فرزاد لحمي

بازرس اصلي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران

مدتي است جامعه نظام مهندسي و مردم شريف ايران شاهد چالشي فرسايشي و عجيب بين وزير راه و شهرسازي و برخي همکارانشان با سازمانهاي نظام مهندسي کشور هستند و اتهاماتي را پيوسته و با زبانهاي مختلف در هر محفل و مجلس و تريبوني به جامعه مهندسي ساختمان کشور منتسب کرده اند.به همين دليل واکاوي قانون جهت روشن شدن اذهان عمومي‌ضرورت دارد تا مشخص شود بر اساس کدام موازين حقوقي و اداري چنين دستوراتي صادر شده و منطق اين اتهامات و آشفته سازي در کجا ريشه دارد. قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان مشتمل بر 42 ماده و 21 تبصره در 1374 در مجلس شوراي اسلامي‌مصوب شد و پس از آن آيين نامه‌هاي مختلفي بر مواد 4 و 27 و 28 و 33 و...توسط هيات وزيران و با عنايت به ماده 42 همين قانون به تصويب رسيد. آيين نامه ماده 33 قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان مشمل بر 40 ماده توسط هيات وزيران تصويب شد که بر اساس مواد 21و 22 و 23 ناظر مکلف به نظارت بر حسن عمليات اجرايي و مطابق با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه و محاسبات فني ضميمه آن است و بايستي گزارش پنج گانه مراحل اصلي کار را به مرجع صدور پروانه ارائه نمايد. بر اساس ماده 24 آيين نامه ماده 33 قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان، ناظر توسط سازمان نظام مهندسي ساختمان استان انتخاب و به مالک و مراجع صدور پروانه معرفي ميشود. ناظر نمي‌تواند شاغل دستگاه صادر کننده پروانه ساختماني در منطقه‌اي باشد که ساختمان در آن منطقه احداث مي‌شود. اين ماده داراي دو تبصره است و در تبصره 2 آن آمده که دستورالعمل مربوط به نحوه ارجاع کار نظارت، ميزان حق الزحمه و نحوه دريافت و پرداخت آن و همچنين رفع اختلاف نظربين ناظر و مجري توسط وزارت مسکن و شهرسازي تهيه و ابلاغ خواهد شد. وزير محترم راه وشهرسازي با توجه به ديدگاه و نظر شخصي خود در ارتباط با وظايف ناظر و بازرس ساختمان و با توجه به تبصره 2 ماده 24 آيين نامه اجرائي ماده 33 قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان، مصوب سال 1383 شيوه نامه‌اي را تهيه و جايگزين متون قبلي کرده که در ماده 2 اين شيوه نامه، آقاي وزير بدون توجه به ماده 24 آيين نامه ماده 33 قانون، اختيار انتخاب ناظر را بر عهده مالک گذاشته و ماده 4 و کليه بندهاي ذيل آن و ماده 5 و بندهاي ذيل آن به جز جدول شماره 1 بندهاي 13-1 و 13-2 و 13-7 و ماده 16 و کليه بند‌هاي ذيل آن و ماده 17 و کليه بندهاي ذيل آن از پيوست مبحث دوم مقررات ملي ساختمان (نظامات اداري) و هر گونه ضوابط و فرآيندهاي منبعث از آن را لغو و ابطال کرده اند!!! و از تاريخ 22/12/1396 لازم الاجرا دانسته اند. حال صرف نظر از مخالفت شديد وزير محترم کشور و معاونت‌هاي ذي ربط وزارت کشور و ايرادهاي قانوني آنها بر شيوه نامه مذکور، موارد ديگري هم وجود دارد: الف) تبصره 2 ماده 24 از آيين نامه اجرايي ماده 33 اختياراتي را در نحوه دستورالعمل مربوط به نحوه ارجاع کار نظارت و ميزان حق الزحمه و نحوه دريافت و پرداخت آن به وزارت مسکن و شهر سازي داده که لازمست مورد توجه قرار گيرد، ليکن ابلاغيه صادره وزير محترم به وضوح در تناقض آشکار با اصل ماده 24 است به عبارت ديگر ماده 24 که به تاييد هيات وزيران رسيده بايستي در همان مرجع مورد نقض يا اصلاح قرار گيرد . ب) مضافا بر اينکه تعارض موارد فوق با حقوق بهره برداران به طور آشکارا مشهود است مواردي از اين دست در فصل پنجم و هفتم آيين نامه ماده 33 قانون به وضوح مشخص است که وظايف مختلفي بر عهده سازمان نظام مهندسي و اعضاي آن است که در شيوه نامه مذکور و در کمال تعجب ابطال گرديده و بر اساس آيين نامه‌هاي اجرايي در مواد 44 و 46 هر عضوي از اعضاي سازمان که خارج از چهارچوب قانون و آيين نامه يادشده اقدام نمايد مستوجب پيگرد قانوني مي‌باشد. پ) نکته بسيار مهم اينکه شيوه نامه ابلاغي جناب وزير در تناقض آشکار با ماده 33 قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان و ماده 24 آيين نامه اجرايي آن مي‌باشد و درصورتيکه ايشان بر ديدگاه خود در رابطه با ابلاغ شيوه نامه مصرهستند ،اين امر زماني وجاهت قانوني و اجرايي خواهد داشت که ابطال بندهاي آيين نامه‌اي صدر الذکر به تصويب هيات محترم دولت نيز رسيده باشد. ث) با عنايت به قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان، به هيچ عنوان نمي‌توان بدون راي مجلس، نظام مهندسي و کنترل ساختمان را از يکديگر جدا کرد. بايستي نتيجه گيري کرد که تغيير قانون و آيين نامه‌هاي مربوط تنها از مجاري قانوني آن ميسر خواهد بود و اعمال جبر و از بين بردن نظامات مهندسي يعني بزرگترين تشکل حرفه‌اي غير دولتي و حذف افراد دلسوز اين سازمان و ابطال پروانه آنها چاره کارنيست بلکه کمک به اصلاح ساختار قانوني و اداري اين نهاد از الزامات صادقانه است، کاري که با توجه و پيگيري مجدانه و کارشناسانه و غير مغرضانه امکان پذير است.


