لاريجاني انتقال سفارت آمريکا به تل آويو را نابخردانه دانست؛

رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر اين که آمريکا پايبند به هيچ تعهدي نيست، گفت: آنها درباره‌ محور مقاومت دچار اشتباه محاسباتي شدند. قطعا اين اقدام آنها در انتقال سفارت خود از تل آويو به قدس و مساله هسته‌اي ايران بدون پاسخ نمي‌ماند. چنين اقداماتي باعث افزايش تنش در منطقه و جهان مي‌شود.

به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در نشست اضطراري کميته دائمي‌فلسطين در اتحاديه بين‌المجالس اسلامي‌با عنوان اوضاع جاري در فلسطين گفت: رئيس جمهور آمريکا در ۶ دسامبر ۲۰۱۷ بيت‌المقدس پايتخت دائمي‌فلسطين را به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي اعلام کرد و به آن مشروعيت بخشيد و گفت که مي‌خواهد در ۱۴ مه ۲۰۱۸ يعني ۲۴ ارديبهشت سال ۹۷ در روز نکبت همزمان با سالروز تاسيس رژيم نامشروع صهيونيستي براي انتقال سفارت خود به قدس شريف اقدام کند.

وي تاکيد کرد که بايد کشورهاي اسلامي‌با وحدت و همدلي نسبت به اين تقسيم نادرست و بي خردانه رئيس جمهور آمريکا اقدامات جدي‌تري را انجام دهد. رييس مجلس با اشاره به مخالفت بسياري از کشورهاي عربي با تصميم آمريکا در به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي، گفت: اين مخالفت نياز به حمايت‌هاي جدي‌تر و اقدامات عملي دارد. امروز همگان دريافته‌اند رفتارهاي آمريکا باعث آشفتگي و گسستگي در صحنه بين‌المللي و ناامني در جهان شده است. وي توضيح داد: دولت آمريکا پايبند به هيچ تعهدي نيست. يک روز توافقات بين‌المللي آب و هوا را به هم مي‌زند، ديگر روز نيز توافقات مربوط به تعرفه‌هاي گمرکي با چين و اروپا را زير پا مي‌گذارد و سپس با فشارهاي مختلف حرف خود را درباره اروپا پس مي‌گيرد. روز ديگر خلاف حقوق بشر براي اتباع برخي کشورهاي اسلامي‌قوانين غيرعادلانه وضع کرده و مرزهاي اين کشور را مي‌بندد. اکنون نيز از توافق ۱+۵ با ايران خارج مي‌شود، توافقي که به درخواست خود آمريکا بوده است. روز ديگر مي‌گويد در سوريه نمي‌ماند و از برخي کشورها براي ماندن در سوريه پول مي‌خواهد و بعد سوريه را بمباران مي‌کند.

وي ادامه داد: آمريکا سال‌هاست از تروريست‌ها حمايت مي‌کند، آنها خودشان اذعان کردند که داعش را ايجاد کرده و بعد علمدار مبارزه با داعش مي‌شوند، اين اقدام آنها نشان مي‌دهد که دولت آمريکا دچار بحران تصميم‌گيري شده و ناپخته به صحنه بين‌المللي نگاه مي‌کند. رييس‌جمهور فعلي آمريکا توانايي تشخيص پيامدهاي طولاني مدت اقدامات خود را ندارد. لازم است مسئولان کنوني آمريکا درباره تصميم‌گيري نسبت به قدس و محور مقاومت دچار اشتباه محاسباتي نشوند. رييس مجلس شوراي اسلامي‌تاکيد کرد: بدانيد اين اقدامات درباره فلسطين و مساله هسته‌اي ايران بدون پاسخ نمي‌ماند، اقداماتي که باعث افزايش تنش و ناامني در جهان کنوني مي‌شود. هزينه اين اقدامات را بايد پرداخت کنيد و به زودي آن را مي‌کشيد. لاريجاني يکي ديگر از دلايل تشکيل نشست فوق‌العاده فلسطين را سرکوب مردم فلسطين در راهپيمايي اخير در روز بازگشت توسط رژيم صهيونيستي عنوان و اظهار کرد: روز نکبت روزي است که بزرگ‌ترين فاجعه بشريت به وقوع پيوست، آنها ملت فلسطين را آواره و مجبورشان کردند که خانه و کاشانه‌شان را ترک کنند و به ديگران بدهند اما ملت فلسطين درباره اين اقدام مستقيم ايستادگي کرده است و از حق مسلم خود دفاع کرد که اگر دفاع ملت فلسطين نبود امروز رژيم صهيونيستي مابقي کشورهاي عربي را دچار بحران امنيتي مي‌کرد.

