موشکافي تجارت درباره واردات نامتوازن؛

گروه اقتصاد کلان: آنچه که بيش از همه در کنار ابرچالش‌هاي اقتصادي خودنمايي مي‌کند، واردات نامتوازن و آن هم از نوع کالاهاي لوکس و تجملي است؛ وارداتي که مرهون سياست‌هاي درهاي باز و بدون کنترلي است. حالا در کنار اين همه آواري که بر سر توليد خراب شده، خراور شدن واردات کالاهاي تجملي و لوکس بار ديگر اين موضوع را به خوبي بيان مي‌کند که همچنان فعاليت‌هاي سوداگرايانه نيروي فوق‌العاده مزاحمي‌براي تغيير الگوي وارداتي هست. مسئله‌اي که حتي دولت يازدهم نيز نتوانست با آن مقابله کند و اين شد که ويتريني از واردات کالاهاي لوکس و تجملي و غير ضروري در بنادر کشور همچنان به نمايش گذاشته مي‌شود. مولفه‌هاي بسياري در تداوم رشد اين گونه واردات وجود دارد؛ مولفه‌هايي که همه به يک نقطه مشترک مي‌رسند و آن هم مشخص کردن هزينه فرصت دامن زدن به سوداگري‌هاي مبتني بر اين‌گونه واردات است. اگر اين موضوع مشخص شود، مي‌توان اميدوار بود که دولتي‌ها در سياست‌هاي وارداتي کشور به صورت اصولي بازنگري به عمل آورند.

  • سياست درهاي باز

در سال‌هاي پس از جنگ، اجراي سياست درهاي باز و عدم توان رقابت توليدکنندگان داخلي در بازار جهاني، باعث کاهش کيفيت کالاهاي داخلي و از طرفي افزايش هزينه تمام شده آنها شده است. اين موضوع عملا توليد ملي را از بين برده است.

نکته جالب‌تر آنکه اين نوع سياست موجب ورود کالاهاي مشابه توليد داخل نيز شده است. بر پايه آماري که مراکز پژوهشي ارائه کرده‌اند در 15 سال اخير، بطور متوسط از 45 ميليارد دلار وارداتي که در اين 15 سال انجام شده که از اين ميزان، حدود 30 ميليارد دلار آن شامل 200 تا 320 نوع کالايي است که در ايران هم توليد مي‌شود.

دکتر فرشاد مومني، استاد اقتصاد دانشگاه، درباره دلايل افزايش اين حجم از واردات به موضوع ورود گروه‌هاي رانت‌خوار در اين باره پرداخته و گفته است: برخورداري‌هاي مفت‌خواران، سوداگران و رباخواران هزينه فرصت مفت خوراگي را افزايش داده است. کليد اصلي آن هم برمي‌گردد به تخصيص دلارهاي نفتي و نحوه توزيع اعتبارات بانکي و ميزان جولان دادن به واردات. وي افزود: اين مسئله نشان مي‌دهد وقتي اشتغال محوري جاي خودش را به واردات محوري داده است، ما با چه رکود عمق يافته‌اي مواجه شديم. با شيوه‌هاي متعارفي که مضمون آن بي‌اعتنايي به سرنوشت توليدکنندگان است.

