«تجارت» از تلاش خودروسازان فرانسوي براي ادامه حضور در ايران گزارش مي‌دهد
گروه صنعت، معدن و تجارت: يک هفته از تصميم ترامپ براي خروج آمريکا از برجام مي‌گذرد. در اين مدت گمانه‌زني درباره قراردادهاي خودرويي امضا شده در پسابرجام يکي از نگراني‌هاي مهم در فضاي اقتصادي ايران بود. خودروسازي يکي از صنايع برنده در دوره لغو تحريم‌ها بود و چندين قرارداد مختلف درباره همکاري و سرمايه‌گذاري کمپاني‌هاي خارجي براي حضور در بازارهاي ايران طي ماه‌هاي گذشته امضا شده بود. حالا پس از يک هفته از تصميم رئيس‌جمهوري آمريکا براي خروج از برجام و اعمال تحريم‌هاي جديد؛ يان مارتين، قائم مقام شرکت سايپا - سيتروئن مي‌گويد که شرکت فرانسوي سيتروئن به تصميمات اتحاديه اروپا احترام گذاشته و بر پايه قوانين اين اتحاديه عمل خواهد کرد. او همچنين گفته است که هدف فرانسه باقي ماندن در برجام و اولويت نخست اين شرکت حضور در بازار بزرگ ايران است. براساس گزارش‌هاي بين‌المللي تحريم‌هاي مربوط به صنعت خودرو، کمتر از سه ماه ديگر باز خواهند گشت تا دومين صنعت بزرگ ايران بازهم در معرض آزموني سخت قرار گيرد. البته اين صنعت پيش از اين هم تجربه برخورد با تحريم‌هاي بين‌المللي را داشت. 

سناريوي خوشبينانه پيش رو براي صنعت خودرو 
طي سه سال گذشته چند قرارداد و تفاهم‌نامه ميان خودروسازان خارجي و طرف‌هاي ايراني منعقد شده است. از طرف ديگر آمريکايي‌ها فعلا اتحاديه اروپا را در کنار خود نمي‌بينند و اين تنهايي آمريکا براي اعمال تحريم‌ها فعلا برگ برنده خودروسازي کشور در برابر موج آينده تحريم است. از طرف ديگر محتمل بودن اينکه اروپايي‌ها در نهايت شايد دنباله رو سياست‌هاي تحريمي‌آمريکا باشند، هنوز قابل پيش‌بيني نيست. در اين ميان کارشناسان مي‌گويند که مهمترين نکته، پشتيباني و ماندن اروپايي‌ها در برجام است که مي‌تواند همکاري‌هاي خارجي خودروسازي ايران و تامين قطعات مورد نياز صنعت خودرو کشور را تا حد قابل توجهي تضمين کند. حقيقت اين است که بيشتر خودروسازاني که در پسابرجام راهي کشور شده يا قصد ارتباط گرفتن دارند، اروپايي هستند و از حمايت دولت‌هاي خود براي ماندن در ايران برخوردار هستند و اتفاقا منافع چنداني در بازار آمريکا نيز ندارند. با اين حساب مي‌توان گفت اگر اروپايي‌ها برجام را محترم بشمارند، احتمال ماندن خودروسازاني مانند پژو و رنو و سيتروئن در ايران زياد است، هرچند ممکن است سرعت توسعه فعاليت آنها (در صنعت خودرو ايران) کند شود.

نگاه بدبينانه براي صنعت خودرو چيست؟
نگاه بدبينانه براي آينده قراردادهاي خودرويي مي‌تواند اين باشد که اروپايي‌ها در نهايت از ايران فاصله گرفته و به آمريکايي‌ها مي‌چسبند و اين يعني پايان برجام و وارد آمدن شوکي بزرگ به خودروسازي کشور. البته امکان کنار رفتن ايران نيز از برجام در صورت نبود تضمين‌هاي لازم بابت اجراي مفاد اين سند بين‌المللي (برجام)، هست. در هر دو صورت، چراغ برجام خاموش شده و آنگاه بايد در انتظار بازگشت خودروسازي کشور به دوران تاريک تحريم‌ها و رخ دادن دوباره اتفاقات ناگوار در اين صنعت باشيم. در صورت اين اتفاق نه‌تنها توسعه صنعت خودرو کشور به اين راحتي‌ها امکان‌پذير نبوده و شاهد لغو قراردادهاي خارجي خواهيم بود، بلکه در توليد و کيفيت محصولات فعلي نيز با ناکامي‌بزرگي مواجه خواهيم شد.

