فرزاد لحمي
بازرس اصلي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران
فرزاد لحمي
بازرس اصلي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران
گروه راه و مسکن: مديرعامل شرکت بازآفريني شهري ايران از موافقت بانک مرکزي با تامين ۲۵۰۰ ميليارد تومان براي برنامه ملي بازآفريني شهري خبر داد و گفت: ابزارهاي مالي و حقوقي تحقق پذيري برنامه بازآفريني را در ۲۳ ماده تدوين و در اختيار دولت قرار داديم و هفته آينده احتمالا به تصويب ميرسد. هوشنگ عشايري اظهار کرد: بانک مرکزي و آقاي کميجاني پيشنهاد ما مبني بر تسهيلات ۲۵۰۰ ميليارد تومان را پذيرفتند. اگر مجلس نيز با اين پيشنهاد موافقت کند برنامه براي اجرا در دستور کار قرار ميگيرد.
هوشنگ عشايري، معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت بازآفريني شهري ايران روز گذشته و در نشست خبري خود در تشريح جريان برنامه بازآفريني در كشور بيان كرد: پوستاندازي و تغيير رويكرد شركت بازآفريني شهري در اين برنامه از تصديگري به شركتي سياستگذار، برنامهريز و راهبر جريان بازآفريني شهري اولين و اساسيترين اتفاقي بود كه در اين بخش به وقوع پيوست. وي ادامه داد: پس از پيگيريهاي متعدد در تغيير اين رويكرد نهايتا دستور تبديل شركت عمران و بهسازي به شركت بازآفريني شهري ايران از سوي دولت محترم مصوب و رسما با امضاي معاون رئيس جمهور ابلاغ شد تا اين شركت به بخشي سياستگذار و برنامهريز جريان بازآفريني در محلات ناكارآمد شهري در ۵ گونه بافت تاريخي، بافت مياني، سكونتگاههاي غيررسمي، حاشيه شهرها با پيشينه روستايي و نقاط ناهمگون شهري تبديل شود.
معاون وزير راه و شهرسازي با تاكيد براينكه براي تحقق برنامه ملي بازآفريني تغيير اين ساختار امري ضروري و مورد نياز بود گفت: براي آنكه بحث تغيير رويكرد ما از بخش صرفا تصديگري به سياستگذاري در جريان بازآفريني تحقق پيدا كند لازم بود تا به آن محور غالب در برنامه تكيه زده و بخشي تحت عنوان مركز مطالعات كاربردي و ارتباطات را تشكيل دهيم چراكه از ۹ بعد برنامه بازآفريني ۶ بعد (دو سوم برنامه) مربوط به مسائل غيركالبدي بوده و اموري چون حوزههاي اجتماعي، فرهنگي و نهادي ساكنين محله را به خود اختصاص ميدهد. به گفته عشايري در طول اجراي برنامه بازآفريني در يك محله كه حدودا از زمان ورود تا زمان خروج از محله زماني ۱۰ تا ۱۲ ساله پيشبيني شده، كيفيت زندگي در آن محله بايد به ميانگين كيفيت زندگي شهري برسد. معاون وزير راه و شهرسازي گفت: در حال حاضر با توجه به مطالعات انجام شده ميزان حدودا ۹۰ ميليارد تومان براي هر يک محله مورد نياز است تا آن محله در قالب ۹ بعد تعيين شده به ميانگين کيفيت زندگي شهري در شهرستان محل واقع شده برسد. اين مقام مسئول با اشاره به ابعاد کالبدي اين برنامه مبني بر بهسازي و نوسازي مسکن بيان کرد: طبق برنامه تدوين شده سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکوني بايد در محلات هدف نوسازي و بهسازي شود که دولت در اين ميان موظف به ارتقاي خدمات روبنايي و زيربنايي خواهد بود.
عشايري در ادامه سخنان خود با بيان اينکه طبق آمار به دست امده براي اجراي تماميبخشهاي برنامه در ۱۳۳۴ محله نزديک به ۱۲۳ هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است گفت: قطعا تأمين اين هزينه ازسوي دولت امکانپذير نخواهد بود بنابريان شروع به تقسيم وظايف و ايفاي نقش و سهم براي هر بخش کرديم، ضمن اينکه با توجه به مشکلات طرح بهسازي و نوسازي محلات در زمان گذشته از سوي سه بخش دولت، شهرداري و بخش خصوصي اقدام به اضافه کردن ۲ رکن ديگر از جمله توسعهگران و تسهيلگران نيز در اين برنامه کرديم. معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: طبق تجارب ملي و بينالمللي موجود به اين نتيجه رسيديم به جاي رويکرد از بالا به پايين و تصديگري دولت اين روند را از محله و از پايين به بالا اجرايي کنيم و رکنهاي ديگري را به آن اضافه کنيم.
