لاريجاني هدف ترامپ از ايجاد هرج ومرج جهاني را تشريح کرد؛

رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: آمريکا قصد دارد نهاد بين‌المللي سازمان ملل را که به قصد ايجاد صلح در جهان تاسيس شده، نابود کند و چون سازوکار ديگري براي جايگزيني آن وجود ندارد، صحنه بين‌المللي را به هرج و مرج سوق دهد.

به گزارش ايسنا، علي لاريجاني افزود: حمله به عراق بدون مصوبه شوراي عالي امنيت بود، اما آمريکايي‌ها با کمک يک يا دو کشور دست به اين اقدام زدند گرچه بعدها چنان گرفتار شدند که پا به فرار گذاشتند. خروج از معاهده پاريس در رابطه با آب و هوا خلاف مقررات سازمان ملل بود و همچنين خروج از توافقنامه هسته‌اي خلاف قطعنامه شوراي امنيت بود و همين طور انتقال سفارتخانه خود به قدس. وي افزود: در روز گذشته رژيم صهيونيستي دست به جنايتي وسيع زد و حدود ۵۰ نفر از مردم فلسطين را به شهادت رساند و حدود دو هزار نفر را مجروح کرد. اين حادثه مقارن با دو مسئله بود. يکي همزمان با روز نکبت بود که چند دهه پيش در چنين روزي قدرت‌هاي بزرگ به حمايت از صهيونيست‌ها پرداختند تا مردم فلسطين را از سرزمين خود آواره کنند و به جاي آنها از گوشه و کنار جهان افرادي را جمع و جور کردند و خانه و کاشانه فلسطيني‌ها را غصب نمودند. حادثه عظيمي‌بود که بيش از دو-سوم مردم فلسطين را از سرزمين آبا و اجدادي خود اخراج کردند و با قتل‌عام کساني که مقاومت کردند، زمينه را براي وارد کردن ديگران فراهم کردند. اين فاجعه تاريخي مبناي تولد اين رژيم نکبت شد که عامل ماجراهاي چند دهه اخير است. وي ادامه داد: ديگر موضوع نيز انتقال سفارت رژيم آمريکا از تل‌آويو به قدس است که روز گذشته به دستور رئيس‌جمهور آمريکا انجام شد. با اينکه تقريبا همه کشورهاي دنيا اين اقدام را محکوم کردند و با اينکه همه مي‌دانند اين اقدام مخالف مصوبات شوراي امنيت و مجمع عمومي‌سازمان ملل است، اما ظاهرا از سالهاي پيش آمريکايي‌ها تصميم گرفتند نهادهاي بين‌المللي را بي‌اعتبار کنند. لاريجاني خاطرنشان کرد: جنايت روز گذشته و کشتار مردم فلسطين صرفا به دليل اينکه اعتراض به چنين اقداماتي کردند ننگ بزرگي براي رژيم صهيونيستي و آمريکاست و در تاريخ خواهد ماند.

وي تصريح کرد: روشن است که اين کشتارها از سر استيصال رژيم صهيونيستي و بيش از آنکه قدرت آنان را نشان دهد، آشفتگي آنها را برملا مي‌کند. راهپيمايي روزهاي گذشته فلسطيني‌ها نشان داد که در جهت احقاق حق خود ايستادند و مقاومت مي‌کنند. اين حرکت جديد در فلسطين اضطراب براي رژيم صهيونيستي ايجاد کرده که دست به اقدامات احمقانه مي‌زند. لاريجاني ادامه داد: در چنين شرايطي آمريکا ادعا مي‌کند بزرگترين معامله قرن را سامان مي‌دهيم. آقاي ترامپ اين بزرگترين معامله قرنِ شما را، فلسطيني‌ها به بزرگترين ننگ تاريخ بدل کردند و با چنين اقدامي‌ملت فلسطين و مسلمانان را متحدتر کرده‌ايد و همين امر عامل اصلي پيروزي آنها خواهد بود. رئيس مجلس شوراي اسلامي‌افزود: ديگر کسي به وعده‌هاي شکلاتي شما وقعي نمي‌نهد. حتي برخي گروه‌هاي فلسطيني که با طرح‌هاي سازش قلابي آمريکا سالياني منتظر حداقل‌هايي براي زندگي خود بودند امروز متوجه شدند راه اصلي احقاق حق فلسطيني‌ها مقاومت است و البته اين بزرگترين دستاورد قرن است که معامله پوشالي قرن آمريکا را به زباله‌دان تاريخ فرستاد.



«علي‌اکبر فرهنگي» در مراسم تجليل از زحماتش؛

مراسم تجليل از استاد «علي اکبر فرهنگي» به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومي‌در دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره برگزارشد. به گزارش «تجارت» محمد روشن رئيس دانشگاه سوره در اين مراسم ضمن تبريک اعياد شعبانيه گفت: خوشحالم که در تکريم معلمي‌ديگر گرد هم جمع شديم و خوشحالم که دانشگاه ارتباطات سوره رو به تعالي است و توانسته در صحنه ارتباطات حضور جدي و علمي‌داشته باشد.وي ضمن خير مقدم به حضار گفت: قبل از اينکه من در خدمت دوستان باشم، دکتر خاموشي به آقاي فروغي سفارشي کرده بود که رشته تبليغ ارتباطات در اين دانشگاه پايه‌گذاري شود.روشن ادامه داد: اين رشته بر مبناي سازمان تبليغات اسلامي‌آغاز به کار کرد و در سال 86 اولين سري از دانشجوها در اين رشته ثبت نام کردند و استاد فرهنگي اولين استادي بود که در اين رشته کار کرد و اميدوارم از ظرفيت‌هايشان استفاده کنيم.

زهرا طاهري‌پور رئيس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره هم سوره در ابتداي صحبت‌هاي خود گفت: امروز فرصتي فراهم شد تا به همت دانشجويان، از يکي از بزرگان علم و رسانه تجليل کنيم.وي ادامه داد: از دکتر فرهنگي بابت تلاش‌هايشان در اين سال‌ها تشکر مي‌کنم و بايد بگويم الان هر موفقيتي که دانشجويان ما به دست مي‌آورند مديون زحمت‌هاي اين استاد گرانقدر است.

  • شرمسار مي‌شوم که چرا بيشتر کار نکردم

علي‌ اکبر فرهنگي که چند دهه در حوزه ارتباطات و رسانه فعاليت علمي‌و دانشگاهي داشته است و به عنوان چهره ماندگار اين حوزه شناخته مي‌شود، در سخناني ضمن تشکر براي برگزاري اين مراسم، اظهار کرد: در اين چند سال اخير وقتي مراسم‌ اينچنين برگزار مي‌شود، همواره شرمسار مي‌شوم که چرا بيشتر کار نکردم. گاهي برخي از دانشجويان مي‌پرسند که چرا به ايران بازگشتم و من هميشه پاسخ مي‌دهم که چيزهايي در ايران وجود دارد که هيچ‌جاي ديگر دنيا نمي‌توان آنها را پيدا کرد.او ادامه داد: زندگي فقط تجملات و دسترسي به امکانات نيست و بخش عمده زندگي حس مفيد واقع شدن است؛ که من اين احساس را در ايران تجربه مي‌کنم. سال‌ها آنجا درس مي‌دادم، اما هيچ‌گاه اين ذوقي که در چشم دانشجويان ايران مي‌بينم آنجا نديدم.اين استاد پيشکسوت ارتباطات با بيان اينکه «ما سرزمين فرهنگ تکريم‌ها هستيم»، يادآور شد: تفاوت فرهنگ غرب و شرق در چند موضوع است؛ يکي از اين تفاوت‌ها اين است که غرب پا در زمين و شرق به ويژه ايران سر در آسمان دارد. اين موضوع به ما توانمندي‌هايي مي‌دهد که در ازاي آن ما را هم مقيد مي‌کند.او در ادامه سخنان خود به بيان توضيحاتي درباره تغييراتي که مي‌توان در چارت درسي رشته علوم ارتباطات ايجاد کرد پرداخت و خطاب به دانشجويان اين رشته، گفت: شما پا در راهي گذاشته‌ايد که بسيار طولاني و پر پيچ است، اما در عين حال بسيار شيرين و دلنشين است.



    سخنگوي دولت با انتقاد از سوءاستفاده کنندگان از شرايط جاري کشور هشدار داد؛

    سخنگوي دولت درباره برخي مشکلات در سامانه نيما گفت: براساس گزارش وزارت صنعت معدن وتجارت تا هفته قبل بيش از پنج ميليارد دلار ثبت سفارش از انواع کالاها صادر شده است. بانک مرکزي هم درباره تخصيص ارز با نرخ 4200 تومان، رقم مشابهي را گزارش داده است. بنابراين ما در خصوص تامين کالاها مشکلي نداريم به خصوص اينکه در فروردين ماه نرخ صادرات ما 15 درصد بيشتر از واردات بوده است. البته بخشي از خدمات در بازار رسمي‌ارز تعريف نشده است، بنابراين ستاد اقتصادي دولت کارگروهي را موظف کرد که بررسي کند روزانه چه مقدار از خدمات و حتي کالاهاي موردنياز که در سامانه رسمي‌تعريف نشده است، در بازار غيررسمي‌وجود دارد تا به آنها پاسخ داده شود، تاکنون 33 قلم خدمات تعريف شده است. به گزارش ايسنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبري با اشاره به اينکه اين نکته را بايد مدنظر قرار داد، بيش از 130 ميليارد دلار در بازار رسمي‌مبادله خواهيم داشت خاطر نشان کرد: ممکن است 100 ميليون دلار هم در بازار غيررسمي‌باشد که اين رقم کوچک است. ما مشکلي براي واردات کالاهاي اساسي و عموم کالاها نداريم جز بخش کوچکي از خدمات که به سرعت در حال وارد کردن به بازار رسمي‌هستيم. ما معتقديم هيچ نرخ ديگري در برابر نرخ رسمي‌ارز نمي‌تواند مبناي اقتصاد ما باشد. البته در کوچه پس کوچه‌ها نرخهايي براي ارز بيان شده که معلوم نيست چه کسي آنها را مي‌فروشد و چه کسي آنها را مي‌خرد اما بيان اين مبالغ باعث مخدوش شدن نرخ دلار 4200 توماني مي‌شود. وي درباره گلايه‌هاي بازاري‌ها از نوسانات نرخ ارز و موضع دولت در اين زمينه اظهار کرد: آمار بانک مرکزي و وزارت صنعت براي تخصيص ارز و ثبت سفارش مشخص است، بنابراين بهانه‌جويي عده‌اي در اين زمينه معقول نيست. دولت از واردکنندگان و صادرکنندگان عمده دعوت کرده است و همه مسائل در مورد ارز در آن جلسه بررسي شده است اگر مورد و مسئله خاصي وجود دارد بايد به کارگروه تعيين شده منتقل شود تا بررسي شود. اينکه کسي کالاي خود را از انبار خارج نکند، حتما خلاف است. هيچ کسي نبايد به فکر احتکار کالاها به اين اميد که در آينده اتفاق ديگري مي‌افتد، باشد. دولت تحت هيچ شرايطي سامانه فعلي صادرات و واردات را ترک نکرده واز تامين کالاهاي اساسي با نرخ ارز 4200 توماني عقب نمي‌نشيند و آن را ادامه مي‌دهد. وي درباره گزارش مجلس درباره مديران دو تابعيتي گفت: از طرف دولت وزارت اطلاعات موظف به پيگيري مسائل بود قوه قضائيه نيز اين پرونده رانبال مي‌کند. دولت به قانون منع استفاده از دو تابعيتي‌ها احترام گذاشته و هيچ کدام از مديران دولت دو تابعيتي نيستند و اگر هم موردي اثبات شد دولت طبق قانون عمل مي‌کند. نوبخت درباره فرزندان دو تابعيتي برخي مسئولان دولتي و وزرا افزود: ما بخشي از ابزارهاي خود را سوزانديم. من سربسته مي‌گذرم اما وقتي تحريم مي‌شويد مسير رسمي‌جواب نميدهد. موضوع را من بيشتر نسوزانم . گاهي به خاطر جهل يا کينه نسبت به دولت، برخي حاضرند منافع ملي را از بين ببرند.

