آخوندي با تاکيد بر انتشار آزاد اطلاعات مطرح کرد
گروه راه و مسکن: روز گذشته اولين همايش GIS يکپارچه در سازمان‌هاي مکان محور، مفاهيم، چالش‌ها و راهکارهاي پياده سازي موفق GIS سازماني با حضور وزير راه و شهرسازي، معاون برنامه‌ريزي و منابع، نمايندگان مجلس و مهماني از وزارتخانه‌هاي بهداشت، کشور و سازمان محيط زيست برگزار شد. عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در آغاز اين همايش اظهار کرد: درخصوص بحث اطلاعات يکپارچه مکاني و سيستم GIS ملي تا به حال در ايران خيلي بحث شده است. وزير راه و شهرسازي گفت: همزمان با اين بحث ما از انواع عدم تعادل‌ها در ايران صحبت مي‌کنيم. نمونه بسيار برجسته اين عدم تعادل‌ها منابع آب و گرفتاري که در آن وجود دارد. عدم تعادل در توزيع جمعيت در سرزمين که بحث بسيار پيچيده تري است، بحث عدم تعادل در توزيع خدمات، تسهيلات، زيربناها و زيرساخت‌هاي کشور و انواع عدم تعادل‌هايي که با آن مواجه هستيم. وي افزود: بنابراين با يک موضوع بسيار جديد و مهم روبه‌رو هستيم و اينکه GIS چه کمکي در اين زمينه مي‌تواند داشته باشد و چرا اينقدر مهم بوده و بايد به آن توجه شود.

لزوم اجماع نهايي درباره فناوري‌هاي نوين
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه درخصوص استفاده از فناوري‌هاي نوين پيچيده برخي نگاه‌ها اسباب مرگ زودرس آنها را فراهم مي‌کند، تصريح کرد: در ايران و درخصوص فناوري‌هاي نوين هنوز به يک اجماع نهايي و حتي نسبي هم نرسيده‌ايم. وي ادامه داد: دقيقا مرگ اين فناوري‌ها زماني است که در حد يک تکنيک آنها را تنزل دهيم آن‌هم در حالي اين فناوري‌ها يک تغيير سطح کيفيت، منابع، زندگي و تصميم‌گيري است. اين مقام مسئول ادامه داد: در اين خصوص داستان اين نيست که اطلاعات را روي نقشه داشته باشيم يا نه چون در ايران سال‌هاست که ما نقشه‌هاي جغرافيايي را داريم و اين نيست که بخواهيم نقشه‌هاي مدرن را در سطح تکنيک با لايه‌هاي بيشتر با مدرن‌تر شدن در سطح تکنيک تنزل دهيم.
آخوندي با اشاره به اين مساله افزود: مساله‌ اصلي در واقع تغيير نظام تخصيص منابع مالي در ايران است و در واقع موضوع يک موضوع ديگر است که اين بخش کوچک و ابزاري براي آن است. وزير راه و شهرسازي با تاکيد به موضوع مهم در عصر جديد که بايد در دستور کار ملي قرار بگيرد، اظهار داشت: در عصر جديد موضوع بسيار مهمي‌وجود دارد که بايد در دستور کار ملي قرار بگيرد. کل عصر جديد اقتصاد مدرن يک حرف مهم دارد که به دليل امکان تصميم‌گيري بسيار فوري و امکان جابه جايي منابع در شبکه پولي و مالي در آن دنيا آن چيزي که از همه مهم‌تر است تصميم گيري درباره اطلاعات است. وي ادامه داد: يعني اگر يک نفر اطلاعات را نسبت به فرد ديگر نيم ساعت زودتر داشته باشد با همان نيم ساعت مي‌تواند يک جابه جايي داشته باشد که نفر بعدي نمي‌تواند. 