  • سياست تعديل ساختاري

مولفه تاثيرگذار ديگري که باعث شده تا اقتصاد شاهد تداوم رشد اين‌گونه واردات باشد، اجراي سياست تعديل ساختاري است که از زمان عملياتي کردن آن در آغازين سال‌هاي دهه هفتاد توليد ملي عملا به محاق رفت. براساس داده‌هاي آماري، نزديک به دو سوم جمعيت در سنين فعاليت در ايران بين سال‌هاي 65 تا 95 نقشي در توليد ملي نداشته‌اند. به عبارتي در اين دوران کمي‌بيش از يک سوم جمعيت در سنين فعاليت توانسته‌اند داراي شغل شوند. مومني، عضو هيات علمي‌دانشگاه علامه طباطبايي، اين موضوع را حاصل بحران در نظام تصميم‌گيري دولت‌ها ناشي از اجراي برنامه تعديل ساختاري عنوان کرده و در اين باره گفت: طبق اين آمارها اندازه اشتغال در فعاليت‌هاي واسطه‌گري در ايران ۵ برابر افزايش پيدا کرده و اين مورد نشان مي‌دهد که نظام تصميم‌گيري ما خيلي راحت مي‌تواند فريب اين جوسازي‌ها را بخورد. به آنها در افق‌هاي کوتاه‌مدت و پيدرپي آمارهايي داده مي‌شود که آنها را گيج مي‌کند و از طرف ديگر بر سوءتفاهم‌هاي موجود بين ساختار قدرت و عامه مردم افزوده مي‌شود. در همين باره بر اساس داده‌هاي آماري، بر پايه قيمت‌هاي سال ۱۳۹۴ به فعاليت‌هاي سوداگرانه نا مرتبط با توليد ناخالص داخلي ايران، از پيروزي انقلاب تا سال ۹۴ حدود هزار هزار ميليارد تومان نقدينگي تعلق گرفته است. که اين رقم بالغ بر ۸۰ درصد GDPکشور در سال ۱۳۹۵ است، نکته کليدي که در آن وجود دارد ۷۳ درصد از کل نقدينگي نامرتبط با توليد ناخالص داخلي ايران مربوط به دوره سال‌هاي ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ است.

  • برخورد رفوگرايانه

از ديگر دلايل رشد واردات کالاهاي لوکس و تجملي يا به عبارتي بر هم زدن تعادل در توازن واردات به موضوع اتحاد دولت‌ها و غير مولدها و بازار گرايان برمي‌گردد. هر چند که برخي از دولت‌ها مثل دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم با غير مولدها و بازارگرايان ارتباط مستقيمي‌نداشته و ندارند؛ اما به دليل آنکه ساختار اقتصادي با اشکالات عديده‌اي مواجه است دولت يازدهم نتواست و دولت دوازدهم نيز تاکنون نتوانسته اين ميزان رانت موجود را از بدنه خود خارج کند. اين موضوع باعث شده که دولت‌ها در مواجهه با اين گونه مسائل به قول اقتصاددانان و از جمله دکتر مومني، برخورد رفوگرايانه داشته باشند. به عبارتي براي حل مسئله به صورت سيستمي‌و بنيادي عمل نکرده و تنها صورت مسئله را پاک مي‌کنند. دکتر مومني در توضيح بيشتر در اين باره گفت: در مورد آزادسازي تجاري و براي کالاهاي لوکس ما شاهد نوسان در نرخ تعرفه‌ها هستيم که نشان دهنده شدت فساد در مديريت واردات است، ماجراي نرخ ارز مساله فنر نيست بلکه منافع کساني است که منافع خود را بر منافع ملي ارجح دانسته و در راستاي ضدتوسعه اقدام مي‌کنند.

وي افزود: موضوع ديگر سهل‌انگاري در قاچاق است که بيشتر براي کالاهاي مشابه داخلي انجام مي‌شود البته بنده با سوبسيد نام قاچاق را بر اين نوع واردات که به صورت صدها کانتينر وارد کشور مي‌شود، مي‌گذارم.

  • دستکاري رقابت

در کنار همه مسائل گفته شده خام فروشي، دستکاري رقابت نيز مزيد بر علت شده تا اين گونه واردات توازن نظام وارداتي کشور را بر هم زده و توليد ملي نيز به حاشيه رانده شود.

آنطور که ابراهيم رزاقي، کارشناس اقتصادي در گفت‌وگو با روزنامه تجارت مي‌گويد: ايجاد نظام سرمايه‌داري در کشور آن هم به سبک ليبرالي از زمان تشکيل دولت اول آقاي‌هاشمي‌رفسنجاني در سال 68 نقطه عطفي براي شروع واردات نامتوازن و نابودي توليد بود.