اين مقام مسئول در تشريح جزئيات تأمين مالي برنامه مذکور بيان کرد: در اين راستا براي اجراي برنامه بازافريني در ۲۷۰ محله به طور سالانه دولت موظف به تأمين ۸ هزار ميليارد تومان، شهرداري ۷ هزار ميليارد تومان و بخش خصوصي ۱۰ هزار ميليارد تومان خواهند بود. به گفته عشايري، پس از مطالعات جامع براي تدوين برنامه و تعيين سهم هر بخش در تأمين منابع متوجه شديم براي مثال در سال ۹۶ دولت در بخشهاي مختلف حوزه نوسازي و بهسازي نزديک به ۴ هزار ميليارد تومان منابع هزينه ميکند که متأسفانه به دليل عدم هماهنگي به نتيجه مطلوبي دست نيافته است، در اين راستا به دولت پيشنهاد کرديم تا براي تأمين سقف ۸ هزار ميليارد تومان و ۴ هزار ميليارد تومان باقيمانده ۱۵۰۰ ميليارد تومان براي خدمات روبنايي و زيربنايي و ۲۵۰۰ ميليارد تومان ديگر به عنوان وجوه اداره شده براي حمايت از سازندگان مسکن در اختيار برنامه ملي بازآفريني قرار دهد و از اين طريق سهم خود را بپردازد.
عشايري درخصوص تأمين منابع از سوي شهرداريها در اين برنامه بيان کرد: شهرداريها در سال ۹۶ براي ۵۴۳ شهر مذکور داراي بودجه مصوب ثبت شده ۵۵ هزار ميليارد توماني بودند که بنا بر اطلاعات ارائه شده سالانه ۴۰ درصد از آن صرف حوزه عمران و شهري ميشود که اگر ۳۰ درصد از آن به تحقق برنامه اختصاص يابد رقمي۱۲ هزار ميلياردي را شامل ميشود، رقميکه حتي از سهم تعيين شده شهرداريها در برنامه ملي بازآفريني شهري بيشتر خواهد بود. معاون وزير راه و شهرسازي همچنين خاطرنشان کرد: آنچه مورد تأکيد برنامه ملي بازآفريني شهري بوده، آن است که با توجه به اين اعداد و ارقام برنامه جامع اقدام مشترک بازآفريني شهري با مشارکت مردم توسط تسهيلگران تدوين و به تصويب ستاد بازافريني شهرستان و استان رسيده و به عنوان برنامه محله تعيين شود، در ادامه منابعش نيز از سوي دولت و شهرداري هدايت شده و بخش خصوصي براي اجراي آن وارد عمل شود. عشايري ارائه اراضي دولتي واقع در محلات هدف به توسعهگران قبل از تزريق منابع تعيين شده براي اجراي برنامه بازافريني شهري را اقدامياساسي در تسريع ورود توسعهگران به محلات دانست و گفت: در حال حاضر با توجه به دستور مستقيم جناب رئيسجمهور طبق ماده ۶ قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسکن تمامياراضي متعلق به دولت ملي و محلي واقع در بافت و يا چسبيده به آن بايد در اختيار شرکت بازافريني شهري قرار گرفته و براي اجراي برنامه به توسعهگران واگذار شود. وي خمچنين تأکيد کرد: قطعا برنامه ملي بازافريني شهري بدون مشارکت مردم و عمل به برنامه اقدام مشترک محقق نشده که اين اقدام نيز تا حد زيادي به همکاري اهل رسانه و اطلاعرساني صحيح و مناسب بستگي دارد.