عدم افشاي اطلاعات يکي از کانون‌هاي اصلي فساد
عباس آخوندي با تاکيد بر اينکه يکي از کانون‌هاي اصلي فساد عدم افشاي اطلاعات و انحراف در اطلاعات است، تصريح کرد: نحوه تصميم‌گيري و انتفاع کاملا متفاوت است. در حوزه علم اقتصاد راجع به انحراف در اطلاعات اين اعتقاد وجود دارد که يکي از کانون‌هاي اصلي فساد عدم افشاي اطلاعات و انحراف در اطلاعات است. وي افزود: يکي از منابع اصلي توزيع رانت و سوداگري همين داستان دسترسي به اطلاعات دروني است. وزير راه و شهرسازي با اعلام اينکه در بحث دسترسي آزاد به اطلاعات بحث مهم از جهت توزيع منابع و دسترسي به منابع است، گفت: اينکه من از محل پيرامون خودم اطلاعات داشته باشم بسيار مهم است و بدانم که اين طرح جامع تفصيلي چه ضوابطي را مشخص کرده است. بايد بدانم قرار است اتفاقي در کنار خانه من رخ بدهد، قانوني است يا غيرقانوني است. اين مقام مسئول در دولت دوازدهم افزود: اين طرح مي‌خواهد بحث تبادل را انجام دهد تا مردم دسترسي داشته باشند و ما در دولت به دنبال اين مساله بوده و آن را ايجاد مي‌کنيم.
آخوندي با تاکيد بر اينکه طرح GIS يکپارچه در سازمان‌هاي مکان محوراز نظر ماهوي يک طرح ضدفساد است، گفت: براي يک کار عملياتي ضدفساد اين مساله پايه‌اي‌ترين کار است. درست است اين طرح در ظاهر تکنيکي است که مثلا نقشه‌ها و مشخصات جغرافيايي را منتشر مي‌کند اما ماهيت اين طرح يک طرح ضدفساد است. وي افزود: اين طرح يک اقتصاد رقابتي است و يک حقوق شهروندي که در واقع مردم بدانند پيرامون خودشان چه اتفاقي قرار است رخ دهد و اگر حرف و سخني دارند آن را بگويند. بنابراين به اين موضوع نه تکنيکي بلکه ماهوي نگاه مي‌کنيم. وزير راه و شهرسازي ادامه داد: از جنبه تکنيکي داشتن هزاران لايه اطلاعات يک کار بسيار تکنيکي و پيچيده است و از نظر فناوري يکي از فناوري‌هاي پيشرفته که نياز به ميلياردها تومان سرمايه و جذب آدم‌هاي نخبه و ضريب هوشي بالاست که خوشبختانه در کشورمان حجم بالايي از انسان‌هاي لايق و شايسته را در اختيار داريم و سر جاي خودش مهم است. وي افزود: با اين حال حواس‌مان باشد که ماهيت اين کار حذف عدم تقارن اطلاعات بين مردم است. آخوندي ادامه داد: اين نکته مهمي‌است که اميدوارم به صورت عملکردي پيش برود تا مردم استفاده کنند. ممکن است اين بحث را الان يکسري متخصص فقط استفاده کنند اما بايد به سمتي برويم که اين مورد استفاد روزمره مردم باشد و مردم به صورت عادي از آن بهره ببرند. علت اينکه به همکاران خودم در استان‌ها اصرار دارم که هر تصميمي‌گرفته مي‌شود سريعا در اين نقشه GIS گذاشته شود اين است که مردم بدانند در محل‌شان چه تصميمي‌مي‌گيرند و هيچکس نسبت به ديگري برتري اطلاعاتي نداشته باشد.

توزيع منصفانه اطلاعات در دولت توسعه‌گرا
آخوندي با اشاره به اينکه وظيفه يک دولت که مدعي توسعه است توزيع منصفانه اطلاعات است، گفت: وظيفه يک دولت که مدعي توسعه بوده و مي‌خواهد با بقيه کشورهاي جهان رقابت کرده و دنبال اقتصادي مقاومتي و درون‌زاست با تکيه بر منابع دروني است بايد اطلاعات دروني را به صورت منصفانه و آزاد در اختيار هرکسي که مي‌تواند يک خلق ارزش افزوده داشته باشد، قرار دهد. وي افزود: در اين صورت است که با راه حل‌هايي مواجه مي‌شويم که به ذهن‌مان نرسيده و اين مي‌تواند در حوزه مسکن، حمل‌ونقل، آب، برق و در هر حوزه ديگري باشد و اينجاست که اطلاعات تبديل به دارايي مي‌شود. در همين خصوص به دنبال اين هستيم که با اين سيستم اطلاعات را به دارايي تبديل کنيم. وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اجراي اين سيستم در وزارتخانه با توجه به بخشنامه ابلاغ شده به دو ديدگاه در دسترسي آزاد به اطلاعات اشاره داشت و گفت: به تمام همکاران در وزارتخانه بخشنامه‌اي ابلاغ شد که همه موظف شدند اطلاعات را پنهان نکرده و با فاصله زماني کمي‌آن را منتشر کنند.

