کاهش 61 درصدي انرژي توليدي نيروگاه‌هاي برقابي

افت بارندگي‌هاي امسال موجب شده تا از ميان 177 سد بزرگ کشور، 69 سد از جمله سدهاي زاينده‌رود، شهيدرجايي، ساوه و ملاصدرا همچنان کمتر از 40 درصد آب ذخيره شده داشته باشند.

به نقل از وزارت نيرو، کاهش بارندگي‌هاي سال آبي جاري و در پي آن افت روان‌ آب‌ها موجب شده است تا حجم ذخيره آب 177 سد بزرگ موجود در 6 حوضه آبريز درياي خزر، خليج فارس، درياچه اروميه، فلات مرکزي،‌هامون و سرخس به 25.36 ميليارد مترمکعب برسد که در مقايسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهاي کشور کاهش 24 درصدي پيدا کرده است.

  • کاهش 43 درصدي ورودي آب به مخازن سدهاي کشور

ورودي و خروجي آب از سدها نيز متاثر از افت نزولات جوي با کاهش‌هاي محسوسي مواجه شده‌اند به طوري که ورودي به اين سازه‌هاي آبي 43 درصد و خروجي از آن‌ها نيز نسبت به سال گذشته 30 درصد کمتر شده است و هم اکنون به طور ميانگين 51 درصد مخازن سدهاي ياد شده داراي منابع آبي است.

در اين بين از ميان 177 سد بزرگ موجود در اين 6 حوضه آبريز 39 درصد از آن‌ها و به تعبيري 69 سد بزرگ کشور از جمله سدهاي شهيدرجايي، زاينده‌رود، ساوه و ملاصدرا در آستانه تابستان همچنان کمتر از 40 درصد آب ذخيره شده دارند.

  • افت 3300 مگاواتي کمبود توليد در نيروگاه‌هاي برق‌آبي

کاهش ارتفاع و ذخيره آب سدهاي داراي نيروگاه برقابي موجب شده تا اين مراکز نيز با کاهش توليد انرژي روبه رو شوند به طوري که برق توليدي 53 نيروگاه‌ برق‌آبي کشور از ابتداي امسال تا 21 ارديبهشت‌ماه به هزار و 11 گيگاوات ساعت برسد که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 61.3 درصد کاهش داشته است. روندي که موجب شده تا در اين بخش نيز با کاهش سه هزار و 300 مگاواتي کمبود توليد در نيروگاه‌هاي برق‌آبي مواجه باشيم.

  • 36 درصد حجم سدهاي پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، اميرکبير، لتيان و ماملو) پر است

در حال حاضر حجم ذخيره کنوني آب در سدهاي پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، اميرکبير، لتيان و ماملو) 684 ميليون مترمکعب بوده و 36 درصد حجم اين سدها نيز پر است. بررسي اين اعداد و ارقام حکايت از آن دارد که حجم مخازن سدهاي پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد کاهش داشته و ورودي آب به سدهاي پنجگانه استان هم افت 38 درصدي پيدا کرده است.

  • کاهش ۳۲ درصدي بارندگي در ايران

بر اساس آخرين آمارهاي اعلام شده، از اول مهر تا ۲۲ ارديبهشت سال آبي ۹۷-۹۶ ارتفاع کل ريزش‌هاي جوي بالغ بر ۱۵۲ ميلي متر بوده است که اين مقدار بارندگي نسبت به ميانگين دوره‌هاي مشابه درازمدت (۲۲۶.۹ ميليمتر) ۳۳ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبي گذشته ( ۲۲۳.۷ ميليمتر) ۳۲.۱ درصد کاهش را نشان مي‌دهد.

