«تجارت» از روند آهسته خصوصي‌سازي گزارش مي‌دهد؛

گروه راه و مسکن: قرار است با حضور پررنگ‌تر بخش خصوصي در حوزه حمل و نقل ريلي، شاهد افزايش سهم اين بخش در حمل و نقل باشيم. اين موضوعي است که از مدت‌ها قبل مورد توجه قرار گرفته و هدف‌گذاري براي اجرايي شدن آن صورت گرفته است. با اين حال اگر يک نگاه کلي به وضعيت حضور بخش خصوصي در بخش ريلي کشور داشته باشيم، متوجه مي‌شويم که هنوز بخش قابل توجهي از هدف‌گذاري‌هاي انجام شده، عملياتي نشده و رنگ واقعيت به خود نگرفته‌اند. با گذشت بيش از يک دهه از آغاز خصوصي‌سازي در صنعت ريلي کشور، اين مسئله در راه‌آهن کشور با موفقيت جدي همراه نبوده، چراکه به گفته فعالان بخش خصوصي، اعمال سياست‌هاي نادرست موجب شده حمل‌ونقل ريلي نتواند سهم قابل توجهي از جابه‌جايي بار و مسافر کشور داشته باشد. محقق نشدن برنامه دولت‌هاي متمادي براي خصوصي‌سازي صنعت ريلي، دولت يازدهم و دوازدهم را بر آن داشت براي تحقق اين مسئله به‌طور جدي اقدام کرده و طرح تحول در ساختار حمل‌ونقل ريلي و شرکت راه‌آهن را تهيه کند. بخش خصوصي اگرچه قسمت‌هايي از طرح‌هاي پيش‌بيني شده مبني بر حضور دولت در حمل‌ونقل ريلي حومه‌اي و قطارهاي پرسرعت را مي‌پذيرد اما با بخشي که اجازه تشکيل شرکت‌هاي دولتي باري و مسافري از سوي راه‌آهن را مي‌دهد، مخالفت است زيرا اين کار، علاوه بر افزايش مسئوليت‌هاي تصدي‌گري دولت، آن را به رقيبي براي بخش خصوصي تبديل مي‌کند که از امکانات دولتي و قدرت بيشتري برخوردار است. اگرچه واگذاري بخش‌هاي مختلف راه‌آهن جمهوري اسلامي‌به بخش خصوصي از حدود سال‌هاي ۸۰ و ۸۱ به‌صورت رسمي‌آغاز شد و ۱۰ سال نيز ‌طول کشيد، اما اين واگذاري در بخش‌هاي مختلف همواره با اما و اگرهايي مواجه بوده است. برخي کارشناسان معتقدند که بخش‌هاي زيربنايي قابل واگذاري نيستند و اساسا بخشي از اين واگذاري‌ها شتاب‌زده و بدون انجام بسترسازي‌هاي لازم بوده است، اما همين متخصصان مي‌گويند واگذاري‌ها در بخشي از امور همچون تعمير و نگهداري و خطوط، ناوگان و بخش علائم و ارتباطات بسيار موفق بوده است.

  • سهم اندک حمل و نقل ريلي از حمل بار

در همين حال رييس انجمن صنفي حمل‌ونقل ريلي ايران با بيان اينکه انجمن از زمان شکل‌گيري خود توانسته رابطه مطلوبي با بخش حاکميتي حمل‌ونقل ريلي برقرار کند. گفت: يکي از انتظارات بخش خصوصي در حوزه ريلي افزايش نرخ بازگشت سرمايه است. محمدرضا رجبي در گفتگو با صما گفت: اتخاذ تدابير و سياست‌هاي لازم در راستاي تشويق صاحبان حمل‌ونقل ريلي به سرمايه‌گذاري در بخش بار و مسافر و تعامل و همكاري با انجمن‌ها و دستگاه‌هاي ذي‌ربط در جهت ارتقاي بهره‌وري بخشي از وظايف انجمن به شمار مي‌آيد و در حال حاضر انجمن به دنبال افزايش حضور و مشارکت جدي‌تر در حوزه‌هاي تصميم‌گيري است.

