عرضه صکوک اجاره صبا نفت

صکوک اجاره 920 ميليارد ريالي شرکت مهندسي و ساختماني صبا نفت (سهامي‌خاص) در هفته جاري از طريق شرکت فرابورس ايران به مدت سه روز کاري با روش حراج عرضه مي‌شود.

غلامرضا ابوترابي، مديرعامل شرکت مديريت دارايي مرکزي به سنا گفت: با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت واسط مالي فروردين دوم (با مسئوليت محدود) به عنوان ناشر، اقدام به انتشار صکوک اجاره به مبلغ 920 ميليارد ريال از طريق شرکت فرابورس ايران به منظور خريد نقدي يک قطعه زمين و يک باب ساختمان (هر دو واقع در تهران) از باني اوراق (شرکت مهندسي و ساختماني صبا نفت) و اجاره به شرط تمليک آن‌ها به وي مي‌کند. اين اوراق 4 ساله و با نرخ اجاره بهاي 15 درصد است.

نگاهي بر عملکرد يکساله «کفرا»
شرکت فرآورده‌هاي نسوز ايران اطلاعات و صورت‌هاي مالي مياندوره‌اي 12 ماهه منتهي به 29 اسفند ماه 96 را حسابرسي نشده منتشر کرد. به گزارش سنا، "کفرا" در پايان سال مالي 96 با سرمايه 372 ميليارد و 886 ميليون ريالي موفق به کسب مبلغ 284 ميليارد و 162 ميليون ريال سود خالص شد و بر اين اساس مبلغ 762 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 175 درصد افزايش نشان مي‌دهد. "کفرا" در 12 ماهه سال مالي قبل مبلغ 277 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرده بود. در نهايت مبلغ 383 ميليارد و 101ميليون ريال سود انباشته پايان دوره يکساله در حسابهاي اين شرکت منظور شد.
187 ريال؛ سود به ازاي هر سهم «حفاري»
شرکت حفاري شمال اطلاعات و صورت‌هاي مالي مياندوره‌اي 9 ماهه منتهي به 30 آذر ماه 96 را حسابرسي نشده و با سرمايه معادل 2605 ميليارد و 405 ميليون ريال منتشر کرد.

شرکت حفاري شمال در پايان دوره 9 ماهه سال مالي 96 با سرمايه معادل دو هزار و 605 ميليارد و 405 ميليون ريالي موفق به کسب مبلغ 487 ميليارد و 880 ميليون ريال سود خالص شد و بر اين اساس مبلغ 187 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 34 درصد کاهش نشان مي‌دهد.

"حفاري" در دوره 9 ماهه مشابه سال مالي قبل مبلغ 283 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرده بود.



تقويت ۲۷۴ واحدي شاخص کل بازار سرمايه

معاملات تالار شيشه‌اي روز يکشنبه با رشد ۲۷۴ واحدي شاخص کل بورس و رسيدن اين متغيير به ۹۴ هزار و ۱۶۵ واحد به پايان رسيد تا روند صعودي بازار سهام حفظ شود. آمارهاي خريد و فروش سهام در روز گذشته نشان از رشد آرام حجم و ارزش بازار و به طبع ‌آن تقويت فضاي مثبت تالار است که با تقويت اين وضعيت مي‌توان اميدوار بود که رونق در اين بازار همچنان در مسير صعودي قرار گيرد. بر اساس آمارهاي معاملاتي بورس، روز يکشنبه همه شاخص‌هاي بورس با رشد مواجه شدند به طوري که شاخص کل با ۲۷۴ واحد رشد معادل ۰.۲۹ درصد به ۹۴ هزار و ۱۶۵ واحد رسيد.

انجام امور حقوقي و اداري مربوط به سهام عدالت متوفيان

رئيس کل سازمان خصوصي سازي گفت: در حال تدوين و بررسي امور حقوقي و اداري در خصوص سهام عدالت متوفيان هستيم. به نقل از تسنيم، پوري حسيني در خصوص سهام عدالت متوفيان گفت: تعيين تکليف اين دسته از مشمولان موضوعي زمانبر و پيچيده به لحاظ حقوقي و اداري است که البته بررسي و اقدامات لازم در اين زمينه در سازمان خصوصي‌سازي در حال انجام است. رئيس کل سازمان خصوصي سازي افزود: به عنوان مثال کليت موضوع از اين قرار است تا اصل سهام عدالت و سود آن ميان وراث تقسيم شود، حالا اگر يکي از وراث هم فوت کرده باشد اين موضوع پيچيده‌تر مي‌شود. وي اضافه کرد: بر اين اساس همان گونه که اشاره شد در حال تدوين و بررسي امور حقوقي و اداري در اين زمينه هستيم و تدارک‌هاي لازم در خصوص نرم افزارها و بسترهاي الکترونيکي نيز در اين زمينه لحاظ خواهد شد.