عشايري همچنين درباره در اولين برنامه بازآفريني شهري در محله سيروس، گفت: زماني که پروژه سيروس را به مناقصه گذاشتيم هيچ کدام از فرآيندها را نرفته بوديم و تازه ميخواستيم جريان را راه بيندازيم. لذا طبيعي بود که توسعهگران تشکيک داشته باشند. وي ادامه داد: اما امروز ۹۳ نفر اسناد خريدهاند و ۱۷ نفراز فرآيند رقابت حذف شدند. اين نشان ميدهد که سازندگان انگيزه را پيدا کرده اند؛ زيرا هزينه تمام شده توسعه گران در محلات بازآفريني شهري بين ۲۰ تا ۲۵ درصد پايين تر از بقيه نقاط شهري خواهد شد. به طور مثال اگر يک توسعه گر قرار است در منطقه ۵ تهران خانه بسازد در منطقه ۱۲ بسازد هزينههاي آن متري ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان پاين تر خواهد بود. مشوقهاي ۱۲گانهاي شامل پروانه ساختماني، حقوق انشعابات، تخفيف هزينه نظام مهندسي، تخفيف هزينه صدور سند، تخفيف بيمههاي کارگري ساختماني، ماليات و کاهش ساير هزينهها در نظر گرفتهايم منجربه کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصد هزينهها ميشود. معاون وزير راه و شهرسازي درخصوص نحوه خريد توسط مردم گفت: تعدادي واحد ساخته ميشود نيمياز آن در اختيار توسعه گر قرار ميگيرد، نيميديگر بايد با ساکنين محله صحبت شود و با آنان معاوضه شود. از ۱۰۰ هزار واحدي که قرار است در سال ۱۳۹۷ ساخته شود حدود ۳۲ هزار نفر ازمردم وام گرفته اند.
بياطلاعي مسئولان از تعداد خانههاي خالي
صدور پروانه ساختمان 300 روز زمان ميبرد
100 هزار کيلومتر راه در کشور بدون پايش است
پيگيري حقوقي سانحه سانچي در کميته شرکت ملي نفتکش
معاون دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه مسائل حقوقي سانحه تصادم نفتکش سانچي و فلهبر کريستال توسط کميته حقوقي شرکت ملي نفتکش بررسي ميشود، گفت: آنها بيمه کشتيها را بررسي ميکنند.هادي حقشناس در گفتگو با فارس درباره روند حقوقي پس از مشخص شدن ميزان تقصير کشتيها در وقوع سانحه تصادم نفتکش سانچي و فلهبر کريستال اظهار داشت: همانگونه که قبلاً هم به صورت رسمياعلام شد در معرفي بخشي از علل وقوع سانحه سانچي، بين کشورهاي ايران و چين اشتراک نظر وجود دارد و در بخشي از علل نيز موضوع اختصاصي است. حقشناس ادامه داد: از نظر ايران و همچنين پاناما به عنوان کشوري که ثبت کشتي آنجا انجام شده است، سانحه به علت تغيير مسير کشتي کريستال آن هم 15 دقيقه قبل از وقوع حادثه، رخ داده است. معاون دريايي سازمان بنادر و دريانوردي درباره روند حقوقي و ميزان تقصير دو طرف در اين سانحه توضيح داد: نکتهاي که بايد به صراحت به آن اشاره کنم اين است که در بررسي سوانح، ما به هيچ وجه دنبال آن نبوديم که چه کسي مقصر بوده است. حقشناس ادامه داد: سازمان بنادر و دريانوردي در جايگاهي نيست که حکم دهد چه کسي در وقوع سانحه سانچي مقصر است؛ کميسيون بررسي سانحه مثل دادگاه و قاضي عمل نميکند، هيچ حکميصادر نميکند، ما فقط علل وقوع سانحه را بررسي و اعلام کرديم.