  • کاهش ۷۱.۷ ميلي متري ميزان بارش‌ها در حوزه‌هاي اصلي

حجم بارش‌ها از اول مهر پارسال تا ۲۲ ارديبهشت امسال معادل ۲۵۰.۵ ميليارد مترمکعب گزارش شده است. البته در شش حوزه اصلي نيز شرايط نسبتا منفي ارزيابي مي‌شود؛ به‌گونه‌اي که در حوزه‌هاي قره‌قوم، مرزي شرقي، فلات مرکزي و خليج فارس و عمان با کاهش محسوس بارش‌ها مواجه هستيم و در مجموع ميزان بارش‌ها در حوزه‌هاي اصلي ۷۱.۷ ميلي متر کاهش داشته است. در حوزه خليج فارس و درياي عمان اين کاهش ۱۵۲ ميلي متر، در حوزه فلات مرکزي ۶۴.۳ ميلي متر، در حوزه مرزي شرقي ۲۳ ميلي متر و در حوزه قره‌قوم ۷۱.۷ ميلي متر است. البته در حوزه درياي خزر ميزان بارش‌ها ۱۰.۴ ميلي متر و در حوزه درياچه اروميه ۹۵.۹ ميلي متر مثبت گزارش شده است.

از سوي ديگر بر اساس پيش‌بيني سازمان هواشناسي، در سال آبي جاري نسبت به سال گذشته و درازمدت حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد باران کمتري را شاهد خواهيم بود. همچنين از ميزان ذخيره سدها نيز نسبت به سال قبل ۲۵ درصد کاسته شده است که اين موضوع موجب شده وزير نيرو نسبت به وضعيت فعلي منابع آبي هشدار دهد.

بر اساس آمار ۴۹ سال گذشته، در هر ۱۰ سال ميزان بارندگي‌ها با کاهش روبه‌رو بوده؛ به‌گونه‌اي که متوسط بارش‌ها در ۵۰ سال گذشته ۲۵۰ ميلي‌متر ثبت شده اما در ۱۰ سال اخير اين ميزان تنها ۲۱۷ ميلي‌متر بوده است. علاوه بر اين در حالي که متوسط بارندگي‌ها در ايران حدود ۴۰ درصد کمتر از سال‌هاي قبل بوده، در برخي استان‌ها اين ميزان تا ۸۰ درصد کاهش را نيز نشان مي‌دهد؛ تا جايي که در استان هرمزگان ۸۰ درصد، سيستان و بلوچستان ۷۰ درصد، فارس ۷۰ درصد، کرمان ۷۱ درصد و بوشهر ۶۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش بارندگي داريم. البته در برخي از استان‌ها وضعيت بارندگي‌ها قابل قبول است که مي‌توان به استان‌هاي آذربايجان شرقي، کردستان و آذربايجان غربي اشاره کرد.

  • ۳۳۴ شهر در تابستان سال ۱۳۹۷ در معرض تنش آبي قرار خواهند داشت

همچنين بر اساس برآوردهاي صورت گرفته در تابستان سال ۱۳۹۷ تعداد ۳۳۴ شهر در معرض تنش آبي قرار خواهند داشت که از اين تعداد ۱۰۷ شهر در وضعيت قرمز قرار دارند و پيش‌بيني مي‌شود که استان‌هاي اصفهان، کرمان، فارس، خراسان رضوي و سيستان و بلوچستان با بحران شديدتري مواجه باشند که بر اساس آمار وزارت نيرو ۵۰ درصد از جمعيت شهري در وضعيت قرمز، ۱۹ درصد در وضعيت نارنجي و ۳۰ درصد در وضعيت زرد تنش آبي در تابستان سال ۱۳۹۷ قرار دارند که تمرکز جمعيت افرادي که بيشترين تنش آبي را تجربه مي‌کنند در فلات مرکزي با جمعيتي معادل ۱۶.۶ ميليون نفر است.

  • کاهش 50 درصدي ميزان بارندگي‌ها در فلات مرکزي نسبت به سال گذشته

از سوي ديگر ميزان بارندگي‌ها در فلات مرکزي نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است؛ به گونه‌اي که در حوضه آبريز خليج فارس و درياي عمان نيز با جمعيت هفت ميليون نفر ۱۱۸ شهر در معرض تنش آبي قرار دارند. همچنين آمارها نشان مي‌دهد که بدترين وضعيت در حوضه فلات مرکزي است و بعد از آن حوضه خليج فارس و درياي عمان با چالش‌هاي جدي دست و پنجه نرم مي‌کند.



