقاضا مي‌کنم 24 سياست اقتصاد مقاومتي را مطالعه و مو به مو آنها را اجرايي کنند. وي تاکيد کرد:‌ توجه به مباحث اقتصاد مقاومتي يقينا بايد بيش از بيش مورد توجه قرار گيرد و اجرايي شدن اين سياست‌ها مي‌توان پاسخ رييس جمهور آمريکا باشد. استاندار تهران ادامه داد: بايد در مسير خدمت به مردم حرکت کنيم و پايه‌هاي اقتصاد کشور را تقويت کنيم. درچنين شرايطي ما وقت پاسخ‌گويي به حواشي را نداريم . امروز بايد تمام وقت ما صرف محکم کردن پايه‌هاي اقتصادي کشور شود چرا که اين براي ما يک تکليف است.



وزير خارجه کشورمان در اولين گام براي رايزني برجامي‌به پکن سفر کرد. محمد جواد ظريف در جمع خبرنگاران با اشاره به ديدار با وزير خارجه چين گفت: براي ما مهم است که مذاکرات ما با گروه ۵ شروع شود. اين يک سفر کاري است. چين از نزديک‌ترين دوستان ايران است و امروز درباره تصميم‌گيري که ايران قرار است با توجه به نحوه تضميني که ساير اعضاي ۱+۵ بعد از خروج آمريکا در مورد اجراي برجام و دريافت منافع برجام توسط مردم ايران مي‌دهند صحبت کنم.

ما با چين همواره روابط خوبي داشتيم. قبل از برجام روابط‌مان با چين خيلي خوب بود و در دوران برجام چين با فاصله زيادي شريک تجاري ايران بود. امروز ما اطمينان داريم که چيني‌ها در کنار ما خواهند بود و قرار است در اين زمينه صحبت کنيم. علاوه بر وزير خارجه چين هيات ايراني با مقامات ديگر در ساير حوزه‌هاي مورد علاقه نيز گفت‌وگو خواهد کرد.

ظريف درباره سفرش به مسکو و بروکسل نيز گفت: سفرم به سه کشور مهم است. ما سفرمان را با چين و روسيه که همواره با مردم ايران قبل و بعد از تحريم‌ها بودند شروع کرديم. روابط مان با چين و روسيه حساس بوده و بعد از تحريم‌ها مهم خواهد بود. وزير خارجه چين نيز در ديدار با وزير خارجه کشورمان گفت: مطمئن هستم سفر جنابعالي براي دفاع از حقوق ملت ايران و صلح و ثبات منطقه مهم است.

به گزارش ايسنا، وانگ يي وزير خارجه چين در ديدار با همتاي ايراني خود گفت: اينکه چين را به عنوان اولين مقصد سفر حود انتخاب کرديد خرسندم. چين به همراه ديگر کشورها مي‌توانند آشنايي بيشتري با نظرات ايران پيدا کنند.

همچنين محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان نيز گفت: خوشحالم که سفرم براي رايزني با پنج کشور از چين شروع مي‌کنم. اميدواريم در اين سفرها تصوير روشن‌تري از آينده برجام را بتوانيم به دست آوريم.

ظريف ادامه داد: بين چين و ايران در شرايط مختلف دشوار و آسان روابط نزديک و "مشارکت جامع راهبردي" مورد توجه رهبران دو کشور بوده است.

وزير خارجه کشورمان افزود: خوشحالم امروز قبل از مذاکرات ما درباره گسترش هر چه بيشتر روابط دو جانبه صحبت کردند چرا که چين شريک اول تجاري ايران است.



دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: مبارزه فرهنگي با ريشه‌هاي اعتقادي و تفکرات داعش ساز بايستي همزمان با اقدامات امنيتي و نظامي‌پيش برود و مسئوليت کشورهاي اسلامي‌در اين عرصه بيشتر است.

به گزارش ايسنا، دريابان علي شمخاني در ديدار سپهبد طارق شاه بهرامي، وزير دفاع افغانستان با اشاره به مسير رو به توسعه همکاري‌ دوکشور در حوزه‌هاي سياسي امنيتي، اقتصادي و دفاعي بر تداوم تلاش مشترک دو کشور براي برقراري ثبات در مناطق مرزي ميان دو کشور تاکيد کرد واظهار داشت: روابط دوستانه با کشورهاي همسايه اصلي‌ترين اولويت در سياست خارجي جمهوري اسلامي‌ايران است.

وي ايجاد ثبات و امنيت در افغانستان و انهدام کامل گروههاي تروريستي حاضر در اين کشور را هدف مشترک تهران و کابل اعلام کرد.

شمخاني با اشاره به جنايات گروه‌هاي تروريستي طي سالهاي گذشته در افغانستان گفت: بي شک پايان يافتن اين اقدامات دردناک از سوي گروه‌هاي افراطي لازمه شکل گيري روند توسعه همه جانبه در افغانستان و بهبود وضعيت معيشتي مردم رنج کشيده اين کشور مي‌باشد.

علي شمخاني با اشاره به افزايش ناامني و بي ثباتي ناشي از حضور آمريکا در اين کشور ،ضرورت تقويت نيروهاي نظامي، انتظامي‌و امنيتي افغانستان براي ايفاي نقش فعال در ايجادصلح و امنيت را در اين کشور مورد تاکيد قرار داد و افزود: تجربه کشورهاي عراق و سوريه نشان مي‌دهد که آمريکا ريشه اصلي سازماندهي تروريست‌ها و ايجاد بي ثباتي و ناامني در اين کشورها بوده و برخي کشورهاي مرتجع عربي نيز از اين روند پشتيباني مالي و تجهيزاتي کرده اند. وي اظهار داشت: مستندات متعددي وجود دارد که نشان مي‌دهد آمريکا و هم پيمانان اين کشور در مقاطع زماني مختلف ،بي شرمانه به نيروهاي نظامي‌و امنيتي عراق و سوريه با هدف نجات تروريست‌ها حمله کرده اند.

وزير دفاع افغانستان نيز با يادآوري اينکه ايران همواره در سخت‌ترين شرايط بدون هيچ توقعي در کنار مردم ما بوده گفت: تحت هيچ شرايطي اجازه بروز تهديد عليه ايران از خاک افغانستان توسط بيگانگان را نخواهيم داد.وي افزود: مشترکات زباني، فرهنگي و ديني دو کشور بستر اصلي توسعه مناسبات همه جانبه بر پايه تامين منافع مشترک است. وي اظهار داشت : مردم افغانستان هميشه تابع احسان و نيکي ملت بزرگ ايران بوده و هستند و هيچگاه آن را فراموش نخواهند کرد.