جهانگيري خواستار موضع گيري شفاف در مورد برنامه هسته‌اي شد؛

معاون اول رييس جمهور با اشاره به خروج يک جانبه آمريکا از برجام، گفت: انتظار جمهوري اسلامي‌ايران از اتحاديه اروپا به عنوان يک بازيگر مهم در عرصه بين الملل، اتخاذ عکس العملي قاطع و جدي در اين خصوص است تا جامعه بين الملل از اين مساله درس بگيرد.

به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در ديدار وزير اقتصاد بلغارستان که کشورش رياست دوره‌اي اتحاديه اروپا را نيز برعهده دارد، گفت: خروج آمريکا از برجام که توافقي مهم و چندجانبه و مورد تاييد شوراي امنيت سازمان ملل متحد است، خلاف مقررات بين المللي و سنتي خطرناک است و اين واقعيت را نمايش مي‌دهد که راه مذاکره و ديپلماسي براي حل و فصل مسايل بين المللي مسدود است.

وي با بيان اينکه جمهوري اسلامي‌ايران به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده و بر اساس گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي‌هيچ تخلفي نداشته است، اظهار داشت: تصميم اتحاديه اروپا در برابر تصميم يک جانبه آمريکا براي برهم زدن برجام نشان خواهد داد که در عرصه بين الملل مي‌توان به گفت و گو و سياست تکيه کرد و يا بايد کشورها مسيري ديگر در پيش بگيرند. معاون اول رييس جمهور با اشاره به موضوع تروريسم در منطقه حساس خاورميانه و شکل گيري داعش و تروريست‌ها توسط آمريکاييها و تامين منابع آنها توسط برخي کشورهاي منطقه نظير عربستان سعودي، خاطرنشان ساخت: ايران کشوري بود که بطور واقعي در ميدان مبارزه و در کنار مردم کشورهاي منطقه ايستاد تا ريشه‌هاي تروريسم در منطقه از بين برود. جهانگيري به موضوع ترانزيت مواد مخدر از مسير ايران به کشورهاي اروپايي اشاره کرد و با بيان اينکه هرساله تعداد زيادي از نيروهاي نظامي‌کشور براي جلوگيري از قاچاق مواد مخدر به اروپا به شهادت مي‌رسند،‌ افزود: ما انتظار داريم اتحاديه اروپا در قبال مسايل مرتبط با تروريسم،‌ قاچاق مواد مخدر و حل و فصل مسايل منطقه‌اي موضع و حضوري فعال تر داشته باشد. معاون اول رييس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود روابط کهن و تاريخي دو کشور و نيز اشتراکات فرهنگي دو ملت را يادآور شد و گفت: جمهوري اسلامي‌ايران آماده توسعه همکاري‌ها با بلغارستان در همه زمينه‌هاست و بايد تلاش کنيم حجم مبادلات دو کشور را به اندازه تاريخ مناسباتمان افزايش دهيم.

جهانگيري با اشاره به سفر دو سال قبل نخست وزير بلغارستان به تهران و تلاش دو کشور براي ايجاد گروه‌هاي سرمايه گذاري با هدف دسترسي فعالان اقتصادي دو کشور به بازارهاي بزرگ منطقه، ‌گفت: در زمينه گردشگري دو کشور از ظرفيت‌هاي بالايي برخوردار هستند و ما از برقراري خط مستقيم هوايي ميان دو کشور استقبال مي‌کنيم.

وي تکميل طرح کريدور خليج فارس به درياي سياه را محور توسعه کشورهاي حاضر در اين طرح دانست و بر برگزاري منظم کميسيون مشترک دو کشور براي رفع موانع بانکي و مشکلات بر سراه فعاليت بخش خصوصي براي توسعه بيش از پيش همکاريها و رسيدن سطح مبادلات تجاري دو کشور به يک ميليارد دلار تاکيد کرد.


همزمان با سفر به اروپا مذاکرات سياسي ادامه دارد؛

محمد جواد ظريف با اشاره به سفرش به بروکسل گفت: مذاکرات کارشناسي ما با حضور عراقچي در بروکسل شروع شده و هدف ان ارايه تضمين به ايران براي بهره مندي از مواهب برجام است. به گزارش ايسنا، محمد جواد ظريف در جمع خبرنگاران گفت: اروپايي‌ها حوزه‌هاي مختلفي را براي همکاري مطرح کردند و در ملاقات با وزيران خارجه نتيجه کار را بررسي مي‌کنيم. بايد شروع قوي داشته باشيم؛ بنابراين يک روند را شروع کرديم تا ببينيم در اين فاصله مي‌توانيم به ديپلماسي زمان بدهيم يا خير. وزير خارجه گفت: در 20 ارديبهشت نامه‌اي نوشتم به خانم موگريني و يک نامه هم به دبيرکل سازمان ملل متحد نوشتم که نامه‌اي در سطح مجمع عمومي‌و شوراي امنيت سازمان ملل است و به عنوان سند در اين سازمان ثبت مي‌شود. اين نامه‌ها مربوط به تخلفاتي بوده که از سوي آمريکا در چارچوب برجام اتفاق افتاده است. وي گفت: در نامه به خانم موگريني درخواست تشکيل کميسيون مشترک شده است. بر اساس برجام، کميسيون مشترک با يک جلسه مديران سياسي شروع مي‌شود و در صورت ضرورت اين جلسه در سطح وزيران خارجه تشکيل مي‌شود؛ الان که برجام ديگر به شکل سابق نيست و تبديل به 1+4 به علاوه ايران و اتحاديه اروپا شده، روند متفاوت است. ظريف اظهار کرد: مذاکرات بروکسل جداي از برجام نيست اما در قالب کميسيون مشترک هم نيست چرا که اگر اين مذاکرات قرار بود در چارچوب کميسيون مشترک برگزار شود بايد هر پنج عضو توافق بدون حضور آمريکا در آن حاضر مي‌شدند. ما به طور جداگانه با اتحاديه اروپا و وزراي خارجه سه کشور و قبل از آن با وزيران خارجه چين و روسيه به طور جداگانه مذاکره کرديم و ممکن است در آينده در صورت نياز مذاکراتي در سطح وزيران خارجه پنج کشور (ايران، انگليس، فرانسه، چين، روسيه و آلمان) تشکيل شود اما فعلا يک مسير موازي يعني مذاکرات سياسي و مسير کميسيون برجام را پي مي‌گيريم. رييس دستگاه ديپلماسي در خصوص مذاکراتش با وزير خارجه روسيه گفت: در اين مذاکرات مسائل دوجانبه، منطقه، برجام و سوريه بحث شد. ما اکنون در بهترين شرايط روابط دوجانبه با روسيه هستيم و اين روابط ادامه مي‌يابد. ظريف مواضع فدراسيون روسيه درباره برجام را صريح عنوان کرد و افزود: معتقدم همه اعضاي برجام بايد از مواهب توافق هسته‌اي بهره‌مند شوند. برجام يک دستاورد بزرگ ديپلماتيک بوده است و بايد حفظ شود. وي ادامه داد: ما درباره روش‌هاي حفظ برجام صحبت کرديم. ما با روسيه در اين رابطه مشکلي نداريم اما براي اينکه بتوانيم مجموعه کشورها به ويژه اعضاي باقيمانده در برجام بدون مزاحمت با ايران ارتباط داشته باشند بايد راهکارهايي را به دست آوريم. رييس دستگاه ديپلماسي گفت: ما کار کارشناسي و تبادل نظر با روسيه را ادامه مي‌دهيم و بعد از مذاکرات با سه کشور اروپايي و خانم موگريني درباره اينکه چگونه مي‌توانيم يک کار مشترک را سامان دهيم به شکلي که اين کار مشترک از سوي جامعه بين‌الملل مورد حمايت قرار گيرد با طرف‌هاي مختلف صحبت مي‌کنيم. در عين حال مذاکرات من با طرف روسي بسيار جزئي و موثر بود. ظريف با اشاره به حضور سيدعباس عراقچي در بروکسل و انجام مذاکرات کارشناسي در رابطه با چگونگي ادامه برجام و گرفتن تضمين‌هاي لازم از سوي اروپايي‌ها، اظهار کرد: اين مذاکرات با هدف ارائه تضمين لازم به ايران انجام مي‌شود تا بتواند از منافع برجام به ويژه منافع اقتصادي آن بهره‌مند شود.



با برد مقابل الجزيره صورت گرفت؛

تيم فوتبال پرسپوليس تهران با برتري دو بر يک مقابل الجزيره امارات در بازي برگشت به مرحله يک چهارم نهايي ليگ قهرمانان باشگاه‌هاي آسيا راه يافت.

به گزارش روزنامه تجارت، تيم فوتبال پرسپوليس ايران از ساعت ۱۹:۳۰ ديروز(دوشنبه) در ديدار برگشت از مرحله يک‌هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا به مصاف الجزيره امارات رفت و در پايان با برد دو بر يک، راهي مرحله يک‌چهارم نهايي اين رقابت‌ها شد.

در اين ديدار شاگردان برانکو ايوانکوويچ که با شکست 3 بر 2 در استاديوم محمد بن زايد نياز به پيروزي خانگي براي صعود داشتند، با حملات پردامنه خود به دنبال دستيابي به اين هدف بودند. گل اول تيم پرسپوليس در دقيقه 63، با حرکت فوق العاده احمد نوراللهي و ضربه ديدني اين بازيکن به ثمر رسيد و گل دوم اين تيم نيز در دقيقه 89 توسط سيد جلال حسيني روي ريباند ديدني و حضوري به موقع در شش قدم زده شد.

تنها گل تيم الجزيره در دقيقه 69 توسط رومارينيو مهاجم برزيلي با شوتي زميني به ثمر رسيد.