وزير نيرو عازم آلمان شد

وزير نيرو به منظور ديدار با وزراي محيط زيست و انرژي آلمان ديروز راهي اين کشور شد. در پي دعوت وزير محيط زيست، حفاظت از منابع طبيعي و امنيت هسته‌اي و همچنين وزير امور اقتصادي و انرژي جمهوري فدرال آلمان، رضا اردکانيان، وزير نيرو به منظور مذاکرات دو جانبه پيرامون همکاري‌هاي مشترک بين دو کشور در زمينه‌هاي مرتبط عازم آلمان شد. وي در جريان اين سفر ضمن ملاقات و مذاکره رودررو با وزراي فدرال آلمان با برخي وزراي ايالتي اين کشور نيز ملاقات خواهد نمود. شرکت در نمايشگاه بين المللي آب و فاضلاب و صنايع وابسته در مونيخ و ملاقات با فعالان اقتصادي در بخش آب و انرژي از ديگر برنامه‌هاي وزير نيرو در اين سفر خواهد بود.

آمريکا به تنهايي قدرت تحریم نفتی ندارد

يک عضو کميسيون انرژي مجلس گفت: در رابطه با بحث قراردادهاي نفتي و بيمه کشتي‌ها و ساير مسائلي که آمريکا در گذشته موفق به اجراي تحريم‌ها بود، ديگر امروز اين قدرت برايش وجود ندارد چراکه بسياري از قدرت‌ها که پيش از اين همراه آمريکا بودند، اقدام آمريکا را زير سوال برده‌اند. جلال ميرزايي در گفت‌وگو با ايسنا در رابطه با وضعيت قراردادهاي نفتي ايران پس از خروج آمريکا از برجام، بيان کرد: ما در قالب IPC سه قرارداد بسته‌ايم که يکي از اين قراردادها توتال است که با شرکت‌هاي اروپايي است و دو پروژه ديگر با شرکت‌هاي روسي و چيني است. که درباره قرارداد توتال، اگر توتال بخواهد عقب‌نشيني کند شرکت نفتي دولت چين حاضر به جايگزين شدن است.

گازرساني به صنايع؛ اولويت شرکت ملي گاز

مدير گازرساني شرکت ملي گاز گفت: تکميل گازرساني شهري و روستايي در دستور کار شرکت ملي گاز قرار دارد و گازرساني به بخش صنايع و نيروگاه‌ها اولويت امسال اين شرکت است.

سعيد مؤمني، با بيان اين‌که پارسال نسبت به سال قبل‌ از آن، تقاضاي انرژي در دنيا حدود 2.3 درصد افزايش يافت، گفت: در اين زمان، تقاضاي انرژي جهان از معادل 14050 ميليون بشکه نفت خام فراتر رفت. وي ۷۰ درصد از تقاضاي انرژي جهان را مربوط به سوخت نفت، گاز و زغال‌سنگ عنوان کرد و ادامه داد: از اين مقدار ۲۲ درصد سهم گاز است که تا سال ۲۰۴۰ به ۲۶ درصد افزايش خواهد يافت. ايران در رتبه نخست کشورهاي صاحب منابع نفت و گاز جهان قرار دارد.


ديدار زنگنه با وزير اقتصاد بلغارستان

وزير نفت با اميل کارانيکولوف، وزير اقتصاد بلغارستان، درباره گسترش همکاري‌هاي ۲ کشور ديدار و گفت‌وگو کرد.

به نقل از شانا، بيژن زنگنه در اين ديدار اظهار کرد: اميدواريم سفر شما سبب توسعه روابط خوب ميان ايران و بلغارستان به‌ويژه در بخش نفت و انرژي شود.

وي با بيان اين که تاکنون روابط قابل ذکري ميان ايران و بلغارستان در بخش انرژي وجود نداشته است، تصريح کرد: ايران آماده است روابطش را با بلغارستان در بخش انرژي گسترش دهد.

امکان توليد آب از هواي مرطوب وجود دارد

معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: امکان توليد آب از هواي مرطوب وجود دارد اما در حال حاضر اين طرح در حد تحقيقات و نمونه‌هاي کوچک در حال اجراست.