معاون وزير راه و شهرسازي از اختصاص اعتبار 2500 میلیارد تومان خبر داد

گروه راه و مسکن: مديرعامل شرکت بازآفريني شهري ايران از موافقت بانک مرکزي با تامين ۲۵۰۰ ميليارد تومان براي برنامه ملي بازآفريني شهري خبر داد و گفت: ابزارهاي مالي و حقوقي تحقق پذيري برنامه بازآفريني را در ۲۳ ماده تدوين و در اختيار دولت قرار داديم و هفته آينده احتمالا به تصويب مي‌رسد. هوشنگ عشايري اظهار کرد: بانک مرکزي و آقاي کميجاني پيشنهاد ما مبني بر تسهيلات ۲۵۰۰ ميليارد تومان را پذيرفتند. اگر مجلس نيز با اين پيشنهاد موافقت کند برنامه براي اجرا در دستور کار قرار مي‌گيرد.

هوشنگ عشايري، معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت بازآفريني شهري ايران روز گذشته و در نشست خبري خود در تشريح جريان برنامه بازآفريني در كشور بيان كرد: پوست‌اندازي و تغيير رويكرد شركت بازآفريني شهري در اين برنامه از تصدي‌گري به شركتي سياست‌گذار، برنامه‌ريز و راهبر جريان بازآفريني شهري اولين و اساسي‌ترين اتفاقي بود كه در اين بخش به وقوع پيوست. وي ادامه داد: پس از پيگيري‌هاي متعدد در تغيير اين رويكرد نهايتا دستور تبديل شركت عمران و بهسازي به شركت بازآفريني شهري ايران از سوي دولت محترم مصوب و رسما با امضاي معاون رئيس جمهور ابلاغ شد تا اين شركت به بخشي سياست‌گذار و برنامه‌ريز جريان بازآفريني در محلات ناكارآمد شهري در ۵ گونه بافت تاريخي، بافت مياني، سكونتگاه‌هاي غيررسمي، حاشيه شهرها با پيشينه روستايي و نقاط ناهمگون شهري تبديل شود.