به گفته وي، خام فروشي، اجراي سياست تعديل ساختاري، بها دادن با بازارگرايي غيرمولد، در اين دوره عملا راه را براي گروه‌هاي فرصت طلب و رانت جو فراهم کرد. رزاقي ادامه داد: اين موضوع در دهه‌هاي بعد ادامه يافت به طوري که در همه امور از جمله واگذاري‌ها نيز ردپاي سرمايه‌داري و رانت‌خوران به وضوع مشخص بوده و هست. اين کارشناس اقتصادي به موضوع برنامه‌هاي توسعه‌اي اشاره کرد و گفت: همه برنامه‌هاي توسعه‌اي که تاکنون در کشور تدوين و اجرا شده‌اند، نشانه‌هايي از توسعه مبتني بر توليد محور بودن و اشتغال در آنها ديده نشده بود و حتي دربرنامه ششم توسعه نيز همين‌گونه است. وي اداده داد: اکنون بخش واقعي اقتصاد توان هيچ فعاليتي ندارد و به طور کامل از سوي گروه رانت‌خوار زمين‌گير شده است. اتاق‌هاي بازرگاني محل تاجران شده و از برنامه سازي براي توليد در آنها خبري نيست.



بازگشت ۱۱ مدير نجومي‌بگير به کار

رئيس ديوان محاسبات کل کشور از بازگشت به کار ۱۱ مديري که پاداش نجومي‌گرفته اند، خبر داد.

عادل آذر، توضيح داد: در اولين نشست بعد از تعطيلات سال با اعضاي کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات اين موضوع مطرح شد و نمايندگان از ديوان محاسبات خواستند گزارشي از مديراني که بيش از 300 ميليون تومان پاداش دريافت کرده اند، تهيه کند.

رئيس ديوان محاسبات کل کشور با بيان اين موضوع که مبلغ دريافتي با احتساب پاداش خدمت و مرخصي ذخيره بود، بيان داشت: معاونت‌هاي فني ديوان گزارشي در سطح ملي و استاني تهيه کردند، اين گزارش نهايي و دو هفته‌اي است که تقديم کميسيون برنامه و بودجه شده است.


توزيع نخستين مرحله سبد غذايي سال ۹۷

وزير کار از توزيع نخستين مرحله توزيع سبد غذايي در آستانه ماه رمضان خبر داد.

علي ربيعي افزود: در چهار چوب سياست‌هاي رفاهي دولت در بسته حمايت غذايي، توزيع اولين مرحله از سبد غذايي را در سال ۹۷ آغاز کرديم که سيزدهمين مرحله توزيع سبد غذايي به شمار مي‌رود.

وي ادامه داد: توزيع مواد غذايي در ادامه سال‌هاي قبل است و ارزش غذايي ارزش ريالي اين سبد ۱۳۰ هزار تومان براي خانواده‌هاي کامل است که شامل گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، برنج، حبوبات و ماکاروني، لبنيات، روغن مايع و غيره مي‌شود.


آمادگي استخدامِ نيروي بلاتکليف در دانشگاه

رييس دانشگاه فني و حرفه‌اي از آمادگي براي تبديل وضعيت 1300 نيروي حق التدريس اين دانشگاه به قراردادي و همچنين اخذ مجوز براي جذب 150 عضو هيات علمي‌خبر داد.

به گزارش ايلنا، ابراهيم صالحي عمران، درباره تبديل وضعيت ۳ هزار و ۵۰۰ نيروهاي قراردادي اين دانشگاه، اظهار داشت: بررسي کرديم ۱۳۰۰ نفر شرايط لازم را داشتند و ما در حال حاضر تقاضاي ۱۳۰۰ پست براي جذب اين تعداد نيرو را از سازمان امور اداري-استخدامي‌گرفته ايم؛ دانشگاه به وظيفه خود عمل کرده و هم اکنون منتظر پاسخ مثبت سازمان استخدامي‌هستيم.



برگزاري اجلاس بين المللي آسيا ـ اقيانوسيه در ايران

معاون اقتصادي اتاق تعاون ايران از برگزاري اجلاس بين المللي آسيا ـ اقيانوسيه در ايران خبر داد و امضاي موافقت‌نامه‌ تجارت ترجيحي با کشورهاي همسايه و منطقه را پيشنهاد کرد.