عرضه ۲۳ هزار تن انواع مس در بورس کالاي ايران

تالار محصولات صنعتي و معدني بورس کالاي ايران روز يکشنبه 23 ارديبهشت‌ماه ميزبان عرضه يک هزار و 160 تن مس مفتول، 2 هزار تن مس کاتد و 20 هزار تن مس کم عيار بود. به نقل از روابط عمومي‌بورس کالاي ايران، 10 هزار تن شمش بلوم، 330 تن ميلگرد، 5 هزار تن آهن اسفنجي و 140 تن سولفور موليبدن نيز در اين تالار عرضه شد. تالار صادراتي بورس کالاي ايران نيز در اين روز عرضه 2 هزار و 448 تن قير و عاطق رطوبتي را تجربه کرد. تالار فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي‌بورس کالاي ايران شاهد عرضه 157 هزار و 89 تن انواع وکيوم باتوم، قير، گوگرد، مواد شيميايي و مواد پليمري بود. 17 هزار تن گندم، 6 هزار و 750 تن شکر، يک هزار و 500 تن روغن خام، يک هزار تن خرماي مضافتي و 108 هزار قطعه جوجه يک روزه نيز در تالار محصولات کشاورزي عرضه شد.



ورود «اوراق وکالت»، «اوراق منفعت» و «اوراق اجاره سهام» به بازار سرمايه؛

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار از ورود سه ابزار نوين «اوراق وکالت، اوراق منفعت و اوراق اجاره سهام» به بازار سرمايه در آينده نزديک خبر داد. شاپور محمدي گفت: ابزارهايي که تاکنون در کميته فقهي سازمان بورس و اوراق بهادار نهايي شده و براي بازار سرمايه جديد است، شامل اوراق وکالت، اوراق منفعت و اوراق اجاره سهام مي‌شود. به گفته محمدي، در گذشته اوراق اجاره به بازار معرفي شده بود، اما اوراق اجاره سهام در بازار نداشتيم که اين ابزار هم در سال جاري معرفي مي‌شود؛ ضمن اينکه اوراق جعاله و انواع ابزارهاي موجود در بازار مانند اوراق مشارکت يا اوراق مرابحه بهبود و توسعه پيدا خواهند کرد. محمدي، در پاسخ به سوالي در خصوص احتمال هدايت بخشي از نقدينگي جامعه به سمت بورس در شرايط کنوني هم گفت: امسال توليد بايد براي سرمايه گذاران پرجاذبه باشد و با توجه به اينکه بحث نرخ‌هاي سود سپرده و نرخ ارز نيز وارد فاز منطقي مي‌شود، اميد است با اصلاحات بانک مرکزي بازار‌ها به سمتي بروند که بازارهاي پر پتانسيل مثل بازار سرمايه مورد توجه بيشتري قرار بگيرد و با اين اصلاحات، بازار سرمايه بخشي از نقدينگي را هم جذب کند. رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنين عرضه کتاب‌هاي تخصصي مرتبط با بازار سرمايه را در سي و يکمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران مطلوب توصيف کرد و گفت: چند ناشر تخصصي در حوزه مالي- اسلامي‌را بازديد کرديم؛ امروز شاهد آن هستيم که کارهاي خوبي در نمايشگاه انجام شده و استقبال خوبي هم صورت گرفته است. از جمله انتشارات سازمان بورس، کتاب‌هاي متنوعي را در معرض ديد عموم گذاشته است. کارهاي مشترکي نيز با ساير انتشاراتي‌ها قابل انجام است که هماهنگي‌ها در خصوص آن انجام شده است.

وي در خصوص تفاهم نامه‌ها و اقدامات انجام شده در زمينه فرهنگ سازي و معرفي ابزارهاي مالي اسلامي‌اظهار داشت: پيش از اين تفاهم نامه‌اي در حوزه بازار سرمايه و معاملات، با دانشگاه الزهرا امضا کرده بوديم که خوشبختانه هم اکنون به ثمر نشسته و چند کتاب مالي به طور مشترک با دانشگاه الزهرا منتشر شده است.