معاون وزير راه و شهرسازي با تاكيد براينكه براي تحقق برنامه ملي بازآفريني تغيير اين ساختار امري ضروري و مورد نياز بود گفت: براي آنكه بحث تغيير رويكرد ما از بخش صرفا تصدي‌گري به سياست‌گذاري در جريان بازآفريني تحقق پيدا كند لازم بود تا به آن محور غالب در برنامه تكيه زده و بخشي تحت عنوان مركز مطالعات كاربردي و ارتباطات را تشكيل دهيم چراكه از ۹ بعد برنامه بازآفريني ۶ بعد (دو سوم برنامه) مربوط به مسائل غيركالبدي بوده و اموري چون حوزه‌هاي اجتماعي، فرهنگي و نهادي ساكنين محله را به خود اختصاص مي‌دهد. به گفته عشايري در طول اجراي برنامه بازآفريني در يك محله كه حدودا از زمان ورود تا زمان خروج از محله زماني ۱۰ تا ۱۲ ساله پيش‌بيني شده، كيفيت زندگي در آن محله بايد به ميانگين كيفيت زندگي شهري برسد. معاون وزير راه و شهرسازي گفت: در حال حاضر با توجه به مطالعات انجام شده ميزان حدودا ۹۰ ميليارد تومان براي هر يک محله مورد نياز است تا آن محله در قالب ۹ بعد تعيين شده به ميانگين کيفيت زندگي شهري در شهرستان محل واقع شده برسد. اين مقام مسئول با اشاره به ابعاد کالبدي اين برنامه مبني بر بهسازي و نوسازي مسکن بيان کرد: طبق برنامه تدوين شده سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکوني بايد در محلات هدف نوسازي و بهسازي شود که دولت در اين ميان موظف به ارتقاي خدمات روبنايي و زيربنايي خواهد بود.

  • اجراي بازآفريني شهري در 1334 محله

عشايري در ادامه سخنان خود با بيان اينکه طبق آمار به دست امده براي اجراي تمامي‌بخش‌هاي برنامه در ۱۳۳۴ محله نزديک به ۱۲۳ هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است گفت: قطعا تأمين اين هزينه ازسوي دولت امکان‌پذير نخواهد بود بنابريان شروع به تقسيم وظايف و ايفاي نقش و سهم براي هر بخش کرديم، ضمن اينکه با توجه به مشکلات طرح بهسازي و نوسازي محلات در زمان گذشته از سوي سه بخش دولت، شهرداري و بخش خصوصي اقدام به اضافه کردن ۲ رکن ديگر از جمله توسعه‌گران و تسهيل‌گران نيز در اين برنامه کرديم. معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: طبق تجارب ملي و بين‌المللي موجود به اين نتيجه رسيديم به جاي رويکرد از بالا به پايين و تصدي‌گري دولت اين روند را از محله و از پايين به بالا اجرايي کنيم و رکن‌هاي ديگري را به آن اضافه کنيم.

اين مقام مسئول در تشريح جزئيات تأمين مالي برنامه مذکور بيان کرد: در اين راستا براي اجراي برنامه بازافريني در ۲۷۰ محله به طور سالانه دولت موظف به تأمين ۸ هزار ميليارد تومان، شهرداري ۷ هزار ميليارد تومان و بخش خصوصي ۱۰ هزار ميليارد تومان خواهند بود. به گفته عشايري، پس از مطالعات جامع براي تدوين برنامه و تعيين سهم هر بخش در تأمين منابع متوجه شديم براي مثال در سال ۹۶ دولت در بخش‌هاي مختلف حوزه نوسازي و بهسازي نزديک به ۴ هزار ميليارد تومان منابع هزينه مي‌کند که متأسفانه به دليل عدم هماهنگي به نتيجه مطلوبي دست نيافته است، در اين راستا به دولت پيشنهاد کرديم تا براي تأمين سقف ۸ هزار ميليارد تومان و ۴ هزار ميليارد تومان باقي‌مانده ۱۵۰۰ ميليارد تومان براي خدمات روبنايي و زيربنايي و ۲۵۰۰ ميليارد تومان ديگر به عنوان وجوه اداره شده براي حمايت از سازندگان مسکن در اختيار برنامه ملي بازآفريني قرار دهد و از اين طريق سهم خود را بپردازد.

