صعود بورس‌هاي آسيايي

بيشتر بورس‌هاي آسيايي به کمک روند صعودي هفته گذشته بورس وال استريت افزايشي بود. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، به دنبال پيروزي غير منتظره ماهاتير محمد نخست وزير سابق ۹۲ ساله در انتخابات مالزي، ارزش رينگت واحد پول اين کشور بيش از يک درصد کاهش يافت اما شاخص بورس اين کشور ۰.۵ درصد افزايش يافت. در معاملات ديروز، بورس هنگ کنگ رهبري بازارها را در دست داشت و شاخص "‌هانگ سنگ" ۱.۴ درصد افزايش داشت. شاخص " شانگهاي کامپوزيت" ۰.۴ درصد افزايش و شاخص "نيک کي ۲۲۵" بورس توکيو ۰.۲ درصد افزايش داشت. شاخص سيدني ۰.۳ درصد و شاخص بورس نيوزلند ۰.۲ درصد افزايش يافتند. بورس تايوان 0.8 درصد افزايش داشت اما بورس‌هاي سئول و سنگاپور در محدوده قرمز بودند.

«اخابر» سهامداران را به مجمع دعوت کرد

شرکت مخابرات ايران سهامداران خود را براي حضور در مجمع عمومي‌عادي ساليانه و عادي به طور فوق العاده فراخواند. شرکت مخابرات ازهمه سهامداران ، وکيل يا قائم مقام قانوني صاحب سهم و همچنين نماينده يا نمايندگان اشخاص حقوقي دعوت کرد تا در جلسه مجمع عمومي‌اين شرکت که در ساعت 9 صبح روز پنج شنبه سوم خرداد ماه سال جاري در پژوهشگاه نيرو برگزار ميشود، حضور بهم رسانند. همچنين مجمع فوق العاده اين شرکت در همان روز ساعت 11 صبح برگزار خواهد شد. بخشي ‌از دستور جلسه مجمع عمومي‌عادي ساليانه اين شرکت به اين شرح است: استماع گزارش هيئت‌ مديره و بازرس قانوني،تصويب صورت‌هاي مالي سال منتهي به پايان اسفند 96،انتخاب حسابرس و بازرس قانوني است.

تغييرات در سازمان بورس به معاونت حقوقي رسيد

اطلاعات دريافتي حاکي است در تازه‌ترين اقدام‌ها مديريت پيگيري تخلفات سازمان بورس دستخوش تغييرات مديريتي شده است. به گزارش فارس، اطلاعات دريافتي از سازمان بورس حاکي است در جديدترين تغييرات درون سازماني سيد مرتضي شهيدي جاي خود را به سميه السادات آقا ميري در بخش مديريت پيگيري تخلفات سازمان بورس داده است. شهيدي که داراي سابقه‌اي 8 ساله در بخش معاونت حقوقي سازمان بورس داشته هم اکنون به سمت مدير مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامي‌انتخاب شده است. مأموريت وي در اين بخش حمايت علمي‌و پژوهشي در زمينه‌هاي تخصصي از واحدهاي سازماني در جهت بهبود عملکرد آن‌ها است. مدير جديد پيش از اين رياست اداره پيشگيري و ارتقاي سلامت بازار سرمايه را بر عهده داشت.


رشد ۵۳۷ واحدي شاخص با کمک خودرويي‌ها

شاخص بورس در جريان معاملات ديروز بازار سرمايه با رشد ۵۳۷واحدي مواجه شد.

به نقل از تسنيم، در جريان دادوستدهاي ديروز بازار سرمايه تعداد 795ميليون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 167ميليارد تومان در 53هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 537واحدي در ارتفاع 94هزار و 703واحد قرار گرفت.

بيشترين تأثير مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روزجاري به نام نمادهاي معاملاتي شرکت‌هاي فولاد مبارکه اصفهان، ايران خودرو و سايپا شد و در مقابل نمادهاي معاملاتي سرمايه‌گذاري نفت و گاز و پتروشيمي‌تامين، بانک کارآفرين و صنايع پتروشيمي‌خليج فارس با افت خود مانع افزايش بيشتر شاخص شدند.