رييس مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به بيانيه اخير وزارت خارجه آمريکا براي تخصيص اعتبار لازم جهت ساخت سفارت آمريکا در قدس، گفت: ترامپ نيز اعلام کرد که مشتاق انتقال سفارت آمريکا به قدس شريف است. رژيم صهيونيستي و آمريکا به طرق مختلف درصدد جلب حمايت ساير کشورها براي انتقال سفارت آمريکا به بيت‌المقدس هستند تا اقدام خود را مشروع جلوه دهند. اکنون ملت مظلوم فلسطين بيش از هر زماني به حمايت ما،‌ مسلمانان و مردم آزاديخواه جهان احتياج دارد.

وي افزود: کمک به ملت فلسطين نه تنها يک اقدام بشر دوستانه است که کمک به کساني است که هزينه دفاع از منافع امت اسلامي‌و همه کشورهاي منطقه را متحمل شده‌اند.

لاريجاني با محکوم کردن اقدامات ضد انساني رژيم صهيونيستي و بيانيه وزارت خارجه آمريکا، گفت: درخواست ما اين است که کشورهاي اسلامي‌با آزادي‌خواهان جهان و مجامع بين‌المللي نسبت به اين اقدام آمريکا عکس‌العمل جدي نشان دهند چون در شرايط فعلي شاهد سکوت برخي کشورهاي جهان اسلام و نزديک شدن برخي کشورهاي عربي به رژيم صهيونيستي و تلاش براي عادي‌سازي روابط با رژيم نامشروع صهيونيستي هستيم. لازم است که همه به اين موارد واکنش نشان دهند.

وي با اشاره به راهپيمايي بازگشت از سوي فلسطيني‌ها، گفت: ملت فلسطين با اين راهپيمايي نشان داد که زنده است و اقدامات منجر به آوارگي و بحران‌سازي براي آنها باعث نشده که فلسطيني‌ها حق خود در گرفتن سرزمين‌شان را فراموش کرده و ايستادگي در برابر رژيم صهيونيستي را انجام ندهند. آنها مي‌خواهند براي سرنوشت خودشان تصميم‌گيري کنند و به دنبال بازگشت به سرزمين‌هاي اشغالي هستند. در اين شرايط آمريکا و رژيم صهيونيستي بدانند که اقدام‌شان در انتقال سفارت آمريکا براي رژيم صهيونيستي بدون پاسخ نمي‌ماند. رييس مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر اينکه رژيم صهيونيستي با شکست‌هاي متعدد دچار بهم‌ريختگي شده است، گفت: اکنون نيز با ايجاد روش‌هاي نوين مقاومت از يک سو و به وجود آوردن ماجراجويي در صحنه بين‌المللي دچار بهم‌ريختگي شده‌اند، با راهپيمايي اخير مردم فلسطين نيز هراس دارد و فکر نمي‌کرد که با چنين راهپيمايي روبرو شود. عملا اين وحدت مردم فلسطين، رژيم صهيونيستي را دچار مشکل کرده است. اکنون زماني است که ملت‌هاي اسلامي‌بايد با اراده و وحدت از مردم فلسطين حمايت کنند. لاريجاني با تاکيد بر اينکه مساله فلسطين، دفاع از جهان اسلام و امت اسلامي‌است، گفت: دفاع از قدس شريف وظيفه جهان اسلام است. کشورهاي اسلامي‌مي‌توانند با اتخاذ اقدامات عملي از جمله تحريم مراودات سياسي با رژيم صهيونيستي و شکايت به ديوان بين‌المللي دادگستري، راي مشورتي دادگاه را اخذ کرده و از عادي شدن تحولات اخير در فلسطين جلوگيري کنند. وي در پايان گفت: امروز مساله امت اسلامي‌حکم مي‌کند که کشورهاي اسلامي‌در صف واحد و يکپارچه با مردم فلسطين همراهي کرده و با اقدام آمريکا مخالفت کنند.