  • بازآفريني شهري با مشارکت مردم

عشايري درخصوص تأمين منابع از سوي شهرداري‌ها در اين برنامه بيان کرد: شهرداري‌ها در سال ۹۶ براي ۵۴۳ شهر مذکور داراي بودجه مصوب ثبت شده ۵۵ هزار ميليارد توماني بودند که بنا بر اطلاعات ارائه شده سالانه ۴۰ درصد از آن صرف حوزه عمران و شهري مي‌شود که اگر ۳۰ درصد از آن به تحقق برنامه اختصاص يابد رقمي‌۱۲ هزار ميلياردي را شامل مي‌شود، رقمي‌که حتي از سهم تعيين شده شهرداري‌ها در برنامه ملي بازآفريني شهري بيشتر خواهد بود. معاون وزير راه و شهرسازي همچنين خاطرنشان کرد: آنچه مورد تأکيد برنامه ملي بازآفريني شهري بوده، آن است که با توجه به اين اعداد و ارقام برنامه جامع اقدام مشترک بازآفريني شهري با مشارکت مردم توسط تسهيل‌گران تدوين و به تصويب ستاد بازافريني شهرستان و استان رسيده و به عنوان برنامه محله تعيين شود، در ادامه منابعش نيز از سوي دولت و شهرداري هدايت شده و بخش خصوصي براي اجراي آن وارد عمل شود. عشايري ارائه اراضي دولتي واقع در محلات هدف به توسعه‌گران قبل از تزريق منابع تعيين شده براي اجراي برنامه بازافريني شهري را اقدامي‌اساسي در تسريع ورود توسعه‌گران به محلات دانست و گفت: در حال حاضر با توجه به دستور مستقيم جناب رئيس‌جمهور طبق ماده ۶ قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسکن تمامي‌اراضي متعلق به دولت ملي و محلي واقع در بافت و يا چسبيده به آن بايد در اختيار شرکت بازافريني شهري قرار گرفته و براي اجراي برنامه به توسعه‌گران واگذار شود. وي خمچنين تأکيد کرد: قطعا برنامه ملي بازافريني شهري بدون مشارکت مردم و عمل به برنامه اقدام مشترک محقق نشده که اين اقدام نيز تا حد زيادي به همکاري اهل رسانه و اطلاع‌رساني صحيح و مناسب بستگي دارد.

  • وضعيت بازآفريني شهري در منطقه سيروس

عشايري همچنين درباره در اولين برنامه بازآفريني شهري در محله سيروس، گفت: زماني که پروژه سيروس را به مناقصه گذاشتيم هيچ کدام از فرآيندها را نرفته بوديم و تازه مي‌خواستيم جريان را راه بيندازيم. لذا طبيعي بود که توسعه‌گران تشکيک داشته باشند. وي ادامه داد: اما امروز ۹۳ نفر اسناد خريده‌اند و ۱۷ نفراز فرآيند رقابت حذف شدند. اين نشان مي‌دهد که سازندگان انگيزه را پيدا کرده اند؛ زيرا هزينه تمام شده توسعه گران در محلات بازآفريني شهري بين ۲۰ تا ۲۵ درصد پايين تر از بقيه نقاط شهري خواهد شد. به طور مثال اگر يک توسعه گر قرار است در منطقه ۵ تهران خانه بسازد در منطقه ۱۲ بسازد هزينه‌هاي آن متري ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان پاين تر خواهد بود. مشوقهاي ۱۲گانه‌اي شامل پروانه ساختماني، حقوق انشعابات، تخفيف هزينه نظام مهندسي، تخفيف هزينه صدور سند، تخفيف بيمه‌هاي کارگري ساختماني، ماليات و کاهش ساير هزينه‌ها در نظر گرفته‌ايم منجربه کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصد هزينه‌ها مي‌شود. معاون وزير راه و شهرسازي درخصوص نحوه خريد توسط مردم گفت: تعدادي واحد ساخته مي‌شود نيمي‌از آن در اختيار توسعه گر قرار مي‌گيرد، نيمي‌ديگر بايد با ساکنين محله صحبت شود و با آنان معاوضه شود. از ۱۰۰ هزار واحدي که قرار است در سال ۱۳۹۷ ساخته شود حدود ۳۲ هزار نفر ازمردم وام گرفته اند.



بي‌اطلاعي مسئولان از تعداد خانه‌هاي خالي

عضو هيات رئيسه کميسيون عمران مجلس، از بي‌اطلاعي دستگاه‌هاي مسئول از تعداد دقيق خانه‌هاي خالي در کشور انتقاد کرد و گفت: تعلل در اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي چراغ سبز به گراني‌ها و تاييد احتکار خانه است. شادمهر کاظم‌زاده با انتقاد از تعلل دولت در اجراي قانون اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي، گفت: ايجاد سامانه ملي املاک براي اجراي قانون اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي لازم بوده که دولت در اين حوزه تاکنون کم کاري کرده است. وي گفت: زمان وعده‌هاي بدون عمل درخصوص اجراي قانون اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي به پايان رسيده و تعلل در اخذ ماليات از اين خانه‌ها يعني چراغ سبز به گراني مسکن.