به گزارش ايسنا، محمدعلي ضيغمي‌اظهار کرد: امسال براي اولين بار کشورمان ميزبان برگزاري اجلاس آسيا ـ اقيانوسيه خواهد بود و اين اجلاس آذرماه سال جاري با همکاري و هماهنگي وزارت امور خارجه برگزار خواهد شد.

وي در ادامه بخش تعاون در ايران را داراي سابقه‌اي بالا دانست و گفت: در عرصه بين‌المللي نيز بيش از ۱۶۰ سال است که اتحاديه بين‌المللي تعاون ايجاد شده است.

به گفته معاون اقتصادي اتاق تعاون ايران، سهم توليد ناخالص داخلي کشورهاي سوييس و فرانسه در بخش تعاون ۱۶ درصد است که در سنگاپور به ۲۰ درصد مي‌رسد.

ضيغمي‌ايجاد معاونت اقتصادي در وزارت امور خارجه را مثبت ارزيابي کرد و گفت: سفارت‌خانه‌ها مي‌توانند در ورود و خروج تجار و هيات‌هاي تجاري و مديريت برگزاري نمايشگاه‌هاي خارجي کمک کنند و مانع تداخل بخش‌هاي ديگر شوند.

وي در عين حال ايجاد خطوط ارتباطي ميان تجار و بازرگانان ايراني و خارجي را موجب تسهيل انجام فعاليت‌هاي اقتصادي و حضور بيشتر در بازارهاي هدف دانست.

معاون وزير سابق بازرگاني، عدم مديريت داخلي را يکي از مشکلات موجود براي رقابت سالم و مطلوب بازرگانان در بازارهاي رقابت ذکر کرد و گفت: موافقت‌نامه‌ها الزاما به ايجاد حجم تجارت منتهي نمي‌شوند ولي انتظار داريم که اين بحث مورد توجه قرار گيرد.

ضيغمي‌ايجاد موافقت‌نامه‌هاي ترجيحي با کشورهاي همسايه را پيشنهاد کرد و گفت: بايد با شرکاي خود در منطقه و کشورهاي همسايه موافقت‌نامه‌تجارت ترجيحي منعقد کنيم تا از اين طريق فعاليت‌هاي تجاري خود در بازارهاي هدف را با سهولت بيشتري دنبال کنيم.

لزوم امضاي موافقتنامه تجارت ترجيحي

معاون اقتصادي وزيرخارجه برلزوم انعقاد موافقتنامه‌هاي تجارت ترجيحي براي دستيابي به بازارهاي منطقه تاکيد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا انصاري گفت: در اين نوع موافقتنامه‌ها بايد اصول يک تجارت برد-برد مدنظر قرار گيرد. در عين حال که برخي مخالف موافقتنامه‌هاي تجارت ترجيحي و آزاد هستند، اما بايد اعلام کنيم که آيا مخالفان اين نوع تجارت مي‌توانند با نظام تعرفه‌اي در منطقه رقابت کنند؟

انصاري با تاکيد بر اينکه اولويت‌هاي صادراتي ما متاسفانه مشخص نيست، افزود: برخي فعالان اقتصادي در نظر دارند در همه حوزه‌ها بهترين واردکننده و صادرکننده باشند که اين با اصول تجارت در دنيا مغايرت دارد.

معاون اقتصادي وزير امور خارجه تاکيد کرد: يکي از ابزارهايي که کمک مي‌کند تا بازار منطقه را به دست بگيريم، انعقاد موافقتنامه‌هاي تجارت ترجيحي است، البته در اين خصوص بايد يک سري مسائل و مشکلات در داخل کشور برطرف شود. ما اگر مي‌خواهيم عضو WTO (سازمان جهاني تجارت) بشويم، بايد بتوانيم با اقتصادهاي همجوار رقابت‌هاي سالم و در عين حال برد-برد داشته باشيم.



بانک مرکزي تمام توان خود را براي بهبود شرايط بازار پولي کشور به کار گرفت و در اين زمينه با اقتدار کامل به ميدان آمد تا اين‌گونه نهادهاي غيرمجاز پولي که بليه‌اي براي اقتصاد بودند را جمع کند.