مديرعامل رجا با اشاره به تشكيل جلسات مختلف با بخش‌هاي مختلف راه‌آهن در جهت پيگيري مسائل و مشكلات مربوط به شرکت‌هاي حمل‌ونقل ريلي، گفت: بازنگري در بخش بار و مسافر تعرفه‌ها و مديريت سطح فضاي رقابتي از ديگر حوزه‌هاي است كه نيازمند برنامه‌ريزي و بررسي است رجبي با در ادامه بابيان اينکه براي تعامل بخش خصوصي و حاکميت قانوني خاص ريل تصويب‌شده است. گفت: حدود 13 سال پيش اين قانون توسط مجلس براي دولت تصويب و ابلاغ‌شده بود. مسئول اجراي اين قانون با عنوان قانون دسترسي به شبکه ريلي، شرکت راه‌آهن ايران بود؛ و در مفاد اين قانون حدود و اختيارات بخش خصوصي ديده شده است.

رجبي در ادامه گفت: آيين‌نامه اين قانون تا حدودي تهيه شده و قابليت اجرايي دارد. البته عدم ارائه به‌موقع آيين‌نامه باعث شد که چالشي بين شرکت راه‌آهن و بخش خصوصي ايجاد شود. رييس انجمن صنفي حمل‌ونقل ريلي ايران با اشاره به اينکه تلاش بخش خصوصي اين است که نقش اقتصادي خوبي در حمل‌ونقل راه‌آهن داشته باشد. خاطرنشان کرد: در اين خصوص قطعاً يک استهکاک منافع بين بخش خصوصي و شرکت راه‌آهن وجود دارد. وحتي در برخي از حوزه‌هاي مشارکت بخش خصوصي مجبور به گذشت از درآمدهاي خود شده است. وي در ادامه با بيان اينکه در حال حاضر درآمد بخش خصوصي در برخي موارد مرتبط با نظام تعرفه درراه آهن صفر درصد است گفت: بازنگري در بخش تعرفه‌ها خصوصاً در امر فضاي باري و مديريت سطح فضاي رقابتي از ديگر حوزه‌هاي است که نيازمند برنامه‌ريزي و بررسي سازمان ذي‌ربط است.

مديرعامل رجا همچنين گفت: متاسفانه تاکنون آنطور که لازم بوده در بخش تحقق اهداف حمايتي موفق نبوده‌ايم. حضور شرکت‌هاي خصوصي در صنعت ريلي بسيار کم‌رنگ است و نيازمند حمايت افراد ذي‌ربط براي حضور صنعتگران بخش خصوصي است. رييس انجمن صنفي حمل‌ونقل ريلي ايران گفت: امروزه از 550 ميليون تن بار در کشور تنها 45 ميليون تن توسط ريل جابه‌جا مي‌شود؛ که اين رقم کمتر از ده درصد است. درحالي‌که در برنامه‌ها اين پيش‌بيني بالاي 25 درصد است و شرکت راه‌آهن به جد به دنبال افزايش اين رقم است. به گفته رجبي براي دستيابي به اهداف ريلي و افزايش سهم آن در بخش بار و مسافر نيازمند همكاري بيشتر با مجلس و حمايت‌هاي آن هستيم.