صدور پروانه ساختمان 300 روز زمان مي‌برد

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي فرآيند زماني صدور پروانه ساختمان را طولاني توصيف کرد و گفت: طبق گزارش بانک جهاني، ايران رتبه خوبي در اين شاخص ندارد زيرا اين روند در کشور 300 روز طول مي‌کشد. حامد مظاهريان افزود: ميزان آسيب ساختمان‌ها در زمان بلاياي طبيعي و زلزله در کشور نشان داده ساخت و سازها از کيفيت نازلي برخوردارند و با وجود رشد در کيفيت، تا نقطه ايده‌آل فاصله زيادي داريم. وي فرآيند زماني صدور پروانه ساختمان را طولاني توصيف و بيان کرد: براي کاهش اين مدت پيش‌بيني کرده‌ايم صدور پروانه ساختماني دو جزئي شود تا در مراجعه نخست پروانه طرح و در مرحله ديگر پروانه ساخت صادر شود.

100 هزار کيلومتر راه در کشور بدون پايش است

رئيس اورژانس هوايي کشور گفت: 100 هزار کيلومتر از راه‌هاي فرعي و روستايي کشور زير پوشش هيچ ارگاني نيست و نبود پايش آنها شمار تلفات حوادث جاده‌اي را افزايش داده است. محمد سرور بيان کرد: آسفالت اين راه‌ها با کمترين استاندارد انجام که اين موضوع سبب افزايش چند برابري شتاب خودروها در آنها شده است. وي اضافه کرد: در راه‌هايي که هيچ‌گونه اهرم نظارتي مانند دوربين و پليس وجود ندارد و مردم هم قوانين را رعايت نمي‌کنند، شمار تلفات را افزايش داده است. سرور بيان کرد: افرادي که از راه‌هاي مالرو که نمي‌توان خدمتي توسط اورژانس زميني ارائه کرد براي جابه جايي استفاده مي‌کنند بنابراين راهي جز تقويت اورژانس هوايي نيست.


پيگيري حقوقي سانحه سانچي در ‌کميته شرکت ملي نفت‌کش

معاون دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه مسائل حقوقي سانحه تصادم نفت‌کش سانچي و فله‌بر کريستال توسط کميته حقوقي شرکت ملي نفتکش بررسي مي‌شود، گفت: آنها بيمه کشتي‌ها را بررسي مي‌کنند.‌هادي حق‌شناس در گفتگو با فارس درباره روند حقوقي پس از مشخص شدن ميزان تقصير کشتي‌ها در وقوع سانحه تصادم نفتکش سانچي و فله‌بر کريستال اظهار داشت: ‌همانگونه که قبلاً هم به صورت رسمي‌اعلام شد در معرفي بخشي از علل وقوع سانحه سانچي‌، بين کشورهاي ايران و چين اشتراک نظر وجود دارد و در بخشي از علل نيز موضوع اختصاصي است. حق‌شناس ادامه داد: از نظر ايران و همچنين پاناما به عنوان کشوري که ثبت کشتي آنجا انجام شده است، ‌سانحه به علت تغيير مسير کشتي کريستال آن هم 15 دقيقه قبل از وقوع حادثه، رخ داده ‌است. معاون دريايي سازمان بنادر و دريانوردي درباره روند حقوقي و ميزان تقصير دو طرف در اين سانحه توضيح داد: نکته‌اي که بايد به صراحت به آن اشاره کنم ‌اين است که در بررسي سوانح، ما به هيچ وجه دنبال آن نبوديم که چه کسي مقصر بوده است. حق‌شناس ادامه داد: سازمان بنادر و دريانوردي در جايگاهي نيست که حکم دهد چه کسي در وقوع سانحه سانچي مقصر است؛ کميسيون بررسي سانحه مثل دادگاه و قاضي عمل نمي‌کند، هيچ حکمي‌صادر نمي‌کند، ما فقط علل وقوع سانحه را بررسي و اعلام کرديم.