محمدي افزود: با دانشگاه تهران هم تفاهم نامه‌اي امضا کرديم و با دانشگاه علامه نيز تفاهم نامه‌اي منعقد خواهيم کرد. همچنين با حوزه علميه در زمينه انتشار مجلات و ابزارهاي مالي اسلامي‌تفاهم نامه داريم که اميد است در سال آينده شاهد انتشار کتاب‌ها و نشريات مشترکي در حوزه‌هاي مالي با همه فعالان اين حوزه باشيم. سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار همچنين از تهيه دستورالعمل‌ها و مباحث فقهي جديد پيرامون ابزارهاي مالي اسلامي‌خبر داد و گفت: خوشبختانه کارهاي خوبي انجام شده و در حال حاضر چندين جلد در حوزه ابزارهاي مالي اسلامي‌منتشر شده است؛ ما هم دستورالعمل‌ها و هم مباحث فقهي ابزارهاي مالي اسلامي‌را در مجلدهايي تنظيم مي‌کنيم تا در تمام کشور توزيع شود. در «اوراق وکالت»، سرمايه گذاران با خريد اين اوراق، منابع مالي خود را جهت سرمايه‌گذاري در حوزه يا حوزه‌هاي مشخصي در اختيار نهادي قرار مي‌دهند و اين نهاد، وکيل آن‌ها در سرمايه گذاري خواهد بود. بعد از تجميع منابع، وکيل به وکالت از سرمايه گذاران در حوزه يا حوزه‌هاي مشخصي سرمايه گذاري مي‌کند و سرمايه‌گذاران، مطابق نسبتي که در ابتدا ميان ارکان توافق مي‌شود، از سود حاصل از سرمايه گذاري برخوردار خواهند شد. «ورق منفعت» سند مالي بهاداري است که بيانگر مالکيت دارندة آن بر مقدار معين خدمات يا منافع آينده از يک دارايي بادوام است که در ازاي پرداخت مبلغ معيني به وي منتقل شده است مانند گواهي حق اقامت در هتل معين براي روز معين، حق استفاده از خدمات آموزشي دانشگاه براي ترم يا سال معين، حق استفاده از يک ساعت پرواز براي مقصد معين و حق استفاده از خدمات حج يا عمره براي سال معين. صکوک اجاره در حقيقت اوراق بهاداري است که دارنده آن به صورت مشاع، مالک بخشي از دارايي است که منافع آن بر اساس قرارداد اجاره به مصرف کننده يا باني واگذار شده؛ در حاليکه، در صکوک اجاره حق استفاده از منافع دارايي يا مجموعه‌اي از دارايي‌ها، در برابر اجاره بها از مالک به شخص ديگري منتقل مي‌شود.



مديرعامل هلدينگ سرمايه گذاري غدير گفت: بورس کالا براي بازار محصولات پتروشيمي، شفافيت در قيمت‌ها و عرضه‌ها را به ارمغان آورده و با ارائه ابزارهاي نوين مالي و ايجاد امکان قراردادهاي بلندمدت در اين بازار، روند مطلوب معاملات در بخش فيزيکي و اوراق بهادار مبتني بر کالاها در بورس کالا پيش‌بيني مي‌شود. محمد طالبي در گفت‌وگو با ايسنا، عنوان کرد: براي شفافيت بازار پتروشيمي‌ها ضروري است که معاملات محصولات پتروشيمي‌در بورس کالا انجام شود و مجتمع‌هاي پتروشيمي‌و صنايع پايين دستي از طريق بورس اقدام به خريد و فروش محصولات خود کنند.

  • بکارگيري ابزارهاي نوين مالي

طالبي در خصوص استفاده از ابزارهاي مالي نوين در بستر بورس کالا و امکان تامين مالي از طريق اين ابزارها اظهار کرد: اضافه شدن معاملات کاغذي و انجام معاملات اوراق بهادار مبتني بر کالا براي طرفين معامله و صنعت پتروشيمي‌مفيد و کاربردي است که در اين راستا فرهنگ سازي و فراهم کردن زيرساخت‌ها امري مهم است.

به گفته اين مقام مسئول، ابزارهاي معاملاتي نوين و تبديل به اوراق بهادار کردن دارايي‌ها، هم به بازار کالايي عمق مي‌بخشد و هم تعداد معامله گران را در بازار افزايش مي‌دهد. به عبارت ديگر، توسعه و گسترش معاملات اوراق بهادار مبتني بر کالا در کنار معاملات فيزيکي کالايي، مسير رشد اقتصادي و پيشرفت در بازارها را به همراه دارد.

  • افزايش قدرت پيش‌بيني با قراردادهاي بلندمدت

طالبي در خصوص مزاياي راه‌اندازي و استفاده از معاملات قراردادهاي بلندمدت براي صنعت پتروشيمي‌گفت: در حال حاضر معاملات در بورس کالا به صورت نقدي، سلف و قراردادهاي بلندمدت پيگيري مي‌شود و تقويت هر چه بيشتر انعقاد قراردادهاي بلندمدت در بورس هم براي توليدکنندگان و هم براي مصرف کنندگان جذابيت بالايي دارد. مديرعامل هلدينگ سرمايه‌گذاري غدير ادامه داد: هر چقدر کارخانه‌ها و شرکت‌هاي توليدي بتوانند نسبت به درآمدهاي آتي خود پيش بيني دقيق تري داشته باشند، برنامه‌ريزي و تصميم گيري راحت تر مي‌شود. از اين رو، انعقاد قراردادهاي بلندمدت در بورس کالا اين فرصت را فراهم مي‌کند که قدرت پيش بيني آينده براي طرفين معامله بيشتر شود. يعني شرکت‌هاي توليدکننده و مصرف کننده نسبت به فروش‌ها و قيمت‌هاي آتي يک کالا اطمينان بيشتري پيدا مي‌کنند و مطمئن تر تصميم مي‌گيرند.