خوشحالي از لغو برجام همسويي با ترامپ

عضو کميسيون امنيت ملي با اشاره به افرادي که از خروج آمريکا از برجام خوشحال شدند و حتي آن را تبريک گفتند، تصريح کرد: ترامپ از پاره کردن برجام خوشحال است، افرادي هم که مثل ترامپ از برهم خوردن اين قرارداد بين‌المللي خوشحال باشند مثل ترامپ هستند. مصطفي کواکبيان در گفت‌وگو با ايلنا افزود: کسي که مي‌گويد برجام از اول غلط بود تفاوتي با ترامپ ندارد. وي مورد نگراني از پديد آمدن افرادي مثل بابک زنجاني و سوءاستفاده از تحريم‌ها گفت: اگر قرار به خروج اتحاديه اروپا از برجام باشد، دولتمردان و نمايندگان نياز به تجربه زيادي از گذشته دارند تا در دوران تحريم‌ها کشور به نفع منافع مردم اداره شود. بابک زنجاني يکي از اين تجربه‌هاست که نبايد غافل شد.

کنترل شرايط فعلي با اقتصاد مقاومتي

يک فعال سياسي اصلاح طلب درباره تاثيرات خروج آمريکا از برجام گفت: عمده تاثيرات اين تصميم در زمينه اقتصادي است و ما به هيچ وجه با آمريکا تنش نظامي‌و جنگ نخواهيم داشت حتي تنش ديپلماتيک هم نداريم.احمد شيرزاد در گفت‌وگو با ايلنا با بيان اينکه ما بايد در برابر اين تصميم مقاومت اقتصادي داشته باشيم، تاکيد کرد: آنچه از شرايط جهاني مي‌توان نتيجه گرفت اين است که در دوره اوباما شرايط نسبتا بهتري وجود داشت اما به دليل حساسيت‌ها و گذر زمان از دست رفت. ما زماني که فرصت داريم بايد فعاليت خود را افزايش دهيم و زماني که با مشکل مواجه هستيم بايد مقاومت کنيم. وي گفت: مقاومت در برابر تصميم ترامپ همبستگي و وفاق ملي را نياز دارد.

چرا سامانه ثبت حقوق مديران راه اندازي نشد

نماينده مهريز و بافق در مجلس با اشاره به طرح سوالش از وزير اقتصاد گفت: بنده 4 سوال از وزير اقتصاد مطرح کردم که اين چهار سوال درباره علت عدم تهيه آيين نامه‌هاي اجرايي برنامه ششم توسعه بود. محمدرضا صباغيان در گفتگو با خانه ملت، افزود: نخستين سوال عدم تهيه آيين نامه اجرايي اندوخته احتياطي، دومين سوال عدم تهيه آيين نامه اجرايي واردات کاميون و سومين سوال درباره عدم تهيه آيين نامه اجرايي ساماندهي صندوق ذخيره ارزي بود.صباغيان افزود: سوال ديگر از کربسيان درباره عدم راه اندازي سامانه ثبت حقوق مقامات و مديران بود چراکه براساس برنامه ششم توسعه دولت بايد تا پايان سال 96 يعني سال نخست برنامه اين سامانه را راه اندازي مي‌کرد.