پيش‌بيني بازار اجاره در تابستان

اجاره بها در زمستان ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۹.۳ درصد رشد داشته است اما با توجه به رشد بازارهاي موازي، احتمال افزايش نسبي نرخ اجاره در تابستان ۱۳۹۷ وجود دارد. به گزارش ايسنا، نرخ اجاره تابعي از قيمت مسکن، تورم و سودآوري بازارهاي موازي است و در دو سه ماه اخير متغيرهاي اثرگذار بر بازار اجاره مسکن روند صعودي داشته‌اند. اجاره بها در تهران طي اسفندماه ۱۰.۵ درصد و در مناطق شهري ايران طي سه ماهه چهارم سال قبل ۹.۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد داشته است. اين در حالي است که قيمت مسکن ۲۹.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، قيمت سکه ۵۹ درصد و قيمت دلار در بازارهاي غيررسمي‌۵۷ درصد رشد را نسبت به آذرماه سال ۱۳۹۶ تجربه کرده‌اند. بنابراين انتظار مي‌رود موجران نيز خود را با اين تغييرات هماهنگ کنند. اما قطعا اين رشد به اندازه سه بخش رقيب نخواهد بود؛ چرا که توان تقاضا نيز مولفه‌اي اثرگذار بر رشد اجاره بها است. با توجه به پايين بودن توان اقتصادي خانوارهاي اجاره نشين و موجودي ۴۹۰ هزارمسکن خالي در تهران و ۲.۶ ميليون مسکن خالي در کل کشور احتمال پرش ناگهاني نرخ اجاره دور از ذهن است، اما افزايش نسبي در تابستان امسال که فصل جابه‌جايي است قطعا رخ خواهد داد.



اصغر فخريه کاشان، مشاور وزير راه و شهرسازي در امور قراردادهاي بين‌المللي با اعلام خبر موافقت اي‌تي‌آر براي تحويل هواپيما به ايران گفت: با شرکت‌هاي ايرباس و بويينگ نيز مذاکراتي صورت گرفته و انتظار مي‌رود اين شرکت‌ها مواضع خود را در هفته جاري بيان کنند. به گزارش وزارت راه و شهرسازي، اصغر فخريه کاشان، مشاور وزير راه و شهرسازي در امور قراردادهاي بين‌المللي که پيگيري خريد هواپيما از شرکت‌هاي ايرباس، بويينگ و اي‌تي‌آر را بر عهده دارد، اکنون از موافقت شرکت اي‌تي‌آر براي تحويل هواپيما به ايران پيش از آغاز مجدد تحريم‌ها خبر مي‌دهد. پيش از اين تحويل سفارشات ايران اير به دلايل مختلف به تعويق افتاده بود. فخريه کاشان ادامه داد: طبق قرارداد ايران‌اير با شرکت‌هاي بويينگ، ايرباس و اي‌تي‌آر قرار بوده است ايران تعدادي هواپيما از تحويل بگيرد. مشاور وزير راه و شهرسازي ادامه داد: با ايرباس، بويينگ و اي‌تي‌آر تماس گرفتيم. تاکنون اي‌تي‌آر به درخواست ما پاسخ داده و انتظار داريم در هفته جاري از دو شرکت ديگر هم جواب دريافت کنيم. براساس جواب اين شرکت‌ها براي تحويل هواپيما تصميم خواهيم گرفت. طبيعي است که اگر جواب آن‌ها به اين گونه باشد که مي‌توانند با جابجايي نوبت‌ها که در خيلي موارد معمول است، هواپيماهايي به ما تحويل دهند، ما از اين فرصت استفاده خواهيم کرد. فخريه کاشان درباره پاسخ اي تي آر، خاطرنشان کرد: اي تي آر گفته مي‌تواند تا ماه آگوست تعدادي هواپيما به ما تحويل دهد. ما هم در حال مذاکره هستيم تا ببينيم چه تعدادي را مي‌توانيم تحويل بگيريم. وي ادامه داد: چون رقم قراردادها براي خريد اي‌تي‌آرها بزرگ نيست، ايران‌اير مي‌تواند با استفاده از وام داخلي تامين کند. تامين مالي تماما متکي بر عمليات خود ايران‌اير است. فخريه کاشان همچنين درباره تامين مالي خريد از ايرباس ادامه داد: اگر ايرباس بتواند با تغيير نوبت به ما هواپيما تحويل دهد، ما نيز منابع لازم براي خريد اين هواپيماها را تامين مي‌کنيم. پيش از اين با صدور صکوک و استفاده از منابع خود ايران‌اير منابعي تامين کرده بوديم که در صورت پاسخ مثبت ايرباس از اين منابع استفاده خواهيم کرد. با توجه به اين که ايرباس نمي‌تواند در اين مدت تعداد زيادي هواپيما به ما تحويل دهد، مشکلي براي تامين مالي وجود نخواهد داشت. مشاور وزير راه و شهرسازي همچنين درباره امکان استفاده از قطعات هواپيما در شرايط تحريم مجدد، تصريح کرد: مردم نبايد نگران باشند و تعجب کنند. ما در ۴۰ سال گذشته با انواع تحريم‌ها روبرو بوديم، اما کشور از پس آن‌ها بر آمده است. طبيعتا تحمل اين تحريم‌ها سخت است. اما در عوض ما از اين فرصت استفاده کرده و ظرفيت داخلي را تقويت مي‌کنيم. من شک ندارم که اگر در آينده مشکلي در تامين قطعات بوجود آيد، مثل صنعت نفت و صنعت حمل و نقل ريلي به سازندگان داخلي روي مي‌آوريم که البته با استانداردهاي بين المللي قادر به تامين نياز ما خواهند بود. وي در پايان گفت: بازار تجارت بين‌المللي آنقدر گسترده است که نگراني براي تامين کالا و قطعات حتي در شرايط تحريم وجود نخواهد داشت. در گذشته خريده‌ايم و در آينده نيز خواهيم خريد.