بر اساس اين گزارش، در بازارهاي فرابورس ايران هم با معامله 1074ميليون ورقه به‌ارزش 235ميليارد تومان در 54هزار نوبت، آيفکس 8.6 واحد رشد کرد و در ارتفاع 1090واحد قرار گرفت.

افزايش سرمايه فعال‌ترين تامين سرمايه کشور

شرکت تامين سرمايه نوين در مجمع اخير، سرمايه خود را به عدد ۷۰۰ميليارد تومان افزايش داد.به نقل از تسنيم، مجمع فوق‌العاده شرکت تامين سرمايه نوين با موضوع تصميم‌گيري در خصوص افزايش سرمايه شرکت برگزار شد که با موافقت مجمع بخشي از سود تقسيمي‌سال مالي 96 در قالب مطالبات سهامداران به افزايش سرمايه 150 ميليارد توماني اين تامين سرمايه اختصاص يافت. بنابراين با تصويب مجمع فوق‌العاده، سرمايه ثبتي شرکت تامين سرمايه نوين از 550 ميليارد تومان به 700 ميليارد تومان افزايش پيدا کرد و اين شرکت کماکان به عنوان بزرگترين تامين سرمايه کشور از حيث سرمايه باقي ماند. گفتني است، افزايش حجم سرمايه تامين سرمايه‌ها به موجب قوانين و دستورالعمل‌ها باعث افزايش توانمندي آنان در پذيرش تعهدات از طريق بهبود نسبت کفايت سرمايه و انجام قدرتمندتر وظايف آن‌ها خواهد شد.

در مجمع عموي عادي سالانه تامين سرمايه نوين صورت‌هاي مالي سال 96 شرکت به تصويب 100 درصدي صاحبان سهام رسيد.

اعلام شرايط عضويت هيات‌مديره بورس‌انرژي

بورس انرژي با صدور اطلاعيه‌اي رسمي‌جزييات عضويت در هيات مديره اين شرکت را اعلام کرد.

به گزارش سنا، بورس انرژي با صدور اطلاعيه‌اي رسمي‌جزييات عضويت در هيات مديره اين شرکت را اعلام کرد.

بر اساس اعلام بورس انرژي، با توجه به برنامه انتخاب اعضاي هيات مديره اين شرکت و برگزاري مجمع عمومي‌عادي ساليانه و در راستاي اجراي مفاد تبصره ۲ ماده ۳۱ اساسنامه، سهامداران حقيقي نامزد تصدي اين سمت، بايد با مراجعه به نشاني تهران، خيابان ملاصدرا، شماره ۱۳ ثبت نام به عمل آورند و اطلاعات لازم را بر مبناي «دستورالعمل نحوه تاييد صلاحيت مديران بورس» جهت تاييد صلاحيت حرفه‌اي و عمومي‌خود را به آن سازمان ارائه کنند.



از پيش‌خور شدن تلاطم‌ها تا چشم‌انداز مثبت رشد نرخ ارز؛

يک کارشناس بازار سرمايه گفت: «پيش خور» شدن تلاطم‌ها، چشم انداز مثبت بازار به دليل رشد نرخ دلار و تورم انتظاري در سال 97 و پيش بيني تغيير نکردن مقاصد صادراتي کالاها از دلايل عمده بي توجهي فعالان بازار سرمايه به خروج آمريکا از برجام است.

بر خلاف دغدغه‌هايي که در بورس نسبت به تاثير منفي تصميم دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا براي خروج از برجام، وجود داشت و حتي برخي نگران سقوط شاخص بورس بودند، اما در عمل، هيچ اتفاق منفي رخ نداد و حتي شاخص بورس، روندي مثبت يافت.

ترامپ در شامگاه سه شنبه (18 ارديبهشت) اعلام کرد که ديگر نسبت به توافق برجام پايبند نخواهد ماند و قصد دارد برخي تحريم‌ها را دوباره عليه ايران اعمال کند، پس از انتشار اين خبر، برخي گمانه زني‌ها از تاثير مخرب اين تصميم بر بازار سرمايه حکايت داشت، اما آغاز معاملات تالار بورس در روز چهارشنبه (19ارديبهشت) نشان داد که بورس نسبت به تصميم ترامپ، واکنشي خنثي نشان داده است.