انتقال سفارت آمریکا به قدس بیش از 50 شهید و دو هزار زخمی برجای گذاشت

در مراسمي‌که با حضور نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و افراد مدعو از چندين کشور برگزار شد، سفارت آمريکا در قدس رسماً افتتاح شد. بنيامين نتانياهو نيز از دونالد ترامپ به دليل "شجاعتش" در اجرايي کردن وعده خود جهت انتقال سفارت قدرداني نمود. به گزارش ايسنا، از روسيا اليوم، دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا در پيامي‌به شرکت کنندگان در اين مراسم مدعي شد: قدس از گذشته پايتخت ملت يهود بوده است.رئيس جمهوري آمريکا گفت: اميدوار هستيم که به صلحي ميان اسرائيل و فلسطيني‌ها دست پيدا کنيم.ترامپ در ادامه اظهارات بي‌اساس و ادعاهاي پوچ خود ادامه داد: اسرائيل يک "کشور مستقل" است و همانند هر کشوري در جهان حق دارد که پايتخت داشته باشد و قدس پايتخت حقيقي اسرائيل است.رئيس‌جمهوري آمريکا مدعي شد: واشنگتن کاملاً به توافق صلح پايبند است.وي تأکيد کرد که ايالات متحده همواره شريک اسرائيل و مردم آن باقي خواهد ماند. بر اساس ادعاي ترامپ، واشنگتن به تسهيل توافق صلح هميشگي کاملاً پايبند خواهد بود.ترامپ در پيامي‌ضبط شده در مراسم افتتاح سفارت آمريکا در قدس تاکيد کرد: اسرائيل يک "کشور داراي حاکميت" است و امروز ما تصميم انتقال سفارت آمريکا به قدس را اجرايي کرديم. در همين راستا، بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي مدعي شد: قدس پايتخت هميشگي مردم يهود و "اسرائيل" است.نخست‌وزير رژيم صهيونيستي تصريح کرد: اين روز بزرگ براي قدس و اسرائيل در خاطره ما و براي نسل‌هاي آتي ثبت خواهد شد. رئيس جمهوري آمريکا با اين تصميم خود جهت انتقال سفارت آمريکا به قدس، تاريخ را ساخت.نتانياهو اظهار کرد: ما از ترامپ به دليل "شجاعتش" در اجراي وعده‌ خود براي انتقال سفارت آمريکا به قدس تشکر مي‌کنيم. همچنين از وي به دليل اينکه باعث شد ائتلاف با اسرائيل وسيع‌تر و گسترده‌تر از هر زمان ديگري باشد، قدرداني مي‌کنيم. در همين حال، ديويد فريدمن، سفير آمريکا در اسرائيل به کساني که در مراسم افتتاح سفارت واشنگتن در قدس حضور يافته، خوش‌آمد گفت و تلاش‌هاي دونالد ترامپ که قدس را به عنوان پايتخت اسرائيل به رسميت شناخته و سفارت آمريکا را از تل آويو به قدس انتقال داد، ستود.فريدمن گفت: رخداد تاريخي انتقال سفارت به شهر قدس به دليل شجاعت رئيس جمهوري آمريکا است.شبکه الميادين نيز از اعتراضات در نزديکي مکان سفارت آمريکا در قدس خبر داده که تا به اين لحظه، بنا بر وزارت بهداشت فلسطين ۴۳ فلسطيني در حملات ارتش رژيم صهيونيستي به شهادت رسيده‌اند.



سيد ميثم لاجوردي

مدير گروه حمل و نقل مرکز مطالعات اقتصادي دانشگاه علم و صنعت

کشور ايران به‌واسطه موقعيت خاص جغرافيايي خود در منطقه، در کانون اتصال بين‌قاره‌اي قرارگرفته و اين بهترين فرصت براي بهره‌مندي از منافع ترانزيت کالاست. محاسن ترانزيت کالا براي کشور بسيار زياد است و براي نمونه مي‌توان به کسب درآمد اقتصادي، افزايش قدرت در برابر تهديدات بيروني، تقويت زيرساخت اقتصادي کشور، ترغيب سرمايه گذاري و توسعه زيرساخت حمل و نقل کشور اشاره کرد. شاخه شرقي کريدور ترانزيتي شمال ـ جنوب يعني محور ريلي چابهار ـ سرخس که تماما از ايران مي‌گذرد، هيچ مسير موازي رقيبي ندارد و ايران در اين مسير بي‌همتا است. تنها راه اتصال کشورهاي محصور در خشکي حوزه CIS به آب‌هاي آزاد، عبور از ايران است. عدم تکميل زيرساخت اتصال بندر مهم چابهار به سرخس باعث شده تا کنون از اين ظرفيت عظيم موجود استفاده مناسب صورت نگيرد. ظرفيتي که هم از بعد درامد ارزي حائز اهميت است و هم از نظر استراتژيک و جايگاه ايران در ميان کشور‌هاي منطقه.محور ريلي چابهار ـ سرخس با هدف بهره‌مندي از اين ظرفيت ترانزيتي از سال ۸۹ در دست ساخت قرار گرفته است. قطعه اول اين محور (چابهار ـ زاهدان) که ۴۰ درصد از کل مسير را تشکيل مي‌دهد هم اکنون پس از گذشت 8 سال تنها ۳۰ درصد پيشرفت داشته و عمليات اجرايي قطعه دوم آن به طول ۷۵۰ کيلومتر از زاهدان تا حوالي تربت حيدريه پس از 4 سال از کلنگ زني پروژه، به تازگي آغاز شده است. با استناد بر قانون بودجه سال ۹۷ براي تکميل اين پروژه به بيش از ۷ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان اعتبار نياز است. محدوديت منابع دولتي باعث شده محور ريلي چابهار ـ سرخس به‌عنوان زيرساخت لازم بهره‌برداري از کريدور شمال ـ جنوب به کندي اجرا و تکميل شود.يکي از راه حل‌هاي اين مشکل، استفاده از ظرفيت بخش غيردولتي در قالب مشارکت عمومي‌ـ خصوصي (PPP) است. با استفاده از اين روش مي‌توان بسياري از پروژه‌هاي نيمه‌تمام عمراني را که حجم بالاي سرمايه‌گذاري نياز دارند، تأمين مالي کرد. يکي از رايج‌ترين قراردادها در اين روش، مدل ساخت، بهره‌برداري و انتقال (BOT) است که معمولاً در توسعه زيرساخت‌هاي ريلي و جاده‌اي استفاده مي‌شود. با توجه به مشخصات باري و ترانزيتي اين محور، سرمايه‌گذار بخش غير دولتي، انگيزه لازم براي حضور بلندمدت و بهره‌برداري از اين محور را خواهد داشت و اين امر سبب خواهد شد تا کيفيت ساخت خط تا حد بسيار زيادي نسبت به روش دولتي افزايش يابد.آستان قدس رضوي (ع) به عنوان يکي از نهادهاي تاثير گذار در آبادني شرق کشور و در راستاي اجراي بخشي از ماموريت‌هاي محروميت زدايي خود به ويژه در شرق کشور، مي‌تواند به عنوان متولي اين پروژه، زير ساخت لازم براي شکوفايي اقتصادي، اشتغال و ارتقاي امنيت در اين منطقه را با ساخت و بهره برداري از محور ريلي چابهار ـ سرخس، فراهم آورد. لازم به ذکر است تکميل اين محور ريلي، زمينه ساز دسترسي تعداد زيادي از مردم سيستان و بلوچستان، هند و پاکستان به آستان مقدس ثامن الحجج (ع) است. همچنين با توجه به سود ده بودن اين خط ترانزيتي به واسطه حجم بالاي جابه جايي، مي‌تواند درآمد سرشاري را براي هر سرمايه گذاري فراهم کند.