دو هدف اصلي از انتشار آزاد اطلاعات
اين عضو کابينه دولت دوازدهم تاکيد کرد: اگر توانستيم اطلاعات را به صورت آزاد منتشر کنيم آن وقت مي‌توان با سربلندي دو هدف را اعلام کرد. يکي مبارزه با فساد و دومي‌افزايش و خلق دارايي‌هاي جديد است که از اين طريق رخ مي‌دهد. وي ادامه داد: اگر اين دو بحث را بپذيريم آن موقع خواهيم فهميد که اطلاعات بلافاصله توليد، بارگذاري و مستقيم بالا بيايد. بنابراين سيستم بايد از داستان يک سيستم دستي که توليد اطلاعات مي‌کند و بعد يک نفر وارد سيستم کرده خارج شود. لذا بايد به سمتي برويم که اطلاعات هر طرحي که تصويب مي‌شود بلافاصله تمام اطلاعات آن در سيستم GIS گذاشته شود. وزير راه و شهرسازي افزود: اين مساله نه تنها براي مجموعه وزارتخانه بلکه مي‌تواند براي کل دستگاه حاکميت از جمله قوه مقننه، مجريه و قضائيه باشد که دسترسي آزاد، بارگذاري همزمان و تولد اطلاعات را داشته باشيم تا همزمان که اطلاعات متولد شد، شناسنامه‌دار شده و در سيستم ثبت شود. آخوندي تصريح کرد: رسيدن به اين مساله زمان بر بوده و نياز به نرم افزار و آموزش‌هاي پيچيده دارد اما اشکالي نيست و بايد هدف‌گذاري سيستم ما باشد. 

دسترسي آزاد به اطلاعات حق شهروندي است
وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر دسترسي به اطلاعات آزاد به‌عنوان يک حق شهروندي گفت: البته در موضوع اطلاعات ما بحث محرمانه و نامحرمانه بودن اطلاعات را داريم که اينجا بحث ما در مورد اطلاعات طبقه بندي شده نيست چراکه قانون و مقررات خاص خودش را دارد. وي افزود: وقتي در مورد اطلاعات صحبت مي‌کنيم منظور اطلاعات آزاد و غيرطبقه‌بندي شده است و به دنبال اين هستيم که اطلاعات را به يک حق شهروندي تبديل کرده و با يک سيستم مدرن در اختيار همه مردم ايران قرار دهيم. آخوندي در پايان اظهار داشت: از همکاران، سازمان نقشه‌برداري، وزارت ارتباطات و ديگر عزيزاني که با ما در اجراي اين طرح همکاري داشتند، تشکر کرده و قويا به همه همکاران تاکيد مي‌کنم که اين طرح را اجرا کنند چرا که سياست وزارتخانه است. 

خطر زلزله در کمين ۱۰ميليون ساختمان
رئيس بخش زلزله مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي از وجود ۳۲۰ گسل فعال در سراسر کشور خبر داد. علي بيت‌اللهي اظهار کرد:‌ ايران کشوري لرزه‌خيز و نيازمند تدبير براي آمادگي با بحران زلزله است. وي با تأکيد بر اينکه زلزله‌ها نبض زندگي طبيعت هستند، تصريح کرد: از حدود 22 ميليون واحد مسکوني در سراسر کشور 10 ميليون ساختمان خشتي و گلي هستند که بايد مقاوم‌سازي شوند، همچنين بايد در برابر حريق و ديگر حوادث طبيعي آمادگي‌هاي لازم را در ساختمان‌هاي موجود ايجاد کنيم. وي يادآور شد: در روستاهاي کرمانشاه در بعضي نقاط آسيب‌هاي 100 درصد را شاهد بوديم و بايد در کشور اسکان اضطراري و موقت در اولويت‌هاي مسئولان قرار گيرد.