    سخنگوي دولت در واکنش به هجمه‌هايي که به بهانه خروج آمريکا از برجام به دولت وارد مي‌شود گفت: مشکلات زياد است و ما بايد خود را براي هر شرايطي آماده کنيم و ديگر وقت نداريم که هم با دشمنان برخورد کنيم و هم به دوستان خود نگاه داشته باشيم که از پشت خنجر نزنند.

    درباره حمله به دولت به بهانه برجام گفت: بايد بررسي کنيم که آيا اساسا برجام براي اجرا، تمامي‌مجاري حقوقي و قانوني خود را در داخل کشور طي کرده و آيا براساس اجماع داخلي به اجرا درآمده است؟ و آيا اصلا برجام درست بوده است يا خير؟ برجام تمام مراحل قانوني و حقوقي خود را در داخل کشور طي کرد؛ چه در مجلس و چه نکاتي که رهبري مطرح کردند نيز رعايت شد.

    نوبخت با بيان اينکه براساس يک اتهام واهي کشور دچار محاصره اقتصادي شد تصريح کرد: آيا در آن مقطع دولت بايد اين محاصره اقتصادي را تاييد مي‌کرد يا در جهت رفع اتهامات وارده اقدام مي‌کرد. اگر دولت هيچ اقدامي‌نمي‌کرد قطعا تاريخ ما را نمي‌بخشيد. ما بايد اثبات مي‌کرديم که فعاليت هسته‌اي ما نظامي‌نيست و اين تاييد را از آژانس گرفتيم. با برجام تحريم‌ها عليه ما رفع شد هرچند مشکلاتي از قبيل ارتباطات بانکي باقي ماند. اما ايران از محاصره اقتصادي خارج شد.

    وي با تاکيد بر اينکه برجام اقدام درستي بود که از سوي دولت انجام گرفت خاطر نشان کرد: در شرايط تحريم اين ملت بود که بايد هزينه سنگيني مي‌پرداخت. دولت را وادار نکنيد برخي مسائل را بيان کند، چرا ما را وادار مي‌کنيد که حرفهايي بزنيم که موجب سوءاستفاده دشمن شود. وي درباره تاثير تحريم‌هاي احتمالي آمريکا بر کشور گفت: با وضع مجدد تحريم‌ها، ممکن است سختي‌هايي در کشور ايجاد شود ولي اين تحريمها موجب تسليم يا فلج شدن کشور نمي‌شود و دولت شرايط را مديريت مي‌کند.

    نوبخت در ادامه در پاسخ به اين پرسش که آيا با خروج آمريکا از برجام، FATF نيز متوقف خواهدشد بيان کرد: در اين زمينه بايد موضع آمريکا و اتحاديه اروپا را از هم جدا کنيم. Fatfفقط مختص آمريکا نيست. قانون مبارزه با پولشويي ايجاب مي‌کند که ما مسيري را طي کنيم و اين مسير را نبايد را رفتار آمريکا گره بزنيم. در اين مرحله لازم است FATF را به پايان برسانيم.



    مسعود يوسفي

    روزنامه نگار

    yousef44@yahoo.com

    عدالت مالياتي از ضروريات يک جامعه برخوردار و ثروتمند است. در چنين جامعه‌اي هر فرد و سازماني به فراخور درآمد و امکاناتي که در اختيار مي‌گيرد موظف خواهد بود که ماليات بپردازد. ماليات از اصلي‌ترين منابع مالي دولت به حساب مي‌آيد و پيوند وثيقي با آباداني و عمران کشورها دارد و زمينه ساز ارائه خدمات رفاهي و اجتماعي است. از اين منظر اگر سياست‌هاي مالياتي به درستي اجرا نشود و عده‌اي گريز مالياتي پيشه کنند، هزينه و بار مصارف دولت و عمران و آبادي کشور به دوش عده‌اي ديگري مي‌افتد که خود را مقيد به پرداخت ماليات مي‌بينند. بر اين اساس جماعت اخير دچار فشار مالي مضاعف مي‌شوند و به همين دليل عدالت مالياتي دچار نقصان و آسيب مي‌شود. تبعات ماليات گريزي به همين جا ختم نمي‌شود؛ اقتصاد پنهان شکل مي‌گيرد، شفافيت مالي و اقتصادي از ميان مي‌رود و جابجايي پول‌هاي کلان به طور پنهاني و مشکوک به امري رايج و روزمره تبديل مي‌شود و همين پنهان کاري‌ها طيف وسيعي از خلاف کاري و رانت و روابط ناسالم اقتصادي را به دنبال خواهد داشت. از اين رو نظام اقتصادي کشورها براي مقابله با بي عدالتي مالياتي ساز و کارهايي مي‌انديشند و پي مي‌ريزند تا به اين طريق به شفاف سازي هرچه بيشتر مبادلات اقتصادي و تحقق عدالت مالياتي ياري برسانند. در کشور ما نيز - اگرچه بسيار دير هنگام – سرانجام سامانه‌اي با هدف «بررسي تراکنش‌هاي مشکوک» راه اندازي شد. آن طور که خانم نسرين جوادي مدير سامانه‌هاي نوين مالياتي به خبرنگار مهر گفته است، اين سامانه قرار است کار رصد حساب‌هاي بانکي را با همکاري بانک مرکزي انجام دهد. وي توضيح مي‌دهد: «در مورد اشخاص حقيقي، سقف گردش مالي ۵ ميليارد تومان در سال در نظر گرفته شده که اطلاعات حساب آنها دريافت شده و حتي آنهايي که تراکنش‌هاي مشکوک بانکي دارند نيز، شناسايي و بررسي مي‌شوند». به اين ترتيب مي‌توانيم اميدوار باشيم که در ايران نيز از اين پس راه گريز بر گريزندگان مالياتي سخت تر مي‌شود و گام بلندي برا تحقق عدالت مالياتي بردا شته خواهد شد.



    مينا ابراهيمي‌بسابي

    جامعه‌شناس

    کلماتي نظير افسردگي، دل‌مردگي، بي‌هدفي، بي‌حوصلگي، خستگي، نااميدي، را بارها شنيده‌ايم. اما هنگامي‌که به نااميدي برسيم وضعيت و شرايطي که کنترلي بر محيط زندگي و ناتواني در تأمين نيازها را داريم تجربه خواهيم کرد و اين امر فشار رواني و تأثيرات سويي بر کيفيت زندگي خواهد داشت. در بسياري مواقع جامعه ايران را نااميد و مأيوس مي‌دانند و اينکه اين موضوع تا چه اندازه واقعيت دارد بين کارشناسان اختلاف‌نظر است اما بايد گفت که در حال حاضر مي‌توان عواملي که تشديدکننده نااميدي در ايران است را مدرنيته شدن و وجود فضاهاي مجازي و رسانه‌ها که با پخش اخبار و اطلاعات کاذب و تحليل‌هاي نادرست و گاه با انعکاس و بزرگ‌نمايي بيش‌ازحد برخي از حوادث تلخ و ناگوار اذهان افراد را مشوش و نااميدي را در فضاي عمومي‌جامعه مضاعف مي‌نمايند. تا جايي که در اين کار موفقيت لازم را به دست آورده‌اند. همچنين وجود يک سري واقعيات و معضلات خصوصاً اقتصادي در سطح جامعه و برخي از مسئوليني که هميشه در ارائه اطلاعات به مردم با نااميدي صحبت مي‌نمايند و نيز بي‌تدبيري و ناکارآمدي عاملان سياسي در عرصه‌هاي مختلف نقش اساسي، مؤثر، و وسيعي را داراست.

    چالش‌ها، سختي‌ها و آسيب‌هاي اجتماعي در تمامي‌حوزه‌ها خصوصاً در محيط زندگي کلان‌شهرها نظير تورم، بيکاري، فقر، اعتياد، طلاق، عدم اعتماد، آلودگي، بحران‌هاي مالي، آينده ايي نامشخص براي جوانان، عدم‌حمايت‌هاي اجتماعي، تبعيض و نابرابري در حوزه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، حجم بالاي کار، عدم تفريحات سالم، نداشتن درامد کافي براي حداقل زندگي، رکود اقتصادي، بحران تا مين آب، نبود فرصت‌هاي شغلي مناسب، ارزشي شدن بيش‌ازحد پول و ماديات و ....... هرکدام به‌نوعي شور، نشاط اجتماعي را کاهش داده و نااميدي و ياس را در جامعه افزايش داده است. علل بسياري از اين امور را مي‌توان سوء مديريت در مسائل اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي و عدم برنامه‌ريزي و تفکر و تأمل با توجه به شرايط اجتماعي در سال‌هاي گذشته براي حل مشکلات و ايجاد اميدواري و شادي مردم از سوي مسئولين ذي‌ربط دانست. ازآنجايي‌که درک آدميان از اميد و نااميدي يکسان است و هردو بر کيفيت زندگي تأثير دارد و اميدواري فرايندهاي مثبت ازجمله لذت، آرامش، فعاليت و کار، تلاش، انگيزه، پويايي، خلاقيت، نوآوري، مشارکت، مسئوليت‌پذيري، اعتماد، پيشرفت و توسعه اقتصادي، امنيت، رضايتمندي، آينده‌اي روشن و بهتر، مثبت انديشي، توانمندي بيشتر، شادي و نشاط را به ارمغان مي‌آورد. براي گسترش اميد و نشاط اجتماعي ابتدا بايد مسئولين خواهان تغييرات مؤثر و اساسي باشند و با استفاده از امکانات و اختيارات و تمام توان خود سياست‌گذاري و دگرگوني‌هاي لازم را جهت فقرزدايي و کاهش حجم چالش‌ها و دغدغه‌هاي اقتصادي و معيشتي مردم و رفع تبعيض و نابرابري در زمينه‌هاي گوناگون به عمل‌آورند. بدين‌وسيله رفاه اجتماعي در جامعه افزايش يابد. محيط‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي تأثيرگذار نظير آموزش‌وپرورش، آموزش عالي، و راديو و تلويزيون با اجراي برنامه‌ها، سريال‌ها، نمايش‌نامه‌ها، پخش اخبار و اطلاعات اميدوارانه و برنامه‌هاي شاد و مفرح موجبات افزايش نشاط اجتماعي و اميد به زندگي را براي مردم فراهم نمايند.