تصميم سخت براي خودروسازان فرانسوي
در اين ميان آنچه مشخص است دو فرانسوي خودروساز در بازار خودرو آمريکا هيچ نقشي ندارند و اين مساله مي‌تواند نقطه قوت دو شرکت براي تداوم حضور در ايران باشد. با اين حال برخي گزارش‌ها بر اين نکته تاکيد کرده که ممنوعيت‌هاي تجاري آمريکا تاثير مستقيمي‌بر شرکت‌هاي اروپايي ندارد، اما تاثيرهاي ثانويه اين تحريم‌ها، شرکت‌ها را تحت‌تاثير جدي قرار داده است. شرکت‌هاي خودرويي جزو آن دسته از شرکت‌هايي بودند که از توافق هسته‌اي بيشترين سود را مي‌بردند؛ چراکه دروازه ايران براي سرمايه‌گذاري براي خودروهايي مانند پژو و رنو باز شد و سهم آنها را نسبت به قبل از توافق بسيار افزايش داد. از طرف ديگر برخي گزارش‌ها نشان مي‌دهد که تاثير مالي روي پژو و رنو که حدود 1.6 ميليون خودرو ايراني‌ها را در سال يعني ۴۰ درصد نياز آنها را تامين مي‌کنند، براي آنها رقم بزرگي است. پژو پيش‌تر اعلام کرده بود که اميدوار است اتحاديه اروپا موضع مشترکي در برابر ايران داشته باشد. روز گذشته نيز قائم مقام شرکت خودروسازي سايپا - سيتروئن اعلام کرد که اين کمپاني تابع تصميمات اتحاديه اروپا در ارتباط با برجام بوده و حفظ بازار ايران از اولويت‌هاي اصلي آن است.

اولويت سيتروئن حفظ بازار ايران است
روز گذشته و در حاشيه برنامه تست رانندگي خودروي سيتروئن سي 3 (C3) يان مارتين، قائم مقام شرکت سايپا - سيتروئن در گفتگو با ايرنا گفت: وقتي پژو به دليل تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي و سياسي مجبور به ترک ايران شد، فرانسوي‌ها روزهاي سختي را سپري کردند، اما امروز از ارتباطات قوي با طرف ايراني برخورداريم و اولويت نخست ما نيز اين است که براي تجارت در بازار ايران باقي بمانيم. وي يادآور شد: هنوز پيش‌بيني خاصي براي موضوع خروج آمريکا از برجام نداشته‌ايم و منتظر تصميم اتحاديه اروپا هستيم. مارتين تاکيد کرد: ما دستکم 2 هفته زمان نياز داريم تا صبر کنيم و ببينيم در نهايت چه اتفاقي خواهد افتاد. مارتين درباره ميزان داخلي‌سازي خودروي C3 گفت: تاکنون ساعت‌هاي زيادي را با قطعه‌سازان ايراني براي دستيابي به هدف بومي‌سازي 70 درصدي اين خودرو در سال‌هاي آينده صرف کرده‌ايم. قائم مقام سايپا - سيتروئن همچينن با اشاره به تغييرات نرخ ارز در ايران، تصريح کرد: همين موضوع عامل اصلي است که به دنبال حرکت سريع به سمت داخلي سازي 70 درصدي و واردات کمتر قطعات هستيم. وي در ادامه با اشاره به تاريخچه همکاري‌هاي ايران و سيتروئن، يادآوري کرد: سايپا و سيتروئن از 2 سال پيش براي تشکيل شرکت همکاري‌هاي مشترک (جوينت ونچر) تعاملات خود را آغاز کردند و يک سال پيش اين شرکت شکل گرفت و C3 نخستين محصول مشترک است که به بازار عرضه خواهد شد. روز گذشته همچنين نيکلاس روتريگر، مسئول بازاريابي و فروش شرکت سايپا - سيتروئن اعلام کرد: توليد نخستين خودروي پسابرجامي‌سايپا با سطح داخلي‌سازي 20 درصدي آن، در سايت کاشان آغاز شده و شهريورماه اين خودروها به بازار عرضه مي‌شود.