به گزارش بانک مرکزي، ولي‌ا... سيف با بيان اينکه ۲۵ درصد از نقدينگي کشور، براساس برآوردها در سال ۱۳۹۲ در اختيار نهادهاي پولي غيرمجاز قرار داشت، ‌عنوان کرد: با توجه به اينکه هيچگونه نظارتي بر فعاليت نهادهاي غيرمجاز وجود نداشت و ميزان نقدينگي بالايي در اختيار آنها بود و اين ميزان از نقدينگي در هر مسيري قرار مي‌گرفت، اثرات زيان باري را به بارمي‌آورد، از اين رو مي‌توان گفت که ساماندهي موسسات غيرمجاز، دستاوردي بزرگ است. وي افزود: در حال حاضر رقم خط اعتباري تعيين شده براي ساماندهي موسسات غيرمجاز، حدود ۲۲ هزار ميليارد تومان است که البته اين ميزان به تدريج در حال تخصيص است و تاکنون حدود ۱۵ هزار ميليارد آن تخصيص يافته است. ذکر اين نکته ضروري است که پشتوانه اين خطوط اعتباري، دارايي‌هايي است که از موسسات مورد اشاره شناسايي مي‌شود. رئيس کل بانک مرکزي با ابراز گلايه از کم لطفي‌ها از سوي برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌در همراهي و پشتيباني از بانک مرکزي در مسير ساماندهي تعاوني‌هاي غيرمجاز، گفت: بانک مرکزي تمام توان خود را براي بهبود شرايط بازار پولي کشور به کار گرفت و در اين زمينه با اقتدار کامل به ميدان آمد تا اين‌گونه نهادهاي غيرمجاز پولي را که بليه‌اي براي اقتصاد کشور محسوب مي‌شدند، با کمک نهادهاي قضايي، انتظامي‌و امنيتي از سرراه اقتصاد بردارد؛ اما متاسفانه در اين مسير چالش برانگيز، بانک مرکزي به شدت مظلوم واقع شد و البته، برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌نيز در حق بانک مرکزي کم لطفي کردند و کمترين همراهي را داشتند.



رئيس کميسيون برنامه و بودجه با اشاره به تعيين نسبت 20 درصد براي افزايش حداقل حقوق‌ها در بودجه و اعمال 6 تا 12 درصد رشد توسط دولت، گفت: هرچه با دولت گفت‌وگو مي‌کنيم نمي‌پذيرد و مجبور هستيم نظر استفساريه را به صحن علني مجلس ارائه دهيم.

غلامرضا تاجگردون در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما اظهارداشت: آنچه که در مجلس تصويب شد افزايش 20 درصدي کف حقوق کارمندان بود و براي بقيه حقوق‌ها به روش پلکاني افزايش مي‌يافت اما اکنون دولت افزايش حقوق را بين 12 تا 6 درصد اعمال کرده است.

رئيس کميسيون برنامه و بودجه گفت: با توجه به اينکه شکاف جدي بين پاداش بازنشستگان وجود داشت که بايد حل مي‌شد، در سال 97 سقف پاداش را حدود 280 ميليون تومان قرار داديم اما افرادي که حقوق آنها بالاي 8 ميليون تومان بود بر اين اساس ضرر مي‌کردند.

تاجگردون افزود: 987 نفر در دستگاه‌ها و شرکت‌هاي دولتي و بانک‌ها پاداش بازنشستگي بيش از 400 ميليون تومان گرفته و آخر سال 96 خود را بازنشست کرده اند.

وي گفت: 200 نفر از اين افراد بيش از 600 ميليون تومان پاداش گرفته‌اند و فردي نيز يک ميليارد و 280 ميليون تومان پاداش گرفته است.

تاجگردون افزود: 14 نفر از کساني که بيش از 400 ميليون تومان پاداش گرفته‌اند و خود را در سال 96 بازنشسته کرده‌اند امسال دوباره به کار بازگشته اند.

وي گفت: از دولت خواسته‌ايم اين افراد که سطح آنها معاون وزير است از سيستم دولتي کنار بگذارد و در بخش خصوصي به کار گرفته شوند.