    مشکلات را بزرگ می‌کنند، توانمندی‌ها را کوچک
    معاون اول رئيس جمهوري با بيان اينکه آمريکا از توانمندي‌ها و قدرت ملت ايران آگاهي ندارد، گفت: در اين شرايط جديد زمان يقه‌گيري جناحي نيست و به طور قطع مديران بي‌انگيزه و بي‌حوصله کنار گذاشته مي‌شوند. به گزارش ايلنا، اسحاق جهانگيري در مراسم افتتاح اولين کارخانه توليد سلول انساني در غرب آسيا گفت: در دوران چهل سال گذشته جمهوري اسلامي‌ايران انواع و اقسام دوران را از جمله دوران تحريم آمريکا ، دوران تحريم اروپا، دوران تحريم اروپا و آمريکا به طور همزمان ون دوران تحريم و صدور قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل را پشت سر گذاشته است. وي افزود: از اين دوران سخت‌تر دوران جنگ تحميلي بود که تمام قدرت‌ها و برخي از کشورهاي عربي و همچنين آمريکا سعي داشتند با کمک به عراق ايران را به زمين بزنند.آخرين مرحله هم عبور از تحريم‌ها بود و امروز در شرايط جديدي قرار گرفته‌ايم. جهانگيري با بيان اينکه دولت يازدهم به رياست آقاي روحاني با شعار گفت‌وگو با دنيا سياست رفع مسائل را داشت که در نهايت منجر به امضا توافق برجام شد و بخشي از تحريم‌ها در اين توافق متوقف شد و توانستيم اقداماتي را در اين دوران انجام بدهيم. وي با اشاره به تصميم‌گيري اخير دولت آ‌مريکا مبني بر خروج برجام گفت: اين اقدام ترامپ از جمله کارهاي عجيب و غريب او است که قبل از خروج از برجام اقدام به انتقال سفارت به بيت المقدس کرد. 
    جهانگيري افزود: ترامپ و دولت آمريکا در نهايت زشتي اتهاماتي بي‌پايه و اساس را به کشور متمدني مانند ايران وارد آورد کشوري که از نوادر دنيا از نظر تمدن تاريخي است. وي ادامه داد: ترامپ پس از وارد آوردن انواع اين اتهامات از برجام خارج و دستور برگشت تحريم‌هاي قبلي و اضافه شدن تحريم‌هاي جديد را امضا کرد. معاون اول رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه خروج آمريکا از برجام يک بي‌آبرويي بزرگ براي اين کشور بود ادامه داد: کشور آمريکا پس از انجام ۱۸ ماه مذاکرات فشرده براي امضاي توافق برجام که در هر جلسه هيئت صد نفري از آمريکا حضور داشتند از برجام خارج شد و اين نشان مي‌دهد که هيچ اعتمادي به اين کشور وجود ندارد چرا که از توافقي که با حضور تمام کشورهاي قدرتمند و صاحب حق وتو امضا شده خارج شد.
    وي تاکيد کرد:‌ چنين رفتارهاي دولت آمريکا چه دليلي براي انجام مذاکرات بعدي وجود دارد و چرا بايد ديپلماسي ادامه پيدا کند. معاون اول رييس‌جمهوري افزود: حال اروپايي‌ها مي‌گويند مي‌خواهند برجام را حفظ کنند اما جمهوري اسلامي‌ايران با رويه خود اين موضوع را بررسي خواهد کرد.
    جهانگيري با اشاره به اظهارات اخير دولت آمريکا ادامه داد: حال آمريکا با پررويي مي‌گويد با ايران وارد مذاکرات جديدي مي‌توانيم بشويم و مذاکرات بهتري داشته باشيم.  براي ادامه مذاکرات با کشوري که تعهد برجام را به هم مي‌ريزد چه اعتمادي وجود دارد.وي افزود: اينکه با ساير کشورهاي حاضر  در توافق برجام به چه نتيجه‌اي مي‌رسيم را با روش و راه خود ادامه خواهيم داد اما ملت ايران بدانند دولت کم‌زحمت‌ترين راه را در اين شرايط باز خواهد کرد. جهانگيري با تاکيد بر اينکه به طور قطع آمريکايي‌ها نسبت به توانمندي‌هاي ايران و قدرت مردم ايران آگاه نيستند و نمي‌دانند که اين توانمندي‌ها بسيار بيشتر از آنچه که فکر مي‌کنند گفت: متاسفانه جوي در کشور پيش آمده و همه عادت کرده‌ايم مشکلات را با بزرگنمايي مطرح کنيم و در بيان توانمندي‌ها کوچک نمايي داشته باشيم.  وي افزود: به محض اينکه درباره مشکلات کشور صحبت مي‌کنيم وضعيت مردم را بسيار بد عنوان مي‌کنيم اما در هر دو حالت اغراق داريم هم در ارائه بيان مشکلات بزرگنمايي مي‌کنيم و هم در توانمندي‌ها کوچک‌نمايي داريم. معاون اول رئيس جمهوري تاکيد کرد: توانايي ساخت از ابتدا تا انتهاي تمام صنايع نفتي را داريم و مي‌توانيم در ساخت و طراحي نيروگاه‌ها از ابتدا تا انتها خودمان اقدام کنيم. جهانگيري با بيان اينکه امروز مهندسان و متخصصان ايراني برنده مناقصات بين المللي در طراحي و ساخت نيروگاه‌ها هستند گفت: قدرت مهندسي بالايي در کشور شکل گرفته و در شرايط همکاري با کشورها اگر مصلحت بدانيم اقدام به ورود تجهيزات خارجي مي‌کنيم و اگر به مصلحت نباشد از تجهيزات و دانش مهندسان و متخصصان کشور خودمان استفاده مي‌کنيم.
    وي ادامه داد: امروز در بخش بايوتکنولوژي صحبت مي‌کنيم درباره داروهاي پيشرفته در دنيا حرف براي گفتن داريم و در بخش سلول‌هاي بنيادين اين توانمندي در کشورمان شکل گرفته است و اينکه گفته مي‌شود در شرايط جديد توانمندي‌ها تضعيف مي‌شود نشان از عدم آگاهي قدرت ايران است.
    معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به محاسبات اشتباه کشور آمريکا براي شرايط جديد ايران اظهار داشت: ايران در همسايگي ۱۵ کشور قرار دارد مگر مي‌تونند تمام مرزهاي ايران را کنترل کنند و محاسبات و گفته‌هاي دولت آمريکا نشان از عدم آگاهي نسبت به توانمندي داخلي و مزيت‌هاي جغرافيايي ايران دارد. جهانگيري با اشاره به ورود تجهيزات مدرن در دوران تحريم در بخش صنايع گفت: در ابتداي دولت يازدهم از يک بخش صنعتي در استان اردبيل بازديدي داشتم که در آن شاهد تجهيزات بسيار مدرني بودم وقتي از سرمايه‌گذار اين شرکت که يک بخش خصوصي فعال بود پرسيدم اين تجهيزات چگونه و از چه راهي وارد کشور کرديد پاسخ داد بخشي از اين تجهيزات را با قاطر از مرزهاي اين منطقه وارد کرديم. وي تاکيد کرد: به طور قطع مديريت و مردم ايران مي‌توانند در شرايط جديد هم رشد و توسعه کشور را ادامه دهند و يکي از موفقيت‌هاي کشورمان افتتاح همين واحد در بخش دارويي است. جهانگيري ادامه داد: دانشمند ايراني در هر کجايي که باشد و در هر شرايطي که قرار بگيرد براي پيشرفت کشورش فروگذار نمي‌شود و به هر دري مي‌زند. معاون اول رئيس جمهوري با تاکيد بر اينکه امروز زمان يقه‌گيري‌هاي جناحي نيست تاکيد کرد: ‌تمام جريان‌ها و جناح‌ها بايد يک صدايي را در مقابل دشمنانمان به نمايش بگذارند هر چند اختلاف سليقه‌هايي وجود دارد اما با يکديگر دشمن نيستم و وقت آن رسيده که اختلاف سلايق را کنار بگذاريم. 


    با ديدارهاي فراوان در اروپا صورت گرفت؛
    کورش شرفشاهي: سفر برجامي‌ظريف به ايستگاه مهم خود رسيده و چنانچه همه چيز باب ميل سياستهاي کلان کشورمان پيش برود، اروپا تضمين برجامي‌لازم را صادر خواهد کرد. اما محمد جواد ظريف در جدي‌ترين ديدار خود فدريکا موگريني مسئول سيلست خارجي اتحاديه اروپا ديدار کرد و پس از آن گفت: ديدار خوب و سازنده‌اي داشتيم. وزير خارجه کشورمان ادامه داد: ما براي گفت‌وگو با وزيران خارجه سه کشور آماده‌ايم و در مسير درست براي حرکت رو به جلو هستيم تا اطمينان حاصل کنيم منافع همه اعضاي باقي مانده برجام به ويژه ايران تامين و تضمين شود.وزير امور خارجه کشورمان گفت: در اين ديدار بر ضرورت اجراي کامل برجام توسط همه طرفهاي باقي مانده و بهره مندي ايران از منافع برجام و اينکه اين بهره مندي‌ها تضمين شود تاکيد شد.وي ادامه داد: درباره نحوه اقدام و چگونگي رسيدن به آن تضمين‌ها نيز کار را شروع کرديم. مداکرات کارشناسي در ادامه مذاکرات ديروز ادامه دارد و در ادامه با وزيران خارجه گفت و گو مي‌کنيم. همين طور در طول يکي دو هفته آينده به صورت مشترک در سطح سياسي و کارشناسي ادامه مي‌دهيم در زمينه روش‌هايي که مي‌شود منافع ايران و ساير طرف‌ها را تضمين کرد صحبت مي‌کنيم. ما بايد اطمينان حاصل کنيم يک طرف با خروج غيرقانوني‌اش نمي‌تواند نفع ببرد از اين مساله و ساير اعضا نيز مي‌توانند از حضور و باقي ماندن‌شان نيز منفعت ببرند.

    استفاده از مزاياي برجام
    همچنين وزير خارجه لوکزامبورگ با ظريف به صورت تلفني رايزني و گفت‌وگو کرد . وزير امور خارجه لوکزامبورگ در تماس تلفني با محمد جواد ظريف ضمن اعلام حمايت از برجام بر لزوم تداوم آن تاکيد کرد.«ژان اسلبورن» با اشاره به تلاش اتحاديه اروپا براي بهره‌مندي ايران از مزاياي برجام خواستار حفظ آن به عنوان يک دستاورد بين‌المللي شد.اوضاع فلسطين و جنايات اخير رژيم صهيونيستي از ديگر محورهاي گفت‌وگوي دو مقام بود.