فرزاد لحمي

بازرس اصلي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران

مدتي است جامعه نظام مهندسي و مردم شريف ايران شاهد چالشي فرسايشي و عجيب بين وزير راه و شهرسازي و برخي همکارانشان با سازمانهاي نظام مهندسي کشور هستند و اتهاماتي را پيوسته و با زبانهاي مختلف در هر محفل و مجلس و تريبوني به جامعه مهندسي ساختمان کشور منتسب کرده اند.به همين دليل واکاوي قانون جهت روشن شدن اذهان عمومي‌ضرورت دارد تا مشخص شود بر اساس کدام موازين حقوقي و اداري چنين دستوراتي صادر شده و منطق اين اتهامات و آشفته سازي در کجا ريشه دارد. قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان مشتمل بر 42 ماده و 21 تبصره در 1374 در مجلس شوراي اسلامي‌مصوب شد و پس از آن آيين نامه‌هاي مختلفي بر مواد 4 و 27 و 28 و 33 و...توسط هيات وزيران و با عنايت به ماده 42 همين قانون به تصويب رسيد. آيين نامه ماده 33 قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان مشمل بر 40 ماده توسط هيات وزيران تصويب شد که بر اساس مواد 21و 22 و 23 ناظر مکلف به نظارت بر حسن عمليات اجرايي و مطابق با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه و محاسبات فني ضميمه آن است و بايستي گزارش پنج گانه مراحل اصلي کار را به مرجع صدور پروانه ارائه نمايد. بر اساس ماده 24 آيين نامه ماده 33 قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان، ناظر توسط سازمان نظام مهندسي ساختمان استان انتخاب و به مالک و مراجع صدور پروانه معرفي ميشود. ناظر نمي‌تواند شاغل دستگاه صادر کننده پروانه ساختماني در منطقه‌اي باشد که ساختمان در آن منطقه احداث مي‌شود. اين ماده داراي دو تبصره است و در تبصره 2 آن آمده که دستورالعمل مربوط به نحوه ارجاع کار نظارت، ميزان حق الزحمه و نحوه دريافت و پرداخت آن و همچنين رفع اختلاف نظربين ناظر و مجري توسط وزارت مسکن و شهرسازي تهيه و ابلاغ خواهد شد. وزير محترم راه وشهرسازي با توجه به ديدگاه و نظر شخصي خود در ارتباط با وظايف ناظر و بازرس ساختمان و با توجه به تبصره 2 ماده 24 آيين نامه اجرائي ماده 33 قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان، مصوب سال 1383 شيوه نامه‌اي را تهيه و جايگزين متون قبلي کرده که در ماده 2 اين شيوه نامه، آقاي وزير بدون توجه به ماده 24 آيين نامه ماده 33 قانون، اختيار انتخاب ناظر را بر عهده مالک گذاشته و ماده 4 و کليه بندهاي ذيل آن و ماده 5 و بندهاي ذيل آن به جز جدول شماره 1 بندهاي 13-1 و 13-2 و 13-7 و ماده 16 و کليه بند‌هاي ذيل آن و ماده 17 و کليه بندهاي ذيل آن از پيوست مبحث دوم مقررات ملي ساختمان (نظامات اداري) و هر گونه ضوابط و فرآيندهاي منبعث از آن را لغو و ابطال کرده اند!!! و از تاريخ 22/12/1396 لازم الاجرا دانسته اند. حال صرف نظر از مخالفت شديد وزير محترم کشور و معاونت‌هاي ذي ربط وزارت کشور و ايرادهاي قانوني آنها بر شيوه نامه مذکور، موارد ديگري هم وجود دارد: الف) تبصره 2 ماده 24 از آيين نامه اجرايي ماده 33 اختياراتي را در نحوه دستورالعمل مربوط به نحوه ارجاع کار نظارت و ميزان حق الزحمه و نحوه دريافت و پرداخت آن به وزارت مسکن و شهر سازي داده که لازمست مورد توجه قرار گيرد، ليکن ابلاغيه صادره وزير محترم به وضوح در تناقض آشکار با اصل ماده 24 است به عبارت ديگر ماده 24 که به تاييد هيات وزيران رسيده بايستي در همان مرجع مورد نقض يا اصلاح قرار گيرد . ب) مضافا بر اينکه تعارض موارد فوق با حقوق بهره برداران به طور آشکارا مشهود است مواردي از اين دست در فصل پنجم و هفتم آيين نامه ماده 33 قانون به وضوح مشخص است که وظايف مختلفي بر عهده سازمان نظام مهندسي و اعضاي آن است که در شيوه نامه مذکور و در کمال تعجب ابطال گرديده و بر اساس آيين نامه‌هاي اجرايي در مواد 44 و 46 هر عضوي از اعضاي سازمان که خارج از چهارچوب قانون و آيين نامه يادشده اقدام نمايد مستوجب پيگرد قانوني مي‌باشد. پ) نکته بسيار مهم اينکه شيوه نامه ابلاغي جناب وزير در تناقض آشکار با ماده 33 قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان و ماده 24 آيين نامه اجرايي آن مي‌باشد و درصورتيکه ايشان بر ديدگاه خود در رابطه با ابلاغ شيوه نامه مصرهستند ،اين امر زماني وجاهت قانوني و اجرايي خواهد داشت که ابطال بندهاي آيين نامه‌اي صدر الذکر به تصويب هيات محترم دولت نيز رسيده باشد. ث) با عنايت به قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان، به هيچ عنوان نمي‌توان بدون راي مجلس، نظام مهندسي و کنترل ساختمان را از يکديگر جدا کرد. بايستي نتيجه گيري کرد که تغيير قانون و آيين نامه‌هاي مربوط تنها از مجاري قانوني آن ميسر خواهد بود و اعمال جبر و از بين بردن نظامات مهندسي يعني بزرگترين تشکل حرفه‌اي غير دولتي و حذف افراد دلسوز اين سازمان و ابطال پروانه آنها چاره کارنيست بلکه کمک به اصلاح ساختار قانوني و اداري اين نهاد از الزامات صادقانه است، کاري که با توجه و پيگيري مجدانه و کارشناسانه و غير مغرضانه امکان پذير است.


معاون وزير راه و شهرسازي از اختصاص اعتبار 2500 میلیارد تومان خبر داد

گروه راه و مسکن: مديرعامل شرکت بازآفريني شهري ايران از موافقت بانک مرکزي با تامين ۲۵۰۰ ميليارد تومان براي برنامه ملي بازآفريني شهري خبر داد و گفت: ابزارهاي مالي و حقوقي تحقق پذيري برنامه بازآفريني را در ۲۳ ماده تدوين و در اختيار دولت قرار داديم و هفته آينده احتمالا به تصويب مي‌رسد. هوشنگ عشايري اظهار کرد: بانک مرکزي و آقاي کميجاني پيشنهاد ما مبني بر تسهيلات ۲۵۰۰ ميليارد تومان را پذيرفتند. اگر مجلس نيز با اين پيشنهاد موافقت کند برنامه براي اجرا در دستور کار قرار مي‌گيرد.

هوشنگ عشايري، معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت بازآفريني شهري ايران روز گذشته و در نشست خبري خود در تشريح جريان برنامه بازآفريني در كشور بيان كرد: پوست‌اندازي و تغيير رويكرد شركت بازآفريني شهري در اين برنامه از تصدي‌گري به شركتي سياست‌گذار، برنامه‌ريز و راهبر جريان بازآفريني شهري اولين و اساسي‌ترين اتفاقي بود كه در اين بخش به وقوع پيوست. وي ادامه داد: پس از پيگيري‌هاي متعدد در تغيير اين رويكرد نهايتا دستور تبديل شركت عمران و بهسازي به شركت بازآفريني شهري ايران از سوي دولت محترم مصوب و رسما با امضاي معاون رئيس جمهور ابلاغ شد تا اين شركت به بخشي سياست‌گذار و برنامه‌ريز جريان بازآفريني در محلات ناكارآمد شهري در ۵ گونه بافت تاريخي، بافت مياني، سكونتگاه‌هاي غيررسمي، حاشيه شهرها با پيشينه روستايي و نقاط ناهمگون شهري تبديل شود.

معاون وزير راه و شهرسازي با تاكيد براينكه براي تحقق برنامه ملي بازآفريني تغيير اين ساختار امري ضروري و مورد نياز بود گفت: براي آنكه بحث تغيير رويكرد ما از بخش صرفا تصدي‌گري به سياست‌گذاري در جريان بازآفريني تحقق پيدا كند لازم بود تا به آن محور غالب در برنامه تكيه زده و بخشي تحت عنوان مركز مطالعات كاربردي و ارتباطات را تشكيل دهيم چراكه از ۹ بعد برنامه بازآفريني ۶ بعد (دو سوم برنامه) مربوط به مسائل غيركالبدي بوده و اموري چون حوزه‌هاي اجتماعي، فرهنگي و نهادي ساكنين محله را به خود اختصاص مي‌دهد. به گفته عشايري در طول اجراي برنامه بازآفريني در يك محله كه حدودا از زمان ورود تا زمان خروج از محله زماني ۱۰ تا ۱۲ ساله پيش‌بيني شده، كيفيت زندگي در آن محله بايد به ميانگين كيفيت زندگي شهري برسد. معاون وزير راه و شهرسازي گفت: در حال حاضر با توجه به مطالعات انجام شده ميزان حدودا ۹۰ ميليارد تومان براي هر يک محله مورد نياز است تا آن محله در قالب ۹ بعد تعيين شده به ميانگين کيفيت زندگي شهري در شهرستان محل واقع شده برسد. اين مقام مسئول با اشاره به ابعاد کالبدي اين برنامه مبني بر بهسازي و نوسازي مسکن بيان کرد: طبق برنامه تدوين شده سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکوني بايد در محلات هدف نوسازي و بهسازي شود که دولت در اين ميان موظف به ارتقاي خدمات روبنايي و زيربنايي خواهد بود.

  • اجراي بازآفريني شهري در 1334 محله

عشايري در ادامه سخنان خود با بيان اينکه طبق آمار به دست امده براي اجراي تمامي‌بخش‌هاي برنامه در ۱۳۳۴ محله نزديک به ۱۲۳ هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است گفت: قطعا تأمين اين هزينه ازسوي دولت امکان‌پذير نخواهد بود بنابريان شروع به تقسيم وظايف و ايفاي نقش و سهم براي هر بخش کرديم، ضمن اينکه با توجه به مشکلات طرح بهسازي و نوسازي محلات در زمان گذشته از سوي سه بخش دولت، شهرداري و بخش خصوصي اقدام به اضافه کردن ۲ رکن ديگر از جمله توسعه‌گران و تسهيل‌گران نيز در اين برنامه کرديم. معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: طبق تجارب ملي و بين‌المللي موجود به اين نتيجه رسيديم به جاي رويکرد از بالا به پايين و تصدي‌گري دولت اين روند را از محله و از پايين به بالا اجرايي کنيم و رکن‌هاي ديگري را به آن اضافه کنيم.

اين مقام مسئول در تشريح جزئيات تأمين مالي برنامه مذکور بيان کرد: در اين راستا براي اجراي برنامه بازافريني در ۲۷۰ محله به طور سالانه دولت موظف به تأمين ۸ هزار ميليارد تومان، شهرداري ۷ هزار ميليارد تومان و بخش خصوصي ۱۰ هزار ميليارد تومان خواهند بود. به گفته عشايري، پس از مطالعات جامع براي تدوين برنامه و تعيين سهم هر بخش در تأمين منابع متوجه شديم براي مثال در سال ۹۶ دولت در بخش‌هاي مختلف حوزه نوسازي و بهسازي نزديک به ۴ هزار ميليارد تومان منابع هزينه مي‌کند که متأسفانه به دليل عدم هماهنگي به نتيجه مطلوبي دست نيافته است، در اين راستا به دولت پيشنهاد کرديم تا براي تأمين سقف ۸ هزار ميليارد تومان و ۴ هزار ميليارد تومان باقي‌مانده ۱۵۰۰ ميليارد تومان براي خدمات روبنايي و زيربنايي و ۲۵۰۰ ميليارد تومان ديگر به عنوان وجوه اداره شده براي حمايت از سازندگان مسکن در اختيار برنامه ملي بازآفريني قرار دهد و از اين طريق سهم خود را بپردازد.