به دنبال فاينانس براي تامين پروژه‌هاي راهسازي
معاون وزير راه با اعلام وجود حدود ۱۷۰ هزار ميليارد تومان پروژه نيمه‌تمام راهسازي در کشور، گفت:‌ در حال پيگيري تامين منابع مالي پروژه‌ها از طريق فاينانس هستيم. خيرا... خادمي‌با اشاره به وجود حدود 170 هزار ميليارد تومان پروژه نيمه‌تمام راهسازي (ريل، آزادراه، بزرگراه و...)، اظهار کرد: در حوزه راه اصلي و بزرگراه از سال گذشته با دستور وزير راه پروژه‌هاي ادارات کل راه و شهرسازي از ستاد وزارتخانه به شرکت ساخت منتقل شد. وي با بيان اين‌که اين پروژه‌ها بين 20 تا 25 هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود، تصريح کرد:‌ با توجه به محدوديت منابع براي اجراي پروژه‌ها، وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه بر اولويت‌بندي طرح‌ها تاکيد دارند. 

قيمت مسکن در تهران دو برابر مشهد است
يک تحليل‌گر بازار مسکن گفت: قيمت متوسط يک مترمربع در شهرستان تهران ۵ ميليون و در مشهد حدود ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان است. از اين جهت متوسط قيمت مسکن در سال‌هاي ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۶ در مشهد ۱۰۰ درصد و در تهران بيش از ۱۰۰ درصد افزايش داشته است. بهروز ملکي گفت: ۳۵ درصد هزينه خانواده‌هاي ايراني متعلق به مسکن، ۸۰ درصد ثروت خانواده ايراني در گرو مسکن و در حوزه اقتصاد کلان ۱۴ درصد اشتغال وابسته به مسکن است. وي اضافه کرد: سهم هزينه مسکن در سال‌هاي ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۵ روند افزايشي داشته و ساير هزينه‌هاي خانوار را کاهش داده و همچنين بار هزينه مسکن بر دوش خانوار افزايش يافته است.
روستاييان 500 هزار خانه کم دارند
معاون بازسازي و امور مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌با اشاره به برنامه‌هاي دولت براي ساخت مسکن روستاييان گفت: اين گروه اجتماعي اکنون با کمبود 500 هزار مسکن مواجه هستند. به گزارش ايرنا، عزيزا... مهديان به ايرنا اظهار داشت: اکنون در روستاها پنج ميليون و 800 هزار خانوار در پنج ميليون و 300 هزار خانه سکونت دارند که بر اين اساس برخي از واحدهاي مسکوني، محل سکونت بيش از يک خانوار است. وي افزود: بر اساس برنامه ريزي‌هاي بنياد مسکن، سالانه 200 هزار واحد مسکوني با استفاده از تسهيلات طرح ويژه مسکن روستاييان ساخته مي‌شود و اين تسهيلات با نرخ 5 درصد به روستاييان پرداخت مي‌شود. مهديان بيان کرد: در برنامه دوم و سوم توسعه سالانه 20 هزار واحد مسکوني در روستاها نوسازي شد که در مجموع در آن سال‌ها بيش از 190 هزار واحد مسکوني ساخته شده است. معاون بازسازي و امور مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌با اشاره به آغاز اجراي طرح بهسازي مسکن روستايي از سال 84 بيان کرد: تاکنون يک ميليون و 650 هزار واحد مسکوني در روستاهاي کشور با استفاده از اين تسهيلات مقاوم‌سازي و در قالب بازسازي مناطق آسيب ديده از سوانح نيز 350 هزار واحد مسکوني نوسازي شده است.