    تاکيد بر حفظ توافق هسته‌اي 
    از سوي ديگر مسئول سيلست خارجي اتحاديه اروپا با بيان اينکه اتحاديه اروپا درخصوص ايران واکنشي متحد داشته است، گفت: ما به همراه ديگر طرف‌هاي توافق هسته‌اي آن را حفظ خواهيم کرد.به گزارش ايسنا، فدريکا موگريني در نشست انديشکده مطالعات امنيتي اتحاديه اروپا مستقر در بروکسل با موضوع سياست‌هاي اين اتحاديه پس از برگزيت گفت: اتحاديه اروپا واکنش‌هايي متحدانه درباره حمله سالزبري و به علاوه مسئله ايران داشته است. ما همچنان به همکاري خود به عنوان يک طرف متحد و براي دستيابي به هدفي دقيقا يکسان ادامه مي‌دهيم. بنا بر گزارش پايگاه اينترنتي اتحاديه اروپا، موگريني گفت: روز سه شنبه، بوريس جانسون وزير امورخارجه انگليس به بروکسل خواهد آمد و به همراه‌هايکو ماس وزير امورخارجه آلمان و ژان ايو لودريان وزير امورخارجه فرانسه براي حفظ توافقي که با يکديگر و نيز به همراه چين و روسيه به دست آوريم تلاش خواهيم کرد. ما با همراهي يکديگر اين توافق را حفظ خواهيم داد. ما علاوه‌براين، نشستي با وزيران امورخارجه سه کشور اروپايي برگزار خواهيم کرد و ديداري نيز با محمد جواد ظريف وزير امورخارجه ايران خواهيم داشت.


    تجارت اما و اگرهاي سامانه رصد تراکنشهاي مشکوک بانکي را بررسي کرد؛
    گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: اگر دريافت ماليات براي رهايي از اقتصاد تک محصولي کشور اهميت فراواني دارد؛ عدالت مالياتي نيز به همان اندازه حائز اهميت است. مسئله‌اي که همواره محل مناقشه بوده است. آنطور که توليدکنندگان مي‌گويند: ماليات به صورت عادلانه دريافت نمي‌شود و راه‌هاي فرار از آن در اين اقتصاد فشل بسيار زياد است. ازطرفي مصرف کنندگان نيز از برخي پايه‌هاي مالياتي شاکي هستند. ماليات بر ارزش افزوده يکي از اين پايه‌ها بوده که داد توليد کننده و مصرف کننده را به سقف اقتصاد کشور رسانده است. اما با همه اين حرف‌ها ماليات تنها مولفه‌اي مناسب درشرايط فعلي براي مبارزه با اقتصاد تک محصولي است. موضوعي که همه بر آن اتفاق نظر دارند. به همين علت است که دولت‌ها همواره در تلاش بوده و هستند که نظام مالياتي را ارتقاء داده و آن را ساماندهي کنند. يکي از اين موارد، راه‌اندازي سامانه بررسي تراکنش‌هاي مشکوک است. سامانه‌اي که قرار است حساب‌هاي بانکي را با همکاري بانک مرکزي بررسي کرده و از صاحبان حساب‌هايي که بالاي 5 ميليارد تومان در سال گردش مالي دارند، ماليات اخذ شود. مسئله‌اي مناقشه برانگيز و در عين حال قابل تأمل. مناقشه برانگيز؛ از آن جهت که نارضايتي صاحبان حساب‌ها را در پي داشته و دارد و قابل تأمل؛ به اين دليل که گامي‌رو به جلو در راستاي عدالت مالياتي است. 

    اولويت اصلي مبارزه با پولشويي و فرار مالياتي
    اغلب کارشناسان اقتصادي با راه‌اندازي اين سامانه موافق بوده و معتقدند اين سامانه يکي از اولويت‌هاي اصلي مبارزه با پولشويي بوده که توسط سازمان امور مالياتي راه‌اندازي شده است. پديده پولشويي قطعا پازلي از معضلات اقتصاد کشور بوده که در اين سال‌ها به عنوان پايه اصلي فساد ساختاري و سيستماتيک در اقتصاد کشور شناخته شده است. همواره نظام بانکي محلي مناسب براي گسترش پديده پول کثيف عاملي براي رشد اقتصاد سياه يا به عبارتي غيررسمي‌بوده است. شايد اختلاس سه هزار ميلياردي در دولت دهم نمونه خوبي براي اين موضوع است. مسئله‌اي که نظام بانکي کشور را تحت تاثير خود قرار داد.
    از اين‌رو است که کارشناسان بر اين باورند که ماليات مي‌تواند به عنوان يک کاتاليزور عمل کند؛ در صورتي‌که به صورت سيستماتيک اجرايي شود. قطعا بسياري از معضلات اشاره شده را کنترل يا حتي ريشه‌کن مي‌کند. آنها مي‌گويند اين مقوله به ابزار مناسب نيازمند است. يکي از ابزارهاي لازم در اين راستا شفاف‌سازي در نظام بانکي يا به عبارتي در حساب‌هاي بانکي است. آنطور که جعفر قادري، نماينده ادوار مجلس شوراي اسلامي‌مي‌گويد: شفاف سازي اقتصادي به خصوص در حوزه پولي با ايجاد يک سازمان اطلاعاتي واحد و يکپارچه امکان‌پذير خواهد شد و سامانه بررسي حساب‌هاي بانکي در اين راستا اين امکان را فراهم مي‌کند.
    اين نماينده سابق مجلس در گفت‌وگو با روزنامه تجارت مي‌گويد: بسياري از موارد پولشويي با استفاده از اين سامانه قابل رديابي و شناسايي خواهد شد، بطوري که خروجي آن اطلاعات شفاف است؛ اطلاعاتي که مي‌تواند در جهت ساماندهي نظام بانکي و وضع ماليات عادلانه مثمرثمر باشد.
    به گفته قادري، بيشتر شرکت‌هاي جعلي که پول کثيف را گسترش مي‌دهند با اين سامانه قابل شناسايي خواهد بود. معضلي که هميشه به خصوص در اين سال‌ها نظام بانکي کشور گرفتار آن بوده است. 
    اما نائب رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس هشتم و نهم، معتقد است: اين سامانه بايد ارتقاء پيدا کرده و تمهيدات لازم براي توانمندي آن از سوي مسئولان دولتي اتخاذ شود.« اين سامانه تنها بخش کوچکي از يک مجموعه واحد براي مبارزه با پولشويي و همچنين اجراي عدالت مالياتي است. براي اينکه دو مقوله گفته شده به طور کامل عملياتي شود بايد تمهيدات لازم را براي تقويت اين سامانه از سوي دست‌اندرکاران مربوطه اتخاذ شود».
    به گفته اين استاد اقتصاد، بخش‌هايي از اقتصاد کشور به دلايل مديريت نامناسب و عدم اصلاح ساختاري، ماليات پرداخت نمي‌کنند، به عبارتي اقتصاد با فرار مالياتي گسترده‌اي مواجه است، لذا اين سامانه تا حدودي مي‌تواند بخشي از اين صاحبان حساب‌ها را که در تور مالياتي نيستند شناسايي کند.

    پديده پولشويي ماحصل عدم شفافيت اطلاعات اقتصادي و درآمدي افراد است
    رييس سازمان امور مالياتي نيز معضل فرار مالياتي را پديده‌اي رايج در تمام کشورها اعم از توسعه يافته و توسعه نيافته عنوان کرد و گفت: عموما به علت عدم اشراف به ميزان درآمد افراد و همچنين سوء استفاده از خلاهاي قانوني، فرار مالياتي شکل مي‌گيرد که براي مقابله با آن، بايد به سمت شفاف‌سازي اقتصاد و تقويت نظام جامع اطلاعات مالياتي حرکت کنيم.
    سيد کامل تقوي نژاد پيشتر در پايگاه اطلاع رساني سازمان امور مالياتي پديده پولشويي را نيز از مصاديق فرار مالياتي برشمرد و افزود: پديده پولشويي ماحصل عدم شفافيت اطلاعات اقتصادي و درآمدي افراد است و براي مقابله با آن بايد به سمت شفاف شدن اطلاعات اقتصادي حرکت کنيم.
    وي بهترين راهکار مقابله با فرار مالياتي را اجراي طرح جامع مالياتي و تقويت پايگاه اطلاعات موديان مالياتي با همکاري تمامي‌دستگاه‌هاي ذيربط و ذي نفعان عنوان کرد و گفت: براساس ماده ۱۶۹ قانون ماليات‌هاي مستقيم، همه دستگاه‌ها و نهادها مکلفند اطلاعات هويتي، مکاني و عملکردي تمام اشخاص که در بخش‌هاي اقتصادي فعاليت دارند را در اختيار سازمان امور مالياتي کشور قرار دهند و تاکنون حدود ۸۰۰ ميليون رکورد اطلاعات در اين رابطه در پايگاه اطلاعات موديان مالياتي ثبت شده است.
    اما‌هاشم نيکومرام، عضو هيات علمي‌دانشکده مديريت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقيقات درباره سامانه رصد حساب‌هاي مشکوک نظر ديگري دارد. وي به روزنامه تجارت مي‌گويد: اين سامانه تآثير چنداني در فرار مالياتي ندارد؛ چرا که بستر لازم براي اين کار در حوزه بانکي کشور فراهم نشده است.
    البته اين کارشناس اقتصادي معتقد است: راه‌اندازي اين سامانه اقدام مناسبي بوده، اما اينکه همه شفافيت مالي در راستاي وضع ماليات در سامانه رصد حساب‌هاي مشکوک قرار دهيم، مسئله نادرستي است؛ چرا که اين سامانه تنها قطعه کوچکي از قطعات مورد نياز براي مبارزه با پولشويي و فرار مالياتي است.
    به گفته وي، صاحبان اقتصاد زيرزميني راه‌هاي فرار از اين سامانه را پيدا خواهند کرد اگر تنها روي اين موضوع تمرکز شود. لذا بايد مجموعه‌اي از قوانين تبين شود تا اين سامانه قدرت عملياتي و بازدارندگي داشته باشد.
    اقتصاد به اصطلاح زير زميني در حال گسترش بوده، بطوري که فرار مالياتي کمر اقتصاد را خم کرده است، لذا اگر قرار باشد ماليات نيروي پيشران براي رونق باشد؛ بايد نظام جامع مالياتي قابليت عملياتي داشته باشد. نظامي‌که نيازمند حمايت همه دستگاه‌هاي اجرايي، قضايي و تقنيني است. راه اندازي سامانه رصد حساب‌هاي مشکوک تنها پازلي از اين نظام جامع است که اگر به خوبي توسط بانک مرکزي مورد حمايت قرار نگيرد نمي‌تواند در جهت عدالت مالياتي گام بردارد.