  • بازآفريني شهري با مشارکت مردم

عشايري درخصوص تأمين منابع از سوي شهرداري‌ها در اين برنامه بيان کرد: شهرداري‌ها در سال ۹۶ براي ۵۴۳ شهر مذکور داراي بودجه مصوب ثبت شده ۵۵ هزار ميليارد توماني بودند که بنا بر اطلاعات ارائه شده سالانه ۴۰ درصد از آن صرف حوزه عمران و شهري مي‌شود که اگر ۳۰ درصد از آن به تحقق برنامه اختصاص يابد رقمي‌۱۲ هزار ميلياردي را شامل مي‌شود، رقمي‌که حتي از سهم تعيين شده شهرداري‌ها در برنامه ملي بازآفريني شهري بيشتر خواهد بود. معاون وزير راه و شهرسازي همچنين خاطرنشان کرد: آنچه مورد تأکيد برنامه ملي بازآفريني شهري بوده، آن است که با توجه به اين اعداد و ارقام برنامه جامع اقدام مشترک بازآفريني شهري با مشارکت مردم توسط تسهيل‌گران تدوين و به تصويب ستاد بازافريني شهرستان و استان رسيده و به عنوان برنامه محله تعيين شود، در ادامه منابعش نيز از سوي دولت و شهرداري هدايت شده و بخش خصوصي براي اجراي آن وارد عمل شود. عشايري ارائه اراضي دولتي واقع در محلات هدف به توسعه‌گران قبل از تزريق منابع تعيين شده براي اجراي برنامه بازافريني شهري را اقدامي‌اساسي در تسريع ورود توسعه‌گران به محلات دانست و گفت: در حال حاضر با توجه به دستور مستقيم جناب رئيس‌جمهور طبق ماده ۶ قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسکن تمامي‌اراضي متعلق به دولت ملي و محلي واقع در بافت و يا چسبيده به آن بايد در اختيار شرکت بازافريني شهري قرار گرفته و براي اجراي برنامه به توسعه‌گران واگذار شود. وي خمچنين تأکيد کرد: قطعا برنامه ملي بازافريني شهري بدون مشارکت مردم و عمل به برنامه اقدام مشترک محقق نشده که اين اقدام نيز تا حد زيادي به همکاري اهل رسانه و اطلاع‌رساني صحيح و مناسب بستگي دارد.

  • وضعيت بازآفريني شهري در منطقه سيروس

عشايري همچنين درباره در اولين برنامه بازآفريني شهري در محله سيروس، گفت: زماني که پروژه سيروس را به مناقصه گذاشتيم هيچ کدام از فرآيندها را نرفته بوديم و تازه مي‌خواستيم جريان را راه بيندازيم. لذا طبيعي بود که توسعه‌گران تشکيک داشته باشند. وي ادامه داد: اما امروز ۹۳ نفر اسناد خريده‌اند و ۱۷ نفراز فرآيند رقابت حذف شدند. اين نشان مي‌دهد که سازندگان انگيزه را پيدا کرده اند؛ زيرا هزينه تمام شده توسعه گران در محلات بازآفريني شهري بين ۲۰ تا ۲۵ درصد پايين تر از بقيه نقاط شهري خواهد شد. به طور مثال اگر يک توسعه گر قرار است در منطقه ۵ تهران خانه بسازد در منطقه ۱۲ بسازد هزينه‌هاي آن متري ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان پاين تر خواهد بود. مشوقهاي ۱۲گانه‌اي شامل پروانه ساختماني، حقوق انشعابات، تخفيف هزينه نظام مهندسي، تخفيف هزينه صدور سند، تخفيف بيمه‌هاي کارگري ساختماني، ماليات و کاهش ساير هزينه‌ها در نظر گرفته‌ايم منجربه کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصد هزينه‌ها مي‌شود. معاون وزير راه و شهرسازي درخصوص نحوه خريد توسط مردم گفت: تعدادي واحد ساخته مي‌شود نيمي‌از آن در اختيار توسعه گر قرار مي‌گيرد، نيمي‌ديگر بايد با ساکنين محله صحبت شود و با آنان معاوضه شود. از ۱۰۰ هزار واحدي که قرار است در سال ۱۳۹۷ ساخته شود حدود ۳۲ هزار نفر ازمردم وام گرفته اند.



لاريجاني انتقال سفارت آمريکا به تل آويو را نابخردانه دانست؛

رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر اين که آمريکا پايبند به هيچ تعهدي نيست، گفت: آنها درباره‌ محور مقاومت دچار اشتباه محاسباتي شدند. قطعا اين اقدام آنها در انتقال سفارت خود از تل آويو به قدس و مساله هسته‌اي ايران بدون پاسخ نمي‌ماند. چنين اقداماتي باعث افزايش تنش در منطقه و جهان مي‌شود.

به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در نشست اضطراري کميته دائمي‌فلسطين در اتحاديه بين‌المجالس اسلامي‌با عنوان اوضاع جاري در فلسطين گفت: رئيس جمهور آمريکا در ۶ دسامبر ۲۰۱۷ بيت‌المقدس پايتخت دائمي‌فلسطين را به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي اعلام کرد و به آن مشروعيت بخشيد و گفت که مي‌خواهد در ۱۴ مه ۲۰۱۸ يعني ۲۴ ارديبهشت سال ۹۷ در روز نکبت همزمان با سالروز تاسيس رژيم نامشروع صهيونيستي براي انتقال سفارت خود به قدس شريف اقدام کند.

وي تاکيد کرد که بايد کشورهاي اسلامي‌با وحدت و همدلي نسبت به اين تقسيم نادرست و بي خردانه رئيس جمهور آمريکا اقدامات جدي‌تري را انجام دهد. رييس مجلس با اشاره به مخالفت بسياري از کشورهاي عربي با تصميم آمريکا در به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي، گفت: اين مخالفت نياز به حمايت‌هاي جدي‌تر و اقدامات عملي دارد. امروز همگان دريافته‌اند رفتارهاي آمريکا باعث آشفتگي و گسستگي در صحنه بين‌المللي و ناامني در جهان شده است. وي توضيح داد: دولت آمريکا پايبند به هيچ تعهدي نيست. يک روز توافقات بين‌المللي آب و هوا را به هم مي‌زند، ديگر روز نيز توافقات مربوط به تعرفه‌هاي گمرکي با چين و اروپا را زير پا مي‌گذارد و سپس با فشارهاي مختلف حرف خود را درباره اروپا پس مي‌گيرد. روز ديگر خلاف حقوق بشر براي اتباع برخي کشورهاي اسلامي‌قوانين غيرعادلانه وضع کرده و مرزهاي اين کشور را مي‌بندد. اکنون نيز از توافق ۱+۵ با ايران خارج مي‌شود، توافقي که به درخواست خود آمريکا بوده است. روز ديگر مي‌گويد در سوريه نمي‌ماند و از برخي کشورها براي ماندن در سوريه پول مي‌خواهد و بعد سوريه را بمباران مي‌کند.

وي ادامه داد: آمريکا سال‌هاست از تروريست‌ها حمايت مي‌کند، آنها خودشان اذعان کردند که داعش را ايجاد کرده و بعد علمدار مبارزه با داعش مي‌شوند، اين اقدام آنها نشان مي‌دهد که دولت آمريکا دچار بحران تصميم‌گيري شده و ناپخته به صحنه بين‌المللي نگاه مي‌کند. رييس‌جمهور فعلي آمريکا توانايي تشخيص پيامدهاي طولاني مدت اقدامات خود را ندارد. لازم است مسئولان کنوني آمريکا درباره تصميم‌گيري نسبت به قدس و محور مقاومت دچار اشتباه محاسباتي نشوند. رييس مجلس شوراي اسلامي‌تاکيد کرد: بدانيد اين اقدامات درباره فلسطين و مساله هسته‌اي ايران بدون پاسخ نمي‌ماند، اقداماتي که باعث افزايش تنش و ناامني در جهان کنوني مي‌شود. هزينه اين اقدامات را بايد پرداخت کنيد و به زودي آن را مي‌کشيد. لاريجاني يکي ديگر از دلايل تشکيل نشست فوق‌العاده فلسطين را سرکوب مردم فلسطين در راهپيمايي اخير در روز بازگشت توسط رژيم صهيونيستي عنوان و اظهار کرد: روز نکبت روزي است که بزرگ‌ترين فاجعه بشريت به وقوع پيوست، آنها ملت فلسطين را آواره و مجبورشان کردند که خانه و کاشانه‌شان را ترک کنند و به ديگران بدهند اما ملت فلسطين درباره اين اقدام مستقيم ايستادگي کرده است و از حق مسلم خود دفاع کرد که اگر دفاع ملت فلسطين نبود امروز رژيم صهيونيستي مابقي کشورهاي عربي را دچار بحران امنيتي مي‌کرد.

رييس مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به بيانيه اخير وزارت خارجه آمريکا براي تخصيص اعتبار لازم جهت ساخت سفارت آمريکا در قدس، گفت: ترامپ نيز اعلام کرد که مشتاق انتقال سفارت آمريکا به قدس شريف است. رژيم صهيونيستي و آمريکا به طرق مختلف درصدد جلب حمايت ساير کشورها براي انتقال سفارت آمريکا به بيت‌المقدس هستند تا اقدام خود را مشروع جلوه دهند. اکنون ملت مظلوم فلسطين بيش از هر زماني به حمايت ما،‌ مسلمانان و مردم آزاديخواه جهان احتياج دارد.

وي افزود: کمک به ملت فلسطين نه تنها يک اقدام بشر دوستانه است که کمک به کساني است که هزينه دفاع از منافع امت اسلامي‌و همه کشورهاي منطقه را متحمل شده‌اند.

لاريجاني با محکوم کردن اقدامات ضد انساني رژيم صهيونيستي و بيانيه وزارت خارجه آمريکا، گفت: درخواست ما اين است که کشورهاي اسلامي‌با آزادي‌خواهان جهان و مجامع بين‌المللي نسبت به اين اقدام آمريکا عکس‌العمل جدي نشان دهند چون در شرايط فعلي شاهد سکوت برخي کشورهاي جهان اسلام و نزديک شدن برخي کشورهاي عربي به رژيم صهيونيستي و تلاش براي عادي‌سازي روابط با رژيم نامشروع صهيونيستي هستيم. لازم است که همه به اين موارد واکنش نشان دهند.