پيش‌بيني آينده قراردادهاي خودرويي
در همين حال فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» درخصوص تاثير خروج آمريکا از برجام بر صنعت خودرو معتقد است که خروج آمريکا از برجام تاثير مستقيمي‌در حوزه خودرو ندارد به دليل اينکه ما با خودروسازان امريکايي تعامل گسترده‌اي نداريم و بزرگترين شريکي که در آمريکا حضور دارد رنو است و اگرچه سهم قابل توجهي در بازار ايران دارد اما به گونه‌اي نيست که بازار را از کار بيندازد. اين کارشناس خودرو با تاکيد بر اينکه بيشترين تاثير تصميم ترامپ بر نقل و انتقالات بانکي است، گفت: تعداد اندکي بانک که با ايران کار مي‌کنند احتمالا در دريافت وجوه ايراني احتياط خواهند کرد و اين مشکل بزرگي براي ما خواهد بود. زاوه در ادامه با تاکيد بر اينکه ريشه اين مشکل گريبان‌ خودروهاي پرتيراژ داخلي را خواهد گرفت، اضافه کرد: بنابراين خروج امريکا از برجام در اين شرايط بازار خودرو را با چالش رو به رو خواهد کرد مگر اين که اروپايي‌ها در اين شرايط راه حل مياني قائل شوند زيرا اين تحريم مربوط به ايالات متحده است و نه شوراي امنيت، بنابراين بسياري از کشورها مي‌توانند به آن عمل نکنند و اگر چنين اتفاقي بيفتد خروج آمريکا در صنعت خودرو خيلي تاثيرگذار نخواهد بود. اين کارشناس صنعت خودرو درباره سرنوشت قراردادهاي خارجي نيز اظهار کرد: اين شرکت‌ها به دليل اينکه در امريکا قرار ندارند، نمي‌توانند تغييري در قرارداد خود ايجاد کنند اما از اين جهت که اين شرکت‌ها قطعات امريکايي دريافت مي‌کنند، آمريکا مي‌تواند آنها را جريمه کند و يا از اين شرکت‌ها امان‌نامه بگيرد. زاوه همچنين معتقد است که قرارداد با خودروسازان خارجي همچنان پا برجا خواهد بود اما موانعي هم سر راه به وجود خواهد آمد. حقيقت اين است که خودروسازاني که بعد از برجام آمدند و با ايران قرارداد امضا کردند هيچ کدام قصد برهم زدن اين قراردادها را ندارند و نگراني از اين بابت وجود ندارد. او ادامه داد: مشکلي که ممکن است بعد از خروج آمريکا از برجام اتفاق بيفتد مسائل مربوط به نقل و انتقال پولي است که بايد بررسي‌ها و تدابير لازم در اين خصوص انديشيده شود. به هر حال موضوع خروج آمريکا از برجام نمي‌تواند بي‌تاثير باشد و اثراتي را در پي خواهد داشت اما در نهايت اينکه چه اثراتي به دنبال داشته باشد به تصميمات و تدبيرهاي خودمان بستگي دارد، اينکه چگونه با اين مسئله برخورد کنيم. زاوه اضافه کرد: مي‌توان گفت که قراردادهاي بسته شده در حوزه خودروسازي پابرجا خواهد بود، چون سرمايه‌گذاري شده و امکان بهم خوردن آن وجود ندارد. از طرف ديگر نمي‌توان گفت خروج آمريکا از برجام هيچ تاثيري ندارد و از طرفي هم نمي‌توان گفت که اثرات خيلي منفي خواهد داشت. به اعتقاد من يکي از مشکلاتي که ممکن است بعد از اين جريانات اتفاق بيفتد نقل و انتقال ارز و مسائل مالي است که بايد به نحوي آن را مديريت کنيم.