    وزير آموزش و پرورش مهمترين مشکل سال تحصيلي آينده را تشريح کرد
    گروه اجتماعي: تا پايان سال تحصيلي جاري، تعداد زيادي از معلمان بازنشسته مي‌شوند و همين مساله موجب شده تا از مدت‌ها قبل مسئولان وزارت آموزش و پرورش درباره کمبود معلم در آغاز سال تحصيلي آينده هشدار دهند. آنطور که پيش از اين برخي از مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند، به دليل خروج نيروي انساني از سال 97 به بعد اين وزارتخانه به شدت با کمبود نيرو مواجه مي‌شود و تعداد افرادي که شرايط بازنشستگي پيدا مي‌کنند افزايش پيدا مي‌کند. قرار است امسال 65 هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته شوند و همينطور تا چهار سال آينده اين تعداد شيب افزايشي خواهد داشت و بايد از روش‌هاي مختلفي براي تأمين نيروي انساني در سال تحصيلي آينده و سال‌هاي بعد استفاده کنيم تا مشکلاتي براي نظام آموزش و پرورش کشور ايجاد نشود.
    وزير آموزش‌وپرورش با اشاره به اينکه کمبود نيروي انساني مهمترين چالش مهر ۹۷ است، گفت: در هفته‌هاي آينده برنامه‌هاي جديدي براي مدارس تيزهوشان ارائه مي‌کنيم. به گزارش تسنيم، سيدمحمد بطحايي در گردهمايي اعضاي شوراي معاونان و مديران کل آموزش و پرورش سراسر کشور در اردوگاه شهيد باهنر تهران، اظهار کرد: مدرسه محوري مهم‌ترين سياست آموزش و پرورش است که با هدف کيفيت بخشي نظام تعليم وتربيت صورت مي‌گيرد. وي گفت: مدرسه از ديرباز مورد توجه بوده و براساس سند تحول نيز بايد در کانون اصلي تعليم و تربيت باشد، بنابراين بايد تلاش کنيم اين امر محقق شود. مدرسه اصلي‌ترين سازمان در نظام آموزش و پرورش است و حوزه‌هاي ستادي نقش پشتيباني دارند و من به عنوان وزير خود را خادم مدارس مي‌دانم.
    بطحايي ادامه داد: متأسفانه امروزه اهميت اداره منطقه از مدرسه، اداره کل از منطقه و ستاد از اداره کل بيشتر است در حالي که مدرسه بايد از اين‌ها مهمتر باشد. اجراي نظام سنجش شايستگي‌هاي حرفه‌اي، تفويض اختيار به مدارس و اجراي طرح کنترل و تضمين کيفيت عالي، موضوعاتي هستند که در آموزش و پرورش در حال اجراست. ارتباط مستقيم با مديران بسيار ضروري است، راه‌اندازي تلويزيون تعاملي نيز در اين راستا انجام گرفته است، لذا مديران نبايد هيچگاه درب دفتر خود را روي ارباب رجوع ببندند و دائما بايد تعامل داشته باشند و حرف دل آنها را بشنوند. وزير آموزش و پرورش همچنين گفت: سياست ما با نشاط‌سازي مدارس و کاهش استرس است در اين راستا برحذف آزمون‌ها تأکيد داريم و در هفته‌هاي آينده برنامه‌هاي جديدي براي مدارس تيزهوشان ارائه مي‌کنيم. از دستاوردهاي دولت تدبير واميد در آموزش و پرورش، افزايش پوشش تحصيلي و درصد باسوادي است، لذا تقويت مراکز يادگيري محلي در دستور کار است.
    وزير آموزش و پرورش با اشاره به شعار سال تأکيد کرد: مديران کل تلاش کنند استفاده از کالاي ايراني در مدارس نهادينه شود و مدارس را به استفاده از تجهيزات ايراني تشويق کنند. امنيت اردوهاي دانش‌آموزي از اولويت‌هاي اول آموزش و پرورش و استان‌ها بوده و اين اردوها بايد با هماهنگي و رعايت کنترل اردوها و اخذ مجوز برگزار شوند. بطحايي خاطرنشان کرد: آسيب‌هاي اجتماعي در بين دانش‌آموزان تا اندازه‌اي وجود دارد و ما از هيچ تلاشي براي پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي دريغ نخواهيم کرد اما تبليغات و ادعاها در اين زمينه بايد واقع بينانه و دقيق و به گونه‌اي باشد که خانواده‌ها احساس امنيت کنند و دغدغه حضور فرزندشان در مدرسه را نداشته باشند. با توجه به فرارسيدن ماه مبارک رمضان، در دوره ابتدايي اگر تدريس کتاب‌ها و ارزشيابي تا پايان ارديبهشت ماه به پايان برسد نيازي نيست دانش آموزان در خرداد ماه در مدرسه حضور پيدا کنند. در پايان وزير آموزش و پرورش بر به کارگيري نيروهاي جوان و کاهش سن مديران و چابک سازي بدنه مديريت تأکيد کرد.


    عضو کميسيون انرژي مجلس در گفتگو با «تجارت» تشریح کرد؛
    گروه انرژي – مجتبي آزاديان: احمد صفري نماينده مردم کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي‌و عضو کميسيون انرژي در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص تحريم‌هاي نفتي آمريکا عليه ايران و اثرات مثبت و منفي آن براي ايران و آمريکا و ديگر کشورها اظهار داشت: موضوع خروج آمريکا از برجام و بازگشت تحريم‌ها به ويژه تحريم‌هاي نفتي موضوعي است که شخصي مانند ترامپ به صورت خودسرانه و بدون مشورت با هيچ کارشناسي و بدون برگزاري هيچ جلسه‌اي گرفته و به همين دليل پس از سخنراني وي، اتحادي منطقي بين مردم و همبستگي بين مسئولان در راستاي بيانات مقام معظم رهبري در ايران شکل گرفت و از طرف ديگر کشورهاي ديگر اروپايي و آسيايي به صراحت اعلام کردند که از برجام خارج نمي‌شويم، موجب شد که به راحتي به اين نتيجه برسيم که اين تحريم‌ها هيچ تاثيري بر اقتصاد ايران نخواهد گذاشت.
    وي افزود: متاسفانه ما خودمان به خودمان ظلم مي‌کنيم، به طور مثال با يک سخنراني نابحردانه شخصي مانند ترامپ، بازار مسکن که هيچ ارتباطي به برجام ندارد، دچار تلاطم شده و اعلام کرده‌اند که مسکن گرانتر شده است، در صورتي که برجام و بود و نبود آن از قبل اثر خودش را گذاشته است و اين تلاطمات اين روزها غيرمنطقي است؛ به همين دليل مي‌يم که ما نبايد خودمان به خودمان ظلم کنيم. مي‌توان با حمايت از کالاي ايراني و با استفاده از توليد داخل خودمان وابستگي‌ها به کشورهاي زورگو و غربي را کمتر کنيم و بايد جلوي خروج ارز از کشورمان را با اين اقدامات بگيريم، ما ملت نجيبي داريم و اين مردم تاکنون از ابتداي انقلاب چندين بار در بحران‌هاي مختلف نجابت خودشان را نشان داده‌اند و ثابت کرده‌اند که در زمان مشکلات در کنار نظام مي‌ايستند به همين دليل هم در اين بحران جديد که توسط آمريکا به وجود آمده نيز قطعا ايراني‌ها ترامپ را سر جايش خواهند نشاند. زندگي ما وابسته به دلار نيست و مردم بايد با هوشمندي تحت تاثير القائات منفي ناشي از گران شدن نرخ ارز قرار نگيرند تا بازار دچار تلاطم نشود.
    عضو کميسيون انرژي در پايان اظهار داشت: به هر حال در حوزه انرژي، در برنامه‌هاي بلندمدت وزارت نفت و دولت لست که به سمت گاهش وابستگي به خام فروشي و حمايت از توليدات نفتي داخلي برويم و سال به سال نيز در اين زمينه بهتر خواهيم شد. کشورهاي ديگر قراردادهاي زيادي با ايران در حوزه نفت و گاز دارند و اکثرشان به آن پايبند نيز هستند، ما اين هفته بازديدي از جزيره خارگ داشتيم و با توجه به بررسي شرايط آنجا و نيز موضع گيري‌هاي کشورهاي اروپاييبه نظرم قرارداد توتال هم اجرايي خواهد شد و توتال در شرايط فعلي ادامه خواهد داد.

     تحريم ايران جايگاه دلار را در معاملات نفتي به خطر مي‌اندازد
    لازم به ذکر است که پايگاه خبري اويل پرايس آمريکا اعلام کرد: يک کشور از تحريم نفتي ايران بايد بسيار خشنود باشد و آن کشوري نيست جز بزرگ‌ترين واردکننده نفت در جهان و بزرگ‌ترين خريدار نفت ايران يعني چين.
    وقتي چين ماه گذشته معاملات آتي با سيستم قيمت گذاري يوان را راه اندازي کرد، اين کار را در راستاي استراتژي گسترش استفاده از يوان در سطح بين المللي انجام داد.
    اکنون با توجه به چشم انداز تحريم ايران توسط آمريکا، راه چين براي پيشبرد اين استراتژي هموارتر مي‌شود، زيرا چين قول داده است که به خريد نفت از ايران که به احتمال زياد پول آن را به يوان پرداخت خواهد کرد، ادامه دهد. 
    ايران نيز بايد طرفدار اين ايده باشد، تهران حتي پيش از خروج آمريکا از برجام نشان داده بود که خواهان معامله به ارزهاي ديگري بجز دلار آمريکاست. 
    ماه گذشته، تهران و مسکو نيز قراردادي را امضا کردند که بر اساس آن تمامي‌معاملات به جاي اينکه در قبال دلار آمريکا باشد به صورت تهاتري انجام مي‌شود، زيرا هر دو کشور خواهان کاهش نفوذ آمريکا بر اقتصادشان هستند. 
    يک ماه پيش، ايران تسويه حساب قراردادهاي واردات کالا به دلار آمريکا را ممنوع و يورو را جايگزين آن کرد. تهران همچنين حساب ذخاير ارزي خود را به يورو اعلام مي‌کند. 
    به عبارت ديگر، ايران خشنودتر است که به جاي دلار از يوان در معاملات نفتي استفاده کند يا حتي نفت را در برابر کالا بدهد. 
    نکته همينجاست که آن يک ميليون بشکه در روز نفتي که تصور مي‌شود بازگشت تحريم‌ها از بازار خارج کند، ممکن است در عمل از بازار خارج نشود.
    تحليلگران در حقيقت بر اساس تجربه قبلي تحريم ايران که در آن آمريکا و اتحاديه اروپا هر دو نفت ايران را تحريم کرده بودند، اين رقم (يک ميليون بشکه در روز) را به عنوان کاهش صادرات نفت ايران اعلام کرده اند. اما اين بار واشنگتن در تحريم نفت ايران تنهاست. کشورهاي اروپايي امضاکننده برجام به وضوح نشان داده‌اند که از برجام خارج نخواهند شد.
    آلمان يکي از امضاکنندگان برجام گفته است که از شرکت‌هاي خود براي انجام کسب و کار در ايران حمايت خواهد کرد.
    فرانسه نيز از اين سياست پيروي مي‌کند، غول نفتي اين کشور توتال، سرمايه‌گذاري زيادي در ميدان گازي پارس جنوبي کرده است. مهمتر آنکه، کشورهاي اروپايي روي هم بزرگترين خريدار نفت ايران هستند و سال گذشته به طور متوسط 624 هزار بشکه در روز نفت از تهران خريداري کرده اند.
    بنابراين، برخلاف دفعه قبل، همه خواهان خريد نفت ايران هستند هر چند ممکن است برخي کمتر بخرند. ايران نيز براي نفت خود بازار مي‌خواهد حتي اگر پولش را به يوان بگيرد و سپس با تقبل هزينه اي، آن را به يورو تبديل کند. همچنين براي ايران ارزان تر فروختن بهتر از اصلا نفروختن است.
    چين به احتمال زياد سرمايه گذاري خود در ايران را افزايش خواهد داد. ايران بخشي از طرح سرمايه گذاري زيرساختي پروژه يک کمربند يک جاده چين است و از سهم خود در صنعت نفت و گاز طبيعي اين کشور محافظت مي‌کند و خريد نفت به يوان، تضمين اين سهم است. 
    پرداخت پول نفت ايران به يوان تنها شروع ماجراست. به نظر مي‌رسد در بلندمدت بسياري از معامله گران نفت ناچار مي‌شوند پول نفت ايران را به ارز کشوري بپردازند که بزرگ‌ترين خريدار نفت ايران است.
    البته سال‌ها طول مي‌کشد که يوان جاي دلار به عنوان ارز غالب در معاملات نفتي تصاحب کند. در کوتاه مدت نيز تحريم آمريکا شرايط يک معامله برد-برد را براي چين و ايران فراهم مي‌کند.