  • خصوصي‌سازي حمل و نقل ريلي با همکاري دولت

در همين ارتباط مجيد بابايي، دبير انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل ريلي در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» گفت: خصوصي‌سازي در بخش ريلي کشور از سال ۱۳۸۴ و با تصويب قانون دسترسي آزاد به شبکه ريلي» به‌طور رسمي‌آغاز شد. با اين حال خصوصي‌سازي، نيازمند همکاري کارآمد دولت و بخش خصوصي و اين مسئله نيز در گرو برخي اصلاحات و حتي جراحي‌ها در بدنه ساختاري حمل‌ونقل ريلي است. اين فعال حوزه حمل و نقل ريلي ادامه داد: به برخي ناکارآمدي‌ها و رفتارهاي غيربهره‌ور در راه‌آهن دولتي کشور و نيز با در نظر گرفتن تجربه موفق ديگر کشورها در توسعه مشارکت بخش خصوصي در حمل‌ونقل ريلي، انتقال مسئوليت‌هاي تصدي‌گري به بخش خصوصي در دستور کار قرار گرفت اما اين خواسته منطقي، با گذشت سال‌ها هنوز به سرانجام مطلوب نرسيده و در طول اين سال‌ها، يکي از مسائل مهمي‌که نقش جدي در کند شدن فرآيند خصوصي‌سازي داشته، همين اصلاح نشدن ساختار دولتي بخش ريلي بوده است. بابايي توضيح داد: در عمل شاهد همان راه‌آهن دولتي پيش از دوران خصوصي‌سازي هستيم که بدون اينکه خود را با شرايط دوران جديد منطبق کند و بدون آنکه حضور بخش خصوصي را نه به‌عنوان يک پيمانکار بلکه به‌عنوان شريک تجاري خود بپذيرد، با همان قوانين و مقررات صلب دولتي و همان ساختار و فرآيندهاي سنتي فعاليت مي‌کند و همزمان با تقبل مسئوليت‌هاي حاکميتي بخش ريلي، مديريت بر شبکه زيربنايي و نقش تخصيص‌دهنده ظرفيت شبکه به بهره‌برداران خصوصي را نيز دارد. به گفته اين کارشناس حمل‌ونقل ريلي، اين مسئله در حوزه‌هاي مختلف مشکلاتي به دنبال داشته که از آن ميان مي‌توان به دخالت‌هاي دولت در قيمت‌گذاري تعرفه بخش مسافري، نبود سرعت عمل لازم دولت در شناورسازي حق دسترسي به شبکه براساس رفتار بازار، منسجم نبودن مديران دولتي در مناطق راه‌آهن و اعمال سليقه در برخورد با مسائل بخش خصوصي اشاره کرد.



افت قيمت مسکن در ماه رمضان

نايب رئيس اتحاديه مشاوران املاک کشور، با بيان اينکه روند معاملات مسکن در خرداد ماه مقارن با ماه رمضان افت قيمت را تجربه مي‌کند، گفت: در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ قيمت مسکن در حوزه خريد و فروش مسکن بيش از نرخ تورم نخواهد بود. حسام عقبايي با اشاره به خروج آمريکا از برجام و تاثير آن بر وضعيت بازار مسکن، گفت: همانطور با امضاي برجام تاثيري در بازار مسکن رخ نداد اکنون نيز با خروج آمريکا از اين توافق تغييري در نرخ مسکن رخ نخواهد داد. وي افزود: با توجه به اينکه براي خريد زمين نيازي به ارايه ارز يا دلار نبوده و مجبور به واردات نيستيم.

کارايي رقم فعلي وام مسکن در شهرهاي کوچک

عضو کميسيون عمران مجلس، با ناکارآمد خواندن تسهيلات مسکن در شهرهاي بزرگ، گفت: تلاش براي ثابت نگه داشتن نرخ مسکن در کنار رشد رقم تسهيلات در اين حوزه کليد بهبود شرايط بازار خواهد بود. سيداحسن علوي با اشاره به وضعيت فعلي بازار مسکن، گفت: با توجه به رقابت نابرابري که ميان نرخ مسکن و رقم تسهيلات شکل گرفته در حال حاضر اين نوع وام‌ها در شهرهاي کوچک و شهرستان‌ها کارايي دارد. وي با بيان اينکه نرخ مسکن در برخي مناطق کلانشهرها به بيش از 15 ميليون تومان در هر مترمربع رسيده، افزود: عدم کنترل نرخ مسکن الاکلنگ توانايي مردم در خريد خانه و قيمت‌هاي رو به صعود را منجر مي‌شود.

تسهيلات، قطعه‌اي از پازل ساماندهي مسکن

عضو کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه ارايه وام تنها قطعه‌اي از پازل ساماندهي بخش مسکن است، گفت: بايد گره حضور بخش خصوصي در صنعت ساخت و ساز با حمايت‌هاي دولتي باز شود. محمد دامادي با اشاره به وضعيت فعلي بازار مسکن، گفت: بازار مسکن سال‌ها با رکود مواجه بوده و بي‌برنامه‌گي و عدم وجود برنامه کارآمد متناسب با وضعيت بازار عامل عميق‌تر شدن رکود است. اين عضو کميسيون عمران مجلس دهم با بيان اينکه نوسانات ارزي تاثير مستقيم بر قيمت مسکن داشته است، اضافه کرد: تسهيلات اعطايي در حوزه مسکن مي‌تواند مُسکن باشد اما بايد بدانيم که حباب نرخ‌ها را نيز بزرگتر کرده است.