واردات خودروهاي هيبريدي بايد تسهيل شود
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس درخصوص کاهش تعرفه واردات خودرو اظهار داشت: کاهش ميزان تعرفه در خودروهاي ارزان قيمت و خودروهاي هيبريدي قابل قبول است اما واردات خودروهاي با حجم موتور بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي بايد متوقف شود زيرا اين خودروها لوکس هستند و فقط موجب خروج ارز از کشور مي‌شوند. رمضانعلي سبحاني‌فر در ادامه پيرامون موضوع خودروهاي هيبريدي گفت: خودروهاي هيبريدي بايد تعرفه واردات کمي‌داشته باشند اما چنانچه خودروي هيبريدي قيمت بالاي 40 هزار دلار داشته باشد به علت گراني به کاهش آلودگي کمکي نخواهد کرد لذا نبايد فقط به واسطه هيبريدي بودن، خودروهاي گران قيمت را وارد کرده و موجب خروج ارز از کشور شد.

سرمايه صندوق ضمانت صنايع کوچک کافي نيست
مديرعامل صندوق ضمانت سرمايه صنايع کوچک گفت: با سرمايه در اختيار اين صندوق، حتي نمي‌توان در شهرک‌هاي صنعتي يک خيابان براي واحدها ايجاد کرد. محمدحسين مقيسه سرمايه در اختيار اين صندوق را 110 ميليارد تومان اعلام کرد. وي افزود: با اين محدوديت منابع، اگر افزايش سرمايه رخ ندهد ناچاريم واحدهاي صنعتي پوشش داده شود. سقف ضمانتنامه ما 30 ميليارد ريال است؛ بنابراين محدوديت‌هايي نيز در اين ارتباط وجود دارد. مقيسه تصريح کرد: نگاه ما به واحدهاي صنعتي کوچک حمايتي است و نه انتفاعي. در ماه گذشته 150 ميليارد ريال خسارت به واحدهاي آسيب ديده پرداخت شد اما حتي 50 ميليارد ريال آن بازپرداخت نشده است.

برنامه‌ريزي براي تصفيه فاضلاب شهرک‌هاي صنعتي
معاون آموزش، پژوهش و فناوري وزير صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: در وزارت صنعت، معدن و تجارت تصفيه فاضلاب را در دستور کار قرار داديم و قرار است با استفاده از فناوري‌هاي روز دنيا و تجربه جهان با جديت به آن بپرداريم. برات قباديان اظهار داشت: امروزه ديگر در دنيا هر توسعه‌اي مطلوب نيست، سازمان ملل بحث توسعه پايدار را با تعريف برآورده کردن نيازهاي نسل کنوني بدون اينکه منافع نسل بعدي به خطر افتد، مطرح کرده و 17 هدف را به عنوان اهداف هزاره سوم تعيين کرد که هدف 9 آن در مورد بحث آب و بهداشت است. وي افزود: زيرا ديگر مديريت منابع آبي به روش‌هاي سنتي جواب نمي‌دهد.


روند توليد خودروهاي ملي تسريع شود
دبير انجمن صنايع همگن قطعه‌سازي گفت: خودروسازان بايد خروج آمريکا از برجام را به فال نيک گرفته و روند توليد خودروهاي ملي را تسريع کنند. آرش محبي‌نژاد در گفتگو با ايسنا، اظهار کرد: خوشبختانه در چند سال‌ اخير به موازات همکاري با خودروسازان مطرح جهان، موضوع طراحي و توليد پلت‌فرم‌هاي ملي نيز از سوي صنعت خودرو پيگيري شده است. وي با بيان اينکه دو خودروساز بزرگ هم‌اکنون مشغول طراحي و توسعه پلت‌فرم‌هاي ملي خود هستند، خاطرنشان کرد: در اين شرايط با توجه به‌ آنکه آمريکا از برجام خارج شده خودروسازان بايد اين موضوع را به فرصتي براي تسريع در روند طراحي و توليد خودروهاي ملي تبديل کنند. دبير انجمن صنايع همگن قطعه‌سازي ادامه داد: البته با توجه به تاکيدات و مواضع کشورهاي اروپايي به همراه چين و روسيه در زمينه لزوم حفظ برجام، تحريم‌هاي احتمالي آمريکا در آينده مشکل خاصي براي صنعت خودرو ايجاد نخواهد کرد زيرا کشورهاي اروپايي، روسيه و چين به اين تحريم‌ها نمي‌پيوندند. محبي‌نژاد با بيان اينکه با اين حال مواضع آمريکا ضرورت خودکفا شدن صنعت خودرو را مجددا به ما يادآوري کرد، تصريح کرد: در اين شرايط از دو خودروساز بزرگ انتظار مي‌رود در کنار ادامه همکاري با خودروسازان مطرح جهان، طراحي و توليد پلت‌فرم‌ها و خودروهاي ملي را با سرعت بيشتري پيگيري کنند.