عباس سروش در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه اجراي اين طرح نمي‌تواند حلال مشکلات منابع آبي باشد، اظهار کرد: تمامي‌کارهاي لازم در حوزه تحقيقات در حال انجام است اما به نظر مي‌رسد که اين طرح نتواند مشکلات انساني را در حوزه منابع آبي برطرف کند.

چندي پيش نيز جهانگير حبيبي معاون حفاظت و بهره برداري شرکت مديريت منابع آب ايران با بيان اين که توليد آب توسط اين دستگاه در حجم کوچک امکان‌پذير است، گفت: بسته به ميزان سرمايه‌گذاري فرد مي‌توان در مورد ميزان توليد آن صحبت کرد.

به گفته وي، اين‌که بتوان مشکل بحران آب را با کمک چنين دستگاهي برطرف کرد به اعتقاد من امکان‌پذير نيست و تنها مي‌توان از اين دستگاه در مصارف کم به طور مثل براي باغچه يا تامين آب روستاهاي دور افتاده استفاده کرد، البته بکارگيري ازان دستگاه نيازمند شرايط خاص جغرافيايي است.

تاثير منفي قطعي برق اهواز بر پروژه‌هاي نفتي

سرپرست مديريت توليد شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب با اشاره به قطع برق اهواز ناشي از طوفان يا گرد و غبار اظهار کرد: قطع برق اهواز علاوه بر تاثيرات زيادي که روي توليد نفت از ميادين اهواز دارد، تبعات بسيار ديگري نيز به همراه دارد.

سعيد کوتي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه توليد از ميادين نفت‌خيز جنوب طبق برنامه پيش مي‌رود، توضيح داد: توليد از اين ميادين حدود سه ميليون بشکه در روز است و بيش از ۹۸ درصد برنامه علي رغم همه مشکلاتي که در اين منطقه وجود دارد، محقق شده است.

وي با تاکيد بر اينکه قطع برق اهواز تاثيرات زيادي روي توليد نفت دارد، افزود: قطع برق علاوه بر تاثير مستقيم روي توليد آثار جنبي روي مسائل ديگر دارد. هنگامي‌که برق قطع مي‌شود در برخي نقاط افزايش گاز سوزي و آلودگي زيست محيطي رخ مي‌دهد. همچنين باعث آلودگي کيفي نفت خام شده و آثار منفي روي چاه‌هاي توليدي دارد.

سرپرست مديريت توليد شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب ادامه داد: از سوي ديگر در زمان قطع برق چاه‌ها بسته مي‌شوند و بازگشايي اين چاه‌ها مشکل و تکرار قطع برق براي سيستم‌ها شوک است. براي اين مشکل در حال پيگيري جدي براي اتخاذ راهکارهاي کوتاه مدت و سريع هستيم. يکي از راهکارها جمع آوري گازها و تبديل آن‌ها به برق در هر منطقه‌اي و در واحدهاي بهره برداري است.

توانير به دنبال شناسايي شركت‌هاي فعال در حوزه اينترنت اشيا

شركت توانير از شركت‌هاي فعال در حوزه اينترنت اشيا IOT خواست تا رزومه كاري خود را ارسال نمايند.

به نقل از وزارت نيرو، بررسي‌هاي صورت گرفته نشان داده است كه بهره گيري از اينترنت اشيا IOT مي‌تواند مي‌تواند در بهبود سطح رفاه و كاهش مصرف انرژي موثر باشد.

از اين رو شركت توانير كه در سال جاري پروژه‌اي را به صورت پايلوت در اين خصوص آغاز كرده، شناسايي شركت‌هاي فعال در حوزه اينترنت اشيا را در دستور كار خود قرار داده است.

صنايع پتروشيمي‌عامل عدم تخصيص اعتبارات عمراني به ماهشهر

رئيس شوراي شهر بندر ماهشهر گفت: وجود صنايع پتروشيمي‌باعث شده بندر ماهشهر از اعتبارات عمراني استان محروم شود.