سرمايه‌هاي سرگردان عامل حبابي شدن قيمت‌ها

عضو کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه در ماه‌هاي اخير عرضه و تقاضا در بازار مسکن تغيير نکرده، گفت: جو رواني حاصل از خروج آمريکا از برجام سرمايه‌هاي سرگردان را به بازارهاي طلا و ارز هدايت کرده و احتمال وارد شدن به بازار مسکن نيز وجود دارد. سيدکمال الدين شهرياري در گفتگو با خانه ملت، درباره جو رواني خروج از برجام چه تاثيري بر بازار مسکن دارد، گفت: فکر نمي‌کنم که خروج آمريکا از برجام تاثيري بر مسکن داشته باشد اما خروج ترامپ يک مقدار به لحاظ رواني نوساناتي را در بازار ايجاد مي‌کند که بايد کنترل شود. شهرياري با بيان اينکه کساني که داراي نقدينگي هستند ممکن است براي حفظ ارزش نقدينگي خود يک زماني به سمت دلار رفته باشند، افزود: در برهه‌اي که نقدينگي به سمت دلار هدايت شود دولت يک سري سياست‌ها براي مقابله با بي‌نظمي‌در بازار اتخاذ کرد که اين سياست‌ها نقدينگي را به سمت طلا سوق داد از اين رو براي جلوگيري از حرکت نقدينگي به سمت مسکن بايد مديريت‌ها منسجم باشد.

رشد ۱۵۰ درصدي عمليات تخليه و بارگيري کانتينر در چابهار

مديرکل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان گفت: عمليات تخليه و بارگيري و جابه‌جايي کانتينر در فروردين‌ماه ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۰ درصد رشد داشت. به گزارش سازمان بنادر و دريانوردي‌، بهروز آقايي با اشاره به افزايش عمليات تخليه و بارگيري کالا در بندر چابهار بيان کرد: کل عمليات تخليه و بارگيري کالا در نخستين ماه سال جاري نسبت به مدت مشابه پارسال 150 درصد رشد داشت. آقايي با اشاره به افزايش 42 درصدي پهلوگيري شناورهاي بالاي يک‌هزار تن به اسکله‌هاي بندر چابهار اضافه کرد: در تخليه کالاهاي نفتي نيز 192 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال شاهد افزايش رشد هستيم. مديرکل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان اضافه کرد: از اقدامات ما در بندر چابهار براي ترانزيت و ترانشيپ کالا تسهيل قوانين و مقررات ورود کالاهاي ترانزيتي کشاورزي و نباتي با هدف سرعت و کاهش هزينه‌هاي حمل از طريق کشور با اهتمام به صيانت از منابع کشاورزي و باغي کشور با توجه به بازار صادرات و واردات کالاي کشاورزي بوده و همچنين تلاش براي تقويت بخش خصوصي حمل و نقل زميني و حذف موانع اداري در استفاده از ناوگان داخلي و خارجي است.

تلاش براي برقراري پرواز مستقيم ايران و ترکمنستان

نشست همکاري‌هاي مشترک اقتصادي ايران و ترکمنستان با حضور وزير امور خارجه ترکمنستان و وزير راه و شهرسازي ايران، روز گذشته برگزار شد. به گزارش ايسنا، در اين نشست که وزير راه و شهرسازي ايران به‌عنوان رئيس هيات ايراني در آن حضور داشت، مباحثي از برنامه‌ريزي‌هاي آينده براي افزايش توان همکاري‌هاي اقتصادي دو کشور به طور خاص در حوزه حمل و نقل مورد بررسي قرار گرفت. يکي از اصلي‌ترين دغدغه‌هاي طرف ايراني در اين نشست برقراري پروازهاي مستقيم از ايران به ترکمنستان بود که در اين بين دو پيشنهاد تهران- عشق‌آباد و مشهد- عشق‌آباد مطرح شد. در کنار آن کاهش هزينه‌هاي ترانزيت بين دو کشور يکي ديگر از مسائلي بود که از سوي طرف ايراني اعلام شد که بايد در اين زمينه جلسه‌اي ميان سازمان راهداري ايران و هيات ترکمنستاني ظرف روزهاي آينده برگزار شود. همچنين افزايش سطح همکاري‌ها در دو کريدور شمال به جنوب و شرق به غرب يکي ديگر از اولويت‌هايي بود که در نشست مقدماتي ميان دو طرف مورد بررسي قرار گرفت.