تجارت ۱۰ ميليارد دلاري ايران و چين در ۳ ماه
مبادلات تجاري ايران و چين در ۳ ماهه نخست سال جاري ميلادي با افزايش ۱۱ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل به مرز ۱۰ ميليارد دلار رسيد. به گزارش تسنيم، گمرک چين اعلام کرد مبادلات تجاري ايران و چين در 3 ماه نخست سال جاري ميلادي با افزايش 11 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. مبادلات تجاري ايران و چين که در ژانويه تا مارس 2017 بالغ بر 8.99 ميليارد دلار اعلام شده بود در ژانويه تا آوريل سال جاري به 9.98 ميليارد دلار افزايش يافته است. صادرات چين به ايران و واردات از ايران در اين دوره افزايش داشته است. صادرات چين به ايران در ژانويه تا مارس 2018 با افزايش 4.5 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 4.32 ميليارد دلار رسيده است. چين در ژانويه تا مارس سال 2017 بالغ بر 4.15 ميليارد دلار کالا به ايران صادر کرده بود. ارزش واردات چين از ايران نيز افزايش زيادي داشته که بخش مهمي‌از آن به دليل رشد قيمت نفت است. 

حضور کم‌رنگ بخش خصوصي در معادن
عضو انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ايران گفت: با وجود گذشت حدود 13 سال از ابلاغ سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي هنوز بخش‌هاي معادني و فولادي دولتي تصميم‌هاي کلان را مي‌گيرند و بخش‌هاي خصوصي در برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري نقش چنداني ندارند. به گزارش ايرنا، بهادر احراميان افزود: نقش معدن در اقتصاد ايران قابل چشم‌پوشي نيست اما ما را به خام‌فروشي، حراج منابع طبيعي و تخريب محيط زيست متهم مي‌کنند و همين مسائل مبناي قانون‌گذاري‌هاي محدودکننده فراروي بخش معدن مي‌شود. به گفته اين مسوول، فقط سه دهم درصد از مساحت کشور جزو عرصه‌هاي معدني است اما از مقررات معدني استفاده ابزاري مي‌شود. وي تاکيد کرد بايد اجازه دهيم بخش خصوصي وارد عرصه توليد شود. احراميان بيان داشت: امروز صادرات سنگ‌آهن موضوعيت خود را از دست داده اما دولت در عمل به دنبال وضع عوارض و ماليات است و بايد اين موانع را از پيش پاي بخش خصوصي و معدن برداشته شود.

ممنوعيت پيش‌فروش خودرو از سوي غيرمجازها
معاون سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان با توجه به تعدد شکايات دريافتي در خصوص پيش‌فروش خودرو، گفت: فروش خودرو تنها با قيمت مصوب مجاز است. به گزارش سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان، وحيد منايي، معاون نظارت بر کالاهاي سرمايه‌اي و خدمات سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان با توجه به تعدد شکايات دريافتي درخصوص پيش‌فروش خودرو، از هموطنان درخواست کرد تا در خريد خودرو هوشيار باشند. وي در ارتباط با پيش‌فروش خودروهاي توليد داخل گفت: شرايط فروش و پيش فروش خودرو صرفا توسط شرکت اصلي توليدکننده خودرو مشخص مي‌شود، براين اساس کليه خريداران خودروهاي مذکور از عقد قرارداد خريد خودرو با شرکت‌هاي متفرقه که اقدام به تبليغات فروش اين نوع خودروها کرده و در قالب خريدهاي با مدت زمان بيش از ۳۰ روز مبادرت به دريافت کل مبلغ قيمت خودرو از مصرف‌کننده مي‌کنند اجتناب نمايند. 