وي با اشاره به راهپيمايي بازگشت از سوي فلسطيني‌ها، گفت: ملت فلسطين با اين راهپيمايي نشان داد که زنده است و اقدامات منجر به آوارگي و بحران‌سازي براي آنها باعث نشده که فلسطيني‌ها حق خود در گرفتن سرزمين‌شان را فراموش کرده و ايستادگي در برابر رژيم صهيونيستي را انجام ندهند. آنها مي‌خواهند براي سرنوشت خودشان تصميم‌گيري کنند و به دنبال بازگشت به سرزمين‌هاي اشغالي هستند. در اين شرايط آمريکا و رژيم صهيونيستي بدانند که اقدام‌شان در انتقال سفارت آمريکا براي رژيم صهيونيستي بدون پاسخ نمي‌ماند. رييس مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر اينکه رژيم صهيونيستي با شکست‌هاي متعدد دچار بهم‌ريختگي شده است، گفت: اکنون نيز با ايجاد روش‌هاي نوين مقاومت از يک سو و به وجود آوردن ماجراجويي در صحنه بين‌المللي دچار بهم‌ريختگي شده‌اند، با راهپيمايي اخير مردم فلسطين نيز هراس دارد و فکر نمي‌کرد که با چنين راهپيمايي روبرو شود. عملا اين وحدت مردم فلسطين، رژيم صهيونيستي را دچار مشکل کرده است. اکنون زماني است که ملت‌هاي اسلامي‌بايد با اراده و وحدت از مردم فلسطين حمايت کنند. لاريجاني با تاکيد بر اينکه مساله فلسطين، دفاع از جهان اسلام و امت اسلامي‌است، گفت: دفاع از قدس شريف وظيفه جهان اسلام است. کشورهاي اسلامي‌مي‌توانند با اتخاذ اقدامات عملي از جمله تحريم مراودات سياسي با رژيم صهيونيستي و شکايت به ديوان بين‌المللي دادگستري، راي مشورتي دادگاه را اخذ کرده و از عادي شدن تحولات اخير در فلسطين جلوگيري کنند. وي در پايان گفت: امروز مساله امت اسلامي‌حکم مي‌کند که کشورهاي اسلامي‌در صف واحد و يکپارچه با مردم فلسطين همراهي کرده و با اقدام آمريکا مخالفت کنند.



موشکافي تجارت درباره واردات نامتوازن؛

گروه اقتصاد کلان: آنچه که بيش از همه در کنار ابرچالش‌هاي اقتصادي خودنمايي مي‌کند، واردات نامتوازن و آن هم از نوع کالاهاي لوکس و تجملي است؛ وارداتي که مرهون سياست‌هاي درهاي باز و بدون کنترلي است. حالا در کنار اين همه آواري که بر سر توليد خراب شده، خراور شدن واردات کالاهاي تجملي و لوکس بار ديگر اين موضوع را به خوبي بيان مي‌کند که همچنان فعاليت‌هاي سوداگرايانه نيروي فوق‌العاده مزاحمي‌براي تغيير الگوي وارداتي هست. مسئله‌اي که حتي دولت يازدهم نيز نتوانست با آن مقابله کند و اين شد که ويتريني از واردات کالاهاي لوکس و تجملي و غير ضروري در بنادر کشور همچنان به نمايش گذاشته مي‌شود. مولفه‌هاي بسياري در تداوم رشد اين گونه واردات وجود دارد؛ مولفه‌هايي که همه به يک نقطه مشترک مي‌رسند و آن هم مشخص کردن هزينه فرصت دامن زدن به سوداگري‌هاي مبتني بر اين‌گونه واردات است. اگر اين موضوع مشخص شود، مي‌توان اميدوار بود که دولتي‌ها در سياست‌هاي وارداتي کشور به صورت اصولي بازنگري به عمل آورند.

  • سياست درهاي باز

در سال‌هاي پس از جنگ، اجراي سياست درهاي باز و عدم توان رقابت توليدکنندگان داخلي در بازار جهاني، باعث کاهش کيفيت کالاهاي داخلي و از طرفي افزايش هزينه تمام شده آنها شده است. اين موضوع عملا توليد ملي را از بين برده است.

نکته جالب‌تر آنکه اين نوع سياست موجب ورود کالاهاي مشابه توليد داخل نيز شده است. بر پايه آماري که مراکز پژوهشي ارائه کرده‌اند در 15 سال اخير، بطور متوسط از 45 ميليارد دلار وارداتي که در اين 15 سال انجام شده که از اين ميزان، حدود 30 ميليارد دلار آن شامل 200 تا 320 نوع کالايي است که در ايران هم توليد مي‌شود.

دکتر فرشاد مومني، استاد اقتصاد دانشگاه، درباره دلايل افزايش اين حجم از واردات به موضوع ورود گروه‌هاي رانت‌خوار در اين باره پرداخته و گفته است: برخورداري‌هاي مفت‌خواران، سوداگران و رباخواران هزينه فرصت مفت خوراگي را افزايش داده است. کليد اصلي آن هم برمي‌گردد به تخصيص دلارهاي نفتي و نحوه توزيع اعتبارات بانکي و ميزان جولان دادن به واردات. وي افزود: اين مسئله نشان مي‌دهد وقتي اشتغال محوري جاي خودش را به واردات محوري داده است، ما با چه رکود عمق يافته‌اي مواجه شديم. با شيوه‌هاي متعارفي که مضمون آن بي‌اعتنايي به سرنوشت توليدکنندگان است.

  • سياست تعديل ساختاري

مولفه تاثيرگذار ديگري که باعث شده تا اقتصاد شاهد تداوم رشد اين‌گونه واردات باشد، اجراي سياست تعديل ساختاري است که از زمان عملياتي کردن آن در آغازين سال‌هاي دهه هفتاد توليد ملي عملا به محاق رفت. براساس داده‌هاي آماري، نزديک به دو سوم جمعيت در سنين فعاليت در ايران بين سال‌هاي 65 تا 95 نقشي در توليد ملي نداشته‌اند. به عبارتي در اين دوران کمي‌بيش از يک سوم جمعيت در سنين فعاليت توانسته‌اند داراي شغل شوند. مومني، عضو هيات علمي‌دانشگاه علامه طباطبايي، اين موضوع را حاصل بحران در نظام تصميم‌گيري دولت‌ها ناشي از اجراي برنامه تعديل ساختاري عنوان کرده و در اين باره گفت: طبق اين آمارها اندازه اشتغال در فعاليت‌هاي واسطه‌گري در ايران ۵ برابر افزايش پيدا کرده و اين مورد نشان مي‌دهد که نظام تصميم‌گيري ما خيلي راحت مي‌تواند فريب اين جوسازي‌ها را بخورد. به آنها در افق‌هاي کوتاه‌مدت و پيدرپي آمارهايي داده مي‌شود که آنها را گيج مي‌کند و از طرف ديگر بر سوءتفاهم‌هاي موجود بين ساختار قدرت و عامه مردم افزوده مي‌شود. در همين باره بر اساس داده‌هاي آماري، بر پايه قيمت‌هاي سال ۱۳۹۴ به فعاليت‌هاي سوداگرانه نا مرتبط با توليد ناخالص داخلي ايران، از پيروزي انقلاب تا سال ۹۴ حدود هزار هزار ميليارد تومان نقدينگي تعلق گرفته است. که اين رقم بالغ بر ۸۰ درصد GDPکشور در سال ۱۳۹۵ است، نکته کليدي که در آن وجود دارد ۷۳ درصد از کل نقدينگي نامرتبط با توليد ناخالص داخلي ايران مربوط به دوره سال‌هاي ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ است.

  • برخورد رفوگرايانه

از ديگر دلايل رشد واردات کالاهاي لوکس و تجملي يا به عبارتي بر هم زدن تعادل در توازن واردات به موضوع اتحاد دولت‌ها و غير مولدها و بازار گرايان برمي‌گردد. هر چند که برخي از دولت‌ها مثل دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم با غير مولدها و بازارگرايان ارتباط مستقيمي‌نداشته و ندارند؛ اما به دليل آنکه ساختار اقتصادي با اشکالات عديده‌اي مواجه است دولت يازدهم نتواست و دولت دوازدهم نيز تاکنون نتوانسته اين ميزان رانت موجود را از بدنه خود خارج کند. اين موضوع باعث شده که دولت‌ها در مواجهه با اين گونه مسائل به قول اقتصاددانان و از جمله دکتر مومني، برخورد رفوگرايانه داشته باشند. به عبارتي براي حل مسئله به صورت سيستمي‌و بنيادي عمل نکرده و تنها صورت مسئله را پاک مي‌کنند. دکتر مومني در توضيح بيشتر در اين باره گفت: در مورد آزادسازي تجاري و براي کالاهاي لوکس ما شاهد نوسان در نرخ تعرفه‌ها هستيم که نشان دهنده شدت فساد در مديريت واردات است، ماجراي نرخ ارز مساله فنر نيست بلکه منافع کساني است که منافع خود را بر منافع ملي ارجح دانسته و در راستاي ضدتوسعه اقدام مي‌کنند.

وي افزود: موضوع ديگر سهل‌انگاري در قاچاق است که بيشتر براي کالاهاي مشابه داخلي انجام مي‌شود البته بنده با سوبسيد نام قاچاق را بر اين نوع واردات که به صورت صدها کانتينر وارد کشور مي‌شود، مي‌گذارم.

  • دستکاري رقابت

در کنار همه مسائل گفته شده خام فروشي، دستکاري رقابت نيز مزيد بر علت شده تا اين گونه واردات توازن نظام وارداتي کشور را بر هم زده و توليد ملي نيز به حاشيه رانده شود.