    توليد ماهانه نفت ايران و اوپک افزايش يافت
    طبق جديدترين گزارش ماهانه اوپک، توليد نفت ايران طي ماه ميلادي گذشته ۱۰۰۰۰ بشکه در روز افزايش داشت.
    آمار اوپک بر مبناي اطلاعات منابع ثانويه نشان داد که توليد نفت ايران در ماه آوريل به ۳.۸۲۳ ميليون بشکه در روز رسيد که در مقايسه با ۳.۸۱۳ ميليون بشکه در روز در مارس، ۱۰۰۰۰ بشکه در روز افزايش داشت.

    آخوندي با تاکيد بر انتشار آزاد اطلاعات مطرح کرد
    گروه راه و مسکن: روز گذشته اولين همايش GIS يکپارچه در سازمان‌هاي مکان محور، مفاهيم، چالش‌ها و راهکارهاي پياده سازي موفق GIS سازماني با حضور وزير راه و شهرسازي، معاون برنامه‌ريزي و منابع، نمايندگان مجلس و مهماني از وزارتخانه‌هاي بهداشت، کشور و سازمان محيط زيست برگزار شد. عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در آغاز اين همايش اظهار کرد: درخصوص بحث اطلاعات يکپارچه مکاني و سيستم GIS ملي تا به حال در ايران خيلي بحث شده است. وزير راه و شهرسازي گفت: همزمان با اين بحث ما از انواع عدم تعادل‌ها در ايران صحبت مي‌کنيم. نمونه بسيار برجسته اين عدم تعادل‌ها منابع آب و گرفتاري که در آن وجود دارد. عدم تعادل در توزيع جمعيت در سرزمين که بحث بسيار پيچيده تري است، بحث عدم تعادل در توزيع خدمات، تسهيلات، زيربناها و زيرساخت‌هاي کشور و انواع عدم تعادل‌هايي که با آن مواجه هستيم. وي افزود: بنابراين با يک موضوع بسيار جديد و مهم روبه‌رو هستيم و اينکه GIS چه کمکي در اين زمينه مي‌تواند داشته باشد و چرا اينقدر مهم بوده و بايد به آن توجه شود.

    لزوم اجماع نهايي درباره فناوري‌هاي نوين
    وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه درخصوص استفاده از فناوري‌هاي نوين پيچيده برخي نگاه‌ها اسباب مرگ زودرس آنها را فراهم مي‌کند، تصريح کرد: در ايران و درخصوص فناوري‌هاي نوين هنوز به يک اجماع نهايي و حتي نسبي هم نرسيده‌ايم. وي ادامه داد: دقيقا مرگ اين فناوري‌ها زماني است که در حد يک تکنيک آنها را تنزل دهيم آن‌هم در حالي اين فناوري‌ها يک تغيير سطح کيفيت، منابع، زندگي و تصميم‌گيري است. اين مقام مسئول ادامه داد: در اين خصوص داستان اين نيست که اطلاعات را روي نقشه داشته باشيم يا نه چون در ايران سال‌هاست که ما نقشه‌هاي جغرافيايي را داريم و اين نيست که بخواهيم نقشه‌هاي مدرن را در سطح تکنيک با لايه‌هاي بيشتر با مدرن‌تر شدن در سطح تکنيک تنزل دهيم.
    آخوندي با اشاره به اين مساله افزود: مساله‌ اصلي در واقع تغيير نظام تخصيص منابع مالي در ايران است و در واقع موضوع يک موضوع ديگر است که اين بخش کوچک و ابزاري براي آن است. وزير راه و شهرسازي با تاکيد به موضوع مهم در عصر جديد که بايد در دستور کار ملي قرار بگيرد، اظهار داشت: در عصر جديد موضوع بسيار مهمي‌وجود دارد که بايد در دستور کار ملي قرار بگيرد. کل عصر جديد اقتصاد مدرن يک حرف مهم دارد که به دليل امکان تصميم‌گيري بسيار فوري و امکان جابه جايي منابع در شبکه پولي و مالي در آن دنيا آن چيزي که از همه مهم‌تر است تصميم گيري درباره اطلاعات است. وي ادامه داد: يعني اگر يک نفر اطلاعات را نسبت به فرد ديگر نيم ساعت زودتر داشته باشد با همان نيم ساعت مي‌تواند يک جابه جايي داشته باشد که نفر بعدي نمي‌تواند. 

    عدم افشاي اطلاعات يکي از کانون‌هاي اصلي فساد
    عباس آخوندي با تاکيد بر اينکه يکي از کانون‌هاي اصلي فساد عدم افشاي اطلاعات و انحراف در اطلاعات است، تصريح کرد: نحوه تصميم‌گيري و انتفاع کاملا متفاوت است. در حوزه علم اقتصاد راجع به انحراف در اطلاعات اين اعتقاد وجود دارد که يکي از کانون‌هاي اصلي فساد عدم افشاي اطلاعات و انحراف در اطلاعات است. وي افزود: يکي از منابع اصلي توزيع رانت و سوداگري همين داستان دسترسي به اطلاعات دروني است. وزير راه و شهرسازي با اعلام اينکه در بحث دسترسي آزاد به اطلاعات بحث مهم از جهت توزيع منابع و دسترسي به منابع است، گفت: اينکه من از محل پيرامون خودم اطلاعات داشته باشم بسيار مهم است و بدانم که اين طرح جامع تفصيلي چه ضوابطي را مشخص کرده است. بايد بدانم قرار است اتفاقي در کنار خانه من رخ بدهد، قانوني است يا غيرقانوني است. اين مقام مسئول در دولت دوازدهم افزود: اين طرح مي‌خواهد بحث تبادل را انجام دهد تا مردم دسترسي داشته باشند و ما در دولت به دنبال اين مساله بوده و آن را ايجاد مي‌کنيم.
    آخوندي با تاکيد بر اينکه طرح GIS يکپارچه در سازمان‌هاي مکان محوراز نظر ماهوي يک طرح ضدفساد است، گفت: براي يک کار عملياتي ضدفساد اين مساله پايه‌اي‌ترين کار است. درست است اين طرح در ظاهر تکنيکي است که مثلا نقشه‌ها و مشخصات جغرافيايي را منتشر مي‌کند اما ماهيت اين طرح يک طرح ضدفساد است. وي افزود: اين طرح يک اقتصاد رقابتي است و يک حقوق شهروندي که در واقع مردم بدانند پيرامون خودشان چه اتفاقي قرار است رخ دهد و اگر حرف و سخني دارند آن را بگويند. بنابراين به اين موضوع نه تکنيکي بلکه ماهوي نگاه مي‌کنيم. وزير راه و شهرسازي ادامه داد: از جنبه تکنيکي داشتن هزاران لايه اطلاعات يک کار بسيار تکنيکي و پيچيده است و از نظر فناوري يکي از فناوري‌هاي پيشرفته که نياز به ميلياردها تومان سرمايه و جذب آدم‌هاي نخبه و ضريب هوشي بالاست که خوشبختانه در کشورمان حجم بالايي از انسان‌هاي لايق و شايسته را در اختيار داريم و سر جاي خودش مهم است. وي افزود: با اين حال حواس‌مان باشد که ماهيت اين کار حذف عدم تقارن اطلاعات بين مردم است. آخوندي ادامه داد: اين نکته مهمي‌است که اميدوارم به صورت عملکردي پيش برود تا مردم استفاده کنند. ممکن است اين بحث را الان يکسري متخصص فقط استفاده کنند اما بايد به سمتي برويم که اين مورد استفاد روزمره مردم باشد و مردم به صورت عادي از آن بهره ببرند. علت اينکه به همکاران خودم در استان‌ها اصرار دارم که هر تصميمي‌گرفته مي‌شود سريعا در اين نقشه GIS گذاشته شود اين است که مردم بدانند در محل‌شان چه تصميمي‌مي‌گيرند و هيچکس نسبت به ديگري برتري اطلاعاتي نداشته باشد.

    توزيع منصفانه اطلاعات در دولت توسعه‌گرا
    آخوندي با اشاره به اينکه وظيفه يک دولت که مدعي توسعه است توزيع منصفانه اطلاعات است، گفت: وظيفه يک دولت که مدعي توسعه بوده و مي‌خواهد با بقيه کشورهاي جهان رقابت کرده و دنبال اقتصادي مقاومتي و درون‌زاست با تکيه بر منابع دروني است بايد اطلاعات دروني را به صورت منصفانه و آزاد در اختيار هرکسي که مي‌تواند يک خلق ارزش افزوده داشته باشد، قرار دهد. وي افزود: در اين صورت است که با راه حل‌هايي مواجه مي‌شويم که به ذهن‌مان نرسيده و اين مي‌تواند در حوزه مسکن، حمل‌ونقل، آب، برق و در هر حوزه ديگري باشد و اينجاست که اطلاعات تبديل به دارايي مي‌شود. در همين خصوص به دنبال اين هستيم که با اين سيستم اطلاعات را به دارايي تبديل کنيم. وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اجراي اين سيستم در وزارتخانه با توجه به بخشنامه ابلاغ شده به دو ديدگاه در دسترسي آزاد به اطلاعات اشاره داشت و گفت: به تمام همکاران در وزارتخانه بخشنامه‌اي ابلاغ شد که همه موظف شدند اطلاعات را پنهان نکرده و با فاصله زماني کمي‌آن را منتشر کنند.