بررسي توليد مشترک سيگار شرکت فيليپ موريس با بخش خصوصي
هرچند تفاهم‌نامه يک شرکت خصوصي و شرکت فيليپ موريس براي سرمايه‌گذاري و توليد يک برند خاص سيگار (مارلبرو) در کشور امضا شده است اما صدور مجوز در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال بررسي است. به گزارش شاتا، در پي برخي اظهار نظرها در فضاي رسانه‌اي کشور درخصوص اين تفاهم‌نامه، مرکز روابط عمومي‌و اطلاع رساني وزارت صنعت، معدن و تجارت توضيحاتي براي شفافيت هرچه بيشتر موضوع ارايه داد: تفاهم‌نامه همکاري شرکت‌هاي خصوصي داخلي و شرکت فيليپ موريس براي سرمايه‌گذاري و توليد يک برند خاص سيگار (مارلبرو) در کشور امضا شده است اما صدور مجوز توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در دست بررسي است. بديهي است تا رسيدن به مرحله صدور مجوز نهايي هرگونه اظهار نظري در فضاي رسانه مناسب نيست.

رشد 160درصدي توليد پتاس در خور و بيابانک
مدير مجتمع پتاس خور و بيابانک از رشد 160درصدي توليد پتاس در اين مجموعه طي سال 96 خبر داد. علي علوي ناييني همچنين گفت:‌ ايميدرو زمينه حضور بخش خصوصي در اين بخش را فراهم آورده است. به گزارش ايميدرو، علي علوي ناييني ادامه داد: در برنامه توليد در سال 97 رسيدن به ظرفيت 20 هزار تن پتاس طراحي شده است که با تکميل طرح‌هاي توسعه‌اي فرآيند توليد کارناليت در سال 98 با جهش قابل ملاحظه‌اي به ظرفيت اسمي‌کارخانه نزديکتر مي‌شويم. وي افزود: اين در حاليست که به موازات افزايش توليد با اعمال استانداردها و کنترل کيفيت محصول توانستيم مشکلات فروش محصول در سال 95 را حل کنيم. علوي ناييني با بيان اينکه بنا داريم محصول پتاس را در تالار اصلي بورس عرضه کنيم اظهار کرد: 100 درصد محصول توليدي خود در سال 96 را از اين طريق به فروش خواهيم رساند. مدير مجتمع پتاس خور و بيابانک اعلام کرد: اولويت اول برنامه‌هاي توليدي پتاس به ظرفيت رساندن کارخانه تا 50 هزار تن پتاس در سال خواهد بود و اين در حاليست که ظرفيت فعلي تنها در حدود 30 درصد ظرفيت اسمي‌کارخانه پتاس بوده است.