تحريم‌ها  سد راه ورود شرکت‌هاي ليزينگ هواپيما به ايران
مدير يک شرکت بزرگ اجاره دهنده هواپيما گفت، تصميم دولت آمريکا به برقراري مجدد تحريم‌ها عليه ايران، پنجره‌اي را که براي فعاليت تجاري اين شرکت در ايران باز شده بود بست. به گزارش تسنيم به نقل از پايگاه خبري سي ان بي سي، فيروز تاراپوره، مدير شرکت دوبي ايروسپيس انترپرايز گفت: من فکر مي‌کنم با تصميم هفته گذشته ترامپ، فرصت تجارت براي ما (با ايران)... ديگر وجود ندارد. وي افزود، زماني که توافق هسته‌اي ايران در سال 2015 به امضا رسيد، شرکت‌هاي بين المللي اميدوار بودند که بتوانند با ورود به بازار ايران نيازهاي اين کشور به هواپيماهاي جديد را مرتفع کنند. از نظر ما، ايران براي نوسازي ناوگان هوايي خود به 400 تا 500 هواپيماي جديد نياز دارد...عمر متوسط ناوگان هوايي اين کشور بيش از 20 سال است و فرصت‌هاي زيادي از طريق اجاره هواپيما براي ايران وجود داشت زيرا اجاره به ايرلاين‌هاي ايراني اجازه مي‌داد که خيلي سريع رشد کنند. وي اضافه کرد که شرکت دوبي ايروسپيس انترپرايز، در حال حاضر هيچ فعاليت تجاري اي در ايران ندارد.

افزايش ۱۵ درصدي اجاره بهاي مسکن در تابستان
حسام عقبائي، نائب رئيس اتحاديه مشاوران املاک در گفتگو با ايلنا با اشاره به وضعيت بازار اجاره بهاي مسکن در تابستان سال جاري اظهار داشت: افزايش قيمت اجاره بها قطعا در بازار مسکن تهران رخ خواهد داد. وي با اشاره به دلايل افزايش قيمت اجاره بها در تابستان امسال اظهار داشت: يکي از دلايل اصلي تعيين نرخ اجاره بها شاخص قيمت مسکن است. ما شاهد افزايش قيمت مسکن از زمستان سال گذشته در بازار بوديم و اگر فرض کنيم افزايش قيمت خانه در بهار ۹۷ حباب بوده قطعا افزايش قيمت‌ها در زمستان سال گذشته اثر خود را در افزايش اجاره بها مي‌گذارد. نائب رئيس اتحاديه مشاوران املاک با اشاره به يکي ديگر از عوامل افزايش اجاره بها گفت: از ديگر دلايل اصلي افزايش اجاره در بازار مسکن نبود توازن بين عرضه و تقاضا است به طوري که تقاضا بيشتر از عرضه است و همين نبود عرضه و محدوديت در فايل‌هاي اجاره باعث افزايش قيمت اجاره بها مي‌شود. عقبائي ادامه داد: عامل ديگر در بالا رفتن قيمت اجاره مسکن سود بانکي است به طوري که با کاهش سود بانکي انتظار مالکان افزايش اجاره بها است و همواره مالک اجاره را با سود بانکي قياس مي‌کند. بنابراين اين عامل هم در بالا رفتن اجاره‌ها اثرگذار خواهد بود. عقبائي با بيان اينکه عامل چهارم در رشد قيمت اجاره بهاي مسکن تورم عمومي‌است، گفت: احتمالا با افزايش نرخ تورم مواجه خواهيم بود که اين هم در تعيين نرخ اجاره بهاي مسکن تاثير مي‌گذارد. نائب رئيس اتحاديه مشاوران املاک با پيش بيني درصد افزايش قيمت اجاره بهاي مسکن در تابستان امسال گفت: حداکثر افزايش اجاره مسکن ۱۵ درصد خواهد بود.