کاميون‌داران تا ۲ هفته در پايانه‌ها منتظر دريافت بار مي‌مانند

يک مسئول در سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي گفت: با توجه به اينکه مدت زمان اخذ مجوز بارگيري متغير است، رانندگان پس از اخذ نوبت بين ۴ الي ۱۵ روز در پايانه بار منتظر مي‌مانند. به گزارش وزارت راه و شهرسازي، غلامحسين دغاغله اظهار داشت: بخش حمل‌ و نقل جاده‌اي با دارا بودن آمار سالانه جابجايي حدود ۶۰۰ ميليون تن کالا، ۹۰۰ ميليون نفر مسافر، ۱۰ ميليون تن ترانزيت کالا، بيش از ۹۰ درصد جابجايي کالا و مسافر را به تنهايي انجام مي‌دهد. وي افزود: اين نکته حائز اهميت است که بخش دولتي هيچ دخالتي در امور تصدي‌گرايانه اين عرصه نداشته و نقش آن محدود به سياستگذاري، برنامه‌ريزي و نظارتهاي کلان است. دغاغله يادآور شد: با توجه به اينکه مدت‌زمان اخذ مجوز بارگيري متغير است، اين امر سبب مي‌گردد رانندگان پس از اخذ نوبت بين ۴ الي ۱۵ روز (بستگي به وجود بار) در پايانه بار منتظر باشند که با توجه به موقعيت جغرافيايي استان‌هاي جنوبي تردد در مسيرهاي ديگر در زمان انتظار مقرون‌به‌صرفه نبوده و همچنين هزينه‌هاي ناشي از توقف همچون معيشت، سوخت، استهلاک، اقساط بانکي و دوري از خانواده نيز ايجاد نارضايتي براي رانندگان را در پيش خواهد داشت.

پل مرزي سرخس ايران ـ سرخس ترکمنستان آماده بهره‌برداري

مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور گفت:‌ به دنبال توافقات صورت گرفته ميان روساي جمهور ايران و ترکمنستان عمليات اجرايي پل مرزي سرخس-سرخس به اتمام رسيد. به گزارش شرکت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور، خيرا... خادمي‌گفت: در سال ۱۳۹۳ تفاهم‌نامه‌اي بين مقامات عالي رتبه دو کشور براي همکاري در اجراي پروژه‌هاي راهسازي کشور ترکمنستان از محل تهاتر بدهي گاز ايران به اين کشور منعقد شد و هياتي از کشور ايران در چند نوبت براي بررسي مسيرهاي مورد توافق به اين کشور سفر کردند و اطلاعات لازم گردآوري شد. معاون وزير راه وشهرسازي، با اشاره به زمينه‌هاي همکاري خاطرنشان کرد: پل مرزي سرخس ـ سرخس با توافق‌هاي صورت گرفته تکميل و آماده بهره‌برداري است، در خصوص احداث راه تجن ـ سرخس نيز کارشناسي‌هاي لازم صورت گرفته و زمينه‌هاي همکاري در احداث آزادراه عشق‌آباد ـ ترکمن‌آباد بررسي شده است که آماده توافق‌هاي نهايي از سوي دو کشور هستيم.