آنطور که ابراهيم رزاقي، کارشناس اقتصادي در گفت‌وگو با روزنامه تجارت مي‌گويد: ايجاد نظام سرمايه‌داري در کشور آن هم به سبک ليبرالي از زمان تشکيل دولت اول آقاي‌هاشمي‌رفسنجاني در سال 68 نقطه عطفي براي شروع واردات نامتوازن و نابودي توليد بود.

به گفته وي، خام فروشي، اجراي سياست تعديل ساختاري، بها دادن با بازارگرايي غيرمولد، در اين دوره عملا راه را براي گروه‌هاي فرصت طلب و رانت جو فراهم کرد. رزاقي ادامه داد: اين موضوع در دهه‌هاي بعد ادامه يافت به طوري که در همه امور از جمله واگذاري‌ها نيز ردپاي سرمايه‌داري و رانت‌خوران به وضوع مشخص بوده و هست. اين کارشناس اقتصادي به موضوع برنامه‌هاي توسعه‌اي اشاره کرد و گفت: همه برنامه‌هاي توسعه‌اي که تاکنون در کشور تدوين و اجرا شده‌اند، نشانه‌هايي از توسعه مبتني بر توليد محور بودن و اشتغال در آنها ديده نشده بود و حتي دربرنامه ششم توسعه نيز همين‌گونه است. وي اداده داد: اکنون بخش واقعي اقتصاد توان هيچ فعاليتي ندارد و به طور کامل از سوي گروه رانت‌خوار زمين‌گير شده است. اتاق‌هاي بازرگاني محل تاجران شده و از برنامه سازي براي توليد در آنها خبري نيست.



«تجارت» طرح انتقال آب درياهاي شمالي و جنوبي به مرکز کشور را بررسي مي‌کند؛

محمدخادمي: ايران با وسعت دو ميليون کيلومترمربع وسعت به عنوان دومين کشور پهناور خاورميانه به حساب مي‌آيد، اما بيشتر نقاط محدود کشورمان را مناطق بياباني تشکيل داده است، کمبود بارندگي و خشک سالي که در دهه‌هاي اخير کشورمان را با آن مواجه کرده است موجب شده تا طرح انتقال آب از درياها به مناطق بياباني مطرح شود.

در کشورمان سه مرز آبي درياي خزر در شمال و درياي عمان و خليج فارس در جنوب با مساحت نزديک به دو هزارو700 کيلومتر وجود دارد؛ از همين رو برخي از کارشناسان معتقداند با وسعت مرز آبي که در کشور مان وجود دارد مي‌توان با انتقال آب از درياهاي شمالي و جنوبي به مناطق مرکزي کشورمان بيابان زايي و تشنگي فلات مرکزي کشورمان را برطرف کرد.

از سوي ديگر برخي ديگر از کارشناسان معتقد اند انتقال آب درياها به استان‌هاي مرکزي شامل اصفهان، يزد، کرمان، فارس، هرمزگان، سيستان و خراسان موجب برطرف کردن نياز آب در حوزه صنعت مانند ذوب آهن و شهرک‌هاي صنعتي مي‌شود، از سوي ديگر انتقال اين آب راه اندازي حوضچه‌هاي پرورش ماهي که موجب اشتغال زايي زياد در اين حوزه و توليد و صادرات اين محصولات آبزي مي‌شود را به ارمغان مي‌آورد.

همچنين در اين طرح آمده است در صورتي که طرح انتقال آب به شکل کانال راه اندازي شود هم تردد کشتي در اين کانال را فراهم مي‌آورد و هم جابه جايي کالا و نفت از شمال کشور به درياي عمان به عنوان راهيابي به آب‌هاي بين المللي را به ارمغان مي‌آورد.

در اين گزارش نگاهي انداخته‌ايم به انتقال آب درياهاي شمالي و جنوبي کشور به استان‌هاي مرکزي که در ادامه مي‌خوانيد:

بايدها و نبايدهاي طرح انتقال آب

نخستين طرح انتقال آب به وسيله کانال در ايران با هدف حل معضلات کشور، توسط هومان فرزاد در سال ١٣٤٥ به سازمان پژوهش‌هاي علمي‌کشور ارائه شد. براساس اين طرح در مسير اتصال درياچه خزر به خليج فارس، درياچه‌هايي در سه نقطه پست ايران (جازموريان، دشت لوت و کوير) ايجاد مي‌شد.

طرح ديگر فرزاد تخليه آب درياچه اروميه به درون درياي خزر و آبگيري مجدد آن براي احيا و کاهش ميزان نمک موجود در آن بود. طرح انتقال آب سال‌هاي بعد توسط افراد در دولت‌هاي مختلف، پيگيري شد.

اين ايده با عنوان «طرح شيرين‌سازي و انتقال آب از درياي خزر به حوزه فلات مرکزي ايران» در سال ١٣٩١ با حضور رئيس‌جمهور وقت، مجددا مطرح شد. براي اجراي اين پروژه دو‌ هزار ‌ميليارد تومان هزينه در نظر گرفته شد تا سالانه ٥٠٠‌ ميليون مترمکعب آب پس از شيرين‌سازي به وسيله لوله آبرساني به مناطق مرکزي ارسال شود.

مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، طرح شيرين‌سازي و انتقال آب درياي خزر به فلات مرکزي را مورد بررسي قرار داد.

مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي‌، دفتر مطالعات زيربنايي اين مرکز اعلام کرد: طرح انتقال آب درياي خزر به استان سمنان با هدف تامين نياز شرب و بخشي از نياز صنعت شهرستان‌هاي استان سمنان در افق سال 1425 شمسي مطرح است. بر اساس اين طرح قرار است ساليانه به ميزان 222 ميليون مترمکعب آب از درياي خزر شيرين سازي شده و با استفاده از پمپاژ به استان سمنان انتقال داده شود. طرح مذکور با انتخاب گزينه برتر از ميان چند گزينه که همگي آنها به نحوي بر انتقال آب از درياي خزر استوارند، نهايي شده است.

جدا از چالش‌هاي زيست محيطي طرح که در گزارش‌هاي مربوط به طرح به دقت مورد بررسي قرار نگرفته اند، مهمترين چالشي که در مورد اين طرح، مطرح است، مقوله زيان ده بودن آن است. شاخص اقتصادي نسبت فايده به هزينه (B/C) براي اين طرح برابر 53/0 و نشان دهنده آن است که تقريبا نصف سرمايه گذاري‌هاي انجام شده براي اين طرح از طريق منافع آن بازيابي مي‌شود و نصف ديگرش زيان‌هاي حاصل از عدم توجيه اقتصادي طرح است.

اين امر علاوه بر عدم ايجاد انگيزه براي ورود بخش خصوصي ، به نحوي دخالت دولت از طريق بودجه‌هاي عمومي‌را در آن اجتناب ناپذير مي‌سازد. نکته قابل توجه اين است که شايد بتوان با بخشي از هزينه‌هاي سرمايه گذاري و بهره برداري طرح مذکور با افزايش بهره‌وري و مديريت تقاضاي مصرف آب در بخش‌هاي موجود به ميزان لازم، کمبودها را جبران کرد. راهکار مذکور علاوه بر پايداري بيشتر و هزينه کمتر، چالش‌هاي زيست محيطي ناشي از شيرين سازي و انتقال آب را نيز به دنبال نخواهد داشت. از طرف ديگر وجود احتمالي صنايع آب بر قابل انتقال به خارج از استان مي‌تواند در کاهش نياز صنعت استان در افق طرح نقش به سزايي را ايفا کند. به عبارت ديگر وجود صنايع آب بر قابل انتقال به خارج از استان نبايد در محاسبه نياز آبي صنعت در شيرين سازي و انتقال آب از درياي خزر لحاظ شود. البته لازم به ذکر است که تاييد يا رد موارد مذکور نيازمند بررسي‌هاي دقيق تر است و حداقل انتظار مي‌رود که گزينه‌هايي مشابه اين گزينه‌ها در انتخاب گزينه نهايي طرح، لحاظ شوند. با توجه به کمبود آب در کشور، وقوع خشکسالي‌هاي اخير و افزايش نياز مصارف بخش‌هاي مختلف، در گزينه‌هاي گوناگون تامين آب مناطق مختلف کشور علاوه بر مديريت عرضه ، به مديريت تقاضا و افزايش بهره وري نيز بايد توجه کافي مبذول داشت. بهره وري پايين مصرف آب در بسياري از بخش‌هاي کشور، تغيير ديدگاه از مديريت عرضه به مديريت تقاضا را به عنوان گزينه‌هاي برتر تامين آب، مطرح ساخته است.

  • بايد با مطالعه صورت بگيرد

«پروين فرشچي»،معاون دريايي سازمان محيط زيست در فروردين ماه سال جاري در مورد انتقال آب خليج‌فارس، درياي عمان و درياي خزر به فلات مرکزي ايران و همچنين استفاده از آب‌شيرين‌کن‌ها مي‌گويد:« ۹۰‌درصد آب‌شيرين‌کن‌هاي جهان در خليج‌‌فارس و درياي عمان است. يعني خود منطقه واقعا يک منطقه خشک و نيازمند به آب شيرين است. نياز آبي کشور هم ايجاب مي‌کند که ما غير از مديريت منابع آبي بايد اشتباهات مديريت پيشين در بخش سدسازي و بهره‌برداري از آب‌هاي زيرزميني و چاه‌هاي غيرمجاز و... را اصلاح کنيم. همچنين با توجه به تغييرات اقليم و کاهش بارندگي و خشکسالي سالانه بايد برنامه‌ريزي مناسبي براي استفاده از آب‌شيرين‌کن‌ها در نظر بگيريم.

بايد مطالعات درست و دقيقي صورت گيرد تا نظارت جدي روي اکوسيستمي‌که از آن آب برداشت و به اکوسيستمي‌که دريافت کننده آب است داشته باشيم. به طوري که تفکيک مصرف آب شرب و آب کشاورزي و صنعتي اعمال شود و همچنين نوع تکنولوژي مورد استفاده در اين زمينه نيز بايد مورد مطالعه و ارزيابي قرار گيرد زيرا در دنيا تکنولوژي‌هاي پيشرفته‌ بسياري وجود دارد که مانع آسيب جدي به محيط زيست مي‌شود. همچنين محل آب شيرين کن‌ها که در مبدا باشد يا مقصد نيز بايد مورد بررسي و ارزيابي قرار گيرد بنابراين نمي‌توان براي آب ‌شيرين‌‌کن‌ها و انتقال آب بين حوضه‌اي يک نسخه پيچيد.»