تلاش براي ايجاد راه دسترسي جديد براي پرند
معاون وزير راه و شهرسازي بحث تسهيل در نظام دسترسي شهروندان را يکي از پروژه‌هاي اصلي شرکت عمران شهرهاي جديد در سال جاري اعلام کرد و افزود: در اين راستا آزادراه سهند – تبريز با چشم اندازي روشن، کنارگذر غربي اصفهان براي دسترسي به شهر جديد مجلسي و آزداره مشهد – چناران در محدوده‌اي که تحت وظايف وزارت راه و شهرسازي است را طي سال جاري در دستور کار و مورد پيگيري قرار داده‌ايم. حبيب‌اله طاهرخاني در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي با اشاره به پايلوت قرار گرفتن شهر جديد پرند در اجراي پروژه‌هاي TOD اعلام کرد: قطعا در کنار پروژه‌هاي مورد نياز براي تحقق اهداف شهرسازي ريل‌پايه بايد ساير زيرساخت‌هاي حمل و نقلي نظير سيستم اتوبوسراني و تاکسيراني نيز تقويت و ارتقا يابد. معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه قصد داريم تا از آزادراه چرم‌شهر – آبيک يک دسترسي تازه براي شهر جديد پرند بگيريم گفت: از سويي ديگر تلاش داريم تا براي ايجاد مسير دسترسي ديگري براي شهر جديد صدرا به دو دوهک و همچنين تونل علوي اقداماتي را انجام دهيم.

چالش راه‌هاي کشور با پايين بودن عمر مفيد آسفالت
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان لرستان گفت: در اين استان بيش از ۸۰۰۰ کيلومتر راه وجود دارد. به گزارش ايسنا، عباس شرفي گفت: با توجه به مصرف سالانه هزاران تن قير در کشور، کيفيت قير مصرفي و کاهش مضرات زيست‌محيطي آن از دغدغه‌هاي اصلي محسوب مي‌شود. وي اظهار کرد: در حال حاضر پايين بودن عمر مفيد آسفالت چالشي اساسي در حوزه راه‌سازي و راهداري است بنابراين مي‌طلبد که در زمينه تحقيقات و آموزش تلاش بيشتري صورت گيرد. شرفي گفت: توليد قير نسل جديد يا PG بر کيفيت و عملکرد قير تاکيد دارد و به تناسب شرايط اقليمي‌براي هر منطقه نوع خاصي از آن توصيه مي‌گردد. اين مسئول افزود: قير PG از قابليت تنظيم دما در سردترين و گرم‌ترين دماي روز برخوردار و استفاده از آن، حداقل عمر آسفالت را ١,٥ تا ۲ سال افزايش مي‌دهد.

معاون برنامه‌ريزي وزير راه گفت: مديران با نظر شخصي تصميم مي‌گيرند که اين امر سبب افزايش بدهي‌هاي دولت به پيمانکار و تسويه بدهي‌ها با استفاده از اسناد خزانه مي‌شود و پيمانکار را نابود مي‌کند. به گزارش مهر، امير اميني گفت: اين سامانه به عنوان سامانه مرکزي تصميم‌گيري‌ها و برنامه‌هاي کلان کشوري در حوزه‌هاي مختلف است که در حال حاضر در حوزه راه و شهرسازي فعاليت آن آغاز شده، ضمن اينکه اين سامانه در داخل فرآيندهاي اجرايي وزارت راه و شهرسازي قابل پياده‌سازي و در چند دستگاه تابعه به صورت پايلوت آغاز شده است. وي ادامه داد: برخي اين سوال را مطرح مي‌کنند که آيا ادغام وزارت راه و ترابري و مسکن و شهرسازي و ايجاد وزارت راه و شهرسازي کار درستي بود يا خير؟ اگر دستگاه‌هاي اجرايي و اداري را براساس معماري سازماني طراحي کنيم، ادغام وزارتخانه‌ها منجر به حجيم شدن آنها نخواهد شد. همچنين خدمات‌رساني به مردم کند نشده و بهره‌وري کاهش نخواهد يافت. در همين سامانه توانستيم در قالب معماري کلان، فرآيندها را به شکل يکپارچه برنامه‌ريزي و در قالب يک برنامه پنجساله اجرا کنيم. معاون برنامه‌ريزي وزارت راه و شهرسازي افزود: اين سامانه کمک مي‌کند تا ظرفيت‌هاي خالي موجود در زيرساخت‌هاي حمل و نقلي کشور مشخص شود، به عنوان مثال براساس اطلاعاتي که در سامانه GIS مشاهده مي‌کنيم بيش از ۹۰ درصد فرودگاه‌هاي ما از ظرفيت خود استفاده نکرده و بالاي ۸۰ درصد ظرفيت آنها خالي است. تنها فرودگاه‌هاي امام خميني (ره)، مهرآباد، اهواز، مشهد، تبريز، کرمان و شيراز فرودگاه‌هايي هستند که از 100 درصد ظرفيت خود استفاده مي‌کنند، به همين دليل در حال وارد کردن هواپيماهاي ATR هستيم تا فرودگاه‌ها بيشتر از ظرفيت خود استفاده کنند. وي خاطرنشان کرد: همچنين اين سامانه براساس اطلاعاتي که از زيرساخت‌هاي جاده‌اي داريم به ما نشان داده است که در برخي محورهاي جاده‌اي از نظر حجم زياد بار و مسافر مشکل گلوگاه داريم و در برخي مسيرها با کمبود تقاضاي بار و مسافر روبرو هستيم. همچنين در ميان بنادر کشور تنها دو بندر امام خميني (ره) و شهيد رجايي از ظرفيت کامل خود استفاده مي‌کنند و در ساير بنادر بيشتر ظرفيت‌ها خالي است، بنابراين نقش GIS اين است که با يکپارچه‌سازي فرآيندها، بهره‌وري را افزايش مي‌دهد. معاون وزير راه با بيان اينکه سامانه GIS به زودي در سامانه‌هاي حمل و نقل هوشمند جاده‌اي با همکاري سازمان راهداري پياده‌سازي مي‌شود، گفت: پس از آن در ساير مودهاي حمل و نقل نيز اين سامانه مورد استفاده خواهد بود. وي با تاکيد بر اهميت سامانه يکپارچه‌سازي اطلاعات مکان محور در کاهش هزينه‌ها و مديريت منابع مالي گفت: در سال۹۶ که تنها در دو بازه زماني، ديديم که متوسط طول پروژه‌هاي جاده‌اي که افتتاح مي‌شد، تنها ۱۱.۵ کيلومتر بود، به معناي ديگر منابع را پراکنده کرده‌ايم. اميني با بيان اينکه در حال توسعه همه سيستم‌هاي حمل و نقل عمومي‌همزمان با يکديگر هستيم، گفت: اين اتفاق سبب شده تا ظرفيت زيرساخت‌هاي ريلي و هوايي که در حال توسعه آنها هستيم خالي بماند، ولي همواره تقاضاي توسعه زيرساخت‌هاي جاده‌اي را داشته باشيم؛ چراکه سوخت به قيمت واقعي ارائه نمي‌شود و حمل و نقل جاده‌اي شخصي ارزان‌ترين روش جابه جايي در ايران است. وي ادامه داد: اين در حالي است که در دنيا ارزان‌ترين سيستم حمل و نقل عمومي، حمل و نقل هوايي است ولي در ايران مي‌بينيم که ظرفيت فرودگاه‌هاي ما تا ۸۰ درصد خالي هستند. اين به اين دليل است که مديران ما مي‌خواهند شخصا تصميم‌گيري کنند نه از روي سامانه‌هاي اطلاعاتي؛ در نتيجه تصميمات آنها منجر به افزايش بدهي‌هاي دولت به پيمانکاران شده و بعد هم وقتي مي‌خواهيم با پيمانکار تسويه کنيم به او اسناد خزانه اسلامي‌براي سه سال بعد مي‌دهيم. اين اقدامات پيمانکار را نابود مي‌کند. اميني تاکيد کرد: سيستم حمل و نقل عمومي‌ما با حمل و نقل شخصي قابل رقابت نيست، هر کاري در حوزه زيرساخت‌ها مي‌کنيم به نفع حمل و نقل شخصي است و اقدامات وزارت راه و شهرسازي در حوزه حمل و نقل عمومي‌حداکثر ۱۵ درصد حجم تقاضاي حمل و نقل را پوشش مي‌دهد؛ چراکه حمل و نقل شخصي بسيار ارزان است.