پيشبيني بازار اجاره در تابستان
اجاره بها در زمستان ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۹.۳ درصد رشد داشته است اما با توجه به رشد بازارهاي موازي، احتمال افزايش نسبي نرخ اجاره در تابستان ۱۳۹۷ وجود دارد. به گزارش ايسنا، نرخ اجاره تابعي از قيمت مسکن، تورم و سودآوري بازارهاي موازي است و در دو سه ماه اخير متغيرهاي اثرگذار بر بازار اجاره مسکن روند صعودي داشتهاند. اجاره بها در تهران طي اسفندماه ۱۰.۵ درصد و در مناطق شهري ايران طي سه ماهه چهارم سال قبل ۹.۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد داشته است. اين در حالي است که قيمت مسکن ۲۹.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، قيمت سکه ۵۹ درصد و قيمت دلار در بازارهاي غيررسمي۵۷ درصد رشد را نسبت به آذرماه سال ۱۳۹۶ تجربه کردهاند. بنابراين انتظار ميرود موجران نيز خود را با اين تغييرات هماهنگ کنند. اما قطعا اين رشد به اندازه سه بخش رقيب نخواهد بود؛ چرا که توان تقاضا نيز مولفهاي اثرگذار بر رشد اجاره بها است. با توجه به پايين بودن توان اقتصادي خانوارهاي اجاره نشين و موجودي ۴۹۰ هزارمسکن خالي در تهران و ۲.۶ ميليون مسکن خالي در کل کشور احتمال پرش ناگهاني نرخ اجاره دور از ذهن است، اما افزايش نسبي در تابستان امسال که فصل جابهجايي است قطعا رخ خواهد داد.
اصغر فخريه کاشان، مشاور وزير راه و شهرسازي در امور قراردادهاي بينالمللي با اعلام خبر موافقت ايتيآر براي تحويل هواپيما به ايران گفت: با شرکتهاي ايرباس و بويينگ نيز مذاکراتي صورت گرفته و انتظار ميرود اين شرکتها مواضع خود را در هفته جاري بيان کنند. به گزارش وزارت راه و شهرسازي، اصغر فخريه کاشان، مشاور وزير راه و شهرسازي در امور قراردادهاي بينالمللي که پيگيري خريد هواپيما از شرکتهاي ايرباس، بويينگ و ايتيآر را بر عهده دارد، اکنون از موافقت شرکت ايتيآر براي تحويل هواپيما به ايران پيش از آغاز مجدد تحريمها خبر ميدهد. پيش از اين تحويل سفارشات ايران اير به دلايل مختلف به تعويق افتاده بود. فخريه کاشان ادامه داد: طبق قرارداد ايراناير با شرکتهاي بويينگ، ايرباس و ايتيآر قرار بوده است ايران تعدادي هواپيما از تحويل بگيرد. مشاور وزير راه و شهرسازي ادامه داد: با ايرباس، بويينگ و ايتيآر تماس گرفتيم. تاکنون ايتيآر به درخواست ما پاسخ داده و انتظار داريم در هفته جاري از دو شرکت ديگر هم جواب دريافت کنيم. براساس جواب اين شرکتها براي تحويل هواپيما تصميم خواهيم گرفت. طبيعي است که اگر جواب آنها به اين گونه باشد که ميتوانند با جابجايي نوبتها که در خيلي موارد معمول است، هواپيماهايي به ما تحويل دهند، ما از اين فرصت استفاده خواهيم کرد. فخريه کاشان درباره پاسخ اي تي آر، خاطرنشان کرد: اي تي آر گفته ميتواند تا ماه آگوست تعدادي هواپيما به ما تحويل دهد. ما هم در حال مذاکره هستيم تا ببينيم چه تعدادي را ميتوانيم تحويل بگيريم. وي ادامه داد: چون رقم قراردادها براي خريد ايتيآرها بزرگ نيست، ايراناير ميتواند با استفاده از وام داخلي تامين کند. تامين مالي تماما متکي بر عمليات خود ايراناير است. فخريه کاشان همچنين درباره تامين مالي خريد از ايرباس ادامه داد: اگر ايرباس بتواند با تغيير نوبت به ما هواپيما تحويل دهد، ما نيز منابع لازم براي خريد اين هواپيماها را تامين ميکنيم. پيش از اين با صدور صکوک و استفاده از منابع خود ايراناير منابعي تامين کرده بوديم که در صورت پاسخ مثبت ايرباس از اين منابع استفاده خواهيم کرد. با توجه به اين که ايرباس نميتواند در اين مدت تعداد زيادي هواپيما به ما تحويل دهد، مشکلي براي تامين مالي وجود نخواهد داشت. مشاور وزير راه و شهرسازي همچنين درباره امکان استفاده از قطعات هواپيما در شرايط تحريم مجدد، تصريح کرد: مردم نبايد نگران باشند و تعجب کنند. ما در ۴۰ سال گذشته با انواع تحريمها روبرو بوديم، اما کشور از پس آنها بر آمده است. طبيعتا تحمل اين تحريمها سخت است. اما در عوض ما از اين فرصت استفاده کرده و ظرفيت داخلي را تقويت ميکنيم. من شک ندارم که اگر در آينده مشکلي در تامين قطعات بوجود آيد، مثل صنعت نفت و صنعت حمل و نقل ريلي به سازندگان داخلي روي ميآوريم که البته با استانداردهاي بين المللي قادر به تامين نياز ما خواهند بود. وي در پايان گفت: بازار تجارت بينالمللي آنقدر گسترده است که نگراني براي تامين کالا و قطعات حتي در شرايط تحريم وجود نخواهد داشت. در گذشته خريدهايم و در آينده نيز خواهيم خريد.