گلايه‌هاي مطهري از خبرگان رهبري

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي‌در نامه‌اي خطاب به احمد جنتي به نامه مجلس خبرگان درباره برجام واکنش نشان داد.به گزارش ايسنا، در اين نامه آمده است: در نامه‌اي که در ارتباط با خروج آمريکا از برجام نوشته‌ايد، چند نکته قابل تامل است. در اين نامه از طرفي پذيرفته‌ايد که برجام با نظر مقام رهبري امضا شده است و از طرف ديگر از رييس‌جمهور خواسته‌ايد که به خاطر خسارت‌هاي وارده ناشي از برجام از مردم عذرخواهي کند. آيا اين دو سخن تناقض و احيانا تعريض ناخواسته به مقام رهبري نيست؟همچنين گفته‌ايد در صورت اخذ نشدن تضمين‌هاي جدي و محکم از اروپايي‌ها، خروج از برجام تکليف شرعي و قانوني دستگاه ديپلماسي خواهد بود.آيا تکليف شرعي دستگاه ديپلماسي را جنابعالي تعيين مي‌کنيد يا مقام رهبري؟ همچنين آيا تکليف قانوني دستگاه ديپلماسي را جنابعالي تعيين مي‌کنيد يا مجلس؟حقيقت اين است که يکي از معضلات کشور ما دخالت نهادهاي مختلف در کار يکديگر است. وظيفه مجلس خبرگان رهبري طبق قانون اساسي، گذشته از انتخاب رهبر در زمان خاص، نظارت بر بقاي شرط عدالت در مقام رهبري و نظارت بر دستگاه‌هاي زيرمجموعه رهبر است.ورود به مسائلي مانند برجام و تعيين تکليف براي رييس‌جمهور و مجلس شوراي اسلامي‌از وظايف آن مجلس نيست.

روسيه آماده ادامه اجراي برجام است

نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي با اعلام خبر ديدار رييس‌جمهور اين کشور با مديرکل آژانس، گفت که مسکو آمادگي خود را براي ادامه اجراي برجام مورد تاکيد قرار مي‌دهد.به گزارش ايسنا از تاس، ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه و يوکيا آمانو مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌با يکديگر ديدار کردند.ميخائيل اوليانوف نماينده دائم روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي در وين پس از اين ديدار به خبرنگاران گفت که مسکو آماده است تا به اجراي برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه دهد.اوليانوف افزود: تا زماني که به ايران مربوط است، رييس‌جمهور آمادگي روسيه براي ادامه اجراي برجام را فارغ از تصميم آمريکا براي خروج از اين توافق مورد تاکيد قرار داده است.وي گفت که مديرکل آژانس نيز تاکيد کرده است که ديده‌بان هسته‌اي سازمان ملل آماده است تا در چارچوب وظايفش طبق منشور و قوانيني که از سوي نهادهاي حاکم خود همچون شوراي حکام آژانس تعيين شده عمل کند.نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي افزود: موضوع مهمي‌که آمانو آن را مورد تاکيد قرار داده اين است که ايران کماکان به اجراي کامل تعهدات خود ذيل برجام ادامه مي‌دهد.

چهره منافقانه ترامپ آشکار شد

نماينده جنبش جهاد اسلامي‌فلسطين گفت: يکي از مهمترين فوايد تصميم ترامپ اين بود که چهره نفاق براي مسلمانان آشکار شد اين وضعيتي است که امت اسلامي‌با آن درگير است و خدا اين نفاق را آشکار کرد و مردم بايد راهشان را انتخاب کنند که اين دستاورد بزرگي براي ملت است.به گزارش ايلنا، ناصر ابوشريف تاکيد کرد: هدف آمريکا از انتقال سفارت از تل‌آويو به قدس اين است که صهيونيست‌ها بتوانند به همه منطقه سيطره يابند و اولين کاري که آمريکا براي بازنگشتن آوارگان انجام دادند کاهش بودجه سازمان آروا بود که آوارگان نتوانند به سرزمين خودشان بازگردند.نماينده جنبش جهاد اسلامي‌فلسطين ادامه داد: در واقع به رسميت شناخته شدن قدس براي صهيونيست‌ها از طرف آمريکا وجود دارد اما به هرحال فلسطينيان مي‌دانند که اين سرزمين اشغال شده و مي‌دانند که آزاد خواهد شد. برخي شايد فکر کنند در شرايط فعلي منطقه آزادي فلسطين يک مساله خيالي باشد، اما خيال نيست و به واقعيت خواهد پيوست و حتي سران رژيم صهيونيستي مي‌دانند که حضور فيزيکي ندارد و متکي به حمايت‌هاي خارجي هستند. اگر صهيونيست‌ها واقعا ريشه داشتند خودشان را تحميل نمي‌کردند اما نمي‌توانند کاري انجام دهند.