معاون فني و زيربنايي راه‌آهن با بيان اينکه هنوز شرکت‌هاي اروپايي فعال در پروژه‌هاي ريلي تصميم خود را در برابر خروج امريکا از برجام براي قطع يا ادامه همکاري‌ها با ايران اعلام نکرده‌اند، گفت: در صورت برگشت تحريم‌ها شرکت‌هاي روسي و چيني جاي اروپايي‌ها را خواهند گرفت. مازيار يزداني در گفتگو با ايلنا درباره اثرپذيري قراردادها و پروژه‌هاي ريلي از خروج امريکا از برجام گفت: در بخش زيربنايي راه آهن پروژه‌هاي متعددي با شرکت‌هاي اروپايي و آسيايي منعقد شده است. هنوز اروپايي‌ها در برابر رفتار آمريکا واکنشي نشان نداده‌اند بنابراين نمي‌توان با قطعيت از ادامه يا قطع همکاري با شرکت‌هاي اروپايي حرف زد. وي با تاکيد بر اينکه توان داخل براي پاسخ گويي به اغلب نيازهاي پروژه‌هاي فني وجود دارد، ادامه داد: در بخش فني و زيربنايي راه آهن مي‌توان از بخش‌هاي داخلي امکانات مورد نياز را تامين کرد البته وابستگي‌هايي در تامين برخي از تجهيزات به شرکت‌هاي خارجي وجود دارد. معاون فني و زيربنايي راه آهن افزود: براي تامين ماشين آلات مکانيزم نگهداري از خطوط راه آهن با شرکت اتريشي پلاتر در حال همکاري هستيم که البته اين شرکت اروپايي در دوره تحريم‌هاي قبلي هم با ايران همکاري مي‌کرد. يزداني با تاکيد بر اينکه بايد منتظر تصميم و عکس العمل اروپايي‌ها باشيم، گفت: در صورت برگشت تحريم‌ها شرکت‌هاي روسي و چيني جاي اروپايي‌ها را مي‌گيرند.



عضو کميسيون عمران مجلس، با تاکيد بر اينکه افزايش نرخ اجاره‌بها در شرايط فعلي با هيچ منطقي سازگار نيست، گفت: تعيين کف و سقف براي نرخ مسکن و اجاره‌بها يکي از ضرورت‌هايي است که از اعمال نرخ‌هاي نجومي‌جلوگيري مي‌کند. عبدالکريم حسين‌زاده در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به آمار بانک مرکزي در خصوص رشد 9.3 درصدي اجاره‌بها در ماه‌هاي اخير، گفت: افزايش اجاره‌بها در شرايط فعلي با هيچ منطقي سازگار نيست. اين نماينده مجلس، با تاکيد بر اينکه بايد با بررسي بازار اجاره‌بها شاخص‌ها و مولفه‌هاي تاثيرگذار در رشد قيمت اين حوزه مشخص شود، افزود: اگر سازمان بازرسي، تعزيرات حکومتي و وزارت راه و شهرسازي سامانه نظارت بر نرخ اجاره‌بها ايجاد نکنند، به‌طور حتم افزايش نرخ‌ها در اين حوزه همزمان با روزهاي آتي که فصل نقل و انتقالات است، آغاز مي‌شود در نتيجه نرخ‌ها هم سر به فلک خواهد کشيد. وي با بيان اينکه افزايش نرخ اجاره‌بها تابعي از نرخ تورم نيست، تصريح کرد: در حال حاضر سبقت نرخ اجاره‌بها از نرخ تورم مشهود است. اين نماينده مردم در مجلس، با تاکيد بر اينکه گراني اجاره‌بها بر ساير نرخ‌ها نيز تاثيرگذار است، گفت: گراني اجاره‌بها بر ساير قيمت‌ها حتي اقلام اساسي نيز تاثيرگذار بوده و مي‌تواند تورم را در جامعه افزايش دهد. حسين‌زاده گفت: دستگاه‌هاي نظارتي بايد با ورود جدي به بازار اجاره‌بها از رشد بي‌ضابطه نرخ‌ها جلوگيري کنند.



مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه در صنعت کشتي‌راني و فعاليت بندري تصدي امور در دستان بخش خصوصي است گفت: طبيعتاً انجمن‌ها و اتحاديه‌ها و تشکل‌هاي صنفي اين حوزه مي‌توانند تأثير بسزايي در ارتقاي کيفيت و بهره‌وري عمليات در حوزه حمل‌ونقل دريايي داشته باشند. محمد راستاد در گفتگو با صما گفت: خوشبختانه به‌تناسب فعاليت‌هايي که در اين حوزه انجام مي‌شود تشکل‌هاي مختلف در حوزه دريايي ازجمله انجمن خدمات کشتي‌راني و خدمات وابسته، اتحاديه مالکان کشتي‌ها، انجمن دريانوردان خبره، اتحاديه پايانه داران دريايي و غيره وجود داشته و هرکدام از اين انجمن‌ها ارتباط نزديکي با سازمان بنادر و دريانوردي دارند. معاون وزير راه و شهرسازي بابيان اينکه اين ارتباط‌ها باعث مي‌شود از جانب ذي‌نفعان و مشتريان خدمات دريايي و بندري از چالش‌هاي اين حوزه مطلع شويم گفت: پس از جلسه‌ها، سازمان دريايي و بنادر مي‌تواند به‌عنوان مرجع حاکميتي کشور درزمينهٔ قانون‌گذاري و اصلاح يکسري از رويه‌ها فعاليت داشته باشد. وي در ادامه گفت: در حال حاضر سازمان بنادر و دريانوردي براي بالا بردن نرم فعاليت‌هاي در بنادر، بالا بردن بهره‌وري عمليات يا کاهش زمان رسوب کالا و حضور کشتي‌ها در بنادر که منجر به کاهش هزينه‌هاي دريايي مي‌شوند مکانيزم‌هاي تشويقي را که عمداً از طريق اعمال تعرفه‌هاي خاص است به کار مي‌برد البته قبل از اجراي اين مشوق‌ها با خود تشکل‌ها مرتبط جلساتي برقرار مي‌کنيم تا برآيند فعاليت مطلوب باشد. معاون راه و شهرسازي بابيان اينکه براي سال ۹۷ مشوق‌هاي مطلوبي را براي افزايش رقابت‌پذيري طرح‌ريزي کرديم گفت: جايگاه تعرفه در تعيين ارزش و قيمت‌گذاري خدمات بندري و دريايي نقش کليدي دارد و اهميت تعرفه براي کليه فعالان در اين عرصه بسيار حياتي است. راستاد بابيان اينکه سازمان بنادر و دريانوردي با يک نگاه ويژه استراتژي‌هاي کوتاه‌مدت و ميان‌مدتي را براي بحث تعرفه در دستور کار خود قرار داده است، افزود: در دوره ميان‌مدت؛ برنامه سازمان بنادر و دريانوردي تدوين تعرفه منعطف و شناور، مناسب با نياز ذي‌نفعان و در راستاي قوانين تسريع، تسهيل تجارت و تبادل کالا از طريق بنادر و جذب سهم بيشتر کالا و کانتينر در منطقه است. مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي توضيح داد: تدوين تعرفه‌هاي خاص بنادر با ماهيت و عملکرد متفاوت در برنامه سه‌ساله طراحي‌شده است که در آن بنادر با ماهيت‌هاي مشابه در يک گروه و با کتابچه تعرفه خاص، دسته‌بندي خواهد شد. راستاد همچنين گفت: سازمان مذکور به‌منظور ارتقاي توان صادرکنندگان و کاهش هزينه تمام‌شده کالاهاي وارداتي مبادرت به بازنگري و بهسازي سطح تعرفه‌هاي بندري و دريايي کرده است.