    دو هدف اصلي از انتشار آزاد اطلاعات
    اين عضو کابينه دولت دوازدهم تاکيد کرد: اگر توانستيم اطلاعات را به صورت آزاد منتشر کنيم آن وقت مي‌توان با سربلندي دو هدف را اعلام کرد. يکي مبارزه با فساد و دومي‌افزايش و خلق دارايي‌هاي جديد است که از اين طريق رخ مي‌دهد. وي ادامه داد: اگر اين دو بحث را بپذيريم آن موقع خواهيم فهميد که اطلاعات بلافاصله توليد، بارگذاري و مستقيم بالا بيايد. بنابراين سيستم بايد از داستان يک سيستم دستي که توليد اطلاعات مي‌کند و بعد يک نفر وارد سيستم کرده خارج شود. لذا بايد به سمتي برويم که اطلاعات هر طرحي که تصويب مي‌شود بلافاصله تمام اطلاعات آن در سيستم GIS گذاشته شود. وزير راه و شهرسازي افزود: اين مساله نه تنها براي مجموعه وزارتخانه بلکه مي‌تواند براي کل دستگاه حاکميت از جمله قوه مقننه، مجريه و قضائيه باشد که دسترسي آزاد، بارگذاري همزمان و تولد اطلاعات را داشته باشيم تا همزمان که اطلاعات متولد شد، شناسنامه‌دار شده و در سيستم ثبت شود. آخوندي تصريح کرد: رسيدن به اين مساله زمان بر بوده و نياز به نرم افزار و آموزش‌هاي پيچيده دارد اما اشکالي نيست و بايد هدف‌گذاري سيستم ما باشد. 

    دسترسي آزاد به اطلاعات حق شهروندي است
    وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر دسترسي به اطلاعات آزاد به‌عنوان يک حق شهروندي گفت: البته در موضوع اطلاعات ما بحث محرمانه و نامحرمانه بودن اطلاعات را داريم که اينجا بحث ما در مورد اطلاعات طبقه بندي شده نيست چراکه قانون و مقررات خاص خودش را دارد. وي افزود: وقتي در مورد اطلاعات صحبت مي‌کنيم منظور اطلاعات آزاد و غيرطبقه‌بندي شده است و به دنبال اين هستيم که اطلاعات را به يک حق شهروندي تبديل کرده و با يک سيستم مدرن در اختيار همه مردم ايران قرار دهيم. آخوندي در پايان اظهار داشت: از همکاران، سازمان نقشه‌برداري، وزارت ارتباطات و ديگر عزيزاني که با ما در اجراي اين طرح همکاري داشتند، تشکر کرده و قويا به همه همکاران تاکيد مي‌کنم که اين طرح را اجرا کنند چرا که سياست وزارتخانه است. 

    «تجارت» از تلاش خودروسازان فرانسوي براي ادامه حضور در ايران گزارش مي‌دهد
    گروه صنعت، معدن و تجارت: يک هفته از تصميم ترامپ براي خروج آمريکا از برجام مي‌گذرد. در اين مدت گمانه‌زني درباره قراردادهاي خودرويي امضا شده در پسابرجام يکي از نگراني‌هاي مهم در فضاي اقتصادي ايران بود. خودروسازي يکي از صنايع برنده در دوره لغو تحريم‌ها بود و چندين قرارداد مختلف درباره همکاري و سرمايه‌گذاري کمپاني‌هاي خارجي براي حضور در بازارهاي ايران طي ماه‌هاي گذشته امضا شده بود. حالا پس از يک هفته از تصميم رئيس‌جمهوري آمريکا براي خروج از برجام و اعمال تحريم‌هاي جديد؛ يان مارتين، قائم مقام شرکت سايپا - سيتروئن مي‌گويد که شرکت فرانسوي سيتروئن به تصميمات اتحاديه اروپا احترام گذاشته و بر پايه قوانين اين اتحاديه عمل خواهد کرد. او همچنين گفته است که هدف فرانسه باقي ماندن در برجام و اولويت نخست اين شرکت حضور در بازار بزرگ ايران است. براساس گزارش‌هاي بين‌المللي تحريم‌هاي مربوط به صنعت خودرو، کمتر از سه ماه ديگر باز خواهند گشت تا دومين صنعت بزرگ ايران بازهم در معرض آزموني سخت قرار گيرد. البته اين صنعت پيش از اين هم تجربه برخورد با تحريم‌هاي بين‌المللي را داشت. 

    سناريوي خوشبينانه پيش رو براي صنعت خودرو 
    طي سه سال گذشته چند قرارداد و تفاهم‌نامه ميان خودروسازان خارجي و طرف‌هاي ايراني منعقد شده است. از طرف ديگر آمريکايي‌ها فعلا اتحاديه اروپا را در کنار خود نمي‌بينند و اين تنهايي آمريکا براي اعمال تحريم‌ها فعلا برگ برنده خودروسازي کشور در برابر موج آينده تحريم است. از طرف ديگر محتمل بودن اينکه اروپايي‌ها در نهايت شايد دنباله رو سياست‌هاي تحريمي‌آمريکا باشند، هنوز قابل پيش‌بيني نيست. در اين ميان کارشناسان مي‌گويند که مهمترين نکته، پشتيباني و ماندن اروپايي‌ها در برجام است که مي‌تواند همکاري‌هاي خارجي خودروسازي ايران و تامين قطعات مورد نياز صنعت خودرو کشور را تا حد قابل توجهي تضمين کند. حقيقت اين است که بيشتر خودروسازاني که در پسابرجام راهي کشور شده يا قصد ارتباط گرفتن دارند، اروپايي هستند و از حمايت دولت‌هاي خود براي ماندن در ايران برخوردار هستند و اتفاقا منافع چنداني در بازار آمريکا نيز ندارند. با اين حساب مي‌توان گفت اگر اروپايي‌ها برجام را محترم بشمارند، احتمال ماندن خودروسازاني مانند پژو و رنو و سيتروئن در ايران زياد است، هرچند ممکن است سرعت توسعه فعاليت آنها (در صنعت خودرو ايران) کند شود.

    نگاه بدبينانه براي صنعت خودرو چيست؟
    نگاه بدبينانه براي آينده قراردادهاي خودرويي مي‌تواند اين باشد که اروپايي‌ها در نهايت از ايران فاصله گرفته و به آمريکايي‌ها مي‌چسبند و اين يعني پايان برجام و وارد آمدن شوکي بزرگ به خودروسازي کشور. البته امکان کنار رفتن ايران نيز از برجام در صورت نبود تضمين‌هاي لازم بابت اجراي مفاد اين سند بين‌المللي (برجام)، هست. در هر دو صورت، چراغ برجام خاموش شده و آنگاه بايد در انتظار بازگشت خودروسازي کشور به دوران تاريک تحريم‌ها و رخ دادن دوباره اتفاقات ناگوار در اين صنعت باشيم. در صورت اين اتفاق نه‌تنها توسعه صنعت خودرو کشور به اين راحتي‌ها امکان‌پذير نبوده و شاهد لغو قراردادهاي خارجي خواهيم بود، بلکه در توليد و کيفيت محصولات فعلي نيز با ناکامي‌بزرگي مواجه خواهيم شد.

    تصميم سخت براي خودروسازان فرانسوي
    در اين ميان آنچه مشخص است دو فرانسوي خودروساز در بازار خودرو آمريکا هيچ نقشي ندارند و اين مساله مي‌تواند نقطه قوت دو شرکت براي تداوم حضور در ايران باشد. با اين حال برخي گزارش‌ها بر اين نکته تاکيد کرده که ممنوعيت‌هاي تجاري آمريکا تاثير مستقيمي‌بر شرکت‌هاي اروپايي ندارد، اما تاثيرهاي ثانويه اين تحريم‌ها، شرکت‌ها را تحت‌تاثير جدي قرار داده است. شرکت‌هاي خودرويي جزو آن دسته از شرکت‌هايي بودند که از توافق هسته‌اي بيشترين سود را مي‌بردند؛ چراکه دروازه ايران براي سرمايه‌گذاري براي خودروهايي مانند پژو و رنو باز شد و سهم آنها را نسبت به قبل از توافق بسيار افزايش داد. از طرف ديگر برخي گزارش‌ها نشان مي‌دهد که تاثير مالي روي پژو و رنو که حدود 1.6 ميليون خودرو ايراني‌ها را در سال يعني ۴۰ درصد نياز آنها را تامين مي‌کنند، براي آنها رقم بزرگي است. پژو پيش‌تر اعلام کرده بود که اميدوار است اتحاديه اروپا موضع مشترکي در برابر ايران داشته باشد. روز گذشته نيز قائم مقام شرکت خودروسازي سايپا - سيتروئن اعلام کرد که اين کمپاني تابع تصميمات اتحاديه اروپا در ارتباط با برجام بوده و حفظ بازار ايران از اولويت‌هاي اصلي آن است.

    اولويت سيتروئن حفظ بازار ايران است
    روز گذشته و در حاشيه برنامه تست رانندگي خودروي سيتروئن سي 3 (C3) يان مارتين، قائم مقام شرکت سايپا - سيتروئن در گفتگو با ايرنا گفت: وقتي پژو به دليل تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي و سياسي مجبور به ترک ايران شد، فرانسوي‌ها روزهاي سختي را سپري کردند، اما امروز از ارتباطات قوي با طرف ايراني برخورداريم و اولويت نخست ما نيز اين است که براي تجارت در بازار ايران باقي بمانيم. وي يادآور شد: هنوز پيش‌بيني خاصي براي موضوع خروج آمريکا از برجام نداشته‌ايم و منتظر تصميم اتحاديه اروپا هستيم. مارتين تاکيد کرد: ما دستکم 2 هفته زمان نياز داريم تا صبر کنيم و ببينيم در نهايت چه اتفاقي خواهد افتاد. مارتين درباره ميزان داخلي‌سازي خودروي C3 گفت: تاکنون ساعت‌هاي زيادي را با قطعه‌سازان ايراني براي دستيابي به هدف بومي‌سازي 70 درصدي اين خودرو در سال‌هاي آينده صرف کرده‌ايم. قائم مقام سايپا - سيتروئن همچينن با اشاره به تغييرات نرخ ارز در ايران، تصريح کرد: همين موضوع عامل اصلي است که به دنبال حرکت سريع به سمت داخلي سازي 70 درصدي و واردات کمتر قطعات هستيم. وي در ادامه با اشاره به تاريخچه همکاري‌هاي ايران و سيتروئن، يادآوري کرد: سايپا و سيتروئن از 2 سال پيش براي تشکيل شرکت همکاري‌هاي مشترک (جوينت ونچر) تعاملات خود را آغاز کردند و يک سال پيش اين شرکت شکل گرفت و C3 نخستين محصول مشترک است که به بازار عرضه خواهد شد. روز گذشته همچنين نيکلاس روتريگر، مسئول بازاريابي و فروش شرکت سايپا - سيتروئن اعلام کرد: توليد نخستين خودروي پسابرجامي‌سايپا با سطح داخلي‌سازي 20 درصدي آن، در سايت کاشان آغاز شده و شهريورماه اين خودروها به بازار عرضه مي‌شود.