تحميل نظرات کشورها با سواستفاده از کمک‌هاي مالي؛

رئيس شوراي راهبردي با اعلام اينکه آمريکا با خروج از برجام در واقع بار ديگر مرگ قوانين بين المللي را اعلام کرد، گفت: اکنون راهي که اتحاديه اروپا انتخاب مي‌کند، بسيار مهم است؛ اينکه تسليم مطامع آمريکا شود و يا با مقاومت در برابر فشارهاي آمريکا استقلال خود را به اثبات برساند.

به گزارش ايسنا، سيدکمال خرازي در ديدار با ژان پي ير رافارن، نخست وزير اسبق فرانسه و رئيس بنياد «رهبران براي صلح» گفت: سازمان ملل و شوراي امنيت امروز به دستگاهي ناتوان تبديل شده‌اند، زيرا قدرت‌هاي بزرگ وقتي نمي‌توانند از طريق اين سازمان و با روش‌هاي قانوني به خواست خود برسند، راسا تصميم مي‌گيرند و با تشکيل ائتلاف‌هاي خارج از سازمان ملل با تجاوز به کشورهاي ديگر موجب گسترش جنگ و خونريزي و ويراني مي‌شوند.وي افزود: ما نمونه اين اقدامات غيرقانوني را در گذشته در عراق و امروز در سوريه شاهد هستيم. اقدام خارج از چارچوب سازمان ملل به جز هرج و مرج نتيجه ديگري در بر ندارد.

خرازي به وابستگي‌هاي مالي سازمان‌هاي بين المللي اشاره کرد و گفت: شما شاهد بوده‌ايد که کمک‌هاي مالي کشورها به سازمان ملل، خود وسيله تحميل نظرات آن‌ها بر اين سازمان شده است و ما در دوران دبيرکل سابق سازمان ملل ديديم که عربستان براي حذف نامش از ليست سياه ناقضان حقوق کودک با پرداخت کمک مالي موفق شد به هدف خود برسد و جالب اينکه دبيرکل سازمان آن را به عنوان تصميمي‌دردناک اعلام کرد. به اين ترتيب بايد گفت که سازمان ملل از اهداف اوليه خود بسيار دور شده است.

نمونه ديگري از نقض قوانين بين المللي اقدام اخير آمريکا در خروج از برجام است. رئيس جمهور آمريکا به خود اجازه مي‌دهد هر اقدام غير قانوني را مرتکب شود. آمريکا با نقض تعهدات خود و خروج از برجام در واقع بار ديگر مرگ قوانين بين المللي را اعلام کرد. اکنون راهي که اتحاديه اروپا انتخاب مي‌کند بسيار مهم است، اينکه تسليم مطامع آمريکا شود و يا با مقاومت دربرابر فشارهاي آمريکا استقلال خود را به اثبات برساند. رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي نمونه ديگري از نقض قوانين بين المللي را اقدام اخير آمريکا در خروج از برجام دانست و گفت: رئيس جمهور آمريکا به خود اجازه مي‌دهد هر اقدام غير قانوني را مرتکب شود. آمريکا با نقض تعهدات خود و خروج از برجام در واقع بار ديگر مرگ قوانين بين المللي را اعلام کرد، چنانکه قبلا نيز با خروج از معاهده پاريس نشان داد که براي تصميم‌هاي جمعي هيچ ارزشي قائل نيست. اکنون راهي که اتحاديه اروپا انتخاب مي‌کند بسيار مهم است، اينکه تسليم مطامع آمريکا شود و يا با مقاومت دربرابر فشارهاي آمريکا استقلال خود را به اثبات برساند.