طي سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۵، هشت کالاي صنعتي و چهار کالاي معدني در ميان کالاهاي منتخب صنعتي و معدني با کاهش توليد روبرو شده‌اند که در اين ميان کولر آبي بيشترين افت توليد را داشته است به گزارش ايسنا، براساس آخرين آمار مربوط به توليد کالاهاي منتخب صنعتي، ‌از مجموع ۳۱ گروه کالاي صنعتي، هشت گروه کالايي در سال ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۵ و از ميان ۱۳ گروه کالاهاي منتخب معدني و صنايع معدني چهار گروه کالايي با کاهش توليد همراه بوده‌اند. توليد کولر آبي با رشد منفي ۳۳.۵ درصدي، نئوپان با رشد منفي ۱۷.۹ درصدي، انواع تلويزيون با رشد منفي ۱۵.۸ درصدي، داروي انساني با رشد منفي ۴.۶ درصدي، وانت با رشد منفي ۴.۴ درصدي، الکتروموتور با رشد منفي ۳.۴ درصدي، پودر شوينده با رشد منفي ۰.۶ درصدي و چرم با رشد منفي ۰.۴ بيشترين رشد منفي را در ميان کالاهاي منتخب صنعتي طي يکساله سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ داشته‌اند. در اين بين کمباين با رشد مثبت ۸۵.۸ درصدي، اتوبوس، ميني‌بوس و ون با ۶۰.۸ درصدي، انواع کاغذ با رشد ۳۱.۹ درصدي، کارتن با رشد ۲۵.۸ درصدي، دوده با رشد ۲۴.۴ درصدي، و سموم دفع آفت نباتي با رشد ۱۶.۱ درصدي بيشترين رشد مثبت در ميان ۳۱ گروه کالايي منتخب صنعتي را به خود اختصاص دادند. علاوه بر اين در خصوص آمار توليد کالاهاي منتخب معدني و صنايع معدني نيز بايد خاطرنشان کرد که از ۱۳ گروه کالاي منتخب، چهار کالا شامل کاتد مس، ظروف شيشه‌اي، ظروف چيني و سيمان به ترتيب با رشد منفي ۱۵.۲، منفي ۱۰.۶، منفي ۲.۱، و منفي ۱.۵ درصدي بيشترين رشد منفي را داشته‌اند و به ترتيب چيني بهداشتي، شيشه جام، کنسانتره زغال سنگ و فولاد خام با رشد مثبت ۱۸.۹، ۲۱، ۱۲.۷ و ۱۱ بيشترين رشد مثبت را در بر گرفته‌اند.
طرح کلينيک کسب و کار صنايع کوچک با هدف شناخت چالش‌هاي واحدهاي توليدي فعال و نيمه فعال و تلاش براي رفع اين مشکلات در سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران رونمايي شد. به گزارش وزارت صنعت، اين طرح با حضور صادق نجفي، مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي در مرکز مطالعات سازمان مديريت صنعتي به بهره‌برداري رسيد و قرار است در همه استان‌ها اجرايي شود. ابوالفضل کياني بختياري، مديرعامل سازمان مديريت صنعتي گفت: صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي پيشران توسعه صنعتي به شمار مي‌روند و اگر بخواهيم موج صنعتي در کشور ايجاد کنيم، نقطه شروع آن بازسازي، احيا و بهبود همين بخش است. وي با تاکيد بر اينکه ايجاد توازن بدون توسعه خوشه‌هاي صنعتي امکان‌پذير نيست، افزود: تلاش شده با هم‌افزايي و مشارکت مجموعه وزارت صنعت، در اين ارتباط مدلي را طراحي کنيم که اجرايي شدن آن نيازمند هم‌افزايي همه استان‌ها و ديگر سازمان‌هاي مرتبط است. مديرعامل سازمان مديريت صنعتي گفت: براي رسيدن به رونق اقتصادي، تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و حمايت از کالاي ايراني بايد کلينيک‌هاي کسب و کار را به ثمر برسانيم. کياني بختياري بيان کرد: براي موفقيت کلينيک‌هاي کسب و کار صنايع کوچک، از همه منابع موجود در اختيار سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي، اشتغال روستايي معاونت توسعه روستايي رياست جمهوري، طرح اشتغال فراگير در مناطق کمتر توسعه يافته و طرح کارورزي استفاده خواهد شد.