توقف احداث فرودگاه چابهار و پيشنهاد توسعه فرودگاه کنارک

معاون فرودگاهي شرکت فرودگاه‌ها با بيان اينکه اراضي ساخت فرودگاه چابهار توسط شرکت فرودگاه‌ها در حال تملک است، گفت: با اين وجود، منطقه آزاد به ما اعلام کرد که فعلا احداث اين فرودگاه متوقف شود تا امکان توسعه فرودگاه کنارک را بررسي کنند. ‌غلامحسين باقريان در گفتگو با فارس ‌درباره سرنوشت احداث فرودگاه چابهار اظهار داشت: پيش از اين ابتدا مصوبه‌اي صادر شد مبني بر اينکه ساخت و سرمايه‌گذاري فرودگاه چابهار توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران انجام شود. وي ادامه داد: در اين راستا شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران اقدامات خود را آغاز و طرح توجيهي پروژه را تهيه کرد و آن را به سازمان هواپيمايي کشوري ارائه داد و مجوزهاي مربوط به فرودگاه چابهار از سوي سازمان هواپيمايي کشوري صادر شد. معاون فرودگاهي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران ادامه داد: اما مجدداً نامه‌نگاري‌هايي انجام شد در خصوص اينکه شايد فرودگاه کنارک بتواند به جاي فرودگاه جديد چابهار کار کند بنابراين بهتر است فرودگاه کنارک توسعه يابد که اين موضوع از سوي منطقه آزاد مطرح شد.


رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي گفت: اقدام‌هاي پيشگيرانه در برابر مخاطرات طبيعي و کاستن خسارات آن، مهم‌ترين اقدام عملي براي حفظ منابع ملي و تحقق اقتصاد مقاومتي است. به گزارش وزارت راه و شهرسازي، محمد شکرچي‌زاده گفت: کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لايه‌هاي زمين، ابنيه، ساختمان و شهرسازي به مسئوليت مرکز تحقيقات، کارگروه حمل و نقل به مسئوليت معاونت حمل و نقل وزارتخانه و کارگروه تامين مسکن به مسئوليت بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌از جمله کارگروه‌هايي هستند که مسئوليت آنها با وزارتخانه است و کارهايي را در اين راستا انجام مي‌دهند. وي با تاکيد بر اينکه در استان‌ها، مسئوليت کارگروه‌هاي زلزله و حمل و نقل برعهده مديران کل راه و شهرسازي است، در مورد اهميت مسئوليت کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لايه‌هاي زمين، ابنيه، ساختمان و شهرسازي، خاطرنشان کرد: وجود مخاطرات طبيعي گوناگون در کشور ايران همچون زلزله، فرونشست، رانش زمين و ريزش سنگ، فروريزش، سيل و يافتن راهکارهاي مناسب براي مديريت‌بحران هريک از آن مخاطرات در کشور، يکي از دلايل اهميت اين کارگروه و فعاليت‌هايي است که در اين راستا انجام مي‌شود. شکرچي‌زاده ادامه داد: پراکندگي المان‌هاي مختلف تحت‌مسئوليت وزارتخانه در سرتاسر سرزمين ايران، نظير جاده‌ها، راه‌آهن، بنادر، فرودگاه‌ها و نقش دو سويه اين المان‌ها از ديگر مواردي است که اهميت اين کارگروه را نشان مي‌دهد. زيرا از سويي خود در برابر مخاطرات آسيب‌پذيرند و از سويي ديگر در زمان بحران بايد خدمات مناسب ارايه دهند. رئيس کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لايه‌هاي زمين، ابنيه، ساختمان و شهرسازي تصريح کرد: ريسک مخاطرات طبيعي در حيطه‌هاي مسئوليتي وزارت راه و شهرسازي بسيار بالا است و در عين حال، مخاطرات طبيعي، ساليانه خسارت‌هاي اقتصادي قابل‌ملاحظه‌اي را بر پيکره مستحدثات، ابنيه‌ها و المان‌هاي متنوع تحت‌اختيار وزارت راه و شهرسازي وارد مي‌کنند. وي همچنين گفت: اقدام‌هاي پيشگيرانه در برابر مخاطرات و کاستن خسارت‌هاي آن، مهمترين اقدام حفاظت منابع ملي و ملموس‌ترين اقدام عملي در جهت تحقق اقتصاد مقاومتي است. اهميت کارگروه زلزله و لغزش لايه‌هاي‌زمين، ابنيه، ساختمان و شهرسازي نيز دقيقا از اين منظر، قابل‌توجه ويژه است.