وي يادآور مي‌شود:« در سال‌هاي ۹۴ و ۹۵ مطالعات و بررسي‌هايي در اين زمينه صورت گرفته بود اما استدلال‌ها و مطالعات براي اجراي اين برنامه کافي نبود، البته در مورد انتقال آب از درياي خزر يا خليج فارس نيز بايد مطالعات متفاوت باشد زيرا درياي خزر به دليل بسته بودن محدوده دريا داراي حساسيت خاصي است که بايد تکنولوژي مورد استفاده در اين دريا بسيار مهم است.»

«فرشچي» معتقد است:« بايد محل آب شيرين کن مشخص شود، روي ميزان هزينه شيرين کردن يک ليتر آب برآورد اقتصادي صورت گيرد و حتي در مورد عمق آب نيز مطالعاتي انجام شود که آيا اين کار از نظر اقتصادي مقرون به صرفه است يا خير و پس از ارزيابي همه اين مسايل نسبت به اين برنامه تصميم گيري شود زيرا در مطالعات قبلي که مساله انتقال بين حوضه‌اي آب خزر به سمنان مطرح بود هيچ‌کدام از اين پاسخ‌ها را نداشت.» انتقال آب از درياي عمان ضروري است

مصرف آب بايد تغييرکند

عضو هيأت علمي‌دانشگاه تربيت مدرس در حالي که معتقد است طرح‌هاي انتقال آب در ايران مطالعات جامع نداشته است، مي‌گويد: بيشترين رتبه بد مصرفي در آب را بايد به سياستگذاران آب داد و حل مشکل کم آبي نيازمند تغيير رويکرد همين سياستگذاران است. «حجت ميان‌آبادي»به فارس مي‌گويد:« وقتي مي‌گوييم بحران آب، بايد ابتدا بدانيم که بحران چيست و لازمه و الزامات آن چيست؟ لازمه بحران آب مديريت بحران است، 20 سال مي‌است بحران آب داريم و گفته مي‌شود براي حل مشکل کم آبي وارد اقدامت بنيادي شويد تا تغيير رويکردهاي جدي را در مساله آب داشته باشيم، اما در پاسخ عنوان مي‌شود فرصت نداريم.همين مي‌شود که سدسازي رونق مي‌گيرد و سپس پروژه انتقال آب آغاز مي‌شود.»

«ميان‌آبادي» مي‌گويد:« به دليل اينکه مدام گفته مي‌شود کم آبي داريم احتمالاً کسي هم اين را باور نمي‌کند چرا که در تهران حدود 10 سال است که مدام کمبود آب و بحران جدي آب را مي‌شنوند. حال سؤال اين است که کدام يک از مناطق تهران در اين سال‌ها با قطعي آب مواجه شده است.»

عضو هيات علمي‌دانشگاه تربيت مدرس در خصوص انتقال آب نيز مي‌گويد:« مکرر مطرح کرده و گفته‌ام که مطلقاً با طرح انتقال آب مخالف يا موافق نيستم. شايد برخي عزيزان محيط زيستي بگويند که انتقال آب مطلقاً بد است. اما بنده اين را نمي‌گويم که مطلقا و بدون استثنا همه بد است،اما اگر مطالعات جامع و با رويکردهاي صحيح صورت گيرد بسياري از طرح‌هاي انتقال آب در ايران يقيناً توجيه علمي، اقتصادي، فني و اجتماعي ندارد.»

او با اين عنوان که بد مصرفي آب تنها مختص مردم و کشاورزان نيست تصريح مي‌کند:« بيشترين رتبه بد مصرفي را بايد به سياستگذاران آب اختصاص داد، لذا هيچ‌وقت نمي‌توان يک راهکار واحد براي حل مشکل کم‌آبي در کشور ايجاد کرد.بايد سراغ تغيير پارادايم و تغيير رويکرد حرکت کنيم چرا که براي حل مشکل کم‌آبي نمي‌توان يک راه حل واحد متصور شد، البته قبل از رويکردها، تغيير سياستگذاري نيز بايد داشته باشيم.»

  • چاره‌اي براي انتقال نداريم

اسفند ماه94 «حميد چيت چيان» وزير نيرو دولت يازدهم در اين باره گفته بود که چاره‌اي جز انتقال آب بين حوضه‌اي نداريم.«چيت چيان»مي‌گويد:« جمعيت پراکنده کشور و مناطق تمرکز جمعيتي که بيش از ظرفيت‌هاي تأمين آب، جمعيت در آنجا ساکن شده و همچنين تغيير اقليم و تغيير الگوي بارش‌ها چاره‌اي براي ما باقي نگذاشته جز اينکه به انتقال آب بين حوضه‌اي اقدام کنيم.»وي معتقد بود:« اين کار به معناي اين نيست که در نقاطي که آب را به ديگر نقاط انتقال مي‌دهيم مشکلات آبي به وجود بيايد؛ بلکه اينکار با مطالعات گسترده انجام مي‌شود که بعضا يک پروژه انتقال آب، پيش از رسيدن به زمان اجرا، سالها مورد مطالعه و پايش قرار مي‌گيرد و از نقاطي اقدام به انتقال آب مي‌کنيم که ظرفيت‌هاي لازم را داشته باشد.»او با بيان اينکه انتقال آب بين حوضه‌اي با اولويت شرب انجام خواهد شد، مي‌گويد:« طرح انتقال آب از خزر به فلات مرکزي مطالعات اوليه‌اش تکميل شده و پس از هماهنگي کامل با سازمان حفاظت محيط زيست، در خصوص زمانبندي انتخاب پيمانکار و ديگر مراحل اجرايي اين پروژه تصميم گيري خواهد شد.»

  • با انتقال اب به سمنان موافق ايم

پروفسور« پرويز کردواني»،جغرافيدان و پدر کويرشناسي ايران که اوايل مطرح شدن اين بحث از مخالفان انتقال آب به کوير بود در گفتگو با خبرآنلاين از دلايلش براي موافقت با طرح انتقال آب درياي مازندران به سمنان مي‌گويد:«هنوز هم معتقدم هيچ کجا آبش به درد کوير نمي‌خورد. همه در اين مورد اشتباه مي‌کنند.وقتي مطرح شد که آب را مي‌خواهند به کوير انتقال دهند، مردم فکر کردند قرار است آب را ببرند و کوير را آباد کنند مسئله اين نيست. اصولا من با انتقال آب مخالف بودم چرا که مي‌گفتم هر کجا که آب کم دارد بايد خود همان مکان‌هاي کم آب از منابعشان درست استفاده کنند، بعد آب قرض بگيرند. چون اين مکان‌هايي که به اين شکل آزاد بهشان آب مي‌دهند، هر منطقه‌اي را خواستيد بيچاره کنيد، به آن جا آب بدهيد. مثل بچه‌اي که اگر به او پول بدهي خراب مي‌شود. چرا که وقتي آب به مکان کم آب مي‌رسد، فکر مي‌کنند که ديگر مي‌توانند شروع کنند به مصرف کردن. الان وزارت نيرو متوجه شده که ديگر رودي وجود ندارد که بتواند آب را بگيرد و به مکان‌هاي کم آب ديگر بدهند.»

او ادامه مي‌دهد:« در حال حاضر به کشاورزان هر سال مقدار کمي‌آب داده مي‌شود تا سرشان گرم باشد و مشکلي ايجاد نشود. اما واقعيت اين است که آب نيست و صنايع بزرگ هم ايجاد شده. مثلا در اصفهان حدود 50 کيلومتر صنعت درست شده. شمال شرق، يزد، تبريز و ... پس ديگر چاره‌اي جز انتقال آب نيست.

ما با توجه به کارهايي که غرب کرده است، تصميم گرفتيم که پتروشيمي‌و فولاد درست کنيم اما به اين فکر نکرديم که آن‌ها اين صنايع را کنار رودها و درياچه‌هاي شيرين درست کرده اند. اين صنايع مي‌بايست کنار آب باشد. الان مثلا سمنان و کاشان که صدميلي متر فقط بارندگي دارد و رود هم ندارد، کارخانه ماشين دارد، براي اين صنايع بزرگ ميلياردها تومان خرج کردند و طرح‌هاي عظيم صنعتي درست کردند و هر چه آب بود به آن‌ها دادند و ديگر آبي باقي نمانده. اين صنايع از وزارت نيرو درخواست کرده‌اند که به آن‌ها آب برساند.

شما فرض کنيد يکي يک ماشين مي‌خرد سه ميليارد تومان و بنزين هزار تومان باشد. اگر اين بنزين صدهزارتومان هم باشد، باز او ناچار است بنزين را بخرد چرا که اگر نخرد، سرمايه سه ميلياردي اش بي کار مي‌ماند. حکايت صنعت و آب هم همين است. چون آبي براي اين صنايع وجود ندارد، وزارت نيرو ناچار شد از خليج فارس کانالي بزند و آب را شيرين کند و آب را به سيرجان و سرچشمه و چادرملو برساند که بيش از 700 کيلومتر است. چرا که اگر اين کار را نکند، ميلياردها تومان پولي که براي ايجاد صنايع هزينه شده از بين مي‌رود. توافق‌ها انجام شده و پول‌هايش داده شده تا خليج فارس 13 استان را آب بدهد.»