معاون امور اقتصادي و بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: حمايت از کالاي ايراني در گرو زنده کردن منش و هويت اقتصاد ايران است. به گزارش شاتا، حسن يونس سينکي افزود: وقتي موضوع حمايت از کالاي ايراني مي‌شود بلافاصله ذهن‌ها به سمت حمايت مالي، کاهش کارمزد تسهيلات و... مي‌رود در حالي که زنده کردن هويت اقتصاد ايران اولين گام در اين حوزه است. وي ادامه داد: وقتي توليدکننده داخلي بايد برچسب خارجي بر کالاي توليدي‌اش بزند تا کالايش به فروش برسد، يعني ما در برخي حوزه‌ها تسليم شديم و اتفاقا موضوع فقط يک موضوع صرفا اقتصادي نيست. سينکي اضافه کرد: حمايت از کالاي ايراني يعني حمايت از بازسازي و بازيابي هويت و فرهنگ ملي و اين اقدام نيازمند بسيج ملي است. معاون امور اقتصادي و بازرگاني وزارت صنعت با تاکيد بر اينکه در سال حمايت از کالاي ايراني بايد «ساخت ايران» را زنده کنيم، گفت: ارتقاي کيفيت و استانداردسازي کالاها نيازمند فعاليت حرفه‌اي است و در اين صورت بازار نيز چه در داخل و چه در خارج خود را پذيراي کالاي ايراني مي‌کند. سينکي همچنين به موضوع ارز و تصميمات اتخاذ شده در اين حوزه اشاره کرد و گفت: اتفاق رخ داده در برجام را يک فرصت ملي مي‌دانم چراکه دوباره فرصت بازنگري و توسعه را بافتيم؛ هرچند نگراني‌هايي در هر شرايطي هست اما نبايد تسليم مشکلات شويم.
رئيس انجمن مديريت اجرايي كشور گفت: با توجه به تغيير رويكرد سايپا در راستاي افزايش توليد و كيفيت محوري، امروز شاهد چشمگير توليد با كيفيت در گروه سايپا هستيم.
به گزارش سايپا نيوز؛ حسين وظيفه دوست، رئيس انجمن مديريت اجرايي كشور و استاد دانشگاه علوم تحقيقات به همراه تعدادي از استادان و دانشجويان مقطع دكتراي بازاريابي و فروش با هدف تعامل بيشتر دانشگاه و صنعت به صورت عملي از خطوط توليد شركت سايپا بازديد كردند. در حاشيه اين بازديد وظيفه دوست گفت: در بازديد از خطوط توليد سايپا شاهد توان و انگيزه كارگران ايراني در خطوط توليد بودم كه با انگيزه بالا در حال توليد خودرو هستند و مطمئنا اگر كارگر ايراني را باور داشته باشيم شاهد موفقيت‌هاي بيشتر در صنعت خواهيم بود.
وي گفت: با توجه به تغيير رويكرد در سكان مديريت مجموعه سايپا در راستاي افزايش توليد و كيفيت محوري، امروز شاهد رشد چشمگير توليد با كيفيت با حضور متخصصان و كارگران ايراني در اين خودروسازي بزرگ كشور هستيم. اين استاد دانشگاه گفت: گروه سايپا نشان داده كه در حوزه صادرات نيز شرايط بهتري نسبت به رقبا دارد و با اين توان و ظرفيتي كه در مجموعه سايپا وجود دارد مطمئناً روز به روز شاهد رشد چشمگير توليد با كيفيت و حضور قدرتمند در بازارهاي صادراتي منطقه خواهيم بود. وظيفه دوست درخصوص افزايش قيمت ارز و نهاده‌هاي توليد گفت: با افزايش مواد اوليه و نهاده‌هاي توليد بسياري از شركت‌ها ناگزير هستند كه در كالاهاي خود افزايش قيمت داشته باشند و در صنعت خودروسازي نيز با توجه به وابستگي بسياري از قطعات مورد نياز به قيمت ارز، افزايش قيمت منطقي است. وي با بيان اينكه يكي از مواردي كه نياز به توجه ويژه درصنعت خودرو دارد خدمات فروش و پس از فروش است گفت: مطمئنا در صورت ارائه خدمات ويژه و مناسبتر در آينده نزديك شاهد افزايش رضايت مشتري ايراني از صنعت داخلي و حمايت هرچه بيشتر هموطنان از اين صنعت پيشتاز و قدرتمند خواهيم بود. رئيس انجمن مديريت اجرايي كشور تاكيد كرد: در چند سال گذشته معدود مديراني سكان هدايت مجموعه سايپا را بر عهده داشته‌اند كه از جنس صنعت باشند، خوشبختانه مهندس جهرودي از جنس صنعت خودرو است و شرايط قطعه سازان را به خوبي درك مي‌كند و كسي كه پله پله در صنعت و كسب و كار رشد كند در هدايت مجموعه بزرگي چون سايپا موفق عمل خواهد كرد.
 وي افزود: مديرعامل سايپا علاوه بر درك صحيح از وضعيت قطعه سازان، نگاه ويژه‌اي هم به مشتريان و سهامداران دارد و در مدت حضورش در سايپا با تصميمات درست،كسب رضايت مشتريان را با توليد محصولات با كيفيت و متنوع در راستاي رشد و ارتقاء اين مجموعه دنبال كرده است.
وي در خصوص تعرفه خودروهاي وارداتي و حمايت مجلس و دولت از صنعت خودروسازي گفت: حمايت‌هاي دولت و مجلس بايد اصولي باشد، بنابراين حمايت در حوزه معافيت‌هاي مالياتي و تسهيلات ارزان قيمت مي‌تواند براي صنعت خودروسازي جزء حمايت‌هاي اصولي باشد كه تاثير بسزايي در شكوفايي صنعت خودرو كشور خواهد داشت.