شکرچي‌زاده در بيان ضرروت تشکيل ساختار وزارت راه و شهرسازي اعلام کرد: برقراري ارتباط ملموس و تنگاتنگ بين مرکز و کليه نهادهاي تابعه وزارت راه و شهرسازي در زمينه مخاطرات زمين‌شناختي همچون زلزله، زمين لغزش، ريزش سنگ، فرونشست زمين، فروريزش زمين علت تشکيل اين گروه است. رئيس مرکز تحقيقات راه مسکن و شهرسازي پنج هدف عمده تشکيل اين کارگروه را اينگونه عنوان کرد: اقدامات يکپارچه و هماهنگ و اجتناب از کارهاي تکراري، مستندکردن و ارائه گزارش‌هاي کارشناسي فوري به وزير محترم و هيات دولت در زمان مخاطرات، در اختيار قراردادن نتايج مطالعات انجام شده به ادارات کل و ساير نهادهاي تابعه، ضرورت پايش وضعيت المان‌هاي تحت‌مسئوليت وزارت و بررسي تاثيرپذيري آنها از مخاطرات رخ داده و ميزان استحکام آنها در برابر مخاطرات و در نهايت انجام سامان يافته وظايف محوله کارگروه‌هاي زلزله در سرتاسر بدنه وزارت از حيث نوع مخاطرات تهديدکننده، ميزان آسيب‌پذيري ساختمان‌ها، ابنيه، تاسيسات و ... و ارائه روش‌هاي کاهش ريسک و افزايش تاب‌آوري از جمله اهداف کلاني است که انتظار مي‌رود اين کارگروه در راستاي تحقق آنها گام بردارد.



معاون مسکن شهري بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌کشور گفت: مطابق مصوبه هيئت وزيران امسال سهم حوزه مسکن اجتماعي 50 هزار واحد است و شامل ساخت مسکن ملي توسط متقاضي، اجاره‌اي و کمک رهن مي‌شود. به گزارش ايسنا، جواد حق‌شناس گفت: سهم شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت در حوزه مسکن مهر 350 هزار واحد بوده و سهم اين شهرها در چهارمحال و بختياري نيز نزديک به 8 هزار و 600 واحد است. وي با بيان اينکه عمليات احداث مسکن‌ مهر در کشور تمام شده است، افزود: از مسکن مهر تنها 8000 تعاوني باقي مانده که در حال پيگيري براي تکميل آنان هستيم. حق‌شناس با تأکيد بر اينکه لازم است ادرات راه و شهرسازي در واگذاري زمين همکاري لازم را داشته باشد، گفت: پرداخت 20 ميليون تومان تسهيلات روستايي از منابع بنياد تسهيلات به روستائيان در صورتي محقق مي‌شود که زمين به صورت اجاره‌ با قيمت قابل قبول به متقاضي واگذار شده و با نظارت بنياد مسکن ساخته شود. وي درخصوص مسکن اجتماعي افزود: مطابق مصوبه هيئت وزيران امسال سهم حوزه مسکن اجتماعي 50 هزار واحد است و شامل ساخت مسکن ملي توسط متقاضي، اجاره‌اي و کمک رهن مي‌شود. وي درخصوص بافت‌هاي فرسوده گفت: دستگاه‌هاي اجرايي موظف هستند در کلان‌شهرها زمين را به شهرداري و در ساير شهرها به راه وشهرسازي واگذار و در اختيار آنها قرار دهند.



معاون عمليات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران درباره تاثير خروج آمريکا از توافق هسته‌اي برجام گفت: بخش زيادي از تجهيزات مورد نياز فرودگاهي تامين شده و به شرکت‌هاي خارجي وابسته نيستيم. غلامحسين باقريان در گفتگو با ايرنا افزود: در برنامه‌ريزي‌هاي خريد تجهيزات ناوبري و ارتباطي، برجام را فرصت موقتي ديديم و در 2 سال گذشته بسياري از تجهيزات مورد نياز سيستم‌هاي ناوبري هوايي را از شرکت‌هاي خارجي خريديم. عضو هيات مديره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران تصريح کرد: آمريکا با خروج از برجام بدعهدي خود را به جهانيان نشان داد اما ايران از اين اقدام دولتمردان آمريکايي چندان تاثير نمي‌گيرد زيرا بخش زيادي از سيستم‌هاي ناوبري هوايي مورد نياز کشور خريداري شده است. به گفته وي، برخي از تجهيزات فرودگاهي، ناوبري و ارتباطي فرودگاه‌ها از شرکت‌هاي دانش بنيان تامين شده است. باقريان ادامه داد: ما به‌طور تقريبي همه تجهيزات ارتباطي با هواپيما را به طور کامل خريداري کرده ايم. به گفته وي، اکنون يک رادار پيشرفته در حال نصب در فرودگاه بندرعباس است، يک رادار ديگر پس از ترخيص از گمرک در مهرآباد نصب و سومين رادار نيز به فرودگاه شيراز فرستاده مي‌شود. معاون عمليات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران ادامه داد: خوشبختانه قرارداد عمليات به روزرساني 14 رادار موجود در کشور نيز نهايي شده است و تا دو روز آينده امضا مي‌شود.