وي مي‌افزايد:« مزيت آب درياي مازندران نسبت به خليج فارس اين است که شوري آن يک سوم خليج فارس است. پس هزينه شيرين کردن آن کمتر است. خليج فارس نسبت به اقيانوس هم شورتر است. پس هزينه‌اش هم زياد است و تنها سيستم‌هاي پيچيده مي‌توانند آب آن را شيرين کنند. چرا که نزديک به چهاردرصد شوري دارد. نکته بعدي اين که وقتي خليج فارس بخواهد 13 استان را تامين آب کند، بايد 720 کيلومتر راه طي کند. اما مازندران با سمنان هم مرز است. راهي نيست و نزديک است.»

  • مشکلات زيست محيطي

بنابر نظر کارشناسان، شيرين‌کردن آب، به معني تجمع نمک و املاح و در نتيجه شورشدن درياي خزر است. با کم‌شدن عمق و شورشدن آب، حيات گونه‌هاي گياهي و جانوري يعني تنوع زيستي خزر به خطر مي‌افتد. برداشت آب از خزر روي بارش منطقه و پوشش گياهي تأثير خواهد داشت. تخريب زيستگاه‌ها موجب سخت‌ترشدن شرايط براي گونه‌هاي جانوري منطقه و نابودي آنها خواهد شد.

خارج از مسائل ناشناخته ناشي از کم‌آبي و شورشدن خزر که به دنبال تغيير در اکوسيستم منطقه رخ خواهد داد، در صورت موفق‌بودن اجراي طرح انتقال آب، با رفع نياز آبي، جمعيت منطقه افزايش مي‌يابد، جمعيتي که خواستار حجم بيشتري از آب خواهد بود. درياي خزر تا کجا مي‌تواند پاسخ‌گوي دورِ عرضه و تقاضا باشد؟ اين فقط تأثير انتقال آب خزر بر ايران است، درياي خزر بزرگ‌ترين درياي بسته جهان است که بيش از ٧‌ هزار کيلومتر مرز بين کشورهاي ايران، روسيه، جمهوري آذربايجان، قزاقستان و ترکمنستان دارد. هر کدام از اين کشورها که در منطقه خشک و نيمه‌خشک قرار دارند، مي‌توانند از آب آن برداشت و کشورهاي ديگر را در تغيير اکوسيستم متضرر کنند.



کاهش 61 درصدي انرژي توليدي نيروگاه‌هاي برقابي

افت بارندگي‌هاي امسال موجب شده تا از ميان 177 سد بزرگ کشور، 69 سد از جمله سدهاي زاينده‌رود، شهيدرجايي، ساوه و ملاصدرا همچنان کمتر از 40 درصد آب ذخيره شده داشته باشند.

به نقل از وزارت نيرو، کاهش بارندگي‌هاي سال آبي جاري و در پي آن افت روان‌ آب‌ها موجب شده است تا حجم ذخيره آب 177 سد بزرگ موجود در 6 حوضه آبريز درياي خزر، خليج فارس، درياچه اروميه، فلات مرکزي،‌هامون و سرخس به 25.36 ميليارد مترمکعب برسد که در مقايسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهاي کشور کاهش 24 درصدي پيدا کرده است.

  • کاهش 43 درصدي ورودي آب به مخازن سدهاي کشور

ورودي و خروجي آب از سدها نيز متاثر از افت نزولات جوي با کاهش‌هاي محسوسي مواجه شده‌اند به طوري که ورودي به اين سازه‌هاي آبي 43 درصد و خروجي از آن‌ها نيز نسبت به سال گذشته 30 درصد کمتر شده است و هم اکنون به طور ميانگين 51 درصد مخازن سدهاي ياد شده داراي منابع آبي است.

در اين بين از ميان 177 سد بزرگ موجود در اين 6 حوضه آبريز 39 درصد از آن‌ها و به تعبيري 69 سد بزرگ کشور از جمله سدهاي شهيدرجايي، زاينده‌رود، ساوه و ملاصدرا در آستانه تابستان همچنان کمتر از 40 درصد آب ذخيره شده دارند.

  • افت 3300 مگاواتي کمبود توليد در نيروگاه‌هاي برق‌آبي

کاهش ارتفاع و ذخيره آب سدهاي داراي نيروگاه برقابي موجب شده تا اين مراکز نيز با کاهش توليد انرژي روبه رو شوند به طوري که برق توليدي 53 نيروگاه‌ برق‌آبي کشور از ابتداي امسال تا 21 ارديبهشت‌ماه به هزار و 11 گيگاوات ساعت برسد که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 61.3 درصد کاهش داشته است. روندي که موجب شده تا در اين بخش نيز با کاهش سه هزار و 300 مگاواتي کمبود توليد در نيروگاه‌هاي برق‌آبي مواجه باشيم.

  • 36 درصد حجم سدهاي پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، اميرکبير، لتيان و ماملو) پر است

در حال حاضر حجم ذخيره کنوني آب در سدهاي پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، اميرکبير، لتيان و ماملو) 684 ميليون مترمکعب بوده و 36 درصد حجم اين سدها نيز پر است. بررسي اين اعداد و ارقام حکايت از آن دارد که حجم مخازن سدهاي پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد کاهش داشته و ورودي آب به سدهاي پنجگانه استان هم افت 38 درصدي پيدا کرده است.

  • کاهش ۳۲ درصدي بارندگي در ايران

بر اساس آخرين آمارهاي اعلام شده، از اول مهر تا ۲۲ ارديبهشت سال آبي ۹۷-۹۶ ارتفاع کل ريزش‌هاي جوي بالغ بر ۱۵۲ ميلي متر بوده است که اين مقدار بارندگي نسبت به ميانگين دوره‌هاي مشابه درازمدت (۲۲۶.۹ ميليمتر) ۳۳ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبي گذشته ( ۲۲۳.۷ ميليمتر) ۳۲.۱ درصد کاهش را نشان مي‌دهد.

  • کاهش ۷۱.۷ ميلي متري ميزان بارش‌ها در حوزه‌هاي اصلي

حجم بارش‌ها از اول مهر پارسال تا ۲۲ ارديبهشت امسال معادل ۲۵۰.۵ ميليارد مترمکعب گزارش شده است. البته در شش حوزه اصلي نيز شرايط نسبتا منفي ارزيابي مي‌شود؛ به‌گونه‌اي که در حوزه‌هاي قره‌قوم، مرزي شرقي، فلات مرکزي و خليج فارس و عمان با کاهش محسوس بارش‌ها مواجه هستيم و در مجموع ميزان بارش‌ها در حوزه‌هاي اصلي ۷۱.۷ ميلي متر کاهش داشته است. در حوزه خليج فارس و درياي عمان اين کاهش ۱۵۲ ميلي متر، در حوزه فلات مرکزي ۶۴.۳ ميلي متر، در حوزه مرزي شرقي ۲۳ ميلي متر و در حوزه قره‌قوم ۷۱.۷ ميلي متر است. البته در حوزه درياي خزر ميزان بارش‌ها ۱۰.۴ ميلي متر و در حوزه درياچه اروميه ۹۵.۹ ميلي متر مثبت گزارش شده است.

از سوي ديگر بر اساس پيش‌بيني سازمان هواشناسي، در سال آبي جاري نسبت به سال گذشته و درازمدت حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد باران کمتري را شاهد خواهيم بود. همچنين از ميزان ذخيره سدها نيز نسبت به سال قبل ۲۵ درصد کاسته شده است که اين موضوع موجب شده وزير نيرو نسبت به وضعيت فعلي منابع آبي هشدار دهد.

بر اساس آمار ۴۹ سال گذشته، در هر ۱۰ سال ميزان بارندگي‌ها با کاهش روبه‌رو بوده؛ به‌گونه‌اي که متوسط بارش‌ها در ۵۰ سال گذشته ۲۵۰ ميلي‌متر ثبت شده اما در ۱۰ سال اخير اين ميزان تنها ۲۱۷ ميلي‌متر بوده است. علاوه بر اين در حالي که متوسط بارندگي‌ها در ايران حدود ۴۰ درصد کمتر از سال‌هاي قبل بوده، در برخي استان‌ها اين ميزان تا ۸۰ درصد کاهش را نيز نشان مي‌دهد؛ تا جايي که در استان هرمزگان ۸۰ درصد، سيستان و بلوچستان ۷۰ درصد، فارس ۷۰ درصد، کرمان ۷۱ درصد و بوشهر ۶۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش بارندگي داريم. البته در برخي از استان‌ها وضعيت بارندگي‌ها قابل قبول است که مي‌توان به استان‌هاي آذربايجان شرقي، کردستان و آذربايجان غربي اشاره کرد.

  • ۳۳۴ شهر در تابستان سال ۱۳۹۷ در معرض تنش آبي قرار خواهند داشت

همچنين بر اساس برآوردهاي صورت گرفته در تابستان سال ۱۳۹۷ تعداد ۳۳۴ شهر در معرض تنش آبي قرار خواهند داشت که از اين تعداد ۱۰۷ شهر در وضعيت قرمز قرار دارند و پيش‌بيني مي‌شود که استان‌هاي اصفهان، کرمان، فارس، خراسان رضوي و سيستان و بلوچستان با بحران شديدتري مواجه باشند که بر اساس آمار وزارت نيرو ۵۰ درصد از جمعيت شهري در وضعيت قرمز، ۱۹ درصد در وضعيت نارنجي و ۳۰ درصد در وضعيت زرد تنش آبي در تابستان سال ۱۳۹۷ قرار دارند که تمرکز جمعيت افرادي که بيشترين تنش آبي را تجربه مي‌کنند در فلات مرکزي با جمعيتي معادل ۱۶.۶ ميليون نفر است.

  • کاهش 50 درصدي ميزان بارندگي‌ها در فلات مرکزي نسبت به سال گذشته

از سوي ديگر ميزان بارندگي‌ها در فلات مرکزي نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است؛ به گونه‌اي که در حوضه آبريز خليج فارس و درياي عمان نيز با جمعيت هفت ميليون نفر ۱۱۸ شهر در معرض تنش آبي قرار دارند. همچنين آمارها نشان مي‌دهد که بدترين وضعيت در حوضه فلات مرکزي است و بعد از آن حوضه خليج فارس و درياي عمان با چالش‌هاي جدي دست و پنجه نرم مي‌کند.