وي ادامه داد: اين واقعيت‌ها نشان مي‌دهد ساختارهاي فعلي کارآمد نيست و بايد در فکر راه‌هاي ديگري براي برقراري صلح، امنيت و تامين حقوق ملت‌ها بود. تشکيل بنياد رهبران صلح مي‌تواند در اين مسير ايفاي نقش کند و به سهم خود راهکارهايي را براي حل مشکلات کنوني پيشنهاد دهد. جمهوري اسلامي‌ايران نيز که از ابتداي انقلاب خود قرباني تجاوزهاي قدرت‌هاي بزرگ بوده، آماده است در اين مسير تلاش کند.



نيشابوري شرايط پس از خروج ترامپ را تشريح کرد؛

سخنگوي حزب اسلامي‌کار گفت: از زمان روي کارآمدن ترامپ به عنوان رئيس‌جمهور آمريکا براي اهل سياست خروج وي از قرارداد بين‌المللي برجام قابل پيش بيني بود که بالاخره محقق شد؛ ايران بايد همچنان که به برجام متعهد است، پيگير مطالبات خود از اتحاديه اروپا باشد. محمد نيشابوري در گفت‌وگو با ايسنا، در ارتباط با ضرورت وحدت ميان نيروهاي داخلي همزمان با خروج ترامپ از برجام اظهار کرد: از زماني که ترامپ به عنوان رئيس‌جمهور آمريکا مسئوليت اين کشور را برعهده گرفت، پيش بيني‌ها حاکي از اين بود که تهديدات وي مبني بر خروج از برجام يک روز به واقعيت خواهد پيوست؛ اين اتفاق که پيش بيني مي‌شد بالاخره چند روز گذشته به وقوع پيوست و ما شاهد بوديم که او طي فرآيند به دور از عرف بين‌المللي زير ميز تعهدات زدند و از مجموعه کشورهاي طرف برجام خارج شد. وي ادامه داد: از زماني که موضوع برجام در ايران و آمريکا مطرح شد، گروه‌هاي افراطي در هر دو کشور مخالفت‌هاي خود را براي عقد اين قرارداد اعلام کردند. نمونه داخلي گروه‌هاي مخالف همان کساني هستند که ناگهان هفته گذشته در مجلس پرچم آمريکا و برجام را آتش مي‌زنند، از آن طرف هم ديديم برخي از مقامات و مشاورين ترامپ برجام را پاره کردند و روي آن آب دهان انداختند. اين عضو شوراي مرکزي حزب اسلامي‌کار با بيان اينکه همواره نگاه افراطي به موضوع‌هاي بين‌المللي وجود داشته است، گفت: حتي شب عقد قرارداد برجام عده‌اي در داخل نظام مي‌گفتند اين قرارداد خيانت بوده است. بعضي‌ها حتي برجام را با عهدنامه ترکمنچاي مقايسه مي‌کردند. بنابراين مي‌خواهم بگويم که ما به کرّات شاهد رفتارهاي افراطي بوده‌ايم. وي با بيان اينکه عقلاي سياستمدار هر دو کشور ايران و آمريکا همواره افراطيون را به صلح و همراهي دعوت کرده‌اند، گفت: هرچند رسانه‌ها و فضاي مجازي خروج ترامپ از برجام و اظهارات افراطيون آمريکا و ايران را پررنگ جلوه داده‌اند اما براي اهل سياست اين موضوع قابل پيش بيني و قابل حل بود. البته به شرط آنکه اروپا همانند شرايط فعلي بر مدار عقلانيت حرکت کند و از آن طرف دولت و ساير ارکان نظام هم ديدگاهشان نسبت به برجام همانند گذشته باشد. وي در پايان گفت: برجام کف مطالبات هر دو طرف را تامين کرد. در اين مذاکره نمي‌توانستيم سقف مطالبات را دنبال کنيم. اگر قرار باشد که هر دو طرف سقف مطالبات را پيگير باشند، مذاکره به جنگ مي‌انجامد. نمي‌گويم که نظام بايد به اين کف مطالبات قانع باشد بلکه منظورم اين است که ما همچنان بايد به کف مطالبات متعهد باشيم و در عين حال با مذاکرات با اتحاديه اروپا تضمين اجراي برجام و عدم اعمال تحريم‌هاي گذشته را به دست بياوريم.