ناصر فيصلي‌زاده در گفتگو با مهر اظهار کرد: با وجود ۲۱ شرکت پتروشيمي، اداره کل بنادر و دريانوردي و ده‌ها شرکت حمل و نقل بندري، وضعيت جاده‌ها، ورودي‌ها و روشنايي بندر ماهشهر به هيچ عنوان خوب نيست.

وي با بيان اينکه جاده‌هاي ارتباطي بندر ماهشهر به جاده‌هاي مرگ تبديل شده‌اند، افزود: باعث و دليل اين وضعيت خود شرکت‌ها و صنايع هستند و متأسفانه همکاري و مساعدت خوبي در بحث ايفاي مسئوليت‌هاي اجتماعي خود ندارند.

رئيس شوراي شهر بندر ماهشهر بيان کرد: در بحث عمراني اعتبارات آنچناني نداريم و وجود شرکت‌هاي پتروشيمي‌باعث شده استان به بندر ماهشهر به عنوان يک منطقه برخوردار نگاه کرده و از اختصاص اعتبارات عمراني به اين شهر خودداري کنند.



به دليل تخليه شديد آبخوان رخ مي‌دهد؛

عضو هيئت علمي‌دانشکده منابع طبيعي دانشگاه صنعتي اصفهان با تاکيد بر اينکه بي آبي و خشکي زاينده رود به غير از کشاورزي به اقتصاد اصفهان خسارت فراواني وارد مي‌کند و سرمايه گذاري را کاهش مي‌دهد، گفت: شرايط کنوني حاکي از نبود حکمراني آب در کشور و اصفهان است، از سوي ديگر ادبيات مسئولان در حوزه آب بايد تغيير کند.

مهدي بصيري در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينکه کم بارشي امسال بسيار شديد است، اظهار کرد: اين کم بارشي با شرايط مديريت کنوني و متداول حوضه زاينده رود، فاجعه آفرين است، چرا که به دليل عدم حکمراني لازم هر کسي که دسترسي به آب دارد، برداشت مي‌کند و از سوي ديگر صنايع و فضاي سبز همانند روند قبلي خود کار مي‌کنند، هم چنين بالادست رودخانه در اصفهان يا چهارمحال و بختياري نيز بدون توجه به کم آبي شديد مانند سال‌هاي پرآب، از رودخانه با پمپ آب برداشت مي‌کنند، در اين شرايط، آب شرب اصفهان به خطر افتاده و هيچ کنترلي بر آن نيست. وي با انتقاد بر اينکه شرايط کنوني حاکي از نبود حکمراني آب در کشور و اصفهان است، افزود: سوالي که بايد از دولتمردان، قوه قضاييه، نيروي انتظامي، شوراي امنيت ملي و ... پرسيد اين است که آيا ترجيح مي‌دهيد افرادي که از سال‌هاي 84 به بعد به رودخانه وصل شدند، آب را برداشت و در کوه‌ها درختکاري کنند يا اينکه آثار فاخر تاريخي اصفهان با شکست و تخريب روبرو شود؟

  • زاينده‌رود جاري نشود، آبخوان اصفهان تخليه مي‌شود

اين فعال محيط زيست تاکيد کرد: با توجه به اينکه زاينده رود تغذيه کننده آبخوان شهر اصفهان است و شهرداري براي حفظ فضاي سبز از اين آبخوان آب برداشت مي‌کند و اگر آب در مدت دو سال در رودخانه جاري نشود، بر اثر تخليه شديد آبخوان، فرونشست زمين در شهر اصفهان به طور قطع به وقوع خواهد افتاد و آثار تاريخي اين شهر در معرض خطر جدي قرار مي‌گيرند. وي ادامه داد: فرونشست زمين موجب تشديد و تسريع تخريب و شکسته شدن آثار تاريخي اين شهر خواهد شد.