هر چند بازار سرمايه در روزهاي پس از خروج ترامپ از برجام، تحت حمايت حقوقي‌ها قرار داشت، اما بررسي نشان مي‌دهد که سهامداران حقيقي نيز نسبت به اين واقعه، واکنشي محافظه کارانه داشته و نگاهي خوش بينانه نسبت به بازار سرمايه دارند.

بر اين اساس، شاخص بورس در نخستين روز خروج آمريکا از برجام چهارشنبه (19ارديبهشت) با رشد 85 پله اي، در جايگاه 93 هزار و 691 واحدي قرار گرفت.

شاخص بورس در دومين روز معاملاتي نيز پس از خروج ترامپ از برجام شنبه (22 ارديبهشت) با رشد 199 واحدي به رقم 93 هزار و 891 واحدي رسيد.

بورس در سومين روز معاملاتي نيز پس از خروج ترامپ از برجام يکشنبه (23 ارديبهشت) نيز با رشد 274 پله‌اي به کانال 94 هزار واحدي صعود کرد و در جايگاه 94 هزار و 165 واحدي تثبيت شد.

در همين زمينه حميدرضا مهرآور، کارشناس بازار سرمايه در گفتگو با ايرنا، درباره وضعيت بورس و تاثير خروج آمريکا از برجام بر بازار سرمايه، اظهار داشت: با وجود اين که آمريکا سه شنبه شب ( 18 ارديبهشت)، به صورت يکجانبه از برجام کنار کشيد، اما بورس به اين موضوع واکنش خاصي نشان نداد.

وي با بيان اينکه براي اين رفتار بازار سرمايه سه دليل مي‌توان متصور بود، گفت: دليل نخست اين که بورس در هفته‌هاي نخست سال 97، حدود 2 درصد ريزش داشت. اين افت نشان مي‌دهد تلاطم‌هاي برجامي‌توسط سرمايه گذاران، پيش تر پيش بيني شده و به اصلاح «پيش خور» شده بود.

اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه دليل دوم نيز به کاهش اهميت برجام در بورس باز مي‌گردد، افزود: بورس به توافق ژنو در آذر ماه سال 92 ، عدم توافق بر روي متن مشترک هسته‌اي در آذر ماه 93 و توافق لوزان در فروردين ماه 94 واکنش نوساني شديد نشان داده اما توافق نهايي برجام که 23 تير ماه 94 بود، همانند معاملات روز چهارشنبه تاثير زيادي بر بازار سرمايه نداشت که نشان مي‌دهد اهميت برجام بر روي بورس کم رنگ شده است.

مهرآور اضافه کرد: نکته بعدي اين که از نظر تحليل بنيادي، وضعيت عمده شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار سرمايه با توجه به رشد نرخ دلار و تورم انتظاري در سال 97 و رشد قيمت نفت و کالاهاي اساسي، مثبت ارزيابي مي‌شود.

وي ادامه داد: همچنين در گروه‌ها و صنايعي که صادرات محور هستند، مقصد صادراتي کالاها، در دوران تحريم و برجام تفاوتي نداشته و مشکل صادراتي خاصي، حداقل براي اين شرکت‌ها، نخواهد بود. اين کارشناس بازار سرمايه خاطر نشان کرد: از نظر تحليل تکنيکال (فني) نيز ارزش کل شرکت‌هاي بورس اوراق بهادار تهران و بازار اول و دوم فرابورس ايران اکنون در حدود 65 ميليارد دلار هست که با توجه به رشد نرخ دلار و افت شاخص عملا اين رقم از نظر تکنيکالي در کف (حداقل قيمتي) قرار دارد.

مهرآور گفت: در دوره‌هايي اين رقم 100 الي 120 ميليارد دلار بوده که نشان مي‌دهد فرصت رشد بورس، فراهم است.