معاون فني و زيربنايي راهآهن با بيان اينکه هنوز شرکتهاي اروپايي فعال در پروژههاي ريلي تصميم خود را در برابر خروج امريکا از برجام براي قطع يا ادامه همکاريها با ايران اعلام نکردهاند، گفت: در صورت برگشت تحريمها شرکتهاي روسي و چيني جاي اروپاييها را خواهند گرفت. مازيار يزداني در گفتگو با ايلنا درباره اثرپذيري قراردادها و پروژههاي ريلي از خروج امريکا از برجام گفت: در بخش زيربنايي راه آهن پروژههاي متعددي با شرکتهاي اروپايي و آسيايي منعقد شده است. هنوز اروپاييها در برابر رفتار آمريکا واکنشي نشان ندادهاند بنابراين نميتوان با قطعيت از ادامه يا قطع همکاري با شرکتهاي اروپايي حرف زد. وي با تاکيد بر اينکه توان داخل براي پاسخ گويي به اغلب نيازهاي پروژههاي فني وجود دارد، ادامه داد: در بخش فني و زيربنايي راه آهن ميتوان از بخشهاي داخلي امکانات مورد نياز را تامين کرد البته وابستگيهايي در تامين برخي از تجهيزات به شرکتهاي خارجي وجود دارد. معاون فني و زيربنايي راه آهن افزود: براي تامين ماشين آلات مکانيزم نگهداري از خطوط راه آهن با شرکت اتريشي پلاتر در حال همکاري هستيم که البته اين شرکت اروپايي در دوره تحريمهاي قبلي هم با ايران همکاري ميکرد. يزداني با تاکيد بر اينکه بايد منتظر تصميم و عکس العمل اروپاييها باشيم، گفت: در صورت برگشت تحريمها شرکتهاي روسي و چيني جاي اروپاييها را ميگيرند.
عضو کميسيون عمران مجلس، با تاکيد بر اينکه افزايش نرخ اجارهبها در شرايط فعلي با هيچ منطقي سازگار نيست، گفت: تعيين کف و سقف براي نرخ مسکن و اجارهبها يکي از ضرورتهايي است که از اعمال نرخهاي نجوميجلوگيري ميکند. عبدالکريم حسينزاده در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به آمار بانک مرکزي در خصوص رشد 9.3 درصدي اجارهبها در ماههاي اخير، گفت: افزايش اجارهبها در شرايط فعلي با هيچ منطقي سازگار نيست. اين نماينده مجلس، با تاکيد بر اينکه بايد با بررسي بازار اجارهبها شاخصها و مولفههاي تاثيرگذار در رشد قيمت اين حوزه مشخص شود، افزود: اگر سازمان بازرسي، تعزيرات حکومتي و وزارت راه و شهرسازي سامانه نظارت بر نرخ اجارهبها ايجاد نکنند، بهطور حتم افزايش نرخها در اين حوزه همزمان با روزهاي آتي که فصل نقل و انتقالات است، آغاز ميشود در نتيجه نرخها هم سر به فلک خواهد کشيد. وي با بيان اينکه افزايش نرخ اجارهبها تابعي از نرخ تورم نيست، تصريح کرد: در حال حاضر سبقت نرخ اجارهبها از نرخ تورم مشهود است. اين نماينده مردم در مجلس، با تاکيد بر اينکه گراني اجارهبها بر ساير نرخها نيز تاثيرگذار است، گفت: گراني اجارهبها بر ساير قيمتها حتي اقلام اساسي نيز تاثيرگذار بوده و ميتواند تورم را در جامعه افزايش دهد. حسينزاده گفت: دستگاههاي نظارتي بايد با ورود جدي به بازار اجارهبها از رشد بيضابطه نرخها جلوگيري کنند.