عضاي کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌در بازديد از پايانه‌هاي نفتي خارک به عنوان گلوگاه اقتصادي کشور، از تلاش اين کميسيون براي تامين بودجه مورد نياز منطقه خارک خبر دادند. به گزارش شانا، فريدون حسنوند، به همراه ديگر اعضاي کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌در بازديد از پايانه‌هاي نفتي خارک، با اشاره به تلاش اعضاي اين کميسيون براي ياري رساندن به مسئولان شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران، گفت: از آنجا که توليد و صادرات نفت مقوله‌هاي مهمي‌هستند، تلاش مي‌کنيم منابع مالي و بودجه مورد نياز منطقه خارک تامين شود. وي گفت: اين کميسيون از پايانه‌هاي صادراتي نفت کشور به ويژه منطقه خارک حمايت کرده و سعي مي‌کند با در اختيار قرار دادن بودجه لازم، مشکلات آنها را برطرف کند. سکينه الماسي، عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌در نشست با مديران شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران، با بيان اين که خارک گلوگاه اقتصادي کشور است، گفت: اکنون تغيير و تحولات مثبتي در منطقه بوشهر و فازهاي مختلف پارس جنوبي ايجاد شده که در اين‌باره از وزير نفت تشکر مي‌کنيم. در سالي که حمايت از کالاي ايراني نام‌گذاري شده است بايد سعي کنيم با حمايت از جوانان ايراني و تجهيزات و کالاهاي ساخت داخل از اين گردنه سخت و دشوار عبور کنيم.

  • خارک قابليت تبديل شدن به قطب صنعت پتروشيمي‌را دارد

همچنين سيدرضا نوروززاده مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌با اشاره به اين‌که ايران جزو بزرگ‌ترين کشورهاي توليدکننده نفت به شمار مي‌آيد، گفت: بازسازي و نوسازي اسکله‌هاي خارک نشان‌دهنده توانمندي متخصصان ايراني است. وي افزود: اسکله نفتي خارک از استانداردهاي لازم برخوردار بوده و تجهيزات آن به روزرساني شده‌اند. نوروززاده با بيان اين‌که ايران هميشه تحريم‌ها و تهديدها را به فرصت تبديل کرده است، گفت: برخي کشورها هميشه با ما دشمني و ستيز داشته‌اند، تحريم مشکلاتي ايجاد مي‌کند، اما ملت ايران هميشه آنها را به فرصت تبديل کرده‌اند.نورورززاده عنوان کرد: درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشيمي‌درآمد خوبي است و اميدواريم در آينده‌اي نزديک، جزيره خارک به قطب صنعت پتروشيمي‌تبديل شود.



سمپوزيوم تخصصي امکان سنجي بهره گيري از ظرفيت‌هاي درياي عمان در تأمين آب کشور به همت انجمن آمايش سرزمين ايران در خانه انديشمندان علوم انساني تهران برگزار شد. به گزارش روزنامه تجارت ، دکتر امير محمودزاده رئيس انجمن آمايش سرزمين ايران در اين سمپوزيوم گفت: امروز ايده و تفکر استفاده از درياي عمان بگونه‌اي پيش رفته که اين انجمن از پژوهش محوري و مباحث علمي‌به سمت و سوي مباحث سرمايه گذاري و اجرايي پيش برود. محمودزاده ادامه داد: اين انجمن پژوهش و بررسي‌هاي فراواني در اين خصوص انجام داده است و ما بدنبال اين هستيم که کشور ايران از يک کشور خليجي به يک کشور اقيانوسي تبديل شود و استفاده از درياي عمان و سواحل مکران مي‌تواند توسعه ملي نيز بوجود آورد. رئيس انجمن آمايش سرزمين ايران افزود: متاسفانه عده‌اي به عنوان مافياي آب عنوان مي‌کنند ايران در کم آبي قرار دارد و کشور در جنگ آب وارد خواهد شد. که اين موضوع مورد قبول ما نيست. وي در مورد انجام پروژه انتقال آب از درياي عمان به مرکز کشور ادامه داد: ما آمادگي آن را داريم که يکي از بزرگترين پروژه‌هاي کشور را با مشارکت بخش خصوصي انجام دهيم. محمودزاده در پايان گفت: در کشور ما از 70 درصد ظرفيت سرزميني استفاده نمي‌شود و اميدواريم اينگونه همايش‌ها مثمر ثمر قرار گيرد. در ادامه دکتر محمدرضا حافظ نيا دبير علمي‌سمپوزيوم گفت: جنوب شرق کشور مي‌تواند به عنوان لکوموتيو کشور عمل کند. اين منطقه ويژگي ژئوپولتيکي دارد و دولت و سياست‌هاي ايران بايد از فرصت‌هاي اين منطقه در جهت اقتدار ملي و اقتصاد استفاده کند. وي ادامه داد: پديده خشکي ايران ذاتي است و ما بايد با آن خو بگيريم ولي بحران آب در ايران قطعا به جنگ نمي‌انجامد بلکه مي‌تواند به صلح منجر شود به اين شکل که ذينفعان بايد دور هم جمع شده و بحران آب را حل کنند. اين سمپوزيوم نيز براي بررسي علمي‌و عملي مگا پروژه انتقال آب درياي عمان تشکيل شده که با دقت موضوع را بررسي کنيم و احيانا بعدا نگوييم که اشتباه کرديم.