وي اظهار داشت: به نظر مي‌رسد در صورتي که ﻗﺎﻧﻮن «رﻓﻊ ﻣﻮاﻧﻊ ﺗﻮﻟﯿﺪ رﻗﺎﺑﺖ ﭘﺬﯾﺮ» و «ارﺗﻘﺎي ﻧﻈﺎم ﻣﺎﻟﯽ ﮐﺸﻮر» و حمايت از توليد داخلي به درستي اجرا شود، ارتباط با کشورهاي اروپايي هم به نحو مناسب در قالب برجام يا هر قالب ديگري ادامه دار باشد، اين بازار در دوره زماني ميان مدت و بلند مدت، روند صعودي سال گذشته خود را ادامه دهد.



تا پايان روز معاملاتي گذشته در بورس تهران ۲۹ نماد معاملاتي متوقف بودند. به نقل از ايسنا، تا پايان معاملات روز يکشنبه بورس تهران، ۲۹ نماد معاملاتي در بازارهاي اول و دوم متوقف بودند. علت توقف اين نمادها موضوعاتي چون مجمع عمومي‌عادي، به طور فوق‌العاده يا ساليانه، افشاي اطلاعات با اهميت بود. نماد شرکت کنتورسازي ايران از تاريخ ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ متوقف است. بانک پاسارگاد از تاريخ ۲ آذرماه ۱۳۹۵ متوقف است. سرمايه‌گذاري ملت از ۲۱ اسفند ماه ۱۳۹۶، صنايع آذرآب از ۳ تيرماه ۱۳۹۶ متوقف هستند. مابقي نمادهاي متوقف عمدتا مربوط به توقف در سال ۱۳۹۷ هستند.

از سال گذشته سازمان بورس دستورالعمل جديد توقف و بازگشايي نمادها را اجرايي کرده است. اين سازمان اعلام کرده بود که از زمان اجرايي شدن اين دستورالعمل نمادهاي معاملاتي در بورس و فرابورس حداکثر ۹۰ دقيقه متوقف خواهند ماند. سيد مهدي پارچيني مديريت عمليات بازار بورس تهران اظهار کرد: اين خبر که سازمان بگويد نمادهاي متوقف حداکثر تا ۹۰ دقيقه بازگشايي شود را من تاييد نمي‌کنم چرا که من خودم اين خبر را نشنيده‌ام و مقررات هم اينطور نمي‌گويد. وي توضيح داد: ما سه مدل توقف داريم اولين نوع توقف مجامع است در صورتي که شرکت به مجمع برود تا زماني که تصميمات مجمع به تاييد سازمان نرسد باز نمي‌شود. يک نوع توقف مربوط به انتشار اطلاعات با اهميت توسط شرکت است که اگر نوع الف باشد نماد با دامنه باز مي‌شود و اگر نوع ب باشد با دامنه بسته باز مي‌شود. در نوع الف اطلاعات هر زماني داده شود بازگشايي نماد فرداي آن روز انجام مي‌شود اما در نوع ب اگر اطلاعات تا قبل از ساعت ۱۱ صبح داده شود ۶۰ دقيقه بعد بازگشايي مي‌شود در غير اين صورت ساعت ۱۰ صبح فردا باز مي‌شود. پارچيني ادامه داد: اگر ناشر اطلاعات را ندهد براي اينکه ملزم شود آن اطلاعات را افشا کند نماد تعليق مي‌شود. براي بازگشايي نمادهاي تعليق شده محدوديت زماني وجود ندارد. اما در موارد ديگري که گفتم سازمان يا بورس ميتواند حداکثر تا ۵ روز کاري متوقف نگه دارد. اگر نياز بود بيش از ۵ روز کاري متوقف باشد عنوان تعليق به آن ميزند و تعليق اين‌ها سه تا ۱۰ روز و حداکثر ۳۰ روز مي‌تواند باشد. وي افزود: اگر ۳۰ روز گذشت يا نماد تحت احتياط باز مي‌شود و به بازار اعلام مي‌شود که اين شرکت شفاف نيست و يا اصلا باز نمي‌شود و براي اخراج از بورس مي‌رود. بستگي به شدت ابهام دارد.