در فروردين ماه؛

بر اساس اعلام مرکز آمار، درصد تغييرات شاخص کل (نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفي خانوار) در دوازده ماه منتهي به فروردين سال ١٣٩٧ نسبت به دوره مشابه سال قبل براي خانوارهاي کل کشور ٨,١ درصد است.

به گزارش مرکز آمار ايران، گزارش شاخص قيمت کل کالاها وخدمات مصرفي خانوارهاي کل کشور، شهري و روستايي و درصد تغييرات شاخص به تفکيک استان در فروردين ماه سال ١٣٩٧، شاخص کل (بر مبناي١٠٠=١٣٩۵) در فروردين ماه سال ١٣٩٧ براي کل کشور عدد ١١٢,٩ را نشان مي‌دهد. بيشترين عدد شاخص در اين ماه مربوط به استان کرمانشاه (١١٨.٧) و کمترين عدد شاخص مربوط به استان سيستان و بلوچستان (١٠٩.٧) است.

١- شاخص کل (بر مبناي١٠٠=١٣٩۵) در فروردين ماه سال ١٣٩٧ براي کل کشور عدد ١١٢,٩ را نشان مي‌دهد. بيشترين عدد شاخص در اين ماه مربوط به استان کرمانشاه (١١٨.٧) و کمترين عدد شاخص مربوط به استان سيستان و بلوچستان (١٠٩.٧) است. درصد تغييرات شاخص کل (نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفي خانوار) در دوازده ماه منتهي به فروردين ماه سال ١٣٩٧ نسبت به دوره مشابه سال قبل براي خانوارهاي کل کشور ٨,١ درصد است. همچنين نتايج نرخ تورم استاني نشان مي‌دهد، بيشترين نرخ تورم دوازده ماهه در اين ماه ١٠.٩ درصد است که مربوط به استان کرمانشاه مي‌باشد و کمترين نرخ تورم دوازده ماهه ٦.٤ درصد و مربوط به استان کهگيلويه و بويراحمد است.

٢- شاخص کل (بر مبناي١٠٠=١٣٩۵) در فروردين ماه سال ١٣٩٧ براي خانوارهاي شهري عدد ١١٢,٩ را نشان مي‌دهد. بيشترين عدد شاخص در اين ماه مربوط به استان کرمانشاه (١١٨.٤) و کمترين عدد شاخص مربوط به استان زنجان (١٠٩.٩) است. درصد تغييرات شاخص کل (نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفي خانوار) در دوازده ماه منتهي به فروردين ماه سال ١٣٩٧ نسبت به دوره مشابه سال قبل براي خانوارهاي شهري ٨,٠ درصد است. همچنين نتايج نرخ تورم استاني نشان مي‌دهد، بيشترين نرخ تورم دوازده ماهه در اين ماه ١١.١ درصد است که مربوط به استان لرستان مي‌باشد و کمترين نرخ تورم دوازده ماهه ۶.۵ درصد و مربوط به استان کهگيلويه و بويراحمد است. ۳- شاخص کل (بر مبناي١٠٠=١٣٩۵) در فروردين ماه سال ١٣٩٧ براي خانوارهاي روستايي عدد ١١٢,٩ را نشان مي‌دهد. بيشترين عدد شاخص در اين ماه مربوط به استان کرمانشاه (١١٩.٨) و کمترين عدد شاخص مربوط به استان سيستان و بلوچستان (١٠٦.٧) است. درصد تغييرات شاخص کل (نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفي خانوار) در دوازده ماه منتهي به فروردين ماه سال ١٣٩٧ نسبت به دوره مشابه سال قبل براي خانوارهاي روستايي ٨,٣ درصد است. همچنين نتايج نرخ تورم استاني نشان مي‌دهد، بيشترين نرخ تورم دوازده ماهه در اين ماه ١١.۵ درصد است که مربوط به استان کرمانشاه مي‌باشد و کمترين نرخ تورم دوازده ماهه ۴.٨ درصد و مربوط به استان سيستان و بلوچستان است.اطلاعات بيشتر از طريق فايل پيوست قابل دستيابي است.