با افزايش حفاري در آمريکا رقم خورد؛

با افزايش چشم‌گير فعاليت‌هاي حفاري آمريکا و درحالي‌که در اروپا و آسيا، مقاومت‌هايي در برابر تحريم‌هاي آمريکا بر عليه ايران به‌وجود آمده است، قيمت نفت افت کرد.

به گزارش مهر به نقل از رويترز، روز دوشنبه، با افزايش چشم‌گير فعاليت‌هاي حفاري آمريکا که نشان از اوج گرفتن توليد نفت اين کشور در آينده دارد و درحالي‌که در اروپا و آسيا، مقاومت‌هايي دربرابر تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، شکل گرفته است، قيمت نفت از رکورد چند ساله خود که در هفته گذشته ثبت کرده بود، افت کرد.

قيمت نفت خام برنت، در ساعت ۱۰:۱۶ به وقت تهران، با ۴۷ سنت يا ۰.۶ درصد افت نسبت به قيمت بسته شده در روز جمعه، به ۷۶.۶۵ دلار براي هر بشکه رسيد.

قيمت نفت خام تگزاس غرب آمريکا، دابليوتي‌آي، ۲۹ سنت يا ۰.۴ درصد افت کرد و به قيمت ۷۰.۴۱ دلار براي هر بشکه رسيد.

نفت برنت و دابليوتي‌آي، هفته گذشته به بالاترين قيمت خود از نوامبر ۲۰۱۴ تا کنون رسيدند و قيمت آنها به ترتيب به رکورد ۷۸ دلار و ۷۱.۸۹ دلار براي هر بشکه رسيد. بازارها انتظار داشتند صادرات نفت ايران به علت تحريم‌هاي آمريکا تا حدود زيادي افت کند.

گِرِگ مک‌کنا، استراتژيست ارشد بازار در شرکت کارگزاري آکسي‌تريدر، مي‌گويد: اگر تحريم‌هاي آمريکا بر عليه ايران بازگردند، حدود ۱ ميليون بشکه در روز از عرضه نفت جهان کاسته خواهد شد.

او ادامه داد: اما هنوز قطعي نيست که اين تحريم‌ها بتوانند آن‌قدر که آمريکا مايل است، تاثير داشته باشند؛ آلمان اعلام کرده است که از شرکت‌هاي خود در برابر تحريم‌هاي آمريکا محافظت خواهد کرد، ايران اعلام کرده است که غول انرژي فرانسه، توتال هنوز از اين کشور خارج نشده است و اين درحالي است که چيني‌ها آماده‌اند جاي خالي توتال را پر کنند.

طبق اعلام شرکت اطلاعات انرژي بيکرهيوگز، در هفته منتهي به ۱۱ مي، حفاران نفتي آمريکا، ۱۰ حلقه چاه به تعداد چاه‌هاي فعال اين کشور اضافه کردند و به اين ترتيب تعداد کل چاه‌هاي فعال آمريکا به ۸۴۴ حلقه رسيد.

حسين سعيد، استراتژيست ارشد بازار در شرکت کارگزاري اف‌اکس‌تي‌ام، مي‌گويد: اوج گرفتن توليد نفت شيل آمريکا، همچنان باعث پايين نگاه داشتن قيمت‌ها خواهد بود.