يک کارشناس بازار کار گفت: مسکن يکي از مشکلات اساسي جامعه کارگري محسوب مي‌شود و به دليل اينکه غالب کارگران فاقد مسکن هستند، بخش زيادي از حقوق کارگران صرف هزينه مسکن مي‌شود. به گزارش ميزان، مسکن کارگري يکي از وعده‌هاي دولت است که قرار بود ۴ سال گذشته همزمان با روز کارگر براي تامين مسکن اين اقشار اجرايي شود، که حال با وجود گذشت اين مدت و هزينه بالاي تامين مسکن براي خانوار‌هاي کارگري خبري از اجرايي شدن آن نيست. بر اين اساس در حال حاضر تعداد جمعيت کارگران بالغ بر ۱۳ ميليون نفر برآورد مي‌شود که با احتساب اعضاي خانواده، حدود ۵۰ ميليون نفر از جمعيت کشور را به خود اختصاص مي‌دهد. طرح مسکن کارگري يا مسکن اميد همزمان با طرح مسکن اجتماعي از سوي دولت مطرح شد و قرار شد تا با هدف تامين مسکن اقشار کم درآمد اين پروژه اجرايي شود، که گويا مسکن کارگري به طور کل از سوي مسئولين ذي ربط به فراموشي سپرده شده و تلاش هر چند بي ثمر براي اجرايي کردن مسکن اجتماعي صورت گرفته که هنوز به نتيجه نرسيده است. در اين بين مسئولين در وزارت کار نيز وعده تحقق مسکن کارگري براي تامين مسکن اين قشر را داده بودند کهبا وجود خبر‌هاي مبني بر برنامه‌ريزي براي اجرايي شدن آن از سال ۹۳، ولي تا کنون قدمي‌براي تحقق اين امر برداشته نشده است. به علاوه هر سال با وجود گذشت زمان تحقق وعده ايجاد مسکن کارگري و نحوه احداث، واگذاري آن مطرح مي‌شود، ولي در واقعيت هيچ اثري از آن وجود ندارد. در رابطه با اهميت ايجاد مسکن کارگري براي اين قشر محسن اطهاري کارشناس بازار کار گفت: مسکن يکي از مشکلات اساسي جامعه کارگري محسوب مي‌شود و به دليل اينکه غالب کارگران فاقد مسکن هستند، بخش زيادي از حقوق کارگران صرف هزينه مسکن مي‌شود. وي در ادامه افزود: بر اساس قانون اساسي دولت بايد زمينه خانه دار کردن اقشار نيازمند جامعه را فراهم کند؛ بنابراين انتظار داريم تا دولت زمينه تامين مسکن کارگران به عنوان اقشار کم بضاعت جامعه را فراهم کند. اين کارشناس بازار کار درباره سهم مسکن از سبد هزينه کارگران بيان کرد: بر اساس محاسبات انجام شده از هزينه اقلام خوراکي و غيرخوراکي در سبد معيشت خانوار، سهم هزينه مسکن از سبد معيشت در نقاط مختلف کشور نوسانات زيادي دارد، اما به طور ميانگين حداقل حدود ۳۷ درصد از هزينه کارگران در ماه به مسکن اختصاص دارد. براساس اين گزارش، طرح‌هاي تامين مسکن کارگران متاسفانه تا امروز در حد شعار باقي مانده و هيچ اقدام موثري در اين زمينه برداشته نشده است و اميد مي‌رود دولت با توجه به اهميت اين موضوع هر چه سريع‌تر مراحل رسيدن به اين امر را محقق کند.