    پيش‌بيني آينده قراردادهاي خودرويي
    در همين حال فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» درخصوص تاثير خروج آمريکا از برجام بر صنعت خودرو معتقد است که خروج آمريکا از برجام تاثير مستقيمي‌در حوزه خودرو ندارد به دليل اينکه ما با خودروسازان امريکايي تعامل گسترده‌اي نداريم و بزرگترين شريکي که در آمريکا حضور دارد رنو است و اگرچه سهم قابل توجهي در بازار ايران دارد اما به گونه‌اي نيست که بازار را از کار بيندازد. اين کارشناس خودرو با تاکيد بر اينکه بيشترين تاثير تصميم ترامپ بر نقل و انتقالات بانکي است، گفت: تعداد اندکي بانک که با ايران کار مي‌کنند احتمالا در دريافت وجوه ايراني احتياط خواهند کرد و اين مشکل بزرگي براي ما خواهد بود. زاوه در ادامه با تاکيد بر اينکه ريشه اين مشکل گريبان‌ خودروهاي پرتيراژ داخلي را خواهد گرفت، اضافه کرد: بنابراين خروج امريکا از برجام در اين شرايط بازار خودرو را با چالش رو به رو خواهد کرد مگر اين که اروپايي‌ها در اين شرايط راه حل مياني قائل شوند زيرا اين تحريم مربوط به ايالات متحده است و نه شوراي امنيت، بنابراين بسياري از کشورها مي‌توانند به آن عمل نکنند و اگر چنين اتفاقي بيفتد خروج آمريکا در صنعت خودرو خيلي تاثيرگذار نخواهد بود. اين کارشناس صنعت خودرو درباره سرنوشت قراردادهاي خارجي نيز اظهار کرد: اين شرکت‌ها به دليل اينکه در امريکا قرار ندارند، نمي‌توانند تغييري در قرارداد خود ايجاد کنند اما از اين جهت که اين شرکت‌ها قطعات امريکايي دريافت مي‌کنند، آمريکا مي‌تواند آنها را جريمه کند و يا از اين شرکت‌ها امان‌نامه بگيرد. زاوه همچنين معتقد است که قرارداد با خودروسازان خارجي همچنان پا برجا خواهد بود اما موانعي هم سر راه به وجود خواهد آمد. حقيقت اين است که خودروسازاني که بعد از برجام آمدند و با ايران قرارداد امضا کردند هيچ کدام قصد برهم زدن اين قراردادها را ندارند و نگراني از اين بابت وجود ندارد. او ادامه داد: مشکلي که ممکن است بعد از خروج آمريکا از برجام اتفاق بيفتد مسائل مربوط به نقل و انتقال پولي است که بايد بررسي‌ها و تدابير لازم در اين خصوص انديشيده شود. به هر حال موضوع خروج آمريکا از برجام نمي‌تواند بي‌تاثير باشد و اثراتي را در پي خواهد داشت اما در نهايت اينکه چه اثراتي به دنبال داشته باشد به تصميمات و تدبيرهاي خودمان بستگي دارد، اينکه چگونه با اين مسئله برخورد کنيم. زاوه اضافه کرد: مي‌توان گفت که قراردادهاي بسته شده در حوزه خودروسازي پابرجا خواهد بود، چون سرمايه‌گذاري شده و امکان بهم خوردن آن وجود ندارد. از طرف ديگر نمي‌توان گفت خروج آمريکا از برجام هيچ تاثيري ندارد و از طرفي هم نمي‌توان گفت که اثرات خيلي منفي خواهد داشت. به اعتقاد من يکي از مشکلاتي که ممکن است بعد از اين جريانات اتفاق بيفتد نقل و انتقال ارز و مسائل مالي است که بايد به نحوي آن را مديريت کنيم.


    دستاويز تکراری بازار براي گراني
    مناسبتها بهانه‌هايي براي کسبه هستند تا برخي کالاها را گرانتر بفروشند و ماه رمضان يکي از اين مناسبتهاست. در اين ماه قيمت محصولاتي همچون خرما، باميه زولبيا، برخي از انواع نانها، مرغ و کالاهاي مصرفي رشد سرسام آوري مي‌کند و تاسف آور اينکه پس از ماه رمضان به روزهاي گذشته باز مي‌گردد. اين در حالي است که مسوولان نيز قول مي‌دهند قيمتها را کنترل خواهند کرد.
    گراني 10درصدي کالاهاي اساسي
    رئيس اتحاديه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با بيان اينکه کالاهاي اساسي ۱۰ درصد گران شده‌ است، گفت: نمي‌توان گفت که اين افزايش سبب سود توليد کننده شده بلکه فقط قسمتي از هزينه‌ها را پوشش داده است. خسرو فخريان افزود: توليدکنندگان مطابق مجوزي که از سازمان‌هاي مربوطه و صنفي گرفته‌اند در روزهاي اخير قيمت کالاي خود را افزايش داده‌اند و معمولا اين اتفاق در ابتداي سال و به صورت هماهنگ صورت مي‌گيرد. وي در گفت‌وگو با ايلنا گفت: اگر درآمد مردم با اين افزايش قيمت‌ها همخواني نداشته باشد، شاهد کوچک شدن سبد خريد مردم خواهيم بود که متاسفانه اکنون شاهد چنين امري هستيم. فخريان با اشاره به نزديک شدن ماه مبارک رمضان گفت: ما از تمام فروشگاه‌ها خواسته‌ايم که برنامه‌هاي خود را به ما اعلام کنند تا ما آن را به وزارت صنعت تحويل دهيم و در روزهاي مانده تا آغاز ماه مبارک برنامه‌هاي ويژه فروش خود را آغاز و تخفيف‌هاي ويژه‌اي که شامل کالاهاي پر مصرف در اين ماه مبارک مي‌شود اعلام کرده‌ايم. در اين طرح سعي شده تا با حداقل سود اين کالا‌ها به دست مصرف کننده برسد

    افزايش قيمت خرما 
    از سوي ديگر دبير انجمن خرما گفت: طبق روال همه ساله، قيمت خرما در آستانه ماه رمضان ناشي از سودجويي دلالان با نوساناتي در بازار روبه‌روست. علي اصغر موسوي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: با توجه به آنکه تمامي‌امکانات بازار در اختيار دلالان است که براي کسب سود بيشتر به دنبال افزايش کاذب قيمت هستند؛ بنابراين با کمبود تصنعي خرما در بازار بر اين نوسان قيمت دامن مي‌زنند.موسوي نرخ خريد هر کيلو خرما از باغدار 2 هزار و 500 تا 3 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: براين اساس نرخ منطقي فروش هر کيلو خرما در مغازه‌ها 5 هزار تومان بوده و اين درحالي است که هم اکنون هر کيلو خرما با نرخ حداقل 15 هزار تومان در بازار عرضه مي‌شود.دبير انجمن خرما خريد توافقي خرما در ابتداي فصل تنها راهکار کنترل قيمت در بازار دانست و اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزي در ابتداي فصل برداشت همانند ساير محصولات کشاورزي بايد خرما را با قيمت منطقي از کشاورزان خريداري کند.وي تصريح کرد: با وجود آنکه 50 درصد خرما در ماه رمضان و مابقي در ساير فصول توليد مي‌شود، بديهي است که افراد سودجو با سوءاستفاده از اين موضوع به طور کاذب قيمت خرما در سايه کمبود نظارت دستگاه‌هاي مسئول افزايش دهند.
    کمبودي نخواهيم داشت در همين رابطه رئيس اتحاديه تهيه و توزيع گوشت گاوي اعلام کرد: در ماه مبارک رمضان با هيچ‌گونه کمبودي در زمينه گوشت گاو مواجه نخواهيم شد چرا که تقاضاي آن به ميزان کافي تامين است. علي خندان‌رو در مورد واردات گوشت گاو و گوسفند گفت: «در حال حاضر بخشي از نياز کشور به گوشت گوسفندي از کشور استراليا وارد مي‌شود و در نهايت‌ با قيمت تمام‌شده هر کيلوگرم ۳۳ هزار تومان به دست مصرف‌کننده مي‌رسد. همچنين گوشت گاو منجمد از کشور برزيل وارد و در کشور توزيع مي‌شود.» وي در مورد تقاضاي مردم نسبت به خريد گوشت گاوي گفت: «در شهر تهران روزانه ۴۰۰ تن گوشت گاو مصرف مي‌شود و اين در حالي است که آمار سرانه مصرف گوشت قرمز کاهش يافته است.» خندان‌رو گفت: «يکي از دلايل کافي بودن گوشت گاو در بازار و آمادگي براي توزيع آن در بازار در روزهاي ماه مبارک رمضان موضوع قيمت است. در واقع به دليل کاهش قدرت خريد مردم و کم شدن تقاضا، گوشت در بازار بيش از نياز هم وجود دارد.»
    افزايش قيمت باميه و زولبيا
    از سوي ديگر رئيس اتحاديه قنادان گفت: قيمت زولبيا و باميه براي ماه مبارک رمضان در واحدهاي فروش درجه يک با قيمت 14 هزار تومان و در واحدهاي درجه دو به بعد با قيمت 12 هزار تومان به فروش مي‌رسد و با هرگونه تخلف در افزايش قيمت اين شيريني برخورد خواهد شد.علي بهره‌مند در گفت‌وگو با ايلنا گفت: قيمت زولبيا و باميه نسبت به سال گذشته 2 هزار تومان افزايش داشت و تا پايان ماه رمضان تغيير نخواهد کرد.

    عرضه دولتي ۶ محصول 
    در همين رابطه مديرکل دفتر تنظيم بازار وزارت کشاورزي با اعلام اينکه ۱۱۴هزار تن برنج، شکر، روغن نباتي، گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم‌مرغ براي طرح ضيافت در نظر گرفته شده است گفت: بر اساس مصوبات موجود در اين طرح ۳۰ هزار تن برنج، ۴۰ هزار تن شکر، ۲۰ هزار تن روغن نباتي، ۲۰ هزار تن گوشت مرغ منجمد، دوهزار تن گوشت قرمز منجمد و دوهزار تن تخم‌مرغ در استان‌ها عرضه مي‌شود که اين طرح ابلاغ و آغاز شده و تا پايان ماه رمضان ادامه دارد. مسعود بصيري افزود: براي شکر ۲۰ هزار تن به مصرف خانوار و ۲۰ هزار تن به مصرف صنف و صنعت مي‌رسد. همچنين قيمت برنج هندي ۲۶۰۰ توماني تا برنج تايلندي ۳۹۰۰ توماني و برنج هندي ۵۶۰۰ توماني متفاوت است و قيمت محصولاتي مانند روغن نباتي و شکر نيز ۱۵ درصد زير نرخ مصوب بازار در نظر گرفته شده است.وي با بيان اينکه عرضه محصولات استراتژيک و اساسي پرمصرف در ماه رمضان به معناي کمبود نيست، بلکه براي جلوگيري از حباب قيمتي و جديد و کاذب در بازار اين ماه است گفت: هر کيلوگرم گوشت مرغ منجمد در قالب اين طرح ۶۲۰۰ تومان و هر کيلوگرم گوشت قرمز منجمد وارداتي نيز ۲۳ هزار تومان در استان‌هاي مختلف عرضه مي‌شود. قيمت مصوب ۱۲ هزار و ۶۰۰ توماني براي هر شانه تخم‌مرغ نيز پيش بيني شده است.وي گفت: انبارها و سردخانه‌هاي همه استان‌هاي براي اجراي طرح ضيافت پر است.