معاون فني و زيربنايي راه‌آهن از پايان اقدامات پيش‌ آغازين براي شروع عمليات اجرايي پروژه برقي‌سازي خط آهن گرمسار-اينچه‌برون خبر داد و گفت: اين پروژه با تأمين مالي روسيه و مشارکت بخش روسي-ايراني در ۴۹۵ کيلومتر خط اجرا مي‌شود. مازيار يزداني در گفتگو با فارس، اظهار داشت: پروژه برقي‌سازي مسير گرمسار-اينچه‌برون که در چند سال گذشته مراحل مطالعاتي و قراردادي خود را مي‌گذراند، به ايستگاه نهايي خود براي شروع عمليات اجرايي رسيد. وي ادامه داد: اين خط ريلي شامل مسير تک خطه گرمسار-اينچه‌برون، انشعاب تک خطه گرگان-سبزدشت و انشعاب تک خطه رستم‌کلا-اميرآباد است که بخش عمده‌اي از اين مسير با قدمت‌ترين مسيرهاي ريلي ايران است. معاون فني و زيربنايي راه‌آهن ادامه داد: شيب و فراز بالاي اين مسير و تک خطه بودن آن موجب شده که اين مسير ريلي به عنوان يک گلولگاه براي کريدور شمال-جنوب راه‌آهن ايران به حساب آيد که به علت کوهستاني و صعب‌العبور بودن آن بين دو گزينه دو خطه کردن و برقي کردن مسير، براي افزايش ظرفيت آن، مطالعات فني به گزينه برقي‌سازي منتج شد. يزداني اظهار داشت: پروژه برقي‌سازي مسير ريلي مذکور با تأمين منابع مالي کشور روسيه و مشارکت بخش روسي-ايراني انجام مي‌شود که شامل برقي‌سازي 495 کيلومتر مسير به همراه تأمين ناوگان و اصلاح و ارتقاء خط و سازه‌هاي فني و ساختمان‌ها و تأسيسات منصوبه براي انطباق با خط برقي است. معاون فني و زيربنايي راه‌آهن بيان کرد: در فاز اجرايي مراحل پيش آغازين به پايان رسيد.


رئيس سازمان نظام مهندسي کشور، از فضاسازي‌هاي مکرر عليه نظام مهندسي کشور انتقاد کرد و گفت: درخصوص آنچه که درآمدهاي سازمان نظام مهندسي تلقي مي‌شود تاکنون هيچ اقدامي‌خلاف قانوني انجام نشده است. فرج‌ا... رجبي در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به برخي اخبار منتشر شده، مبني بر اخذ 1500 ميليارد توماني سود سپرده از سوي سازمان نظام مهندسي، گفت: در حال حاضر فضاسازي‌ها بر عليه سازمان نظام مهندسي زياد شده و مربوط به همه حوزه‌ها است. عضو کميسيون عمران مجلس با يادآوري اظهاراتي درخصوص اينکه بنده چون نماينده مجلس هستم نمي‌توانم رئيس سازمان نظام مهندسي نيز باشم، افزود: اين نوع اظهارات نيز فضاسازي بوده زيرا رياست سازمان نظام مهندسي با نمايندگي بنده تعارضي ندارد. اين نماينده مجلس با بيان اينکه سازمان نظام مهندسي دو نوع منبع درآمد دارد، تصريح کرد: حق عضويت اعضا و ديگري 5 درصد حق الزحمه از منابع درآمدي سازمان نظام مهندسي است. وي با تاکيد بر اينکه رقمي‌از سپرده‌ها عايد سازمان نظام مهندسي مي‌شود، گفت: در حال حاضر هيچ سازمان يا ارگاني وجود ندارد که منابع خود را سپرده نکند از اين رو اين اقدام سازمان مهندسي نيز تابع آيين‌نامه‌ها و مقررات بوده است. رجبي ادامه داد: متاسفانه برخي امروز در مواجه با سازمان نظام مهندسي کم آورده که اين به صلاح نيست از اين رو بهتر است به منطق درست برگرديم. رئيس سازمان نظام مهندسي کشور گفت: اين سازمان اقدامي‌خارج از آيين‌نامه مصوب